Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Ózdi Járási Hivatal Építésügyi Osztály határozata Bánhorváti, Rákóczi u. 2. sz. alatti épülettel kapcsolatban .'.




ÓZDI JÁRÁSI HIVATAL
Ügyiratszám (ÉTDR azonosító):
201800050421 
Iratazonosító: 
IR-000330664/2018 
ktatószám:
BO-09D/ÉH/311-7/2018
Ügyintéző: 
Czurkó László/Inkei-Farkas Mártonné
Elérhetősége:   +3648570494               [email protected]
[email protected]
Tárgy: Jókarbantartási hatósági eljárás - Bánhorváti
3642 Bánhorváti, Rákóczi út 2., hrsz.: 1125/1, 1125/2, 1122/1
 Kötelezés szín elbontására és épület helyreállítására
HATÁROZAT
Dr. Szabon Irén 1194 Budapest, Segesvár u. 54. szám alatti lakost, mint tulajdonost 
k ö t e l e z e m,
hogy a  Bánhorváti, Rákóczi Ferenc út 2. szám alatti,   1125/1, 1125/2, 1122/1  hrsz.-ú  ingatlanokon  a
fennálló állékonyságot, életet, egészséget, közbiztonságot veszélyeztető állapotot saját felelősségére 2018.
december 31-ig
 szüntesse meg, az alábbi előírások szerint:
1. A lakóház és a gazdasági épület megnevezésű ingatlanokon meglévő épületnél – volt magtár
épület   –   a   korábbi   rendeltetésű   és   biztonságos   állapotot   a   tető   és   falszerkezetet
helyreállításával   állíttassa   vissza,   a   tetőfedésnél   nem   azbeszt   tartalmú   anyagok
felhasználásával! 

2. A   közterület   megnevezésű   ingatlanon,   az   arra   átnyúló   meglévő   fedett-nyitott   szín
elbontatásáról a fent megjelölt időpontig szakszerűen gondoskodjon! 
3. A munkákat szakszerűen, szakember bevonásával végezze, betartva a balesetvédelmi és a
veszélyes hulladékokra vonatkozó előírásokat!
4. Az azbeszt tartalmú anyagok felhasználása és alkalmazása a helyreállítás során TILOS!
Felhívom kötelezett figyelmét, hogy az azbeszt tartalmú bontott tetőfedő anyagok elhelyezése csak
veszélyes hulladéklerakóban lehetséges!

Határozatomban előírtakat azonnal végrehajthatónak nyilvánítom. 
Építésügyi Osztály
3600 Ózd, Bajcsy-Zsilinszky u. 1. Telefon: (+36 48) 570-494  Fax: (+36 48) 574-180
E-mail: [email protected] Honlap: www.kormanyhivatal.hu

É
Felhívom   kötelezett   figyelmét,   hogy   az   építésfelügyeleti   hatóság   kötelező   határozata   az   építési-bontási
munkával kapcsolatos polgári jogi igényt  nem dönt el és nem mentesít  az egyéb jogszabályokban előírt
engedélyek, hozzájárulások megszerzésének kötelezettsége alól.
Felhívom a kötelezettek figyelmét, amennyiben az előírt kötelezettségének a megadott határidőre nem tesz
eleget, úgy az elrendelt cselekmény foganatosítása érdekében megkeresem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságát. 
Jelen   levelemmel   az   azbeszt   tartalmú   tetőfedő   anyagok   bontására   való   tekintettel,   tájékoztatás   céljából
megkeresem   a   Borsod-Abaúj-Zemplén   Megyei   Kormányhivatal   Miskolci   Járási   Hivatal   Munkaügyi   és
Munkavédelmi Ellenőrzési Osztályt.
Jelen   döntésem   ellen   a   közléstől   számított   15   napon   belül   a   Borsod-Abaúj-Zemplén   Megyei
Kormányhivatalhoz   címzett   (3525   Miskolc,   Városház   tér   1.),   de   hatóságomnál   2   pld.-ban   benyújtandó
fellebbezéssel   lehet   élni.  A  fellebbezés   –   az   arra   vonatkozó   jogszabályok   szerint   –   elektronikus   úton   is
előterjeszthető.
A 30.000,- Ft illeték megfizetése a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Magyar Államkincstáránál
vezetett   10032000-01012107-00000000   számú   eljárási   illetékbevételi   számlája   javára   történő   átutalással
(átutalási-,   készpénzátutalási   megbízás),   bankkártyás   fizetéssel   vagy   az   Építésügyi   Fizetési   Portál
(https://efp.e-epites.hu) használatával az EFER-en keresztül teljesíthető. 
Az   ügyfél   a   fellebbezését   indokolni   köteles,   a   fellebbezésnek   a   megtámadott   döntéssel   tartalmilag
összefüggőnek   kell   lennie,   és   a   fellebbezésben   csak   a   döntésből   közvetlenül   adódó   jog-   vagy
érdeksérelemre lehet hivatkozni.
INDOKOLÁS
Hatóságomnál hivatalból indult építésfelügyeleti eljárás alkalmával a Bánhorváti, Rákóczi Ferenc út 2. szám
alatti,  1125/1,   1125/2,   1122/1  hrsz.-ú  ingatlanokon   2018.   augusztus   2-án  lefolytatott   helyszíni   szemle
alkalmával hatóságom az alábbiakat állapította meg:
Az   érintett   ingatlanon   egy   kb.   100   éve   épült   tároló   épület   és   közvetlenül   elé   épített,   előtető   jellegű   fa
oszlopokon álló fedett-nyitott szín található. 
A   szín   tetőfedése,   fa   szerkezetei   tönkrementek,   a   látszólag   ép   faszerkezetek   is   elöregedtek,   állaguk
bizonytalan, ezért az nem alkalmas felújításra, illetve a gabonatároló állagmegóvása sem végezhető el, csak
ha azt elbontják. 
A tároló épület tetőszerkezete részben tönkrement, mivel a hiányos pala fedés felülete hullámos. A homokkő
tufa jellegű kőelemekből épített külső falazat több helyen beázott, vakolat hiányos. A színnel határos részen
falomlások vannak. A pala fedés azbeszt tartalmú rombusz elemekkel készült. Csatorna nincs. 

