Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Alkalmazási tilalommal összefüggő és indítványozók hiánypótlásra, indítványkiegészítésre való felhívására vonatkozó közérdekű adatok (Alkotmánybíróság)'.

 
 
ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG 
IV/839-7/2020. 
 
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő 
v é g z é s t :  
Az  Alkotmánybíróság  felhívja  az  indítványozót,  hogy  a  jelen  végzés  kézhezvételétől 
számított  30  napon  belül  nyilatkozzon  az  alkotmányjogi  panaszindítványa 
kiegészítése tárgyában. 
I n d o k o l á s  
Az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) 
bekezdése  alapján  Göd  Város  Önkormányzatának  polgármestere  –  Göd  Város 
Önkormányzata  képviseletében  –  benyújtott  alkotmányjogi  panaszában  a 
veszélyhelyzettel  összefüggésben  a  nemzetgazdaság  stabilitásának  érdekében 
szükséges intézkedésekről szóló 135/2020. (IV. 17.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 
R1.) és a Göd város közigazgatási területén különleges gazdasági övezet kijelöléséről 
szóló  136/2020.  (IV.  17.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  R2.)  alaptörvény-
ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte. A benyújtott alkotmányjogi 
panasz  indítványt  az  Alkotmánybíróság  befogadta  és  erről  az  indítványozót 
tájékoztatta. 
A veszélyhelyzet megszüntetéséről szóló 2020. évi LVII. törvény 2020. június 17-én, az 
indítvány benyújtását, illetve befogadását követően került kihirdetésre. Ennek 1.  §-a 
értelmében az Országgyűlés felhívta a Kormányt, hogy a veszélyhelyzet kihirdetéséről 
szóló  40/2020.  (III.  11.)  Korm.  rendelet  szerinti  veszélyhelyzetet  (a  továbbiakban: 
veszélyhelyzet)  az  Alaptörvény  54.  cikk  (3)  bekezdése  szerint  szüntesse  meg.  A 
törvény 2. §-a kimondta a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény 
(felhatalmazási  törvény)  hatályvesztését,  azonban  ennek  időpontját  a  41/2020.  (VI. 
17.)  ME  határozat  állapította  meg,  oly  módon,  hogy  rögzítette:  „a  veszélyhelyzet 
kihirdetéséről  szóló  40/2020.  (III.  11.)  Korm.  rendelet  szerinti  veszélyhelyzet 
megszűnésének  időpontja,  mint  hatálybalépési  feltétel  2020.  június  18.  napján 
 

következik  be.”  A  Kormány  megalkotta  a  2020.  március  11-én  kihirdetett 
veszélyhelyzet  megszüntetéséről  szóló  282/2020.  (VI.  17.)  Korm.  rendeletet,  mely  a 
kihirdetését követő  napon – 2020. június 18-án – lépett hatályba. Az indítvány által 
sérelmezett  jogszabályi  rendelkezéseket  tartalmazó  R2.  az  Alaptörvény  53.  cikk  (4) 
bekezdése alapján a 282/2020. (VI. 17.) Korm. rendeletben meghatározott időponttól, 
azaz  2020.  június  18-tól  hatályát  vesztette.  Míg  az  R1.-et  a  különleges  gazdasági 
övezetről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi LIX. 
törvény 28. §-a helyezte hatályon kívül, amely 2020. június 19-én, szintén az indítvány 
benyújtását, illetve befogadását követően lépett hatályba. 
Az  Alkotmánybíróság  hivatalból  észlelte,  hogy  a  294/2020.  (VI.  18.)  számú,  a  Göd 
város  közigazgatási  területén  különleges  gazdasági  övezet  kijelöléséről  szóló  Korm. 
rendelet 6. § (1) bekezdése értelmében e rendelet hatálybalépése az R2.-vel kijelölt, a 
2. § szerinti gazdasági övezetté kijelölést és az az alapján a rendelet hatálybalépését 
megelőzően  létrejött  jogviszonyokat  (így  különösen  a  megkezdett  eljárási 
cselekményeket, tulajdonszerzést és vagyonátadást) nem érinti, azokat folyamatosnak 
kell  tekinteni,  a  2020.  évi  LIX.  törvény  9.  §  (1)  bekezdése  (immáron  magasabb 
jogforrási szinten) pedig az R1. vonatkozásában ugyanígy rendelkezik.  
A  megváltozott  jogi  szabályozási  környezetben  (figyelemmel  a  veszélyhelyzet 
megszüntetésére is) az indítványban felvetett, a hatályon kívül helyezett R1. és az R2. 
egyes  rendelkezéseit,  illetve  azok  egészét  kifogásoló  alkotmányossági  kérdések  –  a 
benyújtott indítvány alapján – az eredeti formájukban már nem válaszolhatóak meg 
és az indítványozó a megváltozott jogi szabályozási környezet ellenére az indítványát 
nem egészítette ki. 
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványozót nyilatkozattételre, illetve 
ezzel  összefüggésben  indítványa  kiegészítésére  hívja  fel  a  tekintetben,  hogy 
indítványát  fenntartja-e,  és  amennyiben  fenntartja,  úgy  a  megváltozott  jogi 
szabályozási  környezetre  tekintettel  ki  kívánja-e  azt  egészíteni.  Az  indítvány 
kiegészítése  esetén  az  indítvány  kiegészítésben  az  indítványozónak  pontosan  meg 
kell  jelölnie  azt,  hogy  a  megváltozott  jogi  szabályozási környezetre  tekintettel  mely 
jogszabály/jogszabályok mely rendelkezésének/rendelkezéseinek az alkotmányossági 
vizsgálatát kéri az Alkotmánybíróságtól.  Az indítvány kiegészítésnek tartalmaznia kell 
továbbá  azt  is,  hogy  az  abban  megjelölt  jogszabályi  rendelkezések  alaptörvény-
ellenességét  konkrétan  milyen,  az  indítványozót  megillető  Alaptörvényben  foglalt 
jogok vonatkozásában és milyen alkotmányjogilag értékelhető indokok alapján állítja.  
Az Alkotmánybíróság tájékoztatja az indítványozót, hogy az Alaptörvény 37. cikk (4) 
bekezdésének  értelmében  mindaddig,  amíg  az  államadósság  a  teljes  hazai 
össztermék  felét  meghaladja,  az  Alkotmánybíróság  –  bírói  kezdeményezés, 
alkotmányjogi  panasz  és  absztrakt  normakontroll  hatáskörében  –  a  központi 

