Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Tram-train típusengedély'.



 
Ikt.szám: KOM/44882-1/2022-ITM 
 
 
 
 
                                                    
 
Segesvári Csaba részére 
 
[email protected] 
 
 
Tárgy:
 Közérdekű adatigénylés 
 
Tisztelt Címzett! 
 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi 
CXII.  törvény  28.  §  (1)  bekezdése  alapján  benyújtott  közérdekű  adatigénylésére 
hivatkozással az alábbiakról tájékoztatjuk. 
 
Közérdekű adatigénylésében a tram-train típusengedély megküldését kérte. 
 
A  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság  több  ízben  kiemelte  és 
hangsúlyozta,  hogy  az  információszabadság  érvényesülése  tekintetében  az  egyes 
dokumentumok  vonatkozásában  nem  az  iratelv,  hanem  az  adatelv  érvényesül.  Így 
tekintettel arra, hogy az engedély meg nem ismerhető adatokat is tartalmaz, a NAIH 
álláspontjára hivatkozással az alábbiakban tájékoztatjuk az engedély tartalmáról.  
 
A  tárgyi  típusengedélyt  a  vasúti  közlekedési  hatóság  a  VHF/10296-38/2022-ITM 
iktatószámú határozatával kiadta – többek között – az alábbi feltétekkel: 
  
A. Általános feltételek: 
  A Tram - Train dízel-villamos motorvonat engedélyezett legnagyobb 
sebessége az üzemeltetésre vonatkozó szabályok és egyéb utasítások betartása 
mellett: 
-  vonat  üzemben  jól  működő  éberségi  és  vonatbefolyásoló  berendezéssel,  az 
érvényes sebességkorlátozások betartásával: 100 km/h 
- villamos üzemben:  50 km/h 
  Alkalmazási terület: Magyarország 
Hálózat(ok):  
Hódmezővásárhely - Szeged vasút-villamos pályahálózat az alábbiak szerint: 
-Hódmezővásárhely és Szeged városi vasúti pályahálózat  
-  Magyar  Államvasutak  Zrt.  országos  közforgalmú  pályahálózat  135.  sz. 
vasútvonal  
- Hódmezővásárhely népkert – Szeged Rókus szakasz 
- Szeged – Szeged-Rókus szakasz 
 

- Hódmezővásárhely – Békéscsaba szakasz 
-Magyar  Államvasutak  Zrt.  országos  közforgalmú  pályahálózat  140.  sz. 
vasútvonal  
- Kiskunfélegyháza – Szeged szakasz 
valamint  a  fenti  vonalszakaszok  és  a  Tram  -  Train  dízel-villamos 
motorvonat  karbantartó  telephelye(i)  közötti  közlekedésre  alkalmas 
legrövidebb  és  kerülő  vonalszakaszok,  ha  fenti  vonalszakaszokkal  nem 
esik egybe, továbbá 
-  Magyar  Államvasutak  Zrt.  országos  közforgalmú  pályahálózat  121.  sz. 
vasútvonal  
- Makó – Újszeged (- Szeged) szakasz 
  A  típusengedély  a  vasúti  járművek  forgalomba  hozatala,  üzembehelyezése 
engedélyezéséről, 
időszakos 
és 
rendkívüli 
vizsgálatáról, 
hatósági 
járműnyilvántartásáról  szóló  412/2020.  (VIII.  30.)  Korm.  rendelet  (a 
továbbiakban:  412/2020.  (VIII.  30.)  Korm.  rendelet)  21.  §  (4)  bekezdésében 
meghatározottakra jogosít. 
  A  Stadler  és  a  Tram  -  Train  dízel-villamos  motorvonat  mindenkori 
üzembentartója 24 órán belül köteles bejelenteni a vasúti közlekedési hatóság 
részére  
-  az  üzemeltetés  során  keletkezett  baleseteket,  rendkívüli  eseményeket,  ha  azok 
körülményeiből konstrukciós vagy szoftver hibára lehet következtetni; 
-  ha  a  járműtípus  azonos  rendszerelemre  vonatkozó,  rendszeresen  bekövetkező 
meghibásodását tapasztalja. 
Ez  a  bejelentési  kötelezettség  független  az  egyéb  rendeletekben,  utasításokban 
előírt bejelentésektől. 
  A vasúti közlekedési hatóság  a típusengedélyt hivatalból felülvizsgálja, ha  – 
különösen  vasúti  baleset  tapasztalatai  alapján  –  kétség  merül  fel  azzal 
kapcsolatban,  hogy  a  járműtípusnak  a  típusengedélyben  rögzített  műszaki 
jellemzői megfelelnek a jogszabályokban, valamint az Átjárhatósági Műszaki 
Előírásokban  meghatározott  követelményeknek.  Ha  a  felülvizsgálat 
eredményeképpen  a  vasúti  közlekedési  hatóság  azt  állapítja  meg,  hogy  a 
járműtípus  a  fenti  követelményeknek  nem  felel  meg,  akkor  a  típusengedélyt 
módosítja, vagy amennyiben a módosítás nem lehetséges, visszavonja. 
  A  Tram  -  Train  dízel-villamos  motorvonat  mindenkori  tulajdonosa  köteles 
megőrizni a járműre vonatkozó dokumentációt a jármű selejtezését követő öt 
(5) évig, azt ellenőrzéskor a vasúti közlekedési hatóságnak bemutatni, a jármű 
elidegenítése  esetén  pedig  az  új  tulajdonosnak  a  megőrzési  kötelezettség 
meghagyásával igazoltan átadni. 
  
