FEJÉR VÁRMEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
HATÓSÁGI OSZTÁLY
Iktatószám: 35700/3422/2023.ált.
Tárgy:
Iváncsa 099/48 hrsz.-ú ingatlanon létesítendő
monitoring kutak vízjogi létesítési engedélye
VKSZ: 109/10852-23933
Ügyintéző:
Szijjártóné Pauker Dóra
HATÁROZAT
1. Az
SK ON Hungary Kft. (2903 Komárom, Irinyi János u. 9., KÜJ: 103606316, KSH
azonosító: 26165532-2720-113-11), mint engedélyes részére
vízjogi létesítési engedélyt
adok arra, hogy az Iváncsa 099/48 hrsz.-ú ingatlanon létesítendő monitoring kutakat az
NNK Kft. (4025 Debrecen, Iskola u. 3. Tt/1.) által 2023 áprilisában készített, BT-
316/2023/A/V2 tervszámú engedélyezési terve alapján, valamint a 2023. május 3.-án kelt
Tervezői nyilatkozat és az M-1a. – M-1i. rajszámú csövezési rajzok alapján kivitelezze.
2. A létesítmények helye, objektumazonosítója:
2.1. Érintett ingatlan: Iváncsa 099/48 hrsz.
2.2. A létesítmények objektumazonosítója:
VOR
Objektum név
Objektum típus
Iváncsa, SK ON Hungary Kft. 2. számú
Vízhasználati hely - Ipari vízhasználati
ATW094
gyár 099/48 hrsz.
telep
ARJ467
Iváncsa, SK ON gyár TV-1 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ469
Iváncsa, SK ON gyár TV-2 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ471
Iváncsa, SK ON gyár TV-3 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ473
Iváncsa, SK ON gyár TV-4 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ475
Iváncsa, SK ON gyár TV-5 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ477
Iváncsa, SK ON gyár TV-6 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ479
Iváncsa, SK ON gyár TV-7 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ481
Iváncsa, SK ON gyár TV-8 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ483
Iváncsa, SK ON gyár TV-9 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
ARJ485
Iváncsa, SK ON gyár TV-10 figyelőkút
Felszín alatti vízfeltáró objektum - kút
____________________________________________ _________________________________________________
Ügyintézés: Vízügyi és vízvédelmi hatósági ügyekben
Ügyfélfogadás: 8000 Székesfehérvár, Hosszúsétatér u. 1. Tel.: 22/512-150
Ügyfélfogadási idő: Hétfő: 08.00-12.00, Szerda: 13.00-16.00
E-mail:
[email protected]; Hivatali kapu: FMKI
Cím: 8000 Székesfehérvár, Szt. Flórián krt. 2. ✉: 8050 Székesfehérvár, Pf.: 947
3. Tárgyi vízilétesítmények az alábbi főbb műszaki jellemzők betartása mellett
valósíthatók meg:
Vízhasználat célja: Az engedélyes az Iváncsa 099/48 hrsz.-ú telephelyén
akkumulátorgyártó üzem (I. ütem) építését valósítja meg. A
telephelyen folytatni kívánt tevékenység felszín alatti vizekre
gyakorolt hatásának nyomon követése céljából, a telephelyi
talajvíz-figyelő monitoring rendszer részeként 10 db monitoring
kutat létesít.
Vízkészlet típusa: talajvíz
A tervezett kutak EOV koordinátái:
Kút jele
EOVX
EOVY
Zterep (mBf)
TV-1
199 992,2
632 370,2
108,59
TV-2
199 677,6
632 556,0
108,57
TV-3
199 347,0
632 766,9
108,68
TV-4
199 686,6
632 314,7
108,34
TV-5
199 478,4
632 470,5
108,82
TV-6
199 396,6
632 491,1
108,45
TV-7
199 211,7
632 568,3
108,45
TV-8
199 798,0
632 037,2
108,08
TV-9
199 468,7
632 155,0
107,35
TV-10
199 122,2
632 358,2
107,59
A tervezett kutak kialakítása:
Kút jele Talpmélység
Csövezés
Szűrőzés (m-m)
TV-1
-4,09 - -11,09
TV-2
-4,07 - -11,07
TV-3
-
+
4,18 - -11,18
0,8 - -0,7 m-ig
TV-4
Ø 159 mm acél
-3,84 - -10,84
védőcső
TV-5
-4,32 - -11,32
12 m
TV-6
-
+
3,95 - -10,95
0,7 - -12,0 m-ig
TV-7
Ø 125/115 mm
-3,95 - -10,95
PVC béléscső
TV-8
-3,58 - -10,58
TV-9
-2,85 - -9,85
TV-10
-3,09 - -10,09
A figyelőkutak zárható acél védőcsővel kerülnek kialakításra, amelyet 0,7×0,7 m
betongallér rögzít.
