Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Térfigyelő kamerarendszer'.

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
KP/12481-1/2025.  
 
 
 
 

1/2025. JEGYZŐI UTASÍTÁS 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

A KOMÁROMI POLGÁRMESTERI HIVATAL 
 
 

ADATVÉDELMI ÉS ADATBIZTONSÁGI 
SZABÁLYZATA 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
2025. 
 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
 
A  Komáromi  Polgármesteri  Hivatal  (a  továbbiakban:  Hivatal,  vagy  Adatkezelő)  belső 
adatkezelési folyamatainak nyilvántartása és az érintettek jogainak biztosítása céljából az alábbi 
általános Adatvédelmi Szabályzatot és Tájékoztatót (a továbbiakban: szabályzat) alkotja. 
 
Általános rész 
 
Adatkezelő 
neve: 
  Komáromi Polgármesteri Hivatal 
székhelye: 
  2900 Komárom, Szabadság tér 1. 
e-elérhetősége: 
  [email protected]  
képviselője: 
  dr. Baksa-Ströcker Renáta jegyző 
 
Jelen rendelkezéseket a Hivatal többi szabályzatának előírásaival összhangban kell értelmezni. 
Amennyiben  a  személyes  adatok  védelmével  kapcsolatosan  ellentmondás  áll  fenn  jelen 
rendelkezések és  bármely más, jelen szabályzat hatálybalépése előtt hatályba lépett szabályzat 
előírásai között, úgy abban az esetben jelen rendelkezések az irányadók. 
 
Jelen  szabályzat  általános  része  alapvetően  általános  adatvédelmi  rendelkezéseket  és 
információkat  tartalmaz.  Az  egyes  speciális  tevékenységekhez  kapcsolódó  adatkezelések 
tekintetében  alkalmazandó  egyedi  szabályokat  jelen  Szabályzat  mellékleteiben  elhelyezett 
adatvédelmi tájékoztatások tartalmazzák. 
 
Jelen szabályzatban használt rövidítések az adott adatkezelés vonatkozásában alkalmazandó, 
hatályos jogszabályokban szereplő rövidítéseknek megfelelően kerültek rögzítésre. 
 
1.  A szabályzat célja és hatálya 
 
A  Hivatal  jelen  szabályzat  megalkotásával  és  elérhetővé  tételével  biztosítani  kívánja  az 
információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 
(a  továbbiakban:  Infotv.)  15.  §-ában  meghatározott  érintetti  tájékoztatáshoz  való  jog 
megvalósulását. 
 
A  szabályzat  tárgyi  hatálya  kiterjed  a  Hivatal  minden  szervezeti  egységénél  folytatott 
valamennyi olyan folyamatra, amely során az Infotv. 3. § 2. pontjában meghatározott személyes 
adat kezelése megvalósul. 
 
A szabályzat személyi hatálya kiterjed a Hivatal minden foglalkoztatottjára. 
 
A szabályzat tárgyi hatálya kiterjed  – az  adatkezelési módszertől függetlenül  – a Hivatalban 
folyó  valamennyi  ügyintézési  és  ügyirat-kezelési  eljárásra,  valamint  az  Önkormányzat 
személyes adatkezeléseire. 
 
Jelen szabályzatot a polgármester és a jegyző együttes utasításával kell kihirdetni és a Hivatal 
közös meghajtóján megjeleníteni, valamint az Infotv-ben foglaltak szerint a Hivatal honlapján 
közzétenni. 
 
A  szabályzat  eredeti  időbeli  hatálya  2017.  december  1.  Az  esetleges  módosítások  minden 
esetben egységes szerkezetben kerülnek kihirdetésre úgy, hogy a módosított Szabályzat időbeli 
hatálya feltűntetésre kerül. 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
2.  Fogalmak 
 
A jelen szabályzat fogalmi rendszere megegyezik az Infotv.-ben és Az Európai Parlament és 
a  Tanács  (EU)  2016/679  rendelete  (2016.  április  27.)  a  természetes  személyeknek  a 
személyes  adatok  kezelése  tekintetében  történő  védelméről  és  az  ilyen  adatok  szabad 
áramlásáról,  valamint  a  95/46/EK  rendelet  hatályon  kívül  helyezéséről  (általános 
adatvédelmi 

rendeletben 
(a 
továbbiakban: 
GDPR) 
meghatározott 
értelmező 
fogalommagyarázatokkal. A fogalommagyarázatok az alábbi linkeken megtalálhatók: 
 

-  Infotv:  
 
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100112.tv 
 
-  GDPR: 
 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=celex%3A32016R0679 
 
 
3.  Az adatkezelések általános szabályai  
 
Személyes  adat  kezelésére  csak  jog  gyakorlása  vagy  kötelezettség  teljesítése  érdekében  van 
lehetőség.  A  Hivatal  által  kezelt  személyes  adatok  magáncélra  való  felhasználása  tilos.  Az 
adatkezelésnek mindenkor meg kell felelnie a célhoz kötöttség alapelvének. 
 
A  Hivatal  személyes  adatot  csak  meghatározott  célból,  jog  gyakorlása  és  kötelezettség 
teljesítése  érdekében  kezel,  a  cél  eléréséhez  szükséges  minimális  mértékben  és  ideig.  Az 
adatkezelés minden szakaszában meg kell felelnie a célnak  – és amennyiben az adatkezelés 
célja megszűnt, vagy az adatok kezelése egyébként jogellenes, az adatok törlésre kerülnek. 
 
A Hivatal személyes adatot csak az Infotv-ben, illetve a Rendeletben meghatározott jogalapok 
valamelyikének fennállása alapján kezel. 
 
A  Hivatal  jegyzője  az  adatvédelmi  tisztviselő  útján  az  adatvédelmi  incidenssel  kapcsolatos 
intézkedések  ellenőrzése,  valamint  az  érintettek  tájékoztatása  céljából  nyilvántartást  vezet 
(Incidensnyilvántartás).  Ez  tartalmazza  az  érintett  személyes  adatok  körét,  az  adatvédelmi 
incidenssel  érintettek  körét  és  számát,  az  adatvédelmi  incidens  időpontját,  körülményeit, 
hatásait és az elhárítására megtett intézkedéseket, valamint az adatkezelést előíró jogszabályban 
meghatározott  egyéb  adatokat.  A  bekövetkezett  adatvédelmi  incidensről  a  Hivatal  az 
adatvédelmi incidenssel érintett szervezeteket, személyeket értesíti. 
 
A  Hivatal  megbízásából  adatfeldolgozói  tevékenységet  végző  természetes,  vagy  jogi 
személyekre, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre vonatkozó adatvédelmi 
kötelezettségek az adatfeldolgozóval kötött megbízási szerződésben érvényesítendők.  
 
3.1. Adatvédelmi incidens kezelése 
 
3.1.1.  Adatvédelmi incidens észlelése és jelentése 
 
A Hivatal minden foglalkoztatottja köteles a Hivatalon belül történt adatvédelmi incidenst  – 
illetve ennek gyanúját is - haladéktalanul jelenteni a szervezeti egysége vezetőjének, valamint 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
az  adatvédelmi  tisztviselőnek.  A  bejelentés  tartalmazza  a  bejelentő  nevét,  telefonszámát, 
beosztását, szervezeti egységének megnevezését, valamint az incidens tárgyát, rövid leírását és 
azt, hogy az incidens érinti-e a Hivatal informatikai rendszerét. 
 
Amennyiben  az  adatvédelmi  incidens  érinti  a  Hivatal  informatikai  rendszerét  is,  akkor  a 
bejelentést a vezető informatikusnak is meg kell küldeni. 
 
Az  adatvédelmi  tisztviselő  a  bejelentés  kézhezvételét  követően  haladéktalanul  megkezdi  az 
adatvédelmi incidens kivizsgálását és értékelését. 
 
adatvédelmi tisztviselő elérhetőségei: 
név: Dr. Lórodi László 
email cím: [email protected] 
 
3.1.2.  Adatvédelmi incidens kivizsgálása, értékelése 
 
Az  adatvédelmi  tisztviselő  –  informatikai  rendszert  érintő  incidens  esetén  a  vezető 
informatikussal  együttműködve  –  megvizsgálja  a  bejelentést  és  amennyiben  szükséges  a 
bejelentőtől  további  adatokat  kér  az  incidensre  vonatkozóan.  Az  adatvédelmi  tisztviselő 
felhívására a bejelentő köteles megadni: az adatvédelmi incidens bekövetkezésének időpontját 
és helyét, az adatvédelmi incidens egyéb körülményeit, az adatvédelmi incidens által érintett 
adatok körét, mennyiségét, az adatvédelmi incidenssel érintett személyek körét és számát, az 
adatvédelmi  incidens  várható  hatásait,  az  adatvédelmi  incidens  megelőzésére, 
következményeinek enyhítésére megtett intézkedések felsorolását. 
 
