![](./foiextract20240618-591943-2zfzdh-1_2.png)
PEST MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy: Samsung SDI Magyarország Zrt. 2131 Göd,
Schenek István u. 1. szám alatti telephely
katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása
Ügyintéző: Andor Máté tű. szds.
Telefonszám: 06-1/469-4105
A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság elsőfokú iparbiztonsági hatósági hatáskörében
eljárva (a továbbiakban: Iparbiztonsági hatóság) a
Samsung SDI Magyarország Gyártó és
Értékesítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság (2131 Göd, Schenek István u. 1.,
cégjegyzékszám: 13-10-040717, adószáma: 12627884-2-44, a továbbiakban: Üzemeltető)
kérelmére a 2131 Göd, Schenek István u. 1. (hrsz. 056) szám alatti felső küszöbértékű veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzem (a továbbiakban:
Meglévő üzem) felülvizsgált és a módosításokkal
egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentésének elfogadására és a katasztrófavédelmi
engedély megadására indult eljárásában az alábbi döntést hozza:
H A T Á R O Z A T
I. Az Üzemeltető kérelmére a Meglévő üzemére vonatkozó 2021. októberi keltezésű, az
Iparbiztonsági hatóság részére 2021. november 04-én EPAPIR-20211103-12002 azonosító
számon benyújtott és 36300/3493-18/2021.ált. ügyiratszámon iktatott – felülvizsgált és a
módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt – biztonsági jelentését
elfogadom.
II. Az Üzemeltető kérelmére a Meglévő üzemében a veszélyes tevékenység végzéséhez
szükséges
katasztrófavédelmi engedélyt az alábbiak szerint adom meg:
Veszélyes tevékenység kizárólag az alábbi üzemrészekben, mint veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítményekben végezhető:
1. 92M épületrész: XV. tűzszakasz – földszint Mixing üzemrész (5 809 m2)
2. 92M épületrész: XVI. tűzszakasz – Elektróda üzemrész (14 961 m2)
3. 92M épületrész és 72M épületrész: X. tűzszakasz - emeleti Mixing üzemrész (15 816 m2)
4. 33-as Elektrolit tároló (883 m2)
5. 35-ös Utility épület (10 365 m2)
6. 13-as számú szennyvízkezelő telep (588 m2)
7. 205-ös Toxic Material Storage (670 m2)
Veszélyes tevékenység a fenti veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények, épületrészek
területén kívül kizárólag - az Üzemeltető kérelme alapján - az Iparbiztonsági hatóság arra
vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyével végezhető.
III. Jelen határozat véglegessé válásával egyidejűleg hatályát veszti az Üzemeltető veszélyes
tevékenységét engedélyező, az Iparbiztonsági hatóság által 2021. március 17-én 36300/3871-
44/2019.ált. számon kiadott határozatba foglalt katasztrófavédelmi engedély.
2
IV. Figyelemfelhívás
a) Üzemeltető a jelen döntéssel elfogadott biztonsági jelentésben és mellékleteiben
foglaltak (különösen a biztonsági irányítási rendszer, a technológiai, beruházási,
karbantartási és más műszaki előírások) szerint köteles működni.
b) Amennyiben a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben vagy annak védelmét ellátó
szervezetben a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset kockázatát növelő
változtatás történik, az üzemeltetőnek a belső védelmi tervet soron kívül pontosítania
kell, és elfogadásra be kell nyújtania az Iparbiztonsági hatósághoz.
V. Tájékoztatás
Az Iparbiztonsági hatóság abban az esetben, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban illetve a
jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, vagy ha a biztonságos üzemeltetés
feltétele bármely okból hiányzik, a veszélyes tevékenység folytatásának felfüggesztését rendelheti
el.
Ha az Üzemeltető a biztonságos működéssel kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti és a
biztonságos üzemeltetés feltételeiben súlyos hiányosság jelentkezik, akkor az Iparbiztonsági
hatóság a katasztrófavédelmi engedély visszavonásával a veszélyes tevékenység folytatását
megtiltja.
Az Üzemeltető költségére és veszélyére az Iparbiztonsági hatóság a rendőrség
közreműködésével a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben foglalkoztatott, vagy annak
területén lévő személyeknek a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területére történő
belépésének, illetve az ott-tartózkodásának megtiltását; a veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem, veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény helyiségeinek lezárását és ennek hatósági
pecséttel történő hitelesítését; a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítmény biztonsági őrzését; a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben,
veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítményben található veszélyes anyagok, eszközök
elszállítását, környezetvédelmi szabályok szerinti megsemmisítését, vagy veszélyeztető jellegük
megszüntetését rendelheti el.
Az Üzemeltető a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesettel, vagy üzemzavarral
összefüggésben megelőző, elhárító, helyreállító intézkedésekre, valamint a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset körülményeinek kivizsgálására kötelezhető.
Az Üzemeltető a hatósági határozatban, vagy a jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek
elmulasztása, vagy a veszélyes tevékenységgel kapcsolatos súlyos balesettel vagy üzemzavarral
összefüggésben a megelőző, elhárító és helyreállító intézkedésekre vonatkozó kötelezettsége be
nem tartása esetén katasztrófavédelmi bírsággal sújtható. A katasztrófavédelmi bírság legkisebb
összege 300.000,- forint, azaz háromszázezer forint, legmagasabb összege 3.000.000,- forint,
azaz hárommillió forint. A bírság egy eljárásban ugyanazon kötelezettség ismételt megszegése,
vagy más kötelezettségszegés esetén ismételten is kiszabható. A bírság megfizetése nem
mentesít a büntetőjogi, illetve a polgári jogi felelősség, valamint az elmulasztott kötelezettség
teljesítése alól.
Jelen határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs, a vitatott
közigazgatási cselekmény ellen a Budapest Környéki Törvényszéknek címzett és a Pest Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (1149 Budapest, Mogyoródi út 43.) a közléstől számított 30
napon belül benyújtott kereseti kérelemmel közigazgatási pert lehet kezdeményezni.
Az Iparbiztonsági hatóság jelen döntést hirdetményi úton közli, a döntésről készített hirdetményt
a hirdetőtábláján és honlapján (https://pest.katasztrofavedelem.hu/25249/hirdetmenyek)
közzéteszi. A döntés közlésének napja a hirdetmény kifüggesztését követő 5. nap.
