Sipos Péter részére
[email protected]
Iktatószám:
BP/2603/00085-4/2022.
Ügyintéző:
Kosztyu Anikó
E-mail:
[email protected]
Tárgy:
Válasz adatigénylésre
Ez a levél kizárólag elektronikusan kerül megküldésre
Tisztelt Sipos Péter Úr!
Budapest Főváros Kormányhivatal részére megküldött – a Normafa Anna rétre tervezett kápolna építési
engedélyével kapcsolatos – közérdekű adatigénylésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom.
Az Infotv. 26. § (1) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik:
„26. § (1)
Az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb
közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek (a továbbiakban együtt: közfeladatot ellátó szerv) lehetővé
kell tennie, hogy a kezelésében lévő közérdekű adatot és közérdekből nyilvános adatot - az e
törvényben meghatározott kivételekkel - erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse.”
A hivatkozott jogszabályhely alapján Budapest Főváros Kormányhivatalának (a továbbiakban
BFKH) a
közérdekű adat nyilvánosságát kell, hogy biztosítsa.
Az Infotv.3. § 5. pontja definiálja a közérdekű adat fogalmát. E szerint
„közérdekű adat: az állami vagy
helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv
vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával
összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában
rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől,
így különösen a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést szabályozó
jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat;”.
Ahhoz, hogy megítélhető legyen az adat közérdekű volta, tisztázni kell a közfeladat fogalmát is.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 3/A. § (1) – (3) bekezdései az alábbiak szerint
szabályoznak a közfeladat meghatározása körében:
„3/A. § (1)
Közfeladat a jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat. (2)
A közfeladatok ellátása költségvetési szervek alapításával és működtetésével vagy az azok
ellátásához szükséges pénzügyi fedezet e törvényben meghatározott eszközökkel, részben vagy
1139 Budapest, Teve u. 1/a-c. – 1364 Bp., Pf.: 234. – Telefon: +36 (1) 896-2441– Fax: +36 (1) 237-4882
E-mail:
[email protected] – Honlap: www.kormanyhivatal.hu
2
egészben történő biztosításával valósul meg. A közfeladatok ellátásában államháztartáson kívüli
szervezet jogszabályban meghatározott rendben közreműködhet. (3)
A közfeladatot meghatározó jogszabályban meg kell határozni a közfeladat ellátásának módját és
egyidejűleg rendelkezni kell az annak ellátásához szükséges pénzügyi fedezet biztosításáról. Új
közfeladat kizárólag az annak ellátásához megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre állása esetén
írható elő vagy vállalható. Ha a pénzügyi fedezet már nem áll rendelkezésre, intézkedni kell a pénzügyi
fedezet biztosításáról vagy a közfeladat megszüntetéséről.”
A fentiek alapján tehát a közfeladati minőség kimondásához szükséges, hogy az adott tevékenységet
egy jogszabály (lehetőleg törvény) ilyenként – közfeladatként – határozza meg.
Az közérdekű adatigénylésével érintett ingatlanon elvégzett építési tevékenységgel összefüggő
közigazgatási hatósági feladatok ellátását jogszabály közfeladatként nem nevesítette.
Az Ön által igényelt adatok bár közfeladatot ellátó szervnél keletkeztek, de
egyedi hatósági ügyben és
nem a szerv tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben, ezért azok
nem minősülnek közérdekű adatnak.
Ebből adódóan ezen adatok megismerésére kizárólag az általános közigazgatási rendtartásról szóló
2016. évi CL. törvény (a továbbiakban Ákr.) 33. §-ában meghatározott személyek jogosultak.
Az Ákr.33. § (1) – (3) bekezdése szabályozza az iratbetekintésre jogosultak körét. E szerint:
„33. §
[Az iratbetekintési jog] (1)
Az ügyfél az eljárás bármely szakaszában és annak befejezését követően is betekinthet az eljárás
során keletkezett iratba. (2)
A tanú a vallomását tartalmazó iratba, a szemletárgy birtokosa a szemléről készített iratba tekinthet
be. (3)
Harmadik személy akkor tekinthet be a személyes adatot vagy védett adatot tartalmazó iratba, ha
igazolja, hogy az adat megismerése joga érvényesítéséhez, illetve jogszabályon, bírósági vagy hatósági
határozaton alapuló kötelezettsége teljesítéséhez szükséges.”
Az egyedi építésügyi hatósági ügyben az ügyféli jogállást egyrészt az Ákr. 10. § (1) és (2) bekezdései,
másrészt az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az
építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban 312/2012. R.)
4. §-a alapján kell megállapítani.
A hivatkozott jogszabályhelyek szerint a tárgyi ingatlanokat érintő építésügyi hatósági eljárásokban
Önnek ügyféli jogállása nincs, tanúként való részvétele pedig ugyancsak kizárt.
Az Ákr. 33. § (3) bekezdésében foglaltak vizsgálatakor harmadik személyként iratbetekintés pedig
megállapítható, hogy az igényelt adatok megismerését jogának érvényesítése nem alapozza meg, és
nincs olyan jogszabályon, bírósági vagy hatósági határozaton alapuló kötelezettsége, amelynek
teljesítéséhez szükségesek lennének.
Fentiekre, továbbá azon tényre tekintettel miszerint az eljárás felfüggesztését kimondó határozat
nem született, tájékoztatom, hogy az Ön által igényelt adatok nem közérdekű adatok, és
iratbetekintési jog hiányában nem megismerhetők, ezért kérésének nem áll módomban eleget
tenni.
Kérem a tájékoztatás szíves tudomásul vételét.
3
Az alábbiakban tájékoztatom Önt a jogorvoslati lehetőségekről.
A közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény elutasítása vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a
meghosszabbított) határidő eredménytelen eltelte esetén, valamint az esetlegesen megállapított
költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében az Infotv. 31. §-ban foglaltaknak megfelelően
keresettel élhet. A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos jogsértés
esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz is fordulhat.
Budapest, – dátum a digitális aláírás szerint
Tisztelettel:
dr. Sára Botond