Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'SungEel Hitech Hungary Kft. számára kiszabott kataszrófavédelmi bírság és engedély'.



NÓGRÁD MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:
SungEel Hitech Hungary Kft. (2310 
Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari 
Park 48.) veszélyes tevékenység 
engedélyezése 
Ügyintéző:
Szemerády Zoltán tű. alez.
Telefon:
06-32-521-030
H A T Á R O Z A T
SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48., a továbbiakban: Üzemeltető) 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyére,
mint   felső   küszöbértékű   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemre   vonatkozó
katasztrófavédelmi   engedély   kiadására   irányuló   kérelméhez   csatolt   biztonsági   jelentést   (a
továbbiakban:   BJ)   és   a   belső   védelmi   tervet   (továbbiakban:   BVT)   megvizsgáltam,   a
katasztrófavédelmi engedély kiadására irányuló kérelmet elfogadom, és
a veszélyes tevékenység folytatásához a katasztrófavédelmi engedélyt megadom azzal, 
hogy az Üzemeltető a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál (a
továbbiakban: Hatóság) 36200/1157-12/2021.ált. ügyszámon nyilvántartásba vett
biztonsági dokumentációban és mellékleteiben foglaltak szerint köteles működni,

különös tekintettel az abban foglalt műszaki, technológiai, beruházási, karbantartási és
egyéb előírásokra.
A Hatóság a Telephely vonatkozásában a veszélyességi övezet kijelöléséről külön eljárásban
rendelkezik.
A   Hatóság   abban   az   esetben,   ha   az   Üzemeltető   a   hatósági   határozatban   illetve   a
jogszabályokban   foglalt   kötelezettségeinek   nem   tesz   eleget,   a  katasztrófavédelemről   és   a
hozzá   kapcsolódó   egyes   törvények   módosításáról   szóló   2011.   évi   CXXVIII.   törvény   (a
továbbiakban: Kat.) 35. §-ban meghatározott szankciókat alkalmazhatja.
Jelen   határozat   ellen   közigazgatási   úton   további   jogorvoslatnak   helye   nincs,   a   vitatott
közigazgatási   cselekmény   ellen   közigazgatási   per   indítható   a   Budapest   Környéki
Törvényszéknek   címzett,   és   a   Nógrád   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatósághoz,   mint
elsőfokú hatósághoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus úton benyújtott kereseti
kérelemmel. A kereset benyújtása kizárólag elektronikus úton történhet cégkapun keresztül a
Hatóság hivatali kapujára. 
Az   eljárás   során   az   Üzemeltető   által   viselt   és  megfizetett   335.000   Ft  mértékű   igazgatási
szolgáltatási díjon felül további eljárási költség nem merült fel, ezért annak mértékéről és
viseléséről dönteni nem kellett.