A döntés a közléssel véglegessé válik.
3
A jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet
az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével köteles benyújtani a keresetlevelet az
elsőfokú közigazgatási döntést hozó szervnél. A jogi képviselővel eljáró fél és a belföldi
székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet - ha nem ügyvédi képviselettel jár el - az
elektronikus benyújtás során a képviseletét ellátó személy teljes körű azonosítását biztosító és az
űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével is eljárhat, ha azzal rendelkezik.
Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben, az alperes a védiratban kérheti. Tárgyalás tartása
a perbelépési kérelemben, illetve a perbevonástól vagy a perbeállítástól számított tizenöt napon
belül is kérhető. A tárgyalás tartása iránti kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel.
I n d o k o l á s
I. Előzmény
Az Iparbiztonsági hatóság a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozatában 2021. március 17-én,
mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem veszélyes tevékenységének
végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyt adott az Üzemeltető részére, amely az alábbi
két feltételt tartalmazta:
1.
Az 1. számú üzem B zónájának 92.000 m2-es épületrészében (továbbiakban: 92M
épületrész), mint veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítményben katasztrófavédelmi
engedélyhez kötött veszélyes tevékenység kizárólag az épületrész építésügyi hatósági
eljárásban hozott használatbavételi engedély véglegessé válását követően kezdhető meg.
2.
Az 1. számú üzem „Assembly épületrész” és az „Üzem épületrész 4-es zónájában
található Elektróda terület”, mint veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények
átalakításokkal érintett területein (a továbbiakban: Átalakításokkal érintett terület)
katasztrófavédelmi engedélyhez kötött veszélyes tevékenység kizárólag a
módosításokkal érintett tűzjelző és tűzoltó rendszerek megfelelőségének és
üzemképességének igazolásával, a Hatóság, mint iparbiztonsági hatóság jóváhagyását
követően kezdhető meg.
A 36300/3871-44/2019.ált. számú határozat 1. pontjában foglalt feltételt az Üzemeltető
teljesítette, a 92M épületrészre a Pest Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi
Főosztály PE/ETDR-EP/7872-29/2021. ügyiratszámú határozatával használatbavételi engedélyt
adott.
Üzemeltető a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozat 2. pontjában foglalt feltétel teljesítését
nem igazolta.
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. szeptember 07-én a 36300/3493-1/2021.ált. számú
határozatában a Meglévő üzemre vonatkozó, a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozattal
elfogadott biztonsági jelentés soron kívüli felülvizsgálatára kötelezte az Üzemeltetőt.
A biztonsági jelentés felülvizsgálatát, és annak alapján az átdolgozását és egységes szerkezetbe
foglalását az Üzemeltető elvégezte.
II. Kérelem benyújtása és a tényállás tisztázása
Az Üzemeltető 2021. október 5-én kérelmet nyújtott be az Iparbiztonsági hatósághoz a
felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés elfogadására,
és a veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedély megadására. Az
Iparbiztonsági hatóságnál 36300/3493-2/2021.ált. számon iktatott kérelem alapján 2021. október
6-án megindult a katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás.
II.a. Hiánypótlás
4
A benyújtott dokumentáció vizsgálata során az Iparbiztonsági hatóság az alábbi hiányosságokat
állapította meg, melyekkel kapcsolatban 2021. október 08-án a 36300/3493-4/2021.ált. számú
végzésében hiánypótlásra hívta fel az Üzemeltetőt. A hiánypótlás teljesítésének határideje 2021.
október 11. volt.
„A hiánypótlásnak az alábbiakra kell kiterjednie:
1. nyújtsa be a biztonsági jelentés, valamint a biztonsági jelentés mellékletét képező belső
védelmi terv mellékleteit.
2. aktualizálja a biztonsági jelentés nyilvános és védendő adatokat tartalmazó változatában,
valamint a belső védelmi tervben a Telephely területén készenlétben álló tűzoltó erők
létszámát és felszerelését.
3. mutassa be a Telephely területén egyszerre egy időben maximálisan jelen lévő NCA
(Alumínium-kobalt-lítium-nikkel oxid), mint veszélyes anyag pontos mennyiségét, és ez
alapján pontosítsa a biztonsági jelentés nyilvános és védendő adatokat tartalmazó
változatát.
4. a biztonsági jelentést és a belső védelmi tervet egészítse ki a Telephely területén
készenlétben tartott egységes digitális rádiótávközlő rendszer (továbbiakban: EDR)
eszközeinek bemutatásával.
5. egészítse ki a belső védelmi tervet a veszélyhelyzeti irányító szervezet, a védekezési
tevékenységet elindító, a védekezést irányító és más megjelölt, feladat- és hatáskörrel bíró
személyek nevével, és elérhetőségi adataival, a külső szervekkel kapcsolatot tartó, valamint
a külső védelmi tervvel, a veszélyhelyzeti értesítéssel és adatszolgáltatással kapcsolatos
üzemi tevékenységet végző személyek nevével és elérhetőségi adataival, valamint a külső
védelmi tervhez kapcsolódó feladatok leírásával.”
Az Üzemeltető a fenti hiányosságok pótlására 2021. október 11-én benyújtotta a módosított
biztonsági jelentését, annak védendő adatokat nem tartalmazó változatát, a jogszabályban előírt
tartalommal a biztonsági jelentés kivonatát, amit az Iparbiztonsági hatóság 36300/3493-
5/2021.ált. számon iktatott.
II.b. Nyilatkozattételi felhívás-1
Az Iparbiztonsági hatóság a hiánypótlási felhívás alapján benyújtott módosított biztonsági
dokumentációt megvizsgálta, és az abban foglaltakkal kapcsolatban 2021. október 28-án az
Üzemeltetőt a 36300/3493-14/2021.ált. számú végzésben iratbemutatásra és nyilatkozattételre
hívta fel (a továbbiakban: Nyilatkozattételi felhívás-1). Az iratbemutatásnak és
nyilatkozattételnek az alábbiakra kellett kiterjednie:
1. „A Biztonsági Jelentés (továbbiakban: BJ) 2.2.5. pontjának kiegészítése a 2131 Göd,
Ipartelep 5980. szám alá bejegyzett, az Üzemeltető Meglévő üzemének területén belül
tevékenységet végző ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (székhelye: 4028 Debrecen,
Weszprémi utca 2. A. ép. 2., cégjegyzékszáma: 09-09-002333, adószáma: 11148177-2-09)
jellemző adataival az indokolásban részletezettek szerint.