B. Üzemeltetési és üzembehelyezési feltételek: 
  Jelen engedély alapján a típusengedélynek megfelelő műszaki tartalmú Tram - 
Train 
dízel-villamos 
motorvonatra 
az 
üzembehelyezési 
engedély 
pályaszámonként kérelmezhető.  
  Az  üzembehelyezési  engedélyezési  eljárást  a  vasúti  közlekedési  hatóság  a 
412/2020. (VIII. 30.) Korm. rendelet 24. § alapján folytatja le.  
A kérelem mellékleteként be kell nyújtani az adott pályaszámú jármű gyártása 
vagy  üzembehelyezését  megelőző  vizsgálata  során  keletkezett  azon  mérési 
jegyzőkönyveket,  dokumentumokat,  amelyekkel  igazolható,  hogy  az  adott 
pályaszámú  jármű  megfelel a típusengedélyben  meghatározott típusazonosító 

 

adatoknak,  a  közlekedés-  és  üzletbiztonsági  követelményeknek,  különös 
tekintettel az alábbi dokumentumokra 
- mérlegelési jegyzőkönyv; 
- EVM berendezés vizsgálati jegyzőkönyv; 
- fékvizsgálati jegyzőkönyv;  
- a járműre telepített szoftverek listája; 
- állópróba jegyzőkönyv; 
- futópróba jegyzőkönyv; 
- szinkron próba jegyzőkönyv; 
- TELOC adatkészlet hatósági futópróbáról; 
- a vészhívó berendezés jegyzőkönyve, 
-  az  adott  pályaszámú  jármű  nemzeti  járműnyilvántartásba  történő 
felvételéhez  a  hatóság  honlapján  közzétett  „Engedélyezett  járművek 
szabványos  nyilvántartási  űrlapja
”  adatlapot  egy  példányban  papíron, 
lepecsételve  és  aláírva,  egy  példányban  elektronikus  (.xls  vagy  .xlsx) 
formátumban, CD-n.  
-  az  adott  pályaszámú  jármű  nemzeti  járműnyilvántartásba  történő 
felvételéhez a hatóság honlapján közzétett „Jármű nyilvántartási adatlap 
4.  táblázat  –  Villamos  motorvont  –  motorkocsi,  motorkocsi-vonófej, 
vezérlőkocsi – betétkocsi
” adatlapot egy példányban papíron, lepecsételve 
és  aláírva,  egy  példányban  elektronikus  (.xls  vagy  .xlsx)  formátumban, 
CD-n. 
  A  jármű  üzembehelyezése  vagy  a  pályahálózaton  való  használata  előtt 
rendelkeznie  kell  karbantartásért  felelős  szervezettel.  A  karbantartásért 
felelős  szervezetet  a  vasúti  közlekedési  hatóság  a  Nemzeti  vasúti 
járműnyilvántartásban nyilvántartásba veszi. 
  A jármű karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző szervezet 
feleljen  meg  a  vasúti  járművek  karbantartását,  javítását  és  időszakos 
vizsgálatát  végző  műhelyekről  szóló  24/2016.  (VII.  18.)  NFM  rendelet 
előírásainak. 
  A vasúti jármű vezetőjének a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő 
munkakört 
betöltő 
munkavállalók 
szakmai 
képzésének 
és 
vizsgáztatásának,  a  vasúti  vizsgaközpont  és  képzőszervezetek 
működésének,  a  képzési  engedély  kiadásának,  továbbá  a  vasúti 
járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet 
szerinti  képesítéssel,  a  vasúti  járművezetői  engedélyről  és  a  vasúti 
járművezetői  tanúsítványról  szóló  22/2010.  (XII.  20.)  NFM  rendelet 
szerinti vasúti járművezetői engedéllyel, a használt vasúti pályahálózat és 
a vezetni jogosult vasúti jármű tekintetében a foglalkoztató vasúti társaság 
által kiállított vasúti járművezetői tanúsítvánnyal kell rendelkeznie. 
  A  Tram  -  Train  dízel-villamos  motorvonat  bármilyen  átalakítására 
vonatkozó, beleértve a járműre telepített szoftverek módosítását is, illetve 
reklámhordozó elhelyezési szándékát a Stadler illetve a MÁV-START Zrt. 
a vasúti közlekedési hatóságnak köteles előzetesen bejelenteni.  
  Amennyiben a Stadler, továbbá a Tram - Train dízel-villamos motorvonat 
tulajdonosa,  üzembentartója  vagy  magyarországi  üzemeltetője  a  jelen 
engedélyben előírt kötelezettségeket nem teljesíti, úgy a vasúti közlekedési 
hatóság  a vasúti közlekedésről szóló  2005. évi  CLXXXIII. törvény 81. § 
(1)  -  (4)  bekezdésében  meghatározott  átmeneti  biztonsági  intézkedéseket 
alkalmazhat. 

 

  
A hatósági eljárás iratainak és a döntés teljes terjedelmében történő megismerésére az 
általános  közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  rendelkezései  az 
irányadóak. 
 
A jogorvoslati eljárás az Info. tv. 31. §-án alapul. 
 
Budapest, 2022. május 17. 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                         Üdvözlettel: 
 
Innovációs és Technológiai 
Minisztérium 
Kommunikációs Főosztály