NÓGRÁD MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:
SungEel Hitech Hungary Kft. (2310
Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari
Park 48.) veszélyes tevékenység
engedélyezése
Ügyintéző:
Szemerády Zoltán tű. alez.
Telefon:
06-32-521-030
H A T Á R O Z A T
A
SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48., a továbbiakban: Üzemeltető) 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám
alatti telephelyére,
mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemre vonatkozó
katasztrófavédelmi engedély kiadására irányuló kérelméhez csatolt biztonsági jelentést (a
továbbiakban: BJ) és a belső védelmi tervet (továbbiakban: BVT) megvizsgáltam, a
katasztrófavédelmi engedély kiadására irányuló kérelmet elfogadom, és
a veszélyes tevékenység folytatásához a katasztrófavédelmi engedélyt megadom azzal,
hogy az Üzemeltető a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál (a
továbbiakban: Hatóság) 36200/1157-12/2021.ált. ügyszámon nyilvántartásba vett
biztonsági dokumentációban és mellékleteiben foglaltak szerint köteles működni,
különös tekintettel az abban foglalt műszaki, technológiai, beruházási, karbantartási és
egyéb előírásokra.
A Hatóság a Telephely vonatkozásában a veszélyességi övezet kijelöléséről külön eljárásban
rendelkezik.
A Hatóság abban az esetben, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban illetve a
jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, a katasztrófavédelemről és a
hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a
továbbiakban: Kat.) 35. §-ban meghatározott szankciókat alkalmazhatja.
Jelen határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs, a vitatott
közigazgatási cselekmény ellen közigazgatási per indítható a Budapest Környéki
Törvényszéknek címzett, és a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz, mint
elsőfokú hatósághoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus úton benyújtott kereseti
kérelemmel. A kereset benyújtása kizárólag elektronikus úton történhet cégkapun keresztül a
Hatóság hivatali kapujára.
Az eljárás során az Üzemeltető által viselt és megfizetett 335.000 Ft mértékű igazgatási
szolgáltatási díjon felül további eljárási költség nem merült fel, ezért annak mértékéről és
viseléséről dönteni nem kellett.
I n d o k o l á s
I. Az Üzemeltető 2021. október 11-én a Kat., valamint a veszélyes anyagokkal kapcsolatos
súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
R.) vonatkozó rendelkezései alapján kérelmet terjesztett elő a BJ és BVT elbírálására és
katasztrófavédelmi engedély kiadására. Üzemeltető a Kat. 25. § (3) bekezdésének és az R. 10.
§ (3) bekezdésének megfelelően a kérelem megküldésével egyidejűleg a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés hatósági eljárásaiban az igazgatási
szolgáltatási díj fizetési körébe tartozó hatósági eljárásokról, igazgatási jellegű
szolgáltatásokról és bejelentésekről, továbbá a fizetendő díj mértékéről, valamint a fizetésre
vonatkozó egyéb szabályokról szóló 51/2011. (XII. 21.) BM rendelet 1. mellékletének 3.1.
pontjában meghatározott 335.000,- Ft. (felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem Katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás veszélyes tevékenység végzéséhez) összegű
igazgatási szolgáltatási díj megfizetését teljesítette.
Az R. 1. § 2. pontjában és 1. mellékletében foglaltakat figyelembe véve az Üzemeltető
Telephelye felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, így a Kat.
4. § (2) bekezdése értelmében a Kat. IV. fejezetének rendelkezéseit, valamint az R. 2. §-a
értelmében az R. előírásait alkalmazni kell rá.
A Kat. 25. § (1) bekezdése értelmében veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági
hatóság katasztrófavédelmi engedélyével végezhető. A katasztrófavédelmi engedély kiadása
iránti kérelem tartalmi elemeit a R. 10. §-a határozza meg.
A Kat. 25. § (1) bekezdése értelmében a veszélyes tevékenység végzéséhez szükséges
katasztrófavédelmi engedély iránti kérelemhez az üzemeltetőnek csatolni kell (a Kat. 28. § (2)
bekezdését és az R. 8. §-át és 10. § (1) bekezdését is figyelembe véve) a BJ-t.