2. A BJ 2.4.1. fejezetében bemutatott, a lehetséges veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos
balesetet eredményező és a következmények alakulására hatást gyakorló meteorológiai
jellemzők friss meteorológiai adatokkal történő alátámasztása.
3. A szennyvíz kezelése során keletkezett, leválasztott és szárított NCM és NCA tartalmú
szennyvíz iszap az összegyűjtését követően a Meglévő üzem területén belüli
felhasználásának, illetve a keletkezett szennyvíziszap elszállítását végző gazdasági
társaságnak a bemutatása.
5
4. A veszélyes és nem veszélyes hulladék üzemi gyűjtő helyet és a 04 és 204 jelű cella
semlegesítő épületeket működtető, irányító, vagy szerződés alapján a tárgyi létesítmények
műszaki üzemeltetése felett meghatározó gazdasági vagy döntéshozatali befolyással
rendelkező gazdasági társaság megnevezése.
5. A határozat rendelkező részének 4. pontja alapján tett nyilatkozat hitelt érdemlő módon
történő bizonyítása az ezt igazoló iratok bemutatásával.”
Az iratbemutatás és nyilatkozattétel határideje a végzés kézhezvételétől számított 5 napon belül
volt. A visszaérkezett elektronikus letöltés igazolás alapján az Üzemeltető a végzést 2021.
október 29-én átvette.
Az Üzemeltető 2021. november 3-án benyújtotta a 36300/3493-14/2021.ált. számú végzésben
foglaltak igazolására a védendő adatokat tartalmazó felülvizsgált és a módosításokkal egységes
szerkezetbe foglalt biztonsági jelentést, valamint a nyilatkozatokat, amelyet az Iparbiztonsági
hatóság a 36300/3493-18/2021.ált. számon iktatott.
III. Nyilvánosság biztosítása
Az Üzemeltető által benyújtott és az Iparbiztonsági hatóságnál 36300/3493-18/2021.ált. számon
iktatott biztonsági dokumentáció alkalmas volt a nyilvánosság biztosítási eljárásra bocsátásra.
Az Iparbiztonsági hatóság a 2021. október 14-én kelt 36300/3493-12/2021.ált. iktatási számú
átiratában
a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló
2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) és
a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos
balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendeletben (továbbiakban: R.)
vonatkozó előírásaival összhangban felkérte
a Göd város közigazgatási területén különleges
gazdasági övezet kijelöléséről szóló 294/2020. (VI. 18.) Kormányrendelet és
a különleges
gazdasági övezetről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi LIX.
törvény 3. § (3) bekezdése alapján Pest Megyei Önkormányzat elnökét (a továbbiakban: Elnök),
hogy biztosítsa a lakossági véleménynyilvánítás lehetőségét hirdetményi közzététel és
közmeghallgatás megtartásával a folyamatban lévő katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás
során.
A Kat. 33. § (1) bekezdése szerint a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem telephelye szerint
illetékes polgármesternek (jelen esetben az Elnöknek) az üzemeltetővel és a hatósággal
együttműködve külön jogszabályban meghatározottak szerint biztosítania kell, hogy a lakosság
véleményt nyilváníthasson már működő veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem tevékenységének
jelentős változtatására vonatkozó engedély kiadása előtt.
Az R. 21. § (1) bekezdés szerint a polgármester (jelen esetben az Elnök) a biztonsági jelentésről
hirdetményt tesz közzé az R. 10. melléklet 6. pontjában felsoroltaknak megfelelően. A R. 21. §
(2) bekezdése alapján a biztonsági dokumentációt hirdetményi közzététel útján –
nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások esetében – 15 napig
hozzáférhetővé kell tenni, ezen idő alatt az érintett nyilvánosság azokhoz észrevételeket tehet.
Az Elnök 2021. október 15-én a megyei önkormányzat hivatalos honlapján
(www.pestmegye.hu) hirdetményi úton közzétette a nyilvános biztonsági jelentést. A
nyilvánosságtól hozzá érkezett, biztonsági jelentéssel kapcsolatos észrevételeket az Elnök
megküldte az Iparbiztonsági hatóságnak az R. 21. § (5) bekezdésének megfelelően.
IV. Közmeghallgatás
Az R. 21. § (3) bekezdése értelmében a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem telepítési helye
szerint illetékes település polgármestere (jelen esetben az Elnök) a biztonsági jelentés
közzétételének lezárását követő 15 napon belül köteles közmeghallgatást tartani.
A veszélyhelyzet ideje alatt alkalmazandó egyes belügyi és közigazgatási tárgyú szabályokról,
valamint a veszélyhelyzettel összefüggő egyes intézkedésekről szóló 570/2020. (XII. 9.) Korm.
6
rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 9. § (1) bekezdése szerint
„A közigazgatási hatósági
eljárásban a közmeghallgatást az érintettek személyes megjelenése nélkül, az e rendeletben
foglaltak szerint kell megtartani.”
Az Elnök 2021. október 28-án a közmeghallgatással kapcsolatban meghívó levelet küldött az
Iparbiztonsági hatóságnak, melyet az a 36300/3493-17/2021.ált. iktatási számon iktatott. Az
Elnök a levelében tájékoztatta az Iparbiztonsági hatóságot, hogy a Korm. rendeletben előírtaknak
megfelelően a közmeghallgatást az alábbi módon tartják meg:
„2021. október 30. és november 2. között a lakosság megküldheti észrevételeit e-mailen. 2021.
november 1-én, valamint november 2-án 17 óráig lehetőséget biztosítunk a lakosságnak, hogy a
biztonsági jelentéssel kapcsolatos kérdéseiket, észrevételeiket telefonon is megtegyék. Az így
beérkezett kérdéseket továbbítjuk a szakhatóságok felé, és ezekre 2021. november 8-án 10 órától
online közvetítés formájában válaszolnak a szakhatóságok a Megyeháza épületében (1052
Budapest, Városház u. 7.)”
Az Elnök 2021. október 8-án közmeghallgatást tartott az Üzemeltető
Meglévő üzem felülvizsgált
és egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentésének elfogadására, és a veszélyes tevékenység
végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyezési eljárásban.
