Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Bánhorváti község a sportpálya öntöző rendszerének valamint kút víznyerőhely létesítésének vízjogi létesítési engedélye .'.


 
BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI 
KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG 
IGAZGATÓ-HELYETTESI SZERVEZET 
KATASZTRÓFAVÉDELMI HATÓSÁGI SZOLGÁLAT 
 
Ügy száma: 35500/8653/2019. ált. 
Tárgy: Bánhorváti 0178/7 hrsz.-ú 
Ügyintéző:  dr. Szenci Attila 
ingatlanon, sportpálya-gyep locsolására 
vízjogi létesítési engedély nélkül megépült 
ásott kút és locsolóberendezéssel 
kapcsolatos kötelezés 
 
 
H A T Á R O Z A T  
 
 
I.  Kötelezem  a  Bánhorváti  SE  Sportegyesületet  (3642  Bánhorváti  Petőfi  utca  1/A)  az  alábbi 
intézkedések megtételére: 
 
1.  Vízügyi  tervezői  jogosultsággal  rendelkező  szaktervezővel  vizsgáltassa  felül  a 
Bánhorváti  0178/7  hrsz.-ú  ingatlanon,  sportpálya-gyep  öntözésére  vízjogi  létesítési 
engedély nélkül megépült ásott kút és locsolóberendezés alkalmasságát. 
 
2.  A  vizsgálati  eredmények  ismeretében  a  megépült  vízilétesítmények  jogszerű 
fennmaradása/üzemeltetése  érdekében,  a  vízjogi  engedélyezési  eljáráshoz  szükséges 
dokumentáció  tartalmáról  szóló  41/2017.  (XII.  29.)  BM  rendeletben  foglaltak  szerint 
összeállított  dokumentáció  csatolásával  nyújtson  be  az  Igazgatóságra  vízjogi 
fennmaradási engedélyezésre alkalmas tervdokumentációt. 
Amennyiben 

vízilétesítmények 
csak 
átalakítással 
alkalmasak 
az 

fennmaradásra/üzemeltetésre, abban az esetben vízjogi létesítési engedélyezésre alkalmas 
tervdokumentációt. 
 
 
Határidő az I/1. pont szerinti kérelem és engedélyezési tervdokumentáció benyújtására:  
 
2019. december 20. 
 
 
II.  A  kötelezettséget  megállapító  határozat  kiadása  tárgyában  a  hivatalból  folytatott 
közigazgatási  eljárás  során  47.385  Ft,  azaz  negyvenhétezer  háromszáznyolcvanöt 
forint
  összegű  eljárási  költség  merült  fel,  melynek  teljes  összegét  a  hatóság  előlegezte 
meg. Az eljárási költséget a határozat I. pontja szerinti kötelezett viseli.  
A  hatóság  által  megelőlegezett  egyéb  eljárási  költség  összegét  e  határozat  jogerőre 
emelkedésétől  számított  15  napon  belül  a  Borsod-Abaúj-Zemplén  Megyei 
Katasztrófavédelmi  Igazgatóság  10027006-00283580-00000000  számú  számlájára  kell 
 
Cím: 3525 Miskolc, Dózsa Gy. út 15. : 3501 Miskolc Pf.: 18. Tel.:46/502-962 
Hivatali kapu KRID: BKITVH 225276938  
E-mail: [email protected] 
Ügyfélfogadás és ügyintézői telefonos ügyfélfogadás: 
3530 Miskolc, Mindszent tér 4. Tel: 46/517-300 Fax: 46/517-388 
Hétfő, szerda 9:00-12:00, 14:00-16:00; Péntek 9:00-12:00 
 
 


átutalási  megbízással teljesíteni  vagy készpénz-átutalási  megbízással (csekk) postai úton 
visszafizetnie.  Az  átutalási  megbízáson  kérjük  feltüntetni  az  ügyiratszámot  és  a 
kötelezés  tárgyát.
  Az  eljárási  költség  késedelmes  megfizetése  esetén  a  kötelezett 
késedelmi pótlék fizetésére köteles. 
 
