Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Katasztrófavédelmi engedély - Samsung SDI gödi akkumulátorgyár'.



PEST MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:  Samsung   SDI   Magyarország   Zrt.   2131   Göd,
Schenek   István   u.   1.   szám   alatti   telephely
katasztrófavédelmi engedélyezési eljárása
Ügyintéző: Andor Máté tű. szds.
Telefonszám: 06-1/469-4105
A Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság elsőfokú iparbiztonsági hatósági hatáskörében
eljárva (a továbbiakban: Iparbiztonsági hatóság) a  Samsung SDI Magyarország Gyártó és
Értékesítő   Zártkörűen   Működő   Részvénytársaság
  (2131   Göd,   Schenek   István   u.   1.,
cégjegyzékszám:   13-10-040717,   adószáma:   12627884-2-44,  a   továbbiakban:   Üzemeltető)
kérelmére a 2131 Göd, Schenek István u. 1. (hrsz. 056) szám alatti felső küszöbértékű veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzem (a továbbiakban: Meglévő üzem) felülvizsgált és a módosításokkal
egységes   szerkezetbe   foglalt   biztonsági   jelentésének   elfogadására   és   a   katasztrófavédelmi
engedély megadására indult eljárásában az alábbi döntést hozza:
H A T Á R O Z A T
I. Az   Üzemeltető   kérelmére   a   Meglévő   üzemére   vonatkozó   2021.   októberi   keltezésű,   az
Iparbiztonsági   hatóság   részére   2021.   november   04-én   EPAPIR-20211103-12002   azonosító
számon   benyújtott   és   36300/3493-18/2021.ált.   ügyiratszámon   iktatott   –  felülvizsgált   és   a
módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt – biztonsági jelentését
elfogadom.
II. Az   Üzemeltető   kérelmére   a  Meglévő   üzemében  a   veszélyes   tevékenység   végzéséhez
szükséges
katasztrófavédelmi engedélyt az alábbiak szerint adom meg:
Veszélyes   tevékenység   kizárólag   az   alábbi   üzemrészekben,   mint   veszélyes   anyagokkal
foglalkozó létesítményekben végezhető:

1. 92M épületrész: XV. tűzszakasz – földszint Mixing üzemrész (5 809 m2)
2. 92M épületrész: XVI. tűzszakasz – Elektróda üzemrész (14 961 m2)
3. 92M épületrész és 72M épületrész: X. tűzszakasz - emeleti Mixing üzemrész (15 816 m2)
4. 33-as Elektrolit tároló (883 m2)
5. 35-ös Utility épület (10 365 m2)
6. 13-as számú szennyvízkezelő telep (588 m2)
7. 205-ös Toxic Material Storage (670 m2)
Veszélyes tevékenység a fenti veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmények, épületrészek
területén kívül kizárólag - az Üzemeltető kérelme alapján - az Iparbiztonsági hatóság arra
vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyével végezhető.

III. Jelen határozat véglegessé válásával egyidejűleg hatályát veszti az Üzemeltető veszélyes
tevékenységét engedélyező, az Iparbiztonsági hatóság által 2021. március 17-én 36300/3871-
44/2019.ált. számon kiadott határozatba foglalt katasztrófavédelmi engedély.

2
IV. Figyelemfelhívás
a) Üzemeltető   a   jelen   döntéssel   elfogadott   biztonsági   jelentésben   és   mellékleteiben
foglaltak   (különösen   a   biztonsági   irányítási   rendszer,   a   technológiai,   beruházási,
karbantartási és más műszaki előírások) szerint köteles működni. 
b) Amennyiben a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben vagy annak védelmét ellátó
szervezetben   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset   kockázatát   növelő
változtatás történik, az üzemeltetőnek a belső védelmi tervet soron kívül pontosítania
kell, és elfogadásra be kell nyújtania az Iparbiztonsági hatósághoz.
V. Tájékoztatás
Az Iparbiztonsági hatóság abban az esetben, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban illetve a
jogszabályokban  foglalt kötelezettségeinek  nem tesz eleget, vagy ha a biztonságos üzemeltetés
feltétele bármely okból hiányzik, a veszélyes tevékenység folytatásának felfüggesztését rendelheti
el.
Ha   az   Üzemeltető   a   biztonságos   működéssel   kapcsolatos   kötelezettségeit   nem   teljesíti   és   a
biztonságos   üzemeltetés   feltételeiben   súlyos   hiányosság  jelentkezik,   akkor   az   Iparbiztonsági
hatóság   a   katasztrófavédelmi   engedély   visszavonásával   a   veszélyes   tevékenység   folytatását
megtiltja.
Az   Üzemeltető   költségére   és   veszélyére   az   Iparbiztonsági   hatóság   a   rendőrség
közreműködésével   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemben   foglalkoztatott,   vagy   annak
területén   lévő   személyeknek   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzem   területére   történő
belépésének,   illetve   az   ott-tartózkodásának   megtiltását;   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó
üzem, veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény helyiségeinek lezárását és ennek hatósági
pecséttel történő hitelesítését; a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, veszélyes anyagokkal
foglalkozó   létesítmény   biztonsági   őrzését;   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemben,
veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményben   található   veszélyes   anyagok,   eszközök
elszállítását, környezetvédelmi szabályok szerinti megsemmisítését, vagy veszélyeztető jellegük
megszüntetését rendelheti el.
Az   Üzemeltető   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   balesettel,   vagy   üzemzavarral
összefüggésben   megelőző,   elhárító,   helyreállító   intézkedésekre,   valamint   a   veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset körülményeinek kivizsgálására kötelezhető. 
Az   Üzemeltető   a   hatósági   határozatban,   vagy   a   jogszabályokban   foglalt   kötelezettségeinek
elmulasztása, vagy a veszélyes tevékenységgel kapcsolatos súlyos balesettel vagy üzemzavarral
összefüggésben a megelőző, elhárító és helyreállító intézkedésekre vonatkozó kötelezettsége be
nem tartása esetén katasztrófavédelmi bírsággal sújtható. A katasztrófavédelmi bírság legkisebb
összege 300.000,- forint, azaz háromszázezer forint, legmagasabb összege 3.000.000,- forint,
azaz hárommillió forint. A bírság egy eljárásban ugyanazon kötelezettség ismételt megszegése,
vagy   más   kötelezettségszegés   esetén   ismételten   is   kiszabható.   A   bírság   megfizetése   nem
mentesít a büntetőjogi, illetve a polgári jogi felelősség, valamint az elmulasztott kötelezettség
teljesítése alól. 
Jelen   határozat   ellen   közigazgatási   úton   további   jogorvoslatnak   helye   nincs,   a   vitatott
közigazgatási cselekmény ellen a Budapest Környéki Törvényszéknek címzett és a Pest Megyei
Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (1149 Budapest, Mogyoródi út 43.) a közléstől számított 30
napon belül benyújtott kereseti kérelemmel közigazgatási pert lehet kezdeményezni.
Az Iparbiztonsági hatóság jelen döntést hirdetményi úton közli, a döntésről készített hirdetményt
a   hirdetőtábláján   és   honlapján   (https://pest.katasztrofavedelem.hu/25249/hirdetmenyek)
közzéteszi. A döntés közlésének napja a hirdetmény kifüggesztését követő 5. nap. 
A döntés a közléssel véglegessé válik.

