Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A KIM Január 10-i "Negyedével csökkentette az adminisztrációt a kormány egyszerűsítési programja" c. tájékoztatását megalapozó számítások'.

Vállalkozói adminisztratív terhek csökkentése – Egyszerű Állam Program 
 
Magyarország  az  EU  Versenyképességi  Tanácsának  2008.  decemberi  ülésén  jelentette  be, 
hogy  2012  év  végéig  25%-kal  csökkenti  a  nemzeti  szabályozásból  következő  vállalkozói 
adminisztratív  terheket,  csatlakozva  ezzel  a  tagállamok  túlnyomó  többségéhez  –  amelyek 
hasonló  határidővel  fogadtak  el  tehercsökkentési  célértéket  –,  elősegítve  így  az  EU 
vállalkozásfejlesztési és versenyképességi célkitűzéseinek megvalósulását.  
Az  Európai  Unió  által  elfogadott  módszertanra  építő  szakértői  felmérés  alapján  a  hazai 
szabályozásból adódó vállalkozói adminisztratív terhek szintje kb. 800-850 milliárd forintra (a 
GDP 3-3,5 százalékára) volt becsülhető 2009-ben. 1 2 
Az  adminisztrációs  tehercsökkentésre  vonatkozó  intézkedések  megtételének  szükségességét 
indokolta,  hogy  Magyarországon  az  Európai  Unió  viszonylatában  is  magasak  az 
adminisztratív  költségek,  ami  rontja  a  hazai  vállalkozások  versenyképességét.  2009-ben  a 
hazai  szabályozásnak  való  megfelelés,  továbbá  az  előírt  adatszolgáltatások  kielégítése 
átlagosan  háromszor  annyi  időt,  ráfordítást,  menedzsment  figyelmet  igényelt  a  külföldi 
versenytársakhoz  képest,  ezzel  elvonva  más,  hasznot  hajtó  tevékenységektől  a  vállalkozás 
erőforrásait,  így  nem  volt  halogatható  az  ebből  adódó  versenyhátrányok  csökkentése.  Az 
európai átlagot is meghaladó tehertételnek több kedvezőtlen következménye is van, kiemelten 
fontos  azonban,  a  tisztességes  piaci  versenyfeltéteket,  és  így  a  gazdasági  növekedést  gátló 
hatása. 
Az Egyszerű Állam program fókuszai 
A megfogalmazásra került intézkedések a vállalkozói szektor és működés széles spektrumát 
ölelik  fel:  a  mérettől  és  tevékenységi  jellegtől  függetlenül  mindenkit  egyformán  érintő 
adórendszer, számviteli szabályozás, valamint a hatósági ellenőrzési gyakorlat átalakításán túl 
az egyes szektorok – így az agrárgazdaság, az élelmiszerbiztonság vagy a környezetvédelem – 
észlelt felesleges terheinek csökkentését egyaránt magában foglalja. 
A Kormány az Egyszerű Állam program részeként az adózás, a foglalkoztatás, az építésügy, 
az  élelmiszergazdaság  és  a  közigazgatási  hatósági  eljárás  területén  jelentős  mértékben 
csökkentette a bürokratikus terheket. Egyszerűsödtek az eljárások és rövidültek az ügyintézési 
határidők, ezáltal a Kormány felesleges adminisztrációs kötelezettségektől szabadította meg a 
vállalkozásokat. 
                                                 
1 A felmérés 2009-ben készült, de mivel a vállalkozói adminisztratív terhek számszerűsítésére azóta nem készült 
hasonló,  átfogó  becslés,  a  25  százalékos  tehercsökkentés  bázisául  az  akkori  felmérés  eredményeiből  kell 
kiindulni. 
2  Deloitte 2009. Áttekintő vizsgálat az államigazgatási szabályozásból fakadó vállalkozói adminisztratív terhek 
teljes köréről, illetve egyes fókuszterületekkel kapcsolatosan részletes felmérések elkészítése  – Zárótanulmány. 
Budapest. 2009. június. 