I n d o k o l á s
I. Az  Üzemeltető 2021. október 11-én a Kat., valamint a veszélyes anyagokkal kapcsolatos
súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
R.)  vonatkozó  rendelkezései  alapján  kérelmet   terjesztett  elő   a BJ és  BVT elbírálására   és
katasztrófavédelmi engedély kiadására. Üzemeltető a Kat. 25. § (3) bekezdésének és az R. 10.
§   (3)   bekezdésének   megfelelően   a   kérelem   megküldésével   egyidejűleg   a   veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés hatósági eljárásaiban az igazgatási
szolgáltatási   díj   fizetési   körébe   tartozó   hatósági   eljárásokról,   igazgatási   jellegű
szolgáltatásokról és bejelentésekről, továbbá a fizetendő díj mértékéről, valamint a fizetésre
vonatkozó egyéb szabályokról szóló 51/2011. (XII. 21.) BM rendelet 1. mellékletének 3.1.
pontjában meghatározott 335.000,- Ft. (felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem Katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás veszélyes tevékenység végzéséhez) összegű
igazgatási szolgáltatási díj megfizetését teljesítette.
Az   R.   1.   §   2.   pontjában   és   1.   mellékletében   foglaltakat   figyelembe   véve   az   Üzemeltető
Telephelye felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, így a Kat.
4. § (2) bekezdése értelmében a Kat. IV. fejezetének rendelkezéseit, valamint az R. 2. §-a
értelmében az R. előírásait alkalmazni kell rá.
A Kat. 25. § (1) bekezdése értelmében veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági
hatóság katasztrófavédelmi engedélyével végezhető. A katasztrófavédelmi engedély kiadása
iránti kérelem tartalmi elemeit a R. 10. §-a határozza meg.
A   Kat.   25.   §   (1)   bekezdése   értelmében   a   veszélyes   tevékenység   végzéséhez   szükséges
katasztrófavédelmi engedély iránti kérelemhez az üzemeltetőnek csatolni kell (a Kat. 28. § (2)
bekezdését és az R. 8. §-át és 10. § (1) bekezdését is figyelembe véve) a BJ-t. 
A BJ fogalmát és főbb elemeit a Kat. 3. § (3) bekezdése, a tartalmára vonatkozó további
előírásokat a Kat. 28. § (3) bekezdése, valamint az R. 8. §-a és 3. melléklete határozza meg.
A Kat. 37. § a) pontja értelmében az Üzemeltető köteles gondoskodni a külön jogszabály
szerinti tartalmi követelményeknek megfelelő olyan belső védelmi tervek kidolgozásáról és
azok   iparbiztonsági   hatóságnak   történő   megküldéséről,   amelyek   tartalmazzák   azoknak   az
erőknek és eszközöknek, valamint annak az üzemvezetési rendszernek a leírását, amellyel az
emberi egészség és a környezet védelme magas színvonalon biztosított.
Az R. 20. § (1) bekezdése figyelembe vételével a BVT a BJ melléklete, elkészítésére azzal
egy időben kerül sor. A BVT-re vonatkozó előírásokat a Kat. 39. §-a, az R. 19. §-a és 8.
melléklete határozza meg.
Az Üzemeltető kérelméhez csatolta a Telephelyre vonatkozó BJ-t és az ahhoz kapcsolódó
kivonatot   és   BVT-t.   Hatóságom   a   kérelmet  36200/1157/2021.ált.  számon   nyilvántartásba
vette.
A hatóság az Üzemeltetőt a Kat. 25. § (4) bekezdése és 26. § (1) bekezdése alapján 2021.
október 18-án 36200/1157-1/2021.ált. számon hiánypótlásra hívta fel.
Az Üzemeltető 2021. október 22.-én a Hatóság 36200/1157-1/2021.ált. számú hiánypótlásra,
a hatóságnál a 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott, alábbi válaszát küldte:
2

