Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Előzetes hatásvizsgálatok'.

H A T Á S V I Z S G Á L A T I   L A P  
A felelősségnek a belvízi hajózásban való korlátozásáról szóló strasbourgi egyezmény (CLNI 
2012)  kötelező  hatályának  elismerésére  adott  felhatalmazásról  és  kihirdetéséről  szóló 
előterjesztés  
 

I. 
Költségvetési hatások: - 
II. 
Adminisztratív terhek: - 
III. 
Egyéb hatások:  
 
-  Egységes  szabályok  kerülnek  megállapításra  a  felelősség  korlátozására  a  belvízi 
hajózásban  valamennyi  belvízi  vízi  útra  vonatkozóan.  A  belvízi  hajózási  szektoron 
belül jelenleg Magyarországon nincs szakterületi szabályozás a felelősségbiztosításra 
vonatkozóan,  amely  az  ágazatban  résztvevők  versenyképességét  korlátozza.  Ennek 
értelmében  a  belső  piacon  a  szolgáltatók  károkozása  esetén  nagyon  magas 
kártérítésekre lehet számítani. Az Egyezményben szabályozott kártérítések limitálása 
védelmet  jelent  a  szolgáltatóknak,  ugyanakkor  a  megfelelően  magas  limitek  a 
károsultakat  is  védik.  Az  egyezmény  ratifikálása,  illetve  az  ezáltal  hatályba  lépő 
kötelező  felelősségbiztosítási  rendszer  a  biztosítási  díjak  csökkenéséhez  vezethet, 
megteremtődnek a károsultak káresetek esetén történő kompenzációjának előnyösebb 
keretei, tekintettel arra, hogy a biztosítóknak nagyobb lesz a hajlandóságuk a magyar 
fuvarozókkal történő biztosítás megkötésére. 
 
-  A  szabályozott  jogkörnyezetet  teremtő  egységesülő  nemzetközi  rendszerbe  az  aláíró 
országok, köztük a jelentősebb Duna menti államok integrálódni fognak. Amennyiben 
Magyarország  nem  csatlakozna  az  egyezményhez  a  fuvarozók  versenyhátrányba 
kerülnének,  a  biztosítók  fedezetnyújtási  hajlandósága  korlátozott  lenne,  a  károsultak 
megfelelő  mértékű  kártérítése  kérdéses  maradna,  továbbá  versenyhátrányba  kerülne 
Magyarország  a  kereskedelem  szempontjából.  A  Megállapodáshoz  való  csatlakozás 
által  Magyarország  megítélése  pozitívabb  lesz  a  nemzetközi  kereskedelem 
vonatkozásában. 
 
-  A belvízi hajózási ágazatban jelenleg korlátlan felelősséget viselő vállalkozások olyan 
- magas, de belátható mértékű - kártérítési felelősségre térhetnek át, amely a biztosítás 
terén már kalkulálható kockázatot jelent a biztosítók számára, így ez a biztosítási díjak 
csökkenéséhez vezethet. Ugyanakkor a konkrét káresemény ismeretében a vállalkozás 
dönthet  az  Egyezmény  e  részének  alkalmazásáról  vagy  más  megoldásról,  azaz  a 
számára legkedvezőbb megoldást választhatja.  
 
-  A  fogyasztóvédelmi  szakterület  véleménye  szerint  fogyasztóvédelmi  szempontból  az 
egyezmény kihirdetése támogatható, Magyarországra nézve nem jelent hátrányt. 
 
-  Nem  ismertek  olyan  körülmények,  melyek  miatt  Magyarország  számára  hátrányos 
lenne a Megállapodáshoz történő csatlakozás. 
 
 
 
Készítette: 
Látta: 
Jóváhagyta: