Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A 2014. évi költségvetési törvény módosításának előzetes véleményeztetése a Költségvetési Tanáccsal'.


MÓDOSÍTOTT 
FINANSZÍROZÁSI   KIADVÁNY 
2014 
BUDAPEST, 2014. május 

 
Tartalom 
 
1. Nettó finanszírozási igény 
2. Törlesztések 
3. Bruttó kibocsátások 
4. Nettó finanszírozás 
5. Adósságkezelési stratégia 
6. További információk 
7. Kibocsátási naptár 
 
 
 
 

1.  Nettó finanszírozási igény 2014-ben 
 
2014-ben  a  tervek  szerint  a  nettó  finanszírozási  igény  1192  milliárd  forint  lesz.  A 
tervezett  finanszírozási  igény  az  államháztartás  központi  alrendszerének 
pénzforgalmi  hiányából
,  valamint  egyéb  nettó  finanszírozási  tételekből  tevődik 
össze. 
A  központi  alrendszer  hiánya  a  központi  költségvetés,  a  társadalombiztosítás 
pénzügyi  alapjai  
és  az  elkülönített  állami  pénzalapok  adott  évi  egyenlegének 
összege.  A  finanszírozás  szempontjából  a  tényleges  pénzmozgásokon  alapuló 
pénzforgalmi  hiányadatok  az  irányadók.  2014-ben  a  központi  költségvetés 
pénzforgalmi  egyenlege  a  tervek  szerint  -962  milliárd  forint,  a  társadalombiztosítás 
alapjainak  tervezett  éves  egyenlege  0,  az  elkülönített  állami  alapok  tervezett  éves 
hiánya  23  milliárd  forint.  Az  államháztartás  központi  alrendszerének  2014.  évi  985 
milliárd forint összegű pénzforgalmi hiánya a GDP 3,2%-át teszi ki. 
A hiányon kívül a finanszírozásnak az egyéb  nettó finanszírozási igényt is biztosítani 
kell,  ami  2014-ben  207  milliárd  forintot  tesz  ki,  ami  az  európai  uniós  transzferek 
egyenlegéből és egyes vagyonvásárlásokból adódik. 
 
A nettó finanszírozási igény alakulása 2014-ben 
 
 

mrd HUF  
Központi költségvetés egyenlege 
-962 
Társadalombiztosítási Alapok egyenlege 

Elkülönített Alapok egyenlege 
-23 
A központi alrendszer pénzforgalmi hiánya 
-985 
Egyéb nettó finanszírozási igény (EU, tőkeműveletek) 
-207 
Teljes nettó finanszírozási igény  
-1.192 
  
2.  Törlesztések 
 
2014-ben  a  törlesztések  összege  várhatóan  6679  milliárd  forint  lesz  az  éven  belüli 
lejáratú  adósság  többszöri  megújítását  kiszűrő  OECD  mutató  szerint.  Ebből  a  forint 
törlesztések 4694 milliárd forintot, míg a devizatörlesztések 1985 milliárd forintot (6,4 
milliárd EUR) tesznek ki1. A forinttörlesztéseken belül a kötvénytörlesztések összege 
1220 milliárd forint, ami mintegy 195 milliárd forint már megvalósult, illetve tervezett 
eredetileg  2015-ben  lejáró  kötvény-visszavásárlást  is  tartalmaz,  ami  a  jövő  évi 
lejáratokat csökkenti. 2014-ben a forint hitelek tervezett lejárata 216 milliárd forintot 
tesz  ki, amely  tartalmazza  a  februárban  átvállalt önkormányzati hitelek egy részének 
már  megvalósult  előtörlesztését  is.  A  nemzetközi  devizakötvény  törlesztések  2,7 
milliárd  eurót,  az  Európai  Bizottságtól  2009-ben  lehívott  hitel  esedékes  törlesztése  2 
milliárd  eurót,  a  belföldi  devizakötvény  törlesztése  0,9  milliárd  eurót,  míg  a 
                                                 
1 A januárban publikált tervhez képest az év elején megnövekedett P€MÁK állományból az óvatosság elve 
alapján nagyobb visszaváltással számolt az ÁKK, illetve az átvállalt önkormányzati devizahitelek esedékes 
törlesztései is jelentkeznek. 
 