A bejelentő az adatszolgáltatást haladéktalanul, de legkésőbb 1 munkanapon belül teljesíti az 
adatvédelmi tisztviselő részére. 
 
Amennyiben az adatvédelmi incidens értékelése vizsgálatot igényel az adatvédelmi tisztviselő 
a vezető informatikussal, valamint egyéb, a vizsgálat lefolytatásához szükséges munkatársak 
bevonásával lefolytatja a vizsgálatot. 
 
A  vizsgálatnak  tartalmaznia  kell,  hogy  az  adatvédelmi  incidens  magas  kockázattal  jár-e  az 
érintettek jogaira  és kötelezettségeire, milyen jellegű kockázatról van szó és szükséges-e  az 
érintettek tájékoztatása az incidensről. Amennyiben nem szükséges az érintettek tájékoztatása, 
a vizsgálatnak tartalmazni kell ennek indokait is. 
 
A vizsgálat eredményeként az adatvédelmi tisztviselő javaslatot tesz az adatvédelmi incidenssel 
érintett  szervezeti  egység  vezetőjének  az  incidens  kezeléshez  szükséges  intézkedések 
megtételére.  
 
A  javaslat  alapján  a  megvalósítandó  további  intézkedésekről  az  adatok  kezelését  vagy 
feldolgozását végző szakterület vezetője – informatikai rendszerben bekövetkezett adatvédelmi 
incidens esetében- az informatikai vezető egyetértésével dönt. 
 
 A vizsgálatot legkésőbb az adatvédelmi tisztviselőhöz érkezéstől számított három munkanapon 
belül be kell fejezni és a vizsgálat eredményéről a Hivatal jegyzőjét az adatvédelmi tisztviselő 
tájékoztatja 
 
 


 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
3.1.3.  Adatvédelmi incidens nyilvántartása 
 
A nyilvántartás tartalmazza: 
 
-  az érintett személyes adatok körét, 
-  az adatvédelmi incidenssel érintettek körét és számát, 
-  az adatvédelmi incidens időpontját, 
-  az adatvédelmi incidens körülményeit, 
-  hatásait, 
-  az elhárítására megtett intézkedéseket és 
-  egyéb jogszabályban előírt adatokat. 
 
Az adatvédelmi incidens-nyilvántartás pontos vezetéséről, aktualizálásáról az adatvédelmi 
tisztviselő gondoskodik. 
 
 
3.1.4.  Adatvédelmi 
incidens 
bejelentése 

Nemzeti 
Adatvédelmi 
és 
Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) részére  
 
Az adatvédelmi tisztviselő az adatvédelmi incidenst a bekövetkezését követően haladéktalanul, 
de legkésőbb az incidens bekövetkezésétől számított 72 órán belül bejelenti a Hatóság részére, 
kivéve, ha az incidens valószínűsíthetően nem jár kockázattal a természetes személyek jogaira 
és  szabadságaira  nézve.  Ha  a  bejelentés  nem  történik  meg  határidőben,  az  adatvédelmi 
tisztviselő köteles ennek okát igazolni a Hatóság részére. 
 
A Hatósági bejelentésnek tartalmaznia kell: 
 
-  az adatvédelmi incidenssel érintett adatok körét és hozzávetőleges számát, 
-  az adatvédelmi incidenssel érintett személyek körét és hozzávetőleges számát, 
-  az adatvédelmi incidens jellegét, körülményeit,  
-  az adatvédelmi tisztviselő nevét és elérhetőségét, 
-  az adatvédelmi incidens valószínűsíthető következményeit és 
-  az adatvédelmi incidens orvoslására és enyhítésére megtett intézkedéseket. 
 
 
3.1.5.  Az érintettek tájékoztatása az adatvédelmi incidensről 
 
Ha  a  vizsgálat  eredményeként  megállapítást  nyert,  hogy  az  adatvédelmi  incidens 
valószínűsíthetően  magas  kockázattal  jár  a  természetes  személyek  jogaira  és  szabadságaira 
nézve és az érintettek tájékoztatása szükséges, az adatvédelmi tisztviselő haladéktalanul értesíti 
az érintetteket és erről a jegyzőt is értesíti.  
 
 Nem kell az érintetteket tájékoztatni: 
 
-  ha a Hivatal olyan technikai, szervezési, védelmi intézkedéseket hajtott végre az érintett 
adatokra  vonatkozóan,  amelyek  megakadályozzák  az  illetéktelen  személyek  számára 
való hozzáférést az adatokhoz vagy megakadályozzák az adatok értelmezhetőségét. 
-  ha az adatvédelmi incidens bekövetkezését követően a Hivatal olyan intézkedéseket tett, 
amelyek  biztosítják,  hogy  a  feltárt  adatkezelési  kockázat  valószínűsíthetően  nem 
valósul meg. 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
-  ha  a  tájékoztatás  aránytalan  erőfeszítést  tenne  szükségessé.  Ebben  az  esetben  az 
érintetteket nyilvánosan közzétett információk útján kell tájékoztatni, mely tájékoztatás 
elektronikus úton is megtörténhet. 
 
 
3.2. Rendszeres oktatások 
 
Az adatvédelmi tisztviselő gondoskodik az adatvédelmi tudatosság növelése céljából személyes 
adatok  védelmével  kapcsolatos  oktatásról,  mely  során  a  múltban  bekövetkezett  adatvédelmi 
incidensek tapasztalatait, vagy a lehetséges adatvédelmi incidensek veszélyeit ismerteti, elemzi, 
a  kockázatok  csökkentésével,  megelőzésével  kapcsolatosan  tájékoztatást  ad,  illetve  az 
ismereteket ellenőrzi. 
 

3.3.Hatásvizsgálat 
 
Amennyiben valamely új adatkezelési folyamat – annak jellegére, hatókörére, körülményeire, 
céljaira tekintettel - valószínűsíthetően magas kockázattal jár a természetes személyek jogaira 
és  szabadságaira  nézve,  akkor  az  adatkezelés  megkezdését  megelőzően  a  Hivatal 
hatásvizsgálatot folytat le arra vonatkozóan, hogy az adatkezelési folyamat a személyes adatok 
védelmét  hogyan  érinti.  Egymáshoz  hasonló  adatkezelési  műveletek,  amelyek  hasonló 
kockázatokat jelentenek egyetlen egy hatásvizsgálat keretében is elvégezhetők. 
 
3.4.Érdekmérlegelés  
 
Az  Infotv.  rendelkezései  szerint  lehetőség  van  hozzájárulás  nélküli  adatkezelésre,  ha  ezt 
valamilyen  jogos  érdek  lehetővé  teszi,  feltéve,  hogy  az  Adatkezelő  eleget  tesz  tájékoztatási 
kötelezettségének. Az adatkezelés jogalapjának vizsgálata során a GDPR 6. cikk (1) bekezdése 
a)-f) pontjai az irányadók. 
 
Amennyiben a jogalapot a GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pontja jelenti, az adatkezelési folyamat 
akkor és annyiban lesz jogszerű, amennyiben az adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik 
fél  jogos  érdekeinek  érvényesítéséhez  szükséges,  kivéve,  ha  ezen  érdekekkel  szemben 
elsőbbséget  élveznek  az  érintett  olyan  érdekei  vagy  alapvető  jogai  és  szabadságai,  amelyek 
személyes adatok védelmét teszik szükségessé. 
 
Az adatkezelés jogszerűségének vizsgálatához a Hivatal elvégez egy érdekmérlegelési tesztet, 
mely során az adatkezelés céljának szükségességét és az érintettek jogainak és szabadságainak 
arányos mértékű korlátozását vizsgálja és megfelelően alátámasztja. 
 
4.  Az érintettek jogainak érvényesítése 
 
Az  érintett  tájékoztatást  kérhet  személyes  adatai  kezeléséről,  valamint  kérheti  személyes 
adatainak helyesbítését, illetve – a jogszabályban elrendelt adatkezelések kivételével – törlését 
a Hivatal feltüntetett elérhetőségein. 
 
Az érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó, általa az Adatkezelő rendelkezésére bocsátott 
személyes  adatokat  tagolt,  széles  körben  használt,  géppel  olvasható  formában  megkapja, 
továbbá jogosult arra, hogy ezeket az adatokat egy másik adatkezelőnek továbbítsa.  
 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
A  Hivatal  a  beérkezett  kérelmet,  illetve  tiltakozást  köteles  a  beérkezéstől  számított  három 
munkanapon  belül  áttenni  az  adatkezelés  szempontjából  feladat-  és  hatáskörrel  rendelkező 
szervezeti egység vezetőjéhez. 
 
A feladat- és hatáskörrel rendelkező szervezeti egység vezetője az érintett személyes adatának 
kezelésével  összefüggő  kérelmére  az  érkezésétől  számított  legkésőbb  25  –  tiltakozási  jog 
gyakorlása esetén 15 – napon belül írásban, közérthető formában választ ad. 
 
