Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata '„Komplex közlekedésfejlesztési intézkedések Kiskunhalason” (TOP-3.1.1-16-BK1-2017-00013)'.



 
6500 Baja, Deák Ferenc utca 11-13. • telefon +3679/795-063, +3679/795-064, +3679/795-065, +3679/795-066, +3679/795-067, +3679/795-036, 
+3679/795-062 • fax: +3679/998-623, HK: ÉPHIVBAJA, KRID: 510802958 
e-mail: [email protected] • webcím: http://bkmkh.hu/bajai_jarasi_hivatal/_epitesugyi_osztaly/ 
 
 
Ügyiratszám (ÉTDR azonosító): 
201800047822 
 
Iratazonosító: 
IR-000300675/2018  
 
Iktatószám: 
BK-01/EPO/00500-5/2018 
 
Ügyintéző: 
Zórity Tamás 
 
Elérhetősége: 
+3679795067, [email protected] 
 
 
Tárgy:  Építési engedélyezési  eljárás (kiemelt) -  6400 Kiskunhalas, Május 1  tér 9, hrsz.: 2249   buszpályaudvar és környékének 
építése  
 
É P Í T É S I    E N G E D É L Y 
 
H A T Á R O Z A T 
 
R e n d e l k e z é s e k 
 
 
Kiskunhalas Város Önkormányzata  (6400 Hősök tere 1. sz.) építtető részére, az engedélyezési záradékkal 
ellátott, jelen határozat mellékletét képező építészeti-műszaki dokumentáció alapján, valamint ezen határozat 
feltételei szerint a Kiskunhalas,  Május 1 tér 9 hsz és 2249 hrsz alatti telken 
 
„KOMPLEX KÖZLEKEDÉS FEJLESZTÉSI INTÉZKEDÉSEK KISKUNHALASON” TOP-3.1.1-16-BK1 
PÁLYÁZAT KERETÉBEN BUSZPÁLYAUDVAR ÉS KÖRNYÉKÉNEK MEGÉPÍTÉSÉRE 
(BUSZÁLLOMÁS FŐÉPÜLET, ÉS 4 DB FEDETT PERON) AZ ENGEDÉLYT MEGADOM. 
 
1.  Egyéb feltételek :   
 
Közegészségügyi szakkérdés tekintetében: 
1.  Az  ivóvízzel  közvetlen  érintkezésbe  kerülő  anyag  illetve  szerelvényeik  anyagaként  a  felhasznált 
anyagoknak  meg  kell  felelni  a  vonatkozó  jogszabályi  előírásoknak  (korlátozás  nélkül  felhasználható 
anyagok/engedélyezett anyagok).  
2. A  létesítmény  csak  megfelelő  bakteriológiai  vízvizsgálati  eredmény  birtokában  helyezhető  üzembe, 
melyet akkreditált laboratóriumban  kell vizsgáltatni.   
Műszaki biztonságtechnikai  kérdés tekintetében 
- A villamos és gázos kivitelezést csak szaktervező által készített kiviteli terv alapján lehet megkezdeni, 
villamos  kiviteli  tervet  kell  készíteni,  a  belső  gáztervet  jóvá  kell  hagyatni  a  gázszolgáltatóval  a 
vonatkozó  hatályos jogszabályokat  és műszaki  előírásokat be kell  tartani. 
-A  tűzvédelmi  lekapcsolást  az  OTSZ  szerint  kell  kialakítani,  a  tűzvédelmi  villamos  főkapcsolón  kívül 
több  tűzszakasz  esetén  épület  tűzszakaszainak  külön  tűzszakasz  kapcsolókat  valamint  független 
térvilágítás  és biztonsági  áramkör kapcsolót kell  kialakítani  a tűzvédelmi  főkapcsolóval azonos helyen. 
- A földgázgáz csatalakozó vezetékbe kézzel segédeszköz  nélkül elzárható gázfőelzáró szerelvényt kell 
beépíteni. 
-  Az  MSZ  HD  60364-4-41:2007  szabvány  szerint  a  20  A  -  nál  kisebb  néveleges  áramú  beltéri 
csatlakozóaljzatok és a 32 A-nál kisebb kültéri csatlakozóaljzatok érintésvédelmi kikapcsoló szervét 30 
mA-es áram-védőkapcsolóval (ÁVK-val) kell  megoldani. 
 

 
 
-  A  fázisonkét  30  A-nél  kisebb  áramfelvétellel  rendelkező  villamos  szerelvényeket  is  tartalmazó 
gázfogyasztó  berendezések  megtáplálása  a  villamos  hálózatról  30  mA-es  vagy  kisebb  hibaáramú 
áramvédő-kapcsolóról történjen, külön villamos leválasztó szerelvénnyel (leválasztó kapcsoló) 11/2013. 
(III. 21.) NGM rend.-tel előírt gáz műszaki  biztonsági  szabályzat szerint. 
- A fürdőhelyiségek (zuhanyzók) villamos berendezéseinek kialakításánál figyelembe kell venni az MSZ 
HD 60364-7-701:2007.  szabványban leírtakat is. 
- A villamos berendezések tervezése, kivitelezése, üzembe helyezése valamint üzemeltetésekor be kell 
tartani  az  összekötő  és  felhasználói  berendezésekről,  valamint  a  potenciálisan  robbanásveszélyes 
közegben  működő  villamos  berendezésekről  és  védelmi  rendszerekről  szóló  40/2017.  (XII.  4.)  NGM 
rendeletben előírtakat. 
- Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendelet 
75.§.  (4)  bekezdése értelmében  a  padló  szinttől  90-110  cm-es  magasságban  kell  elhelyezni  a  villamos 
kezelőszerveket. 
- A villamos energia és a gáz ellátó rendszert a hatályos  jogszabályok és a tervezéskor érvényben lévő 
szabványok  szerint  kell  kivitelezni,  a  jogszabályoknak  és  a  szabványoknak  való  megfelelőséget 
hatóságom a használatbavételi  eljárás során szúrópróbaszerűen ellenőrzi. 
Környezetvédelmi  és természetvédelmi szakkérdés tekintetében: 
1. A kivitelezési munkálatok során – beleértve az alapanyagok, hulladékok tárolását is – a porterhelést a 
minimálisra  kell csökkenteni.  
2. A kivitelezési  munkálatok  során a munkagépek felesleges üresjáratát kerülni  kell.   
 