3
A jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet
az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével köteles benyújtani a keresetlevelet az
elsőfokú   közigazgatási   döntést   hozó   szervnél.   A   jogi   képviselővel   eljáró   fél   és   a   belföldi
székhellyel   rendelkező   gazdálkodó   szervezet   -   ha   nem   ügyvédi   képviselettel   jár   el   -   az
elektronikus benyújtás során a képviseletét ellátó személy teljes körű azonosítását biztosító és az
űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével is eljárhat, ha azzal rendelkezik.
Tárgyalás tartását a felperes a keresetlevélben, az alperes a védiratban kérheti. Tárgyalás tartása
a perbelépési kérelemben, illetve a perbevonástól vagy a perbeállítástól számított tizenöt napon
belül is kérhető. A tárgyalás tartása iránti kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye. 
Eljárási  költség megtérítéséről  nem kellett  dönteni,  mert az eljárás  során ilyen  költség nem
merült fel.
I n d o k o l á s
I. Előzmény
Az Iparbiztonsági hatóság a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozatában 2021. március 17-én,
mint   felső   küszöbértékű   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzem   veszélyes   tevékenységének
végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyt adott az Üzemeltető részére, amely az alábbi
két feltételt tartalmazta: 
1.
Az 1. számú üzem B zónájának 92.000 m2-es épületrészében (továbbiakban: 92M
épületrész),   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményben   katasztrófavédelmi
engedélyhez kötött veszélyes tevékenység kizárólag az épületrész építésügyi hatósági
eljárásban hozott használatbavételi engedély véglegessé válását követően kezdhető meg.
2.
Az 1. számú üzem „Assembly épületrész” és az „Üzem épületrész 4-es zónájában
található   Elektróda   terület”,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítmények
átalakításokkal   érintett   területein   (a   továbbiakban:   Átalakításokkal   érintett   terület)
katasztrófavédelmi   engedélyhez   kötött   veszélyes   tevékenység   kizárólag   a
módosításokkal   érintett   tűzjelző   és   tűzoltó   rendszerek   megfelelőségének   és
üzemképességének igazolásával,  a Hatóság, mint iparbiztonsági  hatóság jóváhagyását
követően kezdhető meg.
A   36300/3871-44/2019.ált.   számú   határozat   1.   pontjában   foglalt   feltételt   az   Üzemeltető
teljesítette, a  92M épületrészre a  Pest Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi
Főosztály PE/ETDR-EP/7872-29/2021. ügyiratszámú határozatával használatbavételi engedélyt
adott.
Üzemeltető a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozat 2. pontjában foglalt feltétel teljesítését
nem igazolta.
Az   Iparbiztonsági   hatóság   2021.   szeptember   07-én   a   36300/3493-1/2021.ált.   számú
határozatában   a   Meglévő   üzemre   vonatkozó,   a   36300/3871-44/2019.ált.   számú   határozattal
elfogadott biztonsági jelentés soron kívüli felülvizsgálatára kötelezte az Üzemeltetőt.
A biztonsági jelentés felülvizsgálatát, és annak alapján az átdolgozását és egységes szerkezetbe
foglalását az Üzemeltető elvégezte.
II. Kérelem benyújtása és a tényállás tisztázása
Az   Üzemeltető   2021.   október   5-én   kérelmet   nyújtott   be   az   Iparbiztonsági   hatósághoz   a
felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés elfogadására,
és a veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedély megadására. Az
Iparbiztonsági hatóságnál 36300/3493-2/2021.ált. számon iktatott kérelem alapján 2021. október
6-án megindult a katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás.
II.a. Hiánypótlás

4
A benyújtott dokumentáció vizsgálata során az Iparbiztonsági hatóság az alábbi hiányosságokat
állapította meg, melyekkel kapcsolatban 2021. október 08-án a 36300/3493-4/2021.ált. számú
végzésében hiánypótlásra hívta fel az Üzemeltetőt. A hiánypótlás teljesítésének határideje 2021.
október 11. volt.
„A hiánypótlásnak az alábbiakra kell kiterjednie:
1. nyújtsa be a biztonsági jelentés, valamint a biztonsági jelentés mellékletét képező belső
védelmi terv mellékleteit.
2. aktualizálja a biztonsági jelentés nyilvános és védendő adatokat tartalmazó változatában,
valamint   a   belső   védelmi   tervben   a   Telephely   területén   készenlétben   álló   tűzoltó   erők
létszámát és felszerelését.

3. mutassa   be   a   Telephely   területén   egyszerre   egy   időben   maximálisan   jelen   lévő   NCA
(Alumínium-kobalt-lítium-nikkel   oxid),   mint   veszélyes   anyag   pontos   mennyiségét,   és   ez
alapján   pontosítsa   a   biztonsági   jelentés   nyilvános   és   védendő   adatokat   tartalmazó
változatát.

4. a   biztonsági   jelentést   és   a   belső   védelmi   tervet   egészítse   ki   a   Telephely   területén
készenlétben   tartott   egységes   digitális   rádiótávközlő   rendszer   (továbbiakban:   EDR)
eszközeinek bemutatásával.

5. egészítse   ki   a   belső   védelmi   tervet   a   veszélyhelyzeti   irányító   szervezet,   a   védekezési
tevékenységet elindító, a védekezést irányító és más megjelölt, feladat- és hatáskörrel bíró
személyek nevével, és elérhetőségi adataival, a külső szervekkel kapcsolatot tartó, valamint
a külső védelmi tervvel, a veszélyhelyzeti értesítéssel és adatszolgáltatással kapcsolatos
üzemi tevékenységet végző személyek nevével és elérhetőségi adataival, valamint a külső
védelmi tervhez kapcsolódó feladatok leírásával.”

Az Üzemeltető a fenti hiányosságok pótlására 2021. október 11-én benyújtotta a módosított
biztonsági jelentését, annak védendő adatokat nem tartalmazó változatát, a jogszabályban előírt
tartalommal   a   biztonsági   jelentés   kivonatát,   amit   az   Iparbiztonsági   hatóság   36300/3493-
5/2021.ált. számon iktatott.
II.b. Nyilatkozattételi felhívás-1
Az   Iparbiztonsági   hatóság   a   hiánypótlási   felhívás   alapján   benyújtott   módosított   biztonsági
dokumentációt  megvizsgálta,  és az  abban foglaltakkal  kapcsolatban  2021. október 28-án  az
Üzemeltetőt a 36300/3493-14/2021.ált. számú végzésben iratbemutatásra és nyilatkozattételre
hívta   fel   (a   továbbiakban:   Nyilatkozattételi   felhívás-1).   Az   iratbemutatásnak   és
nyilatkozattételnek az alábbiakra kellett kiterjednie:
1. „A   Biztonsági   Jelentés   (továbbiakban:   BJ)   2.2.5.   pontjának   kiegészítése   a   2131   Göd,
Ipartelep   5980.   szám   alá   bejegyzett,   az   Üzemeltető   Meglévő   üzemének   területén   belül
tevékenységet végző ÉLTEX Kereskedelmi és Fuvarozó Kft. (székhelye: 4028 Debrecen,
Weszprémi utca 2. A. ép. 2., cégjegyzékszáma: 09-09-002333, adószáma: 11148177-2-09)
jellemző adataival az indokolásban részletezettek szerint.

