Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Legnagyobb üvegházhatású kibocsátók listája'.


 
 
 
 
 
 
 
 
 
NEMZETI KLÍMAVÉDELMI HATÓSÁG 
 
 
Engedély-azonosító: UHG104506-01-21 
 
 
Iktatószám: NEKH/104506-6/2021-ITM 
Ügyintéző: Berki Gábor 
 
Telefon: (1) 795-8125 
Tárgy: Samsung SDI Magyarország Zrt. 
létesítménye 
részére 
szén-dioxid 
üvegházhatású  gáz-kibocsátással  járó 
tevékenység engedélyezése 
 
 
H A T Á R O Z A T 
 
A  Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (a továbbiakban:  Hatóság) a  Samsung SDI Magyarország 
Zrt.  
(székhely:  2131  Göd,  Schenek  István  utca  1.,  cégjegyzékszám:  13-10-040717;  adószám: 
12627884-2-44;  KÜJ  szám:  100  299  131;  a  továbbiakban:  Üzemeltető)  Samsung  SDI 
Magyarország Zrt. 
létesítményére vonatkozó kibocsátási engedély kérelmének helyt ad, részére 
jelen határozat rendelkező részében és mellékleteiben részletezett feltételek mellett szén-dioxid 
üvegházhatású gázkibocsátással járó tevékenység végzését 
 
e n g e d é l y e z i 
 
valamint az Üzemeltető által benyújtott nyomonkövetési tervet 
 
j ó v á h a g y j a. 
 
1.  Létesítmény adatai: 
Neve: 
Samsung SDI Magyarország Zrt. 
Telephely címe: 
2131 Göd, Schenek István utca 1.  hrsz.: 403 
Telephely KTJ száma: 
100 609 227 
 
 
2.  Az  Üzemeltető  köteles  üvegházhatású  gáz-kibocsátását  (szén-dioxid)  jelen  engedély 
mellékletében  jóváhagyott  módszer  szerint  folyamatosan  nyomon  követni,  és  arról 
hitelesített  éves  kibocsátási  jelentést  (a  továbbiakban:  Jelentés)  a  Hatóságnak  minden  a 
tárgyévet követő év március 31. napjáig benyújtani. 
A Jelentést a Hatóság által közzétett formanyomtatvány alkalmazásával elektronikusan kell 
benyújtani. 
 
3.  Az Üzemeltető köteles a változás-bejelentési kötelezettségeinek teljesítésére. 
 
4.  Az Üzemeltető köteles jelen kibocsátási engedély véglegessé válásától számított három éven 
belül  a  létesítményt  üzembe  helyezni,  vagy  ha  a  környezethasználat  feltételeit  megállapító 
hatósági  határozat  hatályának  lejárta  hamarabb  következik  be,  úgy  a  létesítmény  addig  az 
időpontig  helyezhető  üzembe.  A  létesítmény  üzembe  helyezését  legkésőbb  az  üzembe 
Postacím: 1440 Budapest, Pf. 1 Telefon: (06 1) 795 8125 E-mail: [email protected] 
 

 
helyezést  megelőző  30  napon  belül  írásban  be  kell  jelenteni  a  Hatóságnak.  Ha  az  üzembe 
helyezés  az  előírt  időpontig  nem  következett  be,  a  Hatóság  a  kibocsátási  engedélyt 
visszavonja. 
 
5.  Az  Üzemeltető  köteles  az  üvegházhatást  okozó  gázok  nyomon  követését  és  jelentését  a 
jogszabályi előírásoknak megfelelően végezni. 
 
6.  Az  Üzemeltető  köteles  –  az  engedélyben  meghatározott  tevékenységekre  vonatkozóan,  az 
engedélyben  és  az  alkalmazandó  jogszabályokban  foglalt  követelmények  teljesítéséhez 
szükséges  –  további  rendszeres,  illetve  eseti  információkat  a  Hatóság  rendelkezésére 
bocsátani. 
 
7.  Az Üzemeltető köteles a kibocsátását a szabványos módszer szerint meghatározni.  
 
8.  Az  Üzemeltető  köteles  a  felhasznált  forrásanyagok  mennyiségét  ezen  határozat  1.  számú 
mellékletének 6. táblázatában felsorolt mérőberendezések segítségével meghatározni. 
 
9.  A  dízelolaj  forrásanyag  tevékenység-specifikus  fűtőértékének  és  kibocsátási  tényezőjének 
meghatározása az országspecifikus tényezők alapján kell, hogy történjen. 
 
