Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A 2014. évi költségvetési törvény módosításának előzetes véleményeztetése a Költségvetési Tanáccsal'.

2014. évi …. törvény 
a Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény 
módosításáról 
  1. §   
A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (a 
továbbiakban: Kvtv.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép: 
„(1) Az  Országgyűlés  az  államháztartás  központi  alrendszerének  (a  továbbiakban: 
központi alrendszer) 2014. évi 
a) bevételi főösszegét 15 983 668,7 millió forintban, 
b) kiadási főösszegét 17 120 306,1 millió forintban, 
c) hiányát 1 136 637,4 millió forintban 
állapítja meg.” 
  2. §   
A Kvtv. 23. §-a a következő (23) bekezdéssel egészül ki: 
„(23) A  Kormány  a  LXIII.  Nemzeti  Foglalkoztatási  Alap  fejezet  kiadásai  terhére 
átcsoportosítást  hajthat  végre  más  fejezet  javára  egyes  szakképzési  célok  megvalósítása 
céljából.” 
  3. §   
A Kvtv. 33. § (6)-(9) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek: 
 
„(6) A  nemzetiségi  önkormányzattal  kötött  köznevelési  szerződés  erre  vonatkozó 
rendelkezése  alapján  az  oktatásért  felelős  miniszter  a  nemzetiségi  önkormányzat  által 
fenntartott  kis  létszámú  iskola  köznevelési  feladatai  ellátásának  biztosítása  érdekében  az 
általa  vezetett  minisztérium  költségvetési  fejezetébe  tartozó  előirányzat  terhére  az  (1)-
(3) bekezdésben  meghatározottakon  túl  további  támogatást  nyújthat  a  nemzetiségi 
önkormányzat részére. 
(7) Az Országgyűlés az óvodai, általános iskolai, középfokú iskolai, kollégiumi étkeztetés 
támogatására  a  köznevelési  közfeladatot  ellátó  intézményt  fenntartó  nemzetiségi 
önkormányzat,  nem  állami  felsőoktatási  intézmény,  egyházi  jogi  személy,  vallási 
tevékenységet  végző  szervezet  és  az  Nkt.  2. §  (3) bekezdés  b) pont  bd) alpontja  szerinti 
fenntartó részére az általa biztosított gyermek-, tanulóétkeztetésre tekintettel a 2. melléklet 
III. pont  5. a) alpontjában  meghatározott  támogatással  azonos  összegű  és  azonos  feltételek 
mellett nyújtott támogatást állapít meg. 
(8) Az  átlagbér  alapú  támogatás,  a  működési  támogatás  és  a  (7) bekezdés  szerinti 
támogatás  tényleges  gyermek-,  tanuló  létszám  szerinti  elszámolására  a  költségvetési  évet 
követő év január 31-éig kormányrendeletben meghatározott módon kerül sor. 
(9) Az  átlagbér  alapú  támogatás,  a  működési  támogatás  és  a  (7) bekezdés  szerinti 
támogatás  összesített  egyenlegének  rendezésére  a  központi  költségvetés  végrehajtásáról 
szóló törvényben kerül sor akként, hogy 
a) az  állam,  illetve  a  települési  önkormányzat  által  fenntartott  nevelési-oktatási 
intézményekben és pedagógiai szakszolgálati intézményekben kimutatott – a gyermek- 

és  tanulóétkeztetést  is  figyelembe  vevő  –  éves  összesített  működési  és  felújítási 
kiadást,  valamint  a  fenntartók  működtetéssel  és  intézményfenntartással  kapcsolatos 
kiadásait csökkenteni kell 
aa) az  Áht.  5. §  (1) bekezdése  szerinti  állami  és  települési  önkormányzati 
bevételekkel és 
ab) az  olyan  költségvetési  támogatás  összegével,  amelyhez  a  nemzetiségi 
önkormányzat  és  az  egyházi  jogi  személy  az  állam,  illetve  a  települési 
önkormányzat  által  fenntartott  nevelési-oktatási  intézménnyel,  pedagógiai 
szakszolgálati intézménnyel azonos feltételek mellett hozzájuthat és 
b) az a) pontban meghatározott számítás eredményének – az állam, illetve a települési 
önkormányzat  által  fenntartott  nevelési-oktatási  intézménybe  vagy  pedagógiai 
szakszolgálati  intézménybe  járó  –  egy  gyermekre,  tanulóra  jutó  összegéből  a 
(8) bekezdés  szerinti  elszámolást  is  figyelembe  véve  le  kell  vonni  a  kifizetett 
támogatások egy gyermekre, tanulóra jutó együttes összegét.” 
 
