MÓDOSÍTOTT
FINANSZÍROZÁSI KIADVÁNY
2014
BUDAPEST, 2014. május
Tartalom
1. Nettó finanszírozási igény
2. Törlesztések
3. Bruttó kibocsátások
4. Nettó finanszírozás
5. Adósságkezelési stratégia
6. További információk
7. Kibocsátási naptár
1. Nettó finanszírozási igény 2014-ben
2014-ben a tervek szerint a nettó finanszírozási igény
1192 milliárd forint lesz. A
tervezett finanszírozási igény
az államháztartás központi alrendszerének
pénzforgalmi hiányából, valamint
egyéb nettó finanszírozási tételekből tevődik
össze.
A központi alrendszer hiánya a
központi költségvetés, a
társadalombiztosítás
pénzügyi alapjai és az
elkülönített állami pénzalapok adott évi egyenlegének
összege. A finanszírozás szempontjából a tényleges pénzmozgásokon alapuló
pénzforgalmi hiányadatok az irányadók. 2014-ben a központi költségvetés
pénzforgalmi egyenlege a tervek szerint -962 milliárd forint, a társadalombiztosítás
alapjainak tervezett éves egyenlege 0, az elkülönített állami alapok tervezett éves
hiánya 23 milliárd forint. Az államháztartás központi alrendszerének 2014. évi 985
milliárd forint összegű
pénzforgalmi hiánya a GDP 3,2%-át teszi ki.
A hiányon kívül a finanszírozásnak az egyéb nettó finanszírozási igényt is biztosítani
kell, ami 2014-ben 207 milliárd forintot tesz ki, ami az európai uniós transzferek
egyenlegéből és egyes vagyonvásárlásokból adódik.
A nettó finanszírozási igény alakulása 2014-ben
mrd HUF
Központi költségvetés egyenlege
-962
Társadalombiztosítási Alapok egyenlege
0
Elkülönített Alapok egyenlege
-23
A központi alrendszer pénzforgalmi hiánya
-985
Egyéb nettó finanszírozási igény (EU, tőkeműveletek)
-207
Teljes nettó finanszírozási igény
-1.192
2. Törlesztések
2014-ben a törlesztések összege várhatóan
6679 milliárd forint lesz az éven belüli
lejáratú adósság többszöri megújítását kiszűrő OECD mutató szerint. Ebből a forint
törlesztések 4694 milliárd forintot, míg a devizatörlesztések 1985 milliárd forintot (6,4
milliárd EUR) tesznek ki1. A forinttörlesztéseken belül a kötvénytörlesztések összege
1220 milliárd forint, ami mintegy 195 milliárd forint már megvalósult, illetve tervezett
eredetileg 2015-ben lejáró kötvény-visszavásárlást is tartalmaz, ami a jövő évi
lejáratokat csökkenti. 2014-ben a forint hitelek tervezett lejárata 216 milliárd forintot
tesz ki, amely tartalmazza a februárban átvállalt önkormányzati hitelek egy részének
már megvalósult előtörlesztését is. A nemzetközi devizakötvény törlesztések 2,7
milliárd eurót, az Európai Bizottságtól 2009-ben lehívott hitel esedékes törlesztése 2
milliárd eurót, a belföldi devizakötvény törlesztése 0,9 milliárd eurót, míg a
1 A januárban publikált tervhez képest az év elején megnövekedett P€MÁK állományból az óvatosság elve
alapján nagyobb visszaváltással számolt az ÁKK, illetve az átvállalt önkormányzati devizahitelek esedékes
törlesztései is jelentkeznek.
3
Nemzetközi Fejlesztési Intézményektől felvett, illetve átvállalt hitelek törlesztése 0,8
milliárd eurót tesz ki.
