Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A Budakalászon átmenő gépjármű forgalom környezeti terhelése'.


Légszennyezés vs. COVID-19 
Milyen a levegő szennyezettsége Budakalászon? Melyek a fő forrásai? Mit tehetünk ellene? Vajon 
van-e kapcsolat a mindannyiunkat fenyegető vírus, és a légszennyezés között? Melyik veszélyesebb? 

Budakalász  Önkormányzata  megbízásából  ultrafinom  részecskeszám  mérést  végeztünk  a  2020. 
januárjában és március elején, 4 alkalommal  egy előre meghatározott útvonalon, mely a település 
nagy  részét  lefedte.  Célunk  az  volt,  hogy  feltárjuk  a  szennyezések  forrásait  és  mértékét, 
megbecsüljük veszélyességét. 
A  mérést  egy  kondenzációs  részecskeszámlálóval  végeztük,  mely  képes  az  emberi  hajszál 
vastagságánál  3000-szer  kisebb  részecskék  detektálására  is.  Mérés  közben  akár  másodperces 
rendszerességgel, ez lehetővé tette, hogy méteres pontossággal elemezzük a helyzetet. A mért érték 
a  részecskék  darabszáma,  egy  cm3,  azaz  egy  kockacukornyi  térfogatra  vetítve.  A  méréssel 
párhuzamosan telefonba épített műholdas helyzetmeghatározó segítségével az adott mérési ponthoz 
tartozó földrajzi helyzetet (GPS koordináta) is rögzítettük. Ez később az adatok elemzése miatt volt 
fontos. 
A  mérési  útvonal  az  Omszk  park  parkolójából  indult  és  a  Pomázi  úti  óvoda  előtt  fejeződött  be. 
Érintett  olyan  területeket,  ahol  kizárólag  a  fűtés  légszennyezése  meghatározó,  illetve  olyan 
pontokat,  ahol  a  közlekedés  domináns,  például  az  Damjanich  utcában  a  nagy  forgalom  és  az 
emelkedő miatt. Az ún. háttérszennyezettség értékét előzetes számításaink szerint az Erdőhát utca - 
Hegyalja utca sarka, illetve a Zrínyi utca szolgáltatta. 
Az  Egészségügyi  Világszervezet  (WHO)  állásfoglalása 1  szerint  az  ultrafinom  részecskék 2 
                                        
1. ábra, az ultraf
        
inom ré szecskeszám mérés útvonala a GPS által rögzített adatok alapján 
1http://whqlibdoc.who.int/hq/2006/WHO_SDE_PHE_OEH_06.02_eng.pdf 
2Lásd angolul: http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrafine_particle 

