Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'MTáSz gazdálkodási, pénzügyi szabályzata 2020. szeptember 3-tól'.


 
 
iktatószám: 3-15/2020 
 
Magyar TáncSport Szakszövetség 
Elnökség 
 
 
ELNÖKSÉGI KÖZLEMÉNY 
 
Tisztelt Tagszervezetek! 
 
A  Magyar  TáncSport  Szakszövetség  (a  továbbiakban:  MTáSZ)  Elnöksége  közleményben  határolódik  el  Bíróné 
Váradi Éva Ellenőrző Testületi elnök által Önöknek 2020. augusztus 17-én és 2020. augusztus 18-án megküldött 
leveleitől, valamint azok valótlan és megtévesztő, továbbá rágalmazó állításaitól. 
 
Az MTáSZ Elnöksége tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy az Elnökség a rendelkezésére álló információk alapján 
módosította  és  az  Alapszabály  7.  §  (5)  bekezdése  alapján  határidőben  megküldte  az  éves  első  rendes 
közgyűlésének napirendi pontjait, a napirendi pontokhoz tartozó tájékoztatókat
, valamint a 161/2020(VIII.14) 
elnökségi határozatával szintén az Alapszabály rendelkezéseit betartva már tájékoztatta Önöket az éves második 
rendes közgyűlés időpontjáról. Az éves első rendes közgyűlés határozatainak figyelembevételével tudja az Elnökség 
szabályszerűen a Tagszervezetek részére – az Alapszabályi rendelkezések szerint - megküldeni az éves második 
rendes  közgyűlésen  megtárgyalandó  2019.  évi  beszámolóját,  mérlegét,  közhasznúsági  jelentését  és  a  2020.  évi 
költségvetés tervezetét. 
 
Az MTáSZ Elnöksége a fentiek mellett tájékoztatja Tagszervezeteit, hogy az Elnökség 2020. június 15-én átadta 
az
 Ellenőrző Testület (a továbbiakban: ET) részére az MTáSZ könyvelője által előkészített teljes könyvelési 
anyagát, az MTáSZ 2019. évi pénzügyi beszámolóját, mérlegét és közhasznúsági jelentését, valamint a 2020. 
június 23-án elkészült könyvvizsgálói jelentését is. A 2016. és 2017. veszteséges évek után mind a 2018. és 
2019.  évi  MTáSZ  mérleg pozitív  eredménnyel  zárt, így  a  független  könyvvizsgálói  jelentés  alapján  is  
(„A 
melléklet  egyszerűsített  éves  beszámoló  megbízható  és  valós  képet  ad  a  Szakszövetség  2019.  december  31-én 
fennálló  vagyoni  és  pénzügyi  helyzetéről,  valamint  az  ezen  időponttal  végződő  üzleti  évre  vonatkozó  jövedelmi 
helyzetéről a Magyarországon hatályos, a számvitelről szóló 2000. évi C. törvénnyel összhangban”
megnyugtató, 
szabályos  és  hatékony  gazdálkodást  folytattunk.  Az  MTáSZ  elnöke  2019.  évben  a  biztonságos  működés 
megteremtéséhez  –  az  állami  támogatások  késése  miatt  –  11.000.000,-  Ft  áthidaló  kölcsönnel  segítette  a 
fizetésképesség fenntartását. 
 
Az  Elnökség  tájékoztatja  Tagszervezeteit,  hogy  az  Elnökség  az  ET  levelében  foglaltakra  a  közgyűlésen 
teljeskörű  és  megnyugtató  választ  ad
.  Az  Elnökség  tájékoztatja  Tagszervezeteit,  hogy  az  Elnökség  2019. 
májusától  –  a  harmadik  szakág  létrejöttére  tekintettel  –  megkezdte  a  szabályzatainak  felülvizsgálatát,  melyek 
aktualizálása jelenleg is folyamatban van. 
 
A  23/2020(08.16)/ET  számú  határozata  alapján  született  és  a  Tagszervezetek  képviselői  számára  Alapszabály-
ellenesen megküldött tájékoztató levél kapcsán az MTáSZ Elnöksége az alábbiakra kívánja nyomatékkal felhívni 
minden Tagszervezeti képviselő figyelmét: 
 
