iktatószám: 3-15/2020
Magyar TáncSport Szakszövetség
Elnökség
ELNÖKSÉGI KÖZLEMÉNY
Tisztelt Tagszervezetek!
A Magyar TáncSport Szakszövetség (a továbbiakban: MTáSZ) Elnöksége közleményben határolódik el Bíróné
Váradi Éva Ellenőrző Testületi elnök által Önöknek 2020. augusztus 17-én és 2020. augusztus 18-án megküldött
leveleitől, valamint azok valótlan és megtévesztő, továbbá rágalmazó állításaitól.
Az MTáSZ Elnöksége tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy az Elnökség a rendelkezésére álló információk alapján
módosította és az Alapszabály 7. § (5) bekezdése alapján
határidőben megküldte az éves első rendes
közgyűlésének napirendi pontjait, a napirendi pontokhoz tartozó tájékoztatókat, valamint a 161/2020(VIII.14)
elnökségi határozatával szintén az Alapszabály rendelkezéseit betartva már tájékoztatta Önöket az éves második
rendes közgyűlés időpontjáról. Az éves első rendes közgyűlés határozatainak figyelembevételével tudja az Elnökség
szabályszerűen a Tagszervezetek részére – az Alapszabályi rendelkezések szerint - megküldeni az éves második
rendes közgyűlésen megtárgyalandó 2019. évi beszámolóját, mérlegét, közhasznúsági jelentését és a 2020. évi
költségvetés tervezetét.
Az MTáSZ Elnöksége a fentiek mellett tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy az Elnökség
2020. június 15-én átadta
az Ellenőrző Testület (a továbbiakban: ET) részére az MTáSZ könyvelője által előkészített teljes könyvelési
anyagát, az MTáSZ 2019. évi pénzügyi beszámolóját, mérlegét és közhasznúsági jelentését, valamint a 2020.
június 23-án elkészült könyvvizsgálói jelentését is. A 2016. és 2017. veszteséges évek után mind a 2018. és
2019. évi MTáSZ mérleg pozitív eredménnyel zárt, így a független könyvvizsgálói jelentés alapján is („A
melléklet egyszerűsített éves beszámoló megbízható és valós képet ad a Szakszövetség 2019. december 31-én
fennálló vagyoni és pénzügyi helyzetéről, valamint az ezen időponttal végződő üzleti évre vonatkozó jövedelmi
helyzetéről a Magyarországon hatályos, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvénnyel összhangban”) megnyugtató,
szabályos és hatékony gazdálkodást folytattunk. Az MTáSZ elnöke 2019. évben a biztonságos működés
megteremtéséhez – az állami támogatások késése miatt – 11.000.000,- Ft áthidaló kölcsönnel segítette a
fizetésképesség fenntartását.
Az Elnökség tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy
az Elnökség az ET levelében foglaltakra a közgyűlésen
teljeskörű és megnyugtató választ ad. Az Elnökség tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy az Elnökség 2019.
májusától – a harmadik szakág létrejöttére tekintettel – megkezdte a szabályzatainak felülvizsgálatát, melyek
aktualizálása jelenleg is folyamatban van.
A 23/2020(08.16)/ET számú határozata alapján született és a Tagszervezetek képviselői számára Alapszabály-
ellenesen megküldött tájékoztató levél kapcsán az MTáSZ Elnöksége az alábbiakra kívánja nyomatékkal felhívni
minden Tagszervezeti képviselő figyelmét:
(1) A Sporttörvény 24. § (1) bekezdésének d) pontja szerint a „szakszövetség szervezeti felépítésére a Civil
törvény és a Polgári Törvénykönyv előírásait a következő eltérésekkel kell alkalmazni: d) a szakszövetség
közgyűlésének (küldöttgyűlésének)
legalább három tagból álló ellenőrző testületet kell választania a
szakszövetség gazdálkodásának ellenőrzésére.” Ez alapján egyértelmű, hogy a Civil törvény és a Polgári
Törvénykönyv rendelkezéseihez képest a
Sporttörvény tekintendő elsődlegesen alkalmazandó, speciális
jogszabálynak az országos sportági szakszövetség vonatkozásában. Az ET feladatai kapcsán az MTáSZ
1
részére elkészített sportjogi állásfoglalás szerint az MTáSZ ellenőrző testülete a hatályos szabályok
értelmében
kizárólag az MTáSZ gazdálkodásával (lényegében pénzügyeivel) kapcsolatos kérdéseket
vizsgálhatja, az MTáSZ szerveinek, bizottságainak működését érintő kérdések vizsgálatára – ide nem
értve a gazdálkodással összefüggő kérdéseket – hatáskörrel nem rendelkezik. A jogi állásfoglalás kifejti,
hogy az ET a működését a továbbiakban az MTáSZ Alapszabályában tételesen deklarált feladatok szerint
(31. § (1) bekezdés), az MTáSZ Elnöksége által elfogadott Ellenőrző Testületi ügyrend alapján, valamint a
rá egyértelműen vonatkozó jogszabályokat követve végezze.
A fent leírtakat a Sportért Felelős
Államtitkárság is megerősítette a 2020. augusztus 24. napján kelt, az ET hatáskörével kapcsolatban
adott állásfoglalásában: „Az Ellenőrző Testület feladatit az MTáSZ Alapszabályának 31. §-a határozza
meg. (...) Ebben a körben az ET jogosult az MTáSZ szerveinek, bizottságainak az MTáSZ gazdálkodását
érintő döntéseit a vonatkozó jogszabályokkal való megfelelőség szempontjából ellenőrizni. (...) A
szakszövetségek ellenőrző testületének jogkörét a
Sporttörvény a gazdálkodás ellenőrzésére korlátozza,
így a szakszövetség ellenőrző testületének hatásköre valamennyi olyan döntés vizsgálatára kiterjed, amely a
szövetség gazdálkodásával valamilyen módon összefüggésben hozható.” Tehát az ET a gazdálkodással
összefüggő kérdéseket vizsgálhatja és kizárólag e körben, a gazdálkodással összefüggésben
ellenőrizheti az MTáSZ szerveinek működését. Ebből adódóan az ET-nek nincs hatásköre például annak
vizsgálatára, hogy a „versenytánc versenyek első körös pályázati elbírálása szabályosan történt-e”. És
fentiekből eredően
jogszabályba ütköző az ET 7/2020(02.26)/ET számú határozata, valamint
8/2020(02.26)/ET számú határozata is, mely szerint az „ET megvizsgálja, hogy a pontozói kijelölések az
Elnökség által elfogadott kijelölési táblázat alapján történnek-e”, valamint „hogy a pontozóbírói kijelölések
figyelembe veszik-e a 2020-as pontozóbírói besorolásokat.”
(2) Az Alapszabály 1. § (4) bekezdése szerint az MTáSZ működésének célja, hogy a táncsportot, mint közhasznú
tevékenységet népszerűsítse, valamint a) a táncsportot a jogszabályokban, a jelen Alapszabályban és az egyéb
szabályzatokban foglaltaknak megfelelően szervezze, b) irányítsa és ellenőrizze a táncsportban folyó
tevékenységet, c) közreműködjön a jogszabályokban meghatározott állami sportfeladatok ellátásban, d)
képviselje sportágának és tagjainak érdekeit, e) részt vegyen a nemzetközi sportszervezetek
tevékenységében. A gazdálkodás célszerűségére vonatkozó ellenőrző testületi vizsgálatok során az ET-nek
figyelembe kell vennie, hogy
az Elnökség által hozott döntések a fent felsorolt, Alapszabály szerinti
célokat támasztják alá. Ugyanezen célokat támasztja alá a 2019. június 5-10. között megrendezett WDSF
General Meeting, melynek költségvetése kizárólag külső források bevonásával került tervezésre és a Sportért
Felelős Államtitkárság célzott 4.000.000,- Ft, továbbá 10.000.000,- Ft többlettámogatásának részbeni
felhasználásával, valamint magánszemélytől kapott 3.200.000,- Ft és a WDSF 1.400.000,- Ft külső
támogatásával valósult meg. Az MTáSZ 2019. évi költségvetésében pénzügyi átcsoportosítást nem igényelt
a sportdiplomáciai sikert és eredményt hozó nemzetközi közgyűlés megrendezése.