 
 





























Az Egyszerű Állam program 114 intézkedésének megoszlása 
Adózás és számvitel
Hatóságok
Pályázati adminisztráció
8% 
15% 
Vidékfejlesztési pályázatok
7% 
Agrárgazdaság és
4% 
élelmiszerbiztonság
12% 
Környezetvédelem és termékdíj-
szabályozás
Vízügy
12% 
5% 
Fuvarozás
3% 
5% 
Elektronizálás – infrastruktúra 
5% 
Elektronizálás – szolgáltatások 
4% 
10% 
2%  8% 
Beruházás
Foglalkoztatás
 
Az Egyszerű Állam Program eredetileg 114 intézkedéséből eddig 100 került végrehajtásra, 8 
intézkedés  a  program  végrehajtását  összkormányzati  szinten  felügyelő  Magyary  Zoltán 
Egyszerűsítési  Munkacsoport  döntése  alapján  törlésre  került,  a  fennmaradó  6  intézkedés 
végrehajtása (köztük a következő adminisztrációcsökkentési csomag kidolgozása) pedig még 
folyamatban van (2014-ben zárul).  
Az adminisztrációcsökkentési intézkedések becsült hatásai 
Szakértői  becslések  alapján  az  Egyszerű  Állam  program  intézkedéseinek  végrehajtásával 
(illetve  a  Programhoz  tartalmában  kapcsolódó  további  intézkedések  nyomán)  a 
következőképpen csökkennek vállalkozói adminisztratív terhek: 
  A 100, már végrehajtott intézkedés együttes eredményeként mintegy 215-225 Mrd 
Ft-tal csökkentek a vállalkozások adminisztratív terhei. 
  A  6,  2014  folyamán  záruló  intézkedés  eredményeként  az  adminisztratív  terhek 
további jelentős csökkenése várható.  
  Az Egyszerű Állam programhoz tartalmában kapcsolódó további intézkedések közül 
  a  1133/2011.  (V.  2.)  Korm.  határozat  alapján  végrehajtott  intézkedések 
(Közbeszerzési  törvény,  Munka  törvénykönyve,  OSAP  felülvizsgálat, 
Termékdíj  törvény.)  adminisztratívteher-csökkentő  intézkedések  együttes 
becsült hatása 55-60 Mrd Ft
  a  lakossági  Egyszerűsítési  Program  közvetett  módon  a  vállalkozások 
adminisztrációs terheit is csökkentette, hozzávetőleg 6-10 Mrd Ft-tal; 
  a  2013-ban  bevezetésre  került  két  új  adónem,  a  KATA  és  a  KIVA  becsült 
adminisztratívteher-csökkentő hatása 25-30 Mrd Ft
  további kormányzati lépések (pl. szabályok átláthatóbbá tétele) becsült hatása 
hozzávetőleg 45-60 Mrd Ft
 

 
 

A fentiek összesen a vállalkozói adminisztratív terhek akár 340-390 Mrd Ft-os csökkentését 
eredményezhetik,  vagyis  az  előzetesen  a  hazai  szabályozásból  adódó  vállalkozói 
adminisztratív  terhek  szintjére  becsült  kb.  800-850  Mrd  Ft-os  összteherhez  viszonyítva 
elmondható,  hogy  a  Kormány  teljesítette  a  vállalkozói  szektorra  nehezedő  államigazgatási 
szabályozásból adódó adminisztratív terhek 25 százalékos csökkentését. 
 A Program eredményei egyes kiemelt területeken 
 
