Ikt.szám: KOM/44882-1/2022-ITM
Segesvári Csaba részére
[email protected]
Tárgy: Közérdekű adatigénylés
Tisztelt Címzett!
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény 28. § (1) bekezdése alapján benyújtott közérdekű adatigénylésére
hivatkozással az alábbiakról tájékoztatjuk.
Közérdekű adatigénylésében a tram-train típusengedély megküldését kérte.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság több ízben kiemelte és
hangsúlyozta, hogy az információszabadság érvényesülése tekintetében az egyes
dokumentumok vonatkozásában nem az iratelv, hanem az adatelv érvényesül. Így
tekintettel arra, hogy az engedély meg nem ismerhető adatokat is tartalmaz, a NAIH
álláspontjára hivatkozással az alábbiakban tájékoztatjuk az engedély tartalmáról.
A tárgyi típusengedélyt a vasúti közlekedési hatóság a VHF/10296-38/2022-ITM
iktatószámú határozatával kiadta – többek között – az alábbi feltétekkel:
A. Általános feltételek:
A Tram - Train dízel-villamos motorvonat engedélyezett legnagyobb
sebessége az üzemeltetésre vonatkozó szabályok és egyéb utasítások betartása
mellett:
- vonat üzemben jól működő éberségi és vonatbefolyásoló berendezéssel, az
érvényes sebességkorlátozások betartásával: 100 km/h
- villamos üzemben: 50 km/h
Alkalmazási terület: Magyarország
Hálózat(ok):
Hódmezővásárhely - Szeged vasút-villamos pályahálózat az alábbiak szerint:
-Hódmezővásárhely és Szeged városi vasúti pályahálózat
- Magyar Államvasutak Zrt. országos közforgalmú pályahálózat 135. sz.
vasútvonal
- Hódmezővásárhely népkert – Szeged Rókus szakasz
- Szeged – Szeged-Rókus szakasz
- Hódmezővásárhely – Békéscsaba szakasz
-Magyar Államvasutak Zrt. országos közforgalmú pályahálózat 140. sz.
vasútvonal
- Kiskunfélegyháza – Szeged szakasz
valamint a fenti vonalszakaszok és a Tram - Train dízel-villamos
motorvonat karbantartó telephelye(i) közötti közlekedésre alkalmas
legrövidebb és kerülő vonalszakaszok, ha fenti vonalszakaszokkal nem
esik egybe, továbbá
- Magyar Államvasutak Zrt. országos közforgalmú pályahálózat 121. sz.
vasútvonal
- Makó – Újszeged (- Szeged) szakasz
A típusengedély a vasúti járművek forgalomba hozatala, üzembehelyezése
engedélyezéséről,
időszakos
és
rendkívüli
vizsgálatáról,
hatósági
járműnyilvántartásáról szóló 412/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: 412/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet) 21. § (4) bekezdésében
meghatározottakra jogosít.
A Stadler és a Tram - Train dízel-villamos motorvonat mindenkori
üzembentartója 24 órán belül köteles bejelenteni a vasúti közlekedési hatóság
részére
- az üzemeltetés során keletkezett baleseteket, rendkívüli eseményeket, ha azok
körülményeiből konstrukciós vagy szoftver hibára lehet következtetni;
- ha a járműtípus azonos rendszerelemre vonatkozó, rendszeresen bekövetkező
meghibásodását tapasztalja.
Ez a bejelentési kötelezettség független az egyéb rendeletekben, utasításokban
előírt bejelentésektől.
A vasúti közlekedési hatóság a típusengedélyt hivatalból felülvizsgálja, ha –
különösen vasúti baleset tapasztalatai alapján – kétség merül fel azzal
kapcsolatban, hogy a járműtípusnak a típusengedélyben rögzített műszaki
jellemzői megfelelnek a jogszabályokban, valamint az Átjárhatósági Műszaki
Előírásokban meghatározott követelményeknek. Ha a felülvizsgálat
eredményeképpen a vasúti közlekedési hatóság azt állapítja meg, hogy a
járműtípus a fenti követelményeknek nem felel meg, akkor a típusengedélyt
módosítja, vagy amennyiben a módosítás nem lehetséges, visszavonja.
