Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A PE/ERDŐ/3665-7/2021 számú határozat megküldése'.





 
 
PEST MEGYEI 
KORMÁNYHIVATAL 
 
Ügyiratszám: PE/ERDŐ/8393-2/2022 
Tárgy: Irat megküldése 
Ügyintéző: Dobay Péter 
Hiv. szám: -. 
Telefon: +36 28 532-304 
Melléklet: PE/ERDŐ/3665-7/2021 számú határozat 
 
Sipos Péter 
adatigénylő 
 
elektronikus úton 
 
 
Tisztelt Adatigénylő! 
 
A  2022.  szeptember  26.  napján  a  Pest  Megyei  Kormányhivatal  felé  (továbbiakban:  Hivatal)  a  KiMitTud 
rendszeren  keresztül  elektronikus  úton  megküldött  közérdekű  adatigénylését  teljesítve  mellékelten 
megküldöm a kért, PE/ERDŐ/3665-7/2021 számú határozatot. 
 
Tájékoztatom,  hogy  az  Infotv.  52.  §-a  értelmében  a  közérdekű  adatok  vagy  a  közérdekből  nyilvános 
adatok  megismeréséhez  fűződő  jogok  gyakorlásával  kapcsolatban  bekövetkezett  jogsérelem,  vagy 
annak közvetlen  veszélye  esetén  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  vizsgálatát 
kezdeményezheti.  Az  Infotv.  31.  §-a  alapján  a  közérdekű  adat  megismerésére  vonatkozó  igény 
elutasítása  vagy  a  teljesítésre  nyitva  álló,  vagy  az  adatkezelő  által  meghosszabbított  határidő 
eredménytelen  eltelte  esetén,  valamint  az  adatigénylés  teljesítéséért  megállapított  költségtérítés 
összegének felülvizsgálata érdekében bírósághoz fordulhat. 
 
 
Gödöllő, digitális aláírás szerinti dátummal 
Dr. Tarnai Richárd főispán  
nevében és megbízásából: 
 
 
 
Kapják: 
1.  Sipos Péter  
 
 
 
[email protected] 
2.  Irattár 
Földművelésügyi és Erdészeti Főosztály 
Erdőfelügyeleti Osztály 
2100 Gödöllő, Kotlán Sándor u. 1. Levelezési cím: 2101 Gödöllő. Pf.:431. 
Telefon: 28/532-301; Fax: 28/532-302; 
 
Hivatali Kapu KRID: 200822776 (PMKHEI) e-mail: [email protected],  
http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest; szakmai nyomtatványok: http://www.nfk.gov.hu/  
Az ügyfélfogadás időpontja: hétfő 900 - 1400 Tel: 28/532-308 
 




 
 
PEST MEGYEI 
KORMÁNYHIVATAL 
 
Ügyiratszám: PE/ERDŐ/3665-7/2021 
Tárgy: Erdő igénybevétele (Budapest XII. Normafa, 
Ügyintéző: Dobay Péter 
sífutó és szánkó pálya) 
Telefon: +36 28 532-304 
Hiv. szám: V/3189-1/2021 
Melléklet: - 
Ügyintézőink kizárólag a láblécben feltüntetett hétfői ügyfélfogadási időben érhetők el! 
Kérjük, beadványaiban hivatkozzon ügyiratszámunkra!  
 
Tárgyi üggyel kapcsolatban eljárva meghoztam a következő 
HATÁROZAT-ot. 
1.  Engedélyezem  Budapest  Főváros  XII.  Kerület  Hegyvidéki  Önkormányzat  (1126 
Budapest,  Böszörményi  út  23-25)  számára  az  alábbi  táblázat  szerinti  erdőrészletek  erdő 
rendeltetésszerű  használata  akadályozásának  minősülő  igénybevételét  sífutó-  és 
szánkópálya valamint a hozzá kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése céljára: 
Helység 
Tag  Részlet  terület (ha) 
Hrsz „alrészlet” 
Budapest XII.  63 

0,1005 
010503/30 
Budapest XII.  11 
E 2 
0,1975 
010503/30 
Budapest XII.  11 
E 2 
0,0164 
010497/6 „g” 
Budapest XII.  11 
E 2 
0,0579 
010497/6 „f” 
Budapest XII.  11 
TI 2 
0,6631 
010497/6 „f” 
Budapest XII.  11 
TI 3 
0,0397 
010497/6 „g” 
Budapest XII.  11 
TI 3 
0,7949 
010503/30 
összesen: 
  