Az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági
szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rend.) 55/A. § (2) bekezdés a) pontja
alapján   az   építésügyi   hatóság   az   (1)   bekezdés   szerinti   ellenőrzésén   tapasztaltak   alapján   elrendeli   az
építmény   jókarbantartására   vonatkozó   kötelezettség   teljesítését,   az   építmény   felülvizsgálatát,   szükség
szerinti átalakítását, felújítását, helyreállítását vagy lebontását, ha annak állapota az állékonyságot, az életet
és egészséget, a közbiztonságot veszélyezteti.
Fentiek alapján az ingatlan tulajdonosát az omlásveszélyes állapot és az azbesztet tartalmazó palafedés
rossz   műszaki   állapota   miatt   a   nyitott-fedett   szín   elbontására   és   az   épület   tetőfedés-   és   falazat
hiányosságainak   pótlására   köteleztem,   megtiltva   a   helyreállítás   során   további   azbeszt   tartalmú   anyagok
felhasználását   –   az   azzal   való   pótlást   –,   egyidejűleg   tájékoztattam   annak   elmaradásából   származó
jogkövetkezményekről.

É
A kötelezettség azonnali végrehajthatóságát az Ákr. 84. § a) pontja alapján életveszéllyel vagy súlyos kárral
fenyegető helyzet megelőzése, vagy káros következményeinek megelőzése érdekében rendeltem el. 
A fellebbezési jogot az Ákr. 112. § és 118. § (3) bekezdése alapján biztosítottam. A fellebbezés benyújtásáról
a Rend. 70. § (2) bekezdése alapján adtam tájékoztatást.
A  fellebbezési   illeték   mértékét   és   az   illetékfizetés   módját   illetékekről   szóló   1990.   évi   XCIII.   törvény   XV.
mellékletének III. pontja szerint állapítottam meg.
A tevékenység befejezésére megadott határidőt az építési-bontási munkák végrehajtásához szükséges idő
és veszélyeztetés mértéke alapján szabtam meg.
A Rend. 16. § (2) bekezdése alapján az építésügyi vagy az építésfelügyeleti hatóság az érintett telek vagy
építmény, építményrész tulajdonosát kötelezi.
A tényállást a Ákr. 62. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az eljárás keretében megtartott helyszíni szemle
tartásával tudtam tisztázni.
Az   eljárásban   a   személyes   adatok   kezelése   során   az   Ákr.   27.   §  ide   vonatkozó   rendelkezéseinek
figyelembevételével jártam el.
Határozatom az Ákr. 80. § (1) és 81. § (1) bekezdésében, valamint a Rend. 4. § (1) és (2) bekezdéseiben,
továbbá a 16. § (4) bekezdés b) pontjában, a 16. § (6) bekezdésében és az 55/A. §-ban foglaltakon alapszik.
Az eljárási cselekmény kapcsán eljárási költség nem merült fel, azért annak megállapításáról és viseléséről
nem rendelkeztem.
Határozatomat   a   fenti   jogszabályi   helyek   alapján,   valamint   az  építésügyi   és   építésfelügyeleti   hatóságok
kijelöléséről és működési feltételeiről szóló többször módosított 343/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. § (2)
bekezdés g) pontja által biztosított hatáskörömben a Rend. 1. számú melléklete I. része szerinti illetékesség
alapján eljárva hoztam meg.
Ózd, 2018. augusztus 28.
Zsigray Árpád járási hivatalvezető
 
     nevében és megbízásából:
                                                                         
                                                     
       Czurkó László Oszkár
             osztályvezető
Értesülnek:
1. Dr. Szabon Irén – 1194 Budapest, Segesvár u. 54. (3636 Vadna, Rákóczi út 19.)  tulajdonos - postai
2. Bánhorváti Község Önkormányzat – 3642 Bánhorváti, Szabadság út 146.
tulajdonos – hiv. kapu
3. Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Miskolci Járási Hivatal Munkaügyi és Munkavédelmi
Ellenőrzési Osztály – 3530 Miskolc, Mindszent tér 1.
hiv. kapu
4. Nyilvántartás