(1)  A  Sporttörvény  24.  §  (1)  bekezdésének  d)  pontja  szerint  a  „szakszövetség  szervezeti  felépítésére  a  Civil 
törvény és a Polgári Törvénykönyv előírásait a következő eltérésekkel kell alkalmazni: d) a szakszövetség 
közgyűlésének  (küldöttgyűlésének)  legalább  három  tagból  álló  ellenőrző  testületet  kell  választania  a 
szakszövetség gazdálkodásának ellenőrzésére
.”  Ez alapján egyértelmű, hogy a Civil törvény és a Polgári 
Törvénykönyv rendelkezéseihez képest a Sporttörvény tekintendő elsődlegesen alkalmazandó, speciális 
jogszabálynak
  az  országos sportági  szakszövetség  vonatkozásában.  Az  ET  feladatai  kapcsán  az  MTáSZ 
 


részére  elkészített  sportjogi  állásfoglalás  szerint  az  MTáSZ  ellenőrző  testülete  a  hatályos  szabályok 
értelmében  kizárólag  az  MTáSZ  gazdálkodásával  (lényegében  pénzügyeivel)  kapcsolatos  kérdéseket 
vizsgálhatja, az MTáSZ szerveinek, bizottságainak működését érintő kérdések vizsgálatára – ide nem 
értve a gazdálkodással összefüggő kérdéseket – hatáskörrel nem rendelkezik
. A jogi állásfoglalás kifejti, 
hogy az ET a működését a továbbiakban az MTáSZ Alapszabályában tételesen deklarált feladatok szerint 
(31. § (1) bekezdés), az MTáSZ Elnöksége által elfogadott Ellenőrző Testületi ügyrend alapján, valamint a 
rá  egyértelműen  vonatkozó  jogszabályokat  követve  végezze.  A  fent  leírtakat  a  Sportért  Felelős 
Államtitkárság is megerősítette a 2020. augusztus 24. napján kelt, az ET hatáskörével kapcsolatban 
adott  állásfoglalásában:
  „Az  Ellenőrző  Testület  feladatit  az  MTáSZ  Alapszabályának  31.  §-a  határozza 
meg. (...) Ebben a körben az ET jogosult az MTáSZ szerveinek, bizottságainak az MTáSZ gazdálkodását 
érintő  döntéseit  a  vonatkozó  jogszabályokkal  való  megfelelőség  szempontjából  ellenőrizni.  (...)  A 
szakszövetségek ellenőrző testületének jogkörét a Sporttörvény a gazdálkodás ellenőrzésére korlátozza
így a szakszövetség ellenőrző testületének hatásköre valamennyi olyan döntés vizsgálatára kiterjed, amely a 
szövetség gazdálkodásával valamilyen módon összefüggésben hozható.” Tehát az ET a gazdálkodással 
összefüggő  kérdéseket  vizsgálhatja  és  kizárólag  e  körben,  a  gazdálkodással  összefüggésben 
ellenőrizheti az MTáSZ szerveinek működését
. Ebből adódóan az ET-nek nincs hatásköre például annak 
vizsgálatára,  hogy  a  „versenytánc  versenyek  első  körös  pályázati  elbírálása  szabályosan  történt-e”.  És 
fentiekből  eredően  jogszabályba  ütköző  az  ET  7/2020(02.26)/ET  számú  határozata,  valamint 
8/2020(02.26)/ET számú határozata
 is, mely szerint az „ET megvizsgálja, hogy a pontozói kijelölések az 
Elnökség által elfogadott kijelölési táblázat alapján történnek-e”, valamint „hogy a pontozóbírói kijelölések 
figyelembe veszik-e a 2020-as pontozóbírói besorolásokat.”  
 
(2)  Az Alapszabály 1. § (4) bekezdése szerint az MTáSZ működésének célja, hogy a táncsportot, mint közhasznú 
tevékenységet népszerűsítse, valamint a) a táncsportot a jogszabályokban, a jelen Alapszabályban és az egyéb 
szabályzatokban  foglaltaknak  megfelelően  szervezze,  b)  irányítsa  és  ellenőrizze  a  táncsportban  folyó 
tevékenységet,  c)  közreműködjön  a  jogszabályokban  meghatározott  állami  sportfeladatok  ellátásban,  d) 
képviselje  sportágának  és  tagjainak  érdekeit,  e)  részt  vegyen  a  nemzetközi  sportszervezetek 
tevékenységében. A gazdálkodás célszerűségére vonatkozó ellenőrző testületi vizsgálatok során az ET-nek 
figyelembe  kell  vennie,  hogy  az  Elnökség  által  hozott  döntések  a  fent  felsorolt,  Alapszabály  szerinti 
célokat támasztják alá
. Ugyanezen célokat támasztja alá a 2019. június 5-10. között megrendezett WDSF 
General Meeting, melynek költségvetése kizárólag külső források bevonásával került tervezésre és a Sportért 
Felelős  Államtitkárság  célzott  4.000.000,-  Ft,  továbbá  10.000.000,-  Ft  többlettámogatásának  részbeni 
felhasználásával,  valamint  magánszemélytől  kapott  3.200.000,-  Ft  és  a  WDSF  1.400.000,-  Ft  külső 
támogatásával valósult meg. Az MTáSZ 2019. évi költségvetésében pénzügyi átcsoportosítást nem igényelt 
a sportdiplomáciai sikert és eredményt hozó nemzetközi közgyűlés megrendezése. 
 
