Karácsony Gergely
Tárgy: az otthontalanság és a hajléktalanság
Főpolgármester Úr
csökkentéséről szóló stratégia
részére
Iktatószám: SZEO/4914/2/2022
Ügyintéző: Kárpáti Beatrix
Telefon: 06 1 4338 345
E-mail: [email protected]
Tisztelt Főpolgármester Úr!
Az Otthon, mindenkinek, Fővárosi stratégia az otthontalanság és a hajléktalanság csökkentéséről (a
továbbiakban: Stratégia) című dokumentumban foglalt javaslatokkal kapcsolatos megkeresésére az
alábbiakról tájékoztatom.
Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) korábban is
támogatta és a jövőben is támogatni kívánja a hajléktalan emberek helyzetének javítása, lakhatásának
elősegítése és alapszükségleteinek kielégítése érdekében tett állami, önkormányzati és civil
kezdeményezéseket egyaránt.
Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a kerület területén működő hajléktalanellátó intézmények magas
száma már most is arányaiban jelentősen nagyobb terhet ró az Önkormányzat szociális,
városüzemeltetési és közrendvédelmi ellátórendszerére, mint a főváros többi kerülete esetében. A
közüzemi- és egyéb költségek napjainkban tapasztalható növekedése miatt a jelenlegi feladataink
ellátásához kapcsolódó kiadások jelentősen emelkedni fognak.
A hajléktalanná vált személyek ellátásával kapcsolatos szolgáltatások megszervezésére köteles
szerveket, a szociális támogatások kereteit, továbbá a szociális és gyermekjóléti intézmények személyi
és tárgyi feltételeit jogszabályok határozzák meg. Az Önkormányzat a jogszabályi kötelezettségein túl
számos területen járul hozzá a hajléktalanná válás megelőzésének biztosításához.
A fentiekre tekintettel az Önkormányzat – bár egyetért a Stratégiában foglalt javaslatok fontosságával –
további önként vállalt feladatokat nem kíván vállalni.
A Képviselő-testület a települési támogatások biztosításával, valamint a családsegítés keretein belül az
adósságkezelés szolgáltatás működtetésével is hozzájárul a hajléktalanná válás megelőzéséhez. A
drasztikus mértékben megemelkedett energiaárak arra késztetik az Önkormányzatot, hogy a szociális
ellátásoktól szóló önkormányzati rendeletét várhatóan a soron következő testületi ülésén felülvizsgálja,
és a szociális támogatási összegek megemelésével, illetve a jogosultak körének kibővítésével – legfőképp
a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz nyújtott települési támogatás estében – növekvő
mértékben járuljon hozzá a kerületben élők lakhatással összefüggő anyagi terheihez.
Az adósságkezelési szolgáltatás
során
a szociálisan rászorult személyek a már felgyülemlett tartozás
kiegyenlítéséhez kapnak önkormányzati és alapítványi anyagi támogatást, egyúttal segítséget kapnak a
felelős háztartás-gazdálkodás kialakításában is annak érdekében, hogy elkerüljék az újabb
adósságcsapdát.
Az Önkormányzat a hajléktalanok ellátásával kapcsolatos feladatait a Magyar Vöröskereszttel és a
Baptista Szeretetszolgálattal kötött ellátási szerződés keretein belül biztosítja. A Magyar Vöröskereszt
– a 2024. december 31-éig szóló ellátási szerződés keretében – népkonyhát, nappali melegedőt és utcai
szociális munkát biztosít, mely tevékenységért évente támogatást kap az Önkormányzattól.
A Baptista Szeretetszolgálat nappali melegedőt és Komplex Szolgáltató Központot üzemeltet a
kerületben. Az Önkormányzat által térítésmentesen használatba adott ingatlanon önkormányzati
támogatással hajléktalanok étkezését biztosító konyhát, továbbá szociális mosodát és népfürdőt
alakított ki.
Az Önkormányzat önként vállalt feladatként valósította meg 2012. január 1. és 2021. június 30. között a
Lakhatási, Életviteli, Lelki-segítségnyújtási, Egzisztencia-teremtési Közösségi Programban (a
továbbiakban: LÉLEK-program) foglaltak végrehajtását. A 30 fő befogadására alkalmas LÉLEK-pontot
több mint 800 fő kereste fel lakhatási gondjai miatt, több mint 250 fő kapott lehetőséget a beköltözésre,
64 fő teljesítette a programban vállalt feltételeket, és került önkormányzati bérlakásba.
Az Önkormányzat a LÉLEK-program átadását követően is feladatának tekinti a hajléktalanok átmeneti
ellátásának biztosítását a kerületben, ennek megfelelően a támogatásunkkal folytatja a tevékenységet
az Országos Szociális Intézményfenntartó Központ.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete a lakásokról és a nem lakás céljára szolgáló helyiségekről szóló
32/2012. (IX. 24.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) Önkormányzat tulajdonában
álló lakások bérbeadására vonatkozó szabályainak megalkotásakor elsődleges célként tűzte ki, hogy a
lakhatási problémák megoldását minél szélesebb körben biztosítsa, ezért lakásbérleti jogviszony
létesítésére irányuló kérelmet bárki benyújthat, amely lakásigénylési nyilvántartásba kerül, és egy évig
érvényes. Az Önkormányzat tulajdonában álló lakások szinte kivétel nélkül szociális alapon kerülnek
bérbeadásra, a lakbér pedig – amellett, hogy a mértéke rendkívül alacsony – a bérlő jövedelmi
helyzetéhez igazodik, és a jövedelmi helyzet rendszeresen felülvizsgálatra kerül.
2020 októberétől a Rendelet kifejezett lehetőséget biztosít támogatott lakhatás biztosítása céljából
történő lakásbérbeadásra a szolgáltatás nyújtására jogosult személy vagy szervezet részére.
Az Önkormányzat elkötelezett a hajléktalanságból kivezető „elsőként lakhatást” szemléletű programok
szakmai támogatása és megvalósítása iránt, ezért 2015 óta folyamatosan együttműködik az Utcáról
Lakásba! Egyesülettel (a továbbiakban: Egyesület), segítve az Egyesületnek a hajléktalanság
csökkentése érdekében végzett munkáját.
Az együttműködés keretében az Egyesület utcai gondozó szolgálata javaslatára kőbányai lakcímmel
rendelkező hajléktalan emberek részére önkormányzati bérlakások kerülnek bérbeadásra olyan
módon, hogy a bérbeadás előtt a lakásokat az Egyesület a leendő bérlők bevonásával újítja fel. Az
Önkormányzat az együttműködés megkezdése óta minden évben két önkormányzati lakást biztosít ily
módon az Egyesület számára.
A civil szervezetek bevonásával, felújítási kötelezettséggel történő bérbeadások számát az
Önkormányzat tovább kívánja növelni tekintettel arra is, hogy az önkormányzati lakások felújítására
rendelkezésre álló források szűkösek. Az üresen álló vagy végrehajtás során visszakerült lakások
sajnálatos módon rendkívül rossz műszaki állapotúak, lakhatásra nem alkalmasak.
Az otthontalanná vált családok számára az Önkormányzat – a jogszabályi kötelezettségének
messzemenően eleget téve – két civil szervezet közreműködésével nyújt segítséget a lakhatási gondok
enyhítésében. A „RÉS” Szociális és Kulturális Alapítvánnyal kötött ellátási szerződés keretein belül az
Alapítvány fenntartásában működő családok átmeneti otthonában a Kőbánya illetékességi területén
lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen a kerületben tartózkodó nyolc
lakhatási krízishelyzetbe
került család ellátása biztosított legfeljebb 18 hónap időtartamra.
Az Anyaoltalmazó Alapítvány további két lakhatási gonddal küzdő kőbányai család számára biztosít
elhelyezést a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat jelzése alapján.
A téli krízisidőszakban a kerületben működő hajléktalanszállók biztosítanak időszakos éjjeli
menedékhelyet, továbbá az idősek nappali ellátását és a szakosított ellátást biztosító Kőbányai
Szivárvány Nonprofit Kft. lehetőséget biztosít hajléktalan személyek részére meleg étel és ital
igénybevételére.
A Kőbánya területén működő, rendvédelemben és a közbiztonság biztosításában érintett szervezetek
havi rendszerességgel közbiztonsági koordinációs értekezleteken tájékoztatják egymást a kerület
rendjét érintő aktuális kérdésekről, és egyeztetnek a feladataik összehangolásáról. A Baptista
Szeretetszolgálat krízisjárműveivel a Kőbányai Közterület-felügyelet (a továbbiakban: Közterület-
felügyelet) diszpécserszolgálata folyamatos kapcsolatban áll.
A Közterület-felügyelet által működtetett térfelügyeleti rendszer is fokozott figyelmet fordít a földön
fekvő emberekre, és észlelés esetén soron kívül intézkedik. A Közterület-felügyelet szolgálati
gépjárműveiben rendszeresítésre kerültek életmentő-melegítő fóliák, továbbá forró tea biztosításával
segítik a fedél nélkül élőket.
A közműdíj- és lakbérhátralékosság hatékonyabb megelőzésével és kezelésével, valamint a
kilakoltatások megelőzésével kapcsolatos közpolitikai dokumentum előkészítése érdekében kért
adatokról az alábbiakban tájékoztatom.
A bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény szerinti végrehajtói tájékoztatások éves
esetszámai az alábbiak:
Végrehajtói tájékoztatások éves száma
2020
2021
2022
Lakóingatlanok lefoglalásának a tényéről
818
733
514
Árverési vevő lakóingatlan kiürítésére
18
19
17
irányuló kérelméről
Az Önkormányzat a 2020., 2021. és 2022. években a lakások és helyiségek bérletére, valamint az
elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 85/F. §-a által
biztosított elővásárlási jogával nem élt.
Lakbér- és egyéb szolgáltatási díj-tartozással rendelkező bérlők száma:
azon hátralékkal
önkormányzati
rendelkező volt
lakásban lakó,
bérlők és
hátralékkal
lakáshasználók
összesen
rendelkező bérlők
száma, akik már
és lakáshasználók
nem lakják az
száma
ingatlant
50 000 Ft – 500 000 Ft
141
363
504
500 001 Ft – 1 000 000 Ft
37
133
170
1 000 001 Ft – 2 000 000 Ft
37
102
139
2 000 000 Ft felett
40
55
95
összesen
255
653
908
Összességében elmondható, hogy az Önkormányzat eddig is a jogszabályi kötelezettségeit
messzemenően meghaladó mértékben vállalt szerepet a hajléktalan emberek ellátásának segítése
érdekében, és ezen szándékát a jövőben is meg kívánja tartani. Újabb kötelezettségeket azonban az
Önkormányzat jelenleg nem kíván vállalni.
Javasolom, hogy a lakhatási válsághelyzetek kezelésére kiírandó pályázat során az üresen álló lakások
felújítása, továbbá a civil szervezetek bevonásának a támogatása is kapjon hangsúlyt.
Kérem a tájékoztatásom szíves elfogadását.
Budapest, időbélyegző szerint
Üdvözlettel,
D. Kovács Digitálisan aláírta: D.
Kovács Róbert Antal
Róbert AntalDátum: 2022.09.28
10:53:51 +02'00'
D. Kovács Róbert Antal