2.  Az  építési  engedély  a  véglegessé  válásának  napjától  számított  három  évig  hatályos. 
A  hatályossága  alatt,  ha  az  építési  tevékenységet  –  az  építési  napló  megnyitásával  igazoltan  – 
megkezdték,  akkor  az  építési  tevékenység  megkezdésétől  számított  öt  éven  belül  az  építménynek 
használatbavételi engedély megadására vagy használatbavétel tudomásulvételére alkalmassá kell válnia. 
[Az építési napló igazolt megnyitása, azaz az építési tevékenység megkezdése azt jelenti, hogy az építető 
az  első  elektronikus  építési  főnaplót  (a  továbbiakban:  e-főnapló)  –  a  vállalkozó  kivitelező  adatainak 
megadása  mellett  –  készenlétbe  helyezi,  majd  az  e-építési  napló  alkalmazási  felületén  az  építési 
munkaterületet átadja a vállalkozó kivitelezőnek. Az e-főnapló akkor válik megnyitottá, ha a vállalkozó 
kivitelező  a munkaterület átadását elfogadta.] 
 
 
3.  Az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló miniszteri rendelet hatálya alá tartozó új és 
nem közel nulla vagy annál kedvezőbb  energiaigényű épület esetén a hatóságok használatára szánt vagy 
tulajdonukban  lévő épület esetében 2018. december 31-ig, egyéb épület esetében 2020. december 31-ig 
az  épületnek  rendeltetésszerű  és  biztonságos  használatra  alkalmas  állapotban  kell  lennie,  va lamint  az 
építésügyi  hatóság használatbavételi  engedélyével vagy tudomásul  vételével kell  rendelkeznie. 
 
 
4.  Döntésemmel szemben – a közléstől (kézhezvételétől) számított 15 napon belül – a Bács-Kiskun Megyei 
Kormányhivatalnak  (6000  Kecskemét,  Deák  Ferenc  tér  3.)  címzett,  de  hatóságomhoz  benyújtandó 
fellebbezéssel lehet élni.   
Fellebbezni csak a megtámadott döntésre vonatkozóan, tartalmilag azzal közvetlenül  összefüggő okból, 
illetve  csak a döntésből  közvetlenül  adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet. 
 
A  fellebbezést  indokolni  kell.  A  fellebbezésben  csak  olyan  új  tényre  lehet  hivatkozni,  amelyről  az 
elsőfokú  eljárásban  az  ügyfélnek  nem  volt  tudomása,  vagy  arra  önhibáján  kívül  eső  ok  miatt  nem 
hivatkozott. 
 
A  fellebbezést  elektronikus  úton  az  építésügyi  hatósági  engedélyezési  eljárást  támogató  elektronikus 
dokumentációs  rendszerben  (továbbiakban  :  ÉTDR),  papír  alapon  hivatalomnál,  az  integrált 
ügyfélszolgálaton  vagy az Építésügyi  Szolgáltatási  Pontnál lehet előterjeszteni. 
 
Ha a fellebbező fellebbezése benyújtásakor már rendelkezik az ÉTDR-ben elektronikus tárhellyel, akkor 
fellebbezésében meg kell  jelölnie, hogy az elektronikus tárhelyén tárolt dokumentumok közül melyeket 
mellékeli  fellebbezéséhez,  továbbá  hozzáférést  kell  biztosítania  az  első-  és  másodfokon  eljáró 
hatóságnak a fellebbezéshez mellékelt  dokumentumokhoz.   
A fellebbezés illetéke  30.000,-Ft,  melyet az eljárás megindítását megelőzően  kell megfizetni  a Magyar  
 
 
 


 
 
Államkincstár  által vezetett 10032000-01012107  számú Eljárási  illetékbevételi  számla javára  
 
– az eljárás megindítását megelőzően  készpénz-átutalási megbízás útján,  vagy 
 
– a kormányablakban  bankkártyával vagy   
– az eljárás megindítását megelőzően  átutalással.   
(Kérésre  hatóságom  készpénzátutalási  megbízást  biztosít.)  Az  illeték  megfizetését  a  fellebbezés 
előterjesztésével egyidejűleg  hatóságomnál hitelt  érdemlően igazolni  kell.   
A  fellebbezéshez  mellékelni  kell  az  eljárásban  érdekelt  és  közreműködő  szakhatóság(oka)t  megillető 
igazgatási  szolgáltatási  díj(ak),  valamint  a  szakkérdések  vizsgálatával  kapcsolatos  egyéb  eljárási 
költségek  megfizetését  igazoló  dokumentumo(ka)t  (csekk  vagy  átutalás  teljesítését  igazoló  banki 
igazolás). A díj(ak) mértékéről hatóságom kérésre tájékoztatást nyújt. 
 
