PEST MEGYEI
KORMÁNYHIVATAL
Ügyiratszám:
PE/ERDŐ/8393-2/2022
Tárgy: Irat megküldése
Ügyintéző: Dobay Péter
Hiv. szám: -.
Telefon: +36 28 532-304
Melléklet: PE/ERDŐ/3665-7/2021 számú határozat
Sipos Péter
adatigénylő
elektronikus úton
Tisztelt Adatigénylő!
A 2022. szeptember 26. napján a Pest Megyei Kormányhivatal felé (továbbiakban: Hivatal) a KiMitTud
rendszeren keresztül elektronikus úton megküldött közérdekű adatigénylését teljesítve mellékelten
megküldöm a kért, PE/ERDŐ/3665-7/2021 számú határozatot.
Tájékoztatom, hogy az Infotv. 52. §-a értelmében a közérdekű adatok vagy a közérdekből nyilvános
adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatban bekövetkezett jogsérelem, vagy
annak közvetlen veszélye esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság vizsgálatát
kezdeményezheti. Az Infotv. 31. §-a alapján a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény
elutasítása vagy a teljesítésre nyitva álló, vagy az adatkezelő által meghosszabbított határidő
eredménytelen eltelte esetén, valamint az adatigénylés teljesítéséért megállapított költségtérítés
összegének felülvizsgálata érdekében bírósághoz fordulhat.
Gödöllő,
digitális aláírás szerinti dátummal
Dr. Tarnai Richárd főispán
nevében és megbízásából:
Kapják:
1. Sipos Péter
[email protected]
2. Irattár
Földművelésügyi és Erdészeti Főosztály
Erdőfelügyeleti Osztály
2100 Gödöllő, Kotlán Sándor u. 1. Levelezési cím: 2101 Gödöllő. Pf.:431.
Telefon: 28/532-301; Fax: 28/532-302;
Hivatali Kapu KRID: 200822776 (PMKHEI) e-mail:
[email protected],
http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest; szakmai nyomtatványok: http://www.nfk.gov.hu/
Az ügyfélfogadás időpontja: hétfő 900 - 1400 Tel: 28/532-308
PEST MEGYEI
KORMÁNYHIVATAL
Ügyiratszám:
PE/ERDŐ/3665-7/2021
Tárgy: Erdő igénybevétele (Budapest XII. Normafa,
Ügyintéző: Dobay Péter
sífutó és szánkó pálya)
Telefon: +36 28 532-304
Hiv. szám: V/3189-1/2021
Melléklet: -
Ügyintézőink kizárólag a láblécben feltüntetett hétfői ügyfélfogadási időben érhetők el!
Kérjük, beadványaiban hivatkozzon ügyiratszámunkra!
Tárgyi üggyel kapcsolatban eljárva meghoztam a következő
HATÁROZAT-ot.
1. Engedélyezem Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat (1126
Budapest, Böszörményi út 23-25) számára az alábbi táblázat szerinti erdőrészletek erdő
rendeltetésszerű használata akadályozásának minősülő igénybevételét sífutó- és
szánkópálya valamint a hozzá kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése céljára:
Helység
Tag Részlet terület (ha)
Hrsz „alrészlet”
Budapest XII. 63
A
0,1005
010503/30
Budapest XII. 11
E 2
0,1975
010503/30
Budapest XII. 11
E 2
0,0164
010497/6 „g”
Budapest XII. 11
E 2
0,0579
010497/6 „f”
Budapest XII. 11
TI 2
0,6631
010497/6 „f”
Budapest XII. 11
TI 3
0,0397
010497/6 „g”
Budapest XII. 11
TI 3
0,7949
010503/30
összesen:
1,8700
2. Az igénybevétel ellentételezéseként
erdővédelmi járulék fizetési kötelezettség nem
keletkezik.
3.
Természetvédelmi szempontú előírások:
3.1. Az erdő igénybevétele nem veszélyeztetheti vagy károsíthatja az országos jelentőségű
védett természeti területet (a továbbiakban: védett természeti terület).
3.2. Az erdő igénybevétele nem veszélyeztetheti vagy károsíthatja az országos jelentőségű
védett természeti területet (a továbbiakban: védett természeti terület).
3.3. Az erdő igénybevétele nem veszélyeztetheti vagy károsíthatja az európai közösségi
jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területeket (a továbbiakban: Natura 2000
terület), az ott található közösségi jelentőségű és kiemelt közösségi jelentőségű fajokat
és élőhelytípusokat, valamint a fenntartási célok elérését.