  4. §   
(1) A Kvtv. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul. 
(2) A Kvtv. 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul. 
 
  5. §   
A Kvtv. 
a) 11. §  (5) bekezdésében  a  „33. §  (9) és  (13) bekezdésben”  szövegrész  helyébe  a 
„33. § (7) és (13) bekezdésében” szöveg, 
b) 2.  melléklet  I.  pont  1.  alpont  a)  alpontjában  a  „nyolcadik”  szövegrész  helyébe  a 
„hetedik”szöveg, 
c) 2. melléklet IV. pont 1. alpontjában a „17 853,7 millió forint” szövegrész helyébe a 
„17 912,6 millió forint” szöveg, 
d) 2. melléklet IV. pont 1. alpont h) alpont hb) alpontjában az „1 060 076 Ft/település” 
szövegrész helyébe a „1 060 760 Ft/település” szöveg, 
e) 3.  melléklet  17.  pontjában  a  „hónapjának  25-éig”  szövegrész  helyébe  a 
„hónapjában” szöveg, 
f) 9. melléklet III. pont 7. alpont a) alpontjában a „33. § (1), (2), (9) és (13) bekezdése” 
szövegrész helyébe a „33. § (1), (2), (7) és (13) bekezdése”szöveg, 
g) 9.  melléklet  III.  pont  7.  alpont  b)  alpontjában  a  „33.  §  (1),  (2),  (9)  és  (13) 
bekezdése” szövegrész helyébe a „33. § (1), (2), (7) és (13) bekezdése”szöveg, 
h) 5.  §  (1)–(3)  bekezdésében,  23.  §  (14)  bekezdésében,  48.  §  (3)  bekezdésében,  1. 
melléklet X. fejezetének címében, 1. melléklet X. fejezet 1. címében, 5. mellékletébe 
foglalt  táblázat  4.  és  99a.  sorában  és  10.  mellékletében  a  „Közigazgatási  és 
Igazságügyi” szövegrész helyébe az „Igazságügyi” szöveg, 
i) 23.  §  (8)  és  (18)  bekezdésében,  1.  melléklet  XVIII.  fejezetének  címében  és  1. 
melléklet  XVIII.  fejezet  1.  címében  a  „Külügyminisztérium”  szövegrész  helyébe  a 
„Külgazdasági és Külügyminisztérium” szöveg, 

j) 23. § (13) bekezdésében a „Közigazgatási és Igazságügyi” szövegrészek helyébe az 
„Igazságügyi” szöveg, 
k) 51.  §-ában,  70.  §-ában  a  „Vidékfejlesztési”  szövegrészek  helyébe  a 
„Földművelésügyi” szöveg, 
l) 1.  melléklet  XII.  fejezetének  címében,  1.  melléklet  XII.  fejezet  1.  címében,  5. 
mellékletébe  foglalt  táblázat  9.  és  100.  és  121.  sorában  és  10.  mellékletében  a 
„Vidékfejlesztési” szövegrész helyébe a „Földművelésügyi” szöveg 
lép. 
 
  6. §   
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba. 

1. melléklet a 2014. évi …. törvényhez 
A Kvtv. 1. melléklet 
 
1)  
XI. Miniszterelnökség fejezet, 15. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 1. Célelőirányzatok alcím, 14. Friends of Hungary Alapítvány támogatása és 
adomány biztosítása jogcímcsoport sora helyébe a következő rendelkezés lép: 
 
   
 Jog- 
   
 Elő-   Kie- 
   
 Al-   Jog-   Jog-   Elő- 
 FEJEZET 
 2014. évi előirányzat 
(Cím   Al- 
cím-  Jog- 
ir. 
melt   Cím   cím   cím- 
cím  
ir. 
szám   cím   csop.   cím   csop.  előir.    név 
 név  csop.   név  csop. 
 Kiemelt előirányzat neve 
 Kiadás 
 Bevétel 
 Támogatás) 
szám  szám  szám  szám  szám 
név 
név 
The Hungary Initiatives Foundation támogatása és adomány 
 
 
14 
 
 
 
612,4 
 
612,4 
biztosítása 
 
2)  
XLIII.  Az  állami  vagyonnal  kapcsolatos  bevételek  és  kiadások  fejezet,  2.  Az  állami  vagyonnal  kapcsolatos  kiadások  cím,  1.  Felhalmozási  jellegű 
kiadások  alcím,  4.  Állami  tulajdoni  részesedések  növekedését  eredményező  kiadások  jogcímcsoport,  1.  Az  MNV  Zrt.  tulajdonosi  joggyakorlásával 
kapcsolatos kifizetések jogcím sora helyébe a következő rendelkezés lép: 
 