  A  vállalkozóktól  beérkezett  visszajelzések  alapján  egyszerre  szükséges  az 
egységes  és  rugalmas  szabályozási,  valamint  hatósági  jogalkalmazási  keretek 
megteremtése.  
2012.  február  1-jétől  jelentős  mértékben  módosult  a  közigazgatási 
hatósági  eljárás  és  szolgáltatás  általános  szabályairól  szóló  2004.  évi  CXL.  törvény. 
Az egyszerűsítések elsősorban az eljárási határidők csökkentésére, illetve az ügyfelek 
jogkövető  magatartásának  erősítésére  irányultak.  A  Ket.  2011-es  átfogó  módosítása 
számos  területen  megteremtette  a  lehetőségét  az  Programban  foglalt  vállalkozói 
adminisztrációs  tehercsökkentési  célok  teljesítésének.  Az  általános  ügyintézési 
határidő  jelentős  (30-ról  21  napra  történő)  csökkentése,  az  ügyfél  által  kérhető 
hatósági ellenőrzések általános lehetőségének bevezetése, a hatósági ellenőrzési tervek 
nyilvánosságra  hozatalának  kötelezővé  tétele,  a  hatóságok  közti  összevont 
ellenőrzések  tartására  vonatkozó  lehetőség  megteremtése,  a  szakhatóság  eljárási 
idejének  az  általános  ügyintézési  határidőbe  történő  beszámításának  lehetősége 
fémjelzik ezeket. 
  Az  adózás  területén  is  történtek  komoly  előrelépések  a  területhez  kapcsolódó 
terhek csökkentésével. Így például az Elektronikus Fizetés és Elszámolási Rendszer 
(EFER) elindítása a pénzforgalmi számlanyitásra kötelezett adózók számára lehetővé 
teszi,  hogy  az  adószámlák  számától  függetlenül  egyetlen  összevont  utalással 
teljesíthetővé váljanak az esedékességük szempontjából összevonható adónemek. 
  Az építésügy területén több esetben lényegesen csökkentésre került az ügyintézési 
határidő, így például a kulturális örökségvédelmi hatóság három hónapos ügyintézési 
határidejű eljárása helyébe harmincnapos ügyintézési  határidejű  eljárás lépett, illetve 
az  építésügyi  hatósági  engedélyezési  eljárásokban  a  részt  vevő  szakhatóságok 
ügyintézési  határideje  maximum  30  nap.  További  lényeges  egyszerűsítés,  hogy  a 
törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott ügyekben és szempontok alapján 
a hatóság mérlegelheti a szakhatóság megkeresését, és maga dönthet a szakkérdésben, 
illetve  ha  műemléken  építésügyi  hatósági  engedélyhez  kötött  építési  tevékenység 
mellett  örökségvédelmi  hatósági  engedélyhez  kötött  építési  munkát  is  kell  végezni, 
akkor az örökségvédelmi engedélyhez kötött építési munkák elvégzését is az általános 
építésügyi hatóság engedélyezi. 
  A  vállalkozás  fejlesztéséhez  és  a  foglalkoztatás  egyszerűsítéséhez  kapcsolódó 
adminisztráció  egyszerűsítése  közvetlenül  hozzájárul  a  gazdasági  tevékenységek 
bővítéséhez. 
A foglalkoztatás területén elért jelentős eredmények közé tartozik, hogy 
az  új  szabályzatkészítési  rendszer  a  munkáltatók  adminisztratív  terheit  jelentős 
mértékben  csökkenti.  A  jogszabályok  revízióját  követően  jogszabály-módosítások 

 
 

