LEGFŐBB ÜGYÉSZSÉG | KABINET
ADATVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI OSZTÁLY
1055 Budapest, Markó utca 16. | 1372 Budapest, Pf.: 438
Telefon: (1) 354-5629 | E-mail:
[email protected]
ABOIGA//1-222/2025.
ELEKTRONIKUSAN
ALÁÍRTA:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész
MKKP KECSKEMÉT
[email protected]
Tisztelt Kérelmező!
A Központi Nyomozó Főügyészségre 2025. szeptember 8. napján és - ugyanazon
tartalommal - 2025. szeptember 15. napján elektronikus úton benyújtott közérdekű
adatigénylésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom.
Kérelme szerint az alábbi adatok megküldését kérelmezi:
1. „Kit terhel a felelősség amiatt, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség nem
adott semminemű választ a 2025. február 23. napján, ügyfélkapu útján
(EPAPIR-20250223-1133) benyújtott, közvádra üldözendő bűncselekmény
okán tett feljelentésre?
2. Mikor fogja a Központi Nyomozó Főügyészség értesíteni a feljelentőt a fenti
feljelentés kapcsán hozott kötelező intézkedésről?
3. Kit terhel a felelősség amiatt, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség nem
adott semminemű választ a 2025. május 24. napján, ügyfélkapu útján (EPAPIR-
20250524-1197) benyújtott panaszra?
4. Kit terhel a felelősség amiatt, hogy a Központi Nyomozó Főügyészség nem
adott semminemű választ a 2025. július 26. napján, ügyfélkapu útján (EPAPIR-
20250726-402) benyújtott, közvádra üldözendő bűncselekmény okán tett
feljelentésre?
5. Mikor fogja értesíteni a Központi Nyomozó Főügyészség a feljelentőt a fenti
feljelentés kapcsán hozott kötelező intézkedésekről?”
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi
CXII. törvény (a továbbiakban: Info. tv.) 1. §-a szerint e törvény célja a hatálya alá
tartozó tárgykörökben az adatok kezelésére vonatkozó alapvető szabályok
meghatározása annak érdekében, hogy a természetes személyek magánszféráját az
adatkezelők tiszteletben tartsák, valamint az adatok szabad áramlása, illetve a
közügyek átláthatósága a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismeréséhez és terjesztéséhez fűződő jog érvényesítésével megvalósuljon.
A közérdekű adatok kiadásának kötelezettségét az Info. tv. 1. §-ban meghatározott
cél, a közügyek átláthatóságához fűződő közérdek alapozza meg.
2
Az Info. tv. 3. § 5. pontja értelmében
„közérdekű adat: az állami vagy helyi
önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot
ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy
közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett, a személyes adat fogalma alá
nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret,
függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől, így különösen
a hatáskörre, illetékességre, szervezeti felépítésre, szakmai tevékenységre, annak
eredményességére is kiterjedő értékelésére, a birtokolt adatfajtákra és a működést
szabályozó jogszabályokra, valamint a gazdálkodásra, a megkötött szerződésekre
vonatkozó adat”. Ugyanezen jogszabályhely 6. pontja szerint
„közérdekből nyilvános
adat: a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó minden olyan adat, amelynek
nyilvánosságra hozatalát, megismerhetőségét vagy hozzáférhetővé tételét törvény
közérdekből elrendeli.”
Tájékoztatom, hogy az adatigénylése tekintetében a közügyek átláthatóságához
fűződő közérdek nem azonosítható, ugyanis kérelmének 1. 3. és 4. pontja konkrét
intézkedéssel kapcsolatos jogi állásfoglalásra, míg 2. és 5. pontja jövőbeni esemény
időpontjának megismerésére irányul, amely nem értékelhető közérdekű
adatigénylésnek és nem is kezelt, hanem jövőbeni adat megismerésére irányul.
Tájékoztatom továbbá, hogy az irányadó joggyakorlat alapján az ügyészség konkrét
ügyekhez köthető adatai nem tartoznak a közérdekű, illetve a közérdekből nyilvános
adatok körébe, melyre figyelemmel az ügyészség büntetőügyekkel kapcsolatos
tevékenységével összefüggésben keletkezett adatai közérdekű adatigénylés
keretében nem adhatók ki. A már hivatkozott közérdekű adat fogalma szerint az
ügyészség tevékenységére vonatkozó, a közfeladat ellátásának funkciójához
kapcsolódó adatok körébe olyan adatok sorolhatók, amelyek kifejezetten az
ügyészség tevékenységére vonatkoznak, illetve a közfeladat ellátásával
összefüggésben keletkeznek.
Büntetőügyben az eljárási szabályokat alapvetően a büntetőeljárásról szóló 2017. évi
XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 100. §-a és esetlegesen 107. §-a rendezi,
figyelemmel az Info. tv. 27. §-ának (2) bekezdésére is, mely szerint a közérdekű és
közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez való jogot a törvény bűncselekmények
üldözése, vagy megelőzése érdekében korlátozhatja.
A Be. pedig ezt a korlátozást úgy valósítja meg, hogy pontosan rögzíti ki ismerheti meg
ezen adatokat tartalmazó iratokat, vagyis a vonatkozó jogszabályok meghatározzák
azoknak az eljárásban résztvevő személyeknek (hatóságoknak) a körét, akik
(amelyek) egy adott ügy vonatkozásában az eljárás adatairól tájékoztatást kaphatnak.
Jogosultság igazolása nélkül nincs lehetőség adott ügyekkel kapcsolatban érdemi
tájékoztatásra.
A fentiekre figyelemmel kérelmének elintézése nem tartozik a közérdekű adatigénylés
hatálya alá, ugyanis egy konkrét ügyészi intézkedésekkel összefüggő tájékoztatás
kérés tekintetében – jogosultság igazolása mellett – kizárólag az adott ügyben eljáró
szervezeti egység adhat felvilágosítást.
Továbbá adatigénylése az Info. tv. 29. §-ának (1b) pontja alapján is megtagadható,
ugyanis az előterjesztett adatigénylés nem tartalmazza az adatigénylő nevét.
A közérdekű adat megismerésére irányuló igénnyel összefüggésben indítható per
3
kapcsán az Info. tv. 31. §-a rendelkezik. Ez alapján az igénylő a közérdekű adat
megismerésére vonatkozó igény elutasítása, vagy a teljesítésre nyitva álló (illetve a
meghosszabbított) határidő eredménytelen eltelte esetén, valamint az adatigénylés
teljesítéséért megállapított költségtérítés összegének felülvizsgálata érdekében
bírósághoz fordulhat. A pert az igény elutasításának közlésétől, a határidő
eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó határidő
lejártától számított 30 napon belül kell megindítani az igényt elutasító közfeladatot
ellátó szerv ellen.
Tájékoztatom továbbá, hogy az Info. tv. 52. § (1) bekezdése alapján Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot
kezdeményezhet arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével, illetve a
közérdekű adatok, vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő
jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen
veszélye fennáll.
Kérem a fenti tájékoztatás tudomásulvételét.
Budapest, 2025. szeptember 18.
Tisztelettel:
dr. Ifi Norbert
mb. osztályvezető ügyész