   
 Jog- 
   
 Elő-   Kie- 
   
 Al-   Jog-   Jog-   Elő- 
 FEJEZET 
 2014. évi előirányzat 
(Cím   Al- 
cím-  Jog- 
ir. 
melt   Cím   cím   cím- 
cím  
ir. 
szám   cím   csop.   cím   csop.  előir.    név 
 név  csop.   név  csop. 
 Kiemelt előirányzat neve 
 Kiadás 
 Bevétel 
 Támogatás) 
szám  szám  szám  szám  szám 
név 
név 
Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásával kapcsolatos 
 
 
 

 
 
25 314,0 
 
 
kifizetések 
 
3)  XLIII.  Az  állami  vagyonnal  kapcsolatos  bevételek  és  kiadások  fejezet,  2.  Az  állami  vagyonnal  kapcsolatos  kiadások  cím,  1.  Felhalmozási  jellegű 
kiadások alcím, 4. Állami tulajdoni részesedések növekedését eredményező kiadások jogcímcsoport a következő 3-5. jogcímekkel egészül ki: 
 
   
 Jog- 
   
 Elő-   Kie- 
   
 Al-   Jog-   Jog-   Elő- 
 FEJEZET 
 2014. évi előirányzat 
(Cím   Al- 
cím-  Jog- 
ir. 
melt   Cím   cím   cím- 
cím  
ir. 
szám   cím   csop.   cím   csop.  előir.    név 
 név  csop.   név  csop. 
 Kiemelt előirányzat neve 
 Kiadás 
 Bevétel 
 Támogatás) 
szám  szám  szám  szám  szám 
név 
név 
A F
 
 
 

 
 
őgáz Zrt. részesedésének megvásárlásával kapcsolatos 
77 000,0 
 
 
kiadások 
Az Antenna Hungária Zrt. részesedésének megvásárlásával 
 
 
 

 
 
56 000,0 
 
 
kapcsolatos kiadások 
Az AVE Magyarország Kft. részesedésének megvásárlásával 
 
 
 

 
 
14 000,0 
 
 
kapcsolatos kiadások 

 
4)  XLIII. Az állami vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások fejezet „XLIII. fejezet összesen” sora helyébe a következő rendelkezés lép: 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 (2014. évi előirányzat 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 Kiadás 
 Bevétel 
 Támogatás) 
 
  
  
  
  
  
XLIII. fejezet összesen: 
312 332,0 
193 228,6 
 
 

2. melléklet a 2014. évi …. törvényhez 
 
1. A Kvtv. 2. melléklet I. pont 1. alpont b) alpontja a következő be) alponttal egészül ki: 
(Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása) 
be) Közös szabály: Ha  a Központi Statisztikai Hivatal által, 2012. december 31-i állapotnak 
megfelelően elkészített Országos Statisztikai Adatgyűjtési Programban a bb)-bd) alpont szerinti 
naturális  mutatók  tekintetében  2014.  október  1-jéig  korrekció  történik  és  a  korrigált  adat 
kisebb,  mint  a  támogatást  megalapozó  adat,  a  bb)-bd)  alponthoz  kapcsolódó  támogatásokban 
történő változásokat a kiegészítő szabályok 2. pont b) alpontja szerint kell átvezetni.” 
 
2.  A  Kvtv.  2.  melléklet,  „Kiegészítő  szabályok”  rész  2.  pont  b)  alpontja  helyébe  a  következő 
rendelkezés lép: 
„b) Támogatások évközi módosítása 
Sorszám 
 Adat-
 Támogatás 
 Adatszolgáltatás alapja 
 Finanszírozás 
szolgáltatás 
jogcíme 
kezdő hónapja 
időpontja 
1. 
 2014. 
 I. 2., II. 1., II. 2.   a nem közm
I.2. esetében 
űvel összegyűjtött 
június 1. 
II. 3., 
háztartási szennyvíz becsült évi 
2014. november; 
III. 3., III.4., 
mennyisége (m3) módosítható; az  II.1., II.2., II.3., 
III.5. 
óvodások száma, a vezet
III.3., III.4. a) és 
ői 
órakedvezmény miatti pedagógus  III.5. a) esetében 
többletlétszám, illetve a segít
2014. július; III.4. 
ők 
létszáma, valamint a szociális 
b) és III.5. b) 
jogcímek esetében a becsült éves 
esetében 2014. 
ellátotti adatok módosíthatók;  
augusztus 
 