Nemzetközi Fejlesztési Intézményektől felvett, illetve átvállalt  hitelek  törlesztése  0,8 
milliárd eurót tesz ki.  
 
 
A bruttó lejáratok alakulása 2014-ben (milliárd forint) 
 
 
Nettó mutató (OECD) 
Forint törlesztés 
4.694 
   Államkötvény 
1.220 
   Lakossági állampapírok 
1.353 
   Diszkont kincstárjegyek 
1.905 
   Forint hitel 
216 
Deviza törlesztés 
1.985 
   Nemzetközi kötvény és EB hitel 
1.489 
   Belföldi devizakötvény 
260 
   NFI és egyéb hitel 
236 
Törlesztések összesen 
6.679 
 
 
3.  Bruttó kibocsátás 2014-ben 
 
A  2014.  évi  teljes  bruttó  kibocsátás  tervezett  összege  7920  milliárd  forint.  A  bruttó 
kibocsátáson  belül  6820  milliárd  forintot  (86%)  a  forintkibocsátások,  1100  milliárd 
forintot  (14%)  (3,6  milliárd  EUR)  a  deviza-kibocsátások  és  -hitelfelvételek 
képviselnek. 
A bruttó kibocsátás alakulása 2014-ben (milliárd forint) 
 
Nettó mutató (OECD) 
Forint kibocsátás 
6.820 
   Államkötvény 
2.434 
   Lakossági állampapírok 
1.960 
   Diszkont kincstárjegyek 
2.202 
   Forint hitelek 
224 
Deviza kibocsátás 
1.100 
   Nemzetközi kötvény 
679 
    Letelepedési kötvény és Prémium Euró Magyar Államkötvény 
375 
   NFI hitel 
46 
Kibocsátás összesen 
7.920 
 
A forint államkötvények aukciós értékesítése a tervek szerint  2321  milliárd forintot 
tesz ki, ami tartalmazza a már  megvalósult aukciós és nem-kompetitív értékesítést is. 
Ennek  futamidő  szerinti  megoszlása  a  korábbi  évhez  hasonlóan  alakul,  azzal  a 
különbséggel,  hogy  az  ÁKK  a  változó  kamatozású  államkötvények  esetében  a 
 



korábban  prognosztizáltnál  lényegesen  megnövekedett  keresletre  számít,  ezért  ezek 
értékesítését a korábbi tervekhez képest megemelte.  
A bruttó államkötvény-értékesítés futamidő szerinti 
megoszlása
Változó
17%
3 éves
15 éves
38%
2%
10 éves
15%
5 éves
28%
 
 
A  kibocsátásra  kerülő  államkötvények  várhatóan  a  következő  összegben  kerülnek 
értékesítésre: 
 A tervezett 2014. évi aukciós államkötvény-értékesítés 
 
Futamidő 
Összes értékesítés (mrd Ft) 
3 éves (fix) 
873 
Változó kamatozású kötvények 
398 
5 éves (fix) 
646 
10 éves 
344 
15 éves 
60 
Összesen 
2.321 
 
 
A 3 és 10 éves futamidőn új kötvénysorozatot bocsátott ki az ÁKK 2014-ben, míg az 5 
és  15  éves  futamidőn  egy  már  korábban  kibocsátott  kötvénysorozat  értékesítésére 
került  sor.  A  változó  kamatozású  államkötvényből  a  2013-ban  is  értékesített  sorozat 
mellett egy új, BUBOR-hoz kötött kamatozású kötvényt is értékesít az ÁKK 2014-ben 
a  változó  kamatozású  kötvények  iránt  megnövekedett  keresletre  reagálva.  A  változó 
kamatozású kötvények értékesítése az eddigi gyakorlathoz képest sűrűbben, kéthetente 
egy  alkalommal,  a  12  hónapos  diszkontkincstárjegy  értékesítésének  napján  történik. 
Az aukciós naptárban továbbra is csak a kötvény aukciók napja kerül feltüntetésre, az 
értékesített futamidőket az ÁKK piaci konzultációt követően az aukció hetén határozza 
meg.  
 