2. A BJ 2.4.1. fejezetében bemutatott, a lehetséges veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos
balesetet   eredményező   és   a   következmények   alakulására   hatást   gyakorló   meteorológiai
jellemzők friss meteorológiai adatokkal történő alátámasztása.

3. A   szennyvíz   kezelése   során   keletkezett,   leválasztott   és   szárított   NCM   és   NCA   tartalmú
szennyvíz   iszap   az   összegyűjtését   követően   a   Meglévő   üzem   területén   belüli
felhasználásának,   illetve   a   keletkezett   szennyvíziszap   elszállítását   végző   gazdasági
társaságnak a bemutatása.


5
4. A   veszélyes   és   nem   veszélyes   hulladék   üzemi   gyűjtő   helyet   és   a   04   és   204   jelű   cella
semlegesítő épületeket működtető, irányító, vagy szerződés alapján a tárgyi létesítmények
műszaki   üzemeltetése   felett   meghatározó   gazdasági   vagy   döntéshozatali   befolyással
rendelkező gazdasági társaság megnevezése.

5. A határozat rendelkező részének 4. pontja alapján tett nyilatkozat hitelt érdemlő módon
történő bizonyítása az ezt igazoló iratok bemutatásával.”
Az iratbemutatás és nyilatkozattétel határideje a végzés kézhezvételétől számított 5 napon belül
volt.   A   visszaérkezett   elektronikus   letöltés   igazolás   alapján   az   Üzemeltető   a   végzést   2021.
október 29-én átvette.
Az Üzemeltető 2021. november 3-án benyújtotta a 36300/3493-14/2021.ált. számú végzésben
foglaltak igazolására a védendő adatokat tartalmazó felülvizsgált és a módosításokkal egységes
szerkezetbe foglalt biztonsági jelentést, valamint a nyilatkozatokat, amelyet az Iparbiztonsági
hatóság a 36300/3493-18/2021.ált. számon iktatott.
III. Nyilvánosság biztosítása
Az Üzemeltető által benyújtott és az Iparbiztonsági hatóságnál 36300/3493-18/2021.ált. számon
iktatott biztonsági dokumentáció alkalmas volt a nyilvánosság biztosítási eljárásra bocsátásra.
Az Iparbiztonsági hatóság a 2021. október 14-én kelt 36300/3493-12/2021.ált. iktatási számú
átiratában a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló
2011. évi CXXVIII. törvény
 (a továbbiakban: Kat.) és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos
balesetek   elleni   védekezésről   szóló   219/2011.   (X. 20.)   Korm.   rendeletben
  (továbbiakban:   R.)
vonatkozó   előírásaival  összhangban   felkérte  a  Göd  város közigazgatási  területén   különleges
gazdasági   övezet   kijelöléséről   szóló   294/2020.   (VI. 18.)   Kormányrendelet
  és  a   különleges
gazdasági övezetről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi LIX.
törvény 
3. § (3) bekezdése alapján Pest Megyei Önkormányzat elnökét (a továbbiakban: Elnök),
hogy   biztosítsa   a   lakossági   véleménynyilvánítás   lehetőségét   hirdetményi   közzététel   és
közmeghallgatás   megtartásával   a   folyamatban   lévő   katasztrófavédelmi   engedélyezési   eljárás
során.
A Kat. 33. § (1) bekezdése szerint a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem telephelye szerint
illetékes   polgármesternek   (jelen   esetben   az   Elnöknek)   az   üzemeltetővel   és   a   hatósággal
együttműködve külön jogszabályban meghatározottak szerint biztosítania kell, hogy a lakosság
véleményt nyilváníthasson már működő veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem tevékenységének
jelentős változtatására vonatkozó engedély kiadása előtt.
Az R. 21. § (1) bekezdés szerint a polgármester (jelen esetben az Elnök) a biztonsági jelentésről
hirdetményt tesz közzé az R. 10. melléklet 6. pontjában felsoroltaknak megfelelően. A R. 21. §
(2)   bekezdése   alapján   a   biztonsági   dokumentációt   hirdetményi   közzététel   útján   –
nemzetgazdasági   szempontból   kiemelt   jelentőségű   beruházások   esetében   –   15   napig
hozzáférhetővé kell tenni, ezen idő alatt az érintett nyilvánosság azokhoz észrevételeket tehet.
Az   Elnök   2021.   október   15-én   a   megyei   önkormányzat   hivatalos   honlapján
(www.pestmegye.hu)   hirdetményi   úton   közzétette   a   nyilvános   biztonsági   jelentést.   A
nyilvánosságtól   hozzá   érkezett,   biztonsági   jelentéssel   kapcsolatos   észrevételeket   az   Elnök
megküldte az Iparbiztonsági hatóságnak az R. 21. § (5) bekezdésének megfelelően.
IV. Közmeghallgatás
Az R. 21. § (3) bekezdése értelmében a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem telepítési helye
szerint   illetékes   település   polgármestere   (jelen   esetben   az   Elnök)   a   biztonsági   jelentés
közzétételének lezárását követő 15 napon belül köteles közmeghallgatást tartani.
A veszélyhelyzet ideje alatt alkalmazandó egyes belügyi és közigazgatási tárgyú szabályokról,
valamint a veszélyhelyzettel összefüggő egyes intézkedésekről szóló 570/2020. (XII. 9.) Korm.


6
rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 9. § (1) bekezdése szerint „A közigazgatási hatósági
eljárásban   a   közmeghallgatást   az   érintettek   személyes   megjelenése   nélkül,   az   e   rendeletben
foglaltak szerint kell megtartani.”
 
Az Elnök 2021. október 28-án a közmeghallgatással kapcsolatban meghívó levelet küldött az
Iparbiztonsági   hatóságnak,   melyet   az   a   36300/3493-17/2021.ált.   iktatási   számon   iktatott.   Az
Elnök a levelében tájékoztatta az Iparbiztonsági hatóságot, hogy a Korm. rendeletben előírtaknak
megfelelően a közmeghallgatást az alábbi módon tartják meg:
„2021. október 30. és november 2. között a lakosság megküldheti észrevételeit e-mailen. 2021.
november 1-én, valamint november 2-án 17 óráig lehetőséget biztosítunk a lakosságnak, hogy a
biztonsági  jelentéssel  kapcsolatos  kérdéseiket,  észrevételeiket  telefonon  is  megtegyék.  Az  így
beérkezett kérdéseket továbbítjuk a szakhatóságok felé, és ezekre 2021. november 8-án 10 órától
online   közvetítés   formájában   válaszolnak   a   szakhatóságok   a   Megyeháza   épületében   (1052
Budapest, Városház u. 7.)”
Az Elnök 2021. október 8-án közmeghallgatást tartott az Üzemeltető Meglévő üzem felülvizsgált
és egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentésének elfogadására, és a veszélyes tevékenység
végzésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedélyezési eljárásban. 
Az Elnök 2021. november 10-én az R. 21. § (6) bekezdésére figyelemmel a közmeghallgatáson
elhangzottakról készült jegyzőkönyvet az Iparbiztonsági hatóság részére megküldte.
V. Az érintett nyilvánosság észrevételei
V.a. Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe tartozó kérdések és észrevételek
A   hirdetményi   úton   közzétett   biztonsági   jelentéssel   kapcsolatban   érkezett   lakossági
észrevételek, valamint a közmeghallgatáson az érintett nyilvánosság részéről felmerült kérdések
és az azokra adott válaszok, melyek az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe tartoznak:
1. A   biztonsági   jelentés   és   a   mellékletét   képező   belső   védelmi   terv   soron   kívüli
felülvizsgálatának   célja,   hogy   a   biztonsági   dokumentáció   igazodjon   az   üzemet   érintő
változásokhoz, szavatolja az üzem biztonságos működését, az üzemben dolgozók, valamint
a   környező   lakosság   biztonságát.   A   katasztrófavédelmi   engedélyezési   eljárások   minden
esetben   a   hatályos   jogszabályok   előírásainak   megfelelően   történtek,   a   tájékoztatás   több
lépcsőben   valósult   meg.   A   kérelem   benyújtását   követően   a   beérkezett   dokumentumok
védendő adatokat  nem tartalmazó  változatát  az Iparbiztonsági  hatóság a jelen határozat
indokolás   részének   III.   pontjában   részletezettek   szerint   megküldte   a   jelen   eljárásban   a
nyilvánosság biztosítását végző Elnök részére.
2. A biztonsági jelentést az üzemeltető készíti el a jogszabályban meghatározott tartalommal,
azonban   annak   bizonyos   részeit   nem   nyilvános   adatnak   minősítheti.   Az   iparbiztonsági
hatóság   a   védett   adatokat   is   tartalmazó,   teljes   biztonsági   jelentés   alapján   hozza   meg
döntését, az eljárás során vizsgálja a dokumentáció teljes tartalmi megfelelőségét, valamint
a helyszínen vizsgálja, hogy a biztonsági dokumentációban bemutatott adatok a valóságnak
megfelelnek-e.   Ezen   felül   a   hatóság   az   üzemeltető   által   megadott   bemeneti   adatokat,
amelyek   a   kockázat-   és   következményelemzést   megalapozzák,   speciális,   erre   a   célra
kifejlesztett szoftverrel minden esetben ellenőrzi. Az engedélyezési eljárást követően a jelen
eljárásban benyújtott biztonsági jelentés hatóság által elfogadott változata lesz érvényes, a
korábban   elfogadott   biztonsági   jelentés   érvényét   veszíti,   a   biztonság   színvonala   nem
csökkenhet.
3. Az Iparbiztonsági hatóság rendszeresen, valamint minden rendkívüli eseményt követően
soron kívül ellenőrzi a veszélyes üzemek működését. Az ellenőrzések kiterjednek az üzem
egészére,   illetve   azon   üzemrészek   külön   vizsgálatára   is,   ahol   katasztrófavédelmi

7
engedélyhez kötött veszélyes tevékenységet végeznek. Az Üzemeltető Meglévő üzemének
területén 2017 óta a katasztrófavédelem összesen több mint 30 ellenőrzést tartott, amelynek
egy része előzetes kiértesítés nélküli ellenőrzés volt. Az ellenőrzések során, amennyiben
szabálytalanságot   állapítottak   meg,   minden   esetben   intézkedett   a   hatóság,   továbbá   a
hiányosságok   megszüntetését   minden   esetben   utóellenőrzés   vizsgálta.   Az   ellenőrzéseket
szükség szerint a társhatóságokkal (pl. kormányhivatal építésügyi vagy műszaki biztonsági
szakterülete) együttesen kerültek végrehajtásra.
4. Az   Iparbiztonsági   hatóság   a   veszélyes   üzemek   területén   bekövetkezett,   veszélyes
anyagokkal   kapcsolatos   minden   rendkívüli   eseményt   kivizsgál,   így   a   kérdések   között
szereplőket is. A hatóság vizsgálata alapján az események nem minősültek jogszabályban
definiált   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavarnak,   vagy   súlyos   balesetnek.
Jogszabály az üzemeltető részére bejelentési és tájékoztatási kötelezettséget meghatározott
esetekben ír elő.
5. Magyarországon   számos   felső   küszöbértékű   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzem
környezetében   kiépítésre   került   meteorológiai   és   vegyi   monitoring,   valamint   lakossági
riasztó rendszer. A MoLaRi rendszer célja a veszélyes anyag baleseti jellegű kikerülésének
korai előrejelzése,  a lakosság riasztása és tájékoztatása,  a lakosságvédelmi  intézkedések
meghatározásához   adatok,   terjedési   modellek   biztosítása.   Az   Üzemeltető   gödi
telephelyének   környezetében   az   Üzemeltető   MoLaRi   rendszert   építtetett   ki,   amelyet   a
katasztrófavédelem működtet. A telepített érzékelőkön kívül a rendszer része a lakossági
riasztórendszer,   amelynek   a   próbája   minden   hónapban   megtörténik.   A   próbákról   a
katasztrófavédelem honlapján és Göd Város Önkormányzatánál is kaphatnak információt.
Az üzem bővítése során további üzemeltetői döntés tárgyát képezi, hogy a rendszer mikor
és milyen módon kívánják bővíteni.
6. A   külső   védelmi   terv   célja,   hogy   nem   várt   esemény   bekövetkezése   esetén   a   lakosság
biztonsága biztosított legyen, ennek érdekében tartalmazza az adott esemény kezeléséhez
szükséges alapvető intézkedéseket, azok gyakoroltatása rendszeresen megtörténik. A külső
védelmi terv a veszélyeztetett település polgármesterének közreműködésével készül.
A biztonsági jelentés minden módosítása alkalmával felülvizsgálatra kerül a külső védelmi
terv   is,   a   változás   mértékére   tekintettel   –   amennyiben   indokolt   –   annak   módosítása   is
megtörténik. Göd Város külső védelmi tervével kapcsolatos kérdésekre elmondható, hogy
egy nem várt esemény esetén kialakult forgalmi helyzet kezeléséhez a külső védelmi terv
tartalmaz adatokat, így például a rendvédelmi szervek felvonulási útvonalait is, az esemény
jellegétől függően a Rendőrség végzi a forgalom korlátozását és irányítását.
7. Más   szervek   mellett   a   katasztrófavédelemnek   is   feladata   a   veszélyes   áruk   közúti
szállításának   ellenőrzése,   amelyet   a   Pest   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatóság
rendszeresen végez. A közúti veszélyes anyag kijutással járó káresemények kezelésére a
katasztrófavédelem   fel   van   készülve,   a   műveletirányítási   ügyeletek   a   szükséges   erőket,
eszközöket egy esetleges káresemény helyszínére irányítják.
V.b. Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörébe nem tartozó észrevételek
A hirdetményi úton közzétett biztonsági jelentéssel kapcsolatos lakossági észrevételek, valamint
a   közmeghallgatáson   az   érintett   nyilvánosság   részéről   felmerült   kérdések   közül   a
zajszennyezésre, az építésfelügyeleti hatóság engedélyezési eljárására, a különleges gazdasági
övezet   szabályaira,   a   szennyvízre,   az   egységes   környezethasználati   engedélyre,   illetve   az
Üzemeltető   távlati   kapacitásnövelésére   vonatkozó   kérdések   nem   tartoznak   az   Iparbiztonsági
hatóság hatáskörébe.
V.c. Az érintett nyilvánosság észrevételeinek mérlegelése
A   hirdetményi   úton   közzétett   biztonsági   jelentéssel   kapcsolatban   érkezett   lakossági
észrevételeket,   valamint   a   közmeghallgatáson   az   érintett   nyilvánosság   részéről   felmerült

