Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Bács-Reál Kft.'.



C s o n g r á d  M e g y e i
K o r m á n y h iv a t a l
Ügyiratszám:  79266-11-15/2016. 
Tárgy: Hulladékgazdálkodási kötelezés 
Ügyintéző: Dr.  Vér Zalán 
Hív.  szám: - 
Bárány Gábor 
Melléklet  -
Tel: +36 (62)  681-667 
.
H A T Á R O Z A T
I kötelezem, hogy a Kiskunhalas, M ajsai 
' út  5.  (korábbi  számozás  szerint:  Kiskunhalas,  M ajsai  út  8.)  számú  ingatlanon  az  eredeti 
állapotot  -   vagyis  az  ingatlan  hulladékm entes  állapotát  -   állítsa  helyre,  és  az  ennek 
során  az  ingatlanról  elszállított  hulladékok  megfelelő  kezelését  (átadását)  igazoló 
bizonylatokat nyújtsa be hatóságunkra.
H atárid ő:  a határozat jogerőre em elkedéstől szám ított 60 napon belül.
Felhívom  a kötelezett figyelmét, hogy a kötelező határozatban foglaltak nem teljesítése esetén 
eljárási bírságot szabok ki, melynek összege 500.000,- Ft-ig terjedhet.
A   határozat  ellen  a  közléstől  számított  15  napon  belül  az  Országos  Környezetvédelmi  és 
Természetvédelmi  Főfelügyelőséghez  címzett,  de  a  Csongrád  M egyei  Kormányhivatalhoz, 
mint elsőfokú környezetvédelmi és természetvédelmi hatósághoz két példányban benyújtandó, 
15.000,- Ft értékű illetékbélyeggel ellátott fellebbezésnek van helye.
A   határozat  fellebbezés  hiányában  a fellebbezésre nyitva álló  határidő  leteltét követő  napon 
jogerőre emelkedik.
I N D O K O L Á S
Hatóságunk jogelődje, az Alsó-Tisza V idéki Környezetvédelm i, Természetvédelmi és Vízügyi 
Felügyelőség  a  79266-11-2/2013.  számú  határozatában  kötelezte
,  hogy a Kiskunhalas, M ajsai út  8.  számú ingatlanon az eredeti állapotot - vagyis az 
ingatlan hulladékmentes állapotát -  állítsák helyre, és az ennek során az ingatlanról elszállított 
hulladékok  megfelelő  kezelését  (átadását)  igazoló  bizonylatokat  nyújtsák  be  a hatóságra.  A  
kötelezettek  a  döntés  ellen  fellebbezést  nyújtottak  be.  A   másodfokon  eljáró  Országos 
Környezetvédelm i  és  Természetvédelmi  Főfelügyelőség  (a továbbiakban:  Főfelügyelőség)  a 
2014.  április  29-én  kelt,  14/311-4/2014.  számú  határozatában  az  elsőfokú  döntést 
helybenhagyta. 


keresetet  nyújtott  be  a  hulladékok
elszállítására  kötelező  79266-11-2/2013.  sz.  határozat,  illetve  az  e  határozatot  a 
Főfelügyelőség  által  helybenhagyó  14/311-4/2014.  sz.  másodfokú  határozat  bírósági 
felülvizsgálatára  irányulóan.  A   Kecskem éti  Közigazgatási  és  Munkaügyi  Bíróság  a  2015.
Postacím:  Csongrád Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály 
0  6721  Szeged, Felső-Tisza part 17. 
6701  Szeged, Pf.  1048.
  +36 (62)  681-681 
®  www.csmkh.hu 
 [email protected]



