Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A Magyar Lovassport Szövetségnél végzett ÁSZ átfogó vizsgálat jelentését'.



 
 
 
 
 
 
 
JELENTÉS 
Állami tulajdonú vagyonelemekhez kapcsolódó 
lényeges kötelezettségek ellenőrzése 
 
Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásába és közvetlen kezelése alá 
tartozó egyes idegen helyen tárolt állami tulajdonú vagyonelemek 
tároló szervezet általi megőrzésének és a vagyonelemhez kapcsolódó 
adatszolgáltatás teljesítésének célzott ellenőrzése 
 
2023. 
23058 
 
 
 
 






 
 
 
 
ELLENŐRZÉSI IGAZGATÓSÁG: 
ÁLLAMI VAGYONGAZDÁLKODÁST ELLENŐRZŐ 
IGAZGATÓSÁG 

 
ELLENŐRZÉSI IGAZGATÓ: 
HERCZEGH ZSOLT ellenőrzési igazgató 
 
ELLENŐRZÉSVEZETŐ: 
VEREBESNÉ SZABÓ ERZSÉBET ellenőrzésvezető 
Jelentéseink az interneten a 
 
 
www.asz.hu címen olvashatók. 
 
 
 
IKTATÓSZÁM:  EL-3871-002/2023  
 
TÉMASZÁM: 2681 
 
ELLENŐRZÉS-AZONOSÍTÓ SZÁM: V1025 
 
 

link to page 6 link to page 8 link to page 9 link to page 10 link to page 11 link to page 13 link to page 14 link to page 14 link to page 15 link to page 16 link to page 17 link to page 18








 
 
TARTALOMJEGYZÉK 
  
 
 
  AZ ELLENŐRZÉS ALAPADATAI ........................................................................................... 5 
  AZ ELLENŐRZÉS HATÓKÖRE ÉS TERÜLETE ............................................................... 7 
  ÖSSZEFOGLALÁS ........................................................................................................................ 8 
  AZ ELLENŐRZÉS FÓKUSZKÉRDÉSEI ............................................................................... 9 
  MEGÁLLAPÍTÁSOK .................................................................................................................. 10 
  JAVASLATOK ............................................................................................................................... 12 
  MELLÉKLETEK .......................................................................................................................... 13 
I. sz. melléklet: Értelmező szótár .................................................................................................. 13 
II. sz. melléklet: Az ellenőrzött szervezetek jegyzéke ................................................................ 14 
III. sz. melléklet: Ellenőrzési kritériumok ................................................................................... 15 
  FÜGGELÉK: ÉSZREVÉTELEK ............................................................................................. 16 
  RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE .................................................................................................... 17 
 
 



 
 
AZ ELLENŐRZÉS ALAPADATAI 
 
AZ ELLENŐRZÉS CÉLJA 
  
Az ellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy az MNV Zrt.1 tulajdonosi joggyakorlásába és közvetlen 
kezelése alá tartozó egyes idegen helyen tárolt állami tulajdonú vagyonelemek megőrzését a vagyonelemet 
birtokló  (tároló)  szervezet  biztosította-e,  a  vagyonelemhez  kapcsolódó  adatszolgáltatást,  nyilatkozatot  az 
MNV  Zrt.  felé  megtette-e,  a  nyilvántartott  adatok  eltérése  és/vagy  a  vagyontárgy  hiánya  esetén  tett-e 
intézkedéseket. 
 
AZ ELLENŐRZÉS TÍPUSA 
  
Megfelelőségi ellenőrzés 
 
AZ ELLENŐRZÖTT IDŐSZAK 
  
2021. január 1-2023. június 30. 
  