Fellebbezés  esetén a  fellebbezést  és  az  ügyben  keletkezett  iratokat  –  amennyiben  határozatomat  nem 
vonom  vissza,  nem  változtatom  meg,  vagy  a  fellebbezést  érdemi  vizsgálat  nélkül  nem  utasítom  el  – a 
fellebbezési  határidő  leteltét  követő  8  napon  belül  a  fellebbezés  elbírálása  céljából,  az  ÉTDR-ben  a 
Bács-Kiskun  Megyei  Kormányhivatalhoz  továbbítom,  s  erről  a  fellebbezőt  és  az  ügyfeleket  –  a 
kapcsolattartás módjára vonatkozó rendelkezésüknek megfelelően  – értesítem. 
 
Építtető az eljárás során teljes személyes illetékmentességgel  rendelkezik.   
Az eljárás megindulásáról szabályszerűen értesített ügyfél ügyféli jogait akkor gyakorolhatja, ha 
az elsőfokú eljárásban nyilatkozatot tett vagy kérelmet nyújtott be.
 
 
5.  Megállapítottam,  hogy  az  eljárás  során  az  ügyfélnek  illetékfizetési,  valamint  igazgatási  szolgáltatási 
díjfizetési  kötelezettsége nem keletkezett.   
 
I n d o k o l á s 
 
Építtető  építési  engedély  iránti  kérelemmel  fordult  hatóságom  felé  a  rendelkező  részben  leírt  építési 
tevékenység elvégzésére. 
 
Megállapítottam,  hogy  a  kérelem  tartalmazza  mindazokat  a  mellékleteket,  melyeket  az  építésügyi  és 
építésfelügyeleti  hatósági  eljárásokról  és  ellenőrzésekről,  valamint  az  építésügyi  hatósági  szolgáltatásról 
szóló  312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban  : Kódex) 17. §-a előír. 
 
Mindezek  áttekintését  követően  megállapítottam,  hogy  a  tervezett  építési  tevékenység  elvégzése  során  az 
épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban : Étv.) 36. § (1) 
bekezdésében foglalt  feltételek teljesülnek.   
Az építési tevékenységgel érintett telek kialakítása megtörtént, a telek rendezett, azaz kialakult, s az ingatlan-
nyilvántartásba bejegyezték. 
 
Kiskunhalas  város  képviselő-testületének  8/2001.(03.01.)  Ktr.  számú  rendelete  Kiskunhalas  Építési 
Szabályzatáról (HÉSZ) és szabályozási tervének jóváhagyásáról Egységes szerkezetben a 25/2002. (XI. 28.) 
Ktr. rendelettel, a 17/2003. (VII. 31.) Ktr. rendelettel, a 30/2004. (VI. 02.) Ktr. rendelettel, a 34/2004. (VII. 
07.) Ktr. rendelettel, a 27/2005. (VI. 29.) Ktr. rendelettel, a 13/2006. (III. 29.) Ktr. rendelettel, a 12/2009. (IV. 
01.)  Ktr.  rendelettel,  a  13/2010.  (IX.  29.)  önkormányzati  rendelettel,  a  32/2011.  (XI.  30.)  önkormányzati 
rendelettel, a 43/2012. (XII. 21.) önkormányzati rendelettel, a 20/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelettel, a 
26/2015.  (IX.  25.)  a  13/2017.(III.31.)  önkormányzati  rendelettel  és  a  29/2017.(IX.29.)  önkormányzati 
rendelettel (továbbiakban  : HÉSZ) mellékletét képező Szabályozási Terv alapján az építéssel érintett építési 
telek  Kö  jelű,  építési  övezetbe  sorolt,  mely  övezetben  a  tervezett  rendeltetésű  építmény  elhelyezhető.  Az 
építmény tervezett telepítése, kialakítása, a tervezett beépítés mértéke – beépítettség és építménymagasság – 
megfelel a HÉSZ idevonatkozó  előírásainak. 
 
A  tervezett  épület,  építmény  építése  kielégíti  a  vonatkozó  biztonsági,  életvédelmi,  környezetvédelmi, 
műszaki,  energetikai és egyéb szakhatósági követelményeket.   
Az építménnyel  összefüggő tervezett tereprendezési munkálatok  megvalósíthatók. 
 
A  tervezett  építési  munka  ellen  építésügyi,  településrendezési,  szakhatósági,  közmű-üzemeltetői 
szempontból,  közegészségügyi,  műszaki  biztonságtechnikai,  környezetvédelmi  és  természetvédelmi 
szakkérdés tekintetében kifogás nem merült fel. 


 
 
Megállapítottam  továbbá,  hogy  az  építészeti-műszaki  dokumentáció  készítői  szerepelnek  a  Magyar  Építész 
Kamara,  és  a  Magyar  Mérnök  Kamara  tervezői  névjegyzékében,  és  jogosultsággal  rendelkeznek  a 
hatóságomhoz benyújtott  építészeti-műszaki  dokumentáció  készítésére. 
 
Az  engedély  kiadását  megelőzően  2018.  08.02.  napján  a  tervezett  építési  tevékenység  helyszínén  és annak 
környezetében  megtartott  helyszíni  szemlén  megállapítottam,  hogy  a  meglévő  állapotot  rögzítő  építészeti-
műszaki  dokumentáció  tartalma  a  valóságnak  megfelel,  az  érintett  telken  a  tervezett  építési  tevékenység 
megvalósítható,  s azt még nem kezdték meg. 
 