8
kérdéseket   az   Iparbiztonsági   hatóság   a   döntéshozatal   során   mérlegelte.   A   nyilvánosság
biztosítási folyamat és a közmeghallgatás során az Iparbiztonsági hatóság a hatáskörébe tartozó
kérdésekre a válaszokat megadta, az ügy érdemét érintő további, a R. 21. § (6) bekezdésében
meghatározott, a döntés meghozatala során mérlegelendő észrevétel nem merült fel.
VI. Biztonsági jelentés valóságtartalmának vizsgálata
VI.a. Helyszíni szemle-1
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. november 09-én az Üzemeltető Meglévő üzemének területén a
Kat. 25. § alapján lefolytatott katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás során a R. 13. § (1)
bekezdése alapján a felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági
jelentés   valóságtartalmának   vizsgálata   céljából   helyszíni   szemlét   tartott,   amelyről  
36300/3493-19/2021.ált. számon jegyzőkönyv készült.
VI.b. Nyilatkozattételi felhívás-2
A Helyszíni szemle-1 során tapasztaltak, valamint az Üzemeltető részére 2021. március 17-én
36300/3971-44/2019.ált.   számon   kiadott,   veszélyes   tevékenység   végzésére   vonatkozó
katasztrófavédelmi engedély rendelkező részének 2. pontjában foglalt feltételre tekintettel az
Iparbiztonsági   hatóság   2021.   november   12-én   a   36300/3493-25/2021.ált.   számú   végzésében
iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt (a továbbiakban: Nyilatkozattételi
felhívás-2).
Az iratbemutatásnak és nyilatkozatnak az alábbiakra kellett kiterjednie: 
„Az   „Assembly   épületrész”   (II.   és   III.   tűzszakasz),   az   „Üzem   épületrész   4-es   zónájában
található   Elektróda   terület”,   valamint   a  „Stack   üzemrész”  (V/A   és  V/C   tűzszakaszok)   mint
veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítmények   átalakításokkal   érintett   területein   (a
továbbiakban: Átalakításokkal érintett területek) a módosításokkal érintett tűzjelző és tűzoltó
rendszerek megfelelőségének és üzemképességének igazolásai.”
Az iratbemutatás és nyilatkozattétel határideje 2021. november 30. volt.
Az   Üzemeltető   2021.   november   30-án   nyilatkozatot   és   kérelmet   nyújtott   be,   amelyet   az
Iparbiztonsági hatóság a 36300/3493-27/2021.ált. számon iktatott. Az Üzemeltető nyilatkozata
alapján   a   Meglévő   üzem   „Stack   üzemrész”,   „Assembly   épületrész”   és   „72M   épületrész
Elektróda   terület   (3-as   és   4-es   zóna)”   tűzjelző   és   tűzoltó   rendszereinek   kivitelezése   még
folyamatban   van,   ezért   az   Üzemeltető   kérelmezte,   hogy   az   oltó/tűzjelző   rendszerei
használatbavételének végső határideje 2022. január 15. legyen.
VI.c. Helyszíni szemle-2
Az Iparbiztonsági hatóság 2021. december 02-án az Üzemeltető által 2021. november 30-án
benyújtott   nyilatkozatban   foglaltak   valóságtartalmának   vizsgálata   céljából   helyszíni   szemlét
tartott  a Meglévő üzem területén.  Az Iparbiztonsági  hatóság a Helyszíni szemle-2 során az
Üzemeltető   nyilatkozatával   megegyező   állapotot   tapasztalt.   A   Helyszíni   szemle-2
megállapításait   a   36300/3493-29/2021.ált.   számon   iktatott   jegyzőkönyv   tartalmazza,   amely
2021.  december   03-án cégkapun   keresztül  megküldésre   került  az  Üzemeltető   részére,  aki  a
megállapításokkal kapcsolatban nyilatkozatot nem tett.
VII. Döntéshozatal
Az Iparbiztonsági hatóság hatáskörét  az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi
CL. törvény
 (továbbiakban: Ákr.) szakszerűség, egyszerűség és az ügyféllel való együttműködés

9
alapelveire figyelemmel gyakorolta.
VII.a. Biztonsági jelentés elfogadása
Az Üzemeltető a felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglaltan benyújtott
biztonsági   jelentés   elfogadását   és   a   Meglévő   üzemre   a   veszélyes   tevékenység   végzésére
vonatkozó katasztrófavédelmi engedély megadását kérelmezte az Iparbiztonsági hatóságtól.
A tényállás teljeskörű tisztázása érdekében az Iparbiztonsági hatóság hiánypótlási felhívást és
nyilatkozattételi felhívást (Nyilatkozattételi felhívás-1) intézett az Üzemeltetőhöz, melyeket az
teljesített.
A hiánypótlási felhívás és a Nyilatkozattételi felhívás-1 alapján kiegészített biztonsági jelentés
valóságtartalmának helyszíni vizsgálata során az Iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy a
Meglévő   üzem   a   területén   ténylegesen   jelen   lévő   tűzveszélyes   folyadékok,   mérgező
tulajdonságú   és   környezetre   veszélyes   anyagok   maximális   mennyisége   alapján,   a   R.   1.
melléklete  szerinti összegzési szabályt  alkalmazva,  felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzemnek minősül.
A katasztrófavédelmi engedélyezési eljárás során az Iparbiztonsági hatóság vizsgálata alapján az
Üzemeltető   által   benyújtott   felülvizsgált   és   a   módosításokkal   egységes   szerkezetbe   foglalt
biztonsági jelentés az alábbiak szerint megfelel az R. 3. mellékletében a biztonsági jelentéssel
kapcsolatban megfogalmazott tartalmi és formai követelményeknek:
a) az Üzemeltető a biztonsági jelentésben megfelelő részletességgel mutatja be az R. 8. § (2)
bekezdésben   megjelölt   szervezeti   és   eszköz   rendszert,   illetve   a   kockázatelemzés
eredményét; 
b) a   biztonsági   jelentés   tartalma   alapján   bizonyítja,   hogy   az   Üzemeltető   a   veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek kialakulásának lehetőségeit a biztonsági irányítási
rendszer kialakítása során figyelembe vette;
c) a kockázat mértéke megfelel az R. 7. melléklet 1.5. a) és 1.6. pontjában meghatározott
elfogadhatósági feltételeknek;
d) a   környezetterheléssel   járó   súlyos   balesetből   származó   veszélyeztetés   megfelel   az   R. 7.
melléklet 1.7. pontjában meghatározott elfogadhatósági feltételeknek;
e) a   belső   védelmi   terv   az   R. 8.   melléklet   szerinti   tartalmi   és   formai   követelményeknek
megfelel, az ott meghatározott feladatok arányban állnak a biztonsági jelentésben megjelölt
veszélyeztetéssel,   a   tervezett   intézkedésekben   leírt   feladatok   végrehajtásának   feltételei
biztosítottak.
A felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés megfelel a
R. 3. mellékletében megfogalmazott tartalmi és formai követelményeknek, ezért a határozatom
rendelkező   részének   I.   pontjában   az   Iparbiztonsági   hatóságnál   36300/3493-18/2021.ált.
ügyiratszámon   iktatott,  EPAPIR-20211103-12002   azonosító   számon   benyújtott  biztonsági
jelentés elfogadásáról döntöttem.
VII.b. Veszélyes tevékenység engedélyezése
A hiánypótlási felhívás és a Nyilatkozattételi felhívás-1 alapján kiegészített biztonsági jelentés
valóságtartamának helyszíni vizsgálata (Helyszíni szemle-1, jegyzőkönyv száma: 36300/3493-
19/2021.ált.)     során   az   Iparbiztonsági   hatóság   megállapította,   hogy   az   Üzemeltető   nem
teljesítette   teljeskörűen   a   36300/3871-44/2019.ált.   számú   határozat   2. feltételében
meghatározottakat, így nem igazolt teljeskörűen a Meglévő üzemben a veszélyes anyagokkal
foglalkozó   összes   létesítmény   területén   kialakított   beépített   automatikus   tűzjelző-   és
oltóberendezések tűzvédelmi megfelelősége.
A R. 3. melléklet 1.7 e) pontja alapján az Üzemeltető a biztonsági jelentésben „Bemutatja a
veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset


10
következményei csökkentésére rendszeresített felszereléseket, valamint a vezetéshez és a döntés-
előkészítéshez szükséges infrastruktúrát: az érzékelő/védelmi rendszereket …”.  
A felülvizsgált
és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés tartalma alapján nem volt
egyértelműen   megállapítható   a   Meglévő   üzem   területén   kialakított   beépített   automatikus
tűzjelző-   és   oltóberendezések   megfelelősége.   A   beépített   automatikus   tűzjelző-   és
oltóberendezések   megfelelőségének   tisztázása   érdekében   az   Iparbiztonsági   hatóság
iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt (Nyilatkozattételi felhívás-2).
A   Nyilatkozattételi   felhívás-2,   valamint   az   Üzemeltető   36300/3493-27/2021.ált.   sz.   iktatott
jognyilatkozata alapján az Iparbiztonsági hatóság a jogszabályoknak és a veszélyes tevékenység
végzésére   vonatkozó   katasztrófavédelmi   engedélyezési   feltételeknek   való   megfelelőséget   a
Helyszíni szemle-2 során vizsgálta (36300/3493-29/2021.ált. számon iktatott jegyzőkönyv). 
Az Iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy az Üzemeltető a Meglévő üzemben nem minden
veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítmény   esetén   teljesíti   a   Kat.   37.   §   b)   bekezdésében
meghatározott kötelezettségét, mely szerint minden intézkedést köteles megtenni a veszélyes
anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   balesetek   veszélyeinek   megelőzésére,   az   esetleges   baleset
hatásainak enyhítésére.
A R. 7. melléklet  1.5. a)  és 1.6. pontjában  meghatározott  elfogadhatósági  feltételek  csak a
beépített tűzvédelmi berendezések megfelelősége esetén teljesülnek, ezért a tényállás tisztázását
követően   határozatom   rendelkező   részének   II.   pontja   szerint   döntöttem,   így   veszélyes
tevékenység   kizárólag   az   ott   felsorolt   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítmények,
épületrészek területén végezhető.
VIII. További megállapítások
Az   Iparbiztonsági   hatóság  2021.   március   17-én   kelt   36300/3871-44/2019.ált.   számú
határozatának   2.   feltétele   alapján   a  „Assembly   épületrész”   és   az   „Üzem   épületrész   4-es
zónájában   található   Elektróda   terület”,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítmények
átalakításokkal   érintett   területein   veszélyes   tevékenység   kizárólag   a   módosításokkal   érintett
tűzjelző   és   tűzoltó   rendszerek   megfelelőségének   és   üzemképességének   igazolását   követően
kezdhető meg. 
A felülvizsgált és a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentés, valamint a
veszélyes   tevékenység   végzésére   vonatkozó   kérelem   2021.   október   05-i   benyújtásával
egyidejűleg Üzemeltető nem igazolta az Iparbiztonsági hatóság 36300/3871-44/2019.ált. számú
határozata 2. feltételének teljesülését.
Az   Iparbiztonsági   hatóság   a   kérelemre   indult   eljárásban   a   Helyszíni   szemle-1   során
megállapította, hogy a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozata 2. feltételében megnevezett
épületrészeken túl  a „Stack üzemrész” (V/A és V/C tűzszakaszok) mint veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítmény átalakításokkal érintett területein sem igazolt a módosításokkal érintett
tűzjelző   és   tűzoltó   rendszerek   megfelelősége.   A   tényállás   további   tisztázása   érdekében   a
Nyilatkozattételi felhívás-2 során az Iparbiztonsági hatóság a 36300/3493-25/2021.ált. számú
végzésében iratbemutatásra és nyilatkozattételre hívta fel az Üzemeltetőt.
Az Üzemeltető 2021. november 30-án kelt nyilatkozata alapján a „Stack üzemrész”, „Assembly
épületrész”   és   „72M   épületrész   Elektróda   terület   (3-as   és   4-es   zóna)”   tűzjelző   és   tűzoltó
rendszereinek kivitelezése folyamatban van, és az Üzemeltető kezdeményezte az oltó/tűzjelző
rendszerei használatbavételének végső határidejének módosítását.
A beépített automatikus tűzjelző- és oltóberendezések megfelelőségének igazolására vonatkozó
kötelezettség az Üzemeltető számára az Iparbiztonsági hatóság 36300/3871-44/2019.ált. számú
határozata alapján 2021. márciusa óta fennállt és ismert volt, továbbá a megfelelőséget igazoló
dokumentumok pótlólagos benyújtására jelen eljárásban az Iparbiztonsági hatóság hiánypótlási
felhívása   és   a   Nyilatkozattételi   felhívás-2   alapján   újabb   határidő   tűzésével   Üzemeltetőnek
lehetősége volt.