10. Az Üzemeltető köteles a tüzelőanyag karbon-tartalmát [tC/TJ] mértékegységben megadni. A 
karbonnak szén-dioxiddá történő átalakulására a 3,664 [tCO /tC] tényezőt kell alkalmazni.
2
 
 
11. Az  Üzemeltető  köteles  megőrizni  és  archiválni  az  üvegházhatást  okozó  gázoknak  a 
létesítményben  végzett  tevékenységekből  eredő  kibocsátásának  nyomon  követésére  és 
jelentésére vonatkozó valamennyi adatát és információját. 
 
12. Az  Üzemeltető  köteles  megfelelő  adatgyűjtő  és  kezelő,  valamint  belső  ellenőrzési 
rendszereket  fenntartani  és  működtetni,  illetve  ellenőrzési  tevékenységeket  alkalmazni, 
dokumentálni. 
 
13. Az Üzemeltető köteles jelen határozat véglegessé válásától számított 20 munkanapon belül a 
Közösségi  Forgalmi  Jegyzékben  történő  üzemeltetői  számlanyitáshoz  szükséges 
adatszolgáltatást teljesíteni a Hatóság részére. 
 
14. Az  Üzemeltető  köteles  legkésőbb  a  tárgyévet  követő  év  április  30.  napjáig  a  jelen 
határozatban  előírtak  alapján,  nyomon  követett  és  megfelelően  hitelesített  tárgyévi 
üvegházhatású gáz kibocsátásának megfelelő mennyiségű kibocsátási egységet a vonatkozó 
jogszabályoknak megfelelően visszaadni. 
 
 
15. Jelen kibocsátási engedély visszavonásig hatályos. 
 
16. Jelen engedély nem mentesíti az Üzemeltetőt az egyéb – jogszabályban előírt – engedélyek 
beszerzésének kötelezettsége alól. 
 
Jelen  engedélyezési  eljárásban  a  Hatóság  megállapította,  hogy  80.000,-  Ft,  azaz  nyolcvanezer 
forint összegű eljárási költség merült fel, amelyet az Üzemeltető megfizetett. 
 
E  határozattal  szemben  –  amely  a  közléssel  véglegessé  válik  –a  közléstől  számított  30  napon 
belül  a  Fővárosi  Törvényszékhez  címzett,  de  a  Hatóságnál  benyújtandó  jogszabálysértésre, 



 
jogsérelemre  történő  hivatkozással  közigazgatási  per  kezdeményezésére  irányuló  keresetlevél 
benyújtással  lehet  élni.  A  közigazgatási  per  illetéke  30.000,-  Ft,  azaz  harmincezer  forint, 
azonban a per tárgyára tekintettel a közigazgatási perben a kérelmezőt tárgyi illetékfeljegyzési 
jog illeti meg, melynek alapján mentesül az illeték előzetes megfizetése alól. A keresetlevélben 
a per tárgyaláson történő elbírálása kérhető. A törvényszék előtt a jogi képviselet kötelező. 
 
 

I N D O K O L Á S  
 
Az  Üzemeltető  -  2131  Göd,  Schenek  István  utca  1.    hrsz.:  403.  alatti  telephelyén  létesítendő, 
litium  akkumulátor-modul  és  cella  gyártására  vonatkozóan  -  üvegházhatású  gázok  közösségi 
kereskedelmi  rendszerében  és  az  erőfeszítés-megosztási  határozat  végrehajtásában  való 
részvételről  szóló  2012.  évi  CCXVII.  végrehajtásának  egyes  szabályairól  szóló  410/2012. 
(XII.28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ügkr. Vhr.) 1. §-nak megfelelő 2021. szeptermber 20. 
napján érkezett, NEKH/104506/2021-ITM számon iktatott kibocsátási engedély iránti kérelmet 
(a továbbiakban: Kérelem) nyújtott be a Hatóság részére. 
 
Az Ügkr. Vhr. 1. § (2) bekezdése szerint „Az üzemeltető a regisztráció jóváhagyását követően 
az  ETS  rendszerben  megadott  adatok  és  az  e  rendeletben  meghatározott  dokumentumok  ETS 
rendszerbe  való  becsatolása  alapján  elkészült  kibocsátási  engedély  iránti  kérelmet  nyújt  be 
elektronikus úton a hatóságnak.”
  