2
4. Vízügyi előírások:
-
A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai
követelményeiről szóló 101/2007. (XII.23.) KvVM rendelet (továbbiakban: Rendelet)
4.§ (1) bekezdése értelmében a kivitelezés megkezdésének időpontjáról a
kivitelezőnek, a vízügyi hatóságot, a munkálatok megkezdése előtt legalább
8
nappal értesíteni kell.
- A kutak kivitelezését csak a Rendelet 13. § (2)-(4) bekezdéseiben meghatározott
jogosultsággal rendelkezők végezhetik, a Magyar Bányászati Hivatal által
engedélyezett fúróberendezéssel (2/1981. OBF utasítás).
- A Rendelet 13/A.§ (1) bekezdése értelmében a 13. § (2)-(4) bekezdéseiben
meghatározott jogosultságokat igazoló dokumentumok másolatát a kutak
kivitelezésének időpontjáról szóló értesítéshez mellékelni kell.
- Az engedélyezett talpmélységet 15 %-nál nagyobb mértékben meghaladó
továbbfúráshoz, illetve az engedélyben meghatározottól eltérő vízkészlet
igénybevételéhez, az engedély módosítását kell kérni, amelyet a továbbfúrásra
vonatkozó vízföldtani szakvélemény csatolásával kell kérelmezni.
- A vízbeszerzés szempontjából meddőnek minősíthető kutat el kell tömedékelni a
22.116/2002. MSZ 4. pontjában előírtak szerint. Az eltömedékelésre vízjogi létesítési
engedélyt kell kérni. Az eltömedékelésről készült jegyzőkönyvet meg kell küldeni a
vízügyi hatóságnak.
- A kivitelezés során el kell végeztetni:
- a Rendelet 1. sz. melléklete szerinti geofizikai, kútszerkezeti és
hidrodinamikai vizsgálatokat (5.§ (1) bekezdés),
- a víz minőségi vizsgálatát
- a kőzetmintavételt - 1 méterenként, illetve rétegváltozásonként,
- a kút helyének geodéziai bemérését (5.§ (6) bekezdés)
- szűrő- és rétegtisztítást,
- tisztítószivattyúzást.
- A kútvizsgálati mérések kiértékelését, összefoglaló szakvéleményét, a vizsgálatok
jóváhagyását, továbbá vízföldtani naplót csak a Rendelet 13.§ (5)-(6) bekezdéseiben
meghatározott jogosultsággal rendelkezők készíthetik.
- A Rendelet 7.§ (4) bekezdésében foglaltak szerint a kutakra
kúttáblát kell
elhelyezni, amely tartalmazza az üzemeltető megnevezését, a kivitelezés évét.
- A kutak körüli 10 m sugarú körön belül semmilyen szennyezőforrás nem lehet.
- A kutak körül 10 m sugarú műszaki beavatkozást lehetővé tévő területet biztosítani
kell.
- A kutakat az üzemszerű használatbavételig megfelelően le kell zárni, fenntartásukról,
állagmegóvásukról gondoskodni kell.
5. A kivitelezés során az alábbi hozzájárulások előírásait be kell tartani.
5.1. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság obj-000296-0002/2023. ügyiratszámú
vagyonkezelői hozzájárulását, amelyben az alábbi előírások szerepelnek:
- Az engedélyes köteles a kivitelezés megkezdésének időpontjáról a munkálatok
megkezdése
előtt legalább 8 nappal értesíteni Igazgatóságunkat, megadva a
felelős műszaki vezető nevét, elérhetőségét.
3
- A kutak létesítése során be kell tartani „a vizek hasznosítását, védelmét és
kártételeinek elhárítását szolgáló tevékenységekre és létesítményekre
vonatkozó általános szabályokról” szóló 147/2010. (IV. 29.) Korm. rendelet, „a
vizek hasznosítását, védelmét és kártételeinek elhárítását szolgáló
tevékenységekre és létesítményekre vonatkozó műszaki szabályokról” szóló
30/2008. (XII. 31.) KvVM rendelet, „a felszín alatti vízkészletekbe történő
beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről” szóló 101/2007. (XII.
23.) KvVM rendelet, valamint a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról
szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet előírásait.
- A kutak helyét úgy kell megválasztani, hogy körülöttük a kivitelezéshez, ill. a
későbbi üzemeltetéshez, ill. karbantartáshoz (kútjavítás, stb.) szükséges terület
rendelkezésre álljon.
- A kivitelezés során el kell végezni a tervdokumentációban szereplő méréseket.
- A kútfejeket úgy kell kialakítani, hogy a választott műszaki megoldás
biztosítsa, hogy a felszín alatti vizek a kútfejeken keresztül ne
szennyeződhessenek.
- A kutakat a kialakításuk után megfelelően le kell zárni, fenntartásukról,
állagmegóvásuról gondoskodni kell.
