Tisztelt Sebián-Petrovszki László!
Az MTI Magyar Távirati Iroda Nonprofit Zrt. részére 2016. március 22. napján megküldött
közérdekű
adatigénylésének,
az
információs
önrendelkezési
jogról
és
az
információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 29.§ (2) bekezdése alapján
meghosszabbított határidőn belül, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló
2010. évi CLXXXV. tv. 215/A.§-a alapján az MTI Magyar Távirati Iroda Nonprofit Zrt.
jogutódjaként a Duna Médiaszolgáltató Zrt. jogi képviseletében eljárva az alábbiak szerint
teszünk eleget:
Ön elektronikus másolatban kérte megküldeni a következő adatokat: az MTI 2014. április 1. és
2016. március 20. között hány esetben utasította vissza pártok által neki megküldött
közlemények közlését, milyen okkal utasította el ezeket, mikor történt az elutasítás, valamint
az elutasított közlemények szövegét.
I.
Kérelme elsődlegesen arra vonatkozóan tartalmaz adatigénylést, hogy az MTI „hány esetben
utasította vissza a pártok által neki megküldött közlemények közlését”, valamint hogy mikor
történtek ezen elutasítások.
A kezelt adataink szerint az MTI OS (Országos Sajtószolgálata) 2014. április 1. – 2016.
március 20. napja között összes beadott
17.681, ezen belül pártok, vagy pártokhoz köthető
beadók által beadott
5.519 közleményből
105 közlemény kiadását utasította vissza.
II.
Kérelme ezt követő pontjában azon okok megjelölését és közlését kéri, amely alapján a pártok
által megküldött közlemények közzététele elutasításra került.
Elsődlegesen tájékoztatni kívánjuk, hogy az MTI minden egyes közzétenni kívánt Országos
Sajtószolgálati közlemény tekintetében kizárólag annak a hatályos Felhasználási és Működési
Szabályzat formai- és tartalmi feltételeinek, valamint a vonatkozó jogszabályoknak való
megfelelését vizsgálja.
A közszolgálati médiaszolgáltató mind az Országos Sajtószolgálat, mind az Üzleti,
Önkormányzati és Külhoni Magyar Sajtószolgálatok esetében a vezérigazgató által kiadott
Szabályzatban határozza meg a közleményekkel szemben támasztott formai- és tartalmi
követelményeket, és így biztosítja a közleményeknek a jogszabályoknak való megfelelését.
Mivel az OS közlemények szövegbeni módosítására az MTI alkalmazottainak,
hírszerkesztőinek nincs lehetőségük, ezért az MTI a vélelmezhetően jogsértő közlemények
kiadását a Szabályzat 15. pontja alapján, indokolással ellátott rövid összefoglalóban
megtagadja. A közlemény Szabályzatnak való megfelelése, mint a közzététel feltétele
köztudottan nem új intézmény: már 2004. június 01. napjától
a közzétételre jogosultak által
megismert és elfogadott hatályos Szabályzat alapján működik az Országos Sajtószolgálat.
Az alábbiakban beidézzük a hatályos OS Szabályzatnak a közlemények tartalmi
követelményeit és a megtagadás jogosultságát meghatározó rendelkezéseit.
Az OS Szabályzat 14. pontja sorolja fel azokat az eseteket, amelyek esetén a Közlemény
kiadását az MTI elutasíthatja:
„14. A közlemény
1. nem ütközhet az Alaptörvénybe vagy más jogszabályba, illetve nem lehet jogsértő, közízlést
vagy közerkölcsöt sértő; különösen
2. nem sértheti a közmédia szervezeteinek jó hírét és üzleti érdekeit, nem irányulhat a közmédia
bármely szervezete vagy annak munkavállalója ellen,
3. nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével, különös tekintettel a közszereplőnek
nem minősülő személyek személyiségi jogaira,
4. nem tartalmazhat faji megkülönböztetést kifejező, a kisebbségeket sértő vagy gyűlölet keltésére
alkalmas tartalmat;
5. nem tartalmazhat trágár kifejezéseket;
6. nem tartalmazhat reklámot, kereskedelmi közleményt, üzleti szolgáltatást kínáló szöveget,
bankszámlaszámot;
7. nem tartalmazhat nyilvánvaló valótlanságot;
8. nem mozgósíthat konkrét politikai akcióra, különösen tüntetésre, nyilvános rendezvényre,
adománygyűjtésre, bojkottra,
9. nem szerepelhet benne a tervezett gyűlés, demonstráció helyszíne, időpontja;
10. nem vonatkozhat természetes személyre, kivéve a személyében érintett reagálását.”