„1. Nyújtsa be a munkavállalói véleménynyilvánítást bizonyító dokumentumot. 
Az üzemeltető szóban lenyilatkozta, hogy lehetőséget biztosít arra, hogy a tervről a veszélyes
anyagokkal   foglalkozó   üzem   munkavállalói   és   az   üzem   területén   folyamatos   megbízással
tevékenységet végző alvállalkozók véleményt nyilváníthassanak. 
2. Nyújtsa be a „Carbon powder”, a „Jelly Roll”, illetve az NMC-t tartalmazó iszapszerű
hulladék anyagok biztonsági adatlapjait, illetve adja meg azok mennyiségét. 
A kért biztonsági adatlapok és SZ-jegyek csatolásra kerültek. Mennyiségük meghatározása az
alábbiak szerint történik, melyet a dokumentációban is megjelenítettünk (4.2 és 4.2.2 pont). 
Veszélyes hulladék betárolására 3000 tonna az engedélyezett mennyiség. 
Tiszta NMP-ből egyidejűleg 300 tonnát tudnak tárolni, a fennmaradó 2700 tonna alá a többi
veszélyes hulladék tartozik (mint a Jelly roll, NMC tartalmú iszap és a katód). 
Carbon powder - nem veszélyes termék, nem tartozik a SEVESO hatálya alá, mely az anód
hulladék   (réz   tekercs   grafit   por   bevonattal)   feldolgozása   során   keletkezik.   Az   anód
feldolgozása   során   70-75%-os   carbon   kihozatali   arányt   lehet   elérni,   kezdetben   évi   8500
tonna   anódot   akarnak   kezelni,   vagyis   ~   6300-6400   tonna   carbon   powder   keletkezése
prognosztizálható. 
3. Nyújtsa be a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem méretarányos helyszínrajzát, amely
bemutatja   az   üzem   egészét,   és   vázlatosan   feltünteti   a   veszélyes   és   tároló   létesítményeket
AutoCAD, vagy GeoPDF formátumban. 
Csatolva a telephely helyszínrajza és a csarnok épület alaprajza DWG formátumban. 
4. Nyújtsa be a lakossági tájékoztató kiadványhoz a biztonsági jelentés kivonatát, továbbá a
nyilvánosságra hozható védendő adatot nem tartalmazó biztonsági jelentést. 
Korábban   megküldésre   került   a   nyilatkozat   miszerint   az   anyag   nem   tartalmaz   védendő
adatot. Ezzel kapcsolatban a Biztonsági Jelentés 1.5 fejezete, illetve az Impresszum javításra
került. 
5. Nyújtsa be a Biztonsági Jelentés elkészítését  végző vállalkozás által foglalkoztatott,  az
előírt végzettséggel és gyakorlattal rendelkező dolgozó végzettségét és szakmai gyakorlatát
igazoló dokumentumokat. 
A dokumentum csatolásra került. 
Mint a SungEel Hitech Hungary Kft. megbízottja, azzal a kéréssel fordulok Önökhöz, hogy az
elkészült,   Biztonsági   Jelentés   és   Belső   Védelmi   Terv   dokumentációt   a   hozzá   tartozó
mellékletekkel és jelenleg megküldött dokumentumokkal együtt elbírálni szíveskedjenek.”

II.  A  36200/1157-2/2021.ált   számon   beiktatott   SungEel_BJ_V1.0.01.   változatban,   már   az
Üzemeltető nyilatkozott a nyilvánosságra hozható BJ teljes körű felhasználhatóságáról. Ezért
a  SungEel_BJ_V1.0.01.  változatot  a  hatóság,  2021. október  25-én  megküldte  az  illetékes
polgármesternek   és   a   hatóság   helyi   szervének,   mellyel   eleget   tett   a   Kat.   30.   §   (1)
bekezdésében és az R. 21.§ -ban foglalt kötelezettségének.  
III.  A   hatóság   az   Üzemeltető   által   benyújtott  36200/1157-2/2021.ált   számon   beiktatott
dokumentumokat megvizsgálta, mellyel kapcsolatban az Üzemeltetőt 36200/1157-4/2021.ált
számon, 2021. október 25-én nyilatkozattételre hívta fel.
Az   Üzemeltető   2021.   november   03-án   a   Hatóság   36200/1157-4/2021.ált.   számú
nyilatkozattételre való felhívására, a hatóságnál a 36200/1157-7/2021.ált számon beiktatott,
alábbi választ küldte:
„A   36200/1157/2021.ált.   számon   indult,   és   folyamatban   lévő   katasztrófavédelmi
engedélyezési   hatósági   eljárás   alatt   kért   nyilatkozattételre   való   felhívásnak,   miszerint:
Nyilatkozzon,   hogy   az   Üzemeltető   által   a   hatóságnak   benyújtott,   Biztonsági   Jelentés

3

7.3.1pontjában, a HLOP Powder anyagra megadott LC50 51 mg/m3 értékének hitelességéről,
valamint nyújtsa be az LC50 értéket bizonyító dokumentumo(ka)t. 
teljesmértékben eleget tenni nem tudunk. Ami rendelkezésre áll, az a korábban megküldött
„Umicore” szerinti biztonságtechnikai adatlap, mely 11. pontjában a „komponensek” címszó
alatt megtalálható a felhasznált LC50 érték az alábbiak szerint: 
„Acute toxicity estimate: 0.051 mg/l” 
Továbbá   az   LC50   érték   az   üzem   szigetszentmiklósi   telephelyének   hatóságilag   elfogadott
Súlyos Káresemény Elhárítási Tervében lelhető fel, mint ahogy az akril-nitril alkalmazása is
kockázat elemzés során.  
A   meglévő   és   hatóságilag   is   elfogadott   szoftvereinkkel   (Effects,   Riskcurves)   porterjedés
számítást/szoftveres elemzést végezni nem tudunk, így a szigetszentmiklósi telephely értékeire
tudtunk csak támaszkodni. 
A   Biztonsági   Jelentésben   szereplő   LC50   értéknek   (51   mg/m3)   megfelelő   folyadék
halmazállapotú mérgező veszélyes anyag nem fellelhető eddigi kutatásaink alapján.”

IV. Az R. 13. §-a és a 16. § (1) bekezdése alapján a 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott
BJ és annak részét képező BVT valóságtartalmát 2021. november 30-án Hatóságom helyszíni
vizsgálattal ellenőrizte, a helyszíni szemle megállapításairól 36200/1157-10/2021.ált számú
jegyzőkönyv készült a következő megállapításokkal:
„- A hatóság, lakossági bejelentés  alapján, a Kat. 25. § (4) bekezdése alapján helyszíni
szemlét   tartott   az   Üzemeltető   Bátonyterenyei   telephelyén,   amelyről   36200/1154/2021.   ált.
számú   jegyzőkönyvet   vette   fel   2021.   október   12-én.   A   helyszíni   szemle   során   készült
jegyzőkönyv   alapján   a   telephelyen   UN3077   környezetre   veszélyes   (nehézfémet   tartalmazó
fémoxid) hulladék (179.983 kg) veszélyes anyagot tároltak. Az UN3077 környezetre veszélyes
(nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék a hatósághoz benyújtott BJ-ben nincs azonosítva.
Továbbá   nem   vették   figyelembe   a   BJ.   7.   fejezetében   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos
súlyos   baleset   által   való   veszélyeztetés   értékelésénél.   A   helyszíni   szemle   során
megállapítottuk,   hogy   a   UN3077   környezetre   veszélyes   (nehézfémet   tartalmazó   fémoxid)
hulladék (179.983 kg) veszélyes anyagot a telephelyről elszálították.
- Az üzemeltető által benyújtott BJ 7.3.1 pontjában, a HLOP Powder anyagra megadott LC50
51   mg/m3   értékének   hitelességével   kapcsolatban   a   hatóság   36200/1157-4/2021.ált   számú
2021.  10.25-én  kelt  nyilatkozattételre   való  üzemeltetői   válaszban, az anyag  LC50 értéket
teljes   mértékben   bizonyító   dokumentumo(ka)t   nem   tudott   benyújtani.   Ezért   a   BJ   7.
szakaszában   bemutatott   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset   által   való
veszélyeztetés értékelése nem fogadható el a HLOP anyagra vonatkoztatva.
- A BJ 7.3.1 pontjába az NMC-HLOP Powder kikerülése címszó alatt a mérgezést okozó
számított mennyiségnél figyelembe vett 500 kg-os csomagolási űrtartalom, nem felel meg a
helyszíni   szemlén   során   tett   megállapításnak,   ahol   a   megvizsgált   UN3288   veszélyes   árut
tartalmazó   BIG-BAG   zsákok   1000   kg   terhelhetőségűek   voltak.   Továbbá   megállapításra
került, hogy ezek zsákok tartalma 400-716 kg közötti mennyiségben tartalmaztak veszélyes
anyagot. Továbbá a BJ 7.3.1 pontjában számolt 12 kg NMC por nem helytálló, mivel az 12,5
kg az összegképlet számítása alapján 500 kg-os csomagolási űrtartalomnál.
- A helyszíni szemle során a daráló gép épületen kívüli külső porelszívó berendezésénél, a 200
literes fémhordóba összegyűjtött UN3288 veszélyes anyag baleseti eseményeire a BJ nem tért
ki.
- A BJ 17. oldal  A telephelyhez legközelebb eső lakosság által látogatott létesítményekhez az
alábbiakat is szükséges lenne feltüntetni: a LIDL, MOL, Uszoda, és Penny Market 850-900
méterre. A MOL és az Uszoda a BJ 3.2 pontjából (18-19 oldal) is hiányzik.