 
Az  üvegházhatású  gázok  közösségi  kereskedelmi  rendszerében  és  az  erőfeszítés-megosztási 
határozat végrehajtásában való részvételről szóló 2012. évi CCXVII. törvény (a továbbiakban: 
Ügkr.  tv.)  3.  §  (1)  bekezdése  szerint  „Az  1.  melléklet  I-XXI.  pontjában  meghatározott 
tevékenység - ideértve a próbaüzemet is - kizárólag a klímavédelemért felelős hatóság […] által 
kiadott véglegessé vált kibocsátási engedély alapján folytatható.”  
 
Fentiek alapján megállapítható, hogy a Hatóság hatáskörébe tartozik tárgyi engedélyezési eljárás 
lefolytatása. 
 
A Kérelemben foglaltak alapján az Üzemeltető üvegházhatású gáz (szén-dioxid) kibocsátásával 
járó tevékenység végzését tervezi. 
 
A  benyújtott  Kérelem  alapján  a  Hatóság  megállapította,  hogy  az  Üzemeltető  a  telephelyen  az 
Ügkr. Vhr. 2. számú mellékletében meghatározott, üvegházhatású gáz kibocsátási engedélyhez 
kötött tevékenységet - tüzelőanyagok égetése a 20 MWth-ot meghaladó bemenő hőteljesítményű 
létesítményekben – kíván alkalmazni. 
 
Az  Üzemeltető  megküldte  továbbá  az  üvegházhatású  gázok  kibocsátásának  a  2003/87/EK 
európai  parlamenti  és  tanácsi  irányelvnek  megfelelő  nyomon  követéséről  és  jelentéséről, 
valamint  a  601/2012/EU  bizottsági  rendelet  módosításáról  szóló  2018.  december  19-i  (EU) 
2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet  (a  továbbiakban:  (EU)  2018/2066  bizottsági 
végrehajtási rendelet) alapján elkészített nyomon követési tervét. 
 
Az  Üzemeltető  kérelméhez  mellékelte  a  Pest  megyei  Kormányhivatal  PE-06/KTF/18345-
7/2021. ügyiratszámú levegőtisztaság-védelmi engedélyét. 
 
Az  Üzemeltető  az  Ügkr.  tv.  9.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak  alapján,  az  üvegházhatású  gázok 
kibocsátásával  kapcsolatos  egyes  tevékenységek  igazgatási  szolgáltatási  díjáról  és  felügyeleti 


 
díjáról  szóló  80/2012  (XII.28.)  NFM  rendelet  1.  §  (1)  bekezdés  a)  pontjában  előírt,  és  az  I. 
mellékletének  1.1.  pontja  szerinti  80.000,-  Ft  igazgatási  szolgáltatási  díjat  megfizette.  Az 
igazgatási  szolgáltatási  díj  megfizetését  igazoló  átutalási  bizonylat  másolatát  a  kérelméhez 
mellékelte.  Az  általános  közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  (a 
továbbiakban:  Ákr.)  124.  §  alapján  „eljárási  költség  mindaz  a  költség,  ami  az  eljárás  során 
felmerül”

 
A kibocsátási engedély egyazon üzemeltető által egy  – a társasági adóról és az osztalékadóról 
szóló törvény szerinti – telephelyen üzemeltetett egy vagy több létesítményre is vonatkozhat. 
 
A  Hatóság  az  NEKH/104506-1/2020-ITM  iktatószámú  végzésében  hiánypótlásra  és 
nyilatkozattételre  hívta  fel  az  Üzemeltetőt,  amely  a  Kérelem  elbírálásához  szükséges  hiányzó 
dokumentumok  pótlására  és  a  Kérelemben  található  ellentmondások  tisztázására  irányult, 
továbbá  az  NEKH/104506-2/2020-ITM  iktatószámú  levelében  tájékoztatta  az  Üzemeltetőt  a 
teljes eljárásra történő áttérésről. 
 
Az  Üzemeltető  a  Hatóságra  érkezett  NEKH/104506-3/2020-ITM,  NEKH/104506-4/2020-ITM 
és  NEKH/104506-5/2020-ITM  iktatószámú  leveleiben  hiánypótlási  és  tényállás  tisztázási 
kötelezettségének eleget tett. 
 
Az engedélyezési eljárás során a Hatóság a rendelkezésére álló dokumentációk és adatok alapján 
a következőket állapította meg: 
 
A.  A környezethasználat feltételeit megállapító határozat 
A  Pest  megyei  Kormányhivatal  PE-06/KTF/18345-7/2021.  ügyiratszámú  levegőtisztaság-
védelmi engedélye. 
 