január  20-án  kelt,  4.K.27.299/2014/10.  számú  ítéletében  a  Főfelügyelőség  másodfokú 
határozatát  hatályon  kívül  helyezte  és  a  másodfokú  hatóságot  új  eljárás  lefolytatására 
kötelezte. A  Főfelügyelőség a döntés felülvizsgálatát kérte a Kúriától.
A  Kúria a Kfv.H .37.420/2015/8.  számú ítéletében a Kecskeméti Közigazgatási és Munkaügyi 
Bíróság  ítéletét,  valamint  a  Főfelügyelőség  döntését  is  megsemmisítette  az  elsőfokú 
határozatra  .kiterjedően,  és  az  elsőfokú  hatóságot  új  eljárás  lefolytatására  utasította.  A z  új 
’  élj árasban -alftria döntése alapján a következők szerint kell eljárni:
„A  hatóságnak'a hulladéktulajdonos, -  birtokos - de  a már megszűnt -  Kft.-t  a határozatában 
hivatkozott (Ht.  61.  §  (2) bekezdés,  84.  §  (1) bekezdés a)  és b) pontja) jogszabályok alapján 
terhelő  kötelezettségét jogszabályi  hivatkozással  kell  átterhelni  a  felperesekre  ahhoz,  hogy 
törvényes döntést hozzon. Ha a hatóság úgy ítéli meg, hogy a hulladékgazdálkodási szabályok 
e körben nem adnak kellő iránymutatást,  akkor figyelembe kell venni mögöttes szabályként a 
környezet  védelmének  általános  szabályairól  szóló  1995.  évi  LH L  törvény  102.  §-ában 
foglaltakat.  Ennek  körében  lehet  értékelni,  de  azt  is  csak  I.  r.  felperes  felelősségének 
megállapítása  körében,  hogy  őt  a  Kiskunhalasi  Járási  Bíróság  8.B. 121/2012/9.  számú 
ítéletében  ezen  időszakra  esően,  a  hulladékgazdálkodás  rendjének  megsértése  miatt 
elmarasztalta.”
A  fentiek alapján az új eljárás során hatóságunk az alábbiakat állapította meg:
A  Kiskunhalas,  M ajsai út 5.  - korábbi  számozás  szerint:  Kiskunhalas,  M ajsai út  8.  - számú 
telephelyen  -  az  azóta  már  felszámolással  megszűnt  -  a  Bács-Reál  K ft.  tevékenységéből 
származóan mintegy 1000 t, részben ismert, részben ismeretlen összetételű hulladék található. 
Hatóságunk jogelődje, az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi 
Felügyelőség  a  79266-4-2/2011.  számú  határozatban  kötelezte  a  Bács-Reál  Kft.-t  (a 
továbbiakban:  K ft.),  hogy - egyebek m ellett -  a Kiskunhalas,  M ajsai út  8.  szám - jelenlegi 
számozás  szerint  Kiskunhalas,  M ajsai  út  5.  -  alatti  telephelyén  a  veszélyes  hulladékkal 
kapcsolatos  tevékenységek  végzésének  feltételeiről  szóló  98/2001.  (V I.  15.)  Korm. 
rendeletnek  nem  megfelelően,  műszaki  védelem  nélkül  és/vagy  4  hétnél  tovább  tárolt 
veszélyes hulladékokat adja át engedéllyel rendelkező kezelőnek, majd az átadást igazoló 
bizonylatokat nyújtsa  be  hatóságunknak.  A  határozat jogerőre  emelkedett,  azonban a Kft. 
az előírásnak nem tett eleget, a kiszabott eljárási bírságok ellenére sem.
Hatóságunk kiem eli,  hogy  a  veszélyes  hulladékok  ilyen  módon  történő  tárolásával  nincs 
kizárva  azok  környezeti  elembe  (talajba,  illetve  talajvízbe)  kerülése,  azaz  a  környezeti 
elemekben bekövetkező, mérhető, jelentős kedvezőtlen változás lehetősége, tehát a környezet 
veszélyeztetése folyamatosan, jelenleg is fennáll.
A  veszélyes  hulladékok korábbi  tulajdonosa  a  Bács-Reál  K ft  „ fa .”  (6400 Kiskunhalas, 
M ajsai  út  8.)  a Kecskeméti  Törvényszék 2013. július  26-án kelt  15.Fpk.03-10-00-12-88/41. 
számú végzése alapján megszűnt.
A  Kiskunhalas,  M ajsai  út  8.  szám  - jelenlegi  számozás  szerint Kiskunhalas,  M ajsai  út  5.  - 
alatti  ingatlanon  kizárólag  a  már  megszűnt  Bács-Reál  K ft.  folytatott  hulladékgazdálkodási 
tevékenységet,  mint  annak  bérlője,  használója.  A   telephelyet  a  Bács-Reál  K ft.  felszámolása 
óta más nem használja, azt a tulajdonosa lezárta. A jelenleg is a telephelyen lévő veszélyes és 
nem veszélyes  hulladékok 
...  mint  a Bács-Reál Kft.  korábbi ügyvezetőjének
irányítása alatt kerültek az ingatlanra.
2



Hatóságunk  az  eljárása  során  megállapította,  hogy  a  veszélyes  hulladékok  gyűjtése  során  a 
Bács-Reál  K it.  és  annak  vezetője, 
<
.  az  alábbi  szabályokat  nem  tartotta  be,
amely állapot a mai napig fennáll.
]
2012.  december  31-ig  a  hulladékgazdálkodásról  szóló  2000.  évi  XT,ITT,  törvény  (a  •
 
továbbiakban:  Hgt.)  volt  hatályban,  ezért  az  ügyben  addig  keletkezett  iratokban  az  akkor 
)
hatályos fogalmi meghatározások szerepelnek. 
j
A  Hgt.  30.  §  (1) bekezdése szerint az ingatlanon elhagyott hulladék kezelési kötelezettsége a 
f
hulladék tulajdonosát, ha annak személye nem állapítható  meg - ellenkező  bizonyításig - az 
ingatlantulajdonosátterheli. 
j
A   Hgt.  30.  §  (3)  bekezdése  szerint  a  környezetvédelmi  hatóság  az  elhagyott  hulladék 
elszállítására és  ártalmatlanítására kötelezi a hulladék tulajdonosát, ha az (l)- (2 ) bekezdésben 