koncentrációjára  nem  határozható  meg  olyan  határérték,  amely  alatt  biztosan  nem  károsítják  az 
emberi  egészséget.  Álláspontja  szerint  ezek  a  részecskék  bizonyítottan  rákkeltők.  Belélegezve 
lerakódnak  a  tüdő  legmélyén,  ott  gyulladást  váltanak  ki.  A  részecskék  felszínén  megtapadó, 
súlyosan  egészségkárosító,  gyakran  rákkeltő  anyagok  a  véráramba  is  bekerülnek.  Szív-  és 
érrendszeri  megbetegedéseket  (vérrög-képződés  révén),  asztmát  és  allergiát  is  előidézhetnek, 
szélütést  is  okozhatnak3.  Patkánykísérletek  szerint  az  ultrafinom  részecskék  belső  vérzéseket  is 
kiválthatnak  a  tüdőben.  Kutatások  rámutattak,  hogy  a  részecskék  a  levegőből  a  tüdőn  keresztül 
közvetlenül  a véráramba juthatnak és ott fejtik  ki  károsító  hatásukat,  az érfalakon a  gyulladásban 
lévő területeken rakódnak le.4 
A  légszennyező  részecskék  a  növényi  pollenek  felületére  tapadva  a  polleneket  is  sokkal 
agresszívabbá teszik, illetve a velük együtt ezek a káros anyagok is bejutnak a szervezetünkbe5. 
Az ultrafinom részecskék (PM2,5 – 2,5 mikronnál kisebb) hazánkban évente mintegy 11 970 ember 
idő  előtti  elhalálozását  okozzák  az  Európai  Környezetvédelmi  Ügynökség  2019.  évi  jelentése 6 
szerint. Ez 130 000 életév elvesztését jelenti évente, tehát aki emiatt a szennyező miatt halálozik el 
idő előtt, átlagosan 11 évet veszít életéből az Európai Bizottság által készíttetett tanulmány szerint. 
A PM2,5 okozta megbetegedések miatt 2010-ben Magyarországon 2,6 millió munkanap esett ki7. A 
szennyezés  okozta  kár  hazánkban  évente  a  GDP  19%-át  éri  el  a  WHO  szerint8.  Egy  átfogó  friss 
nemzetközi  tanulmány9 szerint  az  idő  előtti  elhalálozások  száma  mintegy  30%-kal  magasabb,  8,9 
millió világszerte, mint a korábbi modellekkel számították, ez különösen a magas szennyezettségi 
koncentrációkra  igaz.  Egy  másik  friss  tanulmány 10  is  hasonló  eredményre  jutott,  a  WHO 
módszertan  által  számításba  vett  5  fő  betegségtípuson  felül  további  megbetegedéseknél  és  abból 
következő elhalálozásoknál vizsgálták a légszennyezés szerepét.  A kutatás Magyarországon 2015-
ben  18 567  személy  idő  előtti  elhalálozását  mutatta  ki  a  légszennyezettség  miatt,  melynek  döntő 
többsége  a  finom  részecske  szennyezés.  Ez  azt  jelenti,  hogy  átlagosan  minden  nap  50  ember  idő 
előtti  elhalálozásához  vezet  a  légszennyezettség  hazánkban.  A  COVID-19  járvány  végét  még  nem 
látjuk, de ez rendkívül sok.
 
Városi környezetben a részecskék egyik fő összetevője a korom, mely a légkörzéssel a sarkvidékre 
is  eljut.  A  jégsapkára  lerakódva  jelentősen  gyorsítja  a  sarki  jégtakaró  olvadását,  és  hozzájárul  az 
éghajlatváltozáshoz 11 .  Ennek  közvetett  hatása  Budapesten  nyáron  megnövekedett  számú 
hőségnapok és egyéb szélsőséges időjárási jelenségek formájában jelentkezik. A hőség Budapesten 
évi  118-120  személy  idő  előtti  halálozását  és  komoly  gazdasági  károkat  okoz 12 .  A  fűtési  és 
közlekedési eredetű korom jelentős üvegházgáz, úgy nevezett rövid élettartamú üvegházgáz (SLCP), 
hozzájárul  az éghajlatváltozáshoz. Egy  gramm levegőben lebegő korom  melegítő hatása megfelel 
egy tonna szén-dioxidénak13. 
                                                 
3http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19560508 
4Inhaled Nanoparticles Accumulate at Sites of Vascular Disease 
 
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acsnano.6b08551 
5http://www.lelegzet.hu/archivum/1995/07/1240.hpp.html 
6https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017/at_download/file 
7Cost-benefit Analysis of Final Policy Scenarios for the EU Clean Air Package, Version 2, Corresponding to IIASA 
TSAP Report #11, Version 2a, October 2014, Lásd itt: Table A3.4. Time series: Lost working days to acute PM2.5 
exposure 
http://ec.europa.eu/environment/air/pdf/TSAP%20CBA.pdf 
8http://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2015/04/air-pollution-costs-european-economies-us$-
1.6-trillion-a-year-in-diseases-and-deaths,-new-who-study-says 
9Global estimates of mortality associated with long-term exposure to outdoor fine particulate matter 
http://www.pnas.org/content/early/2018/08/28/1803222115 
10 https://academic.oup.com/eurheartj/article/40/20/1590/5372326 
11http://www.nature.com/news/soot-a-major-contributor-to-climate-change-1.12225 
12http://www.met.hu/doc/rendezvenyek/metnapok-2013/P3_Paldy_etal.pdf 
13 http://www.matud.iif.hu/2014/11/12.htm 



