Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő
Főigazgató
1139 Budapest, Váci út 73/A Postacím: 1565 Budapest
Telefon: (1) 350-20-01 HKP KRID: 126411358
Iktatószám: F0221/922-3/2025
Hiv. sz.: -
Tárgy: tájékoztatás
Ügyintéző: dr. Patay Roland (2212)
Melléklet: -
Szerb Tamás
Elektronikus úton
Tisztelt Szerb Tamás!
A 2025. szeptember hó 4. napján érkezett adatigényével kapcsolatban az alábbiakról
tájékoztatom:
Hány fiktív TAJ szám van az országban?
Hogyan lehetséges ilyen létrehozása, ki tud ilyet létrehozni?
Tájékoztatom, hogy
„fiktív TAJ szám”, mint fogalom nem létezik, a Nemzeti
Egészségbiztosítási Alapkezelő (továbbiakban NEAK) alapfeladatai ellátása során az
Ön által hivatkozott, a fiktív TAJ számra jelentett esetek alatt a nem létező TAJ
számra, illetve más személy érvényes TAJ számának felhasználásával jelentett
eseteket érti.
Egy ellátás során hogyan ellenőrzik, hogy fiktív vagy valós TAJ számra végeznek el
egészségügyi ellátást?
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény
végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet 12/B. § (1) bekezdése
szerint
az Ebtv. 30. § (1) bekezdésében meghatározott finanszírozási szerződéssel
rendelkező egészségügyi szolgáltató – a védőnői szolgáltatást, otthoni szakápolást,
iskola- és ifjúság-egészségügyi ellátást, mozgó szakorvosi szolgálatot teljesítő
szolgáltató, valamint a beteg közvetlen jelenlétét nem igénylő diagnosztikai és
kórszövettani vizsgálat és boncolás kivételével – (e § alkalmazásában a továbbiakban:
egészségügyi szolgáltató) az egészségügyi szolgáltatás igénybevételét megelőzően,
transzplantáció esetén a transzplantáció céljából történt fekvőbeteg-gyógyintézeti
felvételkor az ellátás igénybevételét megelőzően, a TAJ-t igazoló hatósági igazolvány
bemutatását,
vagy
ennek
hiányában
az
egészségügyi
szolgáltatások
Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló
43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet 4. § (5) bekezdésében meghatározott adatok hitelt
érdemlő igazolását követően, a NEAK nyilvántartásában közvetlenül elektronikus
úton (on-line) ellenőrzi, hogy az Ebtv. 29. § (4) bekezdésében meghatározott személy
a nyilvántartásban az egészségbiztosítás egészségügyi szolgáltatásaira jogosultként
szerepel-e. A 14. életévét be nem töltött személy esetében az ellenőrzést minden
egészségügyi szolgáltatónak egyszer, az adott személy első alkalommal történő
-2-
ellátása során kell elvégeznie. Az ellenőrzést adott ellátási formában egy napon
nyújtott szolgáltatások számától függetlenül egyszer kell elvégezni.
A fentiek alapján az egészégügyi szolgáltató az ellátás megkezdésekor online ellenőrzi
a TAJ érvényességét az OJOTE rendszeren keresztül. A jogviszony-ellenőrző
informatikai rendszer az alábbi jelzéseket adhatja a szolgáltatónak a jogviszony
függvényében:
zöld: TAJ érvényes, jogviszonya rendezett jelzés;
piros: TAJ érvényes, jogviszonya rendezetlen jelzés;
kék: TAJ átmenetileg érvénytelen jelzés (külföldön biztosított);
barna: TAJ egyéb okból érvénytelen jelzés.
A NEAK a teljesítmény jelentések feldolgozása során a lejelentett TAJ-okat a beteg
születési dátumával és nemével együtt ellenőrzi.
Ha egy ellátás nem tb finanszírozott, azt elvégezheti el egy nem magán ellátóhely?
Kérem küldjék el hány ilyen eset volt 210. óta, és milyen jellegű beavatkozások
voltak ezek?
Egészségügyi szolgáltatás az egészségügyi államigazgatási szerv által kiadott működési
engedély birtokában vagy – törvényben meghatározott esetben – az egészségügyi
államigazgatási szerv által történő nyilvántartásba vétel alapján végezhető a tulajdoni
formától és fenntartótól függetlenül minden, akár egészségbiztosítási által
finanszírozott, akár magán. A hivatkozott engedéllyel nem rendelkező szolgáltató
nem végezhet egészségügyi tevékenységet. Feltételezzük, hogy kérdésében a „nem
magán ellátóhely” alatt állami vagy önkormányzati fenntartású egészségügyi
intézményt ért.
A nem közfinanszírozott ellátások közül csak azokat a tevékenységeket lehet
közfinanszírozott egészségügyi intézményben elvégezni, amely tevékenységek az
egészségügyi szakellátás társadalombiztosítási finanszírozásának egyes kérdéseiről
szóló 9/1993. (IV. 2.) NM rendeletben nevesítésre kerültek. A nem közfinanszírozott
ellátások
végzése
esetében
az
egészségügyi
intézmény
nem
jogosult
közfinanszírozásra.
Tájékoztatom továbbá, hogy Ön az Infotv. 31. § (1) és (5) bekezdése alapján a
Fővárosi Törvényszékhez, az Infotv. 52. § (1) bekezdése alapján pedig a Nemzeti
Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulhat jogorvoslatért.
Az Infotv. 31. § (3) bekezdése értelmében a pert az igény elutasításának közlésétől, a
határidő eredménytelen elteltétől, illetve a költségtérítés megfizetésére vonatkozó
határidő lejártától számított harminc napon belül kell megindítani az igényt elutasító
közfeladatot ellátó szerv ellen. Ha az igény elutasítása, nem teljesítése vagy az
adatigénylés teljesítéséért megállapított költségtérítés összege miatt az igénylő a

-3-
Hatóság vizsgálatának kezdeményezése érdekében a Hatóságnál bejelentést tesz, a
pert a bejelentés érdemi vizsgálatának elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről, az
55. § (1) bekezdés b) pontja szerinti lezárásáról szóló vagy az 58. § (3) bekezdése
szerinti értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani. A
perindításra rendelkezésre álló határidő elmulasztása esetén igazolásnak van helye.
Kérem a fentiek szíves elfogadását.
Budapest, „elektronikus aláírás szerint”
Tisztelettel:
Digitálisan aláírta:
Dr. Kőrösi László
Dátum: 2025.09.22
10:22:17 +02'00'
Dr. Kőrösi László
a főigazgató feladatkörének ellátásával
megbízott ellátási főigazgató-helyettes