SZEGED
TERMÉSZETVÉDELMI RENDELET FELÜLVIZSGÁLATA
MŰSZAKI LEÍRÁS
Megrendelő:
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata
Összeállította:
Nádai Brigitta okl. táj- és kertépítész mérnök
Schild Dorottya okl. településmérnök
Rácz Bálint okl. településmérnök
2021. május-december
1
link to page 28 link to page 28 link to page 27 link to page 17 link to page 17 link to page 16 link to page 15 link to page 14 link to page 13 link to page 12 link to page 12 link to page 10 link to page 9 link to page 9 link to page 8 link to page 7 link to page 5 link to page 5 link to page 4 link to page 3 link to page 3 link to page 18 link to page 18
TARTALOMJEGYZÉK
1.
ELŐZMÉNYEK, MEGBÍZÁS..........................................................................................................3
2.
FOGALMAK ÉS JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET.................................................................................3
3.
TERVEZÉSI PROGRAM................................................................................................................5
3.1
A TERVEZÉSI PROGRAM FELADATAI..................................................................................5
3.2
A TERVEZÉSI PROGRAM MEGVALÓSULÁSA.......................................................................6
4.
ADATSZOLGÁLTATÁS.................................................................................................................7
5.
FELÜLVIZSGÁLATI FOLYAMAT ISMERTETÉSE.............................................................................8
5.1
ADATSZOLGÁLTATÁSOK RENDSZEREZÉSE ÉS FÖLDOLGOZÁSA..........................................9
5.2
HELYSZÍNI VIZSGÁLATOK...................................................................................................9
5.3
HELYSZÍNI VIZSGÁLATOK ÖSSZEVETÉSE AZ ADATSZOLGÁLTATÁSOKKAL.........................10
5.4
RENDELETMÓDOSÍTÁSI JAVASLATOK..............................................................................12
5.4.1
ÁLTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK....................................................................................12
5.4.2
A RENDELETI ELŐÍRÁSOK MÓDOSÍTÁSI JAVASLATAI................................................13
5.4.3
A RENDELET TÁBLÁZATOS MELLÉKLETEINEK MÓDOSÍTÁSI JAVASLATA...................14
5.4.4
A RENDELET KEZELÉSI TERVI MELLÉKLETEINEK MÓDOSÍTÁSI JAVASLATA...............15
5.5
EGYÉB JAVASLATOK.........................................................................................................16
5.6
EGYEZTETÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK....................................................................................17
5.6.1
ÖNKORMÁNYZATI, POLGÁRMESTERI HIVATALI EGYEZTETÉSEK...............................17
5.6.2
EGYES VÉDETTSÉGEK FENNTARTÁSÁNAK, MÓDOSÍTÁSÁNAK VAGY
MEGSZÜNTETÉSÉNEK RÉSZLETES TERVEZŐI KIFEJTÉSE...........................................................18
5.6.3
TERMÉSZETVÉDELMI HATÓSÁGI EGYEZTETÉS.........................................................27
5.6.4
EGYÉB EGYEZTETÉSEK..............................................................................................27
6.
RENDELETTERVEZET................................................................................................................28
ÁBRAJEGYZÉK
VÉDETT TERMÉSZETI TERÜLETEK ÉS ÉRTÉKEK CSOPORTOSÍTÁSA ÉS HIERARCHIÁJA…………
4
FAVÉDELMI ZÓNÁK ÉS KORLÁTOZÁSAIK…………………………………………………………………………
13
VEZETÉKEK ELRENDEZÉSE KÖZUTAK ALATT BELTERÜLETEN……………………………………………
15
FÖLDBE FEKTETETT KÖZMŰVEK VÉDŐTÁVOLSÁGAI……………………………………………………….
16
2
1. ELŐZMÉNYEK, MEGBÍZÁS
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának
35/2009. (XI. 11.) rendelete szól a város
helyi jelentőségű természeti területeinek és emlékeinek védelméről, mely önkormányzati
rendelet 2010. január 1-jén lépett hatályba. Ezen önkormányzati rendelet – a felsőbb
szintű szabályozásnak megfelelően – tartalmazza az ún. „természetvédelmi kezelési
terveket” is. A
természetvédelmi kezelési tervek készítésére, készítőjére és tartalmára
vonatkozó szabályokról szóló 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet pedig – többek között – „a
helyi jelentőségű védett természeti területre vonatkozó természetvédelmi kezelési terv”-
re (továbbiakban: kezelési terv) „szükség szerint”, de a legalább 10 évenkénti
felülvizsgálatot (7.§) rendeli el. Tekintettel arra, hogy a fönt említett 10 év 2020. január 1-
jén lejárt, az Önkormányzat – ajánlatkérés és további előkészítés után – 2021 januárjában
szerződést kötött a hatályos rendeletének fölülvizsgálatára.
A fönt említett KvVM rendelet melléklete tartalmazza „a természetvédelmi kezelési terv
tartalmi követelményeit”, melynek megfelelően járunk el a fölülvizsgálat folyamán és
készítjük el azt. Éppen ahogyan a KvVM rendelet van fölépítve, rendeleti szöveg, majd
melléklet, úgy lett a helyi természetvédelmi rendelet is fölépítve: az elején szerepelnek a
rendelet helyi előírásai, majd utána védettségi „típusonként” a mellékletek, melyek a
védettségek jegyzéke és azok kezelési tervei.
2. FOGALMAK ÉS JOGSZABÁLYI KÖRNYEZET
A természetvédelmi kezelés és a természetvédelmi kezelési terv fogalmát
a természet
védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (továbbiakban: TVT) Védett természeti területre
vonatkozó szabályok című fejezetében, a 36. §-ban vezeti be. Eszerint „természetvédelmi
kezelésnek minősül a védett természeti érték, terület felmérését és nyilvántartását,
megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását, valamint helyreállítását célzó valamennyi
tevékenység”.
„36.§ (1) A természetvédelmi kezelési módokat, korlátozásokat és tilalmakat, továbbá az
egyéb kötelezettségeket (természetvédelmi kezelési terv) országos jelentőségű védett
természeti területre vonatkozóan a miniszter, helyi jelentőségű védett természeti területre
vonatkozóan a települési – Budapesten a fővárosi – önkormányzat rendeletben állapítja
meg.
(2) Természetvédelmi kezelésnek minősül a védett természeti érték, terület felmérését és
nyilvántartását, megóvását, őrzését, fenntartását, bemutatását, valamint helyreállítását
célzó valamennyi tevékenység.
(3) Valamennyi védett természeti területre – az ott tevékenységet folytatókra kötelező erejű
– természetvédelmi kezelési tervet kell készíteni. A természetvédelmi kezelési tervet 10
évenként felül kell vizsgálni.
(4) A természetvédelmi kezelési tervek készítésére, tartalmára, jóváhagyására, a terv
készítésére kötelezettre vonatkozó szabályokat a miniszter rendeletben állapítja meg.”
3

A TVT a természetvédelmi kezelési tervet a „természetvédelmi kezelési módokat,
korlátozásokat és tilalmakat, továbbá az egyéb kötelezettségeket” tartalmazó
dokumentumként határozza meg, melyeket a vonatkozó (föntebb már említett) KvVM
rendelet tovább részletez.
„A természetvédelmi kezelési terv felülvizsgálata, módosítása
7. § A természetvédelmi kezelési tervet szükség szerint, de legalább tízévenként felül kell
vizsgálni, és – amennyiben indokolt – e rendelet előírásai szerint módosítani kell.”
Megjegyezzük, hogy a beszúrt kép alapján van némi fenntartásunk a TVT
fogalomrendszerének logikájával kapcsolatban, de ettől függetlenül nyilvánvalóan arra
törekedtünk, hogy a rendelet felülvizsgálata úgy történjen, hogy fogalmainak elnevezései
illeszkedjenek/feleljenek meg a magasabb rendű jogszabály fogalomrendszerének. Ezért
tettünk javaslatot a hatályos helyi rendelet fogalmi elnevezéseinek pontosítására is.
(forrás:
h ttp://www.termeszetvedelem.hu/ )
3. TERVEZÉSI PROGRAM
A szerződés mellékleteként az alábbi tervezési program került meghatározásra.
4
3.1 A TERVEZÉSI PROGRAM FELADATAI
„2. Részletes program:
2.1. vé
dett fák, fasorok
1. vizsgálni kell a faegyedek meglétét, állapotát, a fák geodéziai bemérése szükséges
2. ingatlannyilvántartás vizsgálata, hrsz.-ot pontosítani, jelezni, ha a helyi természeti
védelem nem jelölt a tulajdoni lapon, jelezni kell az ingatlan-nyilvántartásban
bekövetkezett változásokat (telekosztás-összevonás, stb.)