AZ ELLENŐRZÉS TÁRGYA 
  
Az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásába és közvetlen kezelése alá tartozó egyes idegen helyen tárolt 
állami tulajdonú vagyonelemek megőrzése és a vagyonelemhez kapcsolódó adatszolgáltatás, nyilatkozattétel, 
a nyilvántartott adatok eltérése és/vagy a vagyontárgy hiánya esetén tett intézkedések. 
Az ellenőrzés kiterjedt minden olyan körülményre és adatra, amely az ÁSZ2 jogszabályban meghatározott 
feladatainak  teljesítéséhez,  valamint  a  program  végrehajtása  folyamán  felmerült  újabb  összefüggések 
feltárásához szükséges. 
  
AZ ELLENŐRZÉS JOGALAPJA 
  
Az ellenőrzés jogszabályi alapját az ÁSZ tv.3 1. § (3) bekezdése és 5. § (4) bekezdés a) pontja képezték. 
  
AZ ELLENŐRZÉS MÓDSZERE 
  
Az  ellenőrzés  végrehajtása  a  nemzetközi  standardokat  irányadónak  tekintve  az  ellenőrzési  program 
szempontjai,  az  ellenőrzött  időszakban  hatályos  jogszabályok,  az  ellenőrzés  szakmai  szabályok  és 
módszertanok figyelembevételével történt. 
Az ellenőrzési kérdések megválaszolásához szükséges bizonyítékok megszerzése az ellenőrzött szervezet 
által  rendelkezésre  bocsátott  dokumentumokra  és  adatokra  alapozva,  továbbá  szemle  (szemrevételezés), 
kérdésfeltevés (információkérés), valamint interjú útján történt. 


Az ellenőrzés alapadatai 
Az ellenőrzési bizonyítékként felhasználható adatforrások közé tartoztak az ellenőrzési program részletes 
szempontjainál felsorolt adatforrások, valamint minden egyéb – az ellenőrzés folyamán feltárt, az ellenőrzés 
szempontjából információt tartalmazó – dokumentum. 
Az ellenőrzés az ellenőrzött szervezet vezetőjével/képviselőivel lefolytatott interjúval indult, majd ezt 
követően  kerültek  meghatározásra  az  ellenőrzéshez  felhasználandó,  további  bekérendő  adatok, 
dokumentumok. 
Az összefüggő tények vizsgálata céljából az ÁSZ ellenőrzést támogató szervezetként megkereste az MNV 
Zrt.-t és a Várkapitányság Nonprofit Zrt.4-t.  
 


 
 
AZ ELLENŐRZÉS HATÓKÖRE ÉS TERÜLETE 
Az állam tulajdonában álló dolgok az állami vagyon részét képezik. Az állami tulajdon esetén a tulajdonosi jogok 
és kötelezettségek összességének gyakorlása tulajdonosi joggyakorló szervezetek útján történik. A tulajdonosi 
joggyakorló feladata, hogy biztosítsa az állami vagyon rendeltetésének megfelelő, hatékony, költségtakarékos, 
értékmegőrző,  értéknövelő  felhasználását,  illetve  közvetett  hasznosítását,  valamint  az  állami  vagyon 
gyarapítását. 
Az  állami  vagyonnal  a  tulajdonosi  joggyakorló  maga  gazdálkodik,  szerződés  alapján  hasznosításra 
átengedi, vagy vagyonkezelésbe, haszonélvezetbe adja, illetőleg egyoldalú nyilatkozatával központi költségvetési 
szerv használatába adja. Az állami vagyon hasznosítására kötött szerződések elsődleges célja az állami vagyon 
hatékony működtetése, állagának védelme, értékének megőrzése, illetve gyarapítása, az állami és közfeladatok 
ellátásának elősegítése. 
Az  állami  vagyon  használóját  a  használati  jog  alapítására  kötött  szerződés  szerinti,  valamint  a 
tulajdonosi  joggyakorlók  beszámolókészítési  kötelezettségének  megalapozottsága  érdekében  a  tulajdonosi 
joggyakorló  által  előírt  írásbeli  adatszolgáltatási  kötelezettség  terheli.
  Az  adatszolgáltatás  részletes 
tartalmát, formáját a tulajdonosi joggyakorló vagyonnyilvántartási szabályzatban határozza meg.  
A  rábízott  állami  vagyon  felett  az  államot  megillető  tulajdonosi  jogok  és  kötelezettségek  összességét 
tulajdonosi joggyakorlóként  - ha törvény vagy miniszteri rendelet eltérően nem rendelkezik  - az MNV Zrt. 
gyakorolja. Az MNV Zrt. nyilvántartja a tulajdonosi joggyakorlása alatt álló állami vagyont, annak értékét és 
változásait,  továbbá  a  tulajdonosi  joggyakorlása  alá  tartozó  állami  vagyont  közvetlenül  vagy  polgári  jogi 
szerződések útján hasznosítja.  
Az ÁSZ ellenőrzése az MNV Zrt. tulajdonosi joggyakorlásába és közvetlen kezelése alá tartozó 
egyes  idegen  helyen  tárolt  állami  tulajdonú  vagyonelemek  nyilvántartására,  megőrzésére,  az  átvett 
vagyonelemekről történő adatszolgáltatásnak, nyilatkozatnak az MNV Zrt. felé történő teljesítésére, 
valamint  a  nyilvántartott  adatokban  felmerülő  eltérés  és/vagy  a  vagyontárgy  hiánya  esetén  tett 
intézkedésekre terjedt ki.   