történtek a munkaköri kockázatértékelés, a mentési terv, az építőipari munkavédelmi 
koordinátor  feladatai,  valamint  a  foglalkozás-egészségügyi  adatszolgáltatás 
tekintetében. Az alkalmi munkavállalás helyett az egyszerűsített foglalkoztatás lépett 
életbe,  ennek  keretében  kiegészült  azon  rendelkezések  köre,  amelyeket  nem  kell 
alkalmazni  az  egyszerűsített  foglalkoztatás  során.  A  segítő  családtag  fogalmának 
jogszabályban  való  rögzítése  helyett  a  segítő  családtagok  adózási  helyzetének 
rendezése  a  NAV  által  kiadott  iránymutatás  keretében  történik,  amely  alapján 
egyértelműebben  határolható  el  a  fekete  foglalkoztatás  és  a  segítő  családtag  általi 
alkalmi  munkavégzés.  A  munkajogi  szabályozás  rugalmasabbá  tételével  a  munkaerő 
piaci  kilátások  javulnak:  könnyebbé  válik  a  foglalkoztatás  –  amelynek  kockázatait  a 
jövőben a felek közösen viselik, ezért a hatékony munkavégzésben való érdekeltsége a 
munkavállalónak és a munkáltatónak is emelkedik. 
  A  Program  fontos  eleme  a  vállalkozások  számára  elérhető  elektronikus 
megoldások,  állami  elektronikus  szolgáltatások  körének  bővítése.  Az 
elektronikusan elérhető ügyintézés az állami szervek közti interoperabilitás jelentősen 
csökkenteni  tudja  a  vállalkozások  adminisztrációs  terheit.  Ezen  a  területen  számos 
előrelépés  történt,  mind  az  egyes  szakpolitikai  területeken  (adózás,  mezőgazdaság, 
fuvarozás,  beruházások),  mind  magában  az  állami  elektronikus  fejlesztésekben.  A 
Program  további  megvalósítása  során  ugyanakkor  kiemelt  figyelmet  kell  fordítani  a 
jogszabályi keretek modernizálása mellett a valós, a vállalkozások által kézzelfogható, 
érzékelhető  egyszerűsítésekre:  pl.  állami  szervezetek  elektronikus  számlabefogadása 
(példamutató jelleggel!), elektronikus ügyintézési lehetőségek további bővítése, vagy 
éppen az adatszolgáltatási duplikációk megszűntetése. 
A program utólagos hatásvizsgálata 
Az  Egyszerű  Állam  Program  intézkedések  hatásaira  az  alábbi  három  időpontban  készültek 
becslések:  
(1) az Egyszerű Állam Program Kormányhatározat előkészítése során, 2011 őszén;  
(2) a  kormányhatározat  2012.  évi  módosításához  és  a  megvalósítás  monitoringához 
kapcsolódóan, 2012 júniusában-2013 márciusában;  
(3) a Program értékelése céljából, 2013 augusztus-szeptemberében.   
2011-ben, a Program összeállításával párhuzamosan készült előzetes hatásvizsgálat elvégzése 
alapvetően döntés-előkészítő szerepet töltött be. A nagyságrendi közelítések megfelelő alapot 
biztosítottak  arra,  hogy  a  kezdetben  tág  javaslatlistán  belül  azokra  a  pontokra  orientálja  a 
figyelmet,  amelyek  a  legnagyobb  megtakarítási  potenciállal  rendelkeznek  a  vállalkozói 
szektor  szemszögéből.  Ezen  felül  a  döntéshozó  szint  irányába  a  számszerűsített  hatások 
könnyen  értelmezhető  és  jól  összehasonlítható  üzenetet  közvetítenek.  A  hatások 
számszerűsítése során nem csak a szűken értelmezett adminisztráció-csökkenő hatásra (az EU 
módszertana  szerint  végzett  Standard  Cost  Model,  SCM  felhasználásával)  fókuszáltunk, 
hanem  tágabb  versenyképességi  keretbe  helyeztük  az  intézkedéseket,  így  számos  alternatív 
költséget  (így  például  a  vállalkozói  irritációt,  a  vállalkozóra  terhelt  kockázatok  mértékét, 

 
 