11
Tekintettel arra, hogy a R. 7. melléklet 1.5. a) és 1.6. pontjában meghatározott elfogadhatósági
feltételek csak a beépített tűzvédelmi berendezések megfelelősége esetén teljesülnek, illetve az
Üzemeltető a megfelelőségük igazolását a 36300/3871-44/2019.ált. számú határozatban előírtak
ellenére,   valamint   jelen   eljárásban   az   Iparbiztonsági   hatóság   többszöri   felhívására   sem
teljesítette, további határidő módosításra nem volt lehetőség. 
Fentiekre tekintettel a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem.
Tekintettel arra, hogy az Iparbiztonsági hatóság 36300/3493-1/2021.ált. számú határozatában a
36300/3871-44/2019.ált.   számú   határozattal   elfogadott   biztonsági   jelentés   soron   kívüli
felülvizsgálatára   kötelezte   az   Üzemeltetőt,   amelynek   az   eleget   tett   jelen   eljárásban,   a   jelen
határozat véglegessé válásával egyidejűleg hatályát veszti a 36300/3871-44/2019.ált. számon
kiadott katasztrófavédelmi engedély.
IX. Tájékoztatás az Üzemeltetői kötelezettségekről
A határozat rendelkező részében az alábbiak alapján hívtam fel az Üzemeltető figyelmét:
A R. 8. § (1) bekezdésének rendelkezése értelmében a felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal
foglalkozó   üzem   üzemeltetője   a   3.   mellékletben   meghatározott   tartalmi   és   formai
követelményeknek megfelelő biztonsági jelentést készít, és az abban foglaltak szerint köteles
működni.
A Kat. 38. §-ának rendelkezése értelmében ha a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben vagy
annak   védelmét   ellátó   szervezetben   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset
kockázatát  növelő változtatás történik,  az üzemeltetőnek  a belső védelmi  tervet  soron kívül
pontosítania kell.
A   Kat.   és   a   R.   rendelkezéseinek   megfelelően   az   Üzemeltetőt   további   bejelentési,
engedélyeztetési, felülvizsgálati és jelentési kötelezettségek terhelik: 
a) bejelentési kötelezettség a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, veszélyes anyagokkal
foglalkozó   létesítmény   ideiglenes   leállítása,   végleges   bezárása   esetén   (Kat.   27.   §   (2)
bekezdése);
b) felülvizsgálati   eljárás   kezdeményezési   kötelezettség   a   veszélyes   tevékenység   ismételt
folytatása   esetén  (Kat.  27. §  (3) a)  pontja);   a biztonságra  hátrányosan  kiható   jelentős
változtatás   esetén   (Kat.   27.   §   (3)   b)   pontja);   az   alkalmazott   veszélyes   anyagok
mennyiségének   jelentős   növekedése   vagy   csökkenése,   illetve   a   veszélyes   anyag
jellegének,   fizikai   tulajdonságának   vagy   felhasználási   folyamatának   jelentős   változása
esetén
 
(Kat. 27. § (3) c) pontja); az üzem besorolásának megváltozása esetén [Kat. 27. § (3) d)
pontja);
c) veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   balesetek   és   üzemzavarok   vonatkozásában:
adatszolgáltatásra   (R.   30.   §   (1)-(2)];   kivizsgálást   követő   tájékoztatásra   (R.   30.   §   (4)
bekezdése); részletes jelentésre (R. 31. § (1)-(4) bekezdései); megelőzésre, enyhítésre és
helyreállításra (Kat. 37. § b) pontja; R. 20. § (7) bekezdése); kivizsgálásra és jelentésre
(Kat. 37. § c) bekezdése; valamint a megtett intézkedések kapcsán tájékoztatásra (Kat. 37.
§ d) pontja) vonatkozó kötelezettség;
d) a biztonsági jelentés felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség (Kat. 28. § (4) bekezdése;
29. §; R. 11. §-a);
e) a belső védelmi terv pontosításának, felülvizsgálatának, begyakoroltatására (Kat. 38. §-a;
az R. 20. § (2)-(3) és (6) bekezdései); az üzemi dolgozók és alvállalkozók tájékoztatására s
felkészítésére (R. 19. § (4) bekezdése) vonatkozó kötelezettség.
X. Az Iparbiztonsági hatóság által alkalmazható szankciók

12
A Kat. 35. § (2) bekezdése alapján ha az Üzemeltető a biztonságos működéssel kapcsolatos
kötelezettségeit   nem   teljesíti   és   a   biztonságos   üzemeltetés   feltételeiben   súlyos   hiányosság
jelentkezik, akkor az Iparbiztonsági hatóság a katasztrófavédelmi engedély visszavonásával a
veszélyes   tevékenység   folytatását   megtiltja.   Ha   az   Üzemeltető   a   veszélyes   tevékenységet
hatósági engedély nélkül kezdi el, akkor az Iparbiztonsági hatóság a veszélyes tevékenység
folytatását   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemben   jelen   lévő   veszélyes   anyagok
mennyiségének alsó küszöbérték negyede alá csökkentésével korlátozza.
A   Kat.   35.   §   (3)   bekezdése   alapján   az   Iparbiztonsági   hatóság   elrendelheti   az   Üzemeltető
költéségére   és   veszélyére   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemben   foglalkoztatott   vagy
annak területén lévő személyeknek a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területére történő
belépésének,   illetve   az   ott-tartózkodásának   megtiltását,   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó
üzem, veszélyes anyagokkal foglalkozó létesítmény helyiségeinek lezárását és ennek hatósági
pecséttel   történő   hitelesítését,   annak   biztonsági   őrzését,   valamint   a   veszélyes   anyagokkal
foglalkozó   üzemben,   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményben   található   veszélyes
anyagok, eszközök elszállítását, megsemmisítését.
A  Kat.  35. § (5) bekezdés b) pontja alapján a hatóság katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult  a  törvény   IV.   fejezetében   és   a   végrehajtási   rendeletekben,   vagy   az   azok   alapján
meghozott hatósági döntésben foglalt előírások elmulasztása esetén. A Kat35. § (6) bekezdése
alapján   a   bírság   legkisebb   összege   háromszázezer   forint,   legmagasabb   összege   hárommillió
forint. A bírság összegét a törvényi keretek között a jogsértésnek az emberi életre és egészségre,
az   anyagi   javakra   és   a   környezetre   való   veszélyességével   arányos   mértékben,   a   jogsértés
súlyához és ismétlődéséhez igazodva kell meghatározni. 
A Kat. 35. § (7) bekezdése szerint a bírság egy eljárásban, ugyanazon kötelezettség ismételt
megszegése vagy más kötelezettségszegés esetén ismételten kiszabható. A  katasztrófavédelmi
bírság   részletes   szabályairól,   a   katasztrófavédelmi   hozzájárulás   befizetéséről   és
visszatérítéséről   szóló   208/2011.   (X.   12.)   Korm.   rendelet
  5.   §   (2)   bekezdése   alapján   több
különböző szabálytalanság megállapítása esetén a katasztrófavédelmi bírság összege az egyes
bírságtételek összege, amely legfeljebb 5.000.000,- forint lehet. 
XI. Záró rész
A Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság Göd
területén megvalósuló beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági
szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm. rendelet
rendelkezései,   valamint  a   nemzetgazdasági   szempontból   kiemelt   jelentőségű   beruházások
megvalósításának   gyorsításáról   és   egyszerűsítéséről   szóló   2006.   évi   LIII.   törvény
  (a
továbbiakban:   Ngt.)   alapján   az   Üzemeltető   veszélyes   tevékenység   végzésére   vonatkozó
katasztrófavédelmi   engedélyezési   eljárása   nemzetgazdasági   szempontból   kiemelt   jelentőségű
beruházásnak minősül.
A döntés hirdetményi úton történő közlését, továbbá a közlés napját az Ngt. 2. § (2) bekezdése
írja elő.
Az   Ákr.   116.   §   (4)   bekezdés  e)  pontja   szerint   a   nemzetgazdasági   szempontból   kiemelt
jelentőségűvé nyilvánított ügyben hozott döntés ellen nincs helye fellebbezésnek, a határozat az
Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a közléssel véglegessé válik.
Az   Ákr.   114.  §   (1)  bekezdése   alapján   az   ügyfél   -  az   önálló   fellebbezéssel   nem   támadható
végzések kivételével - a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási pert indíthat. A közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény
 (a továbbiakban: Kp.) 18. § (1) bekezdése szerint a
pert   az   ellen   a   közigazgatási   szerv   ellen   kell   indítani,   amely   a   jogvita   tárgyát   képező
közigazgatási   tevékenységet   megvalósította,   többfokú   közigazgatási   eljárásban   hozott
cselekmény   esetén   a   közigazgatási   cselekmény   megvalósítója   az   utolsó   fokon   eljárt
közigazgatási   szerv.   A   keresetlevél   tartalmára   és   benyújtásának   módjára   a   Kp.   37-39.   §
rendelkezései az irányadóak. 

