Projekt címe: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése, 2. ütem
Projekt száma: TÁMOP-4.1.3-11/1-2011-0001
Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Konzorciumi partner: Oktatási Hivatal
A projekt rövid szöveges összefoglalója
A TÁMOP-4.1.3-11/1 kiemelt projekt célja az első szakasz, a TÁMOP 4.1.3./08/1 „Felsőoktatási
szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése” c. kiemelt projekt
eredményeinek bővítése, valamint
integrált továbbfejlesztése és alkalmazása.
A cél olyan
integrált ágazati rendszerek kialakítása és bevezetése, amelyek megfelelnek mind a
hazai ágazatirányítási elvárásoknak, mind az Európai Unió vonatkozó irányelveinek és
keretrendszereinek
az alábbi területeken:
1. Diplomás pályakövető rendszerek („DPR”) továbbfejlesztés (Educatio Nkft.)
2. Ágazati elemzési kapacitás fejlesztése: Felsőoktatási Információs Rendszer („FIR”),
kapcsolódó nyilvántartó rendszerek és ágazati „AVIR” továbbfejlesztése, magyar
állami ösztöndíjas hallgatók nyilvántartó rendszerének („HÖSZ”) fejlesztése (Educatio
Nkft.)
3. Életpálya tanácsadás, öregdiák szolgáltatás, hallgatói tanácsadó rendszerek (Educatio
Nkft.)
4. Az Országos Képesítési Keretrendszer (OKKR) bevezetésének szakmai támogatása
(OH)
5. Az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának továbbfejlesztése (OH)
Cél a már
megkezdett központi szolgáltatások és keretrendszerek
valamint az új fejlesztések
összekapcsolása révén integrált és teljes körű felsőoktatási információs bázis biztosítása illetve az
első szakaszban kifejlesztett módszertani fejlesztések implementációja, új területekre való
kiterjesztése.
A projekt az Oktatási Hivatal és az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. konzorciumi
együttműködésében valósult meg.
A PROJEKT INDOKOLTSÁGA (Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.)
DPR továbbfejlesztés
TÁMOP 4.1.1., 4.1.1/A intézményi fejlesztések szakmai támogatás és nyomon követés:
ahhoz, hogy az intézményi fejlesztések eredményesek legyenek, szükséges ezen
programok szakmai előrehaladásának nyomon követése, a fejlesztések értékelése.
Szakmai támogatás és együttműködés a felsőoktatási intézményekkel a TÁMOP 4.1.1/C
nyílt intézményi pályázatok megvalósítása kapcsán.
a TÁMOP 4.1.3. kiemelt projekt csak a graduális hallgatókra terjedt ki, míg a TÁMOP
411.A pályázaton nyertes intézményeknek a pályakövetést ki
kell terjeszteni az FSZ
képzésben, szakirányú továbbképzésben, illetve PhD képzésben végzett hallgatókra is,
ehhez szükséges központi módszertani modell és szakmai támogatás kialakítása.
Ágazati elemzési kapacitás fejlesztése
TÁMOP 4.1.1., 4.1.1/A intézményi fejlesztések szakmai támogatás és nyomon követés:
ahhoz, hogy az intézményi fejélesztések eredményesek legyenek, szükséges ezen
programok szakmai előrehaladásának nyomon követése, értékelése. Szakmai támogatás
és együttműködés a felsőoktatási intézményekkel a TÁMOP 4.1.1/C nyílt intézményi
pályázatok megvalósítása kapcsán
az elkészült
központi adattár bővítése és fejlesztése, elsődlegesen további központi
forrásrendszerek bevonása, az adatminőség biztosítása, valamint új VIR funkciók
kialakítása révén.
a korábbi oktatási
ágazati informatikai rendszerfejlesztések összehangolása a TÁMOP
4.1.3/1. során kiépült AVIR, DPR fejlesztéssel, valamint ezek adatvagyonának kiaknázása,
hogy hatékonyabban segítsék az ágazati döntéshozatalt.
a felsőoktatási intézményeknek a következő években új kihívások elé kell nézniük, ehhez
szükségesek a központi fejlesztések nyomán létrejövő
szakmai és információs
támogatás.
szükséges az adatalapú döntéshozatal megalapozása, olyan információs infrastruktúra
kialakítása, amely közhiteles nyilvántartások formájában támogatja az ágazati tervezést,
egyúttal képes a társadalom információs igényeinek kiszolgálására.