- A benyújtott tervdokumentációban szereplő műszaki paraméterektől való
eltérés, illetve a vízhasználatban bekövetkező változások esetén
Igazgatóságunkat meg kell keresni egyeztetés céljából, melynek eredménye
alapján új vagyonkezelői hozzájárulás beszerzése válhat szükségessé.
5.2. Az 510060105 számú E-közmű által hitelesített Közműnyilatkozatban foglalt
Magyar Telekom Távközlési Nyrt. közműkezelői hozzájárulását.
6. Egyéb előírások, kikötések:
6.1. Az engedélyes köteles:
a) az építés során jelen engedély előírásait betartani;
b) a mindenkori hatósági ellenőrzés lehetőségét az arra jogosítottnak biztosítani;
c) a munkálatok befejeztével tartandó műszaki átadás-átvételi eljárást 8 nappal
megelőzően a vízügyi hatóságra bejelenteni, az arról készült jegyzőkönyvet 15
napon belül meg kell küldeni.
d) a vízügyi hatóságnak 30 napon belül bejelenteni:
- a munkálatok megkezdésének időpontját e vízjogi engedély számának
közlése mellett. Amennyiben a beruházás közbeszerzési eljárás hatálya alá
tartozik a munkálatok tervezett megkezdését 10 nappal megelőzően
jogszabályban meghatározott tartalommal kell bejelenteni.
- az engedélyes személyében bármely okból bekövetkezett változást továbbá,
ha a létesítmény az engedély érvényességi ideje alatt nem valósultak meg,
- a kivitelezés során felmerülő minden olyan műszaki és egyéb változást,
akadályt, mely az engedélyben foglalt előírások, adatok megváltoztatását
igényli,
- a munkálatok befejezésének időpontját e vízjogi engedély számának közlése
mellett,
4
- a munkálatok befejezése esetén a vízilétesítmény üzemeltetőjének nevét és
címét.
6.2. Az elkészült kutakra a műszaki átadást követően vízjogi üzemeltetési engedélyt kell
kérni.
A kérelemhez mellékelni kell a kutakról készült műszaki dokumentációt, a
vízminőségvizsgálatokat és a megfigyelések komponenskörét.
7.
Engedélyem a jelen határozat véglegessé válásától a létesítmények tényleges üzembe
helyezéséig, de legfeljebb 2 évig érvényes, mely időpont a megvalósulás esetén egyben
a vízjogi üzemeltetési engedély megkérésének végső határideje is.
8.
Felhívom engedélyes figyelmét arra, hogy a munkálatok csak e határozat véglegessé
válása után kezdhetők meg, és a jelen engedély a vízilétesítmények üzemeltetésére nem
jogosít. Az engedélyezési tervdokumentációt jelen határozat véglegessé válását
követően adom ki.
9.
Jelen vízjogi létesítési engedély nem mentesíti az engedélyest más szükséges hatósági
engedélyek beszerzésének kötelezettsége alól.
10. Elrendelem, hogy a határozat véglegessé válását követő 8 napon belül a Vízikönyvi
Okirattár Vezetője a jogszabály alapján előírt és e határozatból eredő jogokat,
kötelezettségeket, tényeket és az ezzel összefüggő adatokat a vízikönyvi nyilvántartásba
jegyezze be.
11. A véglegessé válásra tekintet nélkül elrendelem jelen határozat nyilvános közzétételét,
tekintettel arra, hogy a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi engedély vagy
egységes környezethasználati engedély nem szükséges.
12. Az eljárás igazgatási szolgáltatási díja megfizetésre került, egyéb eljárási költség nem
merült fel.
13. Elrendelem, hogy az ügyfelek tájékoztatásáért felelős személy a határozat
kiadmányozását követően haladéktalanul gondoskodjon a határozatnak a vízügyi
hatóság hirdetőtábláján történő kifüggesztéséről, illetve az internetes honlapján,
valamint a központi rendszeren való közzétételről.
14. Jelen határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs, a vitatott
közigazgatási cselekmény ellen a Veszprémi Törvényszéknek címzett és a Fejér
Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (8000 Székesfehérvár, Szt. Flórián krt.
2.) a közléstől számított 30 napon belül benyújtott kereseti kérelemmel közigazgatási
pert lehet kezdeményezni.
Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben, az alperes a vádiratban kérheti.