a III.4. és III.5. jogcímnél a 
becsült éves ellátotti adatok, 
személyi térítési díjból származó 
bevétel és üzemeltetési kiadások 
módosíthatók 
2. 
 2014. 
 I.1., II. 1., II. 2., 
 I.1.bb)-bd) szerinti statisztikai 
 2014. december 
október 15. 
II. 3.,  III. 3., 
adatok központi változása, az 
III. 4. a), III.5. 
óvodások száma, a vezetői 
a) 
órakedvezmény miatti pedagógus 
többletlétszám, illetve a segítők 
létszáma, valamint szociális és 
gyermekétkeztetési jogcímek 
esetében a becsült éves ellátotti 
adatok módosíthatók 
 

Általános indokolás 
A  2014.  január  1-jén  hatályba  lépett  Magyarország  2014.  évi  központi  költségvetéséről 
szóló  törvény  több  ponton  módosításra  szorul,  tekintettel  a  hatálybalépés  óta  meghozott 
kormányzati döntésekre és a törvény alkalmazása során felmerült pontosítási igényekre. 
A  törvénymódosítás  elsősorban  a  Kormány  által  jóváhagyott  stratégiai  jellegű  társasági 
részesedés-vásárlások költségvetési fedezetének megteremtése miatt szükséges. 
Az  Antenna  Hungária  Zrt.,  a  Magyar  Gáz  Tranzit  Zrt.  állami  tulajdonba  vétele,  az  AVE 
Magyarország Kft. és Főgáz Zrt.  megvásárlásának tőkeemelés útján történő finanszírozása 
együttesen 152 milliárd forint összegű kiadási előirányzat megteremtését igénylik. 
Az Antenna Hungária Zrt. a hazai telekommunikációs és műsorszóró szektor meghatározó 
szereplője. Tevékenysége kiterjed az országos földfelszíni televízió- és rádióműsor-szórásra, 
illetve  -szétosztásra,  előfizetéses  televízió  műsorszórásra.  Az  elmúlt  években  a 
telekommunikációs szolgáltatások jelentős fejlesztésének köszönhetően a cégcsoport egyre 
nagyobb szerepet tölt be a távközlés területén is. A társaság visszavásárlásával ismét állami 
tulajdonba  kerül  a  nemzetstratégiai  szempontból  is  jelentős  országos  műsorszórás,  illetve 
szétosztás, összhangban a Nemzeti Infokommunikációs Stratégiával. 
A  Nemzeti  Energiastratégia  alapján  döntő  fontosságú  a  korábbi  években  feladott  állami 
pozíciók  újraépítése.  A  stratégia  céljai  –  köztük  különösen  a  fogyasztók  megfizethető 
energiaellátásának  biztosítása  –  indokolttá  teszik  az  állami  szerepvállalás  megerősítését.  E 
már  megkezdett folyamat következő lépéseként került sor a Főgáz  Zrt.  magánkézben lévő 
49,83%-os  részesedésének  megvásárlására  az  RWE  Gas  International  B.V.-től.  A 
cégvásárlást  az  energiaszektorban  működő  legfontosabb  többségi  állami  tulajdonú  MVM 
Magyar Villamos Művek Zrt. hajtja végre. Ezt követően kerülhet sor a Főgáz Zrt. többségi 
tulajdonának megvásárlására a Fővárosi Önkormányzattól. 
A  hulladékról  szóló  2012.  évi  CLXXXV.  törvény  előírásai  alapján  2014.  január  1-jétől  a 
hulladékgazdálkodási  közszolgáltatás  biztosítása  állami  szervezésbe  került.  A  stratégiai 
változás  részeként  formálódik  egy  magyar  állami  hulladék  közszolgáltató  holding 
felállítása.  A  tavaly  állami  kézbe  került,  jelenlegi  nevén  Nemzeti  Hulladékgazdálkodási 
Szolgáltató  Kft. jelenti ennek bázisát,  mely tevékenységi  körét és  szolgáltatási területét az 
AVE Magyarország cégcsoport megvásárlásával bővíti. 
Az  állami  tulajdonú  társaságok  által  végrehajtandó  cégvásárlások  finanszírozásához  az 
állam biztosít forrást. 
A javaslatban foglalt tranzakciók megvalósítása – a jelenlegi ismeretek szerint – nem érinti 
a 2,9%-os uniós módszertan szerinti hiánycél tarthatóságát. 
A  törvénymódosítás  mindezeken  felül  több  kiemelt  jelentőségű  (pl.  köznevelési, 
gyermekétkezetési) területen kíván átcsoportosítási, illetve pontosítási igényeket megoldani. 
A  köznevelési  intézményrendszer  átalakítását  követően  a  Klebelsberg  Intézményfenntartó 
Központ  (továbbiakban:  KLIK)  intézményeinek  a  Nemzeti  Foglakoztatási  Alap 
(továbbiakban:  NFA)  képzési  alaprészéből  történő  támogatása  korlátozottabb  a  korábbi 
szabályozásban  adott  lehetőségekhez  képest.  Tekintve,  hogy  a  szakképzési  feladatokat 
döntően állami fenntartó látja el, célszerű, hogy e feladatok ellátásához az NFA is nagyobb 
terhet vállaljon. Erre a Kormány részére átcsoportosítási lehetőséget biztosító normaszöveg 
megalkotásával nyílik mód. 

