Fokozott ellenőrzés elrendelése 2019
Tisztelt Budapesti Rendőr-főkapitányság!
Kérem ezért, szíveskedjen elektronikus másolatban megküldeni részemre, hogy mely rögzített információ vagy ismeret alapján döntött úgy, hogy Budapest teljes közigazgatási területére vonatkozóan fokozott ellenőrzést rendel el 2019. július 29-én 0 órától 2019. augusztus 7-én 24 óráig? Azaz milyen adatok, illetve körülményekre indokolták azt, hogy a főváros teljes közigazgatási területére vonatkozóan el kellett rendelni a fokozott ellenőrzést és arra miért az elrendelésben megjelölt időtartamban került sor.
Az adatigénylésünk nem a fokozott ellenőrzéssel elérni kívánt cél (pl. közrend védelme) megismerésére irányul, hanem arra, hogy kiderüljön, milyen tények alapján jutott arra a következtetésre, hogy e cél(ok) eléréséhez ilyen időtartamú és ilyen területi kiterjedtségű fokozott ellenőrzésre van szükség.
Az igényelt adatok egy része az Infotv. 27. § (5) bekezdése szerinti, a közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, és tisztában vagyunk vele, hogy a döntés megalapozását szolgáló adat, amely a keletkezésétől számított tíz évig nem nyilvános. Ugyanakkor ezen adatok megismerését – az adat megismeréséhez és a megismerhetőség kizárásához fűződő közérdek súlyának mérlegelésével – az azt kezelő szerv vezetője engedélyezheti. Az Infotv. 27. § (6) bekezdése alapján a döntés megalapozását szolgáló adat megismerésére irányuló igény – az (5) bekezdésben meghatározott időtartamon belül – a döntés meghozatalát követően akkor utasítható el, ha az adat további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja, vagy az adat megismerése a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, így különösen az adatot keletkeztető álláspontjának a döntések előkészítése során történő szabad kifejtését veszélyeztetné.
A fentiekre tekintettel a döntés megalapozására szolgáló adatok megismerésére vonatkozóan terjesztek elő adatigénylést és kérem, hogy a rögzített adatok ezen köre vonatkozásában is tegye az adatokat megismerhetővé, mert álláspontom szerint nem állnak fenn a döntés megalapozását szolgáló adatok megismerésére irányuló igény elutasításának törvényi feltételei.
Az Alkotmánybíróság a 6/2016. (III. 11.) határozatában rámutatott, hogy „[a] nyilvánosságkorlátozási okra való formális hivatkozás, a korlátozás tartalmi indokoltságának kétségtelen bizonyítása nélkül a közérdekű adatok megismeréséhez való jog alaptalan, s így szükségtelen korlátozásának minősül.” Ugyanebben a határozatában mutatott rá, hogy „[a] közérdekű adatok megismeréséhez és terjesztéséhez való jog érvényesülése érdekében nem tekinthető az Alaptörvénnyel összhangban állónak az olyan korlátozás, amely egy adatot vagy egy egész dokumentumot végérvényesen elvon a nyilvánosság elől, illetve amely egy dokumentumot annak tartalmától függetlenül, teljes egészében nyilvánosságkorlátozás alá helyez. A fentiek alapján tehát a dokumentum egésze – a tartalmától függetlenül – nem minősíthető döntést megalapozó adatnak.”
Az Alkotmánybíróság érvelése korábbi határozatainak is megfelel; amint arra a 12/2004. (IV. 7.) AB határozatában is rámutatott, „[a]mennyiben az adatkezelő szerv a közérdekű adat kiadásának megtagadása mellett dönt, ezt [...] megfelelően indokolni köteles. Ennek az indokolásnak egyrészt ki kell terjednie arra, hogy pontosan milyen folyamatban lévő eljárásban meghozandó döntés megalapozását szolgálja a kiadni kívánt közérdekű adat, másrészt arra is, hogy a közérdekű adat kiadása mennyiben befolyásolja a szóban forgó döntés meghozatalát, vagyis, hogy az meghiúsítaná-e a döntés hatékony végrehajtását vagy ellehetetlenítené-e az illetéktelen befolyástól mentes, független, hatékony köztisztviselői munkát.”
