Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Illegális reklámmolinókkal kapcsolatos intézkedések'.




 
Fónai Kende 
részére 
 
[email protected] 
 
Iktatószám:  
BP/2600/00050-7/2021. 
Ügyintéző: 
Kosztyu Anikó 
E-mail: 
[email protected] 
Tárgy:  
Tájékoztatás 
közérdekű 
adatigénylésre 
vonatkozó megkeresés ügyében 
 
Ez a levél kizárólag elektronikusan kerül megküldésre! 
Tisztelt Fónai Kende Úr! 
Budapest  Főváros  Kormányhivatala  (a  továbbiakban  BFKH)  hatáskörében  eljárva  a  tárgyi  ügyben 
előterjesztett közérdekű adat igénylése vonatkozásában az alábbiakról tájékoztatom. 
Közérdekű adatigénylése az alábbiakra vonatkozott: 
„Kérem,  szíveskedjenek  elektronikus  másolatban  megküldeni  részemre,  hogy  a  [email protected] 
címről  az  oroksegvedelem  @  bfkh.gov.hu  címre  küldött,  alább  felsorolt  közérdekű  bejelentésekkel 
kapcsolatban  milyen  intézkedéseket  tettek?  Mikorra  várható  a  problémák  megoldása?  Kérem, 
válaszukat bejelentésekre lebontva küldjék meg.” 

Tájékoztatom,  hogy  Budapest  Főváros  Kormányhivatala  illetékes  kerületi  hivatala  a  bejelentéseit 
kivizsgálta. 
Budapest  Főváros  VII.  kerület  közigazgatási  területén  a  meglévő  épületek  homlokzatán  elhelyezett 
molinók  a  településkép  védelméről  szóló  2016.  évi  LXXIV.  törvény  15.  §  (3)  bekezdésében 
meghatározott moratórium alá esnek, ezért az ingatlan homlokzata 2023. december 31. napjáig reklám 
közzététele céljából jogszerűen használható, az ügyben jogellenes reklámelhelyezés miatt közigazgatási 
hatósági eljárás megindításának jogalapja nincs. 
Budapest  Főváros  V.  kerület  közigazgatási  területén  a  meglévő  épületek  homlokzatán  elhelyezett 
molinók  ügyében  helyszíni  szemle  megtartására  került  sor,  amelyen  megállapítást  nyert,  hogy  a 
bejelentéssel érintett molinók a homlokzatról eltávolításra kerültek. 
Egyebekben az alábbiakra szeretném felhívni szíves figyelmét. 
Az  általános  közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  (a  továbbiakban  Ákr.)  26.  §  [A 
kapcsolattartás  általános  szabályai]  (1)  bekezdése  értelmében  a  hatóság  írásban,  az  elektronikus 
ügyintézés  és  a  bizalmi  szolgáltatások  általános  szabályairól  szóló  2015.  évi  CCXXII.  törvényben  (a 
továbbiakban  Eüsztv.)  meghatározott  elektronikus  úton  (a  továbbiakban  együtt:  írásban),  vagy 
1139 Budapest, Teve u. 1/a-c. – 1364 Bp., Pf.: 234. – Telefon: +36 (1) 896-2441– Fax: +36 (1) 237-4882 
E-mail: [email protected] – Honlap: www.kormanyhivatal.hu 


 
személyesen,  írásbelinek  nem  minősülő  elektronikus  úton  (a  továbbiakban  együtt:  szóban)  tart 
kapcsolatot az ügyféllel és az eljárásban résztvevőkkel. 