Az MNV Zrt. nyilvántartása szerint az idegen helyen tárolt vagyonelemek között szerepeltek - többek 
között - jelentős kulturális értéket képviselő műtárgyak, értékes informatikai eszközök, gépek, berendezések, 
járművek.  Az  ÁSZ  négy,  kockázati  alapon  kiválasztott  állami  tulajdonú  vagyontárgyhoz  kapcsolódó 
kötelezettségek teljesítését ellenőrizte azoknál a szervezeteknél, amelyek az MNV Zrt. nyilvántartása szerint a 
vagyontárgyak tárolói/használói voltak. Az ellenőrzés  
▪  a NÖF Nonprofit Kft.5-nél egy olajfestményhez, 
▪  a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.6-nél egy informatikai eszközhöz, 
▪  a PRIV-DAT Kft.7-nél egy személygépkocsihoz,  
▪  a Magyar Lovas Szövetség8-nél egy munkagéphez 
kapcsolódó, a fentiekben részletezett lényeges kötelezettségek teljesítésére terjedt ki.  
 
 


 
 
ÖSSZEFOGLALÁS 
Az állami vagyonhoz tartozó, idegen helyen tárolt ingóságok állagának védelme, megőrzése és 
a  vagyonelemet  bármely  jogcímen  birtokló  szervezet  -  tulajdonosi  joggyakorló  által  előírt  - 
adatszolgáltatási  kötelezettségének  pontos  és  határidőre  történő  teljesítése  a  vagyongazdálkodás 
fontos  pillére.  Kiemelkedő  szerepe  van  a  tulajdonosi  joggyakorló  beszámolókészítési 
kötelezettségének  megalapozott  teljesítésében,  amely  információkkal  szolgál  az  állami  vagyonnal 
kapcsolatos döntések meghozatalához. 

