Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A magánnyugdíj pénztári vagyon állami tulajdonba vételének új statisztikai eszámolása'.


 
Módszertani anyag a magánnyugdíjpénztári átlépések ESA2010 szerinti elszámolásáról 
 
A Magyar Nemzeti Bank alább küldi az elkészült módszertani anyagot a magánnyugdíjpénztári átlé-
pések ESA2010 szerinti elszámolásáról, melyet az Eurostat részére 2014. júniusban továbbított. Az 
Eurostat a kialakított elszámolási megoldással kapcsolatosan nem tett észrevételt.  
 
Továbbá tájékoztatjuk, hogy a nemzeti számlákban, a pénzügyi számlákban és az EDP jelentésben az 
alábbi  konstrukció  került  felhasználásra  a  magánnyugdíjpénztári  vagyonátvételek  hatásainak  új 
módszertan szerinti kimutatására.  
 
 
Módszertani leírás 
 
Transfer of pension obligation from private pension funds 
According  to  paragraphs  273-275  of  ESA10  transfers  from  pension  obligations  “should  not  alter 
government net lending/net borrowing”. Instead, “the lump sum payment should be viewed as a 
prepayment of social contributions”, a “financial advance (F.8)”. 
Between 2009 and 2013 Hungarian private pension funds transferred most of their assets and obli-
gations to government.  The implementation of the rule will have the following impact on the past 
time series: 
  
  
2009 
2010 
2011 
2012 
2013 
Impact  on  net  lending/net  borrowing  of  GG  (HUF 
billion) 
  
-26 
-65 
-2700 
-55 
-10 
In percent of GDP 
  
-0,1 
-0,2 
-9,8 
-0,2 
0,0 
 
Chapter III.6 of MGDD (Impact on government accounts of transfer of pension obligations) specifies 
the  treatment  of  transactions  after  the  years  of  the  transfer.  Two  imputations  should  be  imple-
mented: 
a)  Liability  A.F8  is  to  be  amortized  in  the  form  of  a  D.759  imputed  revenue.  (III.6.2.3.15.)  “This 
progressive extinction might follow the planned schedule for benefits payments or, for practi-
cal reasons, take the form of a linear imputation on a given period (such as 20-25 years).” 
b)  On AF.8 liability interest expenditure should be  imputed. “In this regard, the  rate  of discount 
used for the estimation of the pension obligations at the time of their transfer to government 
could  be  used  or,  as  a  second  best,  a  government  benchmark  long  term  interest  rate.” 
(III.6.2.3.16.) 
 
MAGYAR NEMZETI BANK 
Kommunikáció 
Telefon: + 36 (1) 428-2751 │ Fax: + 36 (1) 429-8000 │ E-mail: [email protected] │ Web: www.mnb.hu 

 
The following questions arise: 
1. Which is the first year for the two imputations? 
2. If we choose the linear imputation of D.759 how long period should be chosen?  
3. As the extinction should be progressive and linear what rate should be used? 
4. What is the acceptable interest rate for interest expenditure imputation? 
 
Our answers are the following: 
1.  As the most significant lump sum payments were transferred in 2011 we chose 2012 as the 
first year of the schedule. 
2.  We took into account the specificities of private pension funds (the young age structure of 
the  beneficiaries)  and  chose  a  longer  extinction  period  than  is  offered  by  MGDD:  35  five 
years. 
3-4. As we chose the progressive linear schedule for the amortization of AF.8 the interest rate 
chosen determines the annual nominal increase of D.759. The interest rate is decided in 3%. It 
is lower than the recent government benchmark long term interest rate but the model is set up 
for 35 years and the Hungarian economic indicators are converging to the European average. 
On the other hand the rate also should reflect the prospective increase of the nominal pension 
payments. A higher rate (for example 5%) would contradict to the modest expectations. 
The results of the model are the following: 
HUF million 
2011  2012  2013  2014  2020  2030 
2040  2045  2046 
AF.8 stock 
2791  2846  2855  2851  2766  2 286  1 150 
218 

F.8  (Transfer  of  pension  2700  55 
10 
 
 
 
 
 
 
obligation) 
D. 759 receivable 
 
84 
87 
89 
106 
143 
192 
223 
225 
D.41 payable 
 
84 
85 
86 
84 
71 
39 
13 

Impact on B.9 
 



23 
72 
153 
210 
218 
 
Budapest, 2014. november 13. 
 
MAGYAR NEMZETI BANK 
Kommunikáció 
Telefon: + 36 (1) 428-2751 │ Fax: + 36 (1) 429-8000 │ E-mail: [email protected] │ Web: www.mnb.hu 
 
2/2