|
foglalt kötelezettséget önként nem telj esfti. 
I
A   Hgt. 
45.  §  (1)  bekezdése  szerint  a  környezetvédelmi  hatóság  a  jogszabályban 
|
meghatározott  előírások  teljesítése  érdekében  az  ügyfeleket  kötelezi:  a  környezetet 
\
veszélyeztető,  szennyező,  károsító  tevékenység  felfüggesztésére,  abbahagyására,  az  eredeti 
j
állapot  helyreállítására;  a  környezet  szennyeződése  esetében  olyan  intézkedés  megtételére, 
amely azt csökkenti vagy megszünteti, a környezet károsodását lázárja. 
j
2013. január  1-jével  a hulladékról  szóló  2012.  évi  C L X X X V .  törvény  (a továbbiakban:  H t.) 
hatályon  kívül  helyezte  a Hgt.-t,  és  a Ht.  a  90.  §  (1)  bekezdése  alapján  azzal  az  előírással 
j
lépett  hatályba,  hogy  a  rendelkezéseit  a  hatálybalépése  után  indult  eljárásokban  kell 
|
alkalmazni,  ezért  ezen  időponttól  a  Ht.  fogalm i  meghatározásait  és  rendelkezéseit 
S
alkalmazzuk.
A   Ht.  6.  §  (5)  bekezdése  szerint  hulladékkal  történő  környezetveszélyeztetés  vagy 
I
környezetkárosítás esetén a K vt. rendelkezései szerint k ell eljárni. 
j
A  Ht.  12.  §  (3) bekezdése szerint a gyűjtő által gyűjtött hulladék előzetes válogatása,  előzetes 
f
tárolása  -   kormányrendeletben  vagy  m iniszteri  rendeletben  meghatározott  kivétellel  - 
J.
összesen  legfeljebb  1  évig  végezhető.  Ezt  követően  a  hulladék  kezeléséről  haladéktalanul 
1
gondoskodni kell. 
jj
A   Ht.  58.  §  (3)  bekezdése  szerint  a  hasznosításra  vagy  ártalmatlanításra  kerülő  veszélyes 
J
hulladék  a  gyűjtést  követően  a  hasznosítás  vagy  az  ártalmatlanítás  megkezdéséig  az 
f
előkezeléssel együtt összesen legfeljebb  1  évig tárolható. 
|
A  B t.  61.  §  (2) bekezdése szerint az ingatlanon ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett 
vagy elhagyott hulladék 31.  §  szerinti elszállításának és kezelésének kötelezettsége a hulladék 

S
tulaj donosát vagy korábbi birtokosát terheli.
A   2011.  március  9-i  ellenőrzés  idején  hatályos,  a  veszélyes  hulladékkal  kapcsolatos 
tevékenységek  végzésének  feltételeiről  szóló  98/2001.  (VT.  15.)  Korm.  rendelet  5.  §  (3) 
bekezdése  szerint  a veszélyes hulladék birtokosa köteles  az ingatlanán, telephelyén,  illetve  a 
tevékenység végzése során keletkező veszélyes hulladék biztonságos gyűjtéséről gondoskodni 
mindaddig, amíg a veszélyes hulladékot a kezelőnek át nem adja.
A   98/2001.  (V I.  15.)  Korm .  rendeletnek  a  veszélyes  hulladékok  gyűjtésének  és  tárolásának 
részletes szabályait tartalmazó 3.  számú m elléklete szerint:
„A  veszélyes hulladékok- gyűjtése történhet m unkahelyi  gyűjtőhelyen, üzemi  gyűjtőhelyen 
és hulladékgyűjtő udvarokon, egyes esetekben speciális gyűjtőhelyeken is.
3



A   veszélyes  hulladékot  a  hulladék  kémiai  hatásainak  ellenálló  gyűjtőedényzetben  kell 
gyűjteni. Illékony összetevőket tartalmazó veszélyes hulladékok gyűjtése esetében meg kell 
akadályozni, hogy ezek a komponensek a környezetbe kerüljenek.
A  hulladék kezelője  annyi kezelendő  hulladékot tarthat a telephelyén,  amennyi  a kezelési 
tevékenysége  zavartalan  végzése  érdekében  szükséges.  Ezt  a  hulladékmennyiséget  a 
környezetvédelmi,  természetvédelmi  és  vízügyi  felügyelőség  a  kezelési  engedélyben 
határozza meg.
Az  üzemi  gyűjtőhely  kialakítható  nyílt  téri  vagy  fedett  módon  az  e  m elléklet  előírásai 
szerint.”
„A z üzemi gyűjtőhelyre és a hulladékgyűjtő udvarra vonatkozó műszaki előírások:
1.  A   gyűjtőhely  kialakítása  és  működtetése  során  alkalmazott  műszaki  megoldásokkal ■
 