Az ÁSZ ellenőrzése feltárta, hogy az ellenőrzött vagyontárgyakat birtokló szervezetek több alkalommal 
is  változtak,  azonban  a  vagyontárgyak  megőrzése  az  ellenőrzött  időszakban  folyamatosan  biztosított  volt. 
Valamennyi vagyonelem fellelhető volt az ellenőrzés időszakában a használójánál (az MNV Zrt.-nél, illetőleg az 
általa kijelölt vagy vele szerződéses jogviszonyban álló szervezetnél). Az MNV Zrt. nyilvántartása ugyanakkor 
három vagyonelem tekintetében téves adatokat tartalmazott a tároló szervezetre vonatkozóan. Az MNV Zrt. 
az észrevételezés időszakában jelezte, hogy intézkedést tett nyilvántartásának pontosítása érdekében. 
A  NÖF  Nonprofit  Kft.,  a  Nemzeti  Útdíjfizetési  Szolgáltató  Zrt.  és  a  PRIV-DAT  Kft.  a  jogszabályi 
előírásoknak  megfelelően  teljesítették  a  vagyontárgyakhoz  kapcsolódó  adatszolgáltatási/nyilatkozattételi 
kötelezettségeiket.  
A  Magyar  Lovas  Szövetség  jogszabályi  előírás  ellenére  nem  teljesítette  a  használatában  lévő 
vagyontárgyhoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettségét. 
  



 
 
AZ ELLENŐRZÉS FÓKUSZKÉRDÉSEI 
 
   
—  Az  ellenőrzött  szervezet  az  MNV  Zrt.  tulajdonosi  joggyakorlásába  és 
közvetlen  kezelése  alá  tartozó  idegen  helyen  tárolt  állami  tulajdonú 
   
vagyonelemmel összefüggő lényeges kötelezettségeit teljesítette-e? 
 
 


 
 
MEGÁLLAPÍTÁSOK 
 
1. Az  ellenőrzött  szervezet  az  MNV  Zrt.  tulajdonosi 
joggyakorlásába és közvetlen kezelése alá tartozó idegen helyen 
tárolt  állami  tulajdonú  vagyonelemmel  összefüggő  lényeges 

kötelezettségeit teljesítette-e? 
 
Összegző megállapítás 
A  NÖF  Nonprofit  Kft.,  a  Nemzeti  Útdíjfizetési  Szolgáltató 
Zrt.  és  a  PRIV-DAT  Kft.  teljesítették  a  vagyontárgyakhoz 
kapcsolódó  lényeges  kötelezettségeiket.  A  Magyar  Lovas 
Szövetség  a  használatába  adott  vagyontárgy  megőrzéséről 
gondoskodott,  azonban  az  MNV  Zrt.  által  előírt 
adatszolgáltatási  kötelezettségét  a  2021.  évi  költségvetési 
beszámolót  alátámasztó  leltárhoz  kapcsolódóan  nem 
teljesítette, a 2022. évi költségvetési beszámolót alátámasztó 
leltárhoz kapcsolódóan pedig csak részben teljesítette. 

Az ellenőrzött szervezetek az Nvtv.9 és a Vtv. vhr.10 előírásainak megfelelve – a Magyar Lovas Szövetség 
kivételével – teljesítették a vagyontárgyakhoz kapcsolódó lényeges kötelezettségeiket.  
NÖF Nonprofit Kft. az MNV Zrt. által a 2021. évi költségvetési beszámolót alátámasztó leltározás 
elvégzése érdekében az olajfestményhez kapcsolódóan 2022. április 26-án küldött tárolási nyilatkozat és 
adatszolgáltatás megtételére vonatkozó felhívásra a tulajdonosi joggyakorló által megjelölt határidőn belül 
válaszolt,  jelezte  az  MNV  Zrt.  felé,  hogy  a  vagyontárgy  nem  nála  lelhető  fel.  A  vagyontárgyhoz 
kapcsolódóan az ellenőrzött időszakban a NÖF Nonprofit Kft.-nek további kötelezettsége nem merült 
fel.  
Az olajfestmény a 2021. és 2022. évi leltározás időszakában és a kapcsolódó ellenőrzési cselekmények 
időpontjában  is  az  MNV  Zrt-vel  kötött  szerződés  alapján  a  Várkapitányság  Nonprofit  Zrt. 
vagyonkezelésében állt, leltározása megtörtént, a vagyonelem az ellenőrzés során fellelhető volt. 
A  Nemzeti  Útdíjfizetési  Szolgáltató  Zrt.  az  MNV  Zrt.  által  a  2021.  évi  költségvetési  beszámolót 
alátámasztó leltározás elvégzése érdekében az informatikai eszközhöz kapcsolódóan 2022. március 8-án 
küldött tárolási nyilatkozat és adatszolgáltatás megtételére vonatkozó felhívásra írásban válaszolt, jelezte 
az MNV Zrt. felé, hogy a vagyontárgy nem nála lelhető fel. A vagyontárgyhoz kapcsolódóan az ellenőrzött 
időszakban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek további kötelezettsége nem merült fel.  
Az  informatikai  eszköz  a  2021.  és  2022.  évi  leltározás  időszakában  és  a  kapcsolódó  ellenőrzési 
cselekmények  időpontjában  a  NÉBIH11  használatában  állt,  leltározása  megtörtént,  a  vagyonelem  az 
ellenőrzés során fellelhető volt.  
A  PRIV-DAT  Kft.  az  MNV  Zrt.  által  a  2021.  évi  költségvetési  beszámolót  alátámasztó  leltározás 
elvégzése  érdekében  2022.  március  4-én  küldött  tárolási  nyilatkozat  és  adatszolgáltatás  megtételére 
vonatkozó felhívásra a tulajdonosi joggyakorló által megjelölt határidőn belül válaszolt, a személygépkocsi 
10 