15. Az MTI jogosult egyes közlemények közzétételét megtagadni, vagy már közzétett közleményt a
Felhasználó egyidejű értesítése mellett eltávolítani. Az MTI a közlemény közzétételének
megtagadásáért vagy annak utólagos eltávolításáért semmilyen felelősséggel nem tartozik.”
Meg kívánjuk jegyezni, hogy az MTI különösen nagy hangsúlyt fektet harmadik személyek
személyiségi jogainak védelmére (14.3.), a közszolgálati médiaszolgáltató, mint közfeladatot
ellátó szerv személyiségi jogainak és jóhírnevének védelmére (14.2.), valamint arra, hogy
konkrét politikai akcióra történő mozgósítás ne valósulhasson meg OS közlemény útján (14.8).
II.A
Az OS Szabályzat 14.3. és 14.10. pontja alapján valamely érintett természetes személy
személyiségi jogait sértő, jellemzően jóhírnév sérelme vagy személyes adatok jogosulatlan
felhasználása miatti visszautasításra összesen
56 esetben került sor.
A visszautasítás oka az adott közleményeknek a következő jogszabályi és szabályzati
rendelkezésekbe ütközése volt:
2013. évi V. törvény (Ptk.)
2:43. § A személyiségi jogok sérelmét jelenti különösen d) a becsület és a jóhírnév megsértése;
2:45. §
(1) A becsület megsértését jelenti különösen a más személy társadalmi megítélésének
hátrányos befolyásolására alkalmas, kifejezésmódjában indokolatlanul bántó
véleménynyilvánítás.
(2) A jóhírnév megsértését jelenti különösen, ha valaki más személyre vonatkozó és e
személyt sértő, valótlan tényt állít vagy híresztel, vagy valós tényt hamis színben tüntet
fel.
2:44. § A közügyek szabad vitatását biztosító alapjogok gyakorlása a közéleti szereplő
személyiségi jogainak védelmét szükséges és arányos mértékben, az emberi méltóság
sérelme nélkül korlátozhatja.
OS Szabályzat vonatkozó rendelkezései (a jelenleg is hatályos, 2015. július 05. napjától)
14.3. A közlemény nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével, különös
tekintettel a közszereplőnek nem minősülő személyek személyiségi jogaira.
14.10. A közlemény nem vonatkozhat természetes személyre, kivéve a személyében érintett
reagálását.
Korábbi OS Szabályzat (2013. november 15. és 2015. július 04. között hatályos)
12. A kiadásra szánt, magyar nyelven megfogalmazott anyag
a) a 2. és 4. pontban jelzettek kivételével nem vonatkozhat magánszemélyre,
b) nem lehet alkotmányellenes, jogsértő, közízlést vagy közerkölcsöt sértő,
d) nem járhat mások személyhez fűződő jogainak sérelmével, s e tekintetben különös
védettséget élveznek a közszereplőnek nem minősülő személyek.
II.B.
A nemzeti közszolgálati médiaszolgáltató (közmédia) jóhírnevét és üzleti érdekeit sértő és
ezáltal az OS Szabályzat 14. 2. pontjába ütközés miatt
22 esetben került sor közlemény
kiadásának visszautasítására.
A visszautasítás indokára vonatkozó rendelkezések:
2013. évi V. törvény (Ptk.)