3. ha szükséges, javaslatot fogalmazni meg a kezelési terv módosítására
4. amennyiben indokolt, javaslatot tenni a rendelet módosítására (a rendelet
módosítására konkrét szövegszerű javaslatok kidolgozása)
5. a fák térképi ábrázolása és táblázatos adatközlés szükséges
6. a térképen jelölni kell: a fák pontos helyét, törzsátmérőt, lombkorona átmérőt,
beazonosításra alkalmas számozást
7. táblázatban kérjük feltüntetni: a fa faja/fajtája, törzsátmérő, koronaátmérő,
egészségi állapot, tulajdonosi viszony, művelési ág, egyéb megjegyzés (pl. a fa
egészségi állapotát veszélyeztető tényezők).
2.2. pa
rkok
1. vizsgálni kell a területek állapotát,
2. ingatlannyilvántartás vizsgálata, hrsz-okat pontosítani, jelezni, ha a helyi természeti
védelem nem jelölt a tulajdoni lapon
3. ha szükséges, javaslatot fogalmazni meg a kezelési terv módosítására
4. amennyiben indokolt, javaslatot tenni a rendelet módosítására (a rendelet
módosítására konkrét szövegszerű javaslatok kidolgozása)
5. térképi ábrázolás és táblázatos adatközlés szükséges
6. területek lehatárolása EOV koordinátákkal.
2.3. vé
dett területek (Vadaspark, Füvészkert területét is beleértve)
1. vizsgálni kell a területek állapotát,
2. ingatlannyilvántartás vizsgálata, hrsz-okat pontosítani, jelezni, ha a helyi természeti
védelem nem jelölt a tulajdoni lapon
3. ha szükséges, javaslatot fogalmazni meg a kezelési terv módosítására
4. amennyiben indokolt, javaslatot tenni a rendelet módosítására (a rendelet
módosítására konkrét szövegszerű javaslatok kidolgozása)
5. térképi ábrázolás és táblázatos adatközlés szükséges
6. területek lehatárolása EOV koordinátákkal.
2.4. Vizsgálni kell a tulajdonosi viszonyt – a tulajdonosok nevét, címét – melyet
külön dokumentációban kérünk kidokumentálni.
2.5. Készíteni szükséges egy összefoglaló értékelést, amelyben a rendelet
módosítására tett javaslatok felsorolásra, összegzésre kerülnek.
3.2 A TERVEZÉSI PROGRAM MEGVALÓSULÁSA
A fent részletezett tervezési programelemeket – jelen egyeztetési stádiumban
értelemszerű megbontásban – tartalmazzák az alábbi dokumentációk.
5
Szöveges dokumentációk (doc):
- jelen szöveges dokumentáció, ami „Összefoglaló értékelés”-ként is tekinthető, bár
annál sokkal bővebb anyag
- rendelet módosítási tervezete külön szerkeszthető file-ban az eredeti rendeletben
korrektúrákkal és megjegyzésekkel.
Táblázatos dokumentációk (xls):
- excel táblázat munkalapjai, melyek
o védett elemcsoportonként (fák, fasorok, stb.) az összes szükséges
információt tartalmazó munkalapok
o védett elemcsoportonként a rendeletbe való, csökkentett tartalmú
munkalapok
(még nincs leválogatva a teljes tartalmú munkalapokból, mert
ezt csak a véglegesített állományból érdemes elvégezni)
o védett elemcsoportonként a térinformatikai rendszerhez tartozó
fakatasztereket tartalmazó munkalapok, melyek – táblázatos formában -
beazonosítható módon tartalmazzák az egyedi elemeket (fák, fasorok)
Fotodokumentáció (doc):
Bár nem kötelező munkarész, de készítettünk egy olyan, elsősorban fényképeket
tartalmazó tájékoztató összeállítást, mely a képek segítségével támasztja alá,
indokolja a fölülvizsgálat megállapításait, javaslatait, a helyszíneléseken látottakat, -
akár pozitív, akár negatív – és az összbenyomást, a teljesség igénye nélkül, és
elsősorban a változási szándékok alátámasztásaképpen.
Térinformatikai dokumentáció (shp):
- 1 db védett fák shape fájl
- 1 db védett fasorok shape fájl
- védett parkok, mindegyik terület különálló shape file-ban
- természetvédelmi területek telkenként, mindegyik terület különálló shape file-ban
- természetvédelmi területek összevonva, mindegyik terület különálló shape file-
ban
A tervezési programban továbbá külön megfogalmazásra került, mely részletekre kell
kiemelt figyelmet fordítani, így „különös tekintettel kellett lenni az alábbiakra”:
RENDELETI HELY
TERVEZÉSI PROGRAM
TERVEZŐI VÁLASZ
(melléklet/pont)
SZÖVEGE
2./17.
Föltámadás utca 7/B. előtti
A páfrányfenyők „katasztrofális”
közterületen álló 3 faegyed
állapotban vannak, - különösen a
6
középső - védelmük értelmetlen,
indokolatlan, szükségtelen. Ezek nélkül
is van/lesz elég Ginkgo a városban.
2./23.
Volt Árpád nevelőotthon
Több egyedet kivágtak, már nyomuk
értékes fái
sincs. A maradékok védelme sem faj,
sem állapot, sem egyéb okból nem
indokolt. A zöldfelület fönntartása
egyébként szakszerű, rendszeres.
2./12. és 2/13.
Volt kábelgyár területén álló Nincsenek meg. 1 db pusztulófélben
2 faegyed
lévő Ginkgo van. Védelem
indokolatlan.
2./19.
Vadaspark lakóparkban álló Részben egységes fasor, részben
faegyedek
egyedi fák. Védelmük maradhat. A
fasort javasoljuk a fasorokhoz áttenni.
2./1.
Mátyás tér 11/B. alatti
Viszonylag szép és idős, bár
faegyed
villámcsapott mocsárciprus. Védelem
maradhat, már csak azért is, mert ilyen
fajból csak 2 db védett van még a
Városban a Temesvári krt. 31. alatt.
2.
Melléklet egységesítése:
Egyetértünk. Egységesítettük.
hrsz-ek szerinti fafaj és
faegyed szám megjelöléssel
5./3.1.1.1.
Kiegészítés: „a fák cseréje a
Egyetértünk. Kiegészítettük.
környezeti feltételeknek
megfelelő fafajjal történjen”
5./3.1.6.1.
Pontosítás: „a védett park
Egyetértünk. Értelmeztük és
jellegét megváltoztató”
pontosítottuk.
szövegrész pontosítása,
értelmezése
4. ADATSZOLGÁLTATÁS
A fölülvizsgálat folyamatának elindításához és céljára az Önkormányzat hivatalosan
lekérte az aktualizált, állami ingatlannyilvántartási alaptérképet, mely kiindulási alapul
szolgált a hatályos önkormányzati rendeletben (továbbiakban: Rendelet) szereplő védett
természeti területek ingatlanjainak aktualizálásához. Ez azt jelenti, hogy a több mint 10
évvel ezelőtti – a védettséggel érintett - ingatlanokat az akkori helyrajzi számai
(továbbiakban: hrsz.) alapján meg kellett határozni, majd ezeket a mostani hrsz-ek alapján
pontosítani.
Továbbá megkaptuk az Önkormányzattól a szeptemberi egyeztetésen ismertté vált
műszaki alaptérképet szerkeszthető formátumban, ami – térinformatikai rendszerben -
tartalmazza a Nagykörúton belül a fákat, szegélyeket, különböző típusú felületeket,
lámpákat és egyéb pontszerű elemeket. Ennek és a mi fölmérésünknek az
összehasonlításával megállapítható, hogy a belvárosi, intenzíven beépített területen a
gps-es fölmérés nem minden esetben ad cm-pontos értékeket. Ezért fölhívjuk a figyelmet,
hogy bármilyen, e területeket érintő tervezés, - és különös tekintettel - kivitelezés
megkezdése előtt a terület adottságainak meglétét és helyét pontosítani, aktualizálni kell!
Ezen kívül, néhány olyan ingatlannál, melyek hrsz-eit nem találtuk az aktuális
ingatlannyilvántartási alaptérképen, megkaptuk a Hivataltól a 2010-es állapotú
7
alaptérképet is, de még emellett is maradtak ingatlanok, melyek hrsz-változása további
pontosítást igényel.
Ezen kívül letöltöttük az njt-hu honlapról -, amely a hatályos jogszabályok hivatalos
nyilvántartása – a hatályos önkormányzati rendeletet, melyben nemcsak a –
mellékleteiként szereplő – különböző védettségi táblázatokat és kezelési terveket, hanem
a rendeleti szöveget is fölül kell vizsgálni.