biztosítani  kell,  hogy  a  gyűjtés  időtartama  alatt  a  veszélyes  hulladék  ne  szennyezze  a 
környezetet.
1.1.  A   gyűjtőhely kialakítása  során  legalább  a  következő  szempontokat  kell  figyelembe 
venni:
-  a  gyűjtőhelyhez  vezető  és  az  ott  kialakított közlekedési  útvonalakat  szilárd  burkolattal 
kell ellátni,
- a tárolást  a veszélyes  hulladékok kémiai hatásainak  ellenálló,  teherbíró  és  folyadékzáró 
aljzaton kell megoldani,
- a gyűjtőhelyet illetéktelenek behatolását megakadályozó módon kell körülkeríteni,
- meg kell akadályozni a külső csapadékvíznek a gyűjtőhelyre jutását, illetőleg a veszélyes 
hulladék csapadékkal történő érintkezését,
-  a  gyűjtőhelyet  úgy kell  kialakítani,  hogy  a  gyűjtés  időtartama  során  esetleg  megsérülő 
csomagolóeszközből,  gyűjtőedényzetből  kikerülő  veszélyes  hulladék  ne  okozzon 
környezetszennyezést.
1.2. A  gyűjtőhely működtetése során különösen a következő szempontokat kell figyelembe 
venni:
-   a  veszélyes  hulladékot  a  hulladék  kémiai  hatásainak  ellenálló,  folyadékzáró 
csomagolóeszközben, gyűjtőedényzetben kell gyűjteni,
-  illékony  komponenseket  tartalmazó  veszélyes  hulladékok  gyűjtése  során  meg  kell 
akadályozni, hogy ezek az összetevők a környezetbe kerülhessenek,
-  az  Országos  Tűzvédelmi  Szabályzat  szerint  robbanásveszélyes  osztályba  tartozó, 
egymással vagy önmagukban reakcióképes, továbbá gyorsan bomló szerves  (és szervetlen) 
anyagokat  tartalmazó  veszélyes  hulladékokat  a  szakhatóságok  által  jóváhagyott 
mennyiségben és módon kell gyűjteni,
-  a  gyűjtés  során  használt  csomagolóeszközök,  gyűjtőedényzet  és  tárolóterek  (utak, 
térburkolatok)  állapotát  az  üzemeltetési  szabályzat  előírásai  szerint  rendszeresen 
ellenőrizni és szükség szerint javítani kell.”
„1.4, A  gyűjtőhely működéséről nyilvántartást kell vezetni, amelyben fel kell tüntetni az ott 
gyűjtött  veszélyes  hulladékok  mennyiségére  és  összetételére  vonatkozó  adatokat,  a 
gyűjtőhelyre került és  a  gyűjtőhelyről kezelésre  átadott veszélyes  hulladékok mennyiségét 
és  összetételét,  a  kezelők  adatait,  továbbá  az  üzem vitellel  kapcsolatos  rendkívüli 
eseményeket, a hatósági ellenőrzések megállapításait és ezek hatására tett intézkedéseket.”
A   98/2001.  (V I.  15.)  Konn.  rendeletet 2015.  augusztus  15-i hatállyal  felváltotta  a  veszélyes 
hulladékkal kapcsolatos egyes tevékenységek részletes szabályairól szóló 225/2015. (V ffi. 7.) 
Korm.  rendelet  (továbbiakban  Vhr.),  annak  rendelkezéseit  a  19.  §  (2)  bekezdése  szerint  a 
hatálybalépést  követően  indult  ügyekben kell  alkalmazni.  Erre  tekintettel  a jelen  eljárásban 
már a Vhr. rendelkezéseit alkalmazzuk.
4