valamint  a  szabályokhoz  való  alkalmazkodás  költségét)  is  figyelembe  vettünk  annak 
érdekében, hogy minél megalapozottabb döntés születhessen a Program részleteit illetően.  
A  2013-as  utólagos  becsléseink  szerint  az  Egyszerű  Állam  program  eddig  végrehajtott 
intézkedései  a  standard  költségek  alapján  kalkulált  vállalkozói  adminisztratív  terheket 
hozzávetőleg   215-225  milliárd  Ft-tal  csökkentik.3  (Ez  az  össze  nem  tartalmazza  a  még 
folyamatban  lévő  intézkedések,  illetve  az  Egyszerű  Állam  programhoz  tartalmilag 
kapcsolódó,  de  nem  annak  részét  képező  intézkedések  hatását.)  Az  egyes  intézkedések 
számszerűsítése  során  belső  adatbázist  használtuk,  amelyet  a  KSH  honlapról  letöltött, 
nyilvánosan elérhető, valamint az esetenként adaptált hatósági adatok összesítéséből hoztunk 
létre;  az  adatbázist  kiegészítettük  a  vállalati  szintű  információkkal  (jellemzően  interjú 
tapasztalatokkal), továbbá szakértői becslésekkel. 
Az intézkedések becsült középértéke intézkedéscsoportonként, Mrd Ft 
Intézkedéscsoportok 
2013. szeptember 
1-10      adózás 
64,3 
11-17    számvitel 
29,8 
18-29    hatósági eljárások 
15,9 
30-41    pályázatok, közbeszerzések 
34,5 
42-52    agrárium és élelmiszerbiztonság 
9,5 
53-63    környezetvédelem 
6,9 
64-68    fuvarozás 
1,3 
69-77    e-kormányzat 
23,0 
78-92    építésengedélyezés 
17,1 
93-97    foglalkoztatás 
15,5 
98-105  vállalkozói jogérvényesítés 
2,0 
106-114 rendszerszintű intézkedések4 
n.a. 
 
Tapasztalataink  szerint  az  SCM  módszer  valóban  jól  alkalmazható  az  adminisztratív 
költségek  és  terhek  becslésére.  Az  eljárás  eredménye  nyilvánvalóan  rendkívül  érzékeny  a 
felhasznált adatok minőségére, megbízhatóságára, hibahatáraira.  
A program végrehajtott intézkedéseinek utólagos hatásbecslése számos keretfeltétel rögzítése 
mellett készült el annak érdekében, hogy összehasonlítható adatokat nyerjünk. Így például az 
érintett  vállalkozói  szektort  méret  szerint  felosztottuk  kis,  közepes  és  nagy  vállalkozásokra, 
ennek  megfelelően  minden  vállalkozásmérethez  –  a  rendelkezésre  álló  adatok  alapján  – 
meghatároztunk  egy  átlagos  rezsiköltséget.  Feltételeztük  továbbá,  hogy  a  kisebb  méretű 
vállalkozások  az  állam  felé  teljesítendő  kötelezettségeik  jelentős  részét  kiszervezik  (így 
                                                 
3  Az  utólagos  hatásbecslésnél  részben  az  uniós,  részben  pedig  a  2009-es  baseline  felméréssel  való 
összehasonlíthatóság kedvéért használtuk az uniós SCM módszert, nem pedig a kiterjesztett hatásvizsgálatot. 
4  
Ezen intézkedések áttételes, hosszú távú hatásokkal rendelkeznek. Ennek megfelelően nem számszerűsíthető 
közvetlenül érvényesülő megtakarítás azok végrehajtása nyomán. 
 

 
 

például  munkavédelem,  adózás  és  számviteli  feladatok,  környezetvédelemmel  kapcsolatos 
szabályok betartása), így az érintett egyszerűsítések kapcsán ezen piaci szolgáltatások átlagos 
árával kalkuláltunk.   
Ráfordított 
Egyéb 
Munkadíj 
Mennyiség 
idő  
költségek  
(T) = 
(Q) = 
(H) = 
(E) = 
igénybevett eszközök 
költsége 
(pl.:nyugtatömb) 
érintett 
az adminisztratív 
vagy 
vállalkozói kör 
tevékenység 
az adminisztratív 
igénybevett 
nagysága 
szolgáltatások 
teljesítéséhez 
tevékenységet 
(sokaság, N) 
költsége/külső költség 
szükséges idő, a 
végző munkatárs 
(pl.: jogi tanácsadás) 
és 
tevékenységgel 
munkaköltsége 
vagy 
a tevékenység 
töltött munkaóra 
óránként 
további indirekt, 
elvégzésének 
vállalatgazdaságtani 
 
értelemben vett, 
éves gyakorisága 
állandó költségek (pl.: 
(F) 
rezsiköltség, 
benzinköltség)