Megállapítások 
tekintetében  jelezte  az  MNV  Zrt.  felé,  hogy  a  vagyontárgy  nem  nála  lelhető  fel.  A  vagyontárgyhoz 
kapcsolódóan az ellenőrzött időszakban a PRIV-DAT Kft.-nek további kötelezettsége nem merült fel.  
A személygépkocsi az MNV Zrt., mint ellenőrzést támogató szervezet által szolgáltatott dokumentumok 
alapján  a  kapcsolódó  ellenőrzési  cselekmények  időpontjában  használaton  kívül  volt,  az  MNV  Zrt. 
értékesítésre jelölte ki, a vagyonelem a 2021. és 2022. évi leltározás időszakában és az ellenőrzés során nála 
fellelhető volt.   
A  Magyar  Lovas  Szövetség  közfeladat  ellátása  érdekében  az  MNV  Zrt.-vel  ingyenes  használati 
megállapodással rendelkezett több ingó vagyontárgyra, köztük a munkagépre vonatkozóan.  
A  munkagépet  az  ellenőrzött  szervezet  nyilvántartotta,  megőrizte,  székhelyén  az  eszköz  az  ellenőrzés 
időpontjában működőképes állapotban fellelhető volt. 
Az MNV Zrt. Vagyonnyilvántartási szabályzatában12 rögzítettek szerint mind a 2021., mind a 2022. évi 
költségvetési  beszámolót  alátámasztó  leltár  összeállításának  időszakában  megkereste  a  Magyar  Lovas 
Szövetséget azzal, hogy a nála tárolt, az MNV Zrt. közvetlen kezelésű rábízott vagyonának részét képező 
eszközök leltározását végezze el, és annak megtörténtét a leltárelemeket tartalmazó táblázat kitöltésével, 
valamint  a  tárolási  nyilatkozat  cégszerűen  aláírt  példányának  megküldésével  egyidejűleg  a  tulajdonosi 
joggyakorló részére a felhívásban meghatározott határidőn belül igazolja vissza. A megkereséshez az MNV 
Zrt.  mellékletként  csatolta  az  általa  nyilvántartott,  a  mérleg  fordulónapján  a  Magyar  Lovas  Szövetség 
birtokában és használatában álló ingó eszközök listáját, továbbá a tárolási nyilatkozatmintát.  
A  Magyar  Lovas  Szövetség  az  MNV  Zrt.  2022.  március  4-én  kelt  felhívására  nem  válaszolt,  a  2021. 
december 31-i fordulónapra vonatkozó leltározáshoz kapcsolódó adatszolgáltatást az ingyenes használati 
megállapodás  5.15.  a)  pontjában  és  11.2-11.3.  pontjaiban,  az  MNV  Zrt.  Vagyonnyilvántartási 
szabályzatának  I.6.  pontjában  és  III.  pontjában,  valamint  a  Vtv.  vhr.  14.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak 
ellenére nem teljesítette.  
Az MNV Zrt. által a 2022. december 31-i fordulónapra vonatkozó leltározás elvégzése érdekében 2023. 
február 21. napján küldött megkeresésre a Magyar Lovas Szövetség nem reagált, ezért az MNV Zrt. 2023. 
március 30-án ismételt felszólítást küldött az idegen helyen tárolt eszközök leltárának visszaigazolására és 
a tárolási nyilatkozat egyidejű megküldésére 2023. április 9-i póthatáridő tűzése mellett. A Magyar Lovas 
Szövetség  2023.  április  11-én  kelt  válaszlevelével  együttesen  megküldte  az  ingóságok  leltári 
adatszolgáltatását, melyben a munkagép meglévő eszközként visszaigazolásra került, kitöltött, cégszerűen 
aláírt tárolási nyilatkozat azonban a válaszleveléhez nem került csatolásra. 2023. április 18-án az MNV Zrt. 
ismételten  felszólította  a  Magyar  Lovas  Szövetséget  a  tárolási  nyilatkozat  megküldésére,  melyre  az 
ellenőrzött  szervezet  nem  válaszolt.  A  kitöltött,  cégszerűen  aláírt  tárolási  nyilatkozatot  az  ingyenes 
használati megállapodás 5.15. a) pontjában és 11.2-11.3. pontjaiban, az MNV Zrt. Vagyonnyilvántartási 
szabályzatának  I.6.  pontjában  és  III.  pontjában,  valamint  a  Vtv.  vhr.  14.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak 
ellenére nem küldte meg a tulajdonosi joggyakorló részére.  
11 