Az  ultrafinom  részecskék  elsősorban  a  fűtésből,  égetésből  (különösen  a  szén,  fa  és  egyéb  szilárd 
anyagok  eltüzeléséből),  valamint  a  közlekedésből  (elsősorban  a  dízeljárművekből  és  a 
kétüteműekből)  származnak,  de  nem  elhanyagolható  a  keletkezésükben  az  egyéb  emberi 
tevékenységek  során  használt  egyéb  nem  közlekedési  gépek  (például  a  fűnyírók,  áramfejlesztők) 
szerepe  sem,  valamint  beltéri  források,  mint  dohányzás,  füstölők,  gyertyák14.  Természetesen  ez 
településenként változik a kibocsátások függvényében. 
2. ábra, a PM2,5 részecskék kibocsátás forrásai (Adat forrása: AM, államtitkárság) 
 
Számos  nemzetközi  tanulmány  bizonyítja,  hogy  a  részecskeszám  mérése  jobban  jellemzi  a 
légszennyezés  egészségkárosító  hatását,  mert  a  fajlagos  felülettől  függ  a  részecskéken  hordozott 
súlyosan egészségkárosító anyagok mennyisége. Azonos részecske tömeg esetén a fajlagos felület a 
részecskék  méretével  fordítottan  arányos.15 A  tudományos  kutatások  során  arra  jutottak,  hogy  a 
részecskék  felülete  és  mérete  összefügg  az  oxidatív  stresszel  és  a  mitokondriális  DNS  (ez 
szabályozza  a  sejtek  energiatermelését)  károsodásával,  az  ultrafinom  részecskék  okozta  károsító 
hatás nagyobb, mint a nagyobb részecskéké, különösen magas részecskeszámok esetén.16 
                                                 
14 https://www.youtube.com/watch?v=NHU9qfveQNA 
15Ultrafine Particle Health Effects, John R. Froines, Ph.D. John R. Froines, Ph.D. ,Southern California Particle Center, 9. 
old. 
http://www.aqmd.gov/docs/default-source/technology-research/ultrafine-particles-conference/pre-
conference_2_froines.pdf?sfvrsn=2 

16Ultrafine particulate pollutants induce oxidative stress and mitochondrial damage. Li et al. in Environ Health Perspect. 



Az adatok megjelenítésére egy Mapbox17 alapú adatvizualizációt, a kepler.gl-t18 alkalmaztam. 
Az első, január 20-i méréskor fagypont körüli időben kellemetlen füstszag csavarta az orrunkat, a 
3. ábra, a január 20-i mérés eredményei 
Barát- és Majdán patak völgyéből szemmel láthatóan áramlott a szilárd tüzelés füstje az Omszki-tó 
irányba  a  mérés  kezdetén,  ezt  a magas,  30 000  feletti  részecskeszám  értékek  is  jelezték.  A  mérés 
alatt  a legalacsonyabb értéket  a Majdán-fennsíkon mértük,  3 930 részecskét köbcentiméterenként. 
Ugyanitt  mértük  a  legmagasabb  értéket  is,  az  Erdőhát  utcában,  308 000  részecskét  egy  dízelautó 
hatására.  
                                                                                                                                                                  
2003 Apr;111(4):455-60.  
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241427/pdf/ehp0111-000455.pdf 
17 https://www.mapbox.com/ A Mapbox helymeghatározó platform a mobil és az internetes alkalmazások számára, 
online térinformatikai keretrendszer. 
18 https://kepler.gl/ A kepler.gle nyílt forráskódú adatvizualizációs platform, mely nagy méretű adatbázisok 
térinformatikai megjelenítésére és elemzésére alkalmas. 