5. FÖLÜLVIZSGÁLATI FOLYAMAT ISMERTETÉSE
Még a szerződéskötés előtt az Önkormányzat és irodánk többszöri egyeztetést folytatott a
fölülvizsgálati folyamat – Önkormányzat által - igényelt és szükségesnek ítélt részleteiről
és az elmúlt 10-11 évben ismertté vált változásokról. A
szerződéskötés már ezek
pontosításával és ismeretében történt meg. Az
adatszolgáltatások rendelkezésünkre
bocsátása után történik azok rendszerezése és földolgozása. Csak ezután válik
lehetségessé és érdemessé a védett elemek (pontszerű=faegyed, vonalszerű=fasor és
területi=védett terület) helyszíni vizsgálata. A
helyszíni vizsgálatokat már a
tervezőirodában lehet földolgozni és rendszerezni, majd ezen ismeretekkel kell
javaslatot
tenni a módosításokra, pontosításokra és azok indokainak ismertetésére. Ezen
javaslatokat
egyeztetni kell az Önkormányzat illetékeseivel, és meg kell egyezni velük a
rendelet és a kezelési tervek végleges változatáról. Ezek után nyílik lehetőség a
fölülvizsgálati dokumentációnak – elsősorban - az illetékes nemzeti park igazgatósággal
(
Kiskunsági Nemzeti Park) való egyeztetésére és módosítási javaslataik megtételére vagy
a dokumentációval való egyetértésükre. Továbbá egyeztetésre kerül az anyag az ún.
partnerekkel, az egyéb, jogszabály által előírt szervekkel és az érintettekkel is. A
fölsoroltak elfogadható észrevételeinek bedolgozása után van lehetőség a fölülvizsgálati
dokumentáció véglegesítésére, majd ezen dokumentáció jóváhagyandó részéből a
rendelettervezet és annak képviselőtestületi előterjesztése
elkészítésére. Ezután
következhet annak az önkormányzati testülettel való
elfogadtatása. A képviselőtestületi
rendelet elfogadása után pedig az
hatályba léptethető.
„A felülvizsgálat során azt célszerű szakmai szempontok szerint mérlegelni, hogy a
természetvédelmi kezelési tervben szereplő természetvédelmi célkitűzések, stratégiák és
előírások összhangban vannak-e a tervezési terület aktuális természeti adottságaival,
állapotával, vagy ezek változása miatt a természetvédelmi kezelési előírások módosítása
is szükséges?”
(forrás:
http://www.termeszetvedelem.hu/helyi-jelentosegu-vedett-termeszeti-terulet-
termeszetvedelmi-kezelesi-terv)
A felülvizsgálat során a tervezési terület korábbi állapotára (a természetvédelmi kezelés
„kiinduló állapotára”) vonatkozó adatokat pl. a helyi természeti védettséget megalapozó
dokumentációból lehet nyeri. A kezelési tervdokumentációban korábban kijelölt
célállapot összevetése a tervezési területnek a felülvizsgálat időpontjában fennálló
aktuális állapotával ugyanis indokolt és szükséges lehet. Esetünkben ez azonban csak a
hatályos természetvédelmi rendeletet jelentette, mert ezen kívül más dokumentáció nem
állt rendelkezésre.
8
Amennyiben a fölülvizsgálat eredménye alapján a természetvédelmi kezelési terv
módosítása szükséges, a módosított (vagy új) természetvédelmi kezelési terv jogszabályi
kihirdetéséről az önkormányzatnak rendeletben kell gondoskodnia. Ugyanis a TVT 36. §-a
valamennyi védett természeti terület esetében – így a helyi jelentőségű védett természeti
területek esetében is – előírja természetvédelmi kezelési terv készítését, és rendelkezik a
természetvédelmi kezelési terv megállapításának módjáról is
: „helyi jelentőségű védett
természeti terület természetvédelmi kezelési tervét a települési – … – önkormányzat
rendeletben állapítja meg”.
A fentiek alapján tehát a természetvédelmi kezelési terv az önkormányzati
természetvédelmi rendelet részét/mellékletét képezi, azaz kötelező érvényű jogi norma.
5.1 ADATSZOLGÁLTATÁSOK RENDSZEREZÉSE ÉS
FÖLDOLGOZÁSA
A szerződéskötés, majd azt követően az adatszolgáltatások rendelkezésünkre bocsátása
után 2021. március-áprilisban megtörtént azok rendszerezése és földolgozása.
Az adatszolgáltatások rendszerezése és földolgozása az alábbiakat jelentette:
- 2020-as ingatlannyilvántartási alaptérkép
- 2010-es ingatlannyilvántartási alaptérkép
- a természetvédelmi rendelethez tartozó térinformatikai adatok
- a természetvédelmi rendeletben felsorolt ingatlanok tulajdoni lapjai
- a változással érintett ingatlanok tulajdoni lapjai
- a fakataszter műszaki alaptérképe.
5.2 HELYSZÍNI VIZSGÁLATOK
2021. május-július között részletesen lehelyszíneltük mind az egyedi védettségeket, úgy
mint fák, fasorok, mind a területi védettségeket úgy mint parkok, természetvédelmi
területek. Az előbbiek (fák, fasorok) esetében egyedenkénti vizsgálatokat, az utóbbiak
(parkok, természetvédelmi területek) esetében „csak” területi vizsgálatokat kellett
elvégezni.
Az ún. egyedi vizsgálatok az alábbi jellemzőkre, részletekre stb. terjedtek ki:
- f ák esetén :
o megvan-e a védett fa,
o védelemre méltó állapotban van-e,
o ott van-e, ahol az adatszolgáltatás jelöli, (koordinátás helymeghatározás)
o az-e a faja/fajtája, ami a rendeletben szerepel, (faja/fajtája, törzsátmérője,
lombkorona átmérője, egyéb fontos jellemzőinek mérése, vizsgálata)
o mindent összevetve továbbra is védelemre érdemesnek tartjuk-e,
o fotók készítése, stb.
- f asorok esetén :
o megvan-e a védett fasor,
9
o védelemre méltó állapotban van-e,
o ott van-e, ahol az adatszolgáltatás jelöli,
o indokolt-e azon a szakaszon védeni, ahol védett (pl. az utcának csak egy
szakasza, vagy egy dupla fasornak csak az egyik oldala, vagy mindkettő
egyszerre, stb.)
o a fasor egyedei helyének, törzsátmérőjének és koronaátmérőjének pontos
bemérése, illetve egyéb jellemzőinek vizsgálata,
o mindent összevetve továbbra is védelemre érdemesnek tartjuk-e,
o fotók készítése a fasorról, indokolt esetben egy-egy egyedéről, stb.
Az ún. területi vizsgálatok az alábbi jellemzőkre, részletekre stb. terjedtek ki:
- a területek szemrevételezéses bejárása, megismerése, benyomások szerzése,
- a területek állapotának vizsgálata, elsősorban természetvédelmi szempontok
alapján,
- a területek növényállományának megismerése, elsősorban a fás állomány fajainak
fölvételezésével (kiv. ahol a védett terület éppen jellemzően lágyszárú állománnyal
való borítású, pl. lápos, nádas, mocsaras terület, halastavak, csatornák, holtágak,
rétek-legelők, stb.),
- a hatályosan védett területek határainak fölmérése és a határok indokoltságának
vizsgálata,
- a hatályos rendeletkori állapot összevetése a jelenlegi állapottal,
- mindent összevetve továbbra is védelemre érdemesnek tartjuk-e összességében,
vagy részleteiben esetleg megváltozott a természetvédelmi indokoltság,
- fotók készítése, stb.
5.3 HELYSZÍNI VIZSGÁLATOK ÖSSZEVETÉSE AZ
ADATSZOLGÁLTATÁSOKKAL
2021. augusztus-szeptemberben földolgoztuk a helyszíni vizsgálatokat és
összehasonlítottuk a hatályos rendeleti adatszolgáltatásokkal, melynek során jellemzően
az alábbiakat állapítottuk meg.
Az ún. egyedi vizsgálatok megállapításai az adatszolgáltatásokkal összevetve:
- f ák esetén:
o van néhány fa, mely már nincs meg (pl. volt Kábelgyár, volt Árpád
nevelőotthon, stb.)
o van néhány fa, mely védelemre már nem érdemes (pl. Föltámadás utca
7/b. előtt az utcán)
o a tervezési folyamat alatt védelemre javasolt fákat nem tartjuk védelemre
érdemesnek (Róna utca)
o van olyan fasor, mely az adatszolgáltatás alapján egyedi faként van jelölve
(Rigó utca, Korányi fasor)
o van olyan fa, mely megléte illetve védelemre érdemessége nem állapítható
meg (pl. Szövetkezeti úti 2 db feketedió)
10
o nem láttunk olyan, nem védett fát, mely helyi védelemre érdemes lenne.
- f asorok esetén:
o van néhány olyan fasor, melynek utca rekonstrukciója a távlati tervekben
szerepel, ezért annak védelme a továbbiakban nem indokolt, illetve azért
sem, mert a fasor sem minőségében nem méltó, sem fajában nem
illeszkedik az utca paramétereihez (pl. Gogol utca, Hajnóczy utca, stb.)
o van néhány olyan fasor, melynek utcája fölújítása bár nincs folyamatban,
de annak védelmét azért nem látjuk indokoltnak, mert a fasor fajában nem
illeszkedik az utca paramétereihez, ezért minőségében nem méltó oda (pl.
Arany János utca, Berzsenyi utca)
o van olyan fasor, mely – bár egyedi védelemként ábrázolt a tervi
adatszolgáltatásban, de – a rendeletben fasorként szerepel (pl. Rigó utca);
ez ráadásul csak egy rövid szakasza az utcának, továbbá egyoldali védelem
a kétoldali fasorban, és nem is látjuk védettségét indokoltnak
o van olyan fasor, mely szintén – bár egyedi védelemként ábrázolt a tervi
adatszolgáltatásban, de – a rendeletben fasorként szerepel (pl. Korányi
fasor); ez ráadásul se nem fasor, se nem faegyedek, se nem indokoltan
védettek, ha valami, akkor inkább parkként lenne védhető, de nincs miért
természeti védelemmel védeni
o van olyan dupla fasor, melynek csak egyik oldala érdemes védelemre és az
is csak egy-egy szakaszon, bár a védettsége kétoldali (Népkert sor)
o van olyan fasor, melynek védettsége érthetetlen: min. 7 féle nemzetségből
áll, és azok sem nem illeszkedők, sem nem jó minőségűek (Kazinczy utca)
o van olyan fasor, mely hosszabb szakaszon védendő, mint eddig, melyre
javaslatot is tettünk és az egyedeket teljes hosszon fölmértük (Szabadkai
út)
o nem láttunk olyan, nem védett, utcai fasort, mely helyi védelemre érdemes
lenne.
Az ún. területi vizsgálatok megállapításai az adatszolgáltatásokkal összevetve:
- a Füvészkert és a Vadaspark természeti védettségének fönntartása nyilvánvaló
- a külterületi természetvédelmi területek túlnyomó többsége védettségének
fönntartása nyilvánvaló, azok némelyikének határai pontosításra szorulnak csak;
egyenkénti és részletes leírását, indoklását lásd az excel táblázatokban
- van olyan park, melynek védett területe - az ingatlanalakzatok miatt – indokolatlan
(pl. Kiskundorozsma, Szent János tér); ennek területe pontosítására javaslatot
tettünk a térinformatikai ábrázolásban, bár ez a határ sem telekhatárhoz, sem
alrészlet határhoz nem kötődik – csak a valósághoz
- van olyan belterületi védett „park”, terület, melynek természeti védelmét nem
látjuk indokoltnak (Partfürdő, Palánk, I.sz. kórházi tömb); egyenkénti és részletes
leírását, indoklását lásd az excel táblázatban
- nem láttunk olyan, nem védett, utcai fasort, mely helyi védelemre érdemes lenne.
A Partfürdő Szabályozási Tervlapon ábrázolt védelmei, korlátozásai:
11
- táji településképvédelmi terület
- kötelező tervpályázat
- elsődlegesen vízgazdálkodási rendeltetésű sáv
- önálló gyalogos közforgalmú átjárás
- egyéni vízi létesítmény rövid idejű kikötési lehetőséggel
- helyi védelem alá tartozó park illetve intézményterület helyileg védett zöldfelülete
- ökológiai folyosó (egy részén)
- tervezett telekhatár.
5.4 RENDELETMÓDOSÍTÁSI JAVASLATOK
A módosítási javaslatokat a följebb említett folyamat eredményeképpen dolgoztuk ki
2021. szeptember-október során, mely a z alábbi
l ényegi változtatásokat tartalmazza,
indoklásukkal együtt. A
k onkrét és részletes módosítási javaslatokat lásd a külön
rendelettervezetben, a hozzájuk tartozó tervezői megjegyzésekkel együtt! Itt ugyanis a
rendelet tartalmán túlmutató, a tervezési programban megfogalmazott feladatok
teljesítésére vonatkozó megoldásokat és további szakmai javaslatokat is szerepeltetünk.
5.4.1 ÁLTALÁNOS MEGJEGYZÉSEK
Tulajdoni lapon jelölt védettség oszlop
Az excel-táblázatokban a „TULAJDONI LAPON JELÖLT VÉDETTSÉG” oszlopban szereplő
kifejezések a tulajdoni lapokkal teljesen megegyezőek. Ezeket azért tüntettük föl ilyen
pontosan, mert nem világos, miért térnek el kissé a védettségek elnevezései (
helyi védett
terület, helyi természetvédelmi terület, természetvédelmi terület, védett természeti terület,
védett terület, védett terület és természetvédelmi terület, helyi jelentőségű védett terület és
területi védelem, helyi jelentőségű védett terület, helyi területi védelem). Ez különösebb
gondot nem okoz, csak ott kell rá figyelni, ahol pl. kizárólag a „védett terület” elnevezés
szerepel, mert az nem biztos, hogy a
természeti védettséget jelöli, hanem lehet, hogy
műemléki, műemléki környezeti vagy egyéb, más művi védettségi bejegyzés. Kérdés, hogy
érdemes-e ezeknek a fogalmaknak az egységesítése érdekében eljárni az
ingatlannyilvántartásnál. De javasolt erről megkérdezni a természetvédelmi hatóságot
majd az egyeztetés során, hogy ők hogy látják ezt.
Védettség oszlop
A „VÉDETTSÉG” oszlopban a helyi természeti védettség fenntartására vagy
megszüntetésére tettünk javaslatot. Ennek indoklását pedig a „MEGJEGYZÉS” oszlopban
szerepeltettük.
Ingatlan jogállása oszlop
- M = magán
- MÁ = Magyar Állam
- Ö = önkormányzat
- kt = közterület.
12
Uralkodó fafaj / még előforduló fafaj oszlop
Az adott fasorban a túlnyomó többségben lévő egyféle faj / az adott fasorban előforduló
többi fafaj fölsorolása. A Tisza Lajos körúton és a József Attila sugárúton fajonkénti db-
számmal szerepeltetve. Ezek az adatok majd ahhoz fognak tudni segítséget adni, ha az
utak fasorainak fölújítása válik szükségessé vagy igénnyé, annak eldöntéséhez, hogy
milyen fafaj legyen újonnan alkalmazva az adott úton, útszakaszon.
5.4.2 A RENDELETI ELŐÍRÁSOK MÓDOSÍTÁSI JAVASLATAI
- elsősorban megfeleltettük a hatályos természetvédelmi törvénynek a védettség
elnevezéseit
- a védett fákra vonatkozó védőövezet kiterjedését a „lombkorona + 1,0 m sugarú
körről” lombkorona + 1,5 m sugarú körre változtattuk az MSZ 12042-nek
megfelelően
- a parkokra, a Füvészkertre és a Vadasparkra – jelentőségükre tekintettel – ún.
közterület alakítási terv készítését javasoljuk előírni azok szakszerű fölújításának,
változtatásának biztosítása érdekében, és a kiviteli tervek készítését megelőzően,
a rendeletben már említett főépítészi és egyéb hatósági illetve bizottsági
„jóváhagyás” előtt
- az „inváziós fásszárú növények” fölsorolása több mint a fás szárú növények
védelméről szóló vonatkozó 346/2008. kormányrendeletben, de mivel a
fölsorolással egyetértünk, változatlanul hagytuk
Tájékoztatásképpen a következő oldalra beszabtuk az említett MSZ-hez készült
műszaki rajzot a fák különböző védelmi zónáiról és az azokra vonatkozó
korlátozásokról.
13

(forrás: MSZ 12042-höz készült ábra, Szaller Vilmos rajza, FŐKERT, 2019.)
5.4.3 A RENDELET TÁBLÁZATOS MELLÉKLETEINEK MÓDOSÍTÁSI
JAVASLATA
Jelen műleírás (és majd a rendelet) szerves része a „mellékletek” file-nevű excel-táblázat,
mely védettségi típusonként (fa, fasor, stb.) külön-külön munkalapokon tünteti föl a
hatályos rendelet sorrendjében a védett elemeket. Minden védett elemnek van egy sora,
és több oszlopa, mely oszlopok a felülvizsgálat szempontjából lényeges és/vagy a
megrendelő által kért információkat tartalmazzák. Az elemekhez tartozó egyik oszlopban
szerepeltetjük azon tervezői megjegyzéseket, melyek az adott elem védettségének
14
fenntartása vagy megszüntetése igazolásának magyarázata. Természetesen a felülvizsgált
rendeletbe a táblázatnak nem minden oszlopa fog belekerülni. Az excel-táblázatnak
védettségi típusonként több munkalapja van, mint pl.:
- FÁK: itt vannak fölsorolva a védett fák és a hozzá tartozó összes jellemző, adat,
megjegyzés.
- FÁK MELLÉKLETBE: ez egyelőre üres munkalap, mely akkor tölthető ki, ha a
felülvizsgálat véglegesedik, és ezután ide csak azon oszlopok kerülnek be, melyek
majd a rendelet részét, vagyis mellékletét fogják képezni.