Az  egyenletes  államkötvény  kibocsátás  támogatása,  az  államkötvény  lejáratok 
kezelése  és  a  befektetők  számára  a  kötvény  megújítás  elősegítése  céljából  az  ÁKK 
visszavásárlásokat  és  csereaukciókat  alkalmaz,  melyek  ütemezése  és  lebonyolítása 
2014-ben is az előző év(ek)ben alkalmazott rendnek megfelelően történik. 
A  Nemzetközi  Fejlesztési  Intézmények  által  nyújtott  projektfinanszírozó  hitelek 
tervezett összege 850  millió euró, amelyből 700 millió eurót forintban tervez lehívni 
az ÁKK. 
A tervek szerint 2014-ben a deviza lejáratokat részben a devizakibocsátások (beleértve 
a  2013-as  előfinanszírozást)  és  részben  forintkibocsátások  finanszírozzák.  Összesen 
6,4  milliárd  euró  devizalejárat  esedékes  2014-ben,  amelyből  1,5  milliárd  euró  már 
2013-ban  előfinanszírozásra  került.  A  Nemzetközi  Fejlesztési  Intézmények  által 
nyújtott  projektfinanszírozó  hitelekből  150  millió  eurót  tervez  devizában  lehívni  az 
ÁKK  2014-ben.  Ezen  kívül  2,2  milliárd  eurónyi  piaci  devizakötvény  kibocsátásra 
került sor márciusban. Ezen felül a Letelepedési kötvény és a belföldi Prémium Euró 
Magyar  Államkötvény  értékesítését  1,2  milliárd  euró  összegben  tervezi  az  ÁKK, 
amelynek 83%-a már az első negyedévben megvalósult. 
 
4. Nettó finanszírozás 
 
2014-ben a várható kereslet alapján a tervezett nettó kibocsátás összege 1241 milliárd 
forint
,  amelyből  2126  milliárd  forint  (171%)  a  nettó  forint  kibocsátás,  -885  milliárd 
forint (-71%) pedig a nettó deviza kibocsátás.  
 
Az ÁKK a finanszírozás során az utóbbi években kialakult gyakorlatnak megfelelően 
a  ténylegesen  kibocsátott  mennyiség  és  szerkezet  meghatározásakor  fokozottan 
figyeli a kereslet alakulását, így a piaci helyzet függvényében változhat a kibocsátás 
szerkezete.  A  nettó  finanszírozási  igényt  kismértékben  (49  milliárd  forinttal) 
meghaladó nettó kibocsátás a 2013. év végén fennálló repó állományt csökkenti. 

 
A  2014.  évi  tervezett  nettó  forint  állampapír-kibocsátás  2126  milliárd  forint.  Ezen 
belül  a  nettó  piaci  kötvény  kibocsátás  1214  milliárd  forint,  azaz  a  nettó  forint 
kibocsátás  több  mint  fele  hosszú  futamidejű.  A  lakossági  állampapírok  állománya  a 
2012-től  megfigyelhető  dinamikus  emelkedést  folytatva  várhatóan  607  milliárd 
forinttal növekedik, amiből több mint 100 milliárd forint a nettó lakossági kötvény és 
500  milliárd  a  lakossági  kincstárjegy  kibocsátás.  Ez  alacsonyabb  mint  a  2013.  évi 
tényleges  értékesítés,  ami  az  óvatosság  elvét  mutatja.  Az  éven  belüli  diszkont 
kincstárjegyek  állománya  297  milliárd  forinttal  emelkedik.  Amennyiben  a  lakossági 
értékesítés  vagy  a  változó  kamatozású  államkötvények  értékesítése  kedvezőbb  a 
tervezettnél, akkor a diszkont kincstárjegyek állománya kisebb mértékben emelkedhet. 
2014-ben  a  nettó  forinthitel  felvétel  az  NFI  hitelek  egy  részének  forintban  történő 
lehívásának  (224  milliárd  forint)  valamint  a  216  milliárd  forintos  törlesztések 
következtében 8 milliárd forint. 
 


