Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Radioaktív hulladék átszállítása az RHFT-ből az NRHT-ba II.'.


1539 Budapest 114, Pf. 676 
Telefon: (1) 436-4881 
 
Telefax: (1) 436-4802 
E-mail: [email protected] 
 
 
 
 
  Határozat szám 
  Iktatószám 
 
 
  RHKR-HA0072 
-  OAH-2021-09615-0006/2022 
 
Ügyintéző: 
Dr. Papp László 
 
Ügyfél: 
Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft. 
 
 
Tárgy: 
A Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft. kérelmére átalakítási 
engedély az RHFT telephelyen tárolt radioaktív hulladékot tartalmazó, hordózott 
hulladékcsomagok átszállításra történő előkészítésével kapcsolatosan 
 
 
H A T Á R O Z A T 
 
A  Radioaktív  Hulladékokat  Kezelő  Nonprofit  Kft.  (székhely:  2040  Budaörs,  Puskás 
Tivadar utca 11., a továbbiakban: Ügyfél) által megküldött ÁF-RFT-02/2021 átalakítási 
azonosítójú kérelmére átalakítási engedélyt adok a 2166 Püspökszilágy, Hrsz.: 043/20 
területén  elhelyezkedő  Radioaktív  Hulladék  Feldolgozó  és  Tároló  (a  továbbiakban: 
RHFT) részére a következő terjedelemmel és feltételekkel:  
 
1. Az átalakítási engedélykérelem - amely az ÁT1 és az ÁT2 tárolókban, továbbá az A65, 
az A66, az A11 és az A12 medencékben elhelyezésre került, az RHFT által korábban 
tömörített,  vagy  tömöríthető  intézményi  eredetű,  kis-  és  közepes  aktivitású 
hulladékokat tartalmazó 200 l-es  hordókkal végzendő tevékenységhez kapcsolódó 
dokumentumok átalakítására vonatkozik - 2. kategóriába való sorolását jóváhagyom. 
 
2. Az engedély alapján a kiégett üzemanyag és a radioaktív hulladék kezeléséről szóló 
nemzeti  programmal  összhangban  lévő  tevékenységek  végezhetők  az  alábbi 
feltételekkel: 
 
2.1.   Az RHFT telephelyén belüli, az engedélykérelemben részletezett hulladékokkal 
kapcsolatos  tevékenységek  nem  kezdhetők  meg  addig,  amíg  RHFT 
Hulladéknyilvántartó  Rendszer  (a  továbbiakban:  HNyR)  átalakítást  értékelő 
jelentését az Ügyfél meg nem küldte az OAH-nak és azt az OAH el nem fogadta.  
  
2.2.   Az „RHFT területén lévő tömörített radioaktív hulladékokat tartalmazó hordók 
megfelelőségének  ellenőrzése  az  NRHT-ba  történő  átszállításhoz  Hulladék 
Minősítési  Program”  című  dokumentumban  részletezett  hulladékminősítési 
folyamatot és kritériumokat az OAH elfogadja, amennyiben az adott hulladékos 
 
 

hordó átvételekor, vagy az RHFT telephelyén belül az adott hulladékos hordó 
összeállításakor  azok  a  Nemzeti  Radioaktívhulladék-tároló  (a  továbbiakban: 
NRHT) aktuális Hulladék Átvételi Követelményeinek (a továbbiakban: HÁK) teljes 
mértékben megfelelnek. 
Amely  hulladékos  hordók  a  fenti  követelményeknek  nem  teljes  mértékben 
felelnek  meg,  azok  esetében  felül  kell  vizsgálni  a  gázmérések  százalékos 
arányát. A felülvizsgálatot a fenti követelményeknek megfelelő - legalább kettő 
darab - hordón végzett hulladék minősítési tevékenység tapasztalatait értékelve 
kell  elvégezni.  Az  értékelést  eseti  jelentés  formájában  az  OAH  számára  kell 
megküldeni,  amelyben  a  „Dörzsminták”  és  a  „Fülpiszka  minták”  mérési 
eredményeinek  és  a  „Gázmérések”  mérési  eredményeinek  összhangját  kell 
értékelni,  és  ezek  alapján  kell  meghatározni  ezen  hulladékos  hordók  hány 
százalékán  kell  „Gázméréseket”  végezni,    amennyiben  a  tapasztalatok 
értékelése  indokolja  azt.  Ehhez  kapcsolódóan  az  Ügyfélnek  2022.  június  16. 
napjáig  jóváhagyásra  be  kell  nyújtania  az  OAH  részére  az  UT-7502-19  számú 
„Radioaktív  hulladékcsomagok  előkészítése  az  RHFT-ből  történő  kiszállításra” 
című  utasítás  tervezetet,  amely  a  jelen  rendelkező  pontnak  megfelelően 
tartalmazza az utasításokat. 
 