- FÁK KATASZTERE: ez tartalmazza a térinformatikai feldolgozáshoz tartozó
adattáblázatot, mely faegyedenként sorolja föl a hozzá tartozó paramétereket,
adatokat, stb.
A többi védettségi típus szerepeltetése az excel-táblázatban azonos logikával történik,
természetesen az értelemszerű eltérésekkel (pl.: a parkokban már nincs egyedenkénti
fakataszter, vagy a védett területek már nyilvánvalóan kevesebb oszlopot tartalmaznak).
Jelen felülvizsgálat során tehát a táblázatos mellékleteket részletesebbé, ugyanakkor
egyértelműbbé és konkrétabbá tettük egyrészt a tervezési programban is
megfogalmazottak miatt, másrészt saját szakmai elképzelésünknek megfelelően is, hogy
pl. a fák és fasorok egyedenként legyenek beazonosíthatóak ne csak a térinformatikai
térképes rendszerben, hanem a jogszabályhoz szükséges „papír formátumban” is.
A rendelettervezet korrektúrázott megjegyzéseiben leírtak miatt javasoljuk a rendelet
táblázatos mellékleteinek teljes cseréjét, még ha a rendelet nem is lesz új. Ez utóbbi
ugyanis a tervezési folyamat jelen állásában még nem eldöntött, hogy a hatályos rendelet
módosítása vagy egy új rendelet fog születni, a jelenlegi hatályon kívül helyezése mellett.
5.4.4 A RENDELET KEZELÉSI TERVI MELLÉKLETEINEK MÓDOSÍTÁSI
JAVASLATA
- A sugárutakat és a körutakat a lehető leghosszabb szakaszon és kétoldalian azonos
fajjal javasolt fásítani. Törekedni kell a lehető leghosszabban azonos és az
űrszelvénybe illeszkedő faj használatára. Ezt megelőzően vizsgálni kell a
rendelkezésre álló adatszolgáltatásokból (pl. helyi természetvédelmi rendelet
térinformatikai adatbázisa és a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. –
részben már meglévő, részben még fejlesztendő – térinformatikai adatbázisa a
Város faállomány adatvagyonáról (is)), hogy az adott út teljes utcaszakaszain
milyen faj(ok) az uralkodók és az(ok) alkalmas(ak)-e fölújítás, fasorcsere esetén.
- Ahol a foghíjpótlás a fasor tőtávolsága vagy egyéb okból irreális, ott egy ütemű
felújítás (teljes kivágás) szükséges, melyre a lakosságot évekkel előtte, ott helyben
elhelyezett felületeken tájékoztatni kell.
- Pontosítani kell a fakivágások szükségességét és lehetőségét taglaló előírásokat,
mert némi ellentmondást vélek fölfedezni bennük. Nem látok lényegi különbséget
védett és nem védett fasor kezelésében, illetve abból való fakivágás
szabályozásában, illetve átgondolandó.
15

- Tervezői javaslat annak önkormányzati és szakmai megfontolása, hogy nem lenne-
e érdemes egy ún. fakivágási-fapótlási rendeletet alkotni, mely egzaktul tisztázza
közterületi és magánterületi, illetve védett és nem védett bontásban a fakivágások
következményeit és ellentételezését fapótlással vagy pénzbeli megváltással. Egy
ilyen rendelet megléte esetén az összes fa „sorsa” egyértelműen tisztázva lenne,
az jogbiztonságot jelentene és a fakárosítások, fakivágások mindenki számára
azonos elbírálását. Ez esetben a természetvédelmi jelentős része védettségek –
jellemzően az egyedi fáké, fasoroké, közparkoké - megszüntethető lenne.
5.5 EGYÉB JAVASLATOK
Mindenképpen javasolt mielőbb elkészíttetni a Város faállomány adatvagyon kataszterét,
mely alapján el lehet készíteni a teljes Faállomány vizsgálatot – kiemelten fafajokra
vonatkozóan – majd ebből el lehet dönteni az adott útszakasz felújítása esetén javasolt új
fafajt. Csak ezen „faállomány rendszerterv” megléte esetén lehet egységes faállomány
gazdálkodást folytatni.
A fafaj választásánál kiemelt szempont az utca szabályozási szélessége és az abban
vezetett közművek mennyisége, fajtája (víz, szennyvíz, csapadékvíz, elektromos, hírközlés,
gáz, egyéb), nyomvonala és mélysége. Minden nyomvonalas közterület újrafásítása
esetén előzetesen egyeztetni kell az összes közműszolgáltatóval a meglévő és tervezett
közművekről.
(forrás: Zöldinfrastruktúra füzetek 4.: Városi fák és közművek kapcsolata, Tervezési útmutató, 45. oldal,
Budapest, 2018.)
16

(forrás: Zöldinfrastruktúra füzetek 4.: Városi fák és közművek kapcsolata, Tervezési útmutató, 45. oldal,
Budapest, 2018.)
Nyilván ahol a fasor viszonylag egységesen egyféle fajból áll, ott az egyéb, csak kis
egyedszámmal előforduló fajú egyedek leváltandók az uralkodó fafajra, de csak abban az
esetben, ha az a faj megfelelő az adott útra/útszakaszra. Pl. erre jó példa a Fő fasor, ahol a
platántól eltérő más fajok még károsak is a platán egységességére, ezért kivágásuk
sürgető. Helyükre – a platán teljesen kifejlődött kori és az adott időszak lombkorona
átmérőjének figyelembe vételével – új platánok telepítendők.
Természetesen foghíjak esetén a telepíthetőség feltétele, hogy a tőtáv olyan legyen, hogy
az új fa a normális habitusának megfelelően ki tudjon fejlődni.
A jelen munka részeként elkészült állapotvizsgálat alapján összességében rossz
állapotúnak ítélt egyedek potenciális balesetveszély miatt kivágandók. A közepes
állapotúnak ítélt egyedek minőségét 1-2 éven belül faápoló-favizsgáló szakmérnökkel
vizuálisan meg kell vizsgáltatni, majd ennek ismeretében eldöntendő, hogy műszeres
vizsgálatra is szükség van-e. A jó állapotúnak ítélt egyedek ugyanilyen fölülvizsgálata 4-5
éven belül esedékes.
5.6 EGYEZTETÉSEK ÉS EREDMÉNYEIK
5.6.1 ÖNKORMÁNYZATI, POLGÁRMESTERI HIVATALI EGYEZTETÉSEK
A Polgármesteri Hivatal illetékeseivel 2021. év folyamán az alábbi személyes
egyeztetéseket folytattuk le.
1. Egyeztetés 2021. szeptember 1-jén a Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében:
- Bemutattuk az addig elkészült vizsgálati eredményeket és egyeztettük a kérdéses
témákat a továbbtervezés érdekében. Ezen egyeztetésen jelen voltak a
Városrendezési (Főépítészi) Osztály, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit
Kft. és a Városüzemeltetési Iroda képviselői, továbbá a tervezők.
17
Eredmény:
- A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. megkapjuk/megkaptuk a
Nagykörúton belül fölmért és térinformatikailag földolgozott térképi állományt,
mely a – kizárólag ingatlanhatárokat és hrsz-eket tartalmazó - alaptérképet
további, az értelmezést és beazonosítást segítő adatállománnyal tölti föl
(útszegélyek, közvilágítás stb.).
- A Gogol, Hajnóczy utcák terveztetése a távlati célok között van, ezért azok
kivehetők a védelemből.
- A Körtöltés Horgosi útnál lévő íves részét javasolják kiemelt figyelemmel
megvizsgálni, hogy indokolt-e ezen szakasz esetén a védelem.
- A Róna utcai magántelken álló 2 db kocsányos tölgyfa – megtekintés után –
védelmét tervezőként nem látjuk indokoltnak, ezért arra nem adunk javaslatot.
- A Partfürdő természeti védelmének indokolatlanságát a jelenlévők
megkérdőjelezték.
- A kiskundorozsmai Szent János tér védelmének a templom körüli parkra
vonatkozó „csökkentésével” a jelenlévők egyetértettek, ezért azt térképesen és
szövegesen is kezeljük.
2. Egyeztetés 2021. november 21-én interneten keresztül:
- A Polgármesteri Hivatal illetékesei áttekintették a 2021. október 25. és november
2. között szállított dokumentációkat, melyekre ezen egyeztetés során megtették
részletes javaslataikat, melyeket közösen átbeszéltünk és elfogadásukról döntést
hoztunk. Ezen egyeztetésen a Városrendezési (Főépítészi) Osztály főépítésze,
Szabóné Fehér Éva és kertészeti referense, Patyi Gábor volt jelen.
Eredmény:
- Az egyeztetés során hozott kompromisszumokat, döntéseket a szöveges és tervi
dokumentációkba is átvezettük, melyeket az átláthatóság és jobb értelmezhetőség
kedvéért az alábbiakban is fölsorolunk és részletezünk.