A bruttó lejáratok alakulása 2014-ben (milliárd forint)
Nettó mutató (OECD)
Forint törlesztés
4.694
Államkötvény
1.220
Lakossági állampapírok
1.353
Diszkont kincstárjegyek
1.905
Forint hitel
216
Deviza törlesztés
1.985
Nemzetközi kötvény és EB hitel
1.489
Belföldi devizakötvény
260
NFI és egyéb hitel
236
Törlesztések összesen
6.679
3. Bruttó kibocsátás 2014-ben
A 2014. évi teljes bruttó kibocsátás tervezett összege
7920 milliárd forint. A bruttó
kibocsátáson belül 6820 milliárd forintot (86%) a forintkibocsátások, 1100 milliárd
forintot (14%) (3,6 milliárd EUR) a deviza-kibocsátások és -hitelfelvételek
képviselnek.
A bruttó kibocsátás alakulása 2014-ben (milliárd forint)
Nettó mutató (OECD)
Forint kibocsátás
6.820
Államkötvény
2.434
Lakossági állampapírok
1.960
Diszkont kincstárjegyek
2.202
Forint hitelek
224
Deviza kibocsátás
1.100
Nemzetközi kötvény
679
Letelepedési kötvény és Prémium Euró Magyar Államkötvény
375
NFI hitel
46
Kibocsátás összesen
7.920
A forint államkötvények aukciós értékesítése a tervek szerint
2321 milliárd forintot tesz ki, ami tartalmazza a már megvalósult aukciós és nem-kompetitív értékesítést is.
Ennek futamidő szerinti megoszlása a korábbi évhez hasonlóan alakul, azzal a
különbséggel, hogy az ÁKK a változó kamatozású államkötvények esetében a
4
korábban prognosztizáltnál lényegesen megnövekedett keresletre számít, ezért ezek
értékesítését a korábbi tervekhez képest megemelte.
A bruttó államkötvény-értékesítés futamidő szerinti
megoszlása
Változó
17%
3 éves
15 éves
38%
2%
10 éves
15%
5 éves
28%
A kibocsátásra kerülő államkötvények várhatóan a következő összegben kerülnek
értékesítésre:
A tervezett 2014. évi aukciós államkötvény-értékesítés
Futamidő
Összes értékesítés (mrd Ft)
3 éves (fix)
873
Változó kamatozású kötvények
398
5 éves (fix)
646
10 éves
344
15 éves
60
Összesen
2.321
A 3 és 10 éves futamidőn új kötvénysorozatot bocsátott ki az ÁKK 2014-ben, míg az 5
és 15 éves futamidőn egy már korábban kibocsátott kötvénysorozat értékesítésére
került sor. A változó kamatozású államkötvényből a 2013-ban is értékesített sorozat
mellett egy új, BUBOR-hoz kötött kamatozású kötvényt is értékesít az ÁKK 2014-ben
a változó kamatozású kötvények iránt megnövekedett keresletre reagálva. A változó
kamatozású kötvények értékesítése az eddigi gyakorlathoz képest sűrűbben, kéthetente
egy alkalommal, a 12 hónapos diszkontkincstárjegy értékesítésének napján történik.
Az aukciós naptárban továbbra is csak a kötvény aukciók napja kerül feltüntetésre, az
értékesített futamidőket az ÁKK piaci konzultációt követően az aukció hetén határozza
meg.
5
Az egyenletes államkötvény kibocsátás támogatása, az államkötvény lejáratok
kezelése és a befektetők számára a kötvény megújítás elősegítése céljából az ÁKK
visszavásárlásokat és csereaukciókat alkalmaz, melyek ütemezése és lebonyolítása
2014-ben is az előző év(ek)ben alkalmazott rendnek megfelelően történik.
A Nemzetközi Fejlesztési Intézmények által nyújtott projektfinanszírozó hitelek
tervezett összege 850 millió euró, amelyből 700 millió eurót forintban tervez lehívni
az ÁKK.
A tervek szerint 2014-ben a deviza lejáratokat részben a devizakibocsátások (beleértve
a 2013-as előfinanszírozást) és részben forintkibocsátások finanszírozzák. Összesen
6,4 milliárd euró devizalejárat esedékes 2014-ben, amelyből 1,5 milliárd euró már
2013-ban előfinanszírozásra került. A Nemzetközi Fejlesztési Intézmények által
nyújtott projektfinanszírozó hitelekből 150 millió eurót tervez devizában lehívni az
ÁKK 2014-ben. Ezen kívül 2,2 milliárd eurónyi piaci devizakötvény kibocsátásra
került sor márciusban. Ezen felül a Letelepedési kötvény és a belföldi Prémium Euró
Magyar Államkötvény értékesítését 1,2 milliárd euró összegben tervezi az ÁKK,
amelynek 83%-a már az első negyedévben megvalósult.
4. Nettó finanszírozás
2014-ben a várható kereslet alapján a tervezett nettó kibocsátás összege
1241 milliárd
forint, amelyből 2126 milliárd forint (171%) a nettó forint kibocsátás, -885 milliárd
forint (-71%) pedig a nettó deviza kibocsátás.
Az ÁKK a finanszírozás során az utóbbi években kialakult gyakorlatnak megfelelően
a ténylegesen kibocsátott mennyiség és szerkezet meghatározásakor fokozottan
figyeli a kereslet alakulását, így a piaci helyzet függvényében változhat a kibocsátás
szerkezete. A nettó finanszírozási igényt kismértékben (49 milliárd forinttal)
meghaladó nettó kibocsátás a 2013. év végén fennálló repó állományt csökkenti.
A 2014. évi tervezett nettó forint állampapír-kibocsátás
2126 milliárd forint. Ezen
belül a nettó piaci kötvény kibocsátás
1214 milliárd forint, azaz a nettó forint
kibocsátás több mint fele hosszú futamidejű. A lakossági állampapírok állománya a
2012-től megfigyelhető dinamikus emelkedést folytatva várhatóan 607 milliárd
forinttal növekedik, amiből több mint 100 milliárd forint a nettó lakossági kötvény és
500 milliárd a lakossági kincstárjegy kibocsátás. Ez alacsonyabb mint a 2013. évi
tényleges értékesítés, ami az óvatosság elvét mutatja. Az éven belüli diszkont
kincstárjegyek állománya 297 milliárd forinttal emelkedik. Amennyiben a lakossági
értékesítés vagy a változó kamatozású államkötvények értékesítése kedvezőbb a
tervezettnél, akkor a diszkont kincstárjegyek állománya kisebb mértékben emelkedhet.
2014-ben a nettó forinthitel felvétel az NFI hitelek egy részének forintban történő
lehívásának (224 milliárd forint) valamint a 216 milliárd forintos törlesztések
következtében 8 milliárd forint.
6
Összesen 6,4 milliárd euró devizalejárat esedékes 2014-ben. Az összesen bruttó 3,6
milliárd eurós deviza forrásbevonás
-2,8 milliárd euró (-885 milliárd forint) nettó
kibocsátást jelent.
A 2014-re tervezett 1241 milliárd forint nettó kibocsátás
szerkezete
1 500
1 000
tnir 500
fo dráil 0
li
m
-500
Forint hitel
Forint kötvény
Diszkont
Lakosság
Devizakibocsátás
Kincstárjegy
-1 000
5. Államadósság kezelési stratégia 2014-ben
Az államadósság-kezelés célja a költségvetés finanszírozási igényének hosszú távon
minimális költséggel és elfogadható kockázatok vállalása mellett egységes
szemléletben történő finanszírozása. Ezen általános célt az adósságkezelő
teljesítménymutatók, benchmarkok kitűzésével számszerűsíti. 2014-ben az ÁKK a
következő benchmarkok keretei között tervezi az adósság kezelését:
Devizaösszetétel: Az összes adósságon belül a devizaadósság aránya maximum
45% lehet, és cél, hogy ez fokozatosan csökkenjen. A csökkenő devizaadósság
arányt a nettó finanszírozási igény forint kibocsátásokkal történő finanszírozása
biztosítja, az ÁKK ugyanakkor - amikor a kedvező forintpiaci keresletet
lehetővé teszi - törekszik arra, hogy a devizaadósság arányának csökkenése
minél nagyobb mértékű legyen. 2014 eddig eltelt időszakában a forint
állampapírok iránti kereslet rendkívül magas volt, így a finanszírozás jelentősen
emelni tudta az értékesítést. Emiatt a tervek szerint a 2014 januárban publikált
finanszírozási tervben szereplőnél nagyobb összegű lehet a lejáró
devizaadósságból a forintból finanszírozott rész.