3. Az SZ 3250 számú szabályzat „Radioaktív Hulladék Feldolgozó és Tároló Üzemeltetési 
feltételek  és  Korlátok  –  Kiadás  száma:  5.”,  továbbá  az  üzemeltetést  megalapozó 
biztonsági  jelentés  (a  továbbiakban:  ÜMBJ)  5.  és  11.  fejezeteinek  módosításait 
elfogadom.  Az  ÜMBJ  soron  következő  aktualizálásakor  vezesse  át  az  Ügyfél  a 
dokumentumokba jelen változtatásokat. 
 
4. Amennyiben a „Hulladék Minősítési Program” végrehajtása során szükséges az RHFT 
HNyR-ben rögzített adatok változtatása, úgy azt az Ügyfélnek minden hónap ötödik 
munkanapjáig  az  előző  hónap  során  bekövetkezett  változtatásokat  írásban  kell 
megküldenie  az  OAH-nak,  olyan  formában,  hogy  az  eredeti  adatokat,  továbbá  a 
„Hulladék Minősítési Program” végrehajtása során nyert új adatokat is közli. 
 
5. Az Ügyfél az OAH-nak 15 nappal korábban, írásban kell, hogy bejelentse az NRHT 
HÁK-nak  megfelelően  előkészített  hulladékos  hordók  RHFT-ből  történő 
kiszállításának  tervezett  időpontját,  továbbá  igazolnia  kell  a  2.  pontban 
megfogalmazott előírások teljesülését. 
 
6.  A  tárgyi  átalakításra  a  jelen  határozat  kiadásától  számított  2  év  áll  az  Ügyfél 
rendelkezésére.  
 
Az eljárás során eljárási költség nem merült fel.  
A határozat ellen fellebbezésnek helye nincs, jelen határozat a közléssel végleges és 
végrehajtható.  A  határozat  ellen,  annak  közlésétől  számított  30  napon  belül  – 
jogszabálysértésre  hivatkozva  –  a  Fővárosi  Törvényszékhez  címzett,  de  az  OAH-hoz 
benyújtott, kereseti kérelemnek van helye. A pert az OAH ellen kell megindítani. A pert 

 

a bíróság tárgyaláson kívül bírálja el, kivéve, ha a tárgyalás megtartását a peres felek 
bármelyike  kifejezetten  kéri.  E  kérelem  elmulasztása  miatt  igazolásnak  helye  nincs. 
Jelen határozat halasztó hatályának elrendelésére az ügyfél kérelme alapján az ügyben 
eljáró bíróság jogosult. A közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata iránti eljárás 
illetéke 30 000 forint, azonban a perben a feleket tárgyi illetékfeljegyzési jog illeti meg. 
 