13
Az eljáró bíróság illetékességét a Kp. 13. §-a határozza meg.
A   közigazgatási   per   illetékének   mértékét  az   illetékekről   szóló   1990.   évi   XCIII.   törvény 
(a továbbiakban: Itv.) 45/A. §-a határozza meg. 
Az Itv. 62. § (1) bekezdés h) pontjában foglaltak alapján a felet illetékfeljegyzési jog illeti meg a
közigazgatási bírósági eljárásban, a közszolgálati jogviszonnyal kapcsolatos pert és a szerződő
fél által indított közigazgatási szerződéssel kapcsolatos pert kivéve. Az Itv. 59. § (1) bekezdése
alapján, akit tárgyi illetékfeljegyzési jog illet meg, mentesül az illeték előzetes megfizetése alól.
Ilyen esetben az fizeti az illetéket, akit a bíróság erre kötelez.
A   Kp.   124.   §   (2)   bekezdés   c)   pontjában   foglaltak   alapján   a   bíróság   törvény   eltérő
rendelkezésének hiányában egyszerűsített perben jár el járulékos közigazgatási cselekménnyel
kapcsolatos perben. A Kp. 124. § (5) bekezdésében foglaltak alapján az egyszerűsített perben a
bíróság a tárgyaláson kívüli elbírálás szabályai szerint jár el. A Kp. 77. § (1) és (2) bekezdései
alapján, ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság sem tartja szükségesnek, a
bíróság   az   ügy   érdemében   tárgyaláson   kívül   határoz.   Tárgyalás   tartását   a   felperes   a
keresetlevélben, az alperes a védiratban kérheti. Tárgyalás tartása a perbelépési kérelemben,
illetve   a   perbevonásától   vagy   a   perbeállítástól   számított   tizenöt   napon   belül   is   kérhető.   A
tárgyalás tartása iránti kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
A Kp. 29. § (1) bekezdése  alapján az elektronikus  kapcsolattartásra  a polgári perrendtartás
szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 608. §-a szerint
az   E-ügyintézési   tv.   alapján   elektronikus   úton   történő   kapcsolattartásra   kötelezett   minden
beadványt kizárólag elektronikusan –  az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások
általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény
ben (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.)
és végrehajtási rendeleteiben meghatározott módon – nyújthat be a bírósághoz, és a bíróság is
elektronikusan kézbesít a részére. Az E-ügyintézési tv. 9. § (1) bekezdése szerint, ha nemzetközi
szerződésből   eredő   kötelezettség   alapján   törvény   vagy   nemzetközi   szerződés   eltérően   nem
rendelkezik, elektronikus ügyintézésre köteles valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy
tekintetében   az   ügyfélként   eljáró   gazdálkodó   szervezet,   állam,   önkormányzat,   költségvetési
szerv,   ügyész,   jegyző,   köztestület,   egyéb   közigazgatási   hatóság,   valamint   az   ügyfél   jogi
képviselője.
Fentiek alapján a keresetlevelet - ha törvény eltérően nem rendelkezik - a vitatott közigazgatási
cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt megvalósító
közigazgatási szervhez benyújtani. Az elektronikus útra kötelezett félnek az „Űrlap keresetlevél
benyújtásához   közigazgatási   perben”   című   ÁNYK   űrlapot   kell   kitölteni.   A  kitöltött   ÁNYK
űrlapot és csatolt mellékleteit a www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után,
az   ügyfélkapun   keresztül   a   vitatott   cselekményt   megvalósító   közigazgatási   szervhez   kell
beküldeni. 
Az Ngt. 7-10. §-ai a közigazgatási perre vonatkozóan külön szabályokat állapítanak meg. Az
Ngt. 7. § (1) bekezdése alapján a közigazgatási perben a jogi képviselet kötelező.
Figyelembe   véve   az   Ákr.   81.   §   (1)   bekezdésében   foglaltakat,   mivel   eljárási   költség   –   az
igazgatási szolgáltatási díjon kívül – nem merült fel, így annak megállapításáról nem kellett
rendelkeznem.
Az   Ngt.   3.   §   (1)   bekezdése   alapján   a   kiemelt   jelentőségű   ügyben   az   ügyintézési   határidő
legfeljebb negyvenkét nap lehet. Az Ákr. 50. § (5) bekezdés b) pontja alapján az ügyintézési
határidőbe nem számít bele az ügyfél mulasztásának vagy késedelmének időtartama. Mindezek
alapján az Iparbiztonsági hatóság az ügyintézési határidőn belül hozta meg döntését.
Határozatom   jogalapja   Kat.  25. §  (1)  bekezdése  és  a  R.  4.  §-a,   valamint  az   Ákr.  80.  §  (1)
bekezdése. 
Hatóságom hatáskörét a Kat. 25. § (1) bekezdése, valamint a R. 1. § 2a. pontja, valamint a R. 4.

14
§  (3)  bekezdése  határozza   meg.  Hatóságom   illetékességét  a  Kat.   22.  §  (1)  b)  pontja,   és  a
katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi
CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet
 3. §. (3) bekezdése
és az 1. melléklet a) pontja határozza meg. 
Budapest, „elektronikus bélyegző szerint.”
Branyiczky Márk tű. dandártábornok
igazgató
Készült: 6 példányban - Egy példány: 13 oldal
Kapják:
1. Samsung SDI Magyarország Zrt. (2131 Göd, Ipartelep 6980. hrsz.) / Cégkapu
2. GENERISK Kft. (1223 Budapest, Szabadkai u. 14.) - Cégkapu
3. Pest Megyei Önkormányzat Elnöke - (1052 Budapest, Városház u. 7.) – /a döntés közlését követően/Hivatali kapu
4. Pest Megyei Védelmi Bizottság Elnöke (1052 Budapest, V. kerület Városház utca 7.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
5. Dunakeszi Járási Hivatal Vezetője (2120 Dunakeszi, Fő u. 143.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
6. Pest   Megyei   Kormányhivatal   Környezetvédelmi   és   Természetvédelmi   Főosztálya   (1072   Budapest,
 
Nagy Diófa utca 10-12.) /a döntés közlését követően/ NOVASZEÜSZ
7. Irattár
                                                                        
 ____________________________________  _  _    
__  
_     
__   
_    
__                                                                        
 ____________________________________  _  _    
__  
_     
__   
_    
__
Cím: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43. 1903 Bp. Pf.: 314
Telefon: +36(1) 469-4105 E-mail: [email protected]

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36300/3493-31/2021.ált.