Ezen kívül a módosítás a bevett egyházakat megillető támogatások év végi elszámolási (ún. 
egyenlegrendezési)  módszerének továbbfejlesztésére is javaslatot tesz. Ennek keretében az 
általuk fenntartott köznevelési intézmények működési kiadása részeként kerülnek egységes 
rendszerben figyelembevételre a szakmai és gyermekétkeztetési kiadások és bevételek, ezen 
belül a támogatások egyaránt. Emellett az egyenlegrendezéshez szükséges bevételi tételekre 
való hivatkozás pontosítására is sor kerül. 
Számos,  döntően  egyházi  köznevelési  intézményfenntartó  jelzése  alapján  a  javasolt 
törvénymódosítás megteremti az átjárást a gyermekétkeztetési és a köznevelési jogcímeken 
jutó  támogatások  között  a  felhasználás  és  az  elszámolás  területén  egyaránt,  ezzel  többlet 
költségvetési kiadás nélkül ad megoldást a az érintettek javaslatára. 
A  törvényjavaslat  2.  mellékletében  foglalt  módosítások  a  helyi  önkormányzatoknak  a 
feladat  alapú  finanszírozási  rendszerben  járó  általános  működési  és  kulturális 
támogatásainak,  valamint  egy  központosított  előirányzat  folyósítás  ütemezésének 
pontosítását tartalmazzák a koherencia megteremtése érdekében. 
Végezetül  a  hatályos  törvényben  a  „The  Hungary  Initiatives  Foundation”  szervezet 
megnevezése helytelenül szerepel, a javaslat a helyes névhasználatot kívánja szerepeltetni, 
illetve egyes minisztériumok megnevezése tekintetében összhangot teremt a Magyarország 
minisztériumainak felsorolásáról szóló 2014. évi XX. törvénnyel. 

Részletes indokolás 
  1. §   
A törvényjavaslat számszaki módosításainak átvezetése a főösszegeken. 
  2. §   
Felhatalmazó  rendelkezés  a  Kormány  számára,  hogy  egyes  szakképzési  célok 
megvalósítása  érdekében  a  Nemzeti  Foglalkoztatási  Alap  fejezet  kiadásai  terhére 
átcsoportosítást hajthasson végre. 
  3. §   
A  bevett  egyházakat  megillető  támogatások  év  végi  elszámolási  módszerének 
továbbfejlesztése,  az  átjárás  megteremtése  a  gyermekétkeztetési  és  a  köznevelési 
jogcímeken jutó támogatások között a felhasználás és az elszámolás területén. 
  4. §   
A  módosítások  átvezetése  a  Kvtv.  érintett  mellékletein.  A  számszaki  módosítások 
átvezetése  és  az  érintett  előirányzat  nevének  pontosítása  az  1.  mellékletben,  a  helyi 
önkormányzatoknak  a  feladat  alapú  finanszírozási  rendszerben  járó  általános  működési  és 
kulturális támogatásainak, valamint egy központosított előirányzat folyósítás ütemezésének 
pontosítása a 2. mellékletben. 
  5. §   
Jogtechnikai,  szövegpontosító  és  koherenciát  megteremtő  rendelkezések,  valamint  a 
Magyarország minisztériumainak felsorolásáról szóló 2014. évi XX. törvény rendelkezései 
alapján az érintett minisztériumok megnevezésének módosítása. 
  6. §   
Hatályba léptető rendelkezés.