 
I N D O K O L Á S 
 
Előzmények: 
Az  1970-es  évek  végétől  üzemelő  RHFT  egy  felszínközeli  tároló  létesítmény,  amely 
alkalmas kis és közepes aktivitású radioaktív hulladékok végleges elhelyezésére.  
A  nagy  mennyiségű  szilárd  hulladékot  befogadni  képes  tároló  medencék  2004 
decemberében  gyakorlatilag  megteltek,  az újabb hulladékszállítmányok fogadásához 
már  az  üzemi  épület  pinceszintjén  kialakított  átmeneti  tárolóteret  használják,  amely 
szabad  tároló  kapacitás  felszabadításáig  –  lehetőséget  ad  arra,  hogy  az  ország 
intézményi eredetű radioaktív hulladékait egyelőre fogadni lehessen. 
Mivel  az  RHFT  telephelyén  jelenleg  mintegy  160  hordónyi  (32  m3)  szabad 
tárolókapacitás áll csak rendelkezésre a további szabad tárolókapacitás biztosítása – az 
országban  keletkező  intézményi  eredetű  hulladékok  befogadása  érdekében  is  – 
elengedhetetlen. 
 
Az  RHK  Kft.  által  2002-ben  elvégzett  pontosított  biztonsági  elemzés  alapján  az  RHFT 
üzemeltetése  és  a  környezet  biztonsága  az  intézményes  ellenőrzési  időszak  végéig 
megfelelően  fenntartható  azonban  meghatározták  azokat  a  tennivalókat  is,  amelyek 
bizonyos – a szándékolatlan emberi behatolással összefüggő – forgatókönyvek alapján 
szükségesek a létesítmény hosszú távú, a passzív intézményes ellenőrzés időszakára is 
kiterjedő biztonságának garantálásához. 
Ennek  első  lépéseként  négy  medence  hulladékainak  visszatermelésével, 
feldolgozásával,  minősítésével  és  újra  elhelyezésével  megvalósított  demonstrációs 
program  2010-ben  sikeresen  lezárult.  Az  RHFT  további,  sok  medencét  érintő 
biztonságnövelő  intézkedéseinek  kiterjedt  végrehajtása  nagy  mennyiségű  ideiglenes 
tárolási kapacitást is igényel, ezért a hordóba tömörített radioaktív hulladékok közül 
azokat, amelyek megfelelnek az NRHT átvételi követelményeinek, az Ügyfél át kívánja 
oda  szállítani.  A  hulladék  áthelyezése  az  NRHT  mintegy  250  m  mélyen  kialakított 
végleges  tárolórészeibe  –  annak  robosztusabb  geológiai  gátrendszerének 
köszönhetően – a nukleáris biztonság szintjét növeli.  
 
Az  RHFT  bizonyos  hulladékainak  az  NRHT-ba  történő  átszállításához  kapcsolódó 
előkészítő  tevékenyégek  végrehajtásához  azonban  szükség  van  minőségügyi 
dokumentum(ok) bevezetésére az RHFT minőségügyi rendszerébe, továbbá az ÜFK és 
az ÜMBJ módosítására.  
 

 

Jelen eljárás: 
 
Az Ügyfél, 2021. december 14. napján érkezett, PA/1170-002/2021 (OAH-2021-09615-
0001/2021)  iktatószámú,  ÁF-RFT-02/2021  átalakítási  azonosítójú,  „Az  RHFT  radioaktív 
hulladékokkal  végzett  tevékenységeinek  bővítése  a  telephelyen  tárolt  tömörített 
radioaktív  hulladékot  tartalmazó  200  l-es  hordózott  csomagok  NRHT-ba  történő 
kiszállításával”  tárggyal  átalakítási  engedély  iránti  kérelmet  nyújtott  be  az  OAH-hoz 
elektronikusan,  az  Atomenergia  hatósági  eljárást  Támogató  elektronikus 
Dokumentációs Rendszeren keresztül (ügyintéző: Fritz András). A kérelem alapján 2021. 
december  15-én  közigazgatási  hatósági  eljárás  indult,  amelynek  az  ügyintézési 
határideje  120  nap,  az  1996.  évi  CXVI.  törvény  (a  továbbiakban:  Atv.)  12/B  §  (6) 
bekezdése alapján. 
 