Az  [email protected]  központi  email  címen  történő  kapcsolattartás  írásbelinek  nem 
minősülő  elektronikus  út,  
amely,  bár  technikai  eszköz  útján  kommunikációs  lehetőséget  biztosít,  de 
nem  rendelkezik  sem  az  írásbeli,  sem  pedig  szóbeli  kapcsolattartáshoz  fűződő  joghatásokkal.  A 
mindenféle  hitelesítés  nélküli  központi  email  nem  elégíti  ki  az  Eüsztv.  14.  §  (1)  bekezdésében 
meghatározott  –  az  Eüsztv.  15.  §  (1)  bekezdése  alapján  természetes  személyekre  is  vonatkozó  - 
biztonságos kézbesítési szolgáltatási cím, vagy a Kormány által rendeletben meghatározott egyéb típusú 
elektronikus elérhetőség követelményeit. 
Tekintve,  hogy  az  internetes  portálról  a  központi  email  címre  küldött  beadványok  alapján  az  ügyfél 
beazonosítására  nincs  lehetőség,  ezért  az  érdemi  ügyintézésre  alkalmatlan  kapcsolattartási 
forma. 

Budapest  Főváros  Kormányhivatalához  a  törvényben  meghatározott  kapcsolattartási  forma 
szerinti kommunikációs csatornán van lehetőség a beadványok előterjesztésére és  ezt követően 
a hatósági eljárás lefolytatására. 

Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII.  törvény  (a 
továbbiakban Infotv.26. § (1) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik: 
26.  §  (1)  Az  állami  vagy  helyi  önkormányzati  feladatot,  valamint  jogszabályban  meghatározott  egyéb 
közfeladatot ellátó szervnek vagy személynek (a továbbiakban együtt: közfeladatot ellátó szerv) lehetővé 
kell tennie, hogy a kezelésében lévő közérdekű adatot és közérdekből nyilvános adatot - az e törvényben 
meghatározott kivételekkel - erre irányuló igény alapján bárki megismerhesse.” 

A hivatkozott jogszabályhely alapján a BFKH a közérdekű adat nyilvánosságát kell, hogy biztosítsa. 
Az  Infotv.  3. §  5.  pontja  definiálja  a  közérdekű  adat fogalmát.  E  szerint  „közérdekű  adat:  az  állami  vagy 
helyi  önkormányzati  feladatot,  valamint  jogszabályban  meghatározott  egyéb  közfeladatot  ellátó  szerv 
vagy  személy  kezelésében  lévő  és  tevékenységére  vonatkozó  vagy  közfeladatának  ellátásával 
összefüggésben keletkezett
, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában 
rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, 
így  különösen  a  hatáskörre,  illetékességre,  szervezeti  felépítésre,  szakmai  tevékenységre,  annak 
eredményességére  is  kiterjedő  értékelésére,  a  birtokolt  adatfajtákra  és  a  működést  szabályozó 
jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre vonatkozó adat;”.   

Ahhoz, hogy megítélhető legyen az adat közérdekű volta, tisztázni kell a közfeladat fogalmát is. 
Az  államháztartásról  szóló  2011.  évi  CXCV.  törvény  3/A.  §  (1)  –  (3)  bekezdései  az  alábbiak  szerint 
szabályoznak a közfeladat meghatározása körében: 
„3/A. § (1) Közfeladat a jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat.  
(2)  A  közfeladatok  ellátása  költségvetési  szervek  alapításával  és  működtetésével  vagy  az  azok 
ellátásához  szükséges  pénzügyi  fedezet  e  törvényben  meghatározott  eszközökkel,  részben  vagy 
egészben történő biztosításával valósul meg. A közfeladatok ellátásában államháztartáson kívüli szervezet 
jogszabályban meghatározott rendben közreműködhet. 
(3)  A  közfeladatot  meghatározó  jogszabályban  meg  kell  határozni  a  közfeladat  ellátásának  módját  és 
egyidejűleg  rendelkezni  kell  az  annak  ellátásához  szükséges  pénzügyi  fedezet  biztosításáról.  Új 
közfeladat kizárólag az annak ellátásához megfelelő pénzügyi fedezet rendelkezésre állása esetén írható 
elő vagy vállalható. Ha a pénzügyi fedezet már nem áll rendelkezésre, intézkedni kell a pénzügyi fedezet 
biztosításáról vagy a közfeladat megszüntetéséről.” 