Összesen  6,4  milliárd  euró  devizalejárat  esedékes  2014-ben.  Az  összesen  bruttó  3,6 
milliárd  eurós  deviza  forrásbevonás  -2,8  milliárd  euró  (-885  milliárd  forint)  nettó 
kibocsátást jelent. 
A 2014-re tervezett 1241 milliárd forint nettó kibocsátás 
szerkezete
1 500
1 000
tnir 500
fo dráil 0
li
m

-500
Forint hitel
Forint kötvény
Diszkont 
Lakosság
Devizakibocsátás
Kincstárjegy
-1 000
 
 
5. Államadósság kezelési stratégia 2014-ben 
 
Az  államadósság-kezelés  célja  a  költségvetés  finanszírozási  igényének  hosszú  távon 
minimális  költséggel  és  elfogadható  kockázatok  vállalása  mellett  egységes 
szemléletben  történő  finanszírozása.  Ezen  általános  célt  az  adósságkezelő 
teljesítménymutatók,  benchmarkok  kitűzésével  számszerűsíti.  2014-ben  az  ÁKK  a 
következő benchmarkok keretei között tervezi az adósság kezelését: 
 
  Devizaösszetétel: Az összes adósságon belül a devizaadósság aránya maximum 
45% lehet, és cél, hogy ez fokozatosan csökkenjen. A csökkenő devizaadósság 
arányt a nettó finanszírozási igény forint kibocsátásokkal történő finanszírozása 
biztosítja,  az  ÁKK  ugyanakkor  -  amikor  a  kedvező  forintpiaci  keresletet 
lehetővé  teszi  -  törekszik  arra,  hogy  a  devizaadósság  arányának  csökkenése 
minél  nagyobb  mértékű  legyen.  2014  eddig  eltelt  időszakában  a  forint 
állampapírok iránti kereslet rendkívül magas volt, így a finanszírozás jelentősen 
emelni tudta az értékesítést. Emiatt a tervek szerint a 2014 januárban publikált 
finanszírozási  tervben  szereplőnél  nagyobb  összegű  lehet  a  lejáró 
devizaadósságból a forintból finanszírozott rész.  
 
  A  devizaportfolió  devizális  összetétele:  100%  euró  az  árfolyam-fedezeti 
ügyleteket  (swapokat)  követően  (legfeljebb  5%-os  eltéréssel)  a  deviza-
keresztárfolyamok mozgásából eredő kockázatok csökkentése érdekében. 
 
  Kamatösszetétel:  A  forintadósságon  belül  a  fix  kamatozású  adósság  kitűzött 
aránya  61-83%,  a  változó  kamatozású  adósságé  17-39%.  A  devizaadósságon 
belül a fix kamatozású elemek optimális aránya 66%, a változó kamatozásúaké 
34% (legfeljebb 5%-os eltéréssel). 
 


 
  Duráció:  Az  adósság  megújítási  kockázatának  elfogadható  szinten  tartása 
érdekében cél a forintadósság durációjának 2,5 év +/- 0,5 éves sávban történő 
tartása. 
 
  Likviditás:  A  Kincstári  Egységes  Számla  (KESZ)  egyenlegének  mindenkori 
biztonságos szintjét célozza a KESZ minimális állományának meghatározása és 
a napvégi KESZ-egyenleg lehetőség szerint e fölött tartása.    
 