 
Az  Ügyfél  a  155/2014  (IV.30.)  Korm.  rendelet  (a  továbbiakban:  Rendelet)  mellékleteit 
képező  Biztonsági  Szabályzatok  (a  továbbiakban:  TBSz.)  2.3.13.0800.  pontja  szerint 
elvégezte a tervezett átalakítás kategóriába sorolását. A kérelem a TBSz. 2.3.14.1200. 
pontjában  biztosított  lehetőséggel  élve  összevontan  tartalmazta  az  átalakítás 
kategorizálását,  az  átalakítás  biztonsági  értékelését,  és  az  átalakítást  előkészítő 
tevékenységek megfelelőségének bemutatását hatósági jóváhagyás céljából. 
A kérelmezett átalakítás elvégzéséhez az Atv. 17. § (2) bekezdés 6. pontja szerinti és a 
Rendelet  21.  §  (2)  bekezdés  c)  pontjában  előírtak  alapján  hatósági  engedélyezési 
eljárásban az OAH által kiadott engedély szükséges. 
 
Az eljárás során a döntésemnél figyelembe vett dokumentumok: 
 
  Beadvány – PA/1170-002/2021 (OAH-2021-09615-0001/2021) iktatószámú, ÁF-RFT-
02/2021 átalakítási azonosítójú kérelem és mellékletei: 
-  SMI-011/21.,  Átalakítást  Megalapozó  Dokumentáció  (ÁMD)  elektronikus 
változata  
-  ÁMD –  1.  sz. melléklet: A Püspökszilágyi  Radioaktív Hulladék  Feldolgozó és 
Tároló  Üzemeltetést  Megalapozó  Biztonsági  Jelentés,  2021.  március,  RHK-I-
001G/16 Módosított 5. fejezet  
-  ÁMD –  2.  sz. melléklet: A Püspökszilágyi  Radioaktív Hulladék  Feldolgozó és 
Tároló  Üzemeltetést  Megalapozó  Biztonsági  Jelentés,  2021.  március,  RHK-I-
001G/16 Módosított 11. fejezet  
-  ÁMD – 3. sz. melléklet: SZ 3250 sz. szabályzat Radioaktív Hulladék Feldolgozó 
és Tároló Üzemeltetési Feltételek és Korlátok (ÜFK)  
-  ÁMD – 4. sz. melléklet: RHFT területén lévő tömörített radioaktív hulladékot 
tartalmazó  hordók  megfelelőségének  ellenőrzése  az  NRHT-ba  történő 
átszállításhoz  
-  ÁMD független felülvizsgálatáról készített szakmai felügyeleti nyilatkozat  

 

-  RHK-K-012/20., Az NRHT végleges hulladéktárolójában elhelyezhető, az RHFT 
területéről  származó  radioaktív  hulladékot  tartalmazó  200  l-es  fémhordók 
megfelelőségi vizsgálata, 2020. április  
-  200 l-es fémhordóra vonatkozó minőségügyi dokumentumok 
 
  Az OAH-2021-05407-0005/2021 iktatószámú levele 
 
  Magyarország  nemzeti  programja  a  kiégett  üzemanyag  és  a  radioaktív  hulladék 
kezelésére (2016. augusztus) 
 
A kérelem elbírálásánál a nukleáris biztonságot meghatározó alábbi követelményeket 
vettem figyelembe: 
 
  a  biztonsági  célkitűzések  teljesülésére  vonatkozó  előírások  a  Rendelet  4.  §  (1) 
bekezdésében foglaltak alapján 
 
  a kérelmezett tevékenységre érvényes általános és specifikus előírások: a Rendelet 
16 § (3), 17 § (1), 20. §, 27 § (1) és (3), 91 § (1) és (3), 92 § (1), 99 § (3), valamint a TBSz 
1.5.1.0300.,  2.3.1.0300.,  2.3.13.0800.,  2.3.16.0010.,  2.3.16.0100. f)  és  2.3.16.0400., 
2.3.20.1300. pontjai, továbbá a 11/2010. (III.4.) KHEM Rendelet 7 § (4) a) pontja 
 
A rendelkező részben foglaltak indoklása tételesen: 
 
A rendelkező rész 1. pontjához: 
Az átalakítás kategóriájának jóváhagyása a Beadvány részeként megküldött Átalakítást 
Megalapozó  Dokumentáció,  illetve  annak  függelékeként  küldött  Előzetes  Biztonsági 
Értékelés Formalap és az Átalakítás Formalap tartalmát figyelembe véve, a Rendelet 91. 
§ (1) bekezdése, továbbá a TBSz. 2.3.13.0800. pontja szerint történt. 
 
A rendelkező rész 2. pontjához: 
Az  átalakítással  kapcsolatos  tevékenységek  a  TBSz.  2.3.16.0010.  és  2.3.16.0100.  f) 
pontjainak megfelelően, a kiégett üzemanyag és a radioaktív hulladék kezeléséről szóló 
nemzeti programmal összhangban végezhetők.  
 
A rendelkező rész 2.1. pontjához: 
Az  OAH  az  OAH-2021-05407-0005/2021  iktatószámú  levelében  tudomásul  vette  az 
RHFT HNyR 3. kategóriába sorolt átalakítását, amely jelenleg folyamatban van. Az OAH 
OAH-2021-05407-0005/2021  iktatószámú  levelének  5.  pontja  értelmében,  a  TBSz 
2.3.14.1500.  pontjának  megfelelően,  az  átalakítás  végrehajtásáról  szóló  jelentés 
benyújtását írta elő. A fentiek értelmében, amíg az átalakítást értékelő jelentést az OAH 
el nem fogadja, azaz meg nem győződik annak sikerességéről, addig nem engedélyezett 
a hulladékok paramétereinek megváltoztatása, kivezetése az RHFT HNyR-ből. 
 
 

 

A rendelkező rész 2.2. pontjához: 
A „Hulladék Minősítési Program” című dokumentumban nem került kifejtésre, hogy az 
Ügyfél milyen információ alapján döntött arról, hogy a gázmintavételeket a kiszállítani 
kívánt hordók esetében miért 5%-ban határozta meg. A beadványban foglaltakból nem 
állapítható  meg  ezen  érték  megfelelősége.  Ugyanakkor  minden  érintett  hordó 
felbontásra  kerül  -  amely  az  NRHT  aktuális  HÁK-jának  is  megfelel  -  és  a  benne  lévő 
zsákokból „Dörzsminták” és „Fülpiszka minták” is vételezésre, majd mérésre kerülnek. 
Ezen hordók 5%-án végzett gázmérések megerősíthetik a „Dörzsminták” és „Fülpiszka 
minták”  mérési  eredményeit.  Amennyiben  a  különböző  mérési  eredmények 
hibahatáron belül megfelelnek egymásnak, úgy bizonyítottnak tekinthető a trícium és a 
radiokarbon  mintavételek  megfelelősége,  függetlenül  a  mintavételi  és  mérési 
módszerektől. Amennyiben a különböző mintavételi és mérési módszerek eredményei 
nem  esnek  hibahatáron  belül  egybe,  úgy  az  Ügyfélnek  felül  kell  vizsgálnia  az  5%-os 
értéket  és  az  előíró  részben  foglaltaknak  megfelelően  eljárni.  A  hulladékminősítési 
folyamatra  vonatkozó  kötelezéseket  a  Rendelet  16.  § (3)  bekezdése  és  17.  § (1) 
bekezdése,  valamint  a  TBSz.  2.3.20.1300.  pontja  alapján  írtam  elő.  Ugyanakkor  a 
rendelkező  részben  nevezett  benyújtandó  dokumentum  alapján  tudja  megítélni  az 
OAH,  hogy  az  Ügyfél  a  Hulladék  Minősítési  Programban,  illetve  jelen  határozat 
rendelkező részében foglaltakat a TBSz. 1.5.1.0300. pontjának megfelelő módon vezeti 
át az adott minőségügyi dokumentumba, amely alapján az RHFT dolgozói ténylegesen 
végezni fogják a minősítési feladatokat. A Rendelet 27. § (3) bekezdése ad lehetőséget 
az OAH számára ezen dokumentum bekérésére. 
 