 
 
JAVASLATOK 
Az  ÁSZ  tv.  33.  §  (1)  bekezdésében  foglaltak  értelmében  az  ellenőrzött  szervezet  vezetője 
köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani 
és  azt  a  jelentés  kézhezvételétől  számított  30  napon  belül  az  ÁSZ  részére  megküldeni. 
Amennyiben  az  ellenőrzött  szervezet  vezetője  nem  küldi  meg  határidőben  az  intézkedési 
tervet,  vagy  továbbra  sem  elfogadható  intézkedési  tervet  küld,  az  Állami  Számvevőszék 
elnöke az ÁSZ tv. 33. § (3) bekezdése a) és b) pontjaiban foglaltakat érvényesítheti. 

 
A MAGYAR LOVAS SZÖVETSÉG ELNÖKÉNEK 
  
 
Tegyen intézkedéseket a kontrolltevékenységek megfelelő működtetésére, amelyek biztosítják az MNV 
Zrt.  tulajdonosi  joggyakorlásába  és  közvetlen  kezelése  alá  tartozó,  a  Magyar  Lovas  Szövetség 
használatában  lévő  vagyontárgyakkal  kapcsolatosan  az  MNV  Zrt-vel  kötött  ingyenes  használati 
megállapodás  5.15.  a)  pontjában  és  11.2-11.3.  pontjaiban,  az  MNV  Zrt.  Vagyonnyilvántartási 
szabályzatának I.6. pontjában és III. pontjában, valamint a Vtv. vhr. 14. § (1) bekezdésében foglaltakon 
alapuló adatszolgáltatási kötelezettség jövőbeni szabályszerű teljesítését.   