- Az excel-táblázatot – ahol indokolt volt - kiegészítettük a „tervezői javaslati,
észrevételi” oszlop után egy „megrendelői válasz” oszloppal, mely a tervezői
javaslatra adott megrendelői válaszokat tartalmazza röviden. Ezt követően pedig
szerepel egy utolsó oszlop, mely az egyeztetések eredményeként született
„döntést” tartalmazza.
5.6.2 EGYES VÉDETTSÉGEK FENNTARTÁSÁNAK, MÓDOSÍTÁSÁNAK
VAGY MEGSZÜNTETÉSÉNEK RÉSZLETES TERVEZŐI KIFEJTÉSE
Az alábbiakban fölsoroljuk és részletezzük azon védettségeket, melyek bár e
dokumentációhoz tartozó excel-táblázatokban is – nyilvánvalóan - szerepelnek és
részletezettek, de ezen felül a 2. egyeztetésen a Hivatal illetékesei kérték további, még
részletesebb indoklásukat. Az alább fölsorolt védettségek indokoltságára vagy
18
indokolatlanságára vonatkozó, vagy egyszerűen csak tájékoztató fotókat lásd a mellékelt
Fotódokumentációban!
5.6.2.1 VÉDETT FÁK
Takaréktár utca 3. hátsókertjében
A kertben 1 db Ginkgo biloba található, de az ingatlanra nem jutottunk be. Ezért a fa
állapotát megtekinteni nem tudtuk. Azonban a megrendelő tájékoztatása szerint a fa jó
állapotban van, védettségének fenntartását ezért továbbra is indokoltnak látja. Bár a fa
jelentős árnyékvetést okoz a viszonylag kicsi, belvárosi kertbe, de a jelenleg folyó épület
fölújítási tervezés során is a fa létét figyelembe veszik/vették. A tervezés miatt 2019
márciusában készült egy ENVIROSOUL cég által, Dr. Deák József Áron természetvédelmi
szakértő által jegyzett „természetvédelmi szakvélemény”, mely így ír róla:
„A fenti fának első sorban kertészeti, kertészettörténeti és városépítészeti (városfásítási)
szempontból van jelentősége, ugyanis a páfrányfenyő nem őshonos – de nem is invazív
tulajdonságú – fa. Jelen nőivarú példányt egy Pollák nevű köteles mester ültette, aki e fa
magját még 1925-ben hozta magával Japánból. Így a fa kora legalább 92 évre tehető, ami
igen magas kornak számít, különösen, hogy a fa még mindig jó növekedésű,
egészségesnek mondható a korábbi viharkárok miatt végrehajtott kisebb csonkolások
ellenére is, ami mind növeli e fa természetvédelmi értékét.”
„E fa megőrzésének különösen az adja a jelentőségét, hogy sokáig ez volt az egyetlen
természetvédelmi terület Szeged belterületén…”
A fentiek tudatában megjegyezzük azonban, hogy némi „aggodalomra” adhat okot
- e gyrészt a fa – szakvélemény által jelzett - 92 éves kora, mely azt jelenti, hogy a fa
már nem fiatal. Ugyanis ha elfogadjuk azt az adatot, hogy a Schmidt Gábor
professzor által jegyzett táblázat alapján a páfrányfenyők elöregedésének kezdete
kb. 150 év, akkor egy új épület potenciális élettartamánál hamarabb fog a fa
elpusztulni, tekintettel a környezeti adottságokra is,
- m
ásrészt a fa – szakvélemény által jelzett – nőivarúsága, mely a termésérleléskor,
heteken át rendkívül kellemetlen, hányásszagot eredményez, mely a környezetére
bűzszennyezést jelent.
A fentieket mérlegelve és a Hivatallal egyeztetve a fa védettsége marad. A fa minél
hosszabb életének biztosítása érdekében azonban felhívjuk a figyelmet, hogy a
szakvélemény készítése óta, 2019 októberében hatályba lépett „A fák védelme építési
területeken” c. MSZ 12042, melynek előírásait már a tervezés során a
legmesszebbmenőkig figyelembe kell venni és betartását pedig meg kell követelni a
kivitelezés során!
Föltámadás utca 7/B. előtt, az utcán
19
Az ingatlan előtt 3 db Ginkgo biloba (Páfrányfenyő) áll. Ezekből a középső katasztrofális
állapotú, néhány cm-es suháng, fenntartása méltatlan. A másik 2 db nagyobb méretű, kb.
20 cm törzsátmérőjű, de vélelmezhetően nem ezen 3 db lett az eredeti rendeletben
levédve. Valószínűsíthető, hogy a középeső védett egyed kivágásra került, mert a google
fotón látható, hogy a középső fa is kb. olyan méretű volt, mint a két szélső. És bár tudott,
hogy a Ginkgo egy reliktum nemzetség, és érdekes leveleivel, jellegzetes habitusával az
egyik legszebb díszfa faj, éppen ezért az utóbbi évtizedekben Magyarországon is sok
fajtáját nemesítették ki. Mivel tehát manapság már fajuk sem különleges, és az utcában
lévő kora, állapota sem egységes, ezért védettségük fenntartása a továbbiakban nem
indokolt.
Volt Árpád nevelőotthon (ma: PRIMA telephely)
A térképes adatszolgáltatás alapján nehezen azonosíthatók be a védett egyedek, mert
nincs mihez viszonyítani azokat. Láthatóan azonban a védettekből már több fát (kb. 8-10
db) kivágtak, leginkább a bal oldalkertből. Az előkertre vonatkozó védettségi elképzelés
pedig valószínűleg a hársakra vonatkozhatott, de vegyesen állnak más fajokkal, illetve
foghíjasak, és állapotuk sem egységes. A fák nagy része foghíjas és vegyes fajú fasor-
szerűséget alkotna, de vannak szoliterek is, az előkertben több fajjal, sok száradó,
csúcsszáradásos, beteg kérgű, ferde törzsű, korhadt egyeddel, hogy nem látjuk értelmét a
védelemnek. Ugyanakkor megállapítható, hogy a zöldfelület fönntartása szakszerű és
rendszeres.
Volt Kábelgyár (ma: CÉDRUSLIGET lakópark)
A területen a hatályos rendelet szerint 1 db Cupressus sempervirens és 1 db Platanus
hispanica védett. Ma az ingatlanon a jelenleg épülő - nagy és sűrű beépítésű - épületek
mellett 1 db Ginkgo biloba áll, de az is száradófélben van, mely nem csoda, az építkezés
miatt. A fentiek alapján megállapítható, hogy a telken nincs mit védeni.
Szövetkezeti út, kb. 3. szám (MÁV terület)
A területen a hatályos rendelet szerint 2 db Juglans nigra védett. A területrész annyira
elhanyagolt, elgazosodott, befásodott/-cserjésedett, olyan sűrű aljnövényzet verődött föl
(növekedett) és halmozódott föl (pusztult) rajta, hogy a fákat nemcsak megközelíteni nem
lehetett, hanem szinte látni sem. Az egyik egyed alig volt látható, a másik egyed pedig
csak vélelmezhető, hogy megvan. A megrendelő kérésére azonban a védelmüket
fenntartjuk, de felhívjuk a megrendelő figyelmét, hogy a védettség indokoltságának,
(máshogy fogalmazva a védelemre érdemes fák) megőrzése érdekében szólítsa föl a
tulajdonost/kezelőt/üzemeltetőt, hogy a területrészt mielőbb szakszerűen és a védett
egyedekre való kiemelt figyelemmel tisztíttassa ki és azt rendszeresen tartsa karban.
Vadaspark lakópark
A Lakóparkban a hatályos rendelet szerint – aktualizálva – 9 db hrsz-en összesen 16 db fa
áll, melyek egyedileg védettek. A 16 db fából 1 db Quercus robur és 1 db Ulmus sp., a
többi Platanus hispanica. Mivel a hatályos rendelet táblázatos melléklete nem hrsz-
enként tünteti föl a védett egyedeket, hanem „egybegyűjtve”, ezért azokat a helyszínelés
során egyedenként és hrsz-enként beazonosítottuk. A fák jellemzően jó állapotban
20
vannak, védettségük indokolható továbbra is. A 14 db védett platánból 6 db azonban
egyértelműen fasort képez a játszótérnél, a 24009/88 hrsz-en, ezért azt a védett fasorok
közé javasolt áttenni.
Továbbá a 24009/91 hrsz-re a hatályos rendelet tervi adatszolgáltatása 2 db védett fát
jelöl. A /91-en azonban NEM áll fa egyáltalán, viszont a /92 hrsz-en van 2 db szép Platanus
hispanica. Ezért a 2 db platánt a tervi munkarészen átjelöltük a /92-re és a táblázatos
fölsorolást is ennek megfelelően javítottuk.
A fentiek alapján a hatályos rendeletnek a Vadaspark lakóparkra fölsorolt összes védett
fája beazonosítható volt hrsz-enként, így eszerint aktualizáltuk a táblázatot és a tervi
munkarészt is.
