Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Szálláshelytípusok kezelésének következetességével kapcsolatos adatok'.




 
Budapest Főváros VI. kerület 
Terézváros Önkormányzatának Aljegyzője 

 
Hanti Gergely 
[email protected] 
 
 
Tisztelt Hanti Gergely! 
 
Az információs  önrendelkezési jogról  és az  információszabadságról szóló 2011. évi CXII.  törvény (a 
továbbiakban:  Info  tv.)    28.  §  (1)  bekezdése  alapján  2025.  június  4.  napján  benyújtott  közérdekű 
adatigénylésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom. 
 
1.  kérdés:  Hány  szálloda,  panzió  vagy  közösségi  szálláshely  létesítését  tagadták  meg  arra 
hivatkozva,  hogy  az  ingatlan-nyilvántartás  szerint  az  ingatlan  rendeltetése  nem  szálláshely? 
Mikor történt az első ilyen eset? 
 
Az Info tv. 30. § (2a) bekezdés (b) pontja értelmében az adatigénylésnek a közfeladatot ellátó szerv 
nem köteles eleget tenni, ha a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatok 
vagy közérdekből nyilvános adatok összevetése útján a kezelésében  lévő adatokhoz képest  új adat 
előállítását tenné szükségessé. 
Háttér: 
1. A szálláshely-szolgáltatási tevékenység bejelentés-köteles, a bejelentés megtételével végezhető. A 
szolgáltatási  tevékenység  megkezdésének  és  folytatásának  általános  szabályairól  szóló  2009.  évi 
LXXVI.  törvény  (Szolgtv.)  23.  §  (1)  bekezdése  szerint  a  szolgáltatás  felügyeletét  ellátó  hatóság  a 
bejelentés megérkezését követően indokolt esetben (hivatali eljárás során történt tudomásszerzés vagy 
a hatóság általános ismeretei szerinti szükségesség alapján) ellenőrzi, hogy a bejelentés megfelel-e a 
22. §-ban meghatározott követelményeknek, és legkésőbb a bejelentés megérkezésétől számított nyolc 
napon belül,  
a) ha a bejelentés megfelel a 22. §-ban meghatározott követelményeknek, és az eljárási illetéket vagy 
igazgatási  szolgáltatási  díjat  megfizették,  a  bejelentést  tevőt  erről  a  tényről  igazolás  megküldésével 
értesíti; 
b) ha a bejelentés nem felel meg a 22. §-ban meghatározott követelményeknek, vagy a bejelentésre 
előírt  eljárási  illetéket  vagy  igazgatási  szolgáltatási  díjat  nem  fizették  meg,  és  a  szolgáltató  nem 
részesült költségmentességben, a bejelentés hiányainak megjelölése mellett figyelmezteti a szolgáltatót 
a tevékenység bejelentés nélküli folytatásának jogkövetkezményeire. 
 

A  Szolgtv.  indokolása  szerint  az  új  bejelentési  eljárás  lényege,  hogy  -  szemben  az  engedélyezési 
rendszerrel  -  ha  a  szolgáltató  teljesíti  a  tevékenység  gyakorlásához  szükséges  feltételeket,  a 
tevékenység folytatását megkezdheti,  azonban köteles ezt bejelenteni az érintett hatóságnak. […]  A 
törvényben  szabályozott  bejelentéssel  összefüggő  eljárás  ennek  megfelelően  nem  minősül 
közigazgatási  hatósági  ügynek,  ugyanakkor  a  törvény  megfelelően  alkalmazni  rendeli  az  általános 
közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  (Ákr.)  nyelvhasználatra  és  a  tolmács 
igénybevételére,  az  adatkezelésre,  a  joghatóságra,  hatáskörre,  illetékességre,  a  kapcsolattartás 
általános szabályaira, valamint az elektronikus kapcsolattartásra és az elektronikus tájékoztatásra, a 
képviseletre,  az  iratra,  a  határidő  számítására,  a  kérelemre,  az  igazolási  kérelemre,  a 
költségmentességre vonatkozó rendelkezéseit, amit a 21. § rögzít. […] 

A Szolgtv. 23. § szerint a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóság (a bejelentés címzettje) haladéktalanul 
(azaz a 21. §-sal és az Ákr.. vonatkozó szabályaival egybeolvasva legkésőbb öt munkanapon belül) 
ellenőrzi,  hogy  a  bejelentés  hiánytalan-e.  Ha  a  bejelentés  hiánytalan,  akkor  erről,  azaz  a  bejelentés 

 
Aljegyző 
  1067 Budapest, Eötvös u. 3. 
 Tel.:  342-1373 
www.terezvaros.hu 
hivatali kapu: TEREZVAROS 
 