 

költségvetésről, a központi költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről, az 
illetékekről  és  járulékokról,  a  vámokról,  valamint  a  helyi  adók  központi  feltételeiről 
szóló  törvények  Alaptörvénnyel  való  összhangját  kizárólag  az  élethez  és  az  emberi 
méltósághoz való joggal, a személyes adatok védelméhez való joggal, a gondolat, a 
lelkiismeret és a vallás szabadságához való joggal vagy a magyar állampolgársághoz 
kapcsolódó  jogokkal  összefüggésben  vizsgálhatja  felül,  és  ezek  sérelme  miatt 
semmisítheti meg. 
Az  alkotmányjogi  panasz  benyújtója  az  Abtv.  26.  §  (2)  bekezdés  szerinti  (kivételes) 
panasz  hatáskörben  kérte  az  Alkotmánybíróság  eljárását  és  az  R1.,  valamint  az  R2. 
egészének  alaptörvény-ellenességét  is  állította.    Az  Alkotmánybíróság  hangsúlyozza, 
hogy  kivételes  panasz  esetében,  mivel  az  közvetlenül  a  panasszal  támadott  norma 
ellen irányul, kiemelt jelentősége van az érintettség vizsgálatának, hiszen a panaszos 
személyes, közvetlen és aktuális érintettsége különbözteti meg a kivételes panaszt az 
utólagos  absztrakt  normakontroll  korábbi,  bárki  által  kezdeményezhető  változatától 
(popularis  actio).  Erre  tekintettel  az  Alkotmánybíróság  kizárólag  azokat  az 
indítványban  konkrétan  megjelölt  jogszabályi  rendelkezéseket  vizsgálhatja,  amelyek 
az  indítványozóra  vonatkozó  rendelkezéseket  tartalmaznak,  és  amelyek 
vonatkozásában az indítványozó érintettsége megállapítható. 
Az Alkotmánybíróság tájékoztatja az indítványozót, hogy a jelen ügyhöz kapcsolódó, 
az  Alkotmánybíróság  honlapján  közzétett  egyéb  nyilvános  iratokra  szintén 
nyilatkozatot tehet. 
Az  indítvány  elbírálásával,  különös  tekintettel  a  fenti  kérdések  vizsgálatával 
összefüggésben  az  Alkotmánybíróság  a  jelen  végzés  rendelkező  részében  foglaltak 
szerint felhívta a végzés címzettjét álláspontjának közlésére. 
Az  Alkotmánybíróság  a  jelen  végzését  az  Abtv.  57.  §  (2)  bekezdése  és  az 
Alkotmánybíróság  ügyrendje  33.  §  (1)–(3)  bekezdése,  valamint  36.  §  (7)  bekezdése 
alapján hozta meg, figyelemmel az ott meghatározott jogkövetkezményekre. 
Budapest, 2020. szeptember 7. 
 
 
Dr. Sulyok Tamás 
alkotmánybíró