Tárgyalás tartása a perbelépési kérelemben, illetve a perbevonástól vagy a
perbeállítástól számított tizenöt napon belül is kérhető. A tárgyalás tartása iránti
kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
5
INDOKOLÁS
Az SK On Hungary Kft. (2903 Komárom, Irinyi János u. 9.; továbbiakban: engedélyes)
megbízásából eljáró NNK Kft. (4025 Debrecen, Iskola u. 3., Tt/1.; továbbiakban: megbízott)
vízjogi létesítési engedély kérelmet nyújtott be az Iváncsa 099/48 hrsz.-ú ingatlanon tervezett
10 db monitoring kút tárgyában a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz, mint
I. fokú vízügyi hatósághoz (továbbiakban: vízügyi hatóság).
Jelen eljárás
az Iváncsa község külterületén megvalósuló ipari park fejlesztéssel összefüggő
közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé
nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 359/2020. (VII.23) Korm.rendelet
hatálya alá tartozik.
A megbízott kérelméhez mellékelte
a vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges
dokumentáció tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendelet 3. számú melléklete szerint
meghatározott engedélyezési tervdokumentációt, a megbízást az engedélyezési eljárásban
való képviseletre vonatkozóan, az az E-közmű által hitelesített 510060105 számú
közműnyilatkozatot, valamint a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság által obj-000296-
0002/2023. ügyiratszámon kiadott vízügy nyilatkozatot (vagyonkezelői hozzájárulás és
vízügyi objektumazonosítási nyilatkozat).
Az eljárás során az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény a
továbbiakban: Ákr.) 10.§-a alapján ügyféli jogállást biztosítottam az ismert ügyfeleknek,
akiket az eljárás megindításáról értesítettem és akiktől az eljárás során észrevétel nem
érkezett.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 44.§-a értelmében
hiánypótlás vált szükségessé, amelyben kértem az eljárás igazgatási szolgáltatási díját,
valamint a tervező nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy kérelemhez becsatolásra került 2023
márciusában (tervszám: BT-316/2023/A) és 2023 áprilisában (tervszám: BT-316/2023/A/V2)
készített tervdokumentáció között milyen műszaki eltérés van.
A becsatolt tervdokumentáció műszaki leírása szerint egységes kútszerkezettel a 104,5-
97,5mBf. közötti szűrőzési tartomány kialakítását kívánják megvalósítani. A dokumentáció
nem tartalmazta a kutak létesítési helyének terepszintjét (mBf.) és a tervdokumentáció H-2
rajszámú melléklete alapján nem láttam biztosítottnak, hogy az egységes kútszerkezettel
minden kút esetében teljesül a tervben a megadott (104,5-97,5 mBf. közötti) szűrőzési
tartomány, ezért a hiányzó magassági adatok pótlására és annak megfelelően, a kútszerkezet
átdolgozására hívtam fel az ügyfeleket, hogy a megjelölt szűrőzési tartomány biztosítva
legyen.
Teljesítési határidőn belül becsatolásra került az eljárási díj fizetés igazolása, a tervező
nyilatkozata, amely szerint a műszaki jellemzők tekintetében nem tér el a BT-316/2023/A és a
BT-316/2023/A/V2 számú tervdokumentáció, a változtatás csupán a közműegyeztetés során
kért térképi megjelenítésre vonatkozott. 2023. május 3.-án bemérésre kerültek a kutak
létesítési helyének terepszintjei, és az alapján a tervezett 104,5-97,5 mBf. közötti szűrőzési
tartomány kutanként, a kutak csövezési rajzai (M-1a. – M1i. rajzszám), valamint a tervező
nyilatkozata, hogy a kivitelezés során hogyan biztosítják a tervezett szűrőzési tartomány
kialakítását.
Az engedélyes az Iváncsa 099/48 hrsz.-ú telephelyén akkumulátorgyártó üzem (I. ütem)
építését valósítja meg. Az FE/KTF/8597-33/2022. számú egységes környezethasználati
engedélyének 14.1 pontjában hivatkozott 35700/6908-4/2022.ált. számú szakhatósági
állásfoglalás alapján
a folytatni kívánt tevékenység felszín alatti vizekre gyakorolt hatásának
6
nyomon követésére – a telephely talajvíz-figyelő monitoring rendszer (10 kút) részeként –
monitoring kutak kialakítása és jövőbeli üzemeltetése szükséges.
Magyarország felülvizsgált és az 1242/2022. (IV. 28.) Korm. határozattal elfogadott 2021. évi
vízgyűjtő-gazdálkodási terve alapján a figyelőkutak az 1-9 Közép-Duna vízgyűjtő-
gazdálkodási tervezési alegységre esnek és az „sp.1.9.1 Duna jobb parti vízgyűjtő – Budapest-
Paks” megnevezésű sekély porózus víztestet érintik. A vízgyűjtő-gazdálkodási terv
felülvizsgálata során meghatározottak szerint a víztest mennyiségi és kémiai állapota
„gyenge” minősítést kapott.
A figyelőkutak üzemelő, vagy távlati ivóvízbázis előzetesen lehatárolt, ill. hatósági
határozatban kijelölt hidrogeológiai védőidomát, védőövezet- és védőterület-rendszerét nem
érintik. A figyelőkutakból vízmintavétel és vízminőségi vizsgálat szükséges a hatóság által
előírt gyakorisággal és megadott kémiai komponensekre. Az akkreditált mintavételhez
szükséges vízmennyiség kivétele nem befolyásolja negatív irányba a víztest állapotát.
A felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
faviR.) 7. § (4) bekezdésén alapuló 1:100.000-es méretarányú érzékenységi térkép alapján a
terület szennyeződés-érzékenységi besorolása a felszín alatti víz állapota szempontjából:
érzékeny terület.
Határozatom 1. pontjában feltüntettem az engedélyes nevét és azonosító adatait.
A fentieknek megfelelően a vízilétesítmények helyét határozatom 2. pontjában rögzítettem.
A tulajdoni lapból ellenőriztem az engedélyes terület feletti rendelkezési jogát, amely során
megállapítottam, hogy a tárgyi vízilétesítmények saját tulajdonban lévő ingatlanon (Iváncsa
099/48 hrsz-ú ingatlan tulajdonosa az SK ON Hungary Kft.) kerülnek kivitelezésre.
A vízilétesítmények főbb műszaki jellemzőit a határozatom rendelkező részének 3. pontjába
foglaltam.
Határozatom 4. pontjában vízügyi előírásokat tettem a hatályos jogszabályok, különösen a
101/2007. (XII.23) KvVM rendelet alapján tettem.
Határozatom 5. pontjában rendelkeztem a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság által kiadott
obj-000296-0002/2023. ügyiratszámú vagyonkezelői hozzájárulásban, valamint az 510060105
számú E-közmű által hitelesített Közműnyilatkozatban foglalt előírások betartásáról.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.)
55.§- (1) bekezdése kimondja, hogy törvény vagy a szakhatóságok kijelöléséről szóló
kormányrendelet közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján az ügyben érdemi döntésre
jogosult hatóság számára előírhatja, hogy az ott meghatározott szakkérdésben és határidőben
más hatóság (továbbiakban: szakhatóság) kötelező állásfoglalását be kell szereznie.
Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről
szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 16. táblázat alapján az ügyben érintett
szakhatóságokat szakhatósági állásfoglalás megadása céljából megkerestem.
A
Fejér Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Hulladékgazdálkodási Főosztály az FE/KTF/6425-2/2023. iktatószámú szakhatósági
állásfoglalásában az engedély kiadásához előírás és kikötés nélkül hozzájárult.
Szakhatósági állásfoglalásának indoklása:
„A Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hivatkozott számú végzésében kérte
a Fejér Vármegyei Kormányhivatal (továbbiakban: Környezetvédelmi Hatóság)
szakhatósági állásfoglalását az SK On Hungary Korlátolt Felelősségű Társaság
(továbbiakban: Kérelmező) részére az Iváncsa, 099/48 hrsz.-ú ingatlanon létesítendő
7
monitoring kutak vízjogi létesítési engedélyének kiadásához, az egyes közérdeken alapuló
kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.)
Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése, valamint 1. sz. melléklet 16. táblázat 9.-10. sora
alapján.
A megkereséshez csatolta a meghatalmazottként eljáró az NNK Kft. (4025 Debrecen,
Iskola u. 3. Tt/1.) által BT-316/2023/A/V2 2023. áprilisban elkészített
„IVÁNCSA, 099/48
HRSZ. ALATT LÉTESÍTENDŐ MONITORING KUTAK VÍZJOGI LÉTESÍTÉSI
ENGEDÉLYES TERVE” című dokumentációt.
A rendelkezésre álló adatok alapján az alábbiakat állapítottam meg:
A Környezetvédelmi Hatóság előzetes vizsgálati eljárást folytatott le az Iváncsa 096/94,
099/48, 099/52 hrsz.-ú ingatlanon (telekalakítást követően 099/48 hrsz.) tervezett
akkumulátorgyár I. üteme létesítésének tárgyában
a környezeti hatásvizsgálati és az
egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm.
rendelet (a továbbiakban: R.) 3. sz. melléklet 66. pontja
„Akkumulátor gyártás
méretmegkötés nélkül” és a R. 3. § (1) bekezdése alapján.
Ezt követően a Környezetvédelmi Hatóság egységes környezethasználati engedélyezési
eljárást folytatott le az Iváncsa, 099/48 hrsz. alatti ingatlanon tervezett akkumulátorgyártó
üzemhez
kapcsolódó,
50
MWth
névleges
bemenő
hőteljesítmény
feletti
tüzelőberendezések tárgyában a R. 2. számú mellékletének 1.1 pontja és a R. 1. § (3)
bekezdés c) pontja alapján.