Kállay Liget
A Kállay Ligetben a hatályos rendelet 2 db egyedi védett Quercus roburt említ. A
helyszínelés során megállapítható volt, hogy a közpark elhanyagolt, jelentős mennyiségű
faállomány áll, illetve verődött föl rajta. A 2 db kocsányos tölgy ezért gyakorlatilag
beazonosíthatatlan a területen, annyi bizonyos, hogy egyedi védelemre érdemes egyed
nem volt található. A park fenntartása meglehetősen gyenge, de ez minden bizonnyal
annak köszönhető, hogy a park gyakorlatilag kiépítetlen, ami szabadtér építészeti elem
van benne, azok is elhanyagoltak. Felújítása, funkcióadása sürgető feladat, melynek
megvalósítása esetén szép és hasznos közparkjává válhatna a környéknek.
A fentiek miatt a 2 db tölgy védelme kikerül az egyedi védettségi listából, viszont a
közpark egészének védelme érdekében a Liget bekerül a védett parkok listájába, mely
biztosítja mind területének, mind faállományának szakszerű védelmét.
Kiskundorozsma, vasútállomás
A hatályos rendelet szerint a területen, egyedi favédelemmel 3 db Aesculus
hippocastanum védett. A helyszínelés során megállapítottuk, hogy itt, közvetlenül a
vasútállomás épülete előtt, a vasúti sínek felőli oldalon, mind az épület homlokzatához,
mind a sínekhez rendkívül közel, 5 db vadgesztenye áll. Azonban ezek a fák, - a normál
körülmények között kifejlődő habitusukhoz viszonyítva - egymáshoz, a homlokzathoz és a
vágányhoz is irreálisan közel vannak. Nyilván ennek köszönhető, hogy lombkoronájuk
rendkívül csonkolt, olyanok, mintha oszloposak lennének. Törzsük is beteg, korhadó,
ágrendszerük részben száradó. Mind az épületek nyílászáróinak, mind a vágánynak
használatát korlátozzák.
A fentiek miatt az a javaslat, hogy a vadgesztenyék további egyedi védelme nem indokolt.
5.6.2.2 VÉDELEMRE „IGÉNYELT” FÁK
Róna utca 8. hátsókertjében
A telek hátsókertjében álló 2 db, idős Quercus robur helyi természeti védelem alá
helyezésére a Hivatalhoz 2021. június 1-jén érkezett kérelem, melyet 2 db, 2021. május
25-én készített szakvéleménnyel támasztottak alá (CSEMETE Természet- és
21
Környezetvédelmi Egyesület részéről Bojtos Ferenc irodavezető ill. CSERMELY
Környezetvédelmi Egyesület részéről pedig Csehó Gábor elnök ellenjegyzésével). A fák
helyszíni megtekintése és a szakvélemények átolvasása alapján a fák helyi természeti
védelmét nem tartjuk indokoltnak, ezért arra jelen dokumentáció nem tesz javaslatot.
Ennek okai az alábbiak:
- A fák a bal oldali kerítéshez – koronaméretükhöz képest – túl közel állnak, és
törzsük kisebb-nagyobb mértékben arrafelé dől.
- Ez utóbbinak azok a fő okai, hogy a tárgyi hátsókertben jóval több fa került
telepítésre, mint amennyinek azon – a normál habitusukat tekintve – van hely,
pontosabban kellő élettér állna rendelkezésére, ezért nőnek a „fény felé”, amelyet
leginkább délről kapnak (a helyi adottságok miatt is).
- Továbbá megállapítást nyert, hogy a kertnek nagyjából a közepén áll egy szép és
még fiatalnak tekinthető, bár több évtizedes Platanus hispanica, melynek
növekedése még optimális, de az idős tölgyek – magasságuk és koronaméretük
miatt - a későbbiekben akadályoznák továbbfejlődését, azoknak alászorulna,
ugyanakkor az az elkövetkezendő évtizedekben is szép, központi, szoliter dísze
lehetne a kertnek.
- A fent leírt adottságok alapján a 2 db tölgy védelme nem indokolt, de megtartásuk
lehetséges, azonban csak addig, amíg az évtizedekkel fiatalabb platánt nem
akadályozzák. A platán növekedésével párhuzamosan a tölgyek ágrendszere
fokozatosan csökkentendő, mely évtizedek során az lenne a célszerű és szakmailag
indokolt, hogy a tölgyeket a platán váltsa föl, többek között azért is, mivel mindkét
faj – átlagos körülmények között - várható elöregedésének kezdete kb. 200 év.
Megjegyezzük továbbá, hogy a Dr. Radó Dezső által jegyzett táblázat szerint, mely a fák
korát a törzsméret függvényében teszi megbecsülhetővé, mi a tárgyi tölgyeket 50-60 év
közötti korúra tesszük, míg a szakvélemény azokat 90-100 éves korúra becsülte és ebből
„famatuzsálemségükre” hivatkozott.
5.6.2.3 VÉDETT FASOROK
Korányi fasor
Ez a „fasor” tulajdonképpen a Tisza-parti közterület neve, és nem konkrét fasor. Maga a
Korányi fasor közterülete hosszabb, a Tisza-part mentén húzódik, de ennek csak egy
szakasza tartozik a védettségbe. A zöldsávban lévő, változatos fajú, koncepció nélküli,
fasornak nem tekinthető, nem különösebben értékes fajú faállomány 5 db-bal kevesebb
is, mint ami az adatszolgáltatásban van. Valószínűleg időközben kivágták őket, ugyanakkor
– fasor jelleggel - új telepítések is történtek. Fasorként való védettségét -, ráadásul csak
ezen szakaszon - tervezőként indokolatlannak érezzük, de a megrendelő kívánságára, a
lakosság érzelmi kötődését és egyéb műszaki adottságokat figyelembe véve, fenntartjuk.
Gogol utca
Teljes hosszban és teljes szélességben való felújítása a távlati tervek között szerepel. Ez
tehát nemcsak a faállományt érinti, hanem a közműveket, úttesteket, járdákat is. A Város
ugyanis a kis- és nagykörút közötti, volt zsidónegyed intenzív, többnyire zártsorú, keretes
beépítésű tömbjeinek utcáit fokozatosan újítja föl. Ennek jól sikerült példája a Gutenberg
22
utca. Ezt a folyamatot kívánják az elkövetkezendő években végigvinni a többi,
rekonstrukcióra szoruló utcánál is.
A jellemzően japánakác fasor a kis szabályozási szélességbe nem való, kínlódik,
elöregedett, fölnyurgult (a fény felé), túlságosan beárnyékolja a lakásokat, károsítja a
burkolatot, közműveket, épületalapokat. A Sophora japonica (Styphnolobium japonicum)
számbeli fölénye mellett még találhatók itt Fraxinus, Celtis, Juglans egyedek is, melyek
által a fasor ráadásul nem is egységes. Az utca 14,5 m-es keskenységébe nem volt jó
választás a japánakác (közönséges pagodafa), mely 15-20 éves korban is már 10 m-es, és
teljesen kifejlődve pedig 18 m-es koronaátmérőre növő habitusa, melyet még „megfejel”
az átlag 16-18 m-es magassága. Mivel a föntiek miatt nemcsak az épületeket,
műtárgyakat, hanem a lakosságot is veszélyeztetik, ezért a fasor védettségének további
fönntartása nem lehetséges.
Hajnóczy utca
Mint a Gogol utca, azzal a különbséggel, hogy az uralkodó számmal jelenlévő Sophora
japonicák mellett Fraxinus, Platanus és Acer egyedek képviseltetik magukat. A fasor
védettségének további fönntartása nem lehetséges. Az utca itt is rendkívül keskeny, 15 m.
Arany János utca
44 db Ginkgo biloba, 1 db Tilia és 1 db Chamaecyparis egyeddel. Az utca szélessége 19 m.
Bár nem akkorára nő a páfrányfenyő, mint a japánakác, de az utcába ez sem egy jó
választás. Ugyanakkor a fajválasztás oka, hogy ezen utca az egyik, melybe az országban
először ültettek páfrányfenyőket, melynek ilyen értelemben „történelmi értéke” van.
Szerencsére manapság már annyiféle páfrányfenyő fajtát nemesítettek ki, hogy azok közül
lehet majd választani az utcába alkalmasabb fajtát, amikor az utca teljes rekonstrukciója
szóba kerül. Ezért a védettséget fönntartjuk, azzal a megjegyzéssel, hogy rekonstrukció
során nem a jelenleg meglévő alapfajjal, hanem egy kis lombkoronájú, de Ginkgo fajtával
fásítandó újra. Sajnos az adottságok miatt az utca újrafásítása kizárólag egy ütemben
valósítható meg, a foghíjpótlás műszakilag nem lehetséges.