(3) A jogszabályok a szakszövetség jogszerű működése érdekében számos garanciális rendelkezést nevesítenek:
a) a jogszabályba vagy alapszabályba ütköző határozatok bírósági felülvizsgálatát, b) az állandó
könyvvizsgáló intézményét, akinek kötelessége az Elnökségnél intézkedést kezdeményezni, ha
jogszerűtlenséget tapasztal és c) az ET intézkedési kötelezettségét a közgyűlés és az Elnökség tájékoztatása
és összehívása iránt, ha arról szerez tudomást ellenőrzési tevékenysége keretében, hogy jogszabálysértés
vagy a szakszövetség érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt.
Az MTáSZ Elnöksége
tájékoztatja a Tagszervezeteinek képviselőit, hogy a fent említett intézkedésekre tudomása szerint nem
került sor, ilyen irányú megkeresés egyik szervtől sem érkezett. Mindebből következik, hogy az
MTáSZ jogszerűen működik, így a MTáSZ Elnöksége visszautasít minden olyan jogsértésre és
bűncselekmény elkövetésére utaló kijelentést, melyet az ET állít.
(4) Az Alapszabály 29. § (1) bekezdése szerint „az ET ellenőrzi az Elnökség és az MTáSZ szervezeti
egységeinek működését és gazdálkodását, ennek keretében azt, hogy ezen szervek működése gazdálkodása
megfelel-e a jogszabályoknak, az Alapszabályban és az egyéb szabályzatokban foglalt rendelkezéseknek,
továbbá a Közgyűlés határozatainak.” Bíróné Váradi Éva ET elnök levelében az Alapszabály 29. § (1)
bekezdésére hivatkozva tájékoztatási kötelezettséget állapított meg maga számára. Az Alapszabály és a
2
hivatkozott szakasz azonban nem tartalmaz rendelkezést a Tagszervezetek részére történő
tájékoztatási kötelezettségről, ellenben tartalmaz rendelkezést az ET által kötelezően követendő
eljárásrendről (32. §), melyet az ET számos alkalommal nem tartott be, például
-
elmaradt az MTáSZ elnökének kötelező tájékoztatása az ET ellenőrzésének megkezdése előtt;
-
az ET megtévesztette az MTáSZ titkárságának munkavállalóit az MTáSZ elnökének adott
tájékoztatás vonatkozásában;
-
az ET az MTáSZ elnökének tájékoztatása nélkül kért ki dokumentumokat az MTáSZ titkárságától
és így, továbbá ellenőrzi terv nélkül folytatott ellenőrzést;
-
Alapszabály-ellenesen (ülés tartása nélkül) hozott határozatokat, melyről jegyzőkönyv sem készült;
-
a lefolytatott vizsgálatok alapján az ET által vélelmezett szabálytalanságok feloldására az ET
feladatkörében eljárva – Alapszabály-ellenesen – nem tett javaslatot, ellenben az Elnökségtől
vizsgálatot vár, ahogyan az Bíróné Váradi Éva ET elnök levelében is olvasható;
-
az ET elnöke hatáskörét túllépve, az Elnökség tagjának befolyásolására tett kísérletet az elnökségi
határozathozatal során, mely az elnökségi ülés jegyzőkönyvéből is kitűnik;
-
az ET hatáskörét túllépve, az Alapszabályt és jogszabályt sértő módon, az MTáSZ képviseletére való
jogosultság nélkül kereste fel a Sportért Felelős Államtitkárságot és a Nemzeti Versenysport
Szövetséget;
-
az ET-nek jelenleg sincs elfogadott ügyrendje, mely szabályozná működésüket. Az ET 2020. február
26-án nyújtotta be először ügyrendjét az Elnökségnek, melyet az Elnökség soron következő ülésén
megtárgyalt és 21 pontban jelezte észrevételét az ET részére, annak módosítására, jogszabályi
megfeleltethetőségére. Az ET 2020. augusztus 17-én nyújtotta be az Elnökség részére ismételten,
módosított ügyrendjét.