A határozatom rendelkező részében előírt  feltételeket az alábbiak indokolják  : 
 
ad.1.  A Kódex 19. § (4) bekezdésének f) pontja szerinti, a határozat rendelkező részének kötelező tartalmi 
eleme. 
Közegészségügyi szakkérdés tekintetében: 
Az érvényes jogszabályok előírásait figyelembe véve, a létesítmény, az országos településrendezési 
és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelete 47. § (1); 50. § (1) és 53. § 
(1- 2) bekezdése, az ivóvíz minőségi követelményeiről és az ellenőrzés rendjéről szóló 201/2001.(X. 
25.)  Korm.  rendelete  3.  §  (2)  bekezdés  a)  pontja,  a  települési  szilárd  és  folyékony  hulladékkal 
kapcsolatos  közegészségügyi  követelményekről  szóló  16/2002.  (IV.  10.)  EüM  rendelete  4.  §  (2) 
bekezdése  és  6.  §  (1)  bekezdése  valamint  (jogszabályokban)  foglalt,  vonatkozó  előírásoknak 
megfelel.  
Fentiekre tekintettel a rendelkező részben foglaltak  szerint döntöttem.   
Döntésemet a hivatkozott  (indokok  között  feltüntetett) jogszabályhelyek  alapján hoztam.   
A  szakhatósági  eljárásért  fizetendő  díj  (8700  Ft)  befizetésre  került,  melynek  mértékét  az  Állami 
Népegészségügyi  és  Tisztiorvosi  Szolgálat  egyes  közigazgatási  eljárásaiért  és  igazgatási  jellegű 
szolgáltatásaiért fizetendő díjakról  szóló 1/2009. (I.30.) EüM rendelet XI.19. pontja állapítja  meg.  
Az  önálló  jogorvoslat  lehetőségét  az  általános  közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL. 
törvény (továbbiakban:  Ákr.) 112. §-a valamint a 116. § (3) bekezdése alapján zártam ki.   
Előzetes szakhatósági állásfoglalásomat,  az Ákr. 57. §-ra figyelemmel  adtam ki.  
Hatóságom hatáskörét, az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok 
kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. számú melléklet 4. táblázat 27. pontja, a 
fővárosi  és  megyei  kormányhivatal,  valamint  a  járási  (fővárosi  kerületi)  hivatal  népegészségügyi 
faladatai  ellátásáról,  továbbá  az  egészségügyi  államigazgatási  szerv  kijelöléséről  szóló  385/2016. 
(XII. 2.) Kormányrendelet (továbbiakban Korm. rendelet) 13 § (1) bekezdése, illetékességét a Korm. 
rendelet 4. § (1) bekezdése és 5. §-a valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a 
járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 66/2015. (III. 30.) Korm. rendelet 2. § (4)-(5) bekezdése 
állapítja  meg.  
Műszaki biztonságtechnikai  kérdés tekintetében: 
Szakhatósági állásfoglalásom a benyújtott a dokumentációk alapján alakítottam ki. Az eljárást Ákr. 
szabályai  alapján  folytattam  le.  Hatásköröm  és  illetékességem  a  fővárosi  és  megyei 
kormányhivatalokról,  valamint  a  járási  (fővárosi  kerületi)  hivatalokról  szóló  66/2015.  (III.  30.) 
Korm.  rendelet,  a  Budapest  Főváros  Kormányhivatalának  egyes  ipari  és  kereskedelmi  ügyekben 
eljáró  hatóságként  történő  kijelöléséről,  valamint  a  területi  mérésügyi  és  műszaki  biztonsági 
hatóságokról  szóló  365/2016.  (XI.  29.)  Korm.  rendelet  13-22.  §-ai,  valamint  az  építésügyi  és 
építésfelügyeleti  hatósági  eljárásokról  és  ellenőrzésekről,  valamint  az  építésügyi  hatósági 
szolgáltatásról  szóló  312/2012.  (XI.  8.)  Korm.  rendelet  12.  §-a  és  az  egyes  közérdeken  alapuló 
kényszerítő  indok  alapján  eljáró  szakhatóságok  kijelöléséről  szóló  531/2017.  (XII.  29.)  Korm. 
rendelet 1. §-a és az 1. számú melléklet  4. táblázat 35. pontján alapul. 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
Szakmai  előírásaimat  az  építőipari  kivitelezési  tevékenységről  szóló  191/2009.  (IX.15.)  Korm. 
rendelet,  az  Országos  Tűzvédelmi  Szabályzatról  szóló  54/2014.  (XII.5.)  BM  rendelet,  az  országos 
településrendezési  és  építési  követelményekről  szóló  253/1997.  (XII.20.)  Korm.  rendelet,  a 
munkaeszközök  és  használatuk  biztonsági  és  egészségügyi  követelményeinek  minimális  szintjéről 
szóló  10/2016.  (IV.5.)  NGM  rendelet,  az  összekötő  és  felhasználói  berendezésekről,  valamint  a 
potenciálisan  robbanásveszélyes  közegben  működő  villamos  berendezésekről  és  védelmi 
rendszerekről  szóló  40/2017.  (XII.  4.)  NGM  rendelet,  a  gáz  csatlakozóvezetékekre,  a  felhasználói 
berendezésekre,  a  telephelyi  vezetékekre  vonatkozó  műszaki  biztonsági  előírásokról  és  az  ezekkel 
összefüggő  hatósági  feladatokról  a  szóló  11/2013.  (III.  21.)  NGM  rendelet  valamint  a  létesítésre 
vonatkozó  műszaki előírások  alapján írtam elő. 
Környezetvédelmi  és természetvédelmi szakkérdés tekintetében: 
A  Kiskunhalas  Város  Önkormányzata  (6400  Kiskunhalas,  Hősök  tere  1.)  megkeresésében  a 
környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság  előzetes  szakhatósági  állásfoglalását  kérte  a 
Kiskunhalas, Május 1 tér 9, 2249 hrsz. alatti ingatlanon tervezett buszpályaudvar építésére vonatkozó 
engedélyezési eljárásában.  
A  rendelkezésre  álló  iratanyagok  felülvizsgálata  során  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi 
hatóság az alábbiakat állapította  meg:  
A  tervezett  buszpályaudvar  kiszolgáló  (forgalmi)  épület  részei:  utas  váró,  forgalomirányítási  iroda, 
sofőrpihenő,  akadálymentes  WC,  szociális  helyiségek,  egyéb  üzemeltetéshez  szükséges  szociális 
helyiségek. A tervezési terület nem beépített részén zöldterület rendezés (parkosítás, öntözőhálózat, 
füvesítés, cserje ültetés, utcabútorok). Utak kialakítása autóbuszok részére, illetve állás az induló- és 
az érkező távolsági buszok részére, valamint a hozzá kapcsolódó forgalmi utakkal kompletten, fedett 
peronszigetek kialakításával.   
Levegőtisztaság-védelem:  
A  levegő  védelméről  szóló  306/2010.  (XII.  23.)  Korm.  rendelet  26.  §  (2)  bekezdése szerint  diffúz 
forrás a lehető legkevesebb légszennyező anyag levegőbe juttatásával alakítható ki, működtethető és 
tartható fenn. A diffúz forrás működtetése, fenntartása során az üzemeltető a diffúz forrás környezete 
és  az  ingatlan  rendszeres  karbantartásáról  és  tisztántartásáról  gondoskodik.  Az  ingatlanon  a 
beruházással  nem  létesül  a  R.  hatálya  alá  tartozó  bejelentés  köteles  légszennyező  pontforrás.  Az 
épület fűtését földgáz üzemű gázkazánnal fogják biztosítani.   
Zaj- és rezgésvédelem:  
A tevékenység a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) 
Korm. rendelet hatálya alá tartozik. A benyújtott dokumentáció alapján, a hatásterületen (45 m) belül 
nincs védendő épület és védett terület.  
A  hatóság  hatáskörét  az  építésügyi  és  építésfelügyeleti  hatósági  eljárásokról  és  ellenőrzésekről, 
valamint  az  építésügyi  hatósági  szolgáltatásról  szóló  312/2012.  (XI.  8.)  Korm.  rendelet  6.  sz. 
melléklete, illetékességét a környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat 
ellátó szervek kijelöléséről  szóló  71/2015. (III. 30.) Korm. rendelet állapítja  meg.  
Az ügyfél a környezetvédelmi és természetvédelmi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól 
szóló  14/2015.  (III.  31.)  FM  rendelet  6.  sz.  melléklet  2.1.  pontja  szerinti  építési  engedélyezési 
eljárásban  a  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság  szakhatósági  közreműködéséért 
fizetendő 14.000 Ft igazgatási  szolgáltatási  díjat megfizette,  és azt igazolta.   
Az eljárás 2018. június 19-én indult. A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi 
LIII.  törvény  91.  §  (5)  bekezdése  szerint  a  környezetvédelmi  szakhatóság  a  szakhatósági 
állásfoglalását a megkeresés beérkezését követő naptól számított 21 napon belül köteles megadni. Az 
ügyintézési  határidő lejártának napja: 2018. július  10.  
A  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság  szakhatósági  állásfoglalását  az  általános 
közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  
(a  továbbiakban:  Ákr.)  55.  §  (1)  –  (2) 
bekezdése alapján adta ki. 3  
A  környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság  állásfoglalása  elleni  fellebbezési  lehetőségét  az 
Ákr. 55. § (4) bekezdése szabályozza.   
A környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság az Ákr. 85. § (1) bekezdésére figyelemmel kéri az 
érdemi határozat megküldését. 
 
 
 


 
 
ad.2.  A Kódex 19. § (4) bekezdésének h) pontja szerinti, a határozat rendelkező részének kötelező tartalmi 
eleme. Az építési engedély hatályosságáról a Kódex 21. § (1) bekezdése, míg az építési tevékenyég 
jogszerű  megkezdésének  feltételeiről  az  építőipari  kivitelezési  tevékenységről  szóló  191/2009. 
(IX.15.) Korm. rendelet (továbbiakban:  Kiv.r.) 5. § (5) bekezdése rendelkezik. 
ad.3.  A Kódex 19. § (4) bekezdésének i) pontja szerinti, a határozat rendelkező részének kötelező tartalmi 
eleme. 
ad.4.  Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban : Ákr.) 81. § (1) 
bekezdése szerinti,  a határozat rendelkező részének kötelező tartalmi  eleme. 
 
A  fellebbezés  lehetőségét  az  Ákr.  116.  §  (2)  bekezdés  a)  pontja  biztosítja  az  ügyfél  számára. 
A fellebbezés előterjesztésének határidejét és helyét az Ákr. 118. § (3) bekezdése szabályozza.   
A fellebbezés tartalmi követelményeit  az Ákr. 118. § (1) és (2) bekezdései állapítják  meg. 
 
A  fellebbezési  illeték  mértékét  az  illetékekről  szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  (továbbiakban  :  Itv.) 
XV. számú mellékletének  III. fejezetében foglaltak  figyelembevételével  állapítottam  meg. 
 
Az illeték  megfizetésének módját az Itv. 73. § (2) bekezdése határozza meg. 
 
A  fellebbezés  esetén  az  iratok  továbbításának  határidejét  az  Ákr.  50. §  (6)  bekezdése szabályozza. 
A  szakhatóságokat  megillető  igazgatási  szolgáltatási  díjak,  valamint  a  szakkérdések  vizsgálatával 
kapcsolatos egyéb eljárási költségek mértékét a vonatkozó  ágazati jogszabályok  tartalmazzák.   
Kiskunhalas  Város  Önkormányzata  teljes  személyes  illetékmentességéről  az  Itv.  5.  §  (1)  és  (2) 
bekezdései rendelkeznek. 
 
Az  ügyféli  jogok  gyakorolhatóságának  feltételeire  vonatkozóan  az  Étv.  53/G.  §  (2)  bekezdése 
rendelkezik. 
 
ad.5.  Az Ákr. 81. § (1) bekezdése szerinti,  a döntés rendelkező részének kötelező  tartalmi elemei. 
 
Az eljárási költségek viseléséről az Ákr. 125. § (1)  bekezdése és 126. § (1) bekezdése, valamint az 
illetékekről  szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  (továbbiakban  :  Itv.)  vonatkozó  előírásai  alapján 
rendelkeztem.   
 
Határozatomat  az építésügyi  és  az  építésfelügyeleti  hatóságok  kijelöléséről  és  működési  feltételeiről  szóló 
343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatósági hatáskörömben, 
és 1. mellékletének  I. részében meghatározott illetékességemben  eljárva hoztam meg. 
 
F i g y e l m e z t e t é s ,   T á j é k o z t a t á s 
 
 
1.  Az  építtető  építési  tevékenységet  csak  a  végleges  építési  engedély  és  az  ahhoz  tartozó  –  engedélyezési 
záradékkal  ellátott  –  építészeti-műszaki  dokumentáció  alapján,  az  engedély  hatályának  időtartama  alatt, 
továbbá  a  saját  felelősségére  és  veszélyére  végezhet.  [Kódex  19.  §  (6)  a)]  A  dokumentációt  döntésem 
véglegessé válásakor küldöm  meg az építtető részére. 
2.  Az építésügyi hatóság engedélye az építési munkával kapcsolatos polgári jogi igényt nem dönt el. [Étv. 37. 
§ (2) ; Kódex 19. § (6) b)] 
3.  A  létrehozott  építmény  csak  használatbavételi  engedély  kiadását  követően,  és  –  a  kéményseprő-ipari 
közszolgáltatásról  szóló  törvényben  meghatározott  esetben  –  szén-monoxid  érzékelő  berendezés 
elhelyezése után  használható. [Kódex 19. § (6) c)] 
4.  Az  építőipari  kivitelezési  tevékenységről  szóló  191/2009.  (IX.15.)  Korm. rendelet  (továbbiakban:  Kiv.r.) 
alapján az építőipari kivitelezési tevékenység végzése az építtetői fedezetkezelés hatálya alá tartozik a Kbt. 
hatálya  alá  nem  tartozó,  de a Kbt. szerinti  közösségi  értékhatárt elérő  vagy  azt  meghaladó  – az alábbiak 
szerint számított – értékű építőipari  kivitelezési  tevékenység megvalósítása esetén.  
Az építési beruházás, építőipari  kivitelezési  tevékenység értéke 
 
— az építésügyi bírság megállapításának részletes szabályairól szóló 245/2006. (XII. 5.) Korm. rendelet (a 
továbbiakban:  Épbír.) szerint számított  építményérték vagy 
 
—  az  Épbír.  hatálya  alá  nem  tartozó  építménykör  esetén  az  építési  tevékenység  végzésére  vonatkozó 
fővállalkozói építési szerződésben megállapított, általános forgalmi adó nélkül számított kivitelezési érték, 
amely meghatározásánál egybe kell számítani az azonos építtető által, azonos vagy egymáshoz kapcsolódó 
földterületen, az azonos rendeltetésű vagy a rendeltetésében egymáshoz szorosan kacsolódó új építmények 
vagy meglévő építményen végzett építőipari kivitelezési tevékenység értékét, melyek kivitelezése két éven 
belül  megkezdődik. 
 
[Kódex 19. § (6) e) és Kiv.r. 17. § (2), (3)] 
 


 
 
5.  Az építésügyi hatósági engedély nem mentesíti az építtetőt az építési tevékenység megkezdéséhez az egyéb 
jogszabályokban előírt engedélyek, hozzájárulások vagy nyilatkozatok megszerzésének kötelezettsége alól. 
[Kódex 19. § (6) f)] 
6.  (A) Az  építésügyi  hatóság  az  építési  engedély  hatályát  annak  lejárta  előtt,  kérelemre  az alábbi  feltételek 
mellett legfeljebb  két alkalommal  egy-egy évvel hosszabbítja  meg   
a) az építési tevékenység megkezdése előtt,  valamint 
 
b) megkezdett építési tevékenység esetén.   
(B) Az építésügyi  hatóság az engedély hatályát annak lejárta előtt   
a)  az  (A)  bekezdés  a)  pontja  szerinti  esetben  akkor  hosszabbítja  meg,  ha  az  engedélyezett  építési 
tevékenységre vonatkozó,  az engedély megadásakor hatályos jogszabályok  
aa) nem változtak  meg, vagy 
 
ab) megváltoztak, de a jogszabályváltozás az engedélyezett tevékenységet nem érinti, vagy ha érinti, akkor 
a jogszabályváltozásból eredő újabb követelmények  – kivéve, ha azok tartalma építési engedélyhez kötött 
építési tevékenységet érint – az engedély feltételeként előírva teljesíthetők,   
b)  az  (A)  bekezdés  b)  pontja  szerinti  esetben  akkor  is  meghosszabbítja,  ha  az  építési  tevékenységre 
vonatkozó,  az engedély megadásakor hatályos jogszabályok  időközben  megváltoztak,  feltéve, ha   
ba)  az  engedélyezett  építési  tevékenység  –  bontás  kivételével  –  legalább  szerkezetkész,  vagy  azt 
meghaladó állapotban  van, és 
bb) az elkészült  építmény,  építményrész, az elvégzett építési tevékenység szabályos, és 
 
bc)  az  engedélyezési  záradékkal  ellátott  építészeti-műszaki  dokumentáció,  valamint  a  kivitelezési 
dokumentáció  legfeljebb  tíz éven belül  készült és   
bd)  a  2016.  január  1-jét  megelőzően  benyújtott  kérelem  alapján  engedélyezett,  az  épületek  energetikai 
jellemzőinek meghatározásáról szóló miniszteri rendelet hatálya alá tartozó új, nem közel nulla vagy annál 
kedvezőbb energiaigényű épület esetén a meghosszabbított hatály határnapja nem haladja meg a hatóságok 
használatára szánt vagy tulajdonukban lévő épület esetében a 2018. december 31-i, egyéb épület esetében a 
2020. december 31-i határnapot.   
(C)  Az  építésügyi  hatóság  az  építési  engedély  hatályát  meghosszabbítja  akkor  is,  ha  az  építési 
tevékenységet  az  engedély  hatályán  belül  megkezdték,  az  építményre,  építményrészre,  építési 
tevékenységre a használatbavételi engedély még nem adható meg vagy a használatbavétel még nem vehető 
tudomásul,  de 
 
a) a fennmaradó építési tevékenység építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött  – függetlenül attól, hogy 
az  engedély  megadásakor  hatályos  építésügyi  jogszabályok  vagy  kötelező  hatósági  előírások 
megváltoztak-e  –,  kivéve  a  2016.  január  1-jét  megelőzően  engedélyezett,  az  épületek  energetikai 
jellemzőinek  meghatározásáról  szóló  miniszteri  rendelet  hatálya  alá  tartozó  nem  közel  nulla  vagy  annál 
kedvezőbb  energiaigényű  új  épület  építési  engedélyét,  ha  hatályának  meghosszabbítása  meghaladná  a 
hatóságok használatára szánt vagy tulajdonukban lévő épület esetében a 2018. december 31-i, egyéb épület 
esetében a 2020. december 31-i határnapot, 
 
b) a fennmaradó építési tevékenység építésügyi hatósági engedélyhez kötött, és az engedély megadásakor 
hatályos  szabályok  vagy  kötelező  hatósági  előírások  változása az  építésügyi  hatósági  engedély  tartalmát 
nem érinti.  
(D) Ha  az építtető  az  építési  engedély  hatályának  meghosszabbítását  nem  kérelmezte,  vagy  az  engedély 
hatálya  jogszerűen  nem  hosszabbítható  meg,  és  az  építmény  használatbavétel  megadására,  illetve 
használatbavétel  tudomásulvételére  nem  alkalmas,  a  fennmaradó  –  engedélyhez  kötött  –  építési 
tevékenységre  ismételten  építési  engedélyt  kell  kérni.  A  fennmaradó  munkálatokra  vonatkozó  ismételt 
engedélykérelem a benyújtásakor hatályos jogszabályok alapján kerül elbírálásra. [Kódex 19. § (6) g), (i), 
52. § (4), (6)-(8)]   
7.  Az  ügyben  érintett  ügyfelek  a  jogorvoslatra  nyitva  álló  idő  alatt  az  engedély  tárgyát  képező  építészeti-
műszaki  dokumentációt  ügyfélfogadási  időben,  a  Bács-Kiskun  Megyei  Kormányhivatal  Bajai  Járási 
Hivatalának Építésügyi  Osztályán tekinthetik  meg. [Kódex 19. § (6) h)] 
 
8.  A  használatbavételi  engedély  vagy  a  használatbavétel  tudomásulvétele  iránti  kérelem  előterjesztéséig  az 
építési tevékenység során keletkezett építési hulladékot és maradék építőanyagot a kivitelezőnek, illetve az 
építtetőnek  az  építmény  környezetéből  el  kell  szállítania,  a  környezetet  és  a  terep  felszínét  az  eredeti, 
illetve  engedélyezett  állapotába  kell  hoznia,  a  környezetben  okozott  károkat  meg  kell  szüntetnie.  Ennek 
elmaradása kötelezési eljárást vonhat maga után. [Étv. 47. § (2) e)]  
 
 


 
 
 
 
9.  Az  épület  megvalósítása  során  a  telek  természetes  terepfelületét  és  az  értékes  növényállományt 
megváltoztatni  nem  szabad,  kivéve,  ha  az  a  rendeltetésszerű  építmény-,  illetve  telekhasználat  műszaki 
követelményeinek  (megközelítés,  csapadékvíz-elvezetés  stb.)  biztosítása  érdekében  szükséges.  A  telek 
természetes  terepfelületét  az  építési  helyen  kívül  tereprendezéssel  megváltoztatni  nem  szabad.  [Az 
országos  településrendezési  és építési  követelményekről  szóló  253/1997.  (XII.  20.)  Korm.  rendelet  45. § 
(1)] 
10.  Minden  olyan  építőipari  kivitelezési  tevékenységről,  amely  kivitelezési  dokumentáció  alapján 
végezhető,  illetőleg  az  Étv.  33/A.  §-a  szerinti  egyszerű  bejelentéshe z  kötött  építőipari  kivitelezési 
tevékenység végzéséről építési  naplót kell vezetni.  Az építőipari  kivitelezési  folyamat  résztvevői  az 
előírt  építési  napló-vezetési,  -ellenőrzési  és  -bejegyzési  kötelezettségüket  az  építési  beruházáshoz 
rendelt,  az  építésügyért  felelős  miniszter  által  működtetett  internetes  alapú  elektronikus  építési 
napló  alkalmazás  segítségével  kötelesek  teljesíteni.  Az  általános  építményfajták  tekintetében  az 
Országos Építésügyi Nyilvántartás (a továbbiakban: OÉNY) üzemeltetője, a Lechner Tudásközpont 

Területi,  Építészeti és  Informatikai  Nonprofit  Korlátolt  Felelősségű  Társaság  a  Dokumentációs és 
Információs  Központ  Üzemeltetési  és  Adatkezelési  Szabályzatában  foglaltak  szerint  helyezi 
készenlétbe az építtető kezdeményezésére az elektronikus építési naplót, és ahhoz az építtető számára 
hozzáférést biztosít. Az építtető az elektronikus építési napló készenlétbe helyezését elektronikusan 
az  OÉNY  elektronikus építési  napló  alkalmazási  felületén keresztül kezdeményezi  az  üzemeltetési 
szabályzatban  foglaltak szerint. [Kiv.r. 24. § (1), (3), 24/B. § (1)] 

 
11.  Tájékoztatom  az építtetőt,  hogy  amennyiben  az  adott építőipari  kivitelezési  tevékenység végzésére 
jogosultsággal  nem  rendelkezik,  úgy  az  építőipari  kivitelezési  tevékenység végzésére  arra  jogosult 
vállalkozóval szerződést kell kötnie. A vállalkozó jogosultságát az építtetőnek a szerződés megkötése 
előtt  célszerű ellenőriznie,  ugyanis,  ha  az  adott építőipari  kivitelezési  tevékenységre vonatkozóan  a 
vállalkozó  nem  rendelkezik  jogosultsággal,  úgy  a  vállalkozón  túl  az  építtető  sem  mentesül  az 
építésfelügyeleti hatósági szankció alól, ami esetében építésfelügyeleti bírságot jelent.  
A  vállalkozó  –  egyebek  mellett  –  akkor  jogosult  építőipari  kivitelezési  tevékenység  végzésére,  ha 
– a vállalkozó kivitelezői tevékenységre jogosultak névjegyzéke a vállalkozó kivitelezőre vonatkozóan 
tartalmazza a vállalt tevékenységet (a névjegyzéket a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara vezeti, a 

névjegyzéki szám formátuma két szám, egy betű és öt szám),   
– rendelkezik az építőipari kivitelezési tevékenység jellegének megfelelő jogosultsággal rendelkező – 
vele tagsági, munkavállalói vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló – felelős műszaki 
vezetővel. 
[Étv. 39. és 39/A. §, Kiv.r. 12. § (1) a), (1a) aa)]   

12.  Felhívom az építtető figyelmét, hogy kötelező építési műszaki ellenőrt megbíznia, ha   
a) az építőipari kivitelezési tevékenységet több fővállalkozó kivitelező végzi,   
b) az építési beruházás a Kbt. hatálya alá tartozik, 
 
c)  az  építőipari  kivitelezési  tevékenység  nemzetgazdasági  szempontból  kiemelt  jelentőségű  ügy 
tárgyát képezi,   

d) az építőipari kivitelezési tevékenység műemléki védelem alatt álló építményt érint, vagy   
e)
 építtetői fedezetkezelő működik közre. 
 
[Kiv.r. 16. § (1)] 
13.  Tájékoztatom  az  építtetőt,  hogy  az  építőipari  kivitelezési  tevékenység  építési  szakmunkáit  vagy  annak 
egyes  munkafázisait  saját  részre  vagy  a  Polgári  Törvénykönyvről  szóló  2013.  évi  V.  törvény  szerinti 
hozzátartozó  részére  a  vállalkozó  kivitelezői  tevékenység  végzésére  nem  jogosult  személy  is  végezheti 
szakirányú  szakképesítés  nélkül,  a  szakmai  szabályok  betartása  mellett,  a  vállalkozó  kivitelező 
jóváhagyásával,  felügyeletével. [Kiv.r. 12. § (6) b)] 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
14.  Javasolom az építtetőnek, hogy az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdése előtt tanulmányozza át a 
Kiv.r., valamint  az építésfelügyeleti  bírságról  szóló 238/2005.  (X. 25.) Korm. rendelet előírásait. 
 
 
 
 
 
B a j a ,  2018. 08. 07. 
 
 
 
Dr. Szenoradszki Endre 
járási hivatalvezető  nevében és megbízásából: 
 
 
 
 
Szőke Ferenc 
építésügyi  osztályvezető 
 
 
 
A határozatról értesülnek: 
I. Ügyféli minőségben,  az értesítettek körének feltüntetése mellett 
1. 
Meszes József 
6400 Kiskunhalas Meghatalmazott által Kiskunhalas Város Önkormányzata  6400 
Kiskunhalas
  ősök tere 1 építtető ÉTDR felületen 
2. 
Gáspár Ferencné 
6400 
Kiskunhalas 
Május 1 tér 5 
Szomszéd 
3. 
Páli László  
6400 
Kiskunhalas 
Május 1 tér 4 
Szomszéd 
4. 
Páli Lászlóné 
6400 
Kiskunhalas 
Május 1 tér 4 
Szomszéd 
5. 
Sarkadi  Károly 
6400 
Kiskunhalas 
Május 1 tér 3 
Szomszéd 
6. 
Bács-Kiskun  Megyei  Kormányhivatal  Kecskeméti  Járási  Hivatala  Környezetvédelmi  és  Természetvédelmi  Főosztály  - 
Komplex Környezetvédelmi Engedélyezési  és Kármentesítési Osztály (Környezetvédelem, természetvédelem) 
6000 
Kecskemét Bajcsy-Zsilinszky krt. 2. ÉTDR 
7. 
Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Kiskunhalasi Járási Hivatala - Népegészségügyi Osztály (Népegészségügy) 
6400 
Kiskunhalas Semmelweis  tér 28. ÉTDR 
8. 
Csongrád Megyei Kormányhivatal Szegedi Járási Hivatala Hatósági Főosztály II. - Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Osztály 
(Műszaki biztonság)  6724 
Szeged  Vasas Szent Péter utca 9. ÉTDR 
9. 
Kiskunhalas Város  polgármestere hivatali kapun keresztül 
II. Végleges  döntésről : 
1.  építtető vagy meghatalmazottja