(3)  A jogszabályok a szakszövetség jogszerű működése érdekében számos garanciális rendelkezést nevesítenek: 
a)  a  jogszabályba  vagy  alapszabályba  ütköző  határozatok  bírósági  felülvizsgálatát,  b)  az  állandó 
könyvvizsgáló  intézményét,  akinek  kötelessége  az  Elnökségnél  intézkedést  kezdeményezni,  ha 
jogszerűtlenséget tapasztal és c) az ET intézkedési kötelezettségét a közgyűlés és az Elnökség tájékoztatása 
és  összehívása  iránt,  ha  arról  szerez  tudomást  ellenőrzési  tevékenysége  keretében,  hogy  jogszabálysértés 
vagy a szakszövetség érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt. Az MTáSZ Elnöksége 
tájékoztatja a Tagszervezeteinek képviselőit, hogy a fent említett intézkedésekre tudomása szerint nem 
került  sor,  ilyen  irányú  megkeresés  egyik  szervtől  sem  érkezett.  Mindebből  következik,  hogy  az 
MTáSZ  jogszerűen  működik,  így  a  MTáSZ  Elnöksége  visszautasít  minden  olyan  jogsértésre  és 
bűncselekmény elkövetésére utaló kijelentést, melyet az ET állít.
 
 
(4)  Az  Alapszabály  29.  §  (1)  bekezdése  szerint  „az  ET  ellenőrzi  az  Elnökség  és  az  MTáSZ  szervezeti 
egységeinek működését és gazdálkodását, ennek keretében azt, hogy ezen szervek működése gazdálkodása 
megfelel-e a jogszabályoknak, az Alapszabályban és az egyéb szabályzatokban foglalt rendelkezéseknek, 
továbbá  a  Közgyűlés  határozatainak.”  Bíróné  Váradi  Éva  ET  elnök  levelében  az  Alapszabály  29.  §  (1) 
bekezdésére  hivatkozva  tájékoztatási  kötelezettséget  állapított  meg  maga  számára.  Az  Alapszabály  és  a 
 


hivatkozott  szakasz  azonban  nem  tartalmaz  rendelkezést  a  Tagszervezetek  részére  történő 
tájékoztatási  kötelezettségről,
  ellenben  tartalmaz  rendelkezést  az  ET  által  kötelezően  követendő 
eljárásrendről (32. §), melyet az ET számos alkalommal nem tartott be
, például 

elmaradt az MTáSZ elnökének kötelező tájékoztatása az ET ellenőrzésének megkezdése előtt;  

az  ET  megtévesztette  az  MTáSZ  titkárságának  munkavállalóit  az  MTáSZ  elnökének  adott 
tájékoztatás vonatkozásában;  

az ET az MTáSZ elnökének tájékoztatása nélkül kért ki dokumentumokat az MTáSZ titkárságától 
és így, továbbá ellenőrzi terv nélkül folytatott ellenőrzést;  

Alapszabály-ellenesen (ülés tartása nélkül) hozott határozatokat, melyről jegyzőkönyv sem készült;  

a  lefolytatott  vizsgálatok  alapján  az  ET  által  vélelmezett  szabálytalanságok  feloldására  az  ET 
feladatkörében  eljárva  –  Alapszabály-ellenesen  –  nem  tett  javaslatot,  ellenben  az  Elnökségtől 
vizsgálatot vár, ahogyan az Bíróné Váradi Éva ET elnök levelében is olvasható; 

az ET elnöke hatáskörét túllépve, az Elnökség tagjának befolyásolására tett kísérletet az elnökségi 
határozathozatal során, mely az elnökségi ülés jegyzőkönyvéből is kitűnik; 

az ET hatáskörét túllépve, az Alapszabályt és jogszabályt sértő módon, az MTáSZ képviseletére való 
jogosultság  nélkül  kereste  fel  a  Sportért  Felelős  Államtitkárságot  és  a  Nemzeti  Versenysport 
Szövetséget;  

az ET-nek jelenleg sincs elfogadott ügyrendje, mely szabályozná működésüket. Az ET 2020. február 
26-án nyújtotta be először ügyrendjét az Elnökségnek, melyet az Elnökség soron következő ülésén 
megtárgyalt  és  21  pontban  jelezte  észrevételét  az  ET  részére,  annak  módosítására,  jogszabályi 
megfeleltethetőségére. Az ET 2020. augusztus 17-én nyújtotta be az Elnökség részére ismételten, 
módosított ügyrendjét. 
 