hatékony forrásfelhasználás érdekében előkészítésre kerül az állami ösztöndíjas
képzések nyilvántartása és nyomon követhetősége
Hallgatói szolgáltatások szakmai támogatása
komplex karrier és alumni és hallgatói szolgáltatásokhoz kapcsolódó szakmai
támogatás: a TÁMOP 4.1.1., 4.1.1/A pályázatok a DPR és AVIR komponenseken kívül
további hallgatói szolgáltatások megvalósítását írják elő, ezekhez azonban nem kaptak az
intézmények korábban semmilyen központi, szakmai támogatás, illetve nincs kidolgozva
az ezekhez szükséges minőségi kritérium rendszer. Szakmai támogatás és
együttműködés a felsőoktatási intézményekkel a TÁMOP 4.1.1/C nyílt intézményi
pályázatok megvalósítása kapcsán
A kiemelt projekt céljainak, stratégiai környezetének és eszközrendszerének bemutatása
összefoglalóan
A nemzetközi felsőoktatási trendek, különösen a közösségi folyamatok és stratégiák, a
felsőoktatás hazai stratégiájának alakítására is hatással vannak. Az Európai Unió felsőoktatás-
politikája három fő pillérre támaszkodik: a felsőoktatás vonzóvá tételére, a kormányzás
reformjára mind az intézményrendszer, mind az egyes intézmények szintjén, továbbá a
finanszírozás átalakítására, amely az előbbi két pillért szolgálja. Az e stratégiához kapcsolt
implementációs folyamatok és eszközök hatást gyakorolnak a tagországok szakpolitikáinak
alakulására. Az ismert nemzetközi és hazai stratégiai célok alapján, az extenzív fejlesztésről a
hangsúly egyre inkább az intenzív fejlesztési célokra helyeződik, elősegítve ezzel az európai
felsőoktatási térben is versenyképes és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő képzést. A
hatékony forrás elosztás és felhasználás társadalmi érdek, így fontos, hogy ágazati és
intézményi szinten egyaránt a stratégiai döntések minél szélesebb és hitelesebb
forrásadatokra támaszkodjanak. A közösségi politikáknak a tagországok stratégiaalkotására
gyakorolt befolyását jól illusztrálja a lisszaboni stratégiát felváltó Európa 2020 stratégia,
amely a korábbinál konkrétabb, az ágazatok szinergiájára építő, átfogó dokumentum. A
stratégia megvalósítására a 2010-es év második felében a tagállamok, így Magyarország is,
nemzeti intézkedési tervet készített. A stratégiában megfogalmazott öt számszerűsített
európai célérték egyike a felsőfokú végzettséget szerzettek 40%-os arányának elérése a 30–
34 éves népességben, az EU átlagában. Az unió a magasan képzettek népességen belüli
arányának növelésével kívánja a rugalmasabb európai munkaerőpiacot létrehozni, amit a
gazdasági versenyképesség javulásához elengedhetetlennek tekint.
A kiemelt projekt hozzá kíván járulni ahhoz, hogy a fenti folyamatok lehetővé tegyék, hogy a
felsőoktatásban az expanzió helyett alapvetően a minőségi szempontok kerüljenek előtérbe.
A gazdaság, s főként a helyi vállalkozások szereplőivel való intézményes együttműködésre
építve számottevően növelni lehet a felsőoktatás potenciálját az innováció, valamint a
tudásgazdaság terén, emellett javítani kell az intézményirányítás és menedzsment
színvonalát, s ehhez meg kell teremteni a szükséges humán és fizikai kapacitásokat. A Széll
Kálmán terv, illetve a felsőoktatás átalakítását előmozdítandó kormányzati koncepciók,
jogszabálytervezetek az ágazati és intézményi irányítás, az ezekhez kapcsolódó információs
rendszerek fejlesztése terén új elvárásokat fogalmazott meg. A kiemelt projekt a TÁMOP
4.1.3./1 „Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése” c. kiemelt projekt
eredményeire épül, ezek integrált továbbfejlesztése és alkalmazása szükséges az alábbi
stratégiai területeken: a TÁMOP 4.1.1. DPR, VIR intézményi fejlesztésekhez további szakmai
támogatás szükséges, valamint ezek nyomon követése, és értékelése után indokolt - a
tapasztalatok beépítése alapján - egy fenntartható intézményi modell kidolgozása; a korábbi
fejlesztések során elkészült ágazati nyilvántartások, információs rendszerek, illetve adattárak
között nem valósult meg az integrált fejlesztés, ezért szükséges az ezek közötti kapcsolódási
pontok elmélyítése, az elkészült ágazati információs rendszerekre épülő ágazati stratégiai
fejlesztések megvalósítása, intézményi fejlesztések támogatása és ezek nyomon követése;
intézményekben folyó hallgatói szolgáltatások központi, szakmai támogatása.