 
12 

 
 
MELLÉKLETEK 
◼  I. SZ. MELLÉKLET: ÉRTELMEZŐ SZÓTÁR 
 
állami vagyon 
a) az állam tulajdonában lévő dolog, valamint dolog módjára hasznosítható 
természeti erő; 
b) az a) pont hatálya alá tartozó mindazon vagyon, amely vonatkozásában 
törvény az állam kizárólagos tulajdonjogát nevesíti; 
c)  az  állam  tulajdonában  lévő  tagsági  jogviszonyt  megtestesítő  értékpapír, 
illetve az államot megillető egyéb társasági részesedés; 
d)  az  államot  megillető  olyan  immateriális,  vagyoni  értékkel  rendelkező 
jogosultság, amelyet jogszabály vagyoni értékű jogként nevesít; 
e) az állam tulajdonában álló a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei 
szolgáltatókról,  valamint  az  általuk  végezhető  tevékenységek  szabályairól 
szóló 2007. évi CXXXVIII. törvény szerinti pénzügyi eszköz; 
f)  azon  országgyűlési  képviselőről,  aki  más,  Alaptörvényben  nevesített 
közjogi tisztséget is betöltve közfeladatot lát el, e közfeladata ellátása körében 
vagy  ezzel  összefüggésben,  költségvetési  forrásból  készített,  szerzői  vagy 
szomszédos  jogi  védelmet  élvező  műhöz  vagy  teljesítményhez,  különösen 
kép-, illetve hangfelvételhez kapcsolódó, felhasználási szerződés útján vagy a 
szerzői  jogról  szóló  törvény  alapján  megszerzett  felhasználási  engedély, 
illetve vagyoni jog. 
(Vtv.13 1. § (2) bekezdése) 
tulajdonosi joggyakorló 
Aki a nemzeti vagyon felett az államot vagy a helyi önkormányzatot megillető 
tulajdonosi jogok és kötelezettségek összességének gyakorlására jogosult. 
(Nvtv. 3. § (1) bekezdés 17. pontja) 
állami vagyon használója 
Az  a  természetes  vagy  jogi  személy,  jogi  személyiséggel  nem  rendelkező 
szervezet, aki, vagy amely törvény vagy szerződés alapján, bármely jogcímen 
(bérlet, haszonbérlet, használat stb.) állami vagyont birtokol, használ, szedi 
annak hasznait, hasznosít, ide nem értve a haszonélvezőt, a b) pont szerinti 
vagyonkezelőt és a tulajdonosi jogok gyakorlóját. 
(Vtv. vhr. 1. § (7) bekezdés a) pont) 
a mérleg alátámasztása leltárral 
Az  éves  költségvetési  beszámoló  elkészítéséhez,  a  mérleg  tételeinek 
alátámasztásához olyan leltárt kell összeállítani és megőrizni, amely tételesen, 
ellenőrizhető  módon  tartalmazza  a  mérlegben  szereplő  eszközöket  és 
forrásokat. 
(Áhsz.14 22. § (1) bekezdése) 
beszámoló készítési kötelezettség 
A költségvetési év kezdetétől a mérleg fordulónapjáig terjedő időszakról a 
könyvek  zárását  követően  bizonylatokkal,  szabályszerű  könyvvezetéssel,  e 
rendelet 
szabályai 
szerint 
folyamatosan 
vezetett 
részletező 
nyilvántartásokkal,  a  könyvviteli  zárlat  során  készített  főkönyvi  kivonattal, 
valamint leltárral alátámasztott éves költségvetési beszámolót kell készíteni.  
(Áhsz. 5. § (1) és 7. § (1) bekezdése alapján)  
 
 
13 

Mellékletek 
◼  II. SZ. MELLÉKLET: AZ ELLENŐRZÖTT SZERVEZETEK JEGYZÉKE 
 
ELLENŐRZÖTT SZERVEZET NEVE 
NÖF Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság 
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság 
PRIV-DAT Dokumentum Archiváló és Tároló Korlátolt Felelősségű Társaság 
Magyar Lovassport Szövetség 
14 