Földművelésügyi és Erdészeti Főosztály
Erdőfelügyeleti Osztály
2100 Gödöllő, Kotlán Sándor u. 1. Levelezési cím: 2101 Gödöllő. Pf.:431.
Telefon: 28/532-301; Fax: 28/532-302;
Hivatali Kapu KRID: 200822776 (PMKHEI) e-mail:
[email protected],
http://www.kormanyhivatal.hu/hu/pest; szakmai nyomtatványok: http://www.nfk.gov.hu/
Az ügyfélfogadás időpontja: hétfő 900 - 1400 Tel: 28/532-308
3.4. A sífutó- és szánkópályák (a továbbiakban együtt: pályák) kivitelezéséhez kapcsolódó
erdő igénybevételi munkák kizárólag napkeltétől napnyugtáig végezhetőek. Az
esetlegesen szükségessé váló fakivágás és cserje eltávolítás kizárólag vegetációs időn
kívül (szeptember 01. - március 31. között) történhet maximum 5 cm tőátmérőjű fák-
és cserjék esetében.
3.5. A kivitelezés semmilyen módon (közlekedés, anyagtárolás, felvonulási terület, stb.)
sem érintheti a Budapest XII. kerület 11/B erdőtervi jelű erdőrészlet területét.
3.6. A pályák területén tereprendezés (bevágás, feltöltés, stb.) nem végezhető, a meglévő
mikrodomborzatot meg kell őrizni.
3.7. A kivitelezési megkezdése előtt a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (a
továbbiakban: DINPI), a Kérelmező és a kivitelező képviselői előzetes helyszíni
bejárás során le kell határolják a ritka nőszőfű fajok (Epipactis leptochila, Epipactis
neglecta) élőhelyeit és azokat a kivitelezés semmilyen módon sem érintheti.
3.8. A lehatárolást olyan módon kell kivitelezni, hogy az állandó jellegű legyen és a
megnövekedett látogatottságból származó taposási kárral szemben is védelmet
nyújtson.
3.9. Ideiglenes anyagtároló helyek gyepen nem létesíthetők, azok helyét a DINPI, a
Kérelmező és a kivitelező előzetes bejárás során kell meghatározza.
3.10. A kivitelezés során keletkező, ideiglenesen nyitott árkokban és gödrökben
csapdázódott állatokat naponta és a betemetés előtt ki kell menteni, valamint arra
megfelelő helyen szabadon kell engedni.
3.11. A létesítés, illetve az üzemelés során esetlegesen balesetvédelmi szempontból
kivágandó 5 cm-nél nagyobb átmérőjű élő- vagy holtfa helyben, vagy a környező
erdőterületeken, a DINPI-vel és az erdőgazdálkodóval, előzetes bejáráson egyeztetett
helyeken és mértékben kerüljön visszahagyásra a szaproxilofág ízeltlábúak
érdekében.
Határozatom ellen fellebbezésnek helye nincs. Döntésem a közléssel véglegessé válik és
végrehajtható. A véglegessé vált döntés ellen jogszabálysértésre hivatkozással közigazgatási
pert indíthat a Budapest Környéki Törvényszéknél keresetlevél előterjesztésével. A
keresetlevelet az illetékes bíróságnak kell címezni, de Pest Megyei Kormányhivatalhoz kell
eljuttatni a közléstől számított 30 napon belül, elektronikus úton vagy postai úton, ajánlott
küldeményként (Pest Megyei Kormányhivatal Földművelésügyi és Erdészeti Főosztály 2101
Gödöllő, Pf.: 431).
A keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya
nincs.
INDOKOLÁS
Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat az erdészeti hatósági hatáskörében
eljáró Pest Megyei Kormányhivatalhoz (továbbiakban: erdészeti hatóság) 2021. április 30-án
beérkezett kérelmében a rendelkező részben feltüntetett ingatlanok igénybevételét kérelmezte
sífutó és szánkópálya céljára.
2
Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény
(Evt.) 77. § (1) bekezdés d) pontja alapján a sí- és egyéb sportpálya létesítése és fenntartása erdő
rendeltetésszerű használatot akadályozó igénybevételének minősül.
A rendelkező részben részletezett terület erdőrészletként nyilvántartott erdőt és egyéb
részletként nyilvántartott, fátlan állapotban tartott erdőnek minősülő erdőgazdálkodás célját
közvetlenül szolgáló földterületet is érint. Az Evt. 78. § (2) bekezdése és az Evt. 13. § (7)
bekezdés a) pontja alapján az igénybevételi eljárást mindkét típusú, Evt. hatálya alá tartozó
területre le kell folytatni.
Az igénybevétel engedélyezésének feltétele az Evt. 78. § (1) bekezdése szerinti közérdekűség és
kivételesség. Az Evt. 78. § (4) bekezdése alapján vélelmezni kell a közérdekűséget, hiszen arról
a Normafa Park történelmi sportterület megvalósításához szükséges közigazgatási hatósági
ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról és az eljáró
hatóságok kijelöléséről szóló 294/2013. (VII. 26.) Korm. rendelet kifejezetten rendelkezik. A
kivételességet alátámasztja, hogy a már meglévő sífutó út és szánkópálya korszerűsítése csak a
meglévő sífutóúthoz és szánkópályához kapcsolódóan végezhető el.
Maga a kérelem csak sífutópályát említ, azonban az összes mellé csatolt melléklet sífutó- és
szánkópálya megnevezéssel illeti az érintett területet. Az igénybe vett terület tartalmazza a
korábbi Natura 2000 hatásbecslési dokumentációban és Környezeti hatásvizsgálati
dokumentációban a tervezett szánkópályához szükséges területet is, ezért az engedélyt nem a
kérelem szöveges tartalma, hanem az annak szerves részét képező mellékletekben
megfogalmazott tartalom alapján adtam meg.
Figyelembe véve a Normafa Park történelmi sportterületről szóló 2013. évi CXLVIII. törvény a
3. § (3) bekezdését, az erdészeti hatóság az Evt. 79. § (3) bekezdés szerinti tulajdonosi
hozzájárulást megadottnak tekinti.
A földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló
383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 69.§ (1) bekezdés e) pontja alapján szakkérdésként kellett
vizsgálni, hogy a terv a természet védelmére vonatkozó nemzeti és európai uniós jogi
követelményeknek a kérelemben foglaltak szerint, vagy további feltételek mellett megfelel-e,
valamint a tevékenység következtében jelentős környezeti hatások feltételezhetők-e. A
szakkérdést
a
Pest Megyei
Kormányhivatal
Környezetvédelmi,
Természetvédelmi,
Hulladékgazdálkodási és Bányafelügyeleti Főosztálya bevonásával megvizsgálva engedélyezést
kizáró körülmény nem merült föl. A szükséges előírásokat a rendelkező rész 3. pontja
tartalmazza. A szakkérdés vizsgálat során az alábbi megállapítások születtek (PE-
06/KTF/20722-2/2021. sz. irat, majd ennek módosítása, a PE-06/KTF/20722-3/2021. sz. irat):
„Az ügy vizsgálata során a területi környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság
megállapította, hogy az erdő igénybevétele az alábbi területeket érinti:
A Budai Tájvédelmi Körzet védettségének fenntartásáról szóló 125/2007. (XII. 27.)
KvVM rendelet [a továbbiakban: 125/2007. (XII. 27.) KvVM rendelet] alapján országos
jelentőségű védett természeti terület.
3
Az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló
275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet] és
az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekkel érintett
földrészletekről szóló 14/2010. (V. 11.) KvVM rendelettel kihirdetett Natura 2000
hálózathoz tartozó, HUDI20009 jelű, Budai-hegység nevű, jóváhagyott kiemelt
jelentőségű természetmegőrzési terület.
Magyarország és egyes kiemelt térségeinek területrendezési tervéről szóló 2018. évi
CXXXIX. törvényben lehatárolt országos ökológiai hálózat övezete.
A védett és a fokozottan védett növény- és állatfajokról, a fokozottan védett barlangok
köréről, valamint az Európai Közösségben természetvédelmi szempontból jelentős
növény- és állatfajok közzétételéről szóló 13/2001. (V. 9.) KöM rendelet alapján védett
fajok egyedeinek élőhelye.
A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló
314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet szerint, a területi környezetvédelmi és természetvédelmi
hatóságnál PE-06/KTF/06961-42/2021. ügyiratszámon lefolytatott előzetes vizsgálati eljárás (a
továbbiakban: előzetes vizsgálati eljárás) szerint a „Normafa Park Téli Sport koncepció keretén
belül az Északi sítelepen tervezett sífutó- és szánkópálya beruházás” kivitelezésének jelentős
környezeti hatása nincs, környezeti hatásvizsgálati eljárás lefolytatása nem szükséges.
Az előzetes vizsgálati eljárás keretében a DINPI, mint a 71/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 37. §
(1) bekezdésének a) pontja és 1. számú melléklete II. fejezetének 5. pontja alapján az érintett
terület természetvédelmi kezeléséért felelős szerv, megküldte a beruházással érintett területre
vonatkozó, DINPI/1345-2/2021. számú adatszolgáltatását és természetvédelmi kezelői
véleményét.
