A l s ó - T i s z a - v i d é k i K ö í n y e z e t v é d e l m i ,
T e r m é s z e t v é d e l m i és V í z ü g y i F e l ü g y e l ő s é g
79266-4-2/2011.
Tárgy: Hulladékgazdálkodási kötelezés
Ea.; Dr. Szurovecz Zoltán
K Ü J: 101947143
Bárány Gábor
‘
Xd?^T
A határozat jogerős és végrehajtható
20..í..4v ...Q..vL.bó .Í.í?.napjátói
HATÁROZÓ
'
^
ügyintéző
I. Bács-Reál Kft.-nek (6400 Kiskunhalas, Majsai út 8.y^segtíítom ^W924-l-5/2010. számú
hulladékkezelési engedélytől eltérő tevékenység végzését.
Határozat I. pontját fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak nyilvánítom.
II. Kötelezem a Bács-Reál Kft-t(6400 Kiskunhalas, Majsai út 8.), hogy a Majsai út 8. számú
telephelyén a 98/2001. (V I. 15.) Korm. rendeletnek nem megfelelően, műszaki védelem nélkül
és/vagy 4 hétnél tovább tárolt veszélyes hulladékokat adják át engedéllyel rendelkező kezelőnek, majd
az átadást igazoló bizonylatokat nyújtsa be hatóságomnak.
Határidő: jelen határozat jogerőre emelkedését követő 30 nap.
H L Kötelezem a Bács-Reál Kft-t(6400 Kiskunhalas, Majsai út 8.), hogy biztosítsa a telephelyen tárolt
veszélyes hulladékok egyértelmű azonosíthatóságát, valamint igazolja hatóságomnak ennek
teljesítését.
Határidő': jelen határozat jogerőre emelkedését követő 30 nap.
XV. A Bács-Reál Kft. 77924-1-5/2010. számú hulladékkezelési engedélyébe foglalt tevékenységét
korlátozom, mely szerint veszélyes hulladékot a telephelyen nem vehet át, veszélyes hulladékot a
telephelyre nem szállíthat be addig, amíg II. pontban előírt kötelezettség teljesítését hatóságom jóvá
nem hagyja.
Határozat IV. pontját fellebbezésre tekintet nélkül végrehajthatónak nyilvánítom.
V. A megadott határidő eredménytelen eltelte esetén a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás
általános szabályairól szóló 2004. évi C XL. törvény (Két.) 140. § (1) bekezdés
d) pontja alapján
eljárási bírságot szabok ki, melynek összege a Két. 61. § (2) bekezdés alapján
1.000.000,- Ft-ig
terjedhet.
A határozat ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül az Országos Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőséghez címzett, de az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,
Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez, mint elsőfokú hatósághoz két példányban
benyújtandó, 15.000,-Ft értékű
illetékbélyeggel ellátott fellebbezésnek van helye.
A határozat fellebbezés hiányában a fellebbezésre nyitva álló határidő leteltét követő napon jogerőre
emelkedik.
I N D O K O L Á S
Az Alsó-Tiszaividéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség 2011. március
9-én helyszíni ellenőrzést tartott a Bács-Reál Kft. Kiskunhalas, Majsai út 8. számú telephelyén. Az
ellenőrzés során megállapította hatóságom, hogy a Kft. nem a veszélyes hulladékkal kapcsolatos
Központ: 6721 Szeged, Felső-Tisza part 17, Postacím: 6701 Szeged, P£: 1048, Tel.: (62) 553-060 Fax: (62) 553-068
Kirendeltség: 6500 Baja, Bajcsy-Zs. u. 10., Postacím: 6501 Baja, Pf.: 113, TeL: (79) 521-960 Fax: (79) 521-970
Ügyfélfogadás Központ: H-P: 9:00-11:30, továbbá H és Cs 12:30-15:00, Kirendeltség: H-P 9:00-12:00
E-mail: [email protected], Honlap: www.atiktvf.hu
![](./foiextract20240622-838747-eqdu65-2_2.png)
tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 98/2001. (V I. 15.) Korm. rendeletben (továbbiakban:
Rendelet) foglaltaknak megfelelően, műszaki védelem nélkül tárolja az átvett veszélyes hulladékokat,
nincs kizárva az ilyen módon tárolt veszélyes hulladékok környezetbe kerülése, amivel a Kft.
környezetveszélyeztetést valósít meg. Továbbá a Kft. általa vezetett hulladék-nyilvántartás alapján
megállapítható, hogy egyes veszélyes hulladékok tárolása 4 hétnél hosszabb ideje történik a
telephelyen, melyre a
98/2001. (V I 15.) Konn. rendelet 11. § (4) bekezdése, illetve a hulladékkezelési
engedélye nem ad lehetőséget. Továbbá a telephelyen tárolt veszélyes hulladékok nagyobb része nem
volt azonosítható, a gyűj tő edény ezetekrő 1 hiányzott az azok tartalmát azonosító felirat, annak ellenére,
hogy a Kft. telepengedélyezési eljárása során benyújtott engedélyezési dokumentációban szerepelt,
hogy a telephelyre beszállított és ott tárolt hulladékok azonosító címkével vannak ellátva, és a
Felügyelőség többek között ezt is alapul véve adott szakhatósági hozzájárulást a Kft.
telepengedélyéhez. A begyűjtött illetve tárolt veszélyes hulladékok felirat nélkül nem azonosíthatóak
egyértelműen, biztonságosan, és nem ellenőrizhető érdemben a hulladék nyilvántartás, illetve nem
állapítható meg, hogy az mennyiben felel meg a valós állapotnak.
Összességében megállapítható, hogy a Kft. a veszélyes hulladékok nem megfelelő tárolásával
környezetveszélyeztetést valósít meg, a telephely jelen állapotában további veszélyes hulladék
befogadására nem alkalmas. A tevékenység korlátozásának indokoltságát az is alátámasztja, hogy a
Kft. már 2010. évben is elkövette ugyanezen j ogsértéseket.
A megállapított tényekre tekintettel az érintett ingatlanok eredeti állapotának helyreállítása,
hulladékok engedéllyel rendelkezőnek'átadása tárgyában hatóságom a hulladékgazdálkodásról szóló
2000. évi XLUT. törvény és hatósági eljárás során felmerült eljárási költségek 72/2007. (IV , 17.)
Korm. rendelet szerinti megfizetésére irányuló egyetemleges kötelezés! eljárás megindítása mellett
döntöttem.
A kötelezettet és az érintett ügyfelet a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános
szabályairól szóló 2004. évi
CXL. törvény (továbbiakban: Két.) 29. § (3) bekezdése
a) pontja és az (5)
bekezdése alapján 79266-4-1. számú, 2011. március 28. napján kelt levelemmel értesítettem a
kötelezési eljárás hivatalból történő megindításáról. Az értesítést a Kft. meghatalmazottja 2011. április
5. napján átvette, jelen határozat keltéig észrevételt, vagy nyilatkozatot nem tett.
Hatóságom eljárása során az alábbi jogszabályhelyeket vette figyelembe:
A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi m. törvény (továbbiakban: Pp.) 195. § (1) Az olyan papír
alapú vagy elektronikus okirat, amelyet bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási
szerv ügykörén belül, a megszabott alakban állított ki, mint közokirat teljesen bizonyítja a benne
foglalt intézkedést vagy határozatot, továbbá az okirattal tanúsított adatok és tények valóságát,
úgyszintén az okiratban foglalt nyilatkozat megtételét, valamint annak idejét és módját. Ugyanilyen
bizonyító ereje van az olyan okiratnak is, amelyet más jogszabály közokiratnak: nyilvánít.
Pp. 195. § (6) Ellenbizonyításnak a közokirattal szemben is helye van, de csak annyiban, amennyiben
azt a törvény ki nem záija vagy nem korlátozza.
A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLU L törvény (továbbiakban: Hgt.) 45. § (1) bekezdés
b)
pontja szerint a környezetvédelmi hatóság a jogszabályban meghatározott előírások teljesítése
érdekében az ügyfeleket kötelezi a környezetet veszélyeztető, szennyező, károsító tevékenység
felfüggesztésére, abbahagyására, az eredeti állapot helyreállítására.
A Hgt. 45. § (1) bekezdés
c) pontja szerint a környezetvédelmi hatóság a jogszabályban meghatározott
előírások teljesítése érdekében az ügyfeleket kötelezi a környezet szennyeződése esetében olyan
intézkedés megtételére, amely azt csökkenti vagy megszünteti, a környezet károsodását kizáija. A (2)
bekezdés alapján a környezetvédelmi hatóság - az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően -
korlátozza, felfüggeszti, illetőleg megtiltja a környezetvédelmi hatóság engedélyéhez kötött
tevékenység engedélytől eltérő vagy engedély nélküli folytatását, a környezetet károsító vagy súlyosan
![](./foiextract20240622-838747-eqdu65-3_2.png)
veszélyeztető hulladékgazdálkodási tevékenységet. A határozat - fellebbezésre tekintet nélkül -
azonnal végrehajthatóvá nyilvánítható.
A Rendelet 5. § (1) bekezdés alapján minden tevékenységet, amelynek végzése során veszélyes
hulladék keletkezik, úgy kell megtervezni és végezni, hogy a veszélyes hulladék
a) mennyisége, illetve veszélyessége a lehető legkisebb legyen,
b) hasznosítását minél nagyobb mértékben segítse elő,
c) keletkezésének, kezelésének ellenőrzése és mennyiségének meghatározása biztosítva legyen,
d) kezelése a munka-egészségügyi és munkabiztonsági szabályok maradéktalan betartásával
történjen.
A Rendelet 11. § (4) bekezdése szerint ha a begyűjtő - indokolt esetben - a begyűjtött hulladékokat
- nem közvetlenül a kezelőnek szállítja, akkor saját, üzemi gyűjtőhelynek tekintett telephelyére viheti és
ott tarthatja. Ebben az esetben a gyűjtés időtartama legfeljebb négy hét. A szállítmányt a „K ”
kísórőjegy dokumentálja a kezelőig, A telephely és a kezelő telephelye közötti távolságra új
fuvarlevelet kell kiállítani. Az új fuvarlevél számát a „K ” kísérőjegyen fel kell tüntetni.
Rendelet 33. § Amennyiben a veszélyes hulladék birtokosa jogszabályokban vagy hatósági
határozatban előírt kötelezettségeinek nem tesz eleget, vagy az engedélyhez kötött tevékenységet az
engedélytől eltérő módon végzi, akkor - a külön jogszabályban előírt szankciók alkalmazása mellett -
a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség kötelezi a jogsértő állapot
megszüntetésére feltételek és határidő előírásával, a körülmények mérlegelése alapján a tevékenység
korlátozása vagy felfüggesztése mellett.
Fenti jogszabályhelyekre tekintettel a rendelkező részbe foglaltak szerint döntöttem. Határozatomat a
Hgt. 45. § (1) bekezdés
b) pontja, 45. § (2) bekezdése, Rendelet 11. § (4) bekezdése, 33. §-a alapján
hoztam meg. Mulasztás esetén a Két. 140. § (1) bekezdés
d) pontja alapján eljárási bírság kiszabását
helyeztem kilátásba.
A fellebbezési jogot a Két. 98. § (1) bekezdése és 99. § (1) bekezdése alapján biztosítottam.
A fellebbezést a Két. 102. § (1) bekezdése alapján annál a hatóságnál kell előtelj eszteni, amely a
megtámadott döntést hozta. A fellebbezési illetéket az illetékekről szóló 1990. évi XCH I. törvény
mellékletének X III. fejezet 2.
d) pontja alapján állapítottam meg.
A Felügyelőség hatáskörét és illetékességét a környezetvédelmi, természetvédelmi, vízügyi hatósági és
igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 347/2006. (X II. 23.) Korm. rendelet állapítja
meg.
Szeged, 2011. április 18.
Némethy Tímea igazgató
megbízásából:
Di\ Szelesné Kutas Borbála s. k.
hatóságifelügyeleti irodavezető
¿fw ápr
n
1. Bács-Reál Kft. (6400 Kiskunhalas, Majsai út 8.) -
tértivevény
2. Bács-Kiskun Megyei Főügyészség (6001 Kecskemét, F f: 13.) -
jogerő után
3. ATI-KTVF, Hatósági Nyilvántartás
4.\ ATI-KTVF, Irattár