A bírói gyakorlat is következetes a téren; a BDT2018. 3810. alapján „[a] NAIH és a bíróságok gyakorlata szerint döntést megalapozó adatként indokoltan zárhatók el a nyilvánosságtól azon információk, amelyek ténylegesen a döntési folyamat részét képezik és nyilvánosságra hozataluk valamilyen konkretizálható veszéllyel járna. […] Elutasítható a döntés meghozatalát követően az adat megismerésére irányuló igény akkor is, ha az adat további jövőbeni döntés megalapozását is szolgálja. Ez utóbbi feltétel bizonyítását a joggyakorlat egyértelműen megkívánja, a tartalmi vizsgálat követelményét előírja, és az információszabadság korlátozásának tág értelmezését nem engedi meg. A közfeladatot ellátó szerveknek ilyen esetben azt kell mérlegelniük, hogy – a döntés meghozatalát követően – az igényelt adat tekintetében fennáll-e olyan közérdek, amely a nyilvánosság korlátozását indokolja. A szerv vezetője döntését indokolni köteles […]”
Azok az indokok, amelyek a 2019. július 29-én 0 órától 2019. augusztus 7-én 24 óráig tartó fokozott ellenőrzés elrendelését szükségessé tették, nem szolgálhatnak további jövőbeni döntések alapjául. A közbiztonsági, közrendvédelmi helyzet ugyanis dinamikusan változik, és nyilvánvaló, hogy a jelzett időszak lezárulása után annak teljesen új felmérése és értékelése szükséges, és csak az akkor aktuális helyzetnek és adatoknak az értékelése alapján lehet arról állást foglalni, hogy további hasonló intézkedésekre, döntésekre szükség van-e. Erre tekintettel úgy álláspontom szerint nem állhatnak fent az adatok döntés meghozatala (azaz a fokozott ellenőrzés elrendelése) utáni visszatartásának feltételei.
Az Infotv. 30. § (2) bekezdése szerint kérem, hogy a másolatokat és az egyéb igényelt adatokat elektronikus úton szíveskedjen részemre megküldeni.
Az Infotv. 29. § (3) és (5) bekezdése alapján adatigénylésem teljesítéséért költségtérítés kizárólag akkor állapítható meg, ha az adatigénylés teljesítése a közfeladatot ellátó szerv alaptevékenységének ellátásához szükséges munkaerőforrás aránytalan mértékű igénybevételével jár. Ilyen esetben az adatkezelő jogosult az adatigénylés teljesítésével összefüggő munkaerő-ráfordítás költségét költségtérítésként meghatározni.
Kérem, hogy előzetesen elektronikus úton tájékoztasson arról, amennyiben a kért iratmásolatokra tekintettel költségtérítést állapítana meg. Ebben az esetben kérem, hogy a tájékoztatásban mellékeljen dokumentumlistát, dokumentumonként tüntesse fel az oldalszámot, az adatigénylés teljesítésével kapcsolatos munkaerő-ráfordítás mértékét és annak óradíját.
Kérem, hogy abban az esetben, ha az igényelt adatoknak csak egy részét tekinti megismerhetőnek, az Infotv. 30. § (1) bekezdése alapján azokat az adatigénylés részbeni megtagadásával együtt küldje meg számomra.
Segítő együttműködését előre is köszönöm.
Kelt: 2019. november 8.
Üdvözlettel:
Moldova Zsófia
Tisztelt Hölgyem/ Uram!
Tájékoztatjuk, hogy elektronikus levelét a BRFK Tevékenység-irányítási
Központja fogadta, azt az illetékességének megfelelően továbbítjuk!