  
1,8700 
 
2.  Az  igénybevétel  ellentételezéseként  erdővédelmi  járulék  fizetési  kötelezettség  nem 
keletkezik. 
3. 
Természetvédelmi szempontú előírások: 
3.1.  Az erdő igénybevétele nem veszélyeztetheti vagy károsíthatja az országos jelentőségű 
védett természeti területet (a továbbiakban: védett természeti terület). 
3.2.  Az erdő igénybevétele nem veszélyeztetheti vagy károsíthatja az országos jelentőségű 
védett természeti területet (a továbbiakban: védett természeti terület). 
3.3.  Az  erdő  igénybevétele  nem  veszélyeztetheti  vagy  károsíthatja  az  európai  közösségi 
jelentőségű  természetvédelmi  rendeltetésű  területeket  (a továbbiakban:  Natura 2000 
terület), az ott található közösségi jelentőségű és kiemelt közösségi jelentőségű fajokat 
és élőhelytípusokat, valamint a fenntartási célok elérését. 

Földművelésügyi és Erdészeti Főosztály 
Erdőfelügyeleti Osztály 
2100 Gödöllő, Kotlán Sándor u. 1. Levelezési cím: 2101 Gödöllő. Pf.:431. 
Telefon: 28/532-301; Fax: 28/532-302; 
 
Hivatali Kapu KRID: 200822776 (PMKHEI) e-mail: [email protected],  
http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest; szakmai nyomtatványok: http://www.nfk.gov.hu/  
Az ügyfélfogadás időpontja: hétfő 900 - 1400 Tel: 28/532-308 
 

3.4.  A sífutó- és szánkópályák (a továbbiakban együtt: pályák) kivitelezéséhez kapcsolódó 
erdő  igénybevételi  munkák  kizárólag  napkeltétől  napnyugtáig  végezhetőek.  Az 
esetlegesen szükségessé váló fakivágás és cserje eltávolítás kizárólag vegetációs időn 
kívül (szeptember 01. - március 31. között) történhet maximum 5 cm tőátmérőjű fák- 
és cserjék esetében. 

3.5.  A  kivitelezés  semmilyen  módon  (közlekedés,  anyagtárolás,  felvonulási  terület,  stb.) 
sem érintheti a Budapest XII. kerület 11/B erdőtervi jelű erdőrészlet területét. 
3.6.  A  pályák  területén  tereprendezés  (bevágás,  feltöltés,  stb.)  nem  végezhető,  a  meglévő 
mikrodomborzatot meg kell őrizni. 
3.7.  A  kivitelezési  megkezdése  előtt  a  Duna-Ipoly  Nemzeti  Park  Igazgatóság  (a 
továbbiakban:  DINPI),  a  Kérelmező  és  a  kivitelező  képviselői  előzetes  helyszíni 
bejárás során le kell határolják a ritka nőszőfű fajok (Epipactis leptochila, Epipactis 
neglecta) élőhelyeit és azokat a kivitelezés semmilyen módon sem érintheti.  

3.8.  A  lehatárolást  olyan  módon  kell  kivitelezni,  hogy  az  állandó  jellegű  legyen  és  a 
megnövekedett  látogatottságból  származó  taposási  kárral  szemben  is  védelmet 
nyújtson. 

3.9.  Ideiglenes  anyagtároló  helyek  gyepen  nem  létesíthetők,  azok  helyét  a  DINPI,  a 
Kérelmező és a kivitelező előzetes bejárás során kell meghatározza. 
3.10.  A  kivitelezés  során  keletkező,  ideiglenesen  nyitott  árkokban  és  gödrökben 
csapdázódott  állatokat  naponta  és  a  betemetés  előtt  ki  kell  menteni,  valamint  arra 
megfelelő helyen szabadon kell engedni. 

3.11.  A  létesítés,  illetve  az  üzemelés  során  esetlegesen  balesetvédelmi  szempontból 
kivágandó  5  cm-nél  nagyobb  átmérőjű  élő-  vagy  holtfa  helyben,  vagy  a  környező 
erdőterületeken, a DINPI-vel és az erdőgazdálkodóval, előzetes bejáráson egyeztetett 
helyeken  és  mértékben  kerüljön  visszahagyásra  a  szaproxilofág  ízeltlábúak 
érdekében. 