Az Elnök 2021. november 10-én az R. 21. § (6) bekezdésére figyelemmel a közmeghallgatáson
elhangzottakról készült jegyzőkönyvet az Iparbiztonsági hatóság részére megküldte.
V. Az érintett nyilvánosság észrevételei
V.a. Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe tartozó kérdések és észrevételek
A hirdetményi úton közzétett biztonsági jelentéssel kapcsolatban érkezett lakossági
észrevételek, valamint a közmeghallgatáson az érintett nyilvánosság részéről felmerült kérdések
és az azokra adott válaszok, melyek az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe tartoznak:
1. A biztonsági jelentés és a mellékletét képező belső védelmi terv soron kívüli
felülvizsgálatának célja, hogy a biztonsági dokumentáció igazodjon az üzemet érintő
változásokhoz, szavatolja az üzem biztonságos működését, az üzemben dolgozók, valamint
a környező lakosság biztonságát. A katasztrófavédelmi engedélyezési eljárások minden
esetben a hatályos jogszabályok előírásainak megfelelően történtek, a tájékoztatás több
lépcsőben valósult meg. A kérelem benyújtását követően a beérkezett dokumentumok
védendő adatokat nem tartalmazó változatát az Iparbiztonsági hatóság a jelen határozat
indokolás részének III. pontjában részletezettek szerint megküldte a jelen eljárásban a
nyilvánosság biztosítását végző Elnök részére.
2. A biztonsági jelentést az üzemeltető készíti el a jogszabályban meghatározott tartalommal,
azonban annak bizonyos részeit nem nyilvános adatnak minősítheti. Az iparbiztonsági
hatóság a védett adatokat is tartalmazó, teljes biztonsági jelentés alapján hozza meg
döntését, az eljárás során vizsgálja a dokumentáció teljes tartalmi megfelelőségét, valamint
a helyszínen vizsgálja, hogy a biztonsági dokumentációban bemutatott adatok a valóságnak
megfelelnek-e. Ezen felül a hatóság az üzemeltető által megadott bemeneti adatokat,
amelyek a kockázat- és következményelemzést megalapozzák, speciális, erre a célra
kifejlesztett szoftverrel minden esetben ellenőrzi. Az engedélyezési eljárást követően a jelen
eljárásban benyújtott biztonsági jelentés hatóság által elfogadott változata lesz érvényes, a
korábban elfogadott biztonsági jelentés érvényét veszíti, a biztonság színvonala nem
csökkenhet.
3. Az Iparbiztonsági hatóság rendszeresen, valamint minden rendkívüli eseményt követően
soron kívül ellenőrzi a veszélyes üzemek működését. Az ellenőrzések kiterjednek az üzem
egészére, illetve azon üzemrészek külön vizsgálatára is, ahol katasztrófavédelmi
7
engedélyhez kötött veszélyes tevékenységet végeznek. Az Üzemeltető Meglévő üzemének
területén 2017 óta a katasztrófavédelem összesen több mint 30 ellenőrzést tartott, amelynek
egy része előzetes kiértesítés nélküli ellenőrzés volt. Az ellenőrzések során, amennyiben
szabálytalanságot állapítottak meg, minden esetben intézkedett a hatóság, továbbá a
hiányosságok megszüntetését minden esetben utóellenőrzés vizsgálta. Az ellenőrzéseket
szükség szerint a társhatóságokkal (pl. kormányhivatal építésügyi vagy műszaki biztonsági
szakterülete) együttesen kerültek végrehajtásra.
4. Az Iparbiztonsági hatóság a veszélyes üzemek területén bekövetkezett, veszélyes
anyagokkal kapcsolatos minden rendkívüli eseményt kivizsgál, így a kérdések között
szereplőket is. A hatóság vizsgálata alapján az események nem minősültek jogszabályban
definiált veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarnak, vagy súlyos balesetnek.
Jogszabály az üzemeltető részére bejelentési és tájékoztatási kötelezettséget meghatározott
esetekben ír elő.
5. Magyarországon számos felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem
környezetében kiépítésre került meteorológiai és vegyi monitoring, valamint lakossági
riasztó rendszer. A MoLaRi rendszer célja a veszélyes anyag baleseti jellegű kikerülésének
korai előrejelzése, a lakosság riasztása és tájékoztatása, a lakosságvédelmi intézkedések
meghatározásához adatok, terjedési modellek biztosítása. Az Üzemeltető gödi
telephelyének környezetében az Üzemeltető MoLaRi rendszert építtetett ki, amelyet a
katasztrófavédelem működtet. A telepített érzékelőkön kívül a rendszer része a lakossági
riasztórendszer, amelynek a próbája minden hónapban megtörténik. A próbákról a
katasztrófavédelem honlapján és Göd Város Önkormányzatánál is kaphatnak információt.
Az üzem bővítése során további üzemeltetői döntés tárgyát képezi, hogy a rendszer mikor
és milyen módon kívánják bővíteni.
6. A külső védelmi terv célja, hogy nem várt esemény bekövetkezése esetén a lakosság
biztonsága biztosított legyen, ennek érdekében tartalmazza az adott esemény kezeléséhez
szükséges alapvető intézkedéseket, azok gyakoroltatása rendszeresen megtörténik. A külső
védelmi terv a veszélyeztetett település polgármesterének közreműködésével készül.
A biztonsági jelentés minden módosítása alkalmával felülvizsgálatra kerül a külső védelmi
terv is, a változás mértékére tekintettel – amennyiben indokolt – annak módosítása is
megtörténik. Göd Város külső védelmi tervével kapcsolatos kérdésekre elmondható, hogy
egy nem várt esemény esetén kialakult forgalmi helyzet kezeléséhez a külső védelmi terv
tartalmaz adatokat, így például a rendvédelmi szervek felvonulási útvonalait is, az esemény
jellegétől függően a Rendőrség végzi a forgalom korlátozását és irányítását.
7. Más szervek mellett a katasztrófavédelemnek is feladata a veszélyes áruk közúti
szállításának ellenőrzése, amelyet a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
rendszeresen végez. A közúti veszélyes anyag kijutással járó káresemények kezelésére a
katasztrófavédelem fel van készülve, a műveletirányítási ügyeletek a szükséges erőket,
eszközöket egy esetleges káresemény helyszínére irányítják.