Az egységes környezethasználati engedély FE/KTF/8597-33 /2022. ügyiratszámon került
kiadásra. Az egységes környezethasználati engedély 14.1 pontjában előírásra került, hogy a
folytatni kívánt tevékenység felszín alatti vizekre gyakorolt hatásának nyomon követésére
– a telephelyi talajvíz-figyelő monitoring rendszer (10 kút) részeként – monitoring kutak
kialakítása és jövőbeli üzemeltetése szükséges.
A monitoring kutak helye:
Monitoring kút
EOVx
EOVy
jele
TV-1
199 992,2
632 370,2
TV-2
199 677,6
632 556,0
TV-3
199 347,0
632 766,9
TV-4
199 686,6
632 314,7
TV-5
199 478,4
632 470,5
TV-6
199 396,6
632 491,1
TV-7
199 211,7
632 568,3
TV-8
199 798,0
632 037,2
TV-9
199 468,7
632 155,0
TV-10
199 122,2
632 358,2
Talpmélység: 12 m.
Vízkészlet típusa:
talajvíz.
Jelen eljárás tárgya az Iváncsa község külterületén megvalósuló ipari park fejlesztéssel
összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt
jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről szóló 359/2020. (VII.
23.) Korm. rendelet 1.§ (1) bekezdése és 1. számú melléklet 6. pontja alapján
nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősül.
A tervezett vízilétesítmények megvalósítását követő vízhasználat a környezeti
hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló
314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) 3. számú mellékletének 80. pontja
8
szerinti olyan tevékenység, amely nem éri el a 3. számú mellékletben meghatározott
küszöbértéket, illetve a R. 3. számú mellékletben a tevékenységre megállapított feltétel
nem teljesül.
A R. 2/A. § (1) bekezdése szerint kormányrendeletben meghatározott esetekben a 3. számú
melléklet szerinti olyan tevékenység esetén, amely nem éri el a 3. számú mellékletben
meghatározott küszöbértéket, vagy a 3. számú mellékletben a tevékenységre megállapított
feltétel nem teljesül, előzetes vizsgálati eljárás lefolytatása nélkül - a 13. számú melléklet
szerint megadott adatok és az 5. mellékletben meghatározott szempontok
figyelembevételével -, a (2)-(6) bekezdésben foglaltak szerint kell megvizsgálni a
feltételezett környezeti hatások jelentőségét, továbbá döntést hozni a környezeti
hatásvizsgálat szükségességéről, és az annak során vizsgálandó kérdésekről.
A tárgyi környezethasználati monitoring rendszer részét képező monitoring kutak nem
tartoznak a felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai
követelményeiről szóló 101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet 8. § (1) bekezdésének b)
pontja hatálya alá, a felszín alatti vizek vizsgálatának egyes szabályairól szóló 30/2004.
(XII. 30.) KvVM rendelet 12. § (1) és (2) bekezdése, és a 13. § (3) bekezdése alapján, ezért
a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet
5/A. § és 2. számú melléklet 4. a) pontja alapján, a R. 13. melléklete szerinti adatlap
benyújtása, valamint
a környezeti hatások jelentőségének vizsgálata nem szükséges.
A tárgyi vízilétesítmények külterületi ingatlant érintenek, azonban országos
jelentőségű védett természeti területet, Natura 2000 területet, barlang felszíni
védőövezetét és egyedi tájértéket nem érintenek.
A rendelkezésre álló dokumentumok alapján, a hatáskörömbe utalt kérdéseket
megvizsgálva megállapítottam, hogy a vízjogi létesítési engedély kiadása táj- és
természetvédelmi érdeket nem sért, a vonatkozó jogszabályi előírások betartásával a
tevékenység nem okoz környezetkárosítást, ezért a vízjogi üzemeltetési engedély
módosításához a szakhatósági hozzájárulást kikötés nélkül megadtam.
Jelen szakhatósági eljárás mentes a díjfizetési kötelezettség alól.
Felhívom a figyelmet, hogy az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL.
törvény (továbbiakban: Ákr.) 81. § (1) bekezdése értelmében a határozat indokolásában a
szakhatósági állásfoglalás indokolását is szerepeltetni kell.
Jelen szakhatósági állásfoglalás ellen önálló jogorvoslatnak nincs helye, az eljárást
befejező döntés elleni jogorvoslat keretében támadható meg az Ákr. 55. § (4) bekezdése
alapján.
A Környezetvédelmi Hatóság az ügyintézést a jelen döntés elektronikus úton történt
továbbításával lezárta, az ügyintézési határidőt megtartottnak tekinti.
A szakhatósági állásfoglalást a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995.
évi LIII. törvény 91. § (5) bekezdése szerint, az egyes közérdeken alapuló kényszerítő
indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet
1. § (1) bekezdése, valamint 1. melléklet 16. táblázat 10. sora alapján adtam meg.