A DPR továbbfejlesztés alprojekt feladata a TÁMOP 4.1.1. intézményi fejlesztések szakmai
támogatása és nyomon követés; a pályakövetés kiterjesztése az FSZ képzésben, szakirányú
továbbképzésben, illetve PhD képzésben végzett hallgatókra is, ehhez szükséges központi
módszertani modell és szakmai támogatás kialakítása; a DPR intézményi adatszolgáltatás
fenntartása, a központi DPR adattár és az eredmények beépítése, a rendszer hosszú távú
működési kereteinek kialakítása;
államigazgatási regiszterek
pályakövetési
célú
összekapcsolása anonimizálz formában, erre alapozott elemzések készítése; az intézményi
DPR-ek központi szakmai támogatása; az Eurostudent nemzetközi hallgatói kutatási
programhoz való csatlakozás; DPR fenntartható modelljének kidolgozása; a központi DPR-hez
kapcsolódó tájékoztató tevékenység szélesítése, különös tekintettel a meglévő munkaerő-
piaci és felsőoktatási nomenklatúra rendszerek összhangjának megteremtésére.
Az Ágazati elemzési kapacitás fejlesztése: Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR),
kapcsolódó nyilvántartó rendszerek és ágazati AVIR továbbfejlesztése alprojekt feladata a
TÁMOP 4.1.1. intézményi fejlesztések szakmai támogatás és nyomon követés; az elkészült
központi adattár bővítése és fejlesztése, a korábbi oktatási ágazati informatikai
rendszerfejlesztések összehangolása a TÁMOP 4.1.3/1 szakasz során kiépült AVIR, DPR
fejlesztéssel; a felsőoktatási ágazati stratégia kialakításának és nyomon követésének
támogatása, a felsőoktatási intézmények számára a központi fejlesztések nyomán létrejövő
szakmai és információs támogatás; új ágazati igények beépítése a a FIR-be;; az ágazati
statisztika FIR-alapú kidolgozása; központi adatforrások bővítése; az intézményi
adatszolgáltatás fejlesztése és bővítése az új szakpolitikai igényeknek megfelelően,; végül a
hallgatói szerződés személyi és pénzügyi nyilvántartásának fejlesztése. A Hallgatói
szolgáltatások szakmai támogatása alprojekt feladata komplex karrier és alumni
szolgáltatásokhoz kapcsolódó szakmai támogatás és önsztöndíjregiszter alkalmazás
fejlesztése.
A projekt általános és részcéljainak, a részcélok esetlegesen lebontott operatív céljainak
bemutatása
A projekt egyik alapvető célja a felsőoktatási intézmények Európai Felsőoktatási Térségben
való versenyképességének növelése, amely elősegíti a felsőoktatás szerkezeti átalakításának
folytatását, a képzés és szolgáltatások minőségi fejlesztését. Ennek érdekében kialakításra
kerülő központi szolgáltatások révén egységes és integrált információs bázis birtokában
megalapozottabb válik a döntéshozatal. Másik alapvető célja a magyar felsőoktatás „modern
szolgáltató egyetem” modelljének létrehozása és működtetése: az intézmények irányítását,
stratégiáinak kialakítását és folyamatos nyomon követését támogató ágazati és intézményi
korszerű menedzsment rendszerek kiépítése és működtetése. A projekt részcéljai (közvetlen
céljai) közé tartozik az intézmények egyedi pályázatokon elnyert támogatással kialakítandó,
saját igényeiknek megfelelő intézményi fejlesztések szakmai támogatása, nyomon követése
és értékelése; a már megkezdett központi adatbázis és adattár fejlesztések (DPR, AVIR, FIR)
bővítése, új adatkörök bevonásával, fejlesztésük az adatminőség biztosításával és a
rendszerek közötti átjárhatóság megteremtésével; a központi és intézményi információs
rendszerek közötti adatkapcsolatok technikai és tartalmi minőségének javítása, ezáltal
biztosítva a felsőoktatásban érdekelt összes vezető számára az egységes információs bázist a
döntéshozatalhoz; az ágazati döntéshozatalhoz szükséges központi fejlesztések révén
szakmai támogatást és aggregált információkat biztosítani az intézmények stratégiai
fejlesztéséhez; az ágazati elemzési kapacitás fejlesztése; a Magyar Képesítési Keretrendszer
(MKKR) bevezetésének szakmai támogatása; az előzetesen megszerzett tudás elismerési
eljárásának továbbfejlesztése; a hozott tudás elismerési eljárásának kialakítása érdekében
jelen kiemelt projekt kidolgozza az eljárás bevezetéséhez szükséges intézmény- és
szakmaspecifikus szempontokat. További cél az egész életen át tartó tanulás célrendszeréhez
kapcsolódóan a rugalmas képzési pályák kialakítása; átláthatóbb és érthetőbb képesítési
rendszer kialakítása és a felsőoktatás szerkezeti átalakítás folytatásának, a képzés és
szolgáltatások minőségi fejlesztésének elősegítése. A projekt fő beavatkozási területe a
felsőoktatási alágazat, annak intézményei és szereplői. Elsődleges célcsoportját azok a
felsőoktatási szereplők alkotják (programfejlesztők, vezetők, intézményi adminisztráció,
ágazatirányítás dolgozói), akik a fejlesztendő eszközök alkalmazásában közreműködnek. Az
eredmények használatba vételében érdekelt közvetett célcsoport a tanuló egyének és a
felsőoktatás szereplői, a projekt érintettjei pedig a munka világának szereplői, a
foglalkoztatók, a leendő és volt hallgatók, illetve családok, a teljes magyar társadalom.
Más projektekhez/fejlesztésekhez való kapcsolódási pontok bemutatás
TÁMOP 4.1.3./1. ágazati szint (kiemelt program): az intézményi rendszereket szakmailag és
módszertanilag támogató központi fejlesztések, amelyek részben folyamatosan nyomon
követik és támogatják a hasonló intézményi rendszereket, másfelől az intézményi adatokat
feldolgozzák és az összesített, aggregált adatokat közvetítik az államigazgatás, a
felsőoktatásba jelentkezők, hallgatók, az intézmények és a munkaerőpiac számára. A
kapcsolódás folyamatos.
TÁMOP 4.1.1, TÁMOP 4.1.1/A: intézményi szint (nyílt pályázatok): az intézmények saját
módszereikkel, hagyományaiknak megfelelően, adatokat gyűjtenek és értékelnek (diplomás
pályakövetés), illetve működtetnek információs rendszereket (VIR, adminisztrációs
rendszerek) és szolgáltatásokat (alumni). Az intézményi rendszereknek a kiemelt program
által kidolgozott követelményeknek kell megfelelniük. A kapcsolódás folyamatos.
TÁMOP 4.1.4 Minőségfejlesztés a felsőoktatásban (kiemelt projekt): az intézményi
minőségfejlesztési tevékenység támogatása, valamint ezen a téren központi szolgáltatások
biztosítása, ezek fejlesztése. A kapcsolódás folyamatos.
EKOP 1.A.1 „Az Oktatási Hivatal közigazgatási szolgáltatásainak elektronizálása” (kiemelt
projekt):
A projekt olyan fejlesztések megvalósítását célozza meg, amelyek segítségével az Oktatási
Hivatal által kezelt nyilvántartások egységesebbek, átláthatóbbak, gyorsabbak és a változások
szempontjából rugalmasabbak lesznek. A fejlesztések céljai közé tartozik a fentieken kívül,
hogy az oktatási nyilvántartások közelebb kerüljenek az állampolgárokhoz és az oktatási
ágazat többi szereplőjéhez. Az egységesebb nyilvántartások eléréséhez olyan fejlesztések
kerülnek elindításra, amelyek az eddigi folyamatok bizonyos részterületeit képesek
egységesebbé tenni, és ezáltal képesek ezen rendszerek felhasználását megkönnyíteni és
átláthatóbbá tenni. A kapcsolódás folyamatos.
TIOP 1.1.2 „Hatékony informatikai infrastruktúra a közoktatásban” (kiemelt projekt): A
konstrukció célja a nagyarányú informatikai eszközfejlesztés lebonyolításának és
hasznosításának támogatása annak érdekében, hogy az intézmények a támogatásban
megkapott eszközök minél jobb kihasználtságát érhessék el a TÁMOP keretében kifejlesztett
eredmények alkalmazásában. További cél a már meglévő és majd kialakítandó különböző
oktatási rendszerek hatékony teljesítményének hosszabb távú biztosítása költséghatékony
megoldásokkal. A TIOP 1.1.2 projekt a szükséges hardvertámogatást biztosítja a TÁMOP 4.1.3
első és második szakaszában fejlesztett szoftvertermékek fejlesztéséhez, üzemszerű
működéséhez. A kapcsolódás folyamatos.