III. E  határozat  ellen  –  annak  közlésétől  számított  –  15  napon  belül  a  Belügyminisztérium 
Országos  Katasztrófavédelmi  Főigazgatóságnak,  mint  országos  vízügyi  hatóságnak 
címzett,  de  a  Borsod-Abaúj-Zemplén  Megyei  Katasztrófavédelmi  Igazgatósághoz,  mint 
területi vízügyi hatósághoz elektronikus úton benyújtott fellebbezéssel lehet élni.  
A  teljes  személyes  illetékmentességben  nem  részesülők  számára  a  fellebbezés  illetéke 
15000,-Ft,  melyet  MÁK  10032000-01012107-00000000  számú  eljárási  illetékbevételi 
számlára kell befizetni. 
Fellebbezés  hiányában  a  határozatom  a  kézhezvételtől  számított  16.  napon  –  külön 
értesítés nélkül –véglegessé válik. 
 
IV.  A  kötelezettség  teljesítését  a  vízügyi  hatóság  ellenőrzi,  elmaradása  esetén,  azaz,  ha  a 
kötelezettségek  határidőre  nem  teljesülnek  az  elsőfokú  hatóság  foganatosítja  a 
végrehajtást, és a kötelezettel szemben eljárási bírságot szab ki.  
Az  eljárási  bírság  a  teljesítésig  ismételten  is  kiszabható,  melynek  legkisebb  összege  - 
esetenként  10.000,-  forint,  legmagasabb  összege  természetes  személy  esetén  500000,- 
forint, jogi személy, vagy egyéb szervezet esetén 1.000.000,- forint. 
 
 

I N D O K O L Á S  
 
Adatainak  zártan  kezelését  kérő  bejelentő  2019  május  3-án  érkezett  levelében  arról 
tájékoztatta  Igazgatóságunkat,  hogy  a  Bánhorváti  sportpálya  területén  a  Geokomplex  Kft. 
öntözőrendszer és vízellátást biztosító kút kivitelezését végzi. 
Tárgyi  ügyben  kiadott  vízjogi  létesítési  engedély  vizikönyvi  nyilvántartásunkban  nem 
fellelhető. 
2019 05. 13-án felhívtam Bánhorváti Község Önkormányzatát (35500/ 4422-2/2019. ált.) és a 
Geokomplex Kft.-t is (35500/ 4422-3/2019. ált.) hogy tájékoztassanak az alábbiakról: 
 
  Bánhorváti  sportpálya  területén  a  locsolórendszer  és  vízellátást  biztosító  kút 
kivitelezését  a  Geokomplex  Kft.  milyen  engedély  alapján  végzi/végezte  és  kinek  a 
megbízásából? 
 
Az  önkormányzat  tájékoztatta  a  hatóságot  (2019.  05.  24-én),  hogy  a  sportpályát 
ingyenes  használatba  adta  a  Bánhorváti  sportegyesületnek  fejlesztési  beruházások  és 
sporttevékenység  végzése  érdekében,  illetve  nincs  tudomása  kútfúrással  kapcsolatos 
tevékenységről, arra nem adott megbízást. 
 
A Geokomplex Kft. az alábbiakat válaszolta: 
„A Bánhorváti Sportegyesület megbízásából a Geokomplex Kft. nem kútfúrást végzett, 
hanem  egy  talajmechanikai  feltáró  fúrást  mélyített  10  m  mélységgel  2019.  április 
elején.  
Megbízó  kérésére  a  furatot  nem  tömedékeltük  el,  mert  úgy  tájékoztattak,  hogy 
amennyiben a furatban nagyobb vízoszlopot észlelnek, a későbbiekben egy ásott, vagy 
fúrt  kutat  terveznek  megépíteni  a  pálya  locsolására.  A  kút  tervezésére, 
engedélyeztetésére illetve kivitelezésére megbízást eddig nem kaptunk.” 


 

2019 szeptember 23-án újabb bejelentés érkezett, amely szerint a sportpálya öntöző rendszere 
elkészült és öntözik a sportpálya füvét. 
 
 A  vízügyi  hatóság  2019  szeptember  24-én  előzetes  értesítés  nélkül  helyszíni  ellenőrzést 
tartott,  a  35500/4422-7/2019.  ált.  számon  felvett  jegyzőkönyvben  rögzítésre  került,  hogy  a 
Bánhorváti  0178/7  hrsz.-ú  ingatlanon  meglévő  sportpálya-gyep  öntözésére  a  Bánhorváti 
Sportegyesület megbízásából ásott kút és locsolóberendezés épült. 
A  látottak  alapján  a  kút  és  a  locsolóberendezés  fennmaradási  engedélyezése  és  jogszerű 
üzemeltetése érdekében hivatalból eljárást indítottam. 
 