A Környezetvédelmi Hatóság a döntését a természetvédelmi hatósági és igazgatási
feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 625/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: 625/2022. Korm. rendelet) 6. § (1) bekezdés c) pontja és (2) bekezdése
alapján az 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése, valamint 1. sz. melléklet
16. táblázat 10. sora szerinti hatáskörében, valamint a 625/2022. Korm. rendelet 2. § (1)
bekezdése szerinti illetékességére tekintettel hozta meg.
9
A kiadmányozási jog gyakorlása a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok szervezeti és
működési szabályzatáról szóló 15/2022. (XII. 21.) MvM utasítás és a Fejér Vármegyei
Kormányhivatal vezetőjének a kiadmányozásról szóló 2/2023. (II. 20.) utasítása alapján
történt.
A szakhatósági állásfoglalás hatósági nyilvántartásba vételéről a környezetvédelmi
hatósági nyilvántartás vezetésének szabályairól szóló 58/2019. (XII. 18.) AM rendelet
szerint intézkedtem.”
Határozatom 6. pontjaiban általános előírásokat tettem.
Határozatom 6.1. pontjában a vízjogi létesítési engedélyezésre vonatkozó általános előírásokat
tettem a Vhr. 3.§-a alapján. Felhívom az engedélyes figyelmét arra, hogy amennyiben a
létesítményeket engedélytől eltérően kívánják megépíteni, a vízjogi létesítési engedély
módosítását kell kérni a szükséges mellékletek csatolásával. Ennek elmulasztása esetén, az
engedélytől eltérően megvalósult létesítményekre fennmaradási engedélyt kell kérni, amely
fennmaradási bírság kiszabását vonja maga után.
A munkálatok megkezdésére vonatkozó bejelentési kötelezettség
az építőipari kivitelezési
tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. R.) előírásain
alapszik. A bejelentési kötelezettség, valamint az építési napló előírások szerinti vezetésének
elmulasztása esetén a Kormányrendeletben meghatározott szankciókat kell alkalmaznom. Az
adatszolgáltatás tartalmát
az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi
LXXVIII. tv. 58.§ (7) bekezdése határozza meg.
A határozatomban biztosított jogok, kötelezettségek és az ezzel összefüggő adatok vízikönyvi
nyilvántartásba történő bejegyzésről a 72/1996. Korm. rendelet 22. § (2a) bekezdése alapján
rendelkeztem.
Amennyiben a létesítményeket engedélytől eltérően kívánják megépíteni, a vízjogi létesítési
engedély módosítását kell kérni a szükséges mellékletek csatolásával.
Mindezek alapján megállapítottam, hogy a megvalósítani kívánt létesítmények a tett
kikötések és előírások betartása mellett nem veszélyeztetik a vízkészlet védelméhez fűződő
érdeket, megfelelnek a vízilétesítmények megvalósítására kiadott vízgazdálkodási, valamint a
műszaki és biztonsági szabályoknak, a vízháztartás, a vízminőség, a felszín alatti és felszíni
vizek védelmével összefüggő egyéb szabályozásnak és a külön jogszabályban foglalt
előírásoknak, ezért a vízjogi létesítési engedélyt a Vgtv. 28/A. § (1) bekezdése alapján,
figyelemmel a Vgtv. 29. § (1) bekezdésében, valamint a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 3.
§-ában, valamint az Ákr.-ben foglaltakra megadtam, egyben vízvédelmi hatósági
jogkörömben a 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet szabályai szerint rendelkeztem.
A 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 3. § (7) bekezdése alapján a létesítési engedély – a
vízgazdálkodási szempontokra figyelemmel – az abban meghatározott ideig hatályos. A
hatály az engedély módosítására vonatkozó szabályok szerint, valamint a (7a) bekezdésben
foglalt eltérések figyelembevételével meghosszabbítható.
Határozatom 12. pontjában megállapítottam, hogy az eljárás díja megfizetésre került, egyéb
eljárási költség nem merült fel. Az eljárás díja
a vízügyi és a vízvédelmi hatósági
eljárásokigazgatási szolgáltatási díjairól szóló 13/2015. (III. 31.) BM rendelet (továbbiakban:
díjrendelet.) 1. számú melléklet 56. sora alapján az eljárás igazgatási szolgáltatási díjának
mértéke kutanként 7.000.- forint szerint, azaz összesen (10×7.000.-forint) 70.000.- forint.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának
gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény 2. § (1) bekezdés alapján a
10
kiemelt jelentőségű ügyben eljáró hatóság az általa meghozott döntéseket – az eljárás során a
személyesen az ügyfélnek szóló végzések kivételével – hirdetményi úton közli.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított ügyben hozott határozat
elleni fellebbezési lehetőséget
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL.
törvény 116. § (4) bekezdés e) pontja zárja ki.