B. Az Üzemeltető Ügkr. Vhr. alá eső tevékenységei 
Tüzelőanyagok égetése a 20 MWth-ot meghaladó bemenő hőteljesítményű létesítményekben. 
 
C. A létesítményben végzett tevékenység(ek) 
Az Üzemeltető litium akkumulátor-modul és cella gyártását végzi a telephelyen. Az üvegházgáz 
kibocsátás a kazánokban történő földgáz égetésből származik. Technológiai kibocsátás nincs. 
 
D. Tanúsított minőség-, környezet- vagy egyéb irányítási rendszer, EMAS rendszer 
Az  Üzemeltető  a  létesítményben  tanúsított  minőség-  és  környezetirányítási  rendszert  nem 
működtet. EMAS tanúsítvánnyal nem rendelkezik. 
 
E. Az Üzemeltető szén-dioxid kibocsátás nyomon követési módszere 
Az  Üzemeltető  a  létesítményből  eredő  kibocsátások  meghatározásához  a  szabványos  módszert 
választotta. 
A kibocsátás meghatározása nem anyagmérlegen alapuló módszer segítségével történik. 
 
F. A létesítmény kibocsátó forrásaihoz tartozó berendezések és azok maximális kapacitása 
A létesítményhez tartozó tüzelőberendezések listáját, s azok kapacitását ezen határozat 2. számú 
melléklete tartalmazza. 
 
G. A  létesítményben  felhasználásra  kerülő,  szén-dioxid  kibocsátást  eredményező  tüzelési 
eredetű forrásanyagok, s az ezekből eredő kibocsátás nyomon követésének módszerei 
 


 
G.1 A tevékenységre vonatkozó adatok meghatározása 
 
Földgáz  
 
Az  Üzemeltető  a  jelentési  időszakban  a  létesítmény  által  felhasznált  földgáz  mennyiségének 
mérésére 1 db hitelesített, korrektoros turbinás gázmérőt használ.  
 
Az adatmeghatározás maximális megengedett összbizonytalansága +/- 2,5%. 
 
G.2 A számítási tényezők meghatározása 
 
Földgáz  
 
A  jelentési  időszakban  felhasznált  földgáz  karbontartalmát  és  fűtőértékét  az  Üzemeltető  a 
tüzelőanyag belföldi szállítója által szolgáltatott adatok alapján állapítja meg.  
A földgáz minőségi paramétereit (fűtőértékét az MSZ ISO 6976 alapján, míg a karbontartalmát 
az MSZ ISO 6974-3; MSZ ISO 6974-5 alapján) a tüzelőanyag belföldi szállítója folyamatosan 
méri  online-gázkromatográfok  segítségével,  melynek  mintavételi  szabványa  az  MSZ  ISO 
10715.  
Mindezek alapján a földgáz fűtőértéke és a kibocsátási tényezője a 3-as TIER szinthez tartozó 
kritériumoknak felel meg. 
 
A  földgáz  oxidációs  tényezőjének  értéke  az  (EU)  2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet 
által előírt minimális adatmeghatározási által előírt minimális adatmeghatározási szinten 1. 
 
H. Kisebb jelentőségű és/vagy csekély jelentőségű forrásanyagok 
Az  (EU)  2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet  26.  cikk  (3)  bekezdése  alapján  a  csekély 
jelentőségű  forrásanyagok  tevékenységre  vonatkozó  adatai  és  számítási  tényezői  esetében  az 
üzemeltető a meghatározási szintek helyett konzervatív becslések segítségével határozhatja meg 
a  tevékenységekre  vonatkozó  adatokat  és  a  számítási  tényezőket,  kivéve,  ha  külön  erőfeszítés 
nélkül elérhető a megadott meghatározási szint. 
 
A jelentési időszakban felhasználásra kerülő csekély jelentőségű forrásanyag a következő:  
  dízelolaj 
 
A  jelentési  időszakban  a  létesítmény  által  felhasznált  dízelolaj  mennyiség  mérését  az 
Üzemeltető  a  dízelaggregátorok  üzemidejéből  és  az  óránkénti  fogyasztásából  határozza  meg 
(konzervatív becsléssel). 
 
A jelentési időszakban felhasznált dízelolaj fűtőértékét és kibocsátási tényezőjét az Üzemeltető 
az Ügkr. Vhr. 5. melléklete szerinti országspecifikus értékek alapján határozza meg. 
 
A  földgáz  oxidációs  tényezőjének  értéke  az  (EU)  2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet 
által előírt minimális adatmeghatározási által előírt minimális adatmeghatározási szinten 1. 
 
I. Adatkezelő és adatminőség-ellenőrzési rendszer 
Az  Üzemeltető  az  üvegházhatású  gáz  kibocsátásának  a  vonatkozó  jogszabályi  és  hatósági 
előírásoknak  megfelelő  minőségű,  folyamatos  nyomonkövetését,  dokumentálását  és  ezek 
alapján  az  éves  szén-dioxid  kibocsátási  jelentés  elkészítését  az  „EU  ETS  CO2  KIBOCSÁTÁS 
NYOMON KÖVETÉSE SZABÁLYZAT” című belső szabályozások alapján végzi.  


 
 
J. Üzemeltetői számlanyitás a kibocsátásegység-forgalmi jegyzékben 
A  2003/87/EK  európai  parlamenti  és  tanácsi  irányelvnek  az  uniós  kibocsátásiegység-forgalmi 
jegyzék  működése  tekintetében  történő  kiegészítéséről  szóló (2019.  március  12-i)  (EU) 
2019/1122  felhatalmazáson  alapuló  bizottsági  rendelet 14.  cikk  (1)  bekezdése  alapján  az 
üvegházhatást  okozó  gázok  kibocsátására  vonatkozó  engedély  hatálybalépését  követően  20 
munkanapon  belül  az  Üzemeltetőnek  a  kibocsátási  egység-forgalmi  jegyzék  kezelője  felé 
szolgáltatnia kell az Üzemeltetői számlanyitáshoz szükséges adatokat. 
 
Az  (EU)  2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet  7.  cikkében  meghatározott  pontosság 
alapelve  előírja, hogy a  kibocsátás meghatározása ne legyen sem  szisztematikusan, sem  pedig 
tudatosan  pontatlan.  Az  üzemeltető  beazonosítja  és  a  lehető  legkisebbre  csökkenti  a 
pontatlanság forrását, kellő gondossággal jár el annak érdekében, hogy a kibocsátás kiszámítása 
és mérése a lehető legnagyobb pontossággal történjen. 
 
Az  (EU)  2018/2066  bizottsági  végrehajtási  rendelet  60.  cikke  alapján  az  üzemeltetőnek 
gondoskodnia  kell  arról,  hogy  a  mérőműszerek  kalibrálására,  beállítására  és  ellenőrzésére  a 
használatbavétel  előtt,  majd  használat  közben  rendszeres  időközönként  kerüljön  sor,  és  a 
mérőműszereket  a  rendelkezésre  álló  nemzetközi  mérési  szabványokra  visszavezethető  mérési 
szabványok alapján és az azonosított kockázatokkal arányosan ellenőrizzék az(EU) 2018/2066 
bizottsági végrehajtási rendelet követelményeinek megfelelően. 
 
A Hatóság megállapította, hogy az Üzemeltető képes az üvegházhatású gázok kibocsátásait az 
Ügkr. tv. 10. § (1) bekezdésének, illetve az Ügkr. Vhr. 1. § (6)-(8) bekezdéseinek megfelelően 
nyomon követni és arról jelentést tenni. 
 
A fentiek alapján a Hatóság a rendelkező részben foglaltak szerint határozott. 
 
Tekintettel a fentiekre a Hatóság kibocsátási engedély kiadása mellett döntött, valamint az (EU) 
2018/2066 bizottsági végrehajtási rendeletben, az Ügkr. tv.-ben és az Ügkr. Vhr.-ben foglaltak 
alapján a benyújtott nyomonkövetési tervet jóváhagyta. 
 
A kibocsátási engedélyt a Hatóság rendszeresen, de legalább ötévente felülvizsgálja. A Hatóság 
a  felülvizsgálatot  hatósági  ellenőrzés  keretében  végzi.  Ha  a  Hatóság  az  ellenőrzés 
eredményeképpen  megállapítja,  hogy  az  engedély  kiadásakor  megállapított  feltételek 
megváltoztak,  felhívja  az  Üzemeltetőt  az  engedély  módosítása  iránti  kérelem  benyújtására,  és 
ugyanazon  engedélyazonosító  alatt  új  kibocsátási  engedélyt  ad  ki.  Ha  az  engedély  kiadásához 
szükséges  valamely  feltétel  nem  áll  fenn,  a  kibocsátási  engedélyt  visszavonja,  illetve  ha  az 
engedély kiadásához szükséges valamennyi feltétel változatlanul fennáll, ennek ténye a hatósági 
ellenőrzést lezáró jegyzőkönyvben rögzítésre kerül az Ügkr. tv. 4. § (3) bekezdése alapján. 
 
A  Hatóság  felhívja  az  Üzemeltető  figyelmét,  hogy  amennyiben  a  kibocsátási  engedéllyel 
kapcsolatos  adatok  megváltozásainak  bejelentésére,  a  kibocsátások  nyomon  követésére, 
jelentésére  és  a  jelentés  hitelesítésére,  valamint  a  kibocsátási  egység  visszaadására  irányuló 
kötelezettségének  részben  vagy  egészben  nem  tesz  eleget,  akkor  az  Ügkr.  tv.  32.  §  és  34.  § 
alapján az Ügkr. Vhr. 20. §-ában foglaltaknak megfelelően fog eljárni. 
 
A  Hatóság  tájékoztatja  az  Üzemeltetőt,  hogy  az  általa  nyilvántartott  adatokról  a  környezet 
védelmének  általános  szabályairól  szóló  1995.  évi  LIII.  törvény  64/A.  §  (4)  bekezdése  és  az 
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 


 
32.  §-a  szerint  megkeresésre  felvilágosítást  ad  és  biztosítja  az  adatokhoz  való  hozzáférés 
lehetőségét.  A  Hatóság  tájékoztatja  továbbá  az  Üzemeltetőt,  hogy  az  üvegházhatású  gáz 
egységek  kereskedelmével  kapcsolatos  adatok  az  Ügkr.  tv.  31.  §-a  alapján  környezeti 
információnak minősülnek. 
 
A  Hatóság  felhívja  az  Üzemeltető  figyelmét  arra,  hogy  jelen  eljárás  során 
kiadott, a teljes eljárásra történő áttérésről tájékoztató levélben foglalt Ákr. 51. § (1) bekezdése 
szerinti  joghatások  2021.  október  15.  napját  követően  jelen  eljáráshoz  nem  kapcsolódnak, 
tekintettel arra, hogy a Hatóság az ügyben – jelen határozat meghozatalával – érdemben döntött. 
 
A  határozatot  a  Hatóság  közli  az  ügyféllel,  azzal,  akire  nézve  az  rendelkezést  tartalmaz.  A 
határozat Üzemeltetővel történő közlése az Ákr. 85. § (1) bekezdése alapján történt. 
 
A  Hatóság  határozatát  a  2003/87/EK  európai  parlamenti  és  tanácsi  irányelv  értelmében  az 
adatok  hitelesítéséről  és  a  hitelesítők  akkreditálásáról  szóló  2018.  december  19-i  (EU) 
2018/2067 bizottsági végrehajtási rendelet; az (EU) 2018/2066 bizottsági végrehajtási rendelet 
24. cikke, 26. cikke, 29. cikke, 32. cikke, 33. cikke, 36. cikk (3) bekezdése, 58. cikke, 59. cikke, 
67.  cikk  (1)  bekezdése,  69.  cikke  és  IX.  melléklete  az  Ügkr. tv.  4.  §  (5)  bekezdése,  9.  § 
(1) bekezdése,  10.  §  (1)  bekezdése,  24.  §  (1)  bekezdése;  az  Ügkr.  Vhr.  1.  §  (1),  (2),  (6)-(8) 
bekezdései,  2. § (3)-(9)  bekezdései, 15/A. § (1)  bekezdése, a 3. melléklete;  a 2011. évi  CXII. 
törvény  32. §-a;  az  1995.  évi  LIII.  törvény  64/A.  §  (4)  bekezdése;  az  NFM  rendelet  1.  §  (1) 
bekezdése és I. melléklet 1.1. pontja; továbbá az Ákr. 80. § (1) bekezdése, a 81. § (1) bekezdése 
alapján hozta meg. 
 
A  Polgári  perrendtartásról  szóló  2016.  évi  CXXX.  törvény  (a  továbbiakban:  Pp.)  605.  §  (1) 
bekezdése  alapján  a  perben  az  elektronikus  kapcsolattartásra  nem  köteles  fél  vagy  a  jogi 
képviselőnek  nem  minősülő  képviselője  –  az  (5)  bekezdésben  foglalt  kivétellel  –  a 
keresetlevelet,  továbbá  minden  egyéb  beadványt  és  ezek  mellékletét,  valamint  okiratot  (a 
továbbiakban  együtt:  beadvány)  választása  szerint  elektronikus  úton  is  benyújthatja,  az 
elektronikus  ügyintézés  és  a  bizalmi  szolgáltatások  általános  szabályairól  2015.  évi  CCXXII. 
törvényben  (a  továbbiakban:  E-ügyintézési  tv.)  és  végrehajtási  rendeleteiben  meghatározott 
módon. 
 