A fentiek alapján tehát a közfeladati minőség kimondásához szükséges, hogy az adott tevékenységet egy 
jogszabály (lehetőleg törvény) ilyenként – közfeladatként – határozza meg. 
1139 Budapest, Teve u. 1/a-c. – 1364 Bp., Pf.: 234. – Telefon: +36 (1) 896-2441– Fax: +36 (1) 237-4882 
E-mail: [email protected] – Honlap: www.kormanyhivatal.hu 


 
Az  érintett  ingatlanokon  a  molinók  kihelyezése  során  végzett  tevékenységgel  összefüggő  közigazgatási 
hatósági feladatok ellátását jogszabály közfeladatként nem nevesítette. 
Az Ön által igényelt adatok bár közfeladatot ellátó szervnél keletkeztek, de egyedi hatósági ügyben 
és nem a szerv tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben, ezért 
azok nem minősülnek közérdekű adatnak.  

Ebből  adódóan  ezen  adatok  megismerésére  kizárólag  az  általános  közigazgatási  rendtartásról 
szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban Ákr.) 33. §-ában meghatározott személyek jogosultak. 

Az Ákr.33. § (1) – (3) bekezdése szabályozza az iratbetekintésre jogosultak körét. E szerint: 
33. § [Az iratbetekintési jog]  
(1)  Az  ügyfél  az  eljárás  bármely  szakaszában  és  annak  befejezését  követően  is  betekinthet  az  eljárás 
során keletkezett iratba. 
(2) A tanú a vallomását tartalmazó iratba, a szemletárgy birtokosa a szemléről készített iratba tekinthet be. 
(3)  Harmadik  személy  akkor  tekinthet  be  a  személyes  adatot  vagy  védett  adatot  tartalmazó  iratba,  ha 
igazolja, hogy az adat megismerése  joga érvényesítéséhez, illetve  jogszabályon, bírósági vagy  hatósági 
határozaton alapuló kötelezettsége teljesítéséhez szükséges.” 

Az  egyedi  hatósági  ügyben  az  ügyféli  jogállást  az  Ákr.  10.  §  (1)  és  (2)  bekezdései,  alapján  kell 
megállapítani. 
A  hivatkozott  jogszabályhelyek  szerint  a  tárgyi  ingatlant  érintő  építésügyi  hatósági  eljárásban  Önnek 
ügyféli jogállása nincs, tanúként való részvétele pedig ugyancsak kizárt. 
Az  Ákr.  33.  §  (3)  bekezdésében  foglaltak  vizsgálatakor    harmadik  személyként  iratbetekintés    pedig 
megállapítható,  hogy  az  igényelt  adatok  megismerését  jogának  érvényesítése  nem  alapozza  meg,  és 
nincs  olyan  jogszabályon,  bírósági  vagy  hatósági  határozaton  alapuló  kötelezettsége,  amelynek 
teljesítéséhez szükségesek lennének. 
Összefoglalva a fentieket tájékoztatom, hogy az Ön által igényelt adatok nem közérdekű adatok, és 
iratbetekintési jog hiányában nem megismerhetők. 

 
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét. 
 
Az alábbiakban tájékoztatom Önt a jogorvoslati lehetőségekről. 
A  közérdekű  adat  megismerésére  vonatkozó  igény  elutasítása  vagy  a  teljesítésre  nyitva  álló  (illetve  a 
meghosszabbított)  határidő  eredménytelen  eltelte  esetén,  valamint  az  esetlegesen  megállapított 
költségtérítés  összegének  felülvizsgálata  érdekében  az  Infotv.  31.  §-ban  foglaltaknak  megfelelően 
keresettel élhet. A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos jogsértés 
esetén 

Nemzeti 
Adatvédelmi 
és 
Információszabadság 
Hatósághoz 
(https://www.naih.hu/ugyfelszolgalat-kapcsolat) is fordulhat. 
 
 
Budapest, – dátum a digitális aláírás szerint  
 
Tisztelettel: 
 
dr. Sára Botond 
 
1139 Budapest, Teve u. 1/a-c. – 1364 Bp., Pf.: 234. – Telefon: +36 (1) 896-2441– Fax: +36 (1) 237-4882 
E-mail: [email protected] – Honlap: www.kormanyhivatal.hu