4

- BJ 4.2.1 pontban: a HLOP gyártásának részletesebb kibontása(fesztelenítés folyamata a sós
oldatban   abban  résztvevő  anyagok   részletezése,  mechanikai  bontás,  darálás,  hogyan  lesz
végtermék) Az összetevők, keletkező anyagokhoz rendelt fantázia nevek ismertetése. 
- BJ 4.7.2 szerint „Az iszapszerű NMP tartalmú hulladék tárolása 1m3-es IBC tartályban
történik,   a   szilárd   halmazállapotú   hulladéktól   elkülönítve,   egy   külön   álló   helyiségben.   A
jelzett   helyiség   burkolata   saválló   műgyanta,   ill.   a   kármentőmedencével   is   ellátott,   mely
saválló   acélkerettel   került   kibélelésre”A   bemutatott   „Sz”   lap   alapján   az   NMP   iszap
környezetre veszélyes. A kármentő medence mérete nem lett meghatározva, továbbá abba
szintjelző nem került beépítésre, ezért annak folyamatos kármentési funkciója nem biztosított,
többek között azért sem mert a helyszíni szemle során a kármentő részben folyadékkal volt
kitöltve. BJ 7.5.4 Kármentőknél nem említi a NMC-t tartalmazó NMP iszapszerű hulladék
kármentőjét
-   BJ   7.5.6     szerint   Rendelkezésre   álló   lokalizációs,   kárelhárítási   eszközök   és   anyagok   A
kárelhárítási anyagokat, eszközöket jelen Biztonsági Jelentés 6.2.5 fejezete határozza meg. A
telephelyen rendelkezésre állnak különböző felitató anyagok és egyéb kárelhárítási eszközök,
melyek   segítségével   a   gyors   és   szükséges   intézkedések   haladéktalanul   megkezdhetők   a
kikerült szennyezőanyagok felitatására, illetve lokalizálására. Szükséges a kiömlött veszélyes
anyagok összeszedésre alkalmas eszközök, védőeszközök felsorolása, pontosítása és annak
elhelyezésének meghatározása is.
-   A   BJ   mellékelt   illetve   a   hiánypótlásban   a   hatósághoz   benyújtott   méretarányos
helyszínrajzok   nem   tartalmazzák   219/2011.   (X.   20.)   Korm.   rendelet   3.   mellékletében
meghatározottak alapján a következőket:

a) a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset lehetősége szempontjából mértékadó
veszélyes anyagok elhelyezkedése és azok mennyisége,
b) a biztonságot szolgáló berendezések, építmények,
c) a közművek, az infrastruktúra és a tűzoltáshoz szükséges víznyerőhelyek,
d) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemből és a létesítményekből kivezető, kimenekítésre, 

felvonulásra alkalmas útvonalak,
e) a vezetési pontok elhelyezkedése,
f) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem adminisztratív létesítményei.

-   BJ   7.5.3   szerint   Potenciális   veszélyforrások   A   hulladékfeldolgozás   alapanyagainak
elhelyezése a környezettel való érintkezés nélkül történik. A környezetre veszélyes anyagok
tárolása   biztonságosan   csomagolva,   zárt   csarnoképületen   belül   történik.   A
hulladékfeldolgozás,   épületen   belüli   technológiai   soron   történik.   A   csarnoképületből
veszélyes anyag (hulladék) nem kerülhet ki. Ez nem igaz a be és kiszállításra előkészített
anyagokra, melyet a 2021. október 12-én helyszíni szemlén rögzített 36200/1154/2021. ált.
számú jegyzőkönyv is igazol.
- A BJ 5.18 és a BVT 3.1.1.2 pontjaiban tűzátjelzéssel kapcsolatban ellentmondás van. 
Pontosítás szükséges.
- BVT 5.4.2  szerint „A gyülekezési helyen a gázok mérgező hatása miatt lehetőség szerint 
mérni kell a gáz levegőben lévő koncentrációját.” Pontosítás szükséges.
-   BVT   5.6.1   Súlyos   balesetet   követően   a   környezet   helyreállításának   és   megtisztításának
tervezése Elsődleges teendő: - Azonnal meg kell határozni az elhárításhoz, a veszélyhelyzet
további   terjedéséhez   szükséges   intézkedéseket,   melyek   alapján   értesíteni   kell   az   illetékes
Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Vízügyi és vízvédelmi Hatóságát, valamint a
Nógrád   Megyei   Kormányhivatal   Környezetvédelmi,   Természetvédelmi   és
Hulladékgazdálkodási Főosztályát.  A Vízügyi hatóságot pontosítani szükséges.
- BVT 3.1.3 Egyéni védőeszközök: nincs meghatározva miből mennyi és pontos helye.
- 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 19. § (3) bekezdése alapján Az üzemeltető a belső védelmi
terv   készítése   során   lehetőséget   biztosít   arra,   hogy   a   tervről   a   veszélyes   anyagokkal
foglalkozó üzem munkavállalói és az üzem területén folyamatos megbízással tevékenységet

5

végző   alvállalkozók   véleményt   nyilváníthassanak.   Ilyen   dokumentumot   nem   nyújtottak   be
ezidáig.
-   BVT   5.7.1   pontban   leírt   adatszolgáltatás   benyújtásának   helye   (Veszprém   Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság) nem helytálló, pontosítani szükséges.
- BVT 2. mellékletét bővíteni LIDl, MOL, USZODA, PENNY, Vízügyi Igazgatóság.
- BVT 3. melléklete rossz minőségű, a jelölések nem minden esetben értelmezhetőek.
- BVT 4.4.1.2 General Manager mentésvezetői feladatokat látja el. A bátonyi telephelyen a
generál   manager   csak   ritkán   tartózkodik,   ezért   szükséges   a   helyi   telephelyvezető
meghatározása, aki ténylegesen itt tartózkodik. Ugyan ez igaz a  Tűzvédelmi megbízottra is.
-   HLOP   biztonsági   adatlap   6.3.   alapján   a   területi   elhatárolás   és   szennyezés   mentesítés
módszerei és anyagai. A szétszóródott terméket megfelelő mechanikai eszközzel össze kell
szedni. Az összegyűjtött,  szennyezett  terméket, zárt feliratozott  tartályban,  az erre kijelölt
helyen, kell tárolni, és a hatósági előírásoknak megfelelően kell kezelni. Ezeket meghatározni
a BJ-ben és a BVT-ben darabszám elhelyezkedés,  valamint a 8.2 pontban meghatározott
egyéni védőeszközöket is.”

V.  A 36200/1157-10/2021.ált számú jegyzőkönyvben tett megállapításokra, az Üzemeltető
2021. december  16-án a hatóságnál  a 36200/1157-12/2021.ált  számon  beiktatott  (V1.1.01
verziószámú)   BJ-t   és   BVT-t   valamint   mellékleteit   küldte   be.   A   hatóság   a   beküldött
dokumentumokat   megvizsgálta   és   megállapította,   hogy   az   a  Kat.   és   az  R.-ben   előírt
követelményeknek megfelel.
Fentiekre   tekintettel   a   rendelkező   részben   foglaltak   szerint   döntöttem.   A   biztonsági
dokumentáció vizsgálata, valamint a helyszínen tapasztaltak alapján a veszélyes tevékenység
folytatásához szükséges katasztrófavédelmi engedélyt megadom. 
A Hatóság az R. 28. § (1) bekezdése értelmében a Telephely vonatkozásában a veszélyességi
övezet kijelöléséről külön eljárásban rendelkezik.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek   nem   tesz   eleget,   a   további   szankciók   (pl.   a   veszélyes   tevékenység
folytatásának   felfüggesztése,   az   engedély   kiadását   követően   annak   visszavonásával   a
veszélyes   tevékenység   folytatásának   megtiltása,   katasztrófavédelmi   bírság   kiszabása)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára. Egyebek közt:
- a 35. § (5) bekezdés a) pontja alapján  a Hatóság katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult a katasztrófavédelmi engedély nélkül végzett engedélyköteles tevékenység esetén;
- a b) pont alapján a törvény IV. fejezetében és a végrehajtási rendeletekben, vagy az azok
alapján meghozott hatósági döntésben foglalt előírások elmulasztása esetén; valamint
-   a   c)   pont   szerint   a   veszélyes   tevékenységgel   kapcsolatos   súlyos   balesettel,   vagy
üzemzavarral összefüggésben a megelőző, elhárító és helyreállító intézkedésekre vonatkozó
kötelezettség be nem tartása esetén. 
  A   Kat.   35.   §   (6)   bekezdése   alapján   a   bírság   legkisebb   összeg   háromszázezer   forint,
legmagasabb   összege   hárommillió   forint.   A   bírság   összegét   a   törvényi   keretek   között   a
jogsértésnek   az   emberi   életre   és   egészségre,   az   anyagi   javakra   és   a   környezetre   való
veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez igazodva kell
meghatározni.   A   Kat.   35.   §   (7)   bekezdése   szerint   a   bírság   egy   eljárásban,   ugyanazon
kötelezettség ismételt megszegése vagy más kötelezettségszegés esetén ismételten kiszabható.
A   katasztrófavédelmi   bírság   részletes   szabályairól,   a   katasztrófavédelmi   hozzájárulás
befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011. (X. 12.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése
6

alapján   több   különböző   szabálytalanság   megállapítása   esetén   a   katasztrófavédelmi   bírság
összege az egyes bírságtételek összege, amely legfeljebb 5 000 000 forint lehet.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.)
116. § (1) bekezdés alapján ügyfél, vagy akire a döntés rendelkezést tartalmaz, az elsőfokú
döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi, amely jelen eljárásban
nem   adott.   A   döntés   elleni   közigazgatási   per   indításának   lehetőségét   az   Ákr.   114.   §-a
biztosítja,   a   Budapest   Környéki   Törvényszék   hatáskörét   és   illetékességét   a   közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 7. § (1) bekezdésének a)
pontja, 12. § (1) bekezdése és 13. § (1) bekezdésének b) pontja állapítja meg. 
A keresetlevél tartalmára és benyújtására vonatkozó szabályokat a Kp. 37-39. §-ai határozzák
meg.
A keresetlevél   elektronikus   úton való  benyújtása  az  elektronikus   ügyintézés  és  a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén, és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul.
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a https://birosag.hu
honlapon  közzétett   megfelelő  ÁNYK űrlapot   kell  kitölteni.   A  kitöltött  ÁNYK űrlapot   és
csatolt   mellékleteit   a   www.magyarorszag.hu   oldalon   ügyfélkapus   bejelentkezés   után,   az
ügyfélkapun   keresztül   a   vitatott   cselekményt   megvalósító   közigazgatási   szervhez   kell
beküldeni. Ha a fél nem kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
Tájékoztatom az Üzemeltetőt, hogy a Kat. és az R. rendelkezéseinek megfelelően különösen
az alábbi bejelentési, engedélyeztetési, felülvizsgálati és jelentési kötelezettségek terhelik: 
a)   bejelentési   kötelezettség   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzem,   veszélyes
anyagokkal   foglalkozó   létesítmény   ideiglenes   leállítása,   végleges   bezárása   esetén
[Kat. 27. § (2)];
b)   felülvizsgálati eljárás kezdeményezési kötelezettség a veszélyes tevékenység ismételt
folytatása   esetén   [Kat.   27.   §   (3)   a)];   a   biztonságra   hátrányosan   kiható   jelentős
változtatás   esetén   [Kat.   27.   §   (3)   b)];   az   alkalmazott   veszélyes   anyagok
mennyiségének   jelentős   növekedése   vagy   csökkenése,   illetve   a   veszélyes   anyag
jellegének, fizikai tulajdonságának vagy felhasználási folyamatának jelentős változása
esetén [Kat. 27. § (3) c)]; az üzem besorolásának megváltozása esetén [Kat. 27. § (3)
d)];
c)   veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek és üzemzavarok vonatkozásában:
adatszolgáltatásra [R. 30. § (1)-(2)]; kivizsgálást követő tájékoztatásra [R. 30. § (4)];
részletes jelentésre [R. 31. § (1)-(4)]; megelőzésre, enyhítésre és helyreállításra [Kat.
37. § b); R. 20. § (7)]; kivizsgálásra és jelentésre [Kat. 37. § c)]; valamint a megtett
intézkedések kapcsán tájékoztatásra [Kat. 37. § d)] vonatkozó kötelezettség;
d)   a biztonsági jelentés felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség [Kat. 28. § (4); 29. §;
R. 11. §];
e)   a belső védelmi terv pontosításának, felülvizsgálatának, begyakoroltatására [Kat. 38.
§; R. 20. § (2)-(3) és (6)]; az üzemi  dolgozók és alvállalkozók  tájékoztatására  és
felkészítésére [R. 19. § (4)] vonatkozó kötelezettség.
Figyelembe  véve  az Ákr.  81. § (1) bekezdésében foglaltakat,  mivel  eljárási  költség – az
igazgatási szolgáltatási díjon kívül – nem merült fel, így annak megállapításáról nem kellett
rendelkeznem.
7

Határozatom jogalapja Kat. 25. § (1) bekezdése és az R. 4. §-a, valamint az Ákr. 81. § (1)
bekezdése. 
Hatóságom hatáskörét a Kat. 35. § (1) bekezdése, valamint az R. 1. § 2a. pontja, valamint a R.
4. § (3) bekezdése határozza meg.  
Hatóságom illetékességét a Kat.  22. § (1) b) pontja, és a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet 3. §. (1) és (3) bekezdése, valamint 1. melléklete a)
pontjának 13. alpontja határozza meg. 
Kelt, Salgótarján, elektronikus bélyegző szerint
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Terjedelem: 8 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapja: 
1.
Üzemeltető (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – cégkapu)
2.
Bátonyterenye Polgármestere (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali kapu)
3.
Megyei Védelmi Bizottság Elnöke (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali kapu)
4.
Bátonyterenye Járás Védelmi Bizottság  Elnöke  (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali
kapu)
5.
Nógrád   Megyei   Kormányhivatal   Környezetvédelmi   Természetvédelmi   és   Hulladékgazdálkodási
Főosztály (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – Nova Szeüsz)
____________________________________________________________________________________________
Cím: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1. ✉: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1.
Telefon: +36(32) 521-030 Fax: +36(32) 521-031
E-mail: [email protected]
H
  ivatali Kapu azonosító: 309  268  715 
8

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/1157-14/2021.ált.