Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Alkalmazási tilalommal összefüggő és indítványozók hiánypótlásra, indítványkiegészítésre való felhívására vonatkozó közérdekű adatok (Alkotmánybíróság)'.

 
  
 
 
 
DR. BITSKEY BOTOND 
 
FŐTITKÁR 
 
 
Telefon: (+36 1) 488 3220 
 
Fax: 
(+36 1) 488 3229 
 
E-mail:  [email protected] 
Ügyszám: IV/418-2/2021. 
 
 
Tisztelt                    ! 
Az Alkotmánybírósághoz 2021. február 22-én érkezett, a veszélyhelyzet idején alkalmazandó 
védelmi intézkedések második üteméről szóló 484/2020. (XI. 10.) Korm. rendelet, illetve annak 
egyes  rendelkezései  ellen  benyújtott  alkotmányjogi  panasz  indítványával  kapcsolatban  az 
alábbiakról tájékoztatom. 
Az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 26. § (2) bekezdése 
alapján  az  Alkotmánybíróság  eljárása  kivételesen  kezdeményezhető,  akkor,  ha  az  egyedi 
ügyben  érintett  személy  vagy  szervezet  Alaptörvényben  biztosított  jogának  sérelme 
alaptörvény-ellenes  jogszabály  rendelkezésének  alkalmazása  vagy  hatályosulása  folytán 
közvetlenül,  bírói  döntés  nélkül  következett  be,  és  nincs  a  jogsérelem  orvoslására  szolgáló 
jogorvoslati eljárás, vagy a jogorvoslati lehetőségeit az indítványozó már kimerítette. 
Az  Abtv.  52.  §  (1)  és  (1b)  bekezdése  szerint  az  indítványnak  határozott  kérelmet  kell 
tartalmaznia. A kérelem akkor határozott, ha egyértelműen megjelöli azt az alaptörvényi, illetve 
törvényi  rendelkezést,  amely  megállapítja  az  Alkotmánybíróság  hatáskörét  az  indítvány 
elbírálására, az eljárás megindításának indokait, az Alaptörvényben biztosított jog sérelmének 
a  lényegét,  a  vizsgálandó  jogszabályi  rendelkezést  vagy  bírói  döntést,  az  Alaptörvény 
megsértett rendelkezéseit, indokolást arra nézve, hogy a sérelmezett jogszabály, jogszabályi 
rendelkezés, bírói döntés miért ellentétes az Alaptörvény megjelölt rendelkezésével, továbbá 
kifejezett kérelmet az Alkotmánybíróság döntésének tartalmára nézve. Az Abtv. 52. § (1) és (1b) 
bekezdéseiben foglalt feltételeknek az Abtv. 26. § (2) bekezdésére alapított panaszok esetében 
is érvényesülniük kell. 