V.b. Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe nem tartozó észrevételek
A hirdetményi úton közzétett biztonsági jelentéssel kapcsolatos lakossági észrevételek, valamint
a közmeghallgatáson az érintett nyilvánosság részéről felmerült kérdések közül a
zajszennyezésre, az építésfelügyeleti hatóság engedélyezési eljárására, a különleges gazdasági
övezet szabályaira, a szennyvízre, az egységes környezethasználati engedélyre, illetve az
Üzemeltető távlati kapacitásnövelésére vonatkozó kérdések nem tartoznak az Iparbiztonsági
hatóság hatáskörébe.
V.c. Az érintett nyilvánosság észrevételeinek mérlegelése
A hirdetményi úton közzétett biztonsági jelentéssel kapcsolatban érkezett lakossági
észrevételeket, valamint a közmeghallgatáson az érintett nyilvánosság részéről felmerült
8
kérdéseket az Iparbiztonsági hatóság a döntéshozatal során mérlegelte. A nyilvánosság
biztosítási folyamat és a közmeghallgatás során az Iparbiztonsági hatóság a hatáskörébe tartozó
kérdésekre a válaszokat megadta, az ügy érdemét érintő további, a R. 21. § (6) bekezdésében
meghatározott, a döntés meghozatala során mérlegelendő észrevétel nem merült fel.
VI. Biztonsági jelentés valóságtartalmának vizsgálata
VI.a. Helyszíni szemle-1
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. november 09-én az Üzemeltető Meglévő üzemének területén a
Kat. 25. § alapján lefolytatott katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás során a R. 13. § (1)
bekezdése alapján a felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági
jelentés valóságtartalmának vizsgálata céljából helyszíni szemlét tartott, amelyről
36300/3493-19/2021.ált. számon jegyzőkönyv készült.
VI.b. Nyilatkozattételi felhívás-2
A Helyszíni szemle-1 során tapasztaltak, valamint az Üzemeltető részére 2021. március 17-én
36300/3971-44/2019.ált. számon kiadott, veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó
katasztrófavédelmi engedély rendelkező részének 2. pontjában foglalt feltételre tekintettel az
Iparbiztonsági hatóság 2021. november 12-én a 36300/3493-25/2021.ált. számú végzésében
iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt (a továbbiakban: Nyilatkozattételi
felhívás-2).
Az iratbemutatásnak és nyilatkozatnak az alábbiakra kellett kiterjednie:
„Az „Assembly épületrész” (II. és III. tűzszakasz), az „Üzem épületrész 4-es zónájában
található Elektróda terület”, valamint a „Stack üzemrész” (V/A és V/C tűzszakaszok) mint
veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények átalakításokkal érintett területein (a
továbbiakban: Átalakításokkal érintett területek) a módosításokkal érintett tűzjelző és tűzoltó
rendszerek megfelelőségének és üzemképességének igazolásai.”
Az iratbemutatás és nyilatkozattétel határideje 2021. november 30. volt.
Az Üzemeltető 2021. november 30-án nyilatkozatot és kérelmet nyújtott be, amelyet az
Iparbiztonsági hatóság a 36300/3493-27/2021.ált. számon iktatott. Az Üzemeltető nyilatkozata
alapján a Meglévő üzem „Stack üzemrész”, „Assembly épületrész” és „72M épületrész
Elektróda terület (3-as és 4-es zóna)” tűzjelző és tűzoltó rendszereinek kivitelezése még
folyamatban van, ezért az Üzemeltető kérelmezte, hogy az oltó/tűzjelző rendszerei
használatbavételének végső határideje 2022. január 15. legyen.
VI.c. Helyszíni szemle-2
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. december 02-án az Üzemeltető által 2021. november 30-án
benyújtott nyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának vizsgálata céljából helyszíni szemlét
tartott a Meglévő üzem területén. Az Iparbiztonsági hatóság a Helyszíni szemle-2 során az
Üzemeltető nyilatkozatával megegyező állapotot tapasztalt. A Helyszíni szemle-2
megállapításait a 36300/3493-29/2021.ált. számon iktatott jegyzőkönyv tartalmazza, amely
2021. december 03-án cégkapun keresztül megküldésre került az Üzemeltető részére, aki a
megállapításokkal kapcsolatban nyilatkozatot nem tett.
VII. Döntéshozatal
Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörét
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi
CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) szakszerűség, egyszerűség és az ügyféllel való együttműködés
9
alapelveire figyelemmel gyakorolta.
VII.a. Biztonsági jelentés elfogadása
Az Üzemeltető a felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglaltan benyújtott
biztonsági jelentés elfogadását és a Meglévő üzemre a veszélyes tevékenység végzésére
vonatkozó katasztrófavédelmi engedély megadását kérelmezte az Iparbiztonsági hatóságtól.
A tényállás teljeskörű tisztázása érdekében az Iparbiztonsági hatóság hiánypótlási felhívást és
nyilatkozattételi felhívást (Nyilatkozattételi felhívás-1) intézett az Üzemeltetőhöz, melyeket az
teljesített.
A hiánypótlási felhívás és a Nyilatkozattételi felhívás-1 alapján kiegészített biztonsági jelentés
valóságtartalmának helyszíni vizsgálata során az Iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy a
Meglévő üzem a területén ténylegesen jelen lévő tűzveszélyes folyadékok, mérgező
tulajdonságú és környezetre veszélyes anyagok maximális mennyisége alapján, a R. 1.
melléklete szerinti összegzési szabályt alkalmazva, felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzemnek minősül.
A katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás során az Iparbiztonsági hatóság vizsgálata alapján az
Üzemeltető által benyújtott felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt
biztonsági jelentés az alábbiak szerint megfelel az R. 3. mellékletében a biztonsági jelentéssel
kapcsolatban megfogalmazott tartalmi és formai követelményeknek:
a) az Üzemeltető a biztonsági jelentésben megfelelő részletességgel mutatja be az R. 8. § (2)
bekezdésben megjelölt szervezeti és eszköz rendszert, illetve a kockázatelemzés
eredményét;
b) a biztonsági jelentés tartalma alapján bizonyítja, hogy az Üzemeltető a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek kialakulásának lehetőségeit a biztonsági irányítási
rendszer kialakítása során figyelembe vette;
c) a kockázat mértéke megfelel az R. 7. melléklet 1.5. a) és 1.6. pontjában meghatározott
elfogadhatósági feltételeknek;
d) a környezetterheléssel járó súlyos balesetből származó veszélyeztetés megfelel az R. 7.
melléklet 1.7. pontjában meghatározott elfogadhatósági feltételeknek;
e) a belső védelmi terv az R. 8. melléklet szerinti tartalmi és formai követelményeknek
megfelel, az ott meghatározott feladatok arányban állnak a biztonsági jelentésben megjelölt
veszélyeztetéssel, a tervezett intézkedésekben leírt feladatok végrehajtásának feltételei
biztosítottak.
A felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés megfelel a
R. 3. mellékletében megfogalmazott tartalmi és formai követelményeknek, ezért a határozatom
rendelkező részének I. pontjában az Iparbiztonsági hatóságnál 36300/3493-18/2021.ált.
ügyiratszámon iktatott, EPAPIR-20211103-12002 azonosító számon benyújtott biztonsági
jelentés elfogadásáról döntöttem.
VII.b. Veszélyes tevékenység engedélyezése
A hiánypótlási felhívás és a Nyilatkozattételi felhívás-1 alapján kiegészített biztonsági jelentés
valóságtartamának helyszíni vizsgálata (Helyszíni szemle-1, jegyzőkönyv száma: 36300/3493-
19/2021.ált.) során az Iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy az Üzemeltető nem
teljesítette teljeskörűen a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozat 2. feltételében
meghatározottakat, így nem igazolt teljeskörűen a Meglévő üzemben a veszélyes anyagokkal
foglalkozó összes létesítmény területén kialakított beépített automatikus tűzjelző- és
oltóberendezések tűzvédelmi megfelelősége.
A R. 3. melléklet 1.7 e) pontja alapján az Üzemeltető a biztonsági jelentésben „
Bemutatja a
veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset
10
következményei csökkentésére rendszeresített felszereléseket, valamint a vezetéshez és a döntés-
előkészítéshez szükséges infrastruktúrát: az érzékelő/védelmi rendszereket …”. A felülvizsgált
és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés tartalma alapján nem volt
egyértelműen megállapítható a Meglévő üzem területén kialakított beépített automatikus
tűzjelző- és oltóberendezések megfelelősége. A beépített automatikus tűzjelző- és
oltóberendezések megfelelőségének tisztázása érdekében az Iparbiztonsági hatóság
iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt (Nyilatkozattételi felhívás-2).
A Nyilatkozattételi felhívás-2, valamint az Üzemeltető 36300/3493-27/2021.ált. sz. iktatott
jognyilatkozata alapján az Iparbiztonsági hatóság a jogszabályoknak és a veszélyes tevékenység
végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyezési feltételeknek való megfelelőséget a
Helyszíni szemle-2 során vizsgálta (36300/3493-29/2021.ált. számon iktatott jegyzőkönyv).
Az Iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy az Üzemeltető a Meglévő üzemben nem minden
veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény esetén teljesíti a Kat. 37. § b) bekezdésében
meghatározott kötelezettségét, mely szerint minden intézkedést köteles megtenni a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyeinek megelőzésére, az esetleges baleset
hatásainak enyhítésére.
A R. 7. melléklet 1.5. a) és 1.6. pontjában meghatározott elfogadhatósági feltételek csak a
beépített tűzvédelmi berendezések megfelelősége esetén teljesülnek, ezért a tényállás tisztázását
követően határozatom rendelkező részének II. pontja szerint döntöttem, így veszélyes
tevékenység kizárólag az ott felsorolt veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények,
épületrészek területén végezhető.
VIII. További megállapítások
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. március 17-én kelt 36300/3871-44/2019.ált. számú
határozatának 2. feltétele alapján a „Assembly épületrész” és az „Üzem épületrész 4-es
zónájában található Elektróda terület”, mint veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények
átalakításokkal érintett területein veszélyes tevékenység kizárólag a módosításokkal érintett
tűzjelző és tűzoltó rendszerek megfelelőségének és üzemképességének igazolását követően
kezdhető meg.
A felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés, valamint a
veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó kérelem 2021. október 05-i benyújtásával
egyidejűleg Üzemeltető nem igazolta az Iparbiztonsági hatóság 36300/3871-44/2019.ált. számú
határozata 2. feltételének teljesülését.
Az Iparbiztonsági hatóság a kérelemre indult eljárásban a Helyszíni szemle-1 során
megállapította, hogy a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozata 2. feltételében megnevezett
épületrészeken túl a „Stack üzemrész” (V/A és V/C tűzszakaszok) mint veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítmény átalakításokkal érintett területein sem igazolt a módosításokkal érintett
tűzjelző és tűzoltó rendszerek megfelelősége. A tényállás további tisztázása érdekében a
Nyilatkozattételi felhívás-2 során az Iparbiztonsági hatóság a 36300/3493-25/2021.ált. számú
végzésében iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt.
Az Üzemeltető 2021. november 30-án kelt nyilatkozata alapján a „Stack üzemrész”, „Assembly
épületrész” és „72M épületrész Elektróda terület (3-as és 4-es zóna)” tűzjelző és tűzoltó
rendszereinek kivitelezése folyamatban van, és az Üzemeltető kezdeményezte az oltó/tűzjelző
rendszerei használatbavételének végső határidejének módosítását.
A beépített automatikus tűzjelző- és oltóberendezések megfelelőségének igazolására vonatkozó
kötelezettség az Üzemeltető számára az Iparbiztonsági hatóság 36300/3871-44/2019.ált. számú
határozata alapján 2021. márciusa óta fennállt és ismert volt, továbbá a megfelelőséget igazoló
dokumentumok pótlólagos benyújtására jelen eljárásban az Iparbiztonsági hatóság hiánypótlási
felhívása és a Nyilatkozattételi felhívás-2 alapján újabb határidő tűzésével Üzemeltetőnek
lehetősége volt.
11
Tekintettel arra, hogy a R. 7. melléklet 1.5. a) és 1.6. pontjában meghatározott elfogadhatósági
feltételek csak a beépített tűzvédelmi berendezések megfelelősége esetén teljesülnek, illetve az
Üzemeltető a megfelelőségük igazolását a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozatban előírtak
ellenére, valamint jelen eljárásban az Iparbiztonsági hatóság többszöri felhívására sem
teljesítette, további határidő módosításra nem volt lehetőség.