Az államadósság szerkezetre vonatkozó első öt benchmark esetében az adósságkezelés 
a  háromhavi  mozgóátlag  alakulását  veszi  figyelembe  tevékenysége  során  annak 
érdekében,  hogy  az  esetleges  egyedi,  átmeneti  hatással  bíró,  esetenként  sokkszerű 
piaci  mozgások  ne  kényszerítsék  az  adósságkezelést  hosszú  távon  indokolatlan 
reakciókra. 
A  nemzetközi  piaci  kockázatok  miatt  továbbra  is  kiemelt  cél  a  megfelelő  biztonsági 
tartalékok  képzése  és  az  alternatív  finanszírozási  csatornák  biztosítása.  2014-ben  így 
az ÁKK növelte a forint KESZ-en tartott biztonsági tartalék szintjét. Ezen túl stand-by 
hitelkeretek  is  rendelkezésre  állnak.  Ez  azt  is  jelenti,  hogy  több  aluljegyzett  aukció 
esetén  is  biztosított  a  finanszírozás.  Mindezen  eszközök  összességükben  kellő 
finanszírozási biztonságot nyújtanak.  
 
6. További információk 
 
Jelen kiadvány a 2014. április végéig megismert tényezőkkel, eseményekkel számolt. 
Ezen időszakban a forint állampiaci kereslet  és értékesítés olyan  mértékben változott 
meg, ami a  stratégiai alapelvekben foglalt devizaadósság arány csökkentési cél  miatt 
lehetségessé tette a finanszírozás összetételének megváltoztatását. Ennek az érdekeltek 
(befektetők,  piaci  szereplők,  közvélemény)  számára  történő  bemutatás  miatt  volt 
szükséges az Éves Finanszírozási kiadvány aktualizálása.  
A  2014.  évi  tervszámok  a  finanszírozási  szükséglet  és  a  forrásbevonások 
megvalósulásától  függően  változhatnak  az  év  során.  A  finanszírozási  szerkezet 
esetlegesen szükséges módosításai azonban nem érintik a fix kibocsátási naptárat (lásd 
a  következő  fejezetben),  az  alkalmazott  eszközök  körét  és  az  ÁKK  Zrt.  stratégiai 
célkitűzéseit és stratégiai magatartását a piacokon. 
Az  ÁKK  Zrt.  honlapján  (www.akk.hu)  és  rendszeres  kiadványaiban,  jelentéseiben 
(havi  és  negyedéves  tájékoztatók,  monitoring  jelentés)  folyamatosan  figyelemmel 
kísérhető  a  finanszírozási  műveletek,  a  finanszírozási  igény  és  az  államadósság 
alakulása.  Az  ÁKK  Zrt.  a  honlapján  minden  hónap  15.  napjáig  bezárólag  közli  a 
rákövetkező 3 hónap részletes forintpiaci kibocsátási tervét, mely magában foglalja az 
adott  időszakban  az  egyes  futamidőkön  összesen  értékesíteni  tervezett  forint 
állampapír-mennyiségeket. 
 


7. Kibocsátási naptár 
Fix kamatozású államkötvény kibocsátási naptár 2014-ben 
Név 
Aukció napja 
Pénzügyi teljesítés 
MÁK 
2014.01.09 
2014.01.15 
  
2014.01.23 
2014.01.29 
  
2014.02.06 
2014.02.12 
  
2014.02.20 
2014.02.26 
  
2014.03.06 
2014.03.12 
  
2014.03.20 
2014.03.26 
  
2014.04.03 
2014.04.09 
  
2014.04.17 
2014.04.23 
  
2014.04.30 
2014.05.07 
  
2014.05.15 
2014.05.21 
  
2014.05.29 
2014.06.04 
  
2014.06.12 
2014.06.18 
  
2014.06.26 
2014.07.02 
  
2014.07.10 
2014.07.16 
  
2014.07.24 
2014.07.30 
  
2014.08.07 
2014.08.13 
  
2014.08.21 
2014.08.27 
  
2014.09.04 
2014.09.10 
  
2014.09.18 
2014.09.24 
  
2014.10.02 
2014.10.08 
  
2014.10.16 
2014.10.22 
  
2014.10.30 
2014.11.05 
  
2014.11.13 
2014.11.19 
  
2014.11.27 
2014.12.03 
  
2014.12.11 
2014.12.17 
Változó kamatozású államkötvény kibocsátási naptár 2014-ben 
Név 
Aukció napja 
Pénzügyi teljesítés 
MÁK 
2014.01.16 
2014.01.22 
  