A  Pp.  608.  §  (1)  bekezdése  szerint  az  E-ügyintézési  tv.  alapján  elektronikus  úton  történő 
kapcsolattartásra kötelezett minden beadványt kizárólag elektronikusan – az ügyintézési tv.-ben 
és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon  – nyújthat be a bírósághoz, és a bíróság is 
elektronikusan kézbesít a részére. 
 
A  közigazgatási  perrendtartásról  szóló  2017.  évi  I.  törvény  (a  továbbiakban:  Kp.)  28.  § 
(2) bekezdése értelmében e törvény eltérő rendelkezése hiányában a keresetlevélre, a védiratra, a 
keresetlevél és az ügy iratainak továbbítására, valamint a perorvoslati kérelemre a beadványok 
szabályait kell alkalmazni. A Kp. 29. § (1) bekezdése szerint az elektronikus kapcsolattartásra a 
polgári perrendtartás szabályait kell megfelelően alkalmazni. 
 
A Hatóság döntésével szemben közigazgatási per kezdeményezésére irányuló, „Űrlap a Nemzeti 
Klímavédelmi  Hatóság  közigazgatási  döntésének  bírósági  felülvizsgálata  iránti  keresetlevél 
benyújtásához”  elnevezésű  nyomtatvány  a  https://2015-2019.kormany.hu/  oldalon  található 
„Dokumentumok” menüpont alatt „Felülvizsgálat” alpontjában érhető el. 
 
A keresetlevél tartalmára vonatkozóan a Kp. 37. §-ában foglaltak az irányadók. 


 
 
Az Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a határozat a közléssel véglegessé válik. 
A jogorvoslati tájékoztató az Ákr. 114. § (1) bekezdésén és a Kp. 39. § (1) bekezdésén alapul. A 
per  tárgyaláson  történő  elbírálása  a  Kp.  77.  §  (2)  bekezdése  alapján  kérhető.  A  Fővárosi 
Törvényszék hatásköre a Kp. 12. § (1) bekezdésén, kizárólagos illetékessége az Ügkr. tv. 34/B. 
§-án alapul. A kötelező jogi képviseletről szóló tájékoztatás a Kp. 27. § (1) bekezdésén alapul. 
 
A közigazgatási bírósági eljárás illetékének mértékét, illetve fizetési módját az illetékekről szóló 
1990.  évi  XCIII.  törvény  45/A.  §  (1)  bekezdése,  valamint  a  74.  §  (1)  bekezdése,  az 
illetékfeljegyzési  jogot  az 59. § (1) bekezdés, illetve a 62. §  (1) bekezdés h) pontja határozza 
meg.  
 
A Hatóság hatásköre az  Ügkr. tv.  3. §  (1) bekezdésén, illetékessége pedig  az Ügkr. Vhr. 1. § 
(1a) bekezdésén alapul. 
 
 

 
Ilyésné dr. Fetter Anna 
       főosztályvezető 
 
A határozatról értesülnek: 
 

1.  Sansung SDI  Magyarország Zrt. (elektronikusan) 
2.  Kvótakiosztási ügyekben feladatellátásra kijelölt személy (helyben) 
3.  Jegyzékkezelő (helyben) 
 


 
 
1. SZ. MELLÉKLET 
az NEKH/104506-6/2021-ITM számú határozathoz 
Engedély-azonosító: UHG104506-1-21 
 
1. táblázat: A létesítmény kibocsátási kategóriája (tCO /év)
2
 
 
Összes  éves  kibocsátás  ≤  25kt  (kis  kibocsátású 
létesítmény)


 
Összes éves kibocsátás ≤ 50kt (A) 
 
50 kt < összes éves kibocsátás ≤ 500kt (B) 
 
Összes éves kibocsátás  > 500kt (C) 
 
 
2. táblázat: A létesítményben végzett engedélyköteles tevékenység 
 

Az engedélyköteles tevékenység megnevezése:  
Tüzelőanyagok égetése a 20 MWth-ot 
meghaladó bemenő hőteljesítményű 
létesítményekben 
Az engedélyköteles tevékenység azonosítója:  
I. 
A létesítmény teljes névleges bemenő hőteljesítménye: 
29,719 MWth 
 