A BJ fogalmát és főbb elemeit a Kat. 3. § (3) bekezdése, a tartalmára vonatkozó további
előírásokat a Kat. 28. § (3) bekezdése, valamint az R. 8. §-a és 3. melléklete határozza meg.
A Kat. 37. § a) pontja értelmében az Üzemeltető köteles gondoskodni a külön jogszabály
szerinti tartalmi követelményeknek megfelelő olyan belső védelmi tervek kidolgozásáról és
azok iparbiztonsági hatóságnak történő megküldéséről, amelyek tartalmazzák azoknak az
erőknek és eszközöknek, valamint annak az üzemvezetési rendszernek a leírását, amellyel az
emberi egészség és a környezet védelme magas színvonalon biztosított.
Az R. 20. § (1) bekezdése figyelembe vételével a BVT a BJ melléklete, elkészítésére azzal
egy időben kerül sor. A BVT-re vonatkozó előírásokat a Kat. 39. §-a, az R. 19. §-a és 8.
melléklete határozza meg.
Az Üzemeltető kérelméhez csatolta a Telephelyre vonatkozó BJ-t és az ahhoz kapcsolódó
kivonatot és BVT-t. Hatóságom a kérelmet 36200/1157/2021.ált. számon nyilvántartásba
vette.
A hatóság az Üzemeltetőt a Kat. 25. § (4) bekezdése és 26. § (1) bekezdése alapján 2021.
október 18-án 36200/1157-1/2021.ált. számon hiánypótlásra hívta fel.
Az Üzemeltető 2021. október 22.-én a Hatóság 36200/1157-1/2021.ált. számú hiánypótlásra,
a hatóságnál a 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott, alábbi válaszát küldte:
2
„1. Nyújtsa be a munkavállalói véleménynyilvánítást bizonyító dokumentumot.
Az üzemeltető szóban lenyilatkozta, hogy lehetőséget biztosít arra, hogy a tervről a veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzem munkavállalói és az üzem területén folyamatos megbízással
tevékenységet végző alvállalkozók véleményt nyilváníthassanak.
2. Nyújtsa be a „Carbon powder”, a „Jelly Roll”, illetve az NMC-t tartalmazó iszapszerű
hulladék anyagok biztonsági adatlapjait, illetve adja meg azok mennyiségét.
A kért biztonsági adatlapok és SZ-jegyek csatolásra kerültek. Mennyiségük meghatározása az
alábbiak szerint történik, melyet a dokumentációban is megjelenítettünk (4.2 és 4.2.2 pont).
Veszélyes hulladék betárolására 3000 tonna az engedélyezett mennyiség.
Tiszta NMP-ből egyidejűleg 300 tonnát tudnak tárolni, a fennmaradó 2700 tonna alá a többi
veszélyes hulladék tartozik (mint a Jelly roll, NMC tartalmú iszap és a katód).
Carbon powder - nem veszélyes termék, nem tartozik a SEVESO hatálya alá, mely az anód
hulladék (réz tekercs grafit por bevonattal) feldolgozása során keletkezik. Az anód
feldolgozása során 70-75%-os carbon kihozatali arányt lehet elérni, kezdetben évi 8500
tonna anódot akarnak kezelni, vagyis ~ 6300-6400 tonna carbon powder keletkezése
prognosztizálható.
3. Nyújtsa be a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem méretarányos helyszínrajzát, amely
bemutatja az üzem egészét, és vázlatosan feltünteti a veszélyes és tároló létesítményeket
AutoCAD, vagy GeoPDF formátumban.
Csatolva a telephely helyszínrajza és a csarnok épület alaprajza DWG formátumban.
4. Nyújtsa be a lakossági tájékoztató kiadványhoz a biztonsági jelentés kivonatát, továbbá a
nyilvánosságra hozható védendő adatot nem tartalmazó biztonsági jelentést.