A projekt vállalt feladatai a fizikai befejezés határidő dátumáig lezárultak:
Megvalósult a Diplomás Pályakövető Rendszer továbbfejlesztése, a FIR (Felsőoktatási
Információs Rendszer) és AVIR (Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer) fejlesztése,
hallgatói szolgáltatások fejlesztése, az ún. ,,HÖSZ"- rendszer, azaz a magyar állami ösztöndíjas
hallgatók nyilvántartó rendszerének fejlesztése, a FIR elemzői kapacitás fenntartása és
bővítése, a felvi.hu tartalmi aktualizálása, a hallgatói életút vizsgálata, továbbá
szakmapolitikai javaslatok kerültek kidolgozása a pályakövetés, elemzés kapcsán.
Megvalósult a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) bevezetésének szakmai támogatása,
az előzetesen megszerzett tudás elismerési eljárásának (validáció) továbbfejlesztése,
valamint a korszerű tanulás-orientált és kimenet alapú tervezés és pedagógiai gyakorlat
terjesztése a felsőoktatásban, az oktatók felkészítése.
A TÁMOP-4.1.3-11/1-2011-0001 kiemelt projekt eredményei hozzájárultak az első ütem
(TÁMOP-4.1.3-08/1) eredményeinek bővítéséhez, továbbfejlesztéséhez, az integrált és teljes
körű felsőoktatási információs bázis biztosításához, a gyors, költséghatékony, transzparens
elektronikus hallgatói értékelő, visszajelző rendszer kifejlesztéséhez, az érdemi
pályaorientációs tanácsadáshoz, az MKKR bevezetésének szakmai támogatásához, a
validációs rendszer módszertanának továbbfejlesztéséhez, az ágazati korszerű menedzsment
rendszerek kiépítéséhez és működtetéséhez, közvetetten a hatékony ágazati döntéshozatal
támogatásához és várhatóan az ágazati stratégiaalkotás tovább formálásához.
Lezárult fejlesztési feladataink a projekt életútja során folyamatosan igazodtak mind a hazai
ágazatirányítás elvárásaihoz, mind az Európai Unió vonatkozó irányelveihez és
keretrendszereihez.
A projektben teljesültek a kötelező kommunikációs esélyegyenlőségi és környezeti
fenntarthatósági vállalások.
Monitoring mutatók
Indikátor
Szerződésben
Célérték
A
vállalt
elérésének időpontjában
megnevezése
célérték
dátuma
aktuális érték
Pályakövetés révén nyomon követett hallgatók száma az
előző évben végzett hallgatók kérdőíves és adatintegrációs
50
2014.09.30
61
lekérdezések együttes visszajelzésének arányában
Azon hallgatók száma, akik esetében a szociális dimenzió
mérése megtörtént.
8000
2014.09.30
16745
Központi adatforrások száma
5
2014.09.30
5
Hallgatói szolgáltatásokhoz kapcsolódó központi
szolgáltatásokat igénybe vevő felsőoktatási intézmények
16
2014.09.30
16
száma
AVIR és DPR felhasználáshoz kapcsolódó képzésekben
részt vettek száma; (OP képzők képzése indikátor)
20
2015.01.30
28
OKKR: szakterületi leírásokkal lefedett képzési területi szintű,
tanulási eredmény alapú leírás
Szakterület e projektben: képzési és tudományterületi
10
2014.09.30
10
konglomerátum
output (OH)
Validáció: szakterületi leírásokkal lefedett képzési területi
szintű, validációs eljárások kidolgozása
Szakterület e projektben: képzési és tudományterületi
10
2014.09.30
10
konglomerátum
output (OH)
Felkészítés a validációs eljárás alkalmazására learning by
doing programokban
(OP képzők képzése indikátor)
210
2014.09.30
215
output (OH)
A Felsőoktatási Információs Rendszer 2014-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.
A projekt eredményei elérhetők többek között a következő felületeken:
https://ugyintezes.magyarorszag.hu/szolgaltatasok/fir.html
http://www.felvi.hu/
http://www.oktatas.hu/