Álláspontunk szerint, amennyiben az ET nem teljesíti az Alapszabályban foglalt kötelezettségeit egyrészt 
eljárása  során,  másrészt  a  jegyzőkönyvek  –  mint  hitelt  érdemlő,  kötelező  alaki  és  tartalmi 
kritériumokkal  rendelkező,  határozatokat  tartalmazó  és  azok  alapján  ellenőrzésekről  rendelkező 
dokumentumok – vonatkozásában, az nem lehetséges, hanem valós szabálysértésnek minősül
, melynek 
következményeit  az  ET  tagjainak  megfelelő  eljárás  keretében  viselniük  kell.  Az  Elnökség  tájékoztatja 
Tagszervezeteit, hogy az ET „az MTáSZ elnökének szájíze szerinti előre megkomponált fegyelmi eljárások 
lefolytatásával  és  előre  megjósolható  fegyelmi  büntetések  kiszabásával”  gyanúsította  meg  a  Fegyelmi 
Bizottság  elnökét  és  az  MTáSZ  elnökét,  emellett  nagy  nyilvánosság  előtt  fenyegetéssel,  valamint  a 
kényszerítés, mint bűncselekmény elkövetésével is megvádolta őket. Az említett vádakat mind a Fegyelmi 
Bizottság elnöke, mind az MTáSZ elnöke határozottan visszautasítja és megteszik a szükséges jogi lépéseket. 
 
(5)  Az  ET  2020.  június  25-én  kelt  16/2020(06.25)/ET  számú  határozata,  valamint  azonos  napon  az  MTáSZ 
elnökségének  címzett  kísérőlevelében  foglaltak  alapján  az  Elnökség  előkészítette  az  ET  által  kért 
valamennyi  vizsgálandó  dokumentumot,  azonban  a  2020.  június  25.  napján  kelt  jegyzőkönyvben 
foglaltak alapján az ET elnökének személye tisztázandó kérdéseket vetett fel.
 A 2020. június 25. napján 
kelt ET jegyzőkönyvében ellentmondás tapasztalható, mivel a jegyzőkönyv tanúsága szerint az ülésen jelen 
volt  Bíróné  Váradi  Éva  az  ET  elnöke,  akit  levezető  elnöknek  választottak,  ugyanakkor  a  jegyzőkönyvet 
levezető elnökként Bíró Istvánné írta alá. Az MTáSZ elnöke a helyzet tisztázására egyeztető megbeszélést 
kezdeményezett  2020.  augusztus  4.  és  5.  napjára  Bíróné  Váradi  Évával,  melyre  az  ET  elnök  egyéb 
elfoglaltsága  miatt  csak  2020.  augusztus 11-én  került  sor.  A  megbeszélésen  Bíróné  Váradi  Éva  többször 
elismerte, hogy a közgyűlés által megválasztott Bíróné Váradi Éva ET elnök valójában Bíró Istvánné. Ebből 
következően  Bíróné  Váradi  Éva  megtévesztően  jelöltette  magát,  megtévesztően  fogadta  el  a  jelölést  és 
megtévesztően  kérte  jelölésének  rögzítését  a  közgyűlésen  résztvevő  tagok  tájékoztatására,  valamint 
megtévesztően  nyilatkozott  írásban  tisztségviselői  regisztrációs  lapjának,  valamint  az  általa  készített,  az 
MTáSZ ellenőrzésére irányuló és az MTáSZ rendelkezésére bocsátott dokumentumok adattartalmát illetően 
is.  
 
 
 











Tekintettel  arra,  hogy  a  jelenleg  fennálló  és  a  jogszabályoknak  megfelelő  működést  akadályozó,  az  ET 
elnökének  felróható  helyzet  a  jövőre  nézve  is  következményekkel  jár  (két  évig  nem  tudja  a  közgyűlés 
jogszerűen elfogadni a beszámolót, valamint a költségvetés tervezetét), így az Elnökség kezdeményezte az 
Ellenőrző Testület elnökének visszahívását. Emellett az MTáSZ Elnöksége tájékoztatja a Tagszervezeteit, 
hogy a rendelkezésére álló iratok alapján a fent leírtakkal összefüggésben büntető feljelentést tett. 
 
Budapest, 2020. augusztus 25. 
 
 
 
 
 
 
 
__________________________ 
__________________________ 
__________________________ 
Zsámboki Marcell István 
Kapronczai Balázs 
Horváthné Krizsa Mária 
elnök 
alelnök 
elnökségi tag 
 
 
 
 
__________________________ 
__________________________ 
__________________________ 
Juhász Péter 
Kuzma Péter 
Kis Katalin 
elnökségi tag 
elnökségi tag 
elnökségi tag 
 
 
 
 
 
 
__________________________ 
__________________________ 
__________________________ 
Papp Viktor 
Kozma Gábor 
Bánhidi Dániel 
elnökségi tag 
elnökségi tag 
elnökségi tag