Az előzetes vizsgálati eljárás tervdokumentációjának részét képezi a 275/2004. (X. 8.) Korm.
rendelet 10. § (3) bekezdése szerint benyújtott Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció, mely
alapján az erdő igénybevételre vonatkozó Natura 2000 hatásbecslést elvégeztem. A hatásbecslés
során a hatásbecslési dokumentáció adatai és a DINPI adatszolgáltatásának figyelembe
vételével megállapítottam, hogy a fajok és területek kedvező természetvédelmi helyzetének
fenntartását befolyásoló hatásokra, a terület természetes megújulási képességére jelentős káros
hatás kialakulása nem várható.
Fentiek szerint megállapítottam, hogy a jelen eljárásban tervezett erdő igénybevétel a felsorolt
természetvédelmi feltételek betartásával a természetvédelmi célokkal összeegyeztethető, a
Natura 2000 terület jelölésének alapjául szolgáló fajok és élőhelytípusok természetvédelmi
helyzetére jelentős hatást várhatóan nem gyakorol, illetve a tervezett erdő igénybevétel
környezetre gyakorolt hatása nem jelentős, ezért az erdő igénybevételhez hozzájárultam.
A rendelkező részben szereplő kikötéseket a biológiai sokféleség megőrzésére, valamint az
élőhelyek, a területen élő védett állat- és növényfajok védelmének biztosítására, a természet
védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 8. §-ának (1) és (2) bekezdése, 16. §-ának (1) és
(2) bekezdése, 17. §-ának (1) és (2) bekezdése, 42. §-ának, 43. §-a, (1) bekezdésének, valamint a
275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet 4. §-ának (1) bekezdése és 10. §-ának (1) bekezdése alapján
tettem.
4
Az eljárási költségről az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 81. §-
ának (1) bekezdése alapján rendelkeztem.
A szakkérdés vizsgálatért fizetendő díj mértékét a környezetvédelmi és természetvédelmi
szakkérdés vizsgálatával kapcsolatos egyéb eljárási költségekről és szakértői díjakról szóló
78/2015. (III. 31.) Korm. rendelet 1. mellékletének 3.5. pontja alapján 14 000 Ft összegben
állapítottam meg, amelyet a Kérelmező megfizetett.”
Az erdő rendeltetésszerű használata akadályozásának esetére vonatkozóan az Evt. 81. § (3) és
(4) bekezdése határozza meg a fizetendő erdővédelmi járulék összegét az igénybevett terület
nagyságának függvényében. Mivel az igénybevételre engedélyezett területe fakitermelést nem
terveznek, azaz a faállomány továbbra is fenntartható, sem az Evt. 81. § (3) bekezdése, sem (4)
bekezdése alapján nem állapítható meg fizetendő összeg.
Az ügy előzményeként meg kell még említeni, hogy az erdészeti hatóság PE/ERDŐ/3665-
4/2021. számon jelen határozattal csaknem azonos döntést egy ízben már kiadta, majd
PE/ERDŐ/3665-5/2021. számon ezt a határozatot a szakkérdés vizsgálat hibája miatt
visszavonta. A szakkérdés módosított véleményezési dokumentuma alapján (PE-06/KTF/20722-
3/2021.) most ismét kiadja.
Határozatomat a földművelésügyi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről
szóló 383/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésében biztosított hatáskörben eljárva,
a rendelet 2. számú melléklete szerinti illetékességi szabályok figyelembevételével, az Ákr. 80.
§ (1) és 81. § (1) bekezdése és a hivatkozott jogszabályok alapján hoztam meg. A fellebbezés
lehetőségét az Ákr. 116. § zárja ki.
A közigazgatási per kezdeményezésének lehetőségéről és szabályairól az Ákr. 114. § (1)
bekezdés első fordulata alapján, továbbá a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I.
törvény (a továbbiakban: Kp.) 13. § (1)-(2) bekezdése, 28. § (1)-(2) bekezdése, 39. §-a, a
kapcsolattartásról a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 605. § és 608. §,
valamint az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló
2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdése rendelkezik.
Gödöllő,
digitális aláírás szerinti dátummal
Dr. Tarnai Richárd kormánymegbízott
nevében és megbízásából:
Kapják:
1. Budapest Főváros XII. Kerület Hegyvidéki Önkormányzat 1126 Budapest, Böszörményi út
23-25.
KRID: 441436311
2. PMKH Környezetvédelmi, Természetvédelmi, Hulladékgazdálkodási és Bányafelügyeleti
Főosztály
KRID: 201436115
3. NFK
CK (18399257)
4. Irattár
5