A Tram - Train dízel-villamos motorvonat mindenkori tulajdonosa köteles
megőrizni a járműre vonatkozó dokumentációt a jármű selejtezését követő öt
(5) évig, azt ellenőrzéskor a vasúti közlekedési hatóságnak bemutatni, a jármű
elidegenítése esetén pedig az új tulajdonosnak a megőrzési kötelezettség
meghagyásával igazoltan átadni.
B. Üzemeltetési és üzembehelyezési feltételek:
Jelen engedély alapján a típusengedélynek megfelelő műszaki tartalmú Tram -
Train
dízel-villamos
motorvonatra
az
üzembehelyezési
engedély
pályaszámonként kérelmezhető.
Az üzembehelyezési engedélyezési eljárást a vasúti közlekedési hatóság a
412/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet 24. § alapján folytatja le.
A kérelem mellékleteként be kell nyújtani az adott pályaszámú jármű gyártása
vagy üzembehelyezését megelőző vizsgálata során keletkezett azon mérési
jegyzőkönyveket, dokumentumokat, amelyekkel igazolható, hogy az adott
pályaszámú jármű megfelel a típusengedélyben meghatározott típusazonosító
2
adatoknak, a közlekedés- és üzletbiztonsági követelményeknek, különös
tekintettel az alábbi dokumentumokra
- mérlegelési jegyzőkönyv;
- EVM berendezés vizsgálati jegyzőkönyv;
- fékvizsgálati jegyzőkönyv;
- a járműre telepített szoftverek listája;
- állópróba jegyzőkönyv;
- futópróba jegyzőkönyv;
- szinkron próba jegyzőkönyv;
- TELOC adatkészlet hatósági futópróbáról;
- a vészhívó berendezés jegyzőkönyve,
- az adott pályaszámú jármű nemzeti járműnyilvántartásba történő
felvételéhez a hatóság honlapján közzétett „
Engedélyezett járművek
szabványos nyilvántartási űrlapja” adatlapot egy példányban papíron,
lepecsételve és aláírva, egy példányban elektronikus (.xls vagy .xlsx)
formátumban, CD-n.
- az adott pályaszámú jármű nemzeti járműnyilvántartásba történő
felvételéhez a hatóság honlapján közzétett „
Jármű nyilvántartási adatlap
4. táblázat – Villamos motorvont – motorkocsi, motorkocsi-vonófej,
vezérlőkocsi – betétkocsi” adatlapot egy példányban papíron, lepecsételve
és aláírva, egy példányban elektronikus (.xls vagy .xlsx) formátumban,
CD-n.
A jármű üzembehelyezése vagy a pályahálózaton való használata előtt
rendelkeznie kell karbantartásért felelős szervezettel. A karbantartásért
felelős szervezetet a vasúti közlekedési hatóság a Nemzeti vasúti
járműnyilvántartásban nyilvántartásba veszi.
A jármű karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző szervezet
feleljen meg a vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos
vizsgálatát végző műhelyekről szóló 24/2016. (VII. 18.) NFM rendelet
előírásainak.
A vasúti jármű vezetőjének a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő
munkakört
betöltő
munkavállalók
szakmai
képzésének
és
vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek
működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti
járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet
szerinti képesítéssel, a vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti
járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet
szerinti vasúti járművezetői engedéllyel, a használt vasúti pályahálózat és
a vezetni jogosult vasúti jármű tekintetében a foglalkoztató vasúti társaság
által kiállított vasúti járművezetői tanúsítvánnyal kell rendelkeznie.
A Tram - Train dízel-villamos motorvonat bármilyen átalakítására
vonatkozó, beleértve a járműre telepített szoftverek módosítását is, illetve
reklámhordozó elhelyezési szándékát a Stadler illetve a MÁV-START Zrt.
a vasúti közlekedési hatóságnak köteles előzetesen bejelenteni.
Amennyiben a Stadler, továbbá a Tram - Train dízel-villamos motorvonat
tulajdonosa, üzembentartója vagy magyarországi üzemeltetője a jelen
engedélyben előírt kötelezettségeket nem teljesíti, úgy a vasúti közlekedési
hatóság a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 81. §
(1) - (4) bekezdésében meghatározott átmeneti biztonsági intézkedéseket
alkalmazhat.
3
A hatósági eljárás iratainak és a döntés teljes terjedelmében történő megismerésére az
általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezései az
irányadóak.
A jogorvoslati eljárás az Info. tv. 31. §-án alapul.
Budapest, 2022. május 17.
Üdvözlettel:
Innovációs és Technológiai
Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
4