A rendelkező rész 3. pontjához: 
Az  ÜFK-ra  és  az  ÜMBJ-re  vonatkozó  rendelkezést  a  TBSz.  2.3.1.0300.  pontja  alapján, 
miszerint  „Az  üzemeltetési  feltételeket  és  korlátokat  tartalmazó  dokumentációt 
naprakész állapotban kell tartani….”, illetve a Rendelet 99.§ (3) bekezdése alapján írtam 
elő. 
 
A rendelkező rész 4. és 5. pontjaihoz: 
A HNyR-ben rögzített adatok bármilyen megváltoztatása a TBSz. 2.3.16.0400. pontjában 
foglaltakat  érinti,  továbbá  a  hulladékkezelési  folyamatok  nyomon  követhetősége 
érdekében, a Rendelet 20. §-ában foglaltaknak folyamatosan teljesülnie kell. A fentiek 
érdekében a 11/2010. (III.4.) KHEM Rendelet (a továbbiakban: KHEM Rendelet) 7. § (4) 
a)  pontja  szerint  a  helyi  nyilvántartásba  haladéktalanul  be  kell  vezetni  minden 
készletváltozást.  
 
A rendelkező rész 6. pontjához: 
Az átalakítás időbeli hatályát a Rendelet 91 § (3) bekezdése alapján állapítottam meg, 
tekintettel a dokumentumok átalakítására. 
 
A fenti indokokra tekintettel a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem. 

 

A döntésem meghozatala során a jelen határozatban megjelölt bizonyítékokat vettem 
figyelembe. 
Döntésem jogalapját a 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 80 § (1) bekezdése, 
a  81  §-a,  9.  §  (1)  c)  pontja,  valamint  a  jelen  határozatban  megjelölt  további 
jogszabályhelyek képezik. 
Hatáskörömet az Atv. 6. §-a és 17. § (2) bekezdés 15. pontja, valamint a Rendelet 21. § 
(1)  e)  pontja,  illetékességemet  az  Atv.  6.  § (4)  bekezdése  és  8.  §  (4)  bekezdésének  a) 
pontja állapítja meg. 
A  döntésem  elleni  fellebbezés  az  Ákr.  116.  §  (1)  és  (3)  bekezdése,  az  Atv.  6.  §  (2) 
bekezdése, valamint a 116 § (4) bekezdésének a) pontja bekezdése alapján kizárt. 
 
A  bírósági  felülvizsgálat  jogalapja  az  Ákr.  116.  §  (4)  bekezdésének  a)  pontjára 
figyelemmel az Ákr. 114. § (1) bekezdése. 
A bírósági felülvizsgálatra a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a 
továbbiakban: Kp.) 12. § (1) bekezdése, valamint 13. § (3) bekezdése a) pontjának aa) 
alpontja  alapján  a  Fővárosi  Törvényszék  rendelkezik  hatáskörrel  és  kizárólagos 
illetékességgel.  A  kereset  benyújtásának  szabályaira,  valamint  a  határozat  halasztó 
hatályának elrendelésére vonatkozó tájékoztatás a Kp. 39. § és 52. § (1) bekezdésének 
rendelkezésein,  a  tárgyalás  tartásának  szabályairól  adott  tájékoztatás  a  Kp.  77.  § 
rendelkezésein alapul. 
A  bírósági  eljárási  illeték  mértékét  az  illetékekről  szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  (a 
továbbiakban: Itv.) 45/A. § (1) bekezdése állapítja meg. A tárgyi illetékfeljegyzési jogról 
az Itv. 62. § (1) bekezdésének h) pontja rendelkezik. 
 
 
Budapest, 2022. április 14. 
 
 
Az Országos Atomenergia Hivatal elnöke, 
Kádár Andrea Beatrix nevében 
 
 
 
Juhász László 
 
elnökhelyettes 
 
Erről értesül:  1. Radioaktív Hulladékokat Kezelő Közhasznú Nonprofit Kft. 
 
2. Irattár