A  Vhr. 3.  § szerint:
(1) A  hulladékbirtokos a veszélyes hulladékot kizárólag
a)  a lakóingatlan területén,  a társasházi,  a lakásszövetkezeti, illetve az üdülőingatlanok közös 
használatú helyiségeiben,
b) átvételi helyen,
c) speciális gyűjtőhelyen,
d) hulladékgyűjtő udvaron,
e) munkahelyi gyűjtőhelyen,
í) üzemi gyűjtőhelyen, valam int
g) - kezelés során képződő másodlagos hulladék esetén - hulladékkezelő létesítményben 
gyűjtheti.
(2) A  veszélyes hulladékot a hulladékbirtokos
a) gyűjtőedényben,
b) konténerben,
c) a hulladék biztonságos gyűjtését lehetővé tevő helyiségben vagy
d) szilárd burkolattal ellátott fedett területen
a hulladék fizikai, kém iai jellegének megfelelően,  a környezet veszélyeztetését, szennyezését, 
károsítását,  valam int  az  emberi  egészség  veszélyeztetését,  károsítását  kizáró  módon, 
elkülönítetten gyűjti.
(3)  Egymással  reakcióképes  veszélyes  hulladékot  nem  lehet  ugyanabban  a  gyűjtőedényben 
vagy  konténerben  -   hulladékgazdálkodási  engedély  nélkül  -  gyűjteni.  A z  ugyanabban  a 
gyűjtőedényben vagy konténerben történő gyűjtésre a Ht.  56.  §  (1) bekezdését kell alkalmazni.
(4)  Gyűjtőedényben  vagy  konténerben  történő  gyűjtés  esetén  a  veszélyes  hulladékot  a 
hulladékbirtokos  olyan  műszaki  védelemmel  ellátott  gyűjtőedényben  vagy  konténerben 
gyűjtheti,  amely  ellenáll  a  hulladék  fizikai  és  kém iai  hatásainak,  és  kizárja  a  hulladék 
csapadékvízzel történő érintkezését.
A  Vhr.  13.  § szerint:
(1)  Veszélyes  hulladék  az  egyes  hulladékgazdálkodási  létesítmények  kialakításának  és 
üzemeltetésének szabályairól  szóló  kormányrendeletben meghatározott módon hulladéktároló 
helyen, a hulladékgazdálkodási engedély tárolásra vonatkozó előírásai szerint tárolható.
(2)  A   hulladékbirtokos  a H t.  58.  §  (3)  bekezdésében  foglalt határidőn  belül  gondoskodik  a 
telephelyen tárolt veszélyes hulladék hasznosításáról vagy ártalmatlanításáról.
A z   egyes  hulladékgazdálkodási  létesítmények  kialakításának  és  üzemeltetésének 
szabályairól szóló 246/2014. (IX . 29.) Kom i. rendelet szerint:
18.  §  (1)  A   hulladéktároló  helyhez  vezető  és  a  hulladéktároló  hely  alapjául  szolgáló 
létesítmény  területén  belül  kialakított  közlekedési  útvonal  és  tárolótér  burkolatát  nem 
veszélyes  hulladék  tárolása  esetén  egységes  és  egybefüggő,  veszélyes  hulladék  esetén 
egységes,  egybefüggő,  vízzáró  és  szilárd burkolattal kell  ellátni.  A  szilárd  útburkolat m ellett 
biztosítani  kell  a  csurgalék-  és  csapadékvíz  elvezetését,  valam int - szükség esetén - az  ezek 
tárolására szolgáló rendszert.
18.  §  (4)  A  hulladéktároló  helyet táblával kell jelezni.  H a a hulladéktároló  helyen veszélyes 
hulladékot tárolnak,  a hulladéktároló  helyen  a hulladék  veszélyességére  figyelmeztető  táblát 
kell  elhelyezni.  A   táblán  szereplő  feliratot,  jelzést  úgy  kell  feltüntetni,  hogy  az  mindenki 
számára jó l látható és olvasható legyen.
18.  §  (5) H a  a hulladéktároló helyen veszélyes hulladékot tárolnak,  a tárolás  céljára szolgáló 
burkolatot  olyan  anyagból — folyadékzáró,  szükség  szerint  vegyszerálló  felületi  védelemmel,
5



\
v
illetve kármentővel  ellátott  aljzattal  - kell  kialakítani,  amely a veszélyes hulladékkal történő 
esetleges kölcsönhatás esetén bekövetkező kémiai reakcióknak ellenáll.
19.  §  (1) A ki hulladékot tárol,  a tárolást - a hulladékgyűjtő udvar kivételével - hulladéktároló 
helyen végzi.
19.  §  (2)  Hulladéktároló hely kizárólag a hulladékgazdálkodási engedély tárolásra vonatkozó 
előírásai szerint üzemeltethető.
19.  §  (3)  A   hulladéktároló  helyen  csak  annyi  hulladék  tárolható,  amennyi  a  hulladék 
zavartalan  és  biztonságos  tárolása  érdekében  lehetséges,  figyelemmel  a hulladéktároló  hely 
tárolókapacitására.  Ezt  a  hulladékmennyiséget,  valamint  a  tárolás  lehetséges  leghosszabb 
időtartamát a környezetvédelmi hatóság a hulladékgazdálkodási engedélyben határozza meg.
19.  §  (4) Hulladéktároló helyen hulladék - az (5) bekezdésben meghatározott kivétellel -  csak 
a  hulladék  fajtájának  biztonságos  elhelyezésére  alkalmas,  a  hulladék  mennyiségétől  és 
minőségétől függő méretű és  kialakítású,  zárt rendszerű konténerben tárolható.  A  konténerek 
kiválasztása során gondoskodni kell arról, hogy azok a biztonságos elszállításra vagy szállítási 
eszközbe történő ürítésre alkalmasak legyenek.
19.  §  (6) A  hulladéktároló  helyen tárolt hulladék fajtáját  és  típusát  a konténeren vagy -  nem 
konténerben  történő  tárolás  esetén  -  a  tárolás  helyén,  megkülönböztető,  jó l  látható, 
figyelemfelkeltő jelzés, felirat alkalmazásával egyértelműen és olvashatóan fel kell tüntetni.
20.  §  (1)  Hulladéktároló  helyen  veszélyes  hulladék  kizárólag  olyan  műszaki  védelemmel 
ellátott, zárható konténerben tárolható,  amely ellenáll  a hulladék kém iai hatásainak és kizárja 
a  hulladék  csapadékvízzel  történő  érintkezését,  A   porlékony,  folyékony  vagy  illékony 
összetevőket tartalmazó veszélyes hulladékot olyan konténerben kell tárolni, amely biztosítja, 
hogy  a  tárolás  során  ezek  az  Összetevők  nem  kerülnek  a  környezetbe  és  nem  okoznak 
környezetterhelést.
20.  §  (2) N yílt téren a veszélyes hulladékot tartalmazó konténert a hulladék fizikai és kémiai 
tulajdonságainak ellenálló, teherbíró, folyadékzáró és -  szükség szerint — kármentővel ellátott 
aljzaton kell elhelyezni.
20.  §  (4)  A   hulladéktároló  hely  üzemeltetése  során  alkalmazott  műszaki  megoldásokkal 
biztosítani kell, hogy veszélyes hulladék tárolása esetén a tárolás időtartama alatt hulladék ne 
szennyezze a környezetet.
20.  §  (6)  A   hulladéktároló  helyen  tárolt  veszélyes  hulladékkal  érintkező  és  a  veszélyes 
hulladék  szállítására,  tárolására  szolgáló  felületekről  származó  csurgalék-  és  csapadékvizet, 
valamint  a  tisztítási  műveletekből  származó  szennyezett  vizet  össze  kell  gyűjteni,  és  azt  a 
tárolására szolgáló edényzetbe kell juttatni, továbbá gondoskodni kell a kezeléséről.
21.  §  (1)  A   hulladéktároló  hely  üzemeltetője  gondoskodik  arról,  hogy  az  üzemeltetés 
megfeleljen az elérhető legjobb technikáknak.
21.  §  (9)  Veszélyes  hulladék  tárolása  esetén  a  hulladéktároló  hely  kialakítására  és 
üzemeltetésére a 2. m elléklet szerinti műszaki előírásokat is alkalmazni kell.
A  Kiskunhalas,  M ajsai út  8.  - jelenlegi  számozás szerint:  Kiskunhalas,  M ajsai út 5.  - számú 
ingatlanon a Bács-Reál K it.  a részére kiadott - majd 2011.  október 13-án. visszavont - 77924- 
1-5/2010.  számú  hulladékkezelési  engedély  alapján  veszélyes  hulladékot  kizárólag  a 
telephelyén  lévő  fedett,  zárt,  betonozott  aljzatú,  összefolyóval  és  kármentővel  ellátott 
gyűjtőhelyen gyűjthetett volna legfeljebb 4 hétig, egy időben legfeljebb 4001 mennyiségben.
Ezzel  szemben  a  K ft. 
irányítása  alatt  a  veszélyes  hulladékok  nagyobb
részét  nyílt,  műszaki  védelem  nélküli  területen  gyűjtötte,  a  kialakult  állapot  már  több 
éve,  a  mai  napig  fennáll,  így  a  környezeti  kockázat,  illetve  veszélyhelyzet  mértéke 
növekszik.  A  veszélyes hulladékok gyűjtésének módja a fentiek alapján nem felel meg sem a
6