Berzsenyi utca
Mint az Arany János utca, azzal a különbséggel, hogy kizárólag Ginkgo bilobák találhatók
benne (25 db). Védettsége ugyanazokkal a kikötésekkel tartandó fönt, mint előbb. Az utca
itt is rendkívül keskeny, 15 m.
Kazinczy utca
Szintén mint az Arany János utca, azzal a különbséggel, hogy 44 db faegyedében nincs
uralkodó fafaj, hanem az vegyesen tartalmaz Quercus, Tilia, Ulmus, Acer, Platanus, Celtis
és Ginkgo fajokat. Az utca szélessége 15 m, melybe a fölsorolt fajok egytől egyig
alkalmatlanok. Túl nagy lombkoronát növelnek, ettől túl beárnyékolják a lakásokat, túl
magasra nőnek, fölnyurgulnak a fény felé, törzsük is dől ezért az utca belseje felé, nagy
koronájukhoz tartozó nagy gyökérzetük károsítja a burkolatot és alatta a közműveket,
épületalapokat, stb. Védettsége ugyanazokkal a kikötésekkel tartandó fönt, mint előbb.
23
Talán érdemes itt azt is megjegyeznünk, hogy a fönt fölsorolt, keskeny utcákban a velünk
szóba elegyedő lakosok - az általában szokásos favédő állásponttól eltérő módon, -
egyetértettek a fák alkalmatlanságával a föntebb fölsorolt okokra hivatkozva.
Népkert sor
A Népkerttől északra lévő utca kétoldali fasora. Adottságai annyiban eltérőek a
szokásostól, hogy déli oldalának fasora tulajdonképpen szerves részét képezi a tőle csak
egy gyalogjárdával (szakaszonként még kocogósávval) elválasztott Népkertnek. Az utca
északi oldalának szakaszonkénti platán fasora valóban védelemre érdemes, de a közbülső,
vegyes fasor épp ellenkezőleg. Sajnos a teljes hosszon a platán nem használható, mert a
középső, lakótelepi szakaszon a 4 db tömbház kiépült a telekhatárra, ezzel elkeskenyítve a
szélességet. Ezért ide platán betelepítése irreális lenne. A Népkerti oldal szintén nem
érdemes védelemre, mert itt nem platánok, hanem 13 különböző fafaj egyedei
képviseltetik magukat, ezért inkább a Népkert részének lennének tekinthetők, mint
fasornak.
A megrendelővel történt egyeztetés alapján azonban az utca védettsége fönntartandó az
alábbi megjegyzésekkel:
- É-i oldalán a 4 db tömbház homlokzata előtt fák telepítése nem javasolt.
- A tömbházak közötti szakaszokra 1-1 db platán telepítendő.
- D-i oldalán törekedni kell az egységesítésre, szintén platánnal.
- Ennek érdekében viszont föl kell mérni nemcsak az úttest menti fákat (mely e
munka keretében megtörtént), hanem a gyalogút túloldalán, az úttesttől 10-15 m
mélységig meglévő fákat is, és ezek állapotának és egyéb fontos tulajdonságának
ismeretében kell dönteni a platánok egyenkénti, szakaszonkénti vagy teljes
hosszon való telepítéséről. A jelenleg meglévő – mind fajában, mind korában,
mind állapotában - vegyes fasor ugyanis nem méltó sem a védelemre, sem a
túloldali platán fasor párjának lenni, sem esztétikailag nem megfelelő.
- Az egyedenként vagy szakaszonkénti telepítésnél figyelemmel kell lenni arra, hogy
a telepítések között ne teljen el sok év, illetve az eltelt idő figyelembe vételével
kell az ültetendő fák méretét meghatározni, hogy a további fejlődés során a
különböző időben ültetett fák nagyjából azonos mérettel, egységes látványt
képezzenek.
- Törekedni kell arra, hogy inkább kevesebb, de nagyobb törzsméretű és szép
koronanevelésű fák kerüljenek eltelepítésre, hogy azok „üzembiztosabban”
neveljenek egységesen szép törzset és egységes lombkoronát. Vagyis, hogy
legalább ilyen frekventált helyeken ne a mennyiségi, hanem a minőségi
szempontok domináljanak.
Rigó utca
A hatályos rendelet a Rigó utcának csak egy rövid szakaszán, annak is csak az északi
oldalára jelöl védett fasort. A helyszínelés során megállapítható volt, hogy a jelölt szakasz
a most épülő Cédrusliget lakópark mentén van, a lakópark oldalán. Az utca egyébként
más szakaszain is fásított, de nem egységes, sem fajban, sem folyamatosságban, és
24
jellemzően túl nagy lombkoronát nevelő egyedekkel beültetett, viszont viszonylag szűk
utca. A hatályos melléklet szerint 18 db védett fa van. A helyszíneléskor ez a 18 db fa
megtalálható volt, azonban közülük 4 db, nem túl jó állapotú Pinus nigra, a többi 14 db
Tilia sp. A javaslat szerint a 14 db hárs védettsége marad, a 4 db fekete fenyő védettsége
megszűnik, mert sem szakmailag, sem település-esztétkailag nem indokolt.
Szabadkai út
A Szabadkai út a Város leghosszabb védett fasora és az egyetlen olyan fasor, mely
belterületen indul és folytatódik a külterületen is, ráadásul mindkét oldalon (még ha
erősen foghíjas is). Hossza a belterületen 1 km, külterületen 2,7 m. Ebből a külterületi
hosszból
1,5 km védett jelenleg és ehhez 1,2 km további védettséget javasoljuk kiegészíteni. Ennek
oka, hogy a jelenleg védett hosszon túl is folytatódik a platán fasor, és nem rosszabb
minőségben, mint a védett szakaszon. Mivel tájesztétikailag kiemelkedő értéke van, mind
a fafaj méreteiből, mind a duplán fásított szakasz hosszából adódóan, ezt nyilvánvalóan
teljes hosszban kell védeni.
Az idős platánok egységes, szép látványt nyújtanak, ugyanakkor a fiatal telepítések -
minőségükből és ültetésükből adódóan - teljességgel sikertelenek. Ezért ezen utóbbiak
látványa elszomorító és nem méltó a védettséghez. A nem platán egyedeket nem mértük
föl, mert azok fölújítás során lecserélendők, de ezek elenyésző arányban vannak jelen. Fák
a fasorból szakaszosan, de foghíjszerűen is hiányoznak. A szakaszokon nyilvánvalóan
könnyebb az ültetés. Törekedni kell arra, hogy minél nagyobb törzsméretű fák kerüljenek
telepítésre, hogy a környezeti ártalmaknak (leginkább szélterhelés) minél jobban ellen
tudjanak állni és minél szebb koronát neveljenek. Foghíjpótlásainak lehetősége pedig -
előfásítás jelleggel – vizsgálandó, hogy a fasor létének folyamatossága minél egységesebb
lehessen.
Állapotának fölmérését folyamatosan kell végezni úgy, hogy évente legalább 1x sor
kerüljön az egyedek vizuális vizsgálatára (és ennek ismeretében esetleg szükséges
további, műszeres vizsgálatra), mert többük törzsénél jelentős korhadásokat, víz-zsák
képződésre való hajlamot tapasztaltunk. Nagyobb szél esetén ugyanis az erősen
törzskorhadtak kidőlésének veszélye reális.
5.6.2.4 VÉDETT TERÜLETEK
Kiskundorozsmai Nagy-szék
A kiskundorozsmai Nagy-szék 0530/31 és 0530/33 hrsz-eken védett. Az
ingatlannyilvántartásban történt vizsgálat során azt állapítottuk meg, hogy a 0530/33
hrsz. országos védettségű terület (egyúttal helyi védett is). Tekintettel arra, hogy a két
hrsz., természeti adottságait és vegetációját tekintve is egy szerves egységet képez,
javasoljuk a /31 hrsz. országos védelem alá helyezését (egyidejűleg mindkét ingatlannak a
helyi védelemből való kivételével), vagy esetleg a /33 hrsz. országos védettségből való
kivételét. Ez utóbbi esetben mindkét ingatlannak „csak” helyi védelme maradna.
25
Amennyiben a természetvédelem egyik javaslattal sem ért egyet, abban az esetben pedig
legalább a /33 helyi védettségből való kivételének van értelme, mely esetben a /33 csak
országos, a /31 pedig csak helyi védett maradna.
A javaslatokkal az alábbiak miatt élünk:
KIVONAT a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvényből:
„25. § (1) Védetté nyilvánításra bárki javaslatot tehet.
(2) Terület védetté nyilvánítását – helyi jelentőségű védett természeti terület kivételével –
az igazgatóság készíti elő. Ha az előkészítés helyi jelentőségű védett természeti területté
nyilvánításra irányul, a helyi védetté nyilvánítást előkészítő települési önkormányzati
jegyzőnek, főjegyzőnek (a továbbiakban együtt: jegyző), a terület védetté nyilvánításának
indokoltságát alátámasztó iratok megