Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigénylések - személyes iratbetekintés'.



Dr. Péterfalvi Attila András
 
2025-10-10 - 12:49:08 +0200
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ügyszám: NAIH-14553-2/2025. 
 
 
Tóth Gábor részére 
 
[email protected]  
 
Tárgy: 
Válasz közérdekű adatigénylésre 
 
 

Tisztelt Adatigénylő! 
 
Ön  2025.  október  2.  napján  a  KiMitTud  adatigénylő  portálon  keresztül  az  alábbiakban  idézett 
közérdekű adatigényléssel  fordult a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (a 
továbbiakban: Hatóság). 
 
„Kérem,  szíveskedjen  elektronikus  másolatban  megküldeni  részemre,  hogy  a  „közérdekű 
adatigénylések” során az adatgazdák által jellemzően felajánlott „személyes iratbetekintés”, mint a 
közérdekű adatigénylésre adott válasz lehetőségét milyen: 

  törvények, 
  jogszabályok, 
  egyéb, az adatgazdák számára kötelező érvényű előírások 
szabályozzák.” 
 
Közérdekű adatigénylésével kapcsolatban a Hatóság az alábbi tájékoztatást nyújtja. 
A  közérdekű  és  közérdekből  nyilvános  adatok  megismerésére  főszabály  szerint  az  információs 
önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: 
Infotv.)  rendelkezéseit  kell  alkalmazni.  Az  Infotv.  30.  §  (2)  bekezdés  értelmében  „az 
adatigénylésnek  közérthető  formában  és  –  amennyiben  ezt  az  adatot  kezelő  közfeladatot  ellátó 
szerv aránytalan nehézség nélkül teljesíteni képes – az igénylő által kívánt formában, illetve módon 
kell  eleget  tenni.  Ha  a  kért  adatot  korábban  már  elektronikus formában nyilvánosságra  hozták,  az 
igény teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével is. […]”
 
Az  Infotv.  nem  tartalmaz  az  Ön  által  megjelölt  „személyes  iratbetekintés”-sel,  mint  a  közérdekű 
adatok  megismerési  módjával  kapcsolatban  szabályokat,  erre  tekintettel  a  Hatóság  az  eddig 
kialakult  bírói  gyakorlat,  azon  belül  az  egyes  precedens  döntésekben  kifejtett  bírói  érvelés 
bemutatásával tud Önnek tájékoztatást adni. 
 
A  Kúria Pfv. 22.360/2017/11. számú ítélete indokolásában kifejtette:  „[19]  […] Az Infotv. 30. § (2) 
bekezdése  értelmében  az  adatigénylésnek  közérthető  formában  és  -  amennyiben  ezt  az  adatot 
kezelő közfeladatot ellátó szerv aránytalan nehézség nélkül teljesíteni képes - az igénylő által kívánt 
formában,  illetve  módon  kell  eleget  tenni.  Ha  a  kért  adatot  már  korábban  elektronikus  formában 
nyilvánosságra hozták az igény teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével is. 
A jogszabály szerint tehát az adatkezelő alperesnek alapvetően az igénylő felperes által kért és a 
jogszabály  által  megengedett  módon  kell  az  adatigénylést  teljesíteni.  A  Kúria  szerint  a  betekintés 
felajánlása  érdemben  akkor  minősül  joghatályos  teljesítésnek,  ha  az  igénylő  az  eredetileg  kért 
közlési mód helyett azt kifejezetten elfogadja. 

[20]  A  Kúria  szerint  egyébként  valóban  ellentmondásos  az  alperes  álláspontja  annyiban,  hogy 
egyrészt  arra  hivatkozik,  hogy  az  adatok  mennyisége  rendkívüli  nehézséget  okozhat,  másrészt 
viszont egyszerű betekintést is elegendőnek vél az egész adatmennyiség megismerésére. A Kúria 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 
1055 Budapest 
Tel.: +36 1 391-1400 
naih.hu/adatkezelesi-tajekoztatok 
Falk Miksa utca 9-11. 
KR ID: 429616918 
[email protected] 
 

szerint  a felperes jogosult  ragaszkodni  az  általa  igényelt  teljesítési  módhoz,  kivéve,  ha  az  érdemi 
okból kivitelezhetetlen, erről azonban a jelen esetben nincs szó.” 
 
A  Kúria  Pfv.  20.302/2025/7.  számú  ítéletében  rögzítette:  „[45]  A  Kúria  jelen  ügyben  is  irányadó, 
precedens határozatában kifejtett  jogértelmezése szerint  az  adatkezelő  alperesnek alapvetően az 
igénylő felperes által kért és a jogszabály által megengedett módon kell az adatigénylést teljesíteni. 
A  betekintés  felajánlása  érdemben  akkor  minősül  joghatályos  teljesítésnek,  ha  az  igénylő  az 
eredetileg  kért  közlési  mód  helyett  azt  kifejezetten  elfogadja.  A  felperes  jogosult  ragaszkodni  az 
általa  igényelt  teljesítési  módhoz,  kivéve,  ha  az  érdemi  okból  kivitelezhetetlen  (Kúria 
Pfv.IV.22.360/2017/11.).  Az  Infotv.  30.  §  (2)  bekezdése  alapján  az  igénylő  által  meghatározott 
teljesítési  módtól  eltérő  teljesítés  akkor  lehetséges,  ha  az  igénylő  által  meghatározottak  szerinti 
teljesítés  aránytalan  nehézséget  okoz.  Ezért  a  másodfokú  bíróságnak  az  a  megállapítása,  hogy 
kizárólag  a  felperes  hozzájárulása  esetén  lehetséges  a  kérelemtől  eltérően  –  akár  betekintés 
biztosításával  –  az  adatigény  teljesítése,  sérti  az  Infotv.  30.  §  (2)  bekezdését,  ellentétes  a  Kúria 
precedens  határozatában  kifejtett  jogértelmezéssel.  A  másodfokú  bíróság  jogerős  ítéletében  nem 
indokolta  meg,  hogy  a  teljesítési  mód  meghatározásánál  miért  hagyta  figyelmen  kívül  a  zártan 
csatolt iratok tartalmát. 

[46]  A  Kúria  megvizsgálta  az  alperes  által  zártan  kezelt  iratként  csatolt  24  doboz  iratanyagot  és 
megállapította,  hogy  17  dobozban  több  százas  nagyságrendben  kizárólag  a  hirdetések 
megjelenését alátámasztó támpéldányok (különböző sajtókiadmányok) találhatók. A Kúria a csatolt 
iratok  vizsgálata  alapján  megállapította,  hogy  a  teljesítést  igazoló  támpéldányoknak  teljes 
terjedelemben történő elektronikus rögzítése az Infotv. 29. § (2) bekezdése szerinti 15 napos, de a 
15  nappal  meghosszabbított  határidőn  belül  is  aránytalan  nehézséget  okoz  az  alperesnek.  Ezen 
túlmenően  a  több  ezer  oldal  sajtótermék  (a  teljesítés  igazolása  mellett  ugyanis  más  tartalmat  is 
hordoznak)  teljes  terjedelmű  digitalizációja  ellentétes  az  Infotv.  30.  §  (2)  bekezdése  értelmezése 
körében  az  Alaptörvény  28.  cikkében  meghatározott  értelmezési  szempontoknak,  mivel  nem  felel 
meg a józan észnek és a közjónak, nem gazdaságos célt szolgál. 

[47] A Kúria megítélése szerint e körülmények miatt az alperes jogszerűen teljesítheti a teljesítést 
igazoló  támpéldányok  megismerését  azok  megtekintésének  biztosításával.  Ezért  a  másodfokú 
bíróság  e  vonatkozásban  az  Infotv.  30.  §  (2)  bekezdését  megsértve  kötelezte  az  alperest  a 
támpéldányok  elektronikus  másolat  kiadásával  történő  teljesítésre.  A  Kúria  kiemeli,  hogy  a 
támpéldányok  esetén  a  megtekintés  biztosítása  nem  jelenti  az  információszabadsághoz  való  jog 
korlátozását,  ugyanis  az  igénylő  megtekintés  útján  is  meggyőződhet  a  teljesítés  megtörténtéről, 
akár az elektronikus adathordozón kiadott egyéb dokumentumok tartalmával összevetve. 

[48]  Mindezek  alapján  a  Kúria  a  Pp.  424.  §  (3)  bekezdése  alapján  a  jogerős  ítéletet  részben 
hatályon  kívül  helyezte,  az  elsőfokú  bíróság  ítéletét  részben  megváltoztatta  és  az  alperest  a 
teljesítést  alátámasztó  támpéldányok  megtekintésének  biztosítására  kötelezte  az  Infotv.  30.  §  (2) 
bekezdése  alapján.  Ezt  meghaladóan  a  jogerős  ítéletet  a  Pp.  424.  §  (1)  bekezdése  értelmében 
hatályában fenntartotta. 

[50] Az adatkezelőnek elsősorban az igénylő által kért módon kell teljesítenie az adatigénylést. Az 
igénylő  által  meghatározott  teljesítési  módtól  eltérő  teljesítésre  akkor  van  lehetőség,  ha  az 
aránytalan nehézséget okoz.” 
 
A  Kúria  Pfv.  20.572/2025/5.
  számú  ítélete  alapján  „[46]  A  Kúria  jelen  ügyben  is  irányadó, 
precedens  határozatában  foglalt  –  és  a  NAIH  alperes  által  idézett  joggyakorlatával  összhangban 
álló – jogértelmezése szerint az adatkezelő alperesnek alapvetően az igénylő felperes által kért és 
a jogszabály  által  megengedett  módon kell  az  adatigénylést  teljesítenie.  Az  alperes felülvizsgálati 
állításával szemben a betekintés felajánlása érdemben akkor minősül joghatályos teljesítésnek, ha 
az  igénylő  az  eredetileg  kért  közlési  mód  helyett  azt  kifejezetten  elfogadja.  A  felperes  jogosult 
ragaszkodni az általa igényelt teljesítési módhoz, kivéve, ha az érdemi okból kivitelezhetetlen (Kúria 
Pfv.IV.22.360/2017/11., Pfv.IV.20.302/2025/7.), ez alatt az aránytalan nehézség is értendő. 