Korábban megküldésre került a nyilatkozat miszerint az anyag nem tartalmaz védendő
adatot. Ezzel kapcsolatban a Biztonsági Jelentés 1.5 fejezete, illetve az Impresszum javításra
került.
5. Nyújtsa be a Biztonsági Jelentés elkészítését végző vállalkozás által foglalkoztatott, az
előírt végzettséggel és gyakorlattal rendelkező dolgozó végzettségét és szakmai gyakorlatát
igazoló dokumentumokat.
A dokumentum csatolásra került.
Mint a SungEel Hitech Hungary Kft. megbízottja, azzal a kéréssel fordulok Önökhöz, hogy az
elkészült, Biztonsági Jelentés és Belső Védelmi Terv dokumentációt a hozzá tartozó
mellékletekkel és jelenleg megküldött dokumentumokkal együtt elbírálni szíveskedjenek.”
II. A 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott SungEel_BJ_V1.0.01. változatban, már az
Üzemeltető nyilatkozott a nyilvánosságra hozható BJ teljes körű felhasználhatóságáról. Ezért
a SungEel_BJ_V1.0.01. változatot a hatóság, 2021. október 25-én megküldte az illetékes
polgármesternek és a hatóság helyi szervének, mellyel eleget tett a Kat. 30. § (1)
bekezdésében és az R. 21.§ -ban foglalt kötelezettségének.
III. A hatóság az Üzemeltető által benyújtott 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott
dokumentumokat megvizsgálta, mellyel kapcsolatban az Üzemeltetőt 36200/1157-4/2021.ált
számon, 2021. október 25-én nyilatkozattételre hívta fel.
Az Üzemeltető 2021. november 03-án a Hatóság 36200/1157-4/2021.ált. számú
nyilatkozattételre való felhívására, a hatóságnál a 36200/1157-7/2021.ált számon beiktatott,
alábbi választ küldte:
„A 36200/1157/2021.ált. számon indult, és folyamatban lévő katasztrófavédelmi
engedélyezési hatósági eljárás alatt kért nyilatkozattételre való felhívásnak, miszerint:
Nyilatkozzon, hogy az Üzemeltető által a hatóságnak benyújtott, Biztonsági Jelentés
3
7.3.1pontjában, a HLOP Powder anyagra megadott LC50 51 mg/m3 értékének hitelességéről,
valamint nyújtsa be az LC50 értéket bizonyító dokumentumo(ka)t.
teljesmértékben eleget tenni nem tudunk. Ami rendelkezésre áll, az a korábban megküldött
„Umicore” szerinti biztonságtechnikai adatlap, mely 11. pontjában a „komponensek” címszó
alatt megtalálható a felhasznált LC50 érték az alábbiak szerint:
„Acute toxicity estimate: 0.051 mg/l”
Továbbá az LC50 érték az üzem szigetszentmiklósi telephelyének hatóságilag elfogadott
Súlyos Káresemény Elhárítási Tervében lelhető fel, mint ahogy az akril-nitril alkalmazása is
kockázat elemzés során.
A meglévő és hatóságilag is elfogadott szoftvereinkkel (Effects, Riskcurves) porterjedés
számítást/szoftveres elemzést végezni nem tudunk, így a szigetszentmiklósi telephely értékeire
tudtunk csak támaszkodni.
A Biztonsági Jelentésben szereplő LC50 értéknek (51 mg/m3) megfelelő folyadék
halmazállapotú mérgező veszélyes anyag nem fellelhető eddigi kutatásaink alapján.”
IV. Az R. 13. §-a és a 16. § (1) bekezdése alapján a 36200/1157-2/2021.ált számon beiktatott
BJ és annak részét képező BVT valóságtartalmát 2021. november 30-án Hatóságom helyszíni
vizsgálattal ellenőrizte, a helyszíni szemle megállapításairól 36200/1157-10/2021.ált számú
jegyzőkönyv készült a következő megállapításokkal:
„- A hatóság, lakossági bejelentés alapján, a Kat. 25. § (4) bekezdése alapján helyszíni
szemlét tartott az Üzemeltető Bátonyterenyei telephelyén, amelyről 36200/1154/2021. ált.
számú jegyzőkönyvet vette fel 2021. október 12-én. A helyszíni szemle során készült
jegyzőkönyv alapján a telephelyen UN3077 környezetre veszélyes (nehézfémet tartalmazó
fémoxid) hulladék (179.983 kg) veszélyes anyagot tároltak. Az UN3077 környezetre veszélyes
(nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék a hatósághoz benyújtott BJ-ben nincs azonosítva.