korábbi,  sem  pedig  a  jelenleg  hatályos  jogszabályi  előírásoknak,  illetve  a  kiadott 
hulladékgazdálkodási  engedélynek.  A   hulladékok  becsült  mennyisége  kb.  1000  t,  amely 
hulladékok  jelentős  része  az  időjárási  körülményeknek  kitetten,  egyre  romló  állapotú 
göngyölegekben vannak. A  nyílt, részben salakkal borított területen lévő veszélyes hulladékok 
a  csapadékvízzel  érintkezhetnek.  A  veszélyes  hulladékok jelenlegi  tárolásával  nincs  kizárva 
azok  környezeti  elembe  (talajba,  illetve  talajvízbe)  kerülése,  azaz  a  környezeti  elemekben 
bekövetkező,  mérhető,  jelentős  kedvezőtlen  változás  lehetősége,  tehát  a  környezet 
veszélyeztetése  folyamatosan, jelenleg is  fennáll.  A  telephely ugyan  be van kerítve,  azonban 
az őrzése nem biztosított.
Hatóságunk’ 
felelőssége vonatkozásában az alábbiakat állapította meg:
A   Kiskunhalasi  Járásbíróság  a  8.B . 121/2012/9.  számú  ítéletében  bűnösnek  mondta  ki 
veszélyes  hulladékra  elkövetett  hulladékgazdálkodás  rendjének 
megsértése  bűntettben  a  Kiskunhalas,  Majsai  út  8.  (jelenlegi  számozás  szerint: 
Kiskunhalas,  Majsai  ut  5.)  számú  ingatlanon  jogszabályi  előírásoktól  eltérően  tárolt 
veszélyes hulladékokkal kapcsolatban.
,  m int  a  K ft.  vezető  tisztségviselője  hozta  a  döntéseket  arról,  hogy  mikor, 
mennyi hulladék kerülhet be a telephelyre.
az elvárható  gondosság mellett — a korábbi 79266-2-2/2011.  számú, a kis- és 
.középvállalkozásokról,  fejlődésük  támogatásáról  szóló  2004.  évi  X X X IV .  törvény  12/A.  § 
szerint,  hulladékgazdálkodási  bírság kiszabása helyett  kiadott  figyelmeztető  végzés  alapján; 
továbbá,  mint  egy évek  óta veszélyes hulladék kezelésével foglalkozó  vállalkozás vezetője - 
tudhatta,  hogy  a  veszélyes  hulladékok  jogellenes  gyűjtésével  környezetveszélyeztetést, 
illetve környezetkárosodást okozhat.
A  Bács-Reál  Kft.-nél ugyan 2011. július  4-én tulajdonos  és ügyvezető  váltás következett be, 
azonban  az  új  ügyvezető  hulladékgazdálkodási  tevékenységet már nem végzett,  miközben  a 
telephelyet  gyakorlatilag,  és  bizonyítottan 
vezette,  akinek  a  jelenlétében
2011. július  19-én hatósági ellenőrzésre került sor.
A  Kiskunhalasi  Járási  Bíróság  8.B . 121/2012/9.  számú ítéletében megállapításra került,  hogy 
2011.  július  4.  után  az  új  ügyvezető  ' 
hulladékgazdálkodási  tevékenységet már
nem végzett, ebből pedig egyenesen az következik, hogy a K ft.  sem.
Hatóságunk m egállapította továbbá, hogy 2011. július 4.  után 
a Bács-Reál Kft.-
vel nem  volt  semmilyen jogviszonyban,  nem  állt fenn munkaviszonya,  nem volt megbízotti 
jogviszonya,  ennek  ellenére  gyakorlatilag  ő  vezette  tovább  a  telephelyet,  koordinálta, 
felügyelte a hulladékgazdálkodást.
A  Ht. 2.  § 26. pontja szerint a hulladékgazdálkodás fogalma az alábbi:
„A   hulladék gyűjtése,  szállítása,  kezelése,  az ilyen  műveletek felügyelete,  a kereskedőként, 
közvetítőként  vagy  közvetítő  szervezetként  végzett  tevékenység,  a  hulladékgazdálkodási 
létesítmények  és  berendezések  üzemeltetése,  valam int  a  hulladékkezelő  létesítmények 
utógondozása.”
7