[47] A felperes az adatok kiadását elsődlegesen elektronikusan – email vagy adathordozóra történő 
mentéssel – kérte, a papír alapú dokumentumok másolása esetén kérte ennek költségeiről történő 
tájékoztatását,  a világhálón  elérhető adatok  esetén  a nyilvános forrás megjelölését.  A  felperes az 
alperes  válaszát  követően  is  akként  nyilatkozott,  hogy  a  betekintés  jogával  nem  kíván  élni,  az 
adatszolgáltatást  elektronikus  formában  kérte  teljesíteni,  ezt  követően  pedig  a  keresetben  az 
adatigénylést  változatlanul  elektronikus  formában  kérte  teljesíteni,  tehát  az  általa  megjelölt 
teljesítési módhoz ragaszkodott. Az alperes állításával szemben kifejezetten tiltakozott a betekintés 
útján való teljesítés ellen. 

[49] A Kúria egyetért az eljárt bíróságok jogértelmezésével abban a kérdésben, hogy az Infotv. 30. 
§  (2)  bekezdése  alapján  önmagában  az  adatigénylés  egy  emailben  történő  megválaszolásának 
technikai  akadálya  nem  minősíthető  az  adatot  kezelő  közfeladatot  ellátó  szerv  aránytalan 
nehézségeként. 

[53]  Ezzel  szemben  a  perben  az  nem  vitatott,  hogy  az  alperes  kezeli  a  felperes  keresetében 
megjelölt  adatokat,  az  alperes  a  perben  következetesen  arra  hivatkozott,  hogy  az  adatok 
rendelkezésére  állnak,  azokat  összegyűjtötte  és  a  betekintés  felajánlásával  teljesítette  az 
adatigénylést.” 
 
A  fent  megjelölt  döntések  nyilvánosan  elérhetőek  online  módon  a  Bírósági  Határozatok 
Gyűjteményében: https://eakta.birosag.hu/anonimizalt-hatarozatok. 
 
Beadványára válaszul a Hatóság tájékoztatást nyújt  továbbá a következő jogszabályokról, melyek 
online elérhetőek a https://njt.hu/ URL-címen: 

a  szerzői  jogról  szóló  1999.  évi  LXXVI.  törvény  15/A  §-át,  mely  szerint  „A  szerzői  jogi 
védelem  alatt  álló  mű  közérdekű  adatként  vagy  közérdekből  nyilvános  adatként  való 
megismerésére irányuló igényt a szerző személyhez fűződő jogainak védelme érdekében az 
adatot kezelő közfeladatot ellátó szerv az adatigénylő által kívánt forma és mód helyett – az 
adatigénylés  teljesítésére  rendelkezésre  álló  határidőben  –  a  mű  közérdekű  adatot  vagy 
közérdekből nyilvános adatot tartalmazó részei megtekintésének lehetővé tételével is 
teljesítheti
.” 


az  Európa  Tanács  közérdekű  adatot  tartalmazó  iratokhoz  való  hozzáférésről  szóló 
Egyezményének kihirdetéséről szóló 2009. évi CXXXI. törvény 6. cikkét, mely a közérdekű 
adatot  tartalmazó  irathoz  való  hozzáférés  módjai  vonatkozásában  tartalmaz  rendelkezést: 
1. Ha egy közérdekű adatot tartalmazó iratot hozzáférhetővé tettek, az igénylőnek joga van 
választani,  hogy  az  eredeti  példányt  vagy  annak  egy  másolatát  megtekinti,  vagy  arról 
másolatot  kér  a  választása  szerinti  –  a  szervnél  elérhető  –  formában  vagy  formátumban, 
kivéve, ha az erre vonatkozó kívánsága ésszerűtlen. 

2. Ha az iratban foglalt adatok egy része korlátozás alá esik, a közhatalmi szervnek a többi 
adatot  ettől  függetlenül  hozzáférhetővé  kell  tennie.  Minden  felismerhetetlenné  tételt 
egyértelműen  jelezni  kell.  Ugyanakkor  abban  az  esetben,  ha  az  irat  kivonatos  változata 
félrevezető  vagy  érthetetlen,  vagy  ha  az  irat  megmaradó  részének  hozzáférhetővé  tétele 
nyilvánvalóan  ésszerűtlen  terhet  jelent  a  közhatalmi  szerv  számára,  az  adatigénylés 
teljesítése megtagadható. 

3.  A  közhatalmi  szerv  a  közérdekű  adatot  tartalmazó  irathoz  való  hozzáférést  úgy  is 
biztosíthatja, hogy az igénylőnek könnyen hozzáférhető alternatív forrásokat ajánl
.” 
Budapest, elektronikus aláírás és időbélyeg szerint  
 
 

Üdvözlettel: 
Dr. habil. Péterfalvi Attila 
  elnök, c. egyetemi tanár