Az Abtv. 52. § (4) bekezdése alapján az alkotmánybírósági eljárás feltételeinek fennállását az 
indítványozónak  kell  igazolnia.  Az  Abtv.  26.  §  (2)  bekezdése  szerinti  panasz  esetén  az 
indítványozói jogosultságot, a közvetlen érintettséget, a sérelmezett jogszabályi rendelkezés 
közvetlen  hatályosulását  –  azt,  hogy  az  állítólagos  jogsérelem  közvetlenül  a  támadott 
jogszabályi  rendelkezések  alapján  következett  be  –  az  indítványozónak  az  erre  vonatkozó 
dokumentumok  csatolásával,  valamint  az  ezt  igazoló  tények  előadásával  igazolnia  kell.  E 
körben be kell mutatnia, és igazolnia kell, hogy az alaptörvény-ellenesnek tartott rendelkezések 
közvetlenül  hatályosulnak,  és  azok  a  személyét,  konkrét  jogviszonyát  közvetlenül  és 
ténylegesen, aktuálisan érintő rendelkezést állapítanak meg, aminek következtében alapjogai 
sérülnek.  Ennek  során  kérem,  vegye  figyelembe,  hogy  az  Abtv.  26.  §  (2)  bekezdés  szerinti 
alkotmányjogi panasz esetén  kiemelt jelentősége van az érintettség  vizsgálatának,  valamint 
hogy az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az indítványozó alapjogában való 
személyes, közvetlen és aktuális sérelme különbözteti meg az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján 
benyújtott  alkotmányjogi  panaszt  az  actio  popularis-tól  {3110/2013.  (VI.  4.)  AB  határozat, 
Indokolás [27], 3175/2018. (V. 22.) AB végzés, Indokolás [8]}. 
Tájékoztatom  továbbá,  hogy  indítványa  nem  tartalmaz  kellő  alkotmányjogi  szempontú 
indokolást  arra  nézve,  hogy  a  támadott  rendelkezések  az  Alaptörvényben  biztosított  jogait 
mennyiben és miért sértik. Kérem, vegye figyelembe, hogy az indítvány érdemi elbírálását az 
Alaptörvényben biztosított jog sérelmének állítása és alapjogi érveléssel kellően alátámasztott 
indokolása  alapozhatja  meg.  Nem  alkalmas  az  indítvány  az  érdemi  elbírálásra,  ha 
félreérthetően  jelöli  meg  az  Alaptörvénynek  azt  a  rendelkezését,  amelyet  sérülni  vél 
{3175/2014. (VI. 18.) AB végzés, Indokolás [5]}, vagy pusztán megjelöli azt, de nem indokolja 
meg – nem tartalmaz részletes érvelést arra vonatkozóan –, hogy az Alaptörvény megjelölt 
rendelkezésével  miért  ellentétes  a  támadott  jogszabály  vagy  jogszabályi  rendelkezés 
[3136/2013. (VII. 2.) AB végzés, 3193/2014. (VII. 15.) AB végzés, 3226/2013. (XII. 12.) AB végzés]. 
Az elégtelen indokolás miatt akadálya az érdemi elbírálásnak az is, ha a támadott jogszabály 
vagy jogszabályi rendelkezés és az Alaptörvény megjelölt rendelkezése között nem állapítható 
meg összefüggés [3269/2012. (X. 4.) AB határozat, 12/2014. (IV. 10.) AB határozat, 3025/2014. 
(II. 17.) AB határozat, 37/2013. (XII. 5.) AB határozat, 3074/2013. (III. 14.) AB határozat] vagy az 
alkotmányjogi értelemben nem releváns [3009/2012. (VI. 21.) AB határozat]. 
Mivel  indítványát  részben  kiskorú  gyermeke  nevében  terjesztette  elő,  felhívom  a  figyelmét, 
hogy képviseleti jogát igazolnia kell. 
Fentiekre  tekintettel,  az Abtv.  55.  §  (3)  bekezdése  alapján  tájékoztatom, hogy  indítványát  – 
levelem kézhezvételétől számított harminc napon belül – a jelzett hiányosságok tekintetében 


kiegészítheti.  Kérem,  hogy  a  hiánypótlásnak  lehetőleg  az  eredeti  indítvány  kiegészítésével, 
azzal egységes szerkezetben tegyen eleget, és azt közvetlenül az Alkotmánybíróságnak küldje 
meg  postai  úton.  A  hiánypótlás  megfelelő  teljesítése  érdekében  felhívom  szíves  figyelmét, 
hogy  az  Alkotmánybíróság  honlapján  a  Hatáskörök,  eljárások  menüpont  alatt  általános  és 
részletes tájékoztatók, valamint indítványminta űrlapok találhatók. 
Felhívom a figyelmét, hogy alkotmányjogi panasza alapján érdemi alkotmánybírósági eljárás 
megindítására csak akkor van lehetőség, ha hiánypótlása maradéktalanul megfelel az Abtv. 52. 
§ (1b) bekezdésében foglaltaknak. Amennyiben a tájékoztatás és a hiánypótlásra való felhívás 
ellenére a hiányosságokat nem pótolja, az Alkotmánybíróság az eljárást az Ügyrend 25. § (6) 
bekezdése  alapján  –  külön  tájékoztatás  nélkül  –  megszünteti.  Bár  az  alkotmányjogi  panasz 
eljárás  során  a  jogi képviselet  nem  kötelező,  a  hiánypótlás  megfelelő  teljesítése  érdekében 
javaslom,  hogy  szakmai  segítségért  forduljon  ügyvédhez  vagy  jogvédő  társadalmi 
szervezethez. 
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét. 
Budapest, 2021. február 24. 
Üdvözlettel, 
Dr. Bitskey Botond