A cselekmény lefolytatása során felvett 35500/4422-7/2019. ált. számon jegyzőkönyvben 
a  tényállás  tisztázásával  összefüggő  közösen  tett  ténymegállapítások,  nyilatkozatok  az 
alábbiak voltak: 
 
A  Bánhorváti  0178/7  hrsz.-ú  ingatlanon  meglévő  sportpálya-gyep  öntözésére  a  Bánhorváti 
Sportegyesület megbízásából ásott kút és locsolóberendezés épült. 
 
Kút adatai: 
Talpmélység: 3 m 
Átmérője: 1 m  
Kialakítása : 4db 1 m magas és 1 m átmérőjű előregyártott betongyűrű ből készült 
Vízoszlop: magassága 1,7 m 
Vízhozam: 210 l/perc, zónánként  max. 9,48 m3/óra 
Vízmennyiség mérő: nincs felszerelve 
 
Locsoló berendezés: 
 A  kútból  búvárszivattyúval  kitermelt  vizet  egy  kb  5  m3  űrtartalmú  kiegyenlítő  tartályba 
vezetik,  majd  onnan  szivattyúval  a  futbalpálya  felszíne  alatt  kialakított  locsoló  rendszerre, 
amely 12 zónára osztva ,automatikus beállítással, a 2x12 locsolófejjel üzemel. 
 
Sportszövetség képviselőjének nyilatkozata: 
Kocsis Gábor nyilatkozata szerint a locsoló rendszer (vezetékek, vezérlő rendszer, kiegyenlítő 
tartály  stb.  és  a  kút  kiépítését  a  Sportchampion    Kft  (Kazincbarcika,  Móricz  Zs.  tér  10.) 
végezte 2019 májusában. 
A sportpályát napi két alkalommal, egy - egy órát locsolták. 
A sportpályát jelenleg a sportegyesület ingyenes használatba kapta az önkormányzattól. 
A sportpálya vízilétesítményeit a Bánhorváti Sportegyesület kívánja a jövőben üzemeltetni. 
 
 
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (Vgt.) szerint: 
28/A.  §-(1)  A  jogszabály  által  bejelentéshez  kötött  tevékenységektől  eltekintve  vízjogi 
engedély szükséges 
a) a  vízimunka  elvégzéséhez,  a  vízilétesítmény  megépítéséhez  és  átalakításához  (vízjogi 
létesítési engedély), 
b) a  vízilétesítmény  használatbavételéhez  és  üzemeltetéséhez,  a  vízhasználathoz  (vízjogi 
üzemeltetési engedély), és 
c) a vízilétesítmény megszüntetéséhez (megszüntetési engedély). 
 
 

 

29.  §  (4)  Ha  a  vízimunka  elvégzése,  illetve  a  vízilétesítmény  megépítése  vagy  átalakítása 
végleges hatósági engedély nélkül, vagy a végleges hatósági engedélytől eltérően történt, 
 a  létesítő  részére  az  üzemeltetési  engedély  kiadása  megtagadható.  Amennyiben  a  vízügyi 
hatóság  a  vízimunka,  vízilétesítmény  megvizsgálása  után  -  az  eset  összes  körülményeire  is 
figyelemmel  -  a  létesítő  részére  a  fennmaradási  engedélyt  utólag  megadja,  egyidejűleg 
vízgazdálkodási bírság megfizetését kell előírni.  
 
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (Vgtv.) értelmében: 
32.  §  Ha  a  vizek  mennyiségi  védelme,  a  vizek  kártételeinek  elhárítása,  a  károk  megelőzése 
vagy  a  jogszerűen  gyakorolt  vízhasználat  azt  egyébként  szükségessé  teszi,  a  hatóság  a 
vízhasználót,  vagy  azt,  aki  a  vízviszonyokba  jogellenesen  beavatkozott  a  káros,  illetve  a 
károsodás veszélyével fenyegető állapot megszüntetésére, a szükséges vízimunka elvégzésére 
vagy meghatározott módon történő gyakorlására kötelezheti. 
A  vízgazdálkodási  hatósági  jogkör  gyakorlásáról  szóló  72/1996.  (V.  22.)  Korm.  rendelet 
szerint: 
18.  §  (1)  bek.  alapján  a  vízhasználót  vagy  azt,  aki  a  vízviszonyokba  jogellenesen 
beavatkozott, 
illetőleg 