A devizaportfolió devizális összetétele: 100% euró az árfolyam-fedezeti
ügyleteket (swapokat) követően (legfeljebb 5%-os eltéréssel) a deviza-
keresztárfolyamok mozgásából eredő kockázatok csökkentése érdekében.
Kamatösszetétel: A forintadósságon belül a fix kamatozású adósság kitűzött
aránya 61-83%, a változó kamatozású adósságé 17-39%. A devizaadósságon
belül a fix kamatozású elemek optimális aránya 66%, a változó kamatozásúaké
34% (legfeljebb 5%-os eltéréssel).
7
Duráció: Az adósság megújítási kockázatának elfogadható szinten tartása
érdekében cél a forintadósság durációjának 2,5 év +/- 0,5 éves sávban történő
tartása.
Likviditás: A Kincstári Egységes Számla (KESZ) egyenlegének mindenkori
biztonságos szintjét célozza a KESZ minimális állományának meghatározása és
a napvégi KESZ-egyenleg lehetőség szerint e fölött tartása.
Az államadósság szerkezetre vonatkozó első öt benchmark esetében az adósságkezelés
a háromhavi mozgóátlag alakulását veszi figyelembe tevékenysége során annak
érdekében, hogy az esetleges egyedi, átmeneti hatással bíró, esetenként sokkszerű
piaci mozgások ne kényszerítsék az adósságkezelést hosszú távon indokolatlan
reakciókra.
A nemzetközi piaci kockázatok miatt továbbra is kiemelt cél a megfelelő biztonsági
tartalékok képzése és az alternatív finanszírozási csatornák biztosítása. 2014-ben így
az ÁKK növelte a forint KESZ-en tartott biztonsági tartalék szintjét. Ezen túl stand-by
hitelkeretek is rendelkezésre állnak. Ez azt is jelenti, hogy több aluljegyzett aukció
esetén is biztosított a finanszírozás. Mindezen eszközök összességükben kellő
finanszírozási biztonságot nyújtanak.
6. További információk
Jelen kiadvány a 2014. április végéig megismert tényezőkkel, eseményekkel számolt.
Ezen időszakban a forint állampiaci kereslet és értékesítés olyan mértékben változott
meg, ami a stratégiai alapelvekben foglalt devizaadósság arány csökkentési cél miatt
lehetségessé tette a finanszírozás összetételének megváltoztatását. Ennek az érdekeltek
(befektetők, piaci szereplők, közvélemény) számára történő bemutatás miatt volt
szükséges az Éves Finanszírozási kiadvány aktualizálása.
A 2014. évi tervszámok a finanszírozási szükséglet és a forrásbevonások
megvalósulásától függően változhatnak az év során. A finanszírozási szerkezet
esetlegesen szükséges módosításai azonban nem érintik a fix kibocsátási naptárat (lásd
a következő fejezetben), az alkalmazott eszközök körét és az ÁKK Zrt. stratégiai
célkitűzéseit és stratégiai magatartását a piacokon.
Az ÁKK Zrt. honlapján
(www.akk.hu) és rendszeres kiadványaiban, jelentéseiben
(havi és negyedéves tájékoztatók, monitoring jelentés) folyamatosan figyelemmel
kísérhető a finanszírozási műveletek, a finanszírozási igény és az államadósság
alakulása. Az ÁKK Zrt. a honlapján minden hónap 15. napjáig bezárólag közli a
rákövetkező 3 hónap részletes forintpiaci kibocsátási tervét, mely magában foglalja az
adott időszakban az egyes futamidőkön összesen értékesíteni tervezett forint
állampapír-mennyiségeket.