Mellékletek 
◼  III. SZ. MELLÉKLET: ELLENŐRZÉSI KRITÉRIUMOK 
 
FÓKUSZKÉRDÉS 
ELLENŐRZÉSI KRITÉRIUMOK 
1.  Az  ellenőrzött  szervezet  az  MNV  Zrt.  tulajdonosi  Nvtv.  7.  §  (1)-(2)  bekezdése,  Vtv.  vhr.  14.  §  (1), (3),  (6) 
joggyakorlásába  és  közvetlen  kezelése  alá  tartozó  bekezdése, 
idegen  helyen  tárolt  állami  tulajdonú  vagyonelemmel  az  MNV  Zrt.  Vagyonnyilvántartási  Szabályzatának  I.6. 
összefüggő lényeges kötelezettségeit teljesítette-e? 
pontja és III. pontja, 
az MNV Zrt.-vel kötött használati megállapodás 
 
 
15 


 
 
FÜGGELÉK: ÉSZREVÉTELEK 
A  jelentéstervezetet  a  Számvevőszék  15  napos  észrevételezésre 
megküldte  az  ellenőrzött  szervezet  vezetőjének  az  ÁSZ  tv.  29.  §* 
(1) bekezdése előírásának megfelelően.  

A jelentéstervezetre az ellenőrzött szervezetek nem tettek észrevételt. 
 
                                                                                                                
*  29.  §  (1)  Az  Állami  Számvevőszék  az  ellenőrzési  megállapításait  megküldi  az 
ellenőrzött szervezet vezetőjének vagy az általa megbízott személynek, és annak, akinek 
személyes felelősségét állapította meg. 
(2) Az ellenőrzött szervezet vezetője és a felelősként megjelölt személy az ellenőrzés 
megállapításaira tizenöt napon belül írásban észrevételt tehet. 
(3) Az Állami Számvevőszék az észrevételre a beérkezésétől számított harminc napon 
belül  írásban  válaszol.  A  figyelembe  nem  vett  észrevételeket  köteles  a  jelentésben 
feltüntetni, és megindokolni, hogy azokat miért nem fogadta el. 
16 

 
 
RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE 
 
                                                 
1 MNV Zrt. 
Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság 
2 ÁSZ 
Állami Számvevőszék 
3 ÁSZ tv. 
2011. évi LXVI. törvény az Állami Számvevőszékről 
4 Várkapitányság Nonprofit Zrt. 
Várkapitányság  Integrált  Területfejlesztési  Központ  Nonprofit  Zártkörűen 
Működő Részvénytársaság 
5 NÖF Nonprofit Kft. 
NÖF  Nemzeti  Örökségvédelmi  Fejlesztési  Nonprofit  Korlátolt  Felelősségű 
Társaság 
6 Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. 
Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zártkörűen működő Részvénytársaság 
7 PRIV-DAT Kft. 
PRIV-DAT Dokumentum Archiváló és Tároló Korlátolt Felelősségű Társaság 
8 Magyar Lovas Szövetség 
Magyar Lovassport Szövetség 
9 Nvtv. 
2011. évi CXCVI. törvény a nemzeti vagyonról 
10 Vtv. vhr. 
254/2007. (X. 4.) Korm. rendelet az állami vagyonnal való gazdálkodásról 
11 NÉBIH 
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 
12 az MNV Zrt. Vagyonnyilvántartási szabályzata  az  MNV  Zrt.  9/2021.  számú  szabályzata  az  MNV  Zrt.  tulajdonosi 
joggyakorlásába  tartozó  vagyont  érintő  Vagyonnyilvántartási  Szabályzatáról, 
különös  tekintettel  a  vagyonkezeléssel  összefüggő  adatszolgáltatásokra  (2021. 
április 21.) 
13 Vtv. 
2007. évi CVI. törvény az állami vagyonról 
14 Áhsz. 
4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet az államháztartás számviteléről 
17