jogszabályban 
meghatározott 
feladatainak, 
kötelezettségeinek  elmulasztásával  káros  és  jogellenes  állapotot  idézett  elő,  a 
jogszabály  szerint  szükséges  követelmények  érvényesítése  érdekében  a  vízügyi  hatóság 
kötelezi
:  
b)  az  engedély  alapján  a  meglevő  vízilétesítménynek  az  előírásoknak  megfelelő  módon 
történő üzemeltetésére, átalakítására vagy megszüntetésére; 
(2) Amennyiben a vízügyi hatóság az eljárást az (1) bekezdés a)-g) pontjai alapján folytatja le, 
a  vízhasználó  vagy  az,  aki  a  jogellenes  állapot  megszüntetésére  a  jogszabály  szerint 
egyébként  köteles,  a  külön  jogszabályban  meghatározott tartalmú,  a  vízjogi  létesítési  és 
üzemeltetési engedélyezési eljárásra irányadó terv és adat szolgáltatására is kötelezhető. 
(3)  A  (2)  bekezdés  szerinti  terv-  és  adatszolgáltatást  az  eljáró  hatóság  elrendeli,  ha  a 
vízilétesítmény  megépítéséről,  vízjogi  engedély  nélkül  vagy  attól  eltérően  elvégzett 
vízimunka, 
üzemeltetett 
vízilétesítmény 
vagy 
vízhasználat 
fennmaradásáról, 
átalakításáról vagy megszüntetéséről kell dönteni, és ehhez - jogszerű teljesítés hiányában 
- engedélyezési tervdokumentáció nem áll rendelkezésre. 
 
 
A fentiek alapján tárgyi bejelentés megalapozott, így a jogsértő, káros, ill. a további károsodás 
veszélyével  fenyegető  állapot  megszüntetése  érdekében  az  általános  közigazgatási 
rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (Ákr.) 104. § (1) bek. a) alapján hivatalból eljárást 
indítottam, amelyről az érintetteket értesítettem. 
 
Megállapítom,  hogy  a  Bánhorváti  0178/7  hrsz.-ú  ingatlanon  meglévő  sportpálya-gyep 
öntözésére a Bánhorváti Sportegyesület  megbízásából ásott kút és locsolóberendezés  vízjogi 
létesítési  engedély  nélkül  épült  meg,  ezért  annak  jogszerű  fennmaradása  és  üzemeltetése 
érdekében a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem. 
 
Az  Ákr.  125.  §  (2)  bek.  szerint:  Az  eljárás  résztvevője  viseli  a  jogellenes  magatartásával 
okozott költségeket. 
 
Az  Ákr.  124.  §  (2)  bek.  szerint:  Eljárási  költség  mindaz  a  költség,  ami  az  eljárás  során 
felmerül. 
 

 

A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 30/A. §-a szerint a közigazgatási hatósági 
eljárás  során  felmerülő  mintavételi,  laboratóriumi,  illetve  az  egyéb  műszeres  vizsgálatok 
költségei, továbbá az eljárás során a tényállás tisztázása kapcsán felmerült személyi és dologi 
költségek egyéb eljárási költségnek minősülnek. 
 
A  környezetvédelmi  és  vízügyi  hatósági  eljárás  során  felmerülő  egyéb  eljárási  költségekről 
szóló  72/2007.  (IV.  17.)  Korm.  rendelet  (továbbiakban:  Korm.  rend.)  2.  §  (3)  bekezdése 
értelmében  a  mintavételi,  laboratóriumi,  illetve  az  egyéb  műszeres  vizsgálatok  körébe  nem 
tartozó, az eljárás során a tényállás tisztázása kapcsán  felmerült személyi és dologi költségek 
mértéke 6750 Ft/óra. 
 
Az Ákr. 129. § (1) bek. szerint az eljárási költséget a hatóság összegszerűen határozza meg, és 
dönt a költség viseléséről, illetve a megelőlegezett költség esetleges visszatérítéséről. 
 
Az ügy iratai között elhelyezett, 35500/4422/2019. ált. számon iktatott irat tartalmazza azokat 
a költség-elszámoló lapokat, melyek az eljárás során a tényállás tisztázása kapcsán felmerült és 
az ügyfélre áthárítandó költségeket részletezi, végösszegét meghatározza.  
 