2014.02.13 
2014.02.19 
  
2014.03.13 
2014.03.19 
  
2014.03.27 
2014.04.02 
  
2014.04.10 
2014.04.16 
  
2014.04.24 
2014.04.30 
  
2014.05.08 
2014.05.14 
  
2014.05.22 
2014.05.28 
  
2014.06.05 
2014.06.11 
  
2014.06.19 
2014.06.25 
  
2014.07.03 
2014.07.09 
  
2014.07.17 
2014.07.23 
  
2014.07.31 
2014.08.06 
  
2014.08.14 
2014.08.21 
  
2014.08.28 
2014.09.03 
  
2014.09.11 
2014.09.17 
  
2014.09.25 
2014.10.01 
  
2014.10.09 
2014.10.15 
  
2014.11.06 
2014.11.12 
  
2014.11.20 
2014.11.26 
  
2014.12.04 
2014.12.10 
  
2014.12.18 
2014.12.23 
 
 


12 hónapos diszkont kincstárjegyek kibocsátási naptára 2014-ben 
Név 
Aukció napja 
Pénzügyi teljesítés 
Lejárat 
D141126 
2014.01.02 
2014.01.08 
2014.11.26 
D141126 
2014.01.16 
2014.01.22 
2014.11.26 
D150121 
2014.01.30 
2014.02.05 
2015.01.21 
D150121 
2014.02.13 
2014.02.19 
2015.01.21 
D150121 
2014.02.27 
2014.03.05 
2015.01.21 
D150121 
2014.03.13 
2014.03.19 
2015.01.21 
D150401 
2014.03.27 
2014.04.02 
2015.04.01 
D150401 
2014.04.10 
2014.04.16 
2015.04.01 
D150401 
2014.04.24 
2014.04.30 
2015.04.01 
D150401 
2014.05.08 
2014.05.14 
2015.04.01 
D150527 
2014.05.22 
2014.05.28 
2015.05.27 
D150527 
2014.06.05 
2014.06.11 
2015.05.27 
D150527 
2014.06.19 
2014.06.25 
2015.05.27 
D150527 
2014.07.03 
2014.07.09 
2015.05.27 
D150722 
2014.07.17 
2014.07.23 
2015.07.22 
D150722 
2014.07.31 
2014.08.06 
2015.07.22 
D150722 
2014.08.14 
2014.08.20 
2015.07.22 
D150722 
2014.08.28 
2014.09.03 
2015.07.22 
D150916 
2014.09.11 
2014.09.17 
2015.09.16 
D150916 
2014.09.25 
2014.10.01 
2015.09.16 
D150916 
2014.10.09 
2014.10.15 
2015.09.16 
D150916 
2014.10.22 
2014.10.29 
2015.09.16 
D151111 
2014.11.06 
2014.11.12 
2015.11.11 
D151111 
2014.11.20 
2014.11.26 
2015.11.11 
D151111 
2014.12.04 
2014.12.10 
2015.11.11 
D151223 
2014.12.18 
2014.12.23 
2015.12.23 
 
A 3 hónapos diszkont kincstárjegyek aukciója minden kedden, pénzügyi teljesítésük az aukciót 
követő héten szerdán van. 

Likviditási  diszkont  kincstárjegyek  aukciója  jellemzően  hétfői  napon  van,  pénzügyi  teljesítése 
szerdai napon, a kibocsátó döntése szerint. 

 
 
 
10