Továbbá nem vették figyelembe a BJ. 7. fejezetében a veszélyes anyagokkal kapcsolatos
súlyos baleset által való veszélyeztetés értékelésénél. A helyszíni szemle során
megállapítottuk, hogy a UN3077 környezetre veszélyes (nehézfémet tartalmazó fémoxid)
hulladék (179.983 kg) veszélyes anyagot a telephelyről elszálították.
- Az üzemeltető által benyújtott BJ 7.3.1 pontjában, a HLOP Powder anyagra megadott LC50
51 mg/m3 értékének hitelességével kapcsolatban a hatóság 36200/1157-4/2021.ált számú
2021. 10.25-én kelt nyilatkozattételre való üzemeltetői válaszban, az anyag LC50 értéket
teljes mértékben bizonyító dokumentumo(ka)t nem tudott benyújtani. Ezért a BJ 7.
szakaszában bemutatott veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset által való
veszélyeztetés értékelése nem fogadható el a HLOP anyagra vonatkoztatva.
- A BJ 7.3.1 pontjába az NMC-HLOP Powder kikerülése címszó alatt a mérgezést okozó
számított mennyiségnél figyelembe vett 500 kg-os csomagolási űrtartalom, nem felel meg a
helyszíni szemlén során tett megállapításnak, ahol a megvizsgált UN3288 veszélyes árut
tartalmazó BIG-BAG zsákok 1000 kg terhelhetőségűek voltak. Továbbá megállapításra
került, hogy ezek zsákok tartalma 400-716 kg közötti mennyiségben tartalmaztak veszélyes
anyagot. Továbbá a BJ 7.3.1 pontjában számolt 12 kg NMC por nem helytálló, mivel az 12,5
kg az összegképlet számítása alapján 500 kg-os csomagolási űrtartalomnál.
- A helyszíni szemle során a daráló gép épületen kívüli külső porelszívó berendezésénél, a 200
literes fémhordóba összegyűjtött UN3288 veszélyes anyag baleseti eseményeire a BJ nem tért
ki.
- A BJ 17. oldal A telephelyhez legközelebb eső lakosság által látogatott létesítményekhez az
alábbiakat is szükséges lenne feltüntetni: a LIDL, MOL, Uszoda, és Penny Market 850-900
méterre. A MOL és az Uszoda a BJ 3.2 pontjából (18-19 oldal) is hiányzik.
4
- BJ 4.2.1 pontban: a HLOP gyártásának részletesebb kibontása(fesztelenítés folyamata a sós
oldatban abban résztvevő anyagok részletezése, mechanikai bontás, darálás, hogyan lesz
végtermék) Az összetevők, keletkező anyagokhoz rendelt fantázia nevek ismertetése.
- BJ 4.7.2 szerint „Az iszapszerű NMP tartalmú hulladék tárolása 1m3-es IBC tartályban
történik, a szilárd halmazállapotú hulladéktól elkülönítve, egy külön álló helyiségben. A
jelzett helyiség burkolata saválló műgyanta, ill. a kármentőmedencével is ellátott, mely
saválló acélkerettel került kibélelésre”A bemutatott „Sz” lap alapján az NMP iszap
környezetre veszélyes. A kármentő medence mérete nem lett meghatározva, továbbá abba
szintjelző nem került beépítésre, ezért annak folyamatos kármentési funkciója nem biztosított,
többek között azért sem mert a helyszíni szemle során a kármentő részben folyadékkal volt
kitöltve. BJ 7.5.4 Kármentőknél nem említi a NMC-t tartalmazó NMP iszapszerű hulladék
kármentőjét
- BJ 7.5.6 szerint Rendelkezésre álló lokalizációs, kárelhárítási eszközök és anyagok A
kárelhárítási anyagokat, eszközöket jelen Biztonsági Jelentés 6.2.5 fejezete határozza meg. A
telephelyen rendelkezésre állnak különböző felitató anyagok és egyéb kárelhárítási eszközök,
melyek segítségével a gyors és szükséges intézkedések haladéktalanul megkezdhetők a
kikerült szennyezőanyagok felitatására, illetve lokalizálására. Szükséges a kiömlött veszélyes
anyagok összeszedésre alkalmas eszközök, védőeszközök felsorolása, pontosítása és annak
elhelyezésének meghatározása is.
- A BJ mellékelt illetve a hiánypótlásban a hatósághoz benyújtott méretarányos
helyszínrajzok nem tartalmazzák 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 3. mellékletében
meghatározottak alapján a következőket:
a) a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset lehetősége szempontjából mértékadó
veszélyes anyagok elhelyezkedése és azok mennyisége,
b) a biztonságot szolgáló berendezések, építmények,
c) a közművek, az infrastruktúra és a tűzoltáshoz szükséges víznyerőhelyek,
d) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemből és a létesítményekből kivezető, kimenekítésre,
felvonulásra alkalmas útvonalak,
e) a vezetési pontok elhelyezkedése,
f) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem adminisztratív létesítményei.
- BJ 7.5.3 szerint Potenciális veszélyforrások A hulladékfeldolgozás alapanyagainak
elhelyezése a környezettel való érintkezés nélkül történik. A környezetre veszélyes anyagok
tárolása biztonságosan csomagolva, zárt csarnoképületen belül történik. A
hulladékfeldolgozás, épületen belüli technológiai soron történik. A csarnoképületből
veszélyes anyag (hulladék) nem kerülhet ki. Ez nem igaz a be és kiszállításra előkészített
anyagokra, melyet a 2021. október 12-én helyszíni szemlén rögzített 36200/1154/2021. ált.
számú jegyzőkönyv is igazol.
- A BJ 5.18 és a BVT 3.1.1.2 pontjaiban tűzátjelzéssel kapcsolatban ellentmondás van.
Pontosítás szükséges.
- BVT 5.4.2 szerint „A gyülekezési helyen a gázok mérgező hatása miatt lehetőség szerint
mérni kell a gáz levegőben lévő koncentrációját.” Pontosítás szükséges.
- BVT 5.6.1 Súlyos balesetet követően a környezet helyreállításának és megtisztításának
tervezése Elsődleges teendő: - Azonnal meg kell határozni az elhárításhoz, a veszélyhelyzet
további terjedéséhez szükséges intézkedéseket, melyek alapján értesíteni kell az illetékes
Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Vízügyi és vízvédelmi Hatóságát, valamint a
Nógrád Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Hulladékgazdálkodási Főosztályát. A Vízügyi hatóságot pontosítani szükséges.
- BVT 3.1.3 Egyéni védőeszközök: nincs meghatározva miből mennyi és pontos helye.
- 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet 19. § (3) bekezdése alapján Az üzemeltető a belső védelmi
terv készítése során lehetőséget biztosít arra, hogy a tervről a veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzem munkavállalói és az üzem területén folyamatos megbízással tevékenységet
5
végző alvállalkozók véleményt nyilváníthassanak. Ilyen dokumentumot nem nyújtottak be
ezidáig.
- BVT 5.7.1 pontban leírt adatszolgáltatás benyújtásának helye (Veszprém Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatóság) nem helytálló, pontosítani szükséges.
- BVT 2. mellékletét bővíteni LIDl, MOL, USZODA, PENNY, Vízügyi Igazgatóság.
- BVT 3. melléklete rossz minőségű, a jelölések nem minden esetben értelmezhetőek.