3. táblázat: A létesítmény üzemmódjának megnevezése: 
 

Folyamatos 

Készenléti vagy tartalék 
 
Szezonális 
 
 
4. táblázat: A szén-dioxid kibocsátását eredményező források
 
4.1. Tüzelés-eredetű kibocsátó források 
 

A kibocsátó forrás megnevezése: Tüzelés 
Tüzelési eredetű forrásanyagok megnevezése 
CO2-kibocsátás meghatározására jóváhagyott 
megközelítés 
(Felhasznált mennyiségen alapuló számításos 
módszer: 1; Anyagmérlegen alapuló számításos 
módszer: 2) 
 
Földgáz 

Dízelolaj 

 
5. táblázat: A jóváhagyott adatmeghatározási szintek, módszerek forrásanyagonként 
5.1 Tüzelési forrásanyagok 
 

Tüzelőanyag: 
Földgáz  
Kibocsátási adatok 
Adatmeghatározási szint 
Felhasznált mennyiség meghatározása 

Fűtőérték meghatározása 

Kibocsátási tényező meghatározása 

Oxidációs tényező meghatározása 

 


 
Tüzelőanyag: 
Dízelolaj  
Kibocsátási adatok 
Adatmeghatározási szint 
Saját módszer
Felhasznált mennyiség meghatározása
 
 
(konzervatív becslés) 
Fűtőérték meghatározása 
2a 
Kibocsátási tényező meghatározása 
2a 
Oxidációs tényező meghatározása 

 
6. táblázat: Jóváhagyott mennyiségmérések 
 

Mérőberendezés 
Forrás-
Mérő
Mérőberendezés 
Mérőberendezés 
-
mérési 
anyagok vagy 
berendezés 
hitelesítési 
típusa
bizonytalansága
termékek
 
 
 
helye 
státusza 
(+/- %) 
Mérőturbinás gázmérő  

Hitelesített 
Gázfogadó 
Földgáz 
állomás 
 Elektronikus 
gáztérfogat korrektor
0,5 
Hitelesítet 
 
 
 
7. táblázat: Jóváhagyott mintavételi eljárások 

 
Forrásanyag neve  
Mintavétel helye 
Mintavételi eljárás 
Földgáz  
Szolgáltató telephelyén 
MSZ ISO 10715 szerint 
 
8. táblázat: Jóváhagyott analitikai eljárások 
 

Tevékenység
Analitikai vizsgálatokat
Forrásanyag 
-
 
Analitikai 
Elemzési 
specifikus 
lefolytató laboratórium és 
neve  
eljárások
gyakoriság
tényező
 
 
 
berendezés 
MSZ ISO 
folyamatos 
6974-3;  
Karbontartalom 
(legfeljebb 
online telepített 
MSZ ISO 
Földgáz 
10 perc) 
 
6974-5 
gázkromatográf 
folyamatos 
Fűtőérték 
MSZ ISO 6976 
(legfeljebb 
10 perc) 
10 

 
2. SZ. MELLÉKLET 
az NEKH/104506-6/2021-ITM számú határozathoz 
Engedély-azonosító: UHG104506-1-21 
 
A létesítményhez tartozó tüzelőberendezések 
és azok kapacitásai 
 
 
 
1.  Tüzelőberendezések 

 
Berendezés névleges 
Berendezés 
bemenő 
Berendezés neve, típusa
azonosítója
 
 
hőteljesítménye 
[MWth] 
T74 
Viessmann gőzkazán 
5,24 
(VITOMAX 200-HS) 
T75 
Viessmann gőzkazán  
5,24 
(Turbomat RN-HD) 
T76 
Viessmann gőzkazán  
5,24 
(Turbomat RN-HD) 
T103 
BOSCH gőzkazán (BOSCH UL-S 5000) 
3,26 
T104 
BOSCH gőzkazán (BOSCH UL-S 5000) 
3,26 
T105 
BOSCH gőzkazán (BOSCH UL-S 5000) 
3,26 
T77 
Szükség áramforrás (MTU 12V 4000) 
1,212 
T78 
Szükség áramforrás (MTU 12V 2000) 
0,565 
T79 
Szükség áramforrás (MTU 12V 2000) 
0,565 
T80 
Szükség áramforrás (MTU 12V 40O0G84F) 
1,75 
T81 
Szükség áramforrás (John Deere 6O6STF22O) 
0,127 
Összesen: 
29,719 MWth 
 
 
 
 
 
11