2:43. § A személyiségi jogok sérelmét jelenti különösen d) a becsület és a jóhírnév megsértése;
2:45. §
(2) A jóhírnév megsértését jelenti különösen, ha valaki más személyre vonatkozó és e
személyt sértő, valótlan tényt állít vagy híresztel, vagy valós tényt hamis színben tüntet
fel.
OS Szabályzat (a jelenleg is hatályos, 2015. július 05. napjától)
14.2. nem sértheti a közmédia szervezeteinek jó hírét és üzleti érdekeit, nem irányulhat a
közmédia bármely szervezete vagy annak munkavállalója ellen.
Korábbi OS Szabályzat (2013. november 15. és 2015. július 04. között hatályos)
12. A kiadásra szánt, magyar nyelven megfogalmazott anyag
c) nem sértheti az MTI Nonprofit Zrt. jó hírét és üzleti érdekeit, nem irányulhat az MTI
Nonprofit Zrt. vagy annak munkavállalója ellen.
II.C.
Konkrét politikai akcióra mozgósító tartalom miatt
25 esetben került sor a közlemény
kiadásának visszautasítására az OS Szabályzat 14.8. és 14.9. pontjai alapján.
A visszautasítás indokára vonatkozó rendelkezések:
OS Szabályzat (a jelenleg is hatályos, 2015. július 05. napjától)
14.8. A közlemény nem mozgósíthat konkrét politikai akcióra, különösen tüntetésre,
nyilvános rendezvényre, adománygyűjtésre, bojkottra;
14.9. (…) nem szerepelhet benne a tervezett gyűlés, demonstráció helyszíne, időpontja.
Korábbi OS Szabályzat (2013. november 15. és 2015. július 04. között hatályos)
12. A kiadásra szánt, magyar nyelven megfogalmazott anyag
i) nem mozgósíthat tüntetésre, nyilvános rendezvényre, adománygyűjtésre, bojkottra,
j) nem szerepelhet benne a tervezett gyűlés, demonstráció helyszíne, időpontja.
II.D.
Az OS Szabályzat 14.7. pontja alapján nyilvánvaló valótlanságot tartalmazó közlemény
elutasítására egy esetben került sor.
Dátumbeli elírás vagy tévedés miatt, a kijavítás egyidejű felajánlásával ugyancsak egy
esetben került sor.
III.
Kérelmében kérte annak közlését, hogy az egyes közlemények elutasítása az Ön által
megjelölt idő intervallumon belül mikor történt.
Az egyes visszautasítási okok és az visszautasítás dátuma a jelen levelünkhöz csatolt
mellékletben, táblázatban található.
IV.
Kérelmében végül a megjelölt időintervallumban elutasított összes, pártok által benyújtott
közlemény szövegének közlését kérte.
Ezen kérelmét az alábbi indokokra való tekintettel nem áll módunkban teljesíteni.
Azon közlemények, amelyeknek kiadását az MTI OS Szolgáltatása visszautasított,a nem váltak
az MTI által kezelt adattá, azok a beadó személyek adatai maradtak, azokat az MTI nem
archiválta. Az általunk nem kezelt adatokról pedig nem tudunk közérdekű adatigénylés
keretében adatot szolgáltatni.
Az adatok kiadása az Infotv. 27. § (1) h) pontja, a 27.§ (3) és (6) bekezdéseiben foglaltak miatt
sem lehetséges, továbbá a kiadásukra irányuló igény nem egyeztethető össze az adatmegismerés
intézményének rendeltetésével.
Tájékoztatom, hogy amennyiben az adatigénylés teljesítését kifogásolja, annak felülvizsgálatát
az Info tv. 31.§-ának rendelkezései szerint 30 napon belül a Fővárosi Törvényszék előtt indított
keresettel kérheti.
Kelt, Budapesten, 2016. április 19.
Dr. Mayer Erika
ügyvéd
Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt.
jogi képviseletében