Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigenlés a Központi Nyomozó Főügyészség mulasztása okán'.






LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG | KABINET  
ADATVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI OSZTÁLY 
1055 Budapest, Markó utca 16. | 1372 Budapest, Pf.: 438 
Telefon: (1) 354-5629 | E-mail: [email protected] 
 
ABOIGA//1-222/2025. 
 
 
ELEKTRONIKUSAN 
ALÁÍRTA: 
 
 
 
dr. Ifi Norbert 
mb. osztályvezető ügyész 
 
MKKP KECSKEMÉT  
 
[email protected] 
 
 
 
Tisztelt Kérelmező! 
 
 
A  Központi  Nyomozó  Főügyészségre  2025.  szeptember  8.  napján  és  -  ugyanazon 
tartalommal  -  2025.  szeptember  15.  napján  elektronikus  úton  benyújtott  közérdekű 
adatigénylésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom. 
 
Kérelme szerint az alábbi adatok megküldését kérelmezi: 
 
1.  „Kit  terhel  a  felelősség  amiatt,  hogy  a  Központi  Nyomozó  Főügyészség  nem 
adott  semminemű  választ  a  2025.  február  23.  napján,  ügyfélkapu  útján 
(EPAPIR-20250223-1133)  benyújtott,  közvádra  üldözendő  bűncselekmény 
okán tett feljelentésre? 

2.  Mikor  fogja  a  Központi  Nyomozó  Főügyészség  értesíteni  a  feljelentőt  a  fenti 
feljelentés kapcsán hozott kötelező intézkedésről? 
3.  Kit  terhel  a  felelősség  amiatt,  hogy  a  Központi  Nyomozó  Főügyészség  nem 
adott semminemű választ a 2025. május 24. napján, ügyfélkapu útján (EPAPIR-
20250524-1197) benyújtott panaszra? 

4.  Kit  terhel  a  felelősség  amiatt,  hogy  a  Központi  Nyomozó  Főügyészség  nem 
adott semminemű választ a 2025. július 26. napján, ügyfélkapu útján (EPAPIR-
20250726-402)  benyújtott,  közvádra  üldözendő  bűncselekmény  okán  tett 
feljelentésre? 

5.  Mikor  fogja  értesíteni  a  Központi  Nyomozó  Főügyészség  a  feljelentőt  a  fenti 
feljelentés kapcsán hozott kötelező intézkedésekről?” 
 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi 
CXII.  törvény  (a  továbbiakban:  Info.  tv.)  1.  §-a  szerint  e  törvény  célja  a  hatálya  alá 
tartozó  tárgykörökben  az  adatok  kezelésére  vonatkozó  alapvető  szabályok 
meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az 
adatkezelők  tiszteletben  tartsák,  valamint  az  adatok  szabad  áramlása,  illetve  a 
közügyek  átláthatósága  a  közérdekű  és  a  közérdekből  nyilvános  adatok 
megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítésével megvalósuljon. 
 
A  közérdekű  adatok  kiadásának  kötelezettségét  az  Info.  tv.  1.  §-ban  meghatározott 
cél, a közügyek átláthatóságához fűződő közérdek alapozza meg.  
 


 
Az  Info.  tv.  3.  §  5.  pontja  értelmében  „közérdekű  adat:  az  állami  vagy  helyi 
önkormányzati  feladatot,  valamint  jogszabályban  meghatározott  egyéb  közfeladatot 
ellátó  szerv  vagy  személy  kezelésében  lévő  és  tevékenységére  vonatkozó  vagy 
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá 
nem  eső,  bármilyen  módon  vagy  formában  rögzített  információ  vagy  ismeret, 
függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen 
a  hatáskörre,  illetékességre,  szervezeti  felépítésre,  szakmai  tevékenységre,  annak 
eredményességére  is  kiterjedő  értékelésére,  a  birtokolt  adatfajtákra  és  a  működést 
szabályozó  jogszabályokra,  valamint  a  gazdálkodásra,  a  megkötött  szerződésekre 
vonatkozó adat”. 
Ugyanezen jogszabályhely 6. pontja szerint „közérdekből nyilvános 
adat:  a  közérdekű  adat  fogalma  alá  nem  tartozó  minden  olyan  adat,  amelynek 
nyilvánosságra  hozatalát,  megismerhetőségét  vagy  hozzáférhetővé  tételét  törvény 
közérdekből elrendeli.” 
 