8
7. Kibocsátási naptár
Fix kamatozású államkötvény kibocsátási naptár 2014-ben
Név
Aukció napja
Pénzügyi teljesítés
MÁK
2014.01.09
2014.01.15
2014.01.23
2014.01.29
2014.02.06
2014.02.12
2014.02.20
2014.02.26
2014.03.06
2014.03.12
2014.03.20
2014.03.26
2014.04.03
2014.04.09
2014.04.17
2014.04.23
2014.04.30
2014.05.07
2014.05.15
2014.05.21
2014.05.29
2014.06.04
2014.06.12
2014.06.18
2014.06.26
2014.07.02
2014.07.10
2014.07.16
2014.07.24
2014.07.30
2014.08.07
2014.08.13
2014.08.21
2014.08.27
2014.09.04
2014.09.10
2014.09.18
2014.09.24
2014.10.02
2014.10.08
2014.10.16
2014.10.22
2014.10.30
2014.11.05
2014.11.13
2014.11.19
2014.11.27
2014.12.03
2014.12.11
2014.12.17
Változó kamatozású államkötvény kibocsátási naptár 2014-ben
Név
Aukció napja
Pénzügyi teljesítés
MÁK
2014.01.16
2014.01.22
2014.02.13
2014.02.19
2014.03.13
2014.03.19
2014.03.27
2014.04.02
2014.04.10
2014.04.16
2014.04.24
2014.04.30
2014.05.08
2014.05.14
2014.05.22
2014.05.28
2014.06.05
2014.06.11
2014.06.19
2014.06.25
2014.07.03
2014.07.09
2014.07.17
2014.07.23
2014.07.31
2014.08.06
2014.08.14
2014.08.21
2014.08.28
2014.09.03
2014.09.11
2014.09.17
2014.09.25
2014.10.01
2014.10.09
2014.10.15
2014.11.06
2014.11.12
2014.11.20
2014.11.26
2014.12.04
2014.12.10
2014.12.18
2014.12.23
9
12 hónapos diszkont kincstárjegyek kibocsátási naptára 2014-ben
Név
Aukció napja
Pénzügyi teljesítés
Lejárat
D141126
2014.01.02
2014.01.08
2014.11.26
D141126
2014.01.16
2014.01.22
2014.11.26
D150121
2014.01.30
2014.02.05
2015.01.21
D150121
2014.02.13
2014.02.19
2015.01.21
D150121
2014.02.27
2014.03.05
2015.01.21
D150121
2014.03.13
2014.03.19
2015.01.21
D150401
2014.03.27
2014.04.02
2015.04.01
D150401
2014.04.10
2014.04.16
2015.04.01
D150401
2014.04.24
2014.04.30
2015.04.01
D150401
2014.05.08
2014.05.14
2015.04.01
D150527
2014.05.22
2014.05.28
2015.05.27
D150527
2014.06.05
2014.06.11
2015.05.27
D150527
2014.06.19
2014.06.25
2015.05.27
D150527
2014.07.03
2014.07.09
2015.05.27
D150722
2014.07.17
2014.07.23
2015.07.22
D150722
2014.07.31
2014.08.06
2015.07.22
D150722
2014.08.14
2014.08.20
2015.07.22
D150722
2014.08.28
2014.09.03
2015.07.22
D150916
2014.09.11
2014.09.17
2015.09.16
D150916
2014.09.25
2014.10.01
2015.09.16
D150916
2014.10.09
2014.10.15
2015.09.16
D150916
2014.10.22
2014.10.29
2015.09.16
D151111
2014.11.06
2014.11.12
2015.11.11
D151111
2014.11.20
2014.11.26
2015.11.11
D151111
2014.12.04
2014.12.10
2015.11.11
D151223
2014.12.18
2014.12.23
2015.12.23
A 3 hónapos diszkont kincstárjegyek aukciója minden kedden, pénzügyi teljesítésük az aukciót
követő héten szerdán van.
Likviditási diszkont kincstárjegyek aukciója jellemzően hétfői napon van, pénzügyi teljesítése
szerdai napon, a kibocsátó döntése szerint.
10