Fentiekre tekintettel a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem.
Tekintettel arra, hogy az Iparbiztonsági hatóság 36300/3493-1/2021.ált. számú határozatában a
36300/3871-44/2019.ált. számú határozattal elfogadott biztonsági jelentés soron kívüli
felülvizsgálatára kötelezte az Üzemeltetőt, amelynek az eleget tett jelen eljárásban, a jelen
határozat véglegessé válásával egyidejűleg hatályát veszti a 36300/3871-44/2019.ált. számon
kiadott katasztrófavédelmi engedély.
IX. Tájékoztatás az Üzemeltetői kötelezettségekről
A határozat rendelkező részében az alábbiak alapján hívtam fel az Üzemeltető figyelmét:
A R. 8. § (1) bekezdésének rendelkezése értelmében a felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzem üzemeltetője a 3. mellékletben meghatározott tartalmi és formai
követelményeknek megfelelő biztonsági jelentést készít, és az abban foglaltak szerint köteles
működni.
A Kat. 38. §-ának rendelkezése értelmében ha a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben vagy
annak védelmét ellátó szervezetben a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset
kockázatát növelő változtatás történik, az üzemeltetőnek a belső védelmi tervet soron kívül
pontosítania kell.
A Kat. és a R. rendelkezéseinek megfelelően az Üzemeltetőt további bejelentési,
engedélyeztetési, felülvizsgálati és jelentési kötelezettségek terhelik:
a) bejelentési kötelezettség a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítmény ideiglenes leállítása, végleges bezárása esetén (Kat. 27. § (2)
bekezdése);
b) felülvizsgálati eljárás kezdeményezési kötelezettség a veszélyes tevékenység ismételt
folytatása esetén (Kat. 27. § (3) a) pontja); a biztonságra hátrányosan kiható jelentős
változtatás esetén (Kat. 27. § (3) b) pontja); az alkalmazott veszélyes anyagok
mennyiségének jelentős növekedése vagy csökkenése, illetve a veszélyes anyag
jellegének, fizikai tulajdonságának vagy felhasználási folyamatának jelentős változása
esetén
(Kat. 27. § (3) c) pontja); az üzem besorolásának megváltozása esetén [Kat. 27. § (3) d)
pontja);
c) veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek és üzemzavarok vonatkozásában:
adatszolgáltatásra (R. 30. § (1)-(2)]; kivizsgálást követő tájékoztatásra (R. 30. § (4)
bekezdése); részletes jelentésre (R. 31. § (1)-(4) bekezdései); megelőzésre, enyhítésre és
helyreállításra (Kat. 37. § b) pontja; R. 20. § (7) bekezdése); kivizsgálásra és jelentésre
(Kat. 37. § c) bekezdése; valamint a megtett intézkedések kapcsán tájékoztatásra (Kat. 37.
§ d) pontja) vonatkozó kötelezettség;
d) a biztonsági jelentés felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség (Kat. 28. § (4) bekezdése;
29. §; R. 11. §-a);
e) a belső védelmi terv pontosításának, felülvizsgálatának, begyakoroltatására (Kat. 38. §-a;
az R. 20. § (2)-(3) és (6) bekezdései); az üzemi dolgozók és alvállalkozók tájékoztatására s
felkészítésére (R. 19. § (4) bekezdése) vonatkozó kötelezettség.
X. Az Iparbiztonsági hatóság által alkalmazható szankciók
12
A Kat. 35. § (2) bekezdése alapján ha az Üzemeltető a biztonságos működéssel kapcsolatos
kötelezettségeit nem teljesíti és a biztonságos üzemeltetés feltételeiben súlyos hiányosság
jelentkezik, akkor az Iparbiztonsági hatóság a katasztrófavédelmi engedély visszavonásával a
veszélyes tevékenység folytatását megtiltja. Ha az Üzemeltető a veszélyes tevékenységet
hatósági engedély nélkül kezdi el, akkor az Iparbiztonsági hatóság a veszélyes tevékenység
folytatását a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben jelen lévő veszélyes anyagok
mennyiségének alsó küszöbérték negyede alá csökkentésével korlátozza.
A Kat. 35. § (3) bekezdése alapján az Iparbiztonsági hatóság elrendelheti az Üzemeltető
költéségére és veszélyére a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben foglalkoztatott vagy
annak területén lévő személyeknek a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területére történő
belépésének, illetve az ott-tartózkodásának megtiltását, a veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem, veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény helyiségeinek lezárását és ennek hatósági
pecséttel történő hitelesítését, annak biztonsági őrzését, valamint a veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzemben, veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítményben található veszélyes
anyagok, eszközök elszállítását, megsemmisítését.
A Kat
. 35. § (5) bekezdés b) pontja alapján a hatóság katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult
a
törvény IV. fejezetében és a végrehajtási rendeletekben, vagy az azok alapján
meghozott hatósági döntésben foglalt előírások elmulasztása esetén. A Kat
. 35. § (6) bekezdése
alapján a bírság legkisebb összege háromszázezer forint, legmagasabb összege hárommillió
forint. A bírság összegét a törvényi keretek között a jogsértésnek az emberi életre és egészségre,
az anyagi javakra és a környezetre való veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés
súlyához és ismétlődéséhez igazodva kell meghatározni.
A Kat. 35. § (7) bekezdése szerint a bírság egy eljárásban, ugyanazon kötelezettség ismételt
megszegése vagy más kötelezettségszegés esetén ismételten kiszabható. A
katasztrófavédelmi
bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás befizetéséről és
visszatérítéséről szóló 208/2011. (X. 12.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése alapján több
különböző szabálytalanság megállapítása esetén a katasztrófavédelmi bírság összege az egyes
bírságtételek összege, amely legfeljebb 5.000.000,- forint lehet.
XI. Záró rész
A Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság Göd
területén megvalósuló beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági
szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm. rendelet
rendelkezései, valamint
a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások
megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény (a
továbbiakban: Ngt.) alapján az Üzemeltető veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó
katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű
beruházásnak minősül.
A döntés hirdetményi úton történő közlését, továbbá a közlés napját az Ngt. 2. § (2) bekezdése
írja elő.