Álláspontunk szerint, amennyiben az
ET nem teljesíti az Alapszabályban foglalt kötelezettségeit egyrészt
eljárása során, másrészt a jegyzőkönyvek – mint hitelt érdemlő, kötelező alaki és tartalmi
kritériumokkal rendelkező, határozatokat tartalmazó és azok alapján ellenőrzésekről rendelkező
dokumentumok – vonatkozásában, az nem lehetséges, hanem valós szabálysértésnek minősül, melynek
következményeit az ET tagjainak megfelelő eljárás keretében viselniük kell. Az Elnökség tájékoztatja
Tagszervezeteit, hogy az ET „az MTáSZ elnökének szájíze szerinti előre megkomponált fegyelmi eljárások
lefolytatásával és előre megjósolható fegyelmi büntetések kiszabásával” gyanúsította meg a Fegyelmi
Bizottság elnökét és az MTáSZ elnökét, emellett nagy nyilvánosság előtt fenyegetéssel, valamint a
kényszerítés, mint bűncselekmény elkövetésével is megvádolta őket. Az említett vádakat mind a Fegyelmi
Bizottság elnöke, mind az MTáSZ elnöke határozottan visszautasítja és megteszik a szükséges jogi lépéseket.
(5) Az ET 2020. június 25-én kelt 16/2020(06.25)/ET számú határozata, valamint azonos napon az MTáSZ
elnökségének címzett kísérőlevelében foglaltak alapján
az Elnökség előkészítette az ET által kért
valamennyi vizsgálandó dokumentumot, azonban a 2020. június 25. napján kelt jegyzőkönyvben
foglaltak alapján az ET elnökének személye tisztázandó kérdéseket vetett fel. A 2020. június 25. napján
kelt ET jegyzőkönyvében ellentmondás tapasztalható, mivel a jegyzőkönyv tanúsága szerint az ülésen jelen
volt Bíróné Váradi Éva az ET elnöke, akit levezető elnöknek választottak, ugyanakkor a jegyzőkönyvet
levezető elnökként Bíró Istvánné írta alá. Az MTáSZ elnöke a helyzet tisztázására egyeztető megbeszélést
kezdeményezett 2020. augusztus 4. és 5. napjára Bíróné Váradi Évával, melyre az ET elnök egyéb
elfoglaltsága miatt csak 2020. augusztus 11-én került sor. A megbeszélésen Bíróné Váradi Éva többször
elismerte, hogy a közgyűlés által megválasztott Bíróné Váradi Éva ET elnök valójában Bíró Istvánné. Ebből
következően Bíróné Váradi Éva megtévesztően jelöltette magát, megtévesztően fogadta el a jelölést és
megtévesztően kérte jelölésének rögzítését a közgyűlésen résztvevő tagok tájékoztatására, valamint
megtévesztően nyilatkozott írásban tisztségviselői regisztrációs lapjának, valamint az általa készített, az
MTáSZ ellenőrzésére irányuló és az MTáSZ rendelkezésére bocsátott dokumentumok adattartalmát illetően
is.
3
Tekintettel arra, hogy a jelenleg fennálló és a jogszabályoknak megfelelő működést akadályozó, az ET
elnökének felróható helyzet a jövőre nézve is következményekkel jár (két évig nem tudja a közgyűlés
jogszerűen elfogadni a beszámolót, valamint a költségvetés tervezetét), így az Elnökség kezdeményezte az
Ellenőrző Testület elnökének visszahívását. Emellett az MTáSZ Elnöksége tájékoztatja a Tagszervezeteit,
hogy a rendelkezésére álló iratok alapján a fent leírtakkal összefüggésben büntető feljelentést tett.
Budapest, 2020. augusztus 25.
__________________________
__________________________
__________________________
Zsámboki Marcell István
Kapronczai Balázs
Horváthné Krizsa Mária
elnök
alelnök
elnökségi tag
__________________________
__________________________
__________________________
Juhász Péter
Kuzma Péter
Kis Katalin
elnökségi tag
elnökségi tag
elnökségi tag
__________________________
__________________________
__________________________
Papp Viktor
Kozma Gábor
Bánhidi Dániel
elnökségi tag
elnökségi tag
elnökségi tag
4