A  tájékoztatás  kiterjed  az  Infotv.  15.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott  információkra, 
amennyiben az érintett tájékoztatása törvény alapján nem tagadható meg. 
 
A  tájékoztatás  főszabály  szerint  ingyenes,  költségtérítést  a  Hivatal  csak  az  Infotv.  15.  §  (5) 
bekezdésében meghatározott esetben számít fel. 
 
A  Hivatal  kérelmet  csak  az  Infotv.  9.  §  (1)  bekezdésében  vagy  a  19.  §-ában  meghatározott 
okokból  utasít  el,  erre  csak  indoklással,  az  Infotv.  16.  §  (2)  bekezdésében  meghatározott 
tájékoztatással, írásban kerül sor. 
 
A valóságnak nem megfelelő adatot az adatot kezelő szervezeti egység vezetője – amennyiben 
a szükséges adatok  és az azokat  bizonyító közokiratok  rendelkezésre  állnak  – helyesbíti,  az 
Infotv.  17.  §  (2)  bekezdésében  meghatározott  okok  fennállása  esetén  intézkedik  a  kezelt 
személyes adat törlése iránt. 
 
Az  érintett  személyes  adata  kezelése  elleni  tiltakozásának  elbírálásának  időtartamára  –  de 
legfeljebb  5  napra  –  az  adatkezelést  az  adatkezelést  végző  szervezeti  egység  vezetője 
felfüggeszti, a tiltakozás megalapozottságát megvizsgálja és döntést hoz, amelyről a kérelmezőt 
az Infotv. 21. § (2) bekezdésében foglaltak szerint tájékoztatja. 
 
Amennyiben a tiltakozás indokolt, az adatot kezelő szervezeti egység vezetője az Infotv. 21. § 
(3) bekezdésében meghatározottak szerint jár el. 
 
Amennyiben az érintett jogainak gyakorlása során az ügy megítélése nem egyértelmű, az adatot 
kezelő  szervezeti  egység  vezetője  az  ügy  iratainak  és  az  ügyre  vonatkozó  álláspontjának 
megküldésével állásfoglalást kérhet az adatvédelmi tisztviselőtől, aki azt három munkanapon 
belül teljesíti. 
 
A Hivatal az érintett adatainak jogellenes kezelésével vagy az adatbiztonság követelményeinek 
megszegésével másnak okozott kárt, illetve az általa vagy az általa igénybe vett adatfeldolgozó 
által  okozott  személyiségi  jogsértés  esetén  járó  sérelemdíjat  is  megtéríti.  Az  Adatkezelő 
mentesül az okozott kárért való felelősség és a sérelemdíj megfizetésének kötelezettsége alól, 
ha bizonyítja, hogy a kárt vagy az érintett személyiségi jogának sérelmét az adatkezelés körén 
kívül eső elháríthatatlan ok idézte elő. Ugyanígy nem téríti meg a kárt, amennyiben az a károsult 
szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartásából származott. 
 
Az  érintett  jogorvoslati  lehetőséggel,  panasszal  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és 
Információszabadság Hatóságnál (1055 Budapest, Falk Miksa u. 9-11,) vagy lakóhelye vagy 
tartózkodási helye szerint illetékes törvényszéknél élhet. 
 
 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
5.  A Hivatalnál megvalósuló adatkezelésekre vonatkozó egyéb 
információk 
 
 
Az adatkezelések helye: 
 
A Hivatal székhelye: 
2900 Komárom, Szabadság tér 1. 
A Hivatal kirendeltsége:   
2921 Komárom, Hősök tere 1.  
 
 
Adatfeldolgozás, adattovábbítás: 
Az adott adatkezelésekhez kapcsolódó adatfeldolgozókat és az adattovábbítások címzettjeit a 
Szabályzat adott adatkezelésre irányadó függelékei tartalmazzák. 
 
 

6.  Hatálybalépés 
 
Jelen szabályzat 2025. április 1. napján lép hatályba.  
 
 
Komárom, 2025. március 31. 
 
 
 
 
dr. Baksa-Ströcker Renáta 
 
jegyző 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzat 
 
1.  melléklet 
Megismerési nyilatkozat 
Az Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatban foglaltakat megismertem. Tudomásul veszem, 
hogy az abban foglaltakat a munkavégzésem során köteles vagyok betartani. 
 
Név 
Beosztás 
Kelt 
Aláírás