Az Ákr. 116. § (4) bekezdés
e) pontja szerint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt
jelentőségűvé nyilvánított ügyben hozott döntés ellen nincs helye fellebbezésnek, a határozat az
Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a közléssel véglegessé válik.
Az Ákr. 114. § (1) bekezdése alapján az ügyfél - az önálló fellebbezéssel nem támadható
végzések kivételével - a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási pert indíthat.
A közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 18. § (1) bekezdése szerint a
pert az ellen a közigazgatási szerv ellen kell indítani, amely a jogvita tárgyát képező
közigazgatási tevékenységet megvalósította, többfokú közigazgatási eljárásban hozott
cselekmény esetén a közigazgatási cselekmény megvalósítója az utolsó fokon eljárt
közigazgatási szerv. A keresetlevél tartalmára és benyújtásának módjára a Kp. 37-39. §
rendelkezései az irányadóak.
13
Az eljáró bíróság illetékességét a Kp. 13. §-a határozza meg.
A közigazgatási per illetékének mértékét
az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 45/A. §-a határozza meg.
Az Itv. 62. § (1) bekezdés
h) pontjában foglaltak alapján a felet illetékfeljegyzési jog illeti meg a
közigazgatási bírósági eljárásban, a közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos pert és a szerződő
fél által indított közigazgatási szerződéssel kapcsolatos pert kivéve.
Az Itv. 59. § (1) bekezdése
alapján, akit tárgyi illetékfeljegyzési jog illet meg, mentesül az illeték előzetes megfizetése alól.
Ilyen esetben az fizeti az illetéket, akit a bíróság erre kötelez.
A Kp. 124. § (2) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján a bíróság törvény eltérő
rendelkezésének hiányában egyszerűsített perben jár el járulékos közigazgatási cselekménnyel
kapcsolatos perben. A Kp. 124. § (5) bekezdésében foglaltak alapján az egyszerűsített perben a
bíróság a tárgyaláson kívüli elbírálás szabályai szerint jár el. A Kp. 77. § (1) és (2) bekezdései
alapján, ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság sem tartja szükségesnek, a
bíróság az ügy érdemében tárgyaláson kívül határoz. Tárgyalás tartását a felperes a
keresetlevélben, az alperes a védiratban kérheti. Tárgyalás tartása a perbelépési kérelemben,
illetve a perbevonásától vagy a perbeállítástól számított tizenöt napon belül is kérhető. A
tárgyalás tartása iránti kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
A Kp. 29. § (1) bekezdése alapján az elektronikus kapcsolattartásra a polgári perrendtartás
szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 608. §-a szerint
az E-ügyintézési tv. alapján elektronikus úton történő kapcsolattartásra kötelezett minden
beadványt kizárólag elektronikusan –
az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások
általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.)
és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon – nyújthat be a bírósághoz, és a bíróság is
elektronikusan kézbesít a részére. Az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdése szerint, ha nemzetközi
szerződésből eredő kötelezettség alapján törvény vagy nemzetközi szerződés eltérően nem
rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy
tekintetében az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet, állam, önkormányzat, költségvetési
szerv, ügyész, jegyző, köztestület, egyéb közigazgatási hatóság, valamint az ügyfél jogi
képviselője.
Fentiek alapján a keresetlevelet - ha törvény eltérően nem rendelkezik - a vitatott közigazgatási
cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt megvalósító
közigazgatási szervhez benyújtani. Az elektronikus útra kötelezett félnek az „Űrlap keresetlevél
benyújtásához közigazgatási perben” című ÁNYK űrlapot kell kitölteni. A kitöltött ÁNYK
űrlapot és csatolt mellékleteit a www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után,
az ügyfélkapun keresztül a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez kell
beküldeni.
Az Ngt. 7-10. §-ai a közigazgatási perre vonatkozóan külön szabályokat állapítanak meg. Az
Ngt. 7. § (1) bekezdése alapján a közigazgatási perben a jogi képviselet kötelező.
Figyelembe véve az Ákr. 81. § (1) bekezdésében foglaltakat, mivel eljárási költség – az
igazgatási szolgáltatási díjon kívül – nem merült fel, így annak megállapításáról nem kellett
rendelkeznem.
Az Ngt. 3. § (1) bekezdése alapján a kiemelt jelentőségű ügyben az ügyintézési határidő
legfeljebb negyvenkét nap lehet. Az Ákr. 50. § (5) bekezdés b) pontja alapján az ügyintézési
határidőbe nem számít bele az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama. Mindezek
alapján az Iparbiztonsági hatóság az ügyintézési határidőn belül hozta meg döntését.
Határozatom jogalapja Kat. 25. § (1) bekezdése és a R. 4. §-a, valamint az Ákr. 80. § (1)
bekezdése.
Hatóságom hatáskörét a Kat. 25. § (1) bekezdése, valamint a R. 1. § 2a. pontja, valamint a R. 4.
14
§ (3) bekezdése határozza meg. Hatóságom illetékességét a Kat. 22. § (1) b) pontja, és
a
katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi
CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet 3. §. (3) bekezdése
és az 1. melléklet a) pontja határozza meg.
Budapest, „
elektronikus bélyegző szerint.”
Branyiczky Márk tű. dandártábornok
igazgató
Készült: 6 példányban - Egy példány: 13 oldal
Kapják:
1. Samsung SDI Magyarország Zrt. (2131 Göd, Ipartelep 6980. hrsz.) / Cégkapu
2. GENERISK Kft. (1223 Budapest, Szabadkai u. 14.) - Cégkapu
3. Pest Megyei Önkormányzat Elnöke - (1052 Budapest, Városház u. 7.) – /a döntés közlését követően/Hivatali kapu
4. Pest Megyei Védelmi Bizottság Elnöke (1052 Budapest, V. kerület Városház utca 7.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
5. Dunakeszi Járási Hivatal Vezetője (2120 Dunakeszi, Fő u. 143.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
6. Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya (1072 Budapest,
Nagy Diófa utca 10-12.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
7. Irattár
____________________________________ _ _
__
_
__
_
__
____________________________________ _ _
__
_
__
_
__
Cím: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43. 1903 Bp. Pf.: 314
Telefon: +36(1) 469-4105 E-mail:
[email protected]
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36300/3493-31/2021.ált.