1395 Budapest, 62., Pf. 409. 
 
 
[email protected] 
KRID: 504117349 
 



 
 
 
megtételéről egy külön igazolás küldésével értesíti a bejelentőt [az igazolás tartalmát a Szolgtv. 23. § 
(2) bekezdése határozza meg], és ezt követően a 27. § megfelelő alkalmazásával  - adott esetben a 
tényleges  jogosultság  ellenőrzését követően  - nyilvántartásba veszi a szolgáltatót. A nyilvántartásba 
vételre  rendelkezésre  álló  átmeneti  időn  belül  a  szolgáltató  az  igazolással  tudja  igazolni,  hogy  a 
bejelentését megtette. Ha a bejelentés nem felel meg a 22. § előírásainak, azaz nem tartalmaz minden 
szükséges adatot (ideértve a külön jogszabályban előírtakat is) a hatóság erről a tényről tájékoztatja az 
érintettet  és  figyelmezteti  a  tevékenység  bejelentés  nélküli  folytatásának  jogkövetkezményeire.  Nem 
kerül sor tehát hiánypótlásra, a bejelentés meg nem tettnek minősül. Nincs akadálya ugyanakkor annak, 
hogy  az  érintett  személy  -  akár  azonnal  -  hiánytalan  bejelentésben  pótolja  a  hiányosságokat.  A 
bejelentés előterjesztésének napjára és a hatóság eljárási határidejének megindulására az Ákr.50. §-
ban felhívott rendelkezései az irányadók. 

A fentiek szerint a hiányosan vagy hibásan benyújtott bejelentés esetén „meg nem tett bejelentés”-ről 
szóló tájékoztató levelet küldünk a bejelentőnek, megjelölve a bejelentés hiányosságait, azaz hatósági 
határozat, végzés nem születik.  
A meg nem tett bejelentések számáról nem áll rendelkezésre statisztika (formailag nem döntés, hanem 
tájékoztató levél). A meg nem tett bejelentéseken belül pedig nem áll rendelkezésre statisztika arról, 
hogy a bejelentés milyen hibával, hiányossággal került benyújtásra. A kért adat előállításához 2016-tól 
az összes szálláshely ügyiratot fel kellene lapozni (2025-ben 412, 2024-ben 1375, 2023-ban 988 darab 
főszámot jelent).  
 
2.  kérdés:  Hány  esetben  adtak  érdeklődésre  írásban  vagy  egyéb,  dokumentált  módon  olyan 
tájékoztatást,  hogy  az  ingatlan  rendeltetésének  az  ingatlan-nyilvántartásában  történő 
megváltoztatása  elengedhetetlen  szálloda,  panzió  vagy  közösségi  szálláshely  létesítéséhez? 
Mikor történt az első ilyen eset? 
 
Háttér: 
Erre a kérdésre is a fent kifejtettek szerinti a válasz: nincs ilyen adat. 
 
Az Info tv. 30. § (2a) bekezdés (b) pontja értelmében az adatigénylésnek a közfeladatot ellátó szerv 
nem köteles eleget tenni, ha a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatok 
vagy közérdekből nyilvános adatok összevetése útján a kezelésében  lévő adatokhoz képest  új adat 
előállítását tenné szükségessé. 
 
 
3. kérdés: Hány szálloda, panzió vagy közösségi szálláshely üzemel olyan ingatlanban, amely az 
ingatlan-nyilvántartás szerint nem szálláshely rendeltetésű, vagy más okból nem felel meg az 
álláspontjuk szerint a szálláshelytípus definíciójának? 
 
Háttér: 
A szálláshelyek hatóságnál nyilvántartott adata a(z albetét szerinti) helyrajzi szám, a nyilvántartásnak 
viszont nem része az ingatlan rendeltetése (funkciója). 
 
Az Info tv. 30. § (2a) bekezdés (b) pontja értelmében az adatigénylésnek a közfeladatot ellátó szerv 
nem köteles eleget tenni, ha a közfeladatot ellátó szerv tényleges kezelésében lévő közérdekű adatok 
vagy közérdekből nyilvános adatok összevetése útján a kezelésében  lévő adatokhoz képest  új adat 
előállítását tenné szükségessé. 
 
A fentieken túlmenően tájékoztatom, hogy válaszomat érintően  a közléstől számított harminc napon 
belül jogorvoslatért fordulhat a Pesti Központi Kerületi Bírósághoz (1055 Budapest, Markó u. 25.), amely 
soron kívül jár el. 
 
Budapest, 2025. június 19. 
 
Üdvözlettel: 
 
dr. Vilics Digitálisan aláírta:  
dr. Vilics Csilla 
dr. Vilics Csilla 
Csilla
Dátum: 2025.06.19 
15:17:06 +02'00'