A következő, január 29-i mérésen valamivel tisztább levegőt mértünk az egész településen, viszont 
a  Sport  utcában  a  Barát-p  hídja  után  3  dohányos  miatt  jelentősen  megemelkedett  a  mért 
4. ábra, néhány elhaladó dohányos 20-szorosára emelte a szennyezettséget 
részecskeszám. Öt tudományos vizsgálat elemezte eddig a COVID-19 és a dohányzás összefüggéseit. 
Megállapították, hogy a dohányosok 2,4-szer többen halnak meg, vagy szorulnak intenzív ápolásra 
lélegeztetéssel, mint a nemdohányzók a vírus fertőzése esetén, de még a súlyos esetek száma is 1,4-
szeres a nemdohányzókhoz képest
19. 
A  március  1-én  és  5-én  végzett  mérés  a  dízel  járművek  elképesztő  szennyezésére  mutatott  rá.  A 
Damjanich utcában jelentősebb autóforgalom mellett rendkívül magas volt a részecskeszám, rövid 
időre elérte a műszer mérési határát, 500.000 részecske/cm3 maximum értékkel. Itt az út szennyező 
hatása a környező területekre is kiterjedt, ez a mérési pontok adatain is látszik, kb. 2-3 ingatlant az 
úttól  befelé  is  érint  a  szennyezése.  A  József  A.  úton  is  jelentősebb  szennyezettéget  mértünk.  Az 
Erdőhát  utcában  egy  határozott  ponton  erős  pörkölt  kávészag  jelent  meg,  ezzel  együtt  hirtelen 
jelentősen  megemelkedett  a  részecskeszám  is,  és  viszonylag  hosszan  magas  maradt,  amíg  a 
kávészagot  éreztük.  A  magasban  induló  keleti  légáramlás  hozhatta  ide  a  város  keleti  részén  lévő 
valamelyik pörkölő üzemből. 
Illegális hulladékégetésre utaló szagot csak elvétve éreztünk (Pomázon sokkal gyakoribb). A szilárd 
tüzelés  elsősorban  a  település  régebbi  építésű  részein  jelenik  meg,  az  új  építésű  részeken  nem 
jellemző.  Általános  érvényű,  hogy  az  épület  megfelelően  tervezett  és  kivitelezett  (szabványnak 
megfelelő)  hőszigetelésével  a  fűtési  energia  igény  felére  csökkenthető,  ezzel  a  légszennyezés  is. 
Sajnos  sok  helyen  láttunk  olyan  fatüzelést  (és  ez  a  mérési  adatokból  is  kitűnt),  ahol  hibásan 
                                                 
19 http://www.tobaccoinduceddiseases.org/COVID-19-and-smoking-A-systematic-review-of-the-
evidence,119324,0,2.html 




visszafojtják a tüzet, nem kap elég levegőt, a tűztér hőmérséklete alacsony. Ez fokozott ultrafinom 
részecske, illetve rákkeltő benz-a-pirén kibocsátással jár (300-600°C!20). 
5. ábra, a dízel járművek szennyezése több telekkel odébb is mérhető 
A  Damjanich  utca  az  emelkedő  miatt  veszélyes  légszennyezettség  forrása,  a  mérések  alapján  a 
szennyezés 2-3-4 szomszédos ingatlanra is kiterjed. Amennyiben országos szabályozás készül zöld 
zónákra 21 ,  nagyon  jó  lenne  elérni,  hogy  kisebb  települések  szennyezett  részein  is  alkalmazni 
                                                 
20 https://en.wikipedia.org/wiki/Benzo(a)pyrene 
21 https://hu.urbanaccessregulations.eu/ 

lehessen  a  korlátozást  bizonyos  védett  útvonalakon.  Általánosságban  elmondható,  amennyiben 
sikerül  megnehezíteni  az  átjutást  a  településen,  annál  több  autó  fogja  elkerülni,  és  mérséklődik  a 
szennyezettség. Az iskolai autóforgalom is jelentős szennyező forrás, ezt a mérések is kimutatták, 
különösen  a  telepi  iskola  tekintetében.  Megfelelő  szemléletformálással,  versenyekkel  ösztönözni 
lehetne  a  gyerekeket,  hogy  ne  autóval  közlekedjenek,  ugyanakkor  a  terület  gyalogosbaráttá  tétele 
ehhez elengedhetetlen (lakó-pihenő övezet).  
Lenkei Péter