Határozatom  ellen  fellebbezésnek  helye  nincs.  Döntésem  a  közléssel  véglegessé  válik  és 
végrehajtható.  A  véglegessé  vált  döntés  ellen  jogszabálysértésre  hivatkozással  közigazgatási 
pert  indíthat  a  Budapest  Környéki  Törvényszéknél  keresetlevél  előterjesztésével.  A 
keresetlevelet  az  illetékes  bíróságnak  kell  címezni,  de  Pest  Megyei  Kormányhivatalhoz  kell 
eljuttatni  a  közléstől  számított  30  napon  belül,  elektronikus  úton  vagy  postai  úton,  ajánlott 
küldeményként  (Pest  Megyei  Kormányhivatal  Földművelésügyi  és  Erdészeti  Főosztály  2101 
Gödöllő, Pf.: 431). 
A  keresetlevél  benyújtásának  a  közigazgatási  cselekmény  hatályosulására  halasztó  hatálya 
nincs. 
INDOKOLÁS 
Budapest  Főváros  XII.  Kerület  Hegyvidéki  Önkormányzat  az  erdészeti  hatósági  hatáskörében 
eljáró  Pest  Megyei  Kormányhivatalhoz  (továbbiakban:  erdészeti  hatóság)  2021.  április  30-án 
beérkezett  kérelmében  a  rendelkező  részben  feltüntetett  ingatlanok  igénybevételét  kérelmezte 
sífutó és szánkópálya céljára. 

 

Az  erdőről,  az  erdő  védelméről  és  az  erdőgazdálkodásról  szóló  2009.  évi  XXXVII.  törvény 
(Evt.) 77. § (1) bekezdés d) pontja alapján a sí- és egyéb sportpálya létesítése és fenntartása erdő 
rendeltetésszerű használatot akadályozó igénybevételének minősül. 
A  rendelkező  részben  részletezett  terület  erdőrészletként  nyilvántartott  erdőt  és  egyéb 
részletként  nyilvántartott,  fátlan  állapotban  tartott  erdőnek  minősülő  erdőgazdálkodás  célját 
közvetlenül  szolgáló  földterületet  is  érint.  Az  Evt.  78.  §  (2)  bekezdése  és  az  Evt.  13.  §  (7) 
bekezdés  a)  pontja  alapján  az  igénybevételi  eljárást  mindkét  típusú,  Evt.  hatálya  alá  tartozó 
területre le kell folytatni. 
Az igénybevétel engedélyezésének feltétele az Evt. 78. § (1) bekezdése szerinti közérdekűség és 
kivételesség. Az Evt. 78. § (4) bekezdése alapján vélelmezni kell a közérdekűséget, hiszen arról 
a  Normafa  Park  történelmi  sportterület  megvalósításához  szükséges  közigazgatási  hatósági 
ügyek  nemzetgazdasági  szempontból  kiemelt  jelentőségű  üggyé  nyilvánításáról  és  az  eljáró 
hatóságok  kijelöléséről  szóló  294/2013.  (VII.  26.)  Korm.  rendelet  kifejezetten  rendelkezik.  A 
kivételességet alátámasztja, hogy a már meglévő sífutó út és szánkópálya korszerűsítése csak a 
meglévő sífutóúthoz és szánkópályához kapcsolódóan végezhető el. 
Maga  a  kérelem  csak  sífutópályát  említ,  azonban  az  összes  mellé  csatolt  melléklet  sífutó-  és 
szánkópálya  megnevezéssel  illeti  az  érintett  területet.  Az  igénybe  vett  terület  tartalmazza  a 
korábbi  Natura  2000  hatásbecslési  dokumentációban  és  Környezeti  hatásvizsgálati 
dokumentációban  a  tervezett  szánkópályához  szükséges  területet  is,  ezért  az  engedélyt  nem  a 
kérelem  szöveges  tartalma,  hanem  az  annak  szerves  részét  képező  mellékletekben 
megfogalmazott tartalom alapján adtam meg.  
Figyelembe véve a Normafa Park történelmi sportterületről szóló 2013. évi CXLVIII. törvény a 
3.  §  (3)  bekezdését,  az  erdészeti  hatóság  az  Evt.  79.  §  (3)  bekezdés  szerinti  tulajdonosi 
hozzájárulást megadottnak tekinti. 
A  földművelésügyi  hatósági  és  igazgatási  feladatokat  ellátó  szervek  kijelöléséről  szóló 
383/2016.  (XII.  2.)  Korm.  rendelet  69.§  (1)  bekezdés  e)  pontja  alapján  szakkérdésként  kellett 
vizsgálni,  hogy  a  terv  a  természet  védelmére  vonatkozó  nemzeti  és  európai  uniós  jogi 
követelményeknek  a  kérelemben  foglaltak  szerint,  vagy  további  feltételek  mellett  megfelel-e, 
valamint  a   tevékenység  következtében  jelentős  környezeti  hatások  feltételezhetők-e.  A 
szakkérdést 

Pest Megyei 
Kormányhivatal 
Környezetvédelmi, 
Természetvédelmi, 
Hulladékgazdálkodási és Bányafelügyeleti Főosztálya bevonásával megvizsgálva engedélyezést 
kizáró  körülmény  nem  merült  föl.  A  szükséges  előírásokat  a  rendelkező  rész  3.  pontja 
tartalmazza.  A  szakkérdés  vizsgálat  során  az  alábbi  megállapítások  születtek  (PE-
06/KTF/20722-2/2021. sz. irat, majd ennek módosítása, a PE-06/KTF/20722-3/2021. sz. irat): 
„Az  ügy  vizsgálata  során  a  területi  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság 
megállapította, hogy az erdő igénybevétele az alábbi területeket érinti: 

  A  Budai  Tájvédelmi  Körzet  védettségének  fenntartásáról  szóló  125/2007.  (XII. 27.) 
KvVM rendelet [a továbbiakban: 125/2007. (XII. 27.) KvVM rendelet] alapján országos 
jelentőségű védett természeti terület. 


 

  Az  európai  közösségi  jelentőségű  természetvédelmi  rendeltetésű  területekről  szóló 
275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet] és 
az  európai  közösségi  jelentőségű  természetvédelmi  rendeltetésű  területekkel  érintett 
földrészletekről  szóló  14/2010.  (V. 11.)  KvVM  rendelettel  kihirdetett  Natura  2000 
hálózathoz  tartozó,  HUDI20009  jelű,  Budai-hegység  nevű,  jóváhagyott  kiemelt 
jelentőségű természetmegőrzési terület. 

  Magyarország  és  egyes  kiemelt  térségeinek  területrendezési  tervéről  szóló  2018.  évi 
CXXXIX. törvényben lehatárolt országos ökológiai hálózat övezete. 
  A védett és a fokozottan védett növény- és állatfajokról, a fokozottan védett barlangok 
köréről,  valamint  az  Európai  Közösségben  természetvédelmi  szempontból  jelentős 
növény-  és állatfajok közzétételéről  szóló 13/2001.  (V. 9.) KöM rendelet  alapján védett 
fajok egyedeinek élőhelye. 

A  környezeti  hatásvizsgálati  és  az  egységes  környezethasználati  engedélyezési  eljárásról  szóló 
314/2005.  (XII.  25.)  Korm.  rendelet  szerint,  a  területi  környezetvédelmi  és  természetvédelmi 
hatóságnál PE-06/KTF/06961-42/2021. ügyiratszámon lefolytatott előzetes vizsgálati eljárás (a 
továbbiakban: előzetes vizsgálati eljárás) szerint a „Normafa Park Téli Sport koncepció keretén 
belül  az  Északi  sítelepen  tervezett  sífutó-  és  szánkópálya  beruházás”  kivitelezésének  jelentős 
környezeti hatása nincs, környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges. 

Az előzetes vizsgálati eljárás keretében a DINPI, mint a 71/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 37. § 
(1) bekezdésének  a) pontja  és  1. számú  melléklete  II. fejezetének  5. pontja  alapján  az  érintett 
terület  természetvédelmi  kezeléséért  felelős  szerv,  megküldte  a  beruházással  érintett  területre 
vonatkozó,  DINPI/1345-2/2021.  számú  adatszolgáltatását  és  természetvédelmi  kezelői 
véleményét.  

Az  előzetes  vizsgálati  eljárás  tervdokumentációjának  részét  képezi  a  275/2004.  (X.  8.)  Korm. 
rendelet 10. §  (3) bekezdése szerint benyújtott Natura 2000 hatásbecslési  dokumentáció, mely 
alapján az erdő igénybevételre vonatkozó Natura 2000 hatásbecslést elvégeztem. A hatásbecslés 
során  a  hatásbecslési  dokumentáció  adatai  és  a  DINPI  adatszolgáltatásának  figyelembe 
vételével  megállapítottam,  hogy  a  fajok  és  területek  kedvező  természetvédelmi  helyzetének 
fenntartását befolyásoló hatásokra, a terület természetes megújulási képességére jelentős káros 
hatás kialakulása nem várható.    

Fentiek szerint megállapítottam, hogy a jelen eljárásban tervezett erdő igénybevétel a felsorolt 
természetvédelmi  feltételek  betartásával  a  természetvédelmi  célokkal  összeegyeztethető,  a 
Natura  2000  terület  jelölésének  alapjául  szolgáló  fajok  és  élőhelytípusok  természetvédelmi 
helyzetére  jelentős  hatást  várhatóan  nem  gyakorol,  illetve  a  tervezett  erdő  igénybevétel 
környezetre gyakorolt hatása nem jelentős, ezért az erdő igénybevételhez hozzájárultam. 

A  rendelkező  részben  szereplő  kikötéseket  a  biológiai  sokféleség  megőrzésére,  valamint  az 
élőhelyek,  a  területen  élő  védett  állat-  és  növényfajok  védelmének  biztosítására,  a természet 
védelméről  szóló  1996. évi  LIII. törvény  8. §-ának  (1)  és  (2) bekezdése,  16. §-ának  (1)  és 
(2) bekezdése, 17. §-ának (1) és (2) bekezdése, 42. §-ának, 43. §-a, (1) bekezdésének, valamint a 
275/2004.  (X. 8.)  Korm.  rendelet  4. §-ának  (1) bekezdése  és  10. §-ának  (1) bekezdése  alapján 
tettem. 


 

Az eljárási költségről az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 81. §-
ának (1) bekezdése alapján rendelkeztem. 

A  szakkérdés  vizsgálatért  fizetendő  díj  mértékét  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi 
szakkérdés  vizsgálatával  kapcsolatos  egyéb  eljárási  költségekről  és  szakértői  díjakról  szóló 
78/2015.  (III. 31.)  Korm.  rendelet  1. mellékletének  3.5. pontja  alapján  14 000 Ft  összegben 
állapítottam meg, amelyet a Kérelmező megfizetett.” 

Az  erdő  rendeltetésszerű  használata  akadályozásának  esetére  vonatkozóan  az  Evt.  81.  §  (3)  és 
(4)  bekezdése  határozza  meg  a  fizetendő  erdővédelmi  járulék  összegét  az  igénybevett  terület 
nagyságának  függvényében.  Mivel  az  igénybevételre  engedélyezett  területe  fakitermelést  nem 
terveznek, azaz a faállomány továbbra is fenntartható, sem az Evt. 81. § (3) bekezdése, sem (4) 
bekezdése alapján nem állapítható meg fizetendő összeg. 
Az  ügy  előzményeként  meg  kell  még  említeni,  hogy  az  erdészeti  hatóság  PE/ERDŐ/3665-
4/2021.  számon  jelen  határozattal  csaknem  azonos  döntést  egy  ízben  már  kiadta,  majd 
PE/ERDŐ/3665-5/2021.  számon  ezt  a  határozatot  a  szakkérdés  vizsgálat  hibája  miatt 
visszavonta. A szakkérdés módosított véleményezési dokumentuma alapján (PE-06/KTF/20722-
3/2021.) most ismét kiadja. 
Határozatomat a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről 
szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésében biztosított hatáskörben eljárva, 
a rendelet 2. számú melléklete szerinti illetékességi szabályok figyelembevételével, az Ákr. 80. 
§ (1) és 81. § (1) bekezdése és a hivatkozott jogszabályok alapján hoztam meg. A fellebbezés 
lehetőségét az Ákr. 116. § zárja ki. 
A  közigazgatási  per  kezdeményezésének  lehetőségéről  és  szabályairól  az  Ákr.  114.  §  (1) 
bekezdés  első  fordulata  alapján,  továbbá  a  közigazgatási  perrendtartásról  szóló  2017.  évi  I. 
törvény  (a  továbbiakban:  Kp.)  13.  §  (1)-(2)  bekezdése,  28.  §  (1)-(2)  bekezdése,  39.  §-a,  a 
kapcsolattartásról  a  polgári  perrendtartásról  szóló  2016.  évi  CXXX.  törvény  605.  §  és  608.  §, 
valamint  az  elektronikus  ügyintézés  és  a  bizalmi  szolgáltatások  általános  szabályairól  szóló 
2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdése rendelkezik. 
Gödöllő, digitális aláírás szerinti dátummal 
Dr. Tarnai Richárd kormánymegbízott 
 
nevében és megbízásából: 
 
 
 
Kapják: 
1.  Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat 1126 Budapest, Böszörményi út 
23-25.  
KRID: 441436311 
2.  PMKH Környezetvédelmi, Természetvédelmi, Hulladékgazdálkodási és Bányafelügyeleti 
Főosztály  
KRID: 201436115 
3.  NFK 
CK (18399257) 
4.  Irattár