Hatóságunk  a  fentiek  figyelembevételével  megállapította,  hogy 
azzal,  hogy
gyakorlatilag 
ő 
vezette 
tovább 

telephelyet, 
koordinálta, 
felügyelte 
a 
hulladékgazdálkodást  olyan  Ht.  2.  §  26.  pontja  szerinti hulladékgazdálkodásnak minősülő 
tevékenységet  végzett,  amelyet  a  jogszabályi  előírások  alapján  csak  az  arra  vonatkozó 
környezetvédelmi  hatósági  engedély  vagy  nyilvántartásba  vétel  alapján  lehetne  végezni, 
azonban 
ilyen engedéllyel nem rendelkezett.
felelőssége  fennáll 2011. július 4.  előtti  és  utáni tevékenysége vonatkozásában 
is, hiszen a jelen kötelező határozatot megalapozó jogsértő  tevékenység teljes  egészét átfogja 
a  Kiskunhalasi  Járásbíróság  a  8 .B. 121/2012/9.  számú  ítélete,  amely  bűnösnek  mondta  ki 
veszélyes  hulladékra  elkövetett  hulladékgazdálkodás  rendjének megsértése  bűntettben, 
az ingatlanon  felhalmozott veszélyes  hulladékok felhalmozása 
érdekében
állt.
2011. 
július  4.  előtti  és  utáni  tevékenysége  arra mutat rá,  hogy  a telephelyen 
lévő hulladékokkal úgy rendelkezett, mint a telephelyen tárolt hulladékok birtokosa.
Ht. 2.  § 24. pontja szerint a hulladékbirtokos fogalma az alábbi:
A  hulladéktermelő, továbbá bármely jogalany,  akinek vagy amelynek a hulladék a birtokában 
van.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi Lm . törvény (a továbbiakban: 
K vt.) szerint
2. § (1) A  törvény hatálya kiteqed:
a)  az  élő  szervezetek  (életközösségeik)  és  a  környezet  élettelen  elemei,  valamint  azok 
természetes és az emberi tevékenység által alakított környezetére;
b)  az  e  törvényben  meghatározottak  szerint,  a  környezetet  igénybe  vevő,  terhelő, 
veszélyeztető, illetőleg szennyező tevékenységre.
(2)  A   törvény hatálya  azokra  a  természetes  és jogi  személyekre, jogi  személyiséggel  nem 
rendelkező szervezetekre terjed ki
a) akik vagy amelyek az (1) bekezdés a) pontja szerinti környezettel kapcsolatban jogokkal 
rendelkeznek, illetve akiket vagy amelyeket kötelezettségek terhelnek;
b)  akik  vagy  amelyek  az  (1)  bekezdés  b)  pontja  szerinti  tevékenységet  folytatnak  (a 
továbbiakban: környezethasználó).
(3)  A   törvény  hatálya  kiteljed  a  nemzetközi  szerződésekből  adódó  környezetvédelmi 
feladatok ellátására, ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik.
Ha  a Kvt.  fent  hivatkozott pontjait  értelmezzük,  akkor megállapítható,  hogy 
által  végzett  tevékenység  környezetet  veszélyeztető  volt,  hiszen  veszélyes  hulladékokra 
vonatkozóan  végezte  a  tevékenységét  (Kiskunhalasi  Járásbíróság  a  8.B . 121/2012/9.  számú 
ítéletében  bűnösnek  mondta  k i 
veszélyes  hulladékra 
elkövetett
hulladékgazdálkodás rendjének megsértése bűntettben),  ezáltal pedig környezethasználónak 
minősül.
A   Ht.  84.  §  (1)  bekezdés  a)  pontja  szerint  a  környezetvédelmi  hatóság  az  e  törvényben, 
valamint 
más 
jogszabályban 
meghatározott 
előírások 
teljesítése 
érdekében 

hulladékbirtokost,  a  hulladék  tulajdonosát,  illetve  a  környezethasználót  kötelezi  
jogszabályban foglalt vagy hatósági határozatban előírt kötelezettségeinek betartására, illetve 
a  jogsértő  állapot  megszüntetésére,  ha  az  abban  foglalt  előírásokat  a  hulladék  birtokosa,
8



tulajdonosa,  illetve  a  környezethasználó  megszegi,  teljesülésüket  elmulasztja,  illetve  a 
hulladékgazdálkodási engedélyhez vagy a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási  engedélyhez 
kötött  tevékenységet  az  engedélytől,  a  nyilvántartásba  vételhez  kötött  tevékenységet  a 
nyilvántartástól eltérő módon gyakorolja.
K v t alábbi rendelkezései szerint:
102.  §  (1)  A  környezetkárosodásért,'illetve  a környezetveszélyeztetésért való  felelősség - az 
ellenkező 
bizonyításáig  -  
annak 
az 
ingatlannak 
a  környezetkárosodás, 
illetve 
környezetveszélyeztetés  bekövetkezésének  időpontját  követő  mindenkori  tulajdonosát  és 
birtokosát  (használóját)  egyetemlegesen  terheli,  amelyen  a  környezetkárosítást,  illetve 
környezetveszélyeztető magatartást folytatták.
102.  §  (2)  A  tulajdonos  mentesül  az  egyetemleges  felelősség  alól,  ha  megnevezi  az 
ingatlan  tényleges  használóját,  és  kétséget kizáróan  bizonyítja,  hogy a felelősség nem  őt 
terheli.
A   Kúria  a  Kfv.IL37.420/2015/8.  számú  ítéletében  kimondta,  hogy  az  a  körülmény,  amely 
szerint  a  bérleti  jogviszony  a  tulajdonos  és  a  Bács-Reál  K ft.  között  fennállt,  elegendő  az 
ingatlantulajdonos  környezetvédelmi  felelősség  alóli  mentesülésére,  hiszen  a  hulladék 
tulajdonosa, birtokosa megállapítható.
Tekintettel  arra  is,  hogy  a  hulladékok  korábbi  tulajdonosa,  a  Bács-Reál  K ft.  megszűnt, 
azonban  a  Kiskunhalasi  Járásbíróság  a  8.B. 121/2012/9.  számú  ítéletében  bűnösnek 
mondta  ki  a  Kft.  korábbi  ügyvezetőjét, 
.  veszélyes  hulladékra  elkövetett
hulladékgazdálkodás  rendjének  megsértése  bűntettben  a  Kiskunhalas,  Majsai  út  8. 
számú  -   jelenlegi  számozás  szerint:  Kiskunhalas,  Majsai  út  5.  számú  -   ingatlanon 
jogszabályi  előírásoktól  eltérően  gyűjtött  veszélyes  hulladékokkal  kapcsolatban,  így  a 
hulladékok  kezelésére  vonatkozó  kötelezettség 
.  terheli  a  fentebb
részletezettek szerint.
Hatóságunk a fentiek figyelem bevételével a rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
A  határozatot a Ht.  84.  § (1) bekezdés a) pontja alapján a Két. 71.  § (1) bekezdés és a Két. 72.
§  (1) bekezdése szerint eljárva hoztam meg.
Mulasztás esetén a Két.  134.  § d) pontja alapján eljárási bírság kiszabását helyeztem kilátásba, 
melynek Összege a Két.  61.  §  (2) bekezdés alapján 500.000,- Ft-ig terjedhet
A  fellebbezési jogot a Két.  98.  §  (1 ) bekezdése és 99.  § (1) bekezdése alapján biztosítottam. A  
fellebbezést a Két.  102.  §  (1 ) bekezdése alapján annál a hatóságnál kell előtegeszteni, amely a 
megtámadott  döntést  hozta.  A   fellebbezési  illetéket  az  illetékekről  szóló  1990.  évi  XC H L 
törvény mellékletének X ffi. fejezete 2. d) pontja alapján állapítottam meg.
9



A   környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatóság  hatáskörét  a  H t  84.  §,  illetékességét  a 
környezetvédelmi  és  természetvédelmi  hatósági  és  igazgatási  feladatokat  ellátó  szervek 
kijelöléséről  szóló  71/2015.  (ü l.  30.)  Korm.  rendelet  és  annak 2.  számú melléklete  állapítja 
meg.
S z e g e d ,  2016. február 19.
D r. Juhász Tünde
kormánymegbízott nevében és megbízásából:
Mader Balázs
I # 
fő osztályvezető-helyettes
(o
l\ 
/
Kapják:
1. 
tértivevény
2.  . 
* tértivevény
3.  Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Igazgató-helyettesi Szervezet 
Katasztrófavédelmi Hatósági Osztály (6721  Szeged, Berlin i k rt  16-18.) - tértivevény
4.  Hatósági nyilvántartás 
Q5?) Irattár