Az Ákr. 33. § (1) bek. alapján az ügyfél az eljárás bármely szakaszában és annak befejezését 
követően is betekinthet az eljárás során keletkezett iratba. 
Az  iratbetekintés  során  az  arra  jogosult  másolatot,  kivonatot  készíthet  vagy  - 
kormányrendeletben  meghatározott  költségtérítés  ellenében  -  másolatot  kérhet,  amelyet  a 
hatóság kérelemre hitelesít. 
A fent részletezett iratbetekintési jog gyakorlásával a 35500/4422/2019. ált. /2019. ált. számon 
iktatott eljárási költség-elszámoló lapokat az ügyfelek, valamint képviselőik megtekinthetik. 
 
Az eljárás során az Igazgatóság az eljárási költségek vonatkozásában költségkímélő módon és 
a célszerűség figyelembevételével járt el.  
 
Jelen eljárás során az I. pontban meghatározott ügyfelet az alábbi eljárási költségek viselésére 
köteleztem:  
Hatósági ügyintézéssel kapcsolatosan felmerült eljárási költség: 
Az  eljárás  során  felmerült  személyi  és  dologi  költségek  az  alábbiak  szerint  kerültek 
megállapításra: 
 
Ke= (tutazás+tellenőrzés) x nesz x ksz,d 
 
Ke 
: az eljárási költség összege, [Ft] 
tutazás 
: az oda- és visszautazás időtartama órában kifejezve, [óra] 
tellenőrzés  : az ellenőrzés időtartama órában kifejezve (jegyzőkönyvben rögzített adat),  
nesz 
: az Igazgatóság képviseletében az ellenőrzésen részt vett személyek száma 
ksz,d 
: a tényállás tisztázása kapcsán felmerült személyi és dologi költségek mértéke  
6750,-Ft/óra. 
 
Az  utazási  idő  korrekt  megállapítása  érdekében  a  leggyorsabb  útvonalhoz  tartozó 
menetidőbecslés  a  www.utvonalterv.hu  megnevezésű  útvonaltervező  programot  felhasználva 
került elkészítésre. 
Fentiek alapján: 
Ke=(1,26+ 2,25) × 2 x 6750 = 47.385,- Ft 
 

 

Az  eljárás  során  a  tényállás  tisztázása  kapcsán  felmerült  összes  költséget  38.800,-  Ft,-ban 
állapítottam meg. 
 
 
Az  eljárás  során  felmerült  eljárási  költség  késedelmes  megfizetése  esetén  az  Ákr.  135.  § 
rendelkezik:  Ha  a  kötelezett  pénzfizetési  kötelezettségének  határidőben  nem  tesz  eleget, 
illetve  az  állam  által  előlegezett  költség  után  a  megelőlegezés  időtartamára  a  jogosultnak  a 
törvényes kamatnak megfelelő mértékű késedelmi pótlékot fizet. 
 
A kötelezettség önkéntes végrehajtásának elmaradása esetére vonatkozó tájékoztatást az Ákr. 
77., 99., 132., 133. §, valamint a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 1/H. § alapján adtam. 
 
Határozatomat  a  vízgazdálkodásról  szóló  1995.  évi  LVII.  tv.  32.  §,  és  a  vízgazdálkodási 
hatósági jogkör gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 18. § (1) bek. b) pontja 
alapján,  a  vízügyi  igazgatási  és  a  vízügyi,  valamint  a  vízvédelmi  hatósági  feladatokat  ellátó 
szervek kijelöléséről szóló 223/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet 10. § (1) bekezdésében és a 2. 
melléklet 8. pontjában biztosított jogkörömben, az Ákr.80.§ (1) és 81.§ (1) bekezdése szerint 
eljárva hoztam meg.  
 
A jogorvoslati lehetőséget az Ákr. 116. § (1) bek. felhatalmazása alapján az 1995. évi LVII. 
tv. 29/A. biztosítja. 
Az  eljárási  költség  megállapításával  és  viselésével  kapcsolatos  jogorvoslati  lehetőséget  az 
Ákr. 116. § (3) bek. k) biztosítja. 
 
A fellebbezési illeték összegét az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. tv. mellékletének XIII/2. 
d) pontja állapítja meg. 
 
Kelt: Miskolcon, az elektronikus bélyegző szerint. 
 
 
Lipták Attila tűzoltó dandártábornok 
 
tűzoltósági tanácsos 
 
megyei igazgató 
 
helyett és nevében 
 
 
 

dr. Csapó Zoltán 
 
szolgálatvezető-helyettes 
 
 
 
 
Kapják: 
1.  Bánhorváti SE Sportegyesület 3642 Bánhorváti Petőfi utca 1/A 
2.  Iratokhoz