A Veszprémi Törvényszék hatáskörét
a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I.
törvény (továbbiakban: Kp.) 12. § (1) bekezdése, illetékességét a Kp. 13. § (1) bekezdése,
valamint
a bíróságok elnevezéséről, székhelyéről és illetékességi területének
meghatározásáról szóló 2010. évi CLXXXIV. törvény 3/A. §-a és 4. melléklete állapítja meg.
A közigazgatási perre vonatkozó speciális szabályokat
a nemzetgazdasági szempontból
kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló
2006. évi LIII. törvény (továbbiakban: Ngt.) 7. § - 10. §-ai állapítják meg.
Az Ngt. 7. § (1) bekezdése alapján a perben a jogi képviselet kötelező.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi
CCXXII. törvény (továbbiakban: E-ügyintézési tv.) 9. § (1) bekezdés b) pontja értelmében, ha
nemzetközi szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény vagy nemzetközi szerződés
eltérően nem rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles az ügyfél jogi képviselője.
A polgári perrendtartáról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdése szerint az E-
ügyintézési tv. alapján elektronikus úton történő kapcsolattartásra kötelezett minden
beadványt kizárólag elektronikusan – az E-ügyintézési tv.-ben és végrehajtási rendeleteiben
meghatározott módon – nyújthat be a bírósághoz, és a bíróság is elektronikusan kézbesít a
részére.
Az Ngt. 2. § (1) bekezdés értelmében a kiemelt jelentőségű ügyben eljáró hatóság az általa
meghozott döntéseket – az eljárás során a személyesen az ügyfélnek szóló végzések
kivételével – hirdetményi úton közli. Ugyanezen § (2) bekezdése alapján, a hirdetményi úton
történő közlés esetén, ha a döntés az ügyfél számára kötelezettséget állapít meg, vagy
alapvető jogát vonja el vagy korlátozza, a kiemelt jelentőségű ügyben a hatóság az ismert
ügyfelet a döntés szövegéről – a hirdetmény kifüggesztésével egyidejűleg – az ügyfél
tekintetében az adott ügyfajtára vonatkozó külön jogszabály szerint alkalmazható egyéb
kapcsolattartási forma használatával is tájékoztatja. A közlés jogkövetkezményei ilyen
esetben is a hirdetményi úton történő közléshez kapcsolódóan állnak be. A döntés közlésének
napja – a kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánító kormányrendelet eltérő rendelkezés hiányában
– a hirdetmény kifüggesztését követő 5. nap.
Tájékoztatom, hogy az Ákr. 132. §-ában foglaltak alapján, ha az ügyfél a hatóság végleges
döntésében foglalt kötelezésnek nem tett eleget, az végrehajtható. Az Ákr. 133. § (1)
bekezdése értelmében a végrehajtást – ha törvény vagy kormányrendelet másként nem
rendelkezik – a döntést hozó hatóság, másodfokú döntés esetén pedig az elsőfokú hatóság
rendeli el.
A hatóság az ügyintézést jelen döntés postára adásával, illetve elektronikus úton történt
továbbításával lezárta, az ügyintézési határidőt megtartottnak tekinti.
Tájékoztatom, hogy jelen határozat véglegessé válását követően
a környezetvédelmi hatósági
nyilvántartás vezetésének szabályairól szóló 58/2019 (XII.18.) AM rendelet 1. § (1)
bekezdését követve intézkedem a hatósági határozat hatósági nyilvántartásba való bejegyzése
iránt.
11
A környezeti alapnyilvántartásról szóló 78/2007. (IV. 24.) Korm. rendelet 49/A.§ alapján a
vízvédelmi hatóság a jogszabályban meghatározott feladatai ellátása céljából jogosult az
Információs Rendszer vízvédelemmel kapcsolatos adataihoz való közvetlen hozzáférésre,
továbbá az Információs Rendszerben adatok rögzítésére.
Jelen döntés a fellebbezési határidő leteltét követő napon véglegessé válik.
A Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság hatáskörét
a vízgazdálkodásról szóló
1995. évi LVII. törvény 28. § (1) bekezdése
a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról
szóló 72/1996. (V.22.) Korm. rendelet (továbbiakban: Vhr.) 1. § (1) bekezdése, a vízvédelmi
hatáskörömet
a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény
66/A.§-a, és
a vízügyi igazgatási és a vízügyi, valamint a vízvédelmi hatósági feladatokat
ellátó szervek kijelöléséről szóló 223/2014. (IX.4.) Korm. rendelet (továbbiakban: 223/2014.
Korm. rendelet) 10. § (1) bekezdés 4. pontja, a vízügyi és vízvédelmi illetékességemet a
223/2014. Korm. rendelet 10. § (2) bekezdése és az 2. mellékletének 4. pontja állapítja meg.
Székesfehérvár,
elektronikus bélyegző szerint
Magosi Lajos tű. ezredes
igazgató
12
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
35700/3422-9/2023.ált.