- BVT 4.4.1.2 General Manager mentésvezetői feladatokat látja el. A bátonyi telephelyen a
generál manager csak ritkán tartózkodik, ezért szükséges a helyi telephelyvezető
meghatározása, aki ténylegesen itt tartózkodik. Ugyan ez igaz a Tűzvédelmi megbízottra is.
- HLOP biztonsági adatlap 6.3. alapján a területi elhatárolás és szennyezés mentesítés
módszerei és anyagai. A szétszóródott terméket megfelelő mechanikai eszközzel össze kell
szedni. Az összegyűjtött, szennyezett terméket, zárt feliratozott tartályban, az erre kijelölt
helyen, kell tárolni, és a hatósági előírásoknak megfelelően kell kezelni. Ezeket meghatározni
a BJ-ben és a BVT-ben darabszám elhelyezkedés, valamint a 8.2 pontban meghatározott
egyéni védőeszközöket is.”
V. A 36200/1157-10/2021.ált számú jegyzőkönyvben tett megállapításokra, az Üzemeltető
2021. december 16-án a hatóságnál a 36200/1157-12/2021.ált számon beiktatott (V1.1.01
verziószámú) BJ-t és BVT-t valamint mellékleteit küldte be. A hatóság a beküldött
dokumentumokat megvizsgálta és megállapította, hogy az a Kat. és az R.-ben előírt
követelményeknek megfelel.
Fentiekre tekintettel a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem. A biztonsági
dokumentáció vizsgálata, valamint a helyszínen tapasztaltak alapján a veszélyes tevékenység
folytatásához szükséges katasztrófavédelmi engedélyt megadom.
A Hatóság az R. 28. § (1) bekezdése értelmében a Telephely vonatkozásában a veszélyességi
övezet kijelöléséről külön eljárásban rendelkezik.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek nem tesz eleget, a további szankciók (pl. a veszélyes tevékenység
folytatásának felfüggesztése, az engedély kiadását követően annak visszavonásával a
veszélyes tevékenység folytatásának megtiltása, katasztrófavédelmi bírság kiszabása)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára. Egyebek közt:
- a 35. § (5) bekezdés a) pontja alapján a Hatóság katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult a katasztrófavédelmi engedély nélkül végzett engedélyköteles tevékenység esetén;
- a b) pont alapján a törvény IV. fejezetében és a végrehajtási rendeletekben, vagy az azok
alapján meghozott hatósági döntésben foglalt előírások elmulasztása esetén; valamint
- a c) pont szerint a veszélyes tevékenységgel kapcsolatos súlyos balesettel, vagy
üzemzavarral összefüggésben a megelőző, elhárító és helyreállító intézkedésekre vonatkozó
kötelezettség be nem tartása esetén.
A Kat. 35. § (6) bekezdése alapján a bírság legkisebb összeg háromszázezer forint,
legmagasabb összege hárommillió forint. A bírság összegét a törvényi keretek között a
jogsértésnek az emberi életre és egészségre, az anyagi javakra és a környezetre való
veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez igazodva kell
meghatározni. A Kat. 35. § (7) bekezdése szerint a bírság egy eljárásban, ugyanazon
kötelezettség ismételt megszegése vagy más kötelezettségszegés esetén ismételten kiszabható.
A katasztrófavédelmi bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás
befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011. (X. 12.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése
6
alapján több különböző szabálytalanság megállapítása esetén a katasztrófavédelmi bírság
összege az egyes bírságtételek összege, amely legfeljebb 5 000 000 forint lehet.
Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.)
116. § (1) bekezdés alapján ügyfél, vagy akire a döntés rendelkezést tartalmaz, az elsőfokú
döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi, amely jelen eljárásban
nem adott. A döntés elleni közigazgatási per indításának lehetőségét az Ákr. 114. §-a
biztosítja, a Budapest Környéki Törvényszék hatáskörét és illetékességét a közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 7. § (1) bekezdésének a)
pontja, 12. § (1) bekezdése és 13. § (1) bekezdésének b) pontja állapítja meg.
A keresetlevél tartalmára és benyújtására vonatkozó szabályokat a Kp. 37-39. §-ai határozzák
meg.
A keresetlevél elektronikus úton való benyújtása az elektronikus ügyintézés és a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén, és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul.
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a https://birosag.hu
honlapon közzétett megfelelő ÁNYK űrlapot kell kitölteni. A kitöltött ÁNYK űrlapot és
csatolt mellékleteit a www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után, az
ügyfélkapun keresztül a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez kell
beküldeni. Ha a fél nem kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
Tájékoztatom az Üzemeltetőt, hogy a Kat. és az R. rendelkezéseinek megfelelően különösen
az alábbi bejelentési, engedélyeztetési, felülvizsgálati és jelentési kötelezettségek terhelik:
a) bejelentési kötelezettség a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, veszélyes
anyagokkal foglalkozó létesítmény ideiglenes leállítása, végleges bezárása esetén
[Kat. 27. § (2)];
b) felülvizsgálati eljárás kezdeményezési kötelezettség a veszélyes tevékenység ismételt
folytatása esetén [Kat. 27. § (3) a)]; a biztonságra hátrányosan kiható jelentős
változtatás esetén [Kat. 27. § (3) b)]; az alkalmazott veszélyes anyagok
mennyiségének jelentős növekedése vagy csökkenése, illetve a veszélyes anyag
jellegének, fizikai tulajdonságának vagy felhasználási folyamatának jelentős változása
esetén [Kat. 27. § (3) c)]; az üzem besorolásának megváltozása esetén [Kat. 27. § (3)
d)];
c) veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek és üzemzavarok vonatkozásában:
adatszolgáltatásra [R. 30. § (1)-(2)]; kivizsgálást követő tájékoztatásra [R. 30. § (4)];
részletes jelentésre [R. 31. § (1)-(4)]; megelőzésre, enyhítésre és helyreállításra [Kat.
37. § b); R. 20. § (7)]; kivizsgálásra és jelentésre [Kat. 37. § c)]; valamint a megtett
intézkedések kapcsán tájékoztatásra [Kat. 37. § d)] vonatkozó kötelezettség;
d) a biztonsági jelentés felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség [Kat. 28. § (4); 29. §;
R. 11. §];
e) a belső védelmi terv pontosításának, felülvizsgálatának, begyakoroltatására [Kat. 38.
§; R. 20. § (2)-(3) és (6)]; az üzemi dolgozók és alvállalkozók tájékoztatására és
felkészítésére [R. 19. § (4)] vonatkozó kötelezettség.
Figyelembe véve az Ákr. 81. § (1) bekezdésében foglaltakat, mivel eljárási költség – az
igazgatási szolgáltatási díjon kívül – nem merült fel, így annak megállapításáról nem kellett
rendelkeznem.
7
Határozatom jogalapja Kat. 25. § (1) bekezdése és az R. 4. §-a, valamint az Ákr. 81. § (1)
bekezdése.
Hatóságom hatáskörét a Kat. 35. § (1) bekezdése, valamint az R. 1. § 2a. pontja, valamint a R.
4. § (3) bekezdése határozza meg.
Hatóságom illetékességét a Kat. 22. § (1) b) pontja, és a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet 3. §. (1) és (3) bekezdése, valamint 1. melléklete a)
pontjának 13. alpontja határozza meg.
Kelt, Salgótarján, elektronikus bélyegző szerint
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Terjedelem: 8 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapja:
1.
Üzemeltető (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – cégkapu)
2.
Bátonyterenye Polgármestere (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali kapu)
3.
Megyei Védelmi Bizottság Elnöke (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali kapu)
4.
Bátonyterenye Járás Védelmi Bizottság Elnöke (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – hivatali
kapu)
5.
Nógrád Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási
Főosztály (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján – Nova Szeüsz)
____________________________________________________________________________________________
Cím: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1. ✉: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1.
Telefon: +36(32) 521-030 Fax: +36(32) 521-031
E-mail:
[email protected]
H
ivatali Kapu azonosító: 309 268 715
8
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/1157-14/2021.ált.