Tájékoztatom,  hogy  az  adatigénylése  tekintetében  a  közügyek  átláthatóságához 
fűződő  közérdek  nem  azonosítható,  ugyanis  kérelmének  1.  3.  és  4.  pontja  konkrét 
intézkedéssel kapcsolatos jogi állásfoglalásra, míg 2. és 5. pontja jövőbeni esemény 
időpontjának  megismerésére  irányul,  amely  nem  értékelhető  közérdekű 
adatigénylésnek és nem is kezelt, hanem jövőbeni adat megismerésére irányul. 
 
Tájékoztatom továbbá, hogy az irányadó joggyakorlat alapján az ügyészség konkrét 
ügyekhez köthető adatai nem tartoznak a közérdekű, illetve a közérdekből nyilvános 
adatok  körébe,  melyre  figyelemmel  az  ügyészség  büntetőügyekkel  kapcsolatos 
tevékenységével  összefüggésben  keletkezett  adatai  közérdekű  adatigénylés 
keretében  nem  adhatók  ki.  A  már  hivatkozott  közérdekű  adat  fogalma  szerint  az 
ügyészség  tevékenységére  vonatkozó,  a  közfeladat  ellátásának  funkciójához 
kapcsolódó  adatok  körébe  olyan  adatok  sorolhatók,  amelyek  kifejezetten  az 
ügyészség  tevékenységére  vonatkoznak,  illetve  a  közfeladat  ellátásával 
összefüggésben keletkeznek.  
 
Büntetőügyben az eljárási szabályokat alapvetően a büntetőeljárásról szóló 2017. évi 
XC.  törvény  (a  továbbiakban:  Be.)  100.  §-a  és  esetlegesen  107.  §-a  rendezi, 
figyelemmel az  Info. tv.  27. §-ának (2) bekezdésére is, mely szerint a közérdekű és 
közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jogot a törvény bűncselekmények 
üldözése, vagy megelőzése érdekében korlátozhatja. 
 
A Be. pedig ezt a korlátozást úgy valósítja meg, hogy pontosan rögzíti ki ismerheti meg 
ezen adatokat tartalmazó iratokat, vagyis a vonatkozó jogszabályok meghatározzák 
azoknak  az  eljárásban  résztvevő  személyeknek  (hatóságoknak)  a  körét,  akik 
(amelyek) egy adott ügy vonatkozásában az eljárás adatairól tájékoztatást kaphatnak. 
Jogosultság  igazolása  nélkül  nincs  lehetőség  adott  ügyekkel  kapcsolatban  érdemi 
tájékoztatásra. 
 
A fentiekre figyelemmel kérelmének elintézése nem tartozik a közérdekű adatigénylés 
hatálya  alá,  ugyanis  egy  konkrét  ügyészi  intézkedésekkel  összefüggő  tájékoztatás 
kérés tekintetében – jogosultság igazolása mellett – kizárólag az adott ügyben eljáró 
szervezeti egység adhat felvilágosítást. 
 
Továbbá adatigénylése  az  Info.  tv.  29.  §-ának  (1b)  pontja  alapján  is megtagadható, 
ugyanis az előterjesztett adatigénylés nem tartalmazza az adatigénylő nevét. 
 
A  közérdekű  adat  megismerésére  irányuló  igénnyel  összefüggésben  indítható  per 


 
kapcsán  az  Info.  tv.  31.  §-a  rendelkezik.  Ez  alapján  az  igénylő  a  közérdekű  adat 
megismerésére vonatkozó igény elutasítása, vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a 
meghosszabbított)  határidő  eredménytelen  eltelte  esetén,  valamint  az  adatigénylés 
teljesítéséért  megállapított  költségtérítés  összegének  felülvizsgálata  érdekében 
bírósághoz  fordulhat.  A  pert  az  igény  elutasításának  közlésétől,  a  határidő 
eredménytelen  elteltétől,  illetve  a  költségtérítés  megfizetésére  vonatkozó  határidő 
lejártától  számított  30  napon  belül  kell  megindítani  az  igényt  elutasító  közfeladatot 
ellátó szerv ellen. 
 
Tájékoztatom  továbbá,  hogy  az  Info.  tv.  52.  §  (1)  bekezdése  alapján  Nemzeti 
Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóságnál  bejelentéssel  bárki  vizsgálatot 
kezdeményezhet  arra  hivatkozással,  hogy  személyes  adatok  kezelésével,  illetve  a 
közérdekű  adatok,  vagy  a  közérdekből  nyilvános  adatok  megismeréséhez  fűződő 
jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen 
veszélye fennáll.  
 
Kérem a fenti tájékoztatás tudomásulvételét. 
 
 
Budapest, 2025. szeptember 18. 
 
 
Tisztelettel: 
 
 
dr. Ifi Norbert 
mb. osztályvezető ügyész