Tájékoztatjuk továbbá, hogy az elektronikus ügyintézés és a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a
továbbiakban: E-ügyintézési törvény) 8. § (1) bekezdése alapján az
ügyfélként eljáró állampolgár jogosult arra, hogy a rendőrségi
eljárásokhoz kapcsolódó beadványaikat a Rendőrség hivatalos internetes
oldalán, a [1]www.police.hu oldalon az elektronikus ügyintézés menüpont
alatt felsorolt ügyek tekintetében elektronikus űrlapok alkalmazásával,
ügyfélkapus azonosítást követően küldjék meg az eljáró hatóságnak. Az
E-ügyintézési törvény 9. § (1) bekezdés a) alpontjában meghatározottak
szerint elektronikus ügyintézésére kötelezett az ügyfélként eljáró
gazdálkodó szervezet, állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész,
jegyző, köztestület, valamint egyéb közigazgatási hatóságok. Továbbá az
E-ügyintézési törvény 9. § (1) bekezdés b) alpontja értelmében
elektronikus ügyintézésre kötelezett az ügyfél jogi képviselője.
Az E-ügyintézési törvény 9. § (4) bekezdésében foglaltak szerint nem
alkalmazható az ügyféllel szemben hátrányos jogkövetkezmény, ha az ügyfél
az adott ügyet azért nem tudja elektronikusan intézni, mert az
elektronikus ügyintézést biztosító szerv az elektronikus ügyintézés
biztosítási kötelezettségének - üzemzavar, üzemszünet vagy bármely más
okból – átmenetileg vagy tartósan nem tesz eleget, illetve ha az adott ügy
elektronikus intézéséhez szükséges elektronikus ügyintézési szolgáltatás,
az azt elősegítő szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatás vagy
más kapcsolódó szolgáltatás átmenetileg vagy tartósan nem érhető el,
továbbá, ha az ügyfél a nyilatkozatát azért nem a jogszabály vagy az
elektronikus ügyintézést biztosító szerv által előírt formanyomtatványon
nyújtja be, mert a formanyomtatvány kitölthető és letölthető változatát az
elektronikus ügyintézést biztosító szerv nem tette közzé az elektronikus
tájékoztatás szabályai szerint.
Az E-ügyintézési törvény 9.§ (5) bekezdése alapján, ha a jogszabály egy
nyilatkozat megtétele vonatkozásában az elektronikus kapcsolattartást -
vagy az elektronikus kapcsolattartás módját - kötelezővé teszi, az e
követelménynek meg nem felelő nyilatkozat – a törvényben meghatározott és
a (4) bekezdésben foglalt esetek kivételével – hatálytalan.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az E-ügyintézési törvény 16. § (1) bekezdése
értelmében, ha jogszabály valamely nyilatkozat megtételét nem köti
valamely kapcsolattartási mód alkalmazásához, az ügyfélként eljáró
állampolgár – a Rendőrség Szolgáltatási Szabályzatában meghatározott
elérhetőségeit alkalmazva – szabadon választja meg az elektronikus
ügyintézést biztosító szervvel való elektronikus kapcsolattartás módját.
Továbbá felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben az ügyfél olyan kérelmet
nyújt be a BRFK részére, melyhez írásbeli nyilatkozat szükséges, akkor az
csak abban az esetben fogadható el, ha a nyilatkozatot tevő azonosítása az
E-ügyintézési törvény 18. § (2) bekezdésében foglaltak szerint történik.
Minden más esetben a benyújtott elektronikus beadványt a BRFK nem tekinti
írásbeli bejelentésnek.
A Rendőrség által nyújtott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokról a
[2]www.police.hu/elektronikusugyintezes<http://www.police.hu/elektronikusugyinte...>
felületen tájékozódhat és intézheti elektronikusan ügyeit.
Tisztelettel: BRFK Tevékenység-irányítási Központ
References
Visible links
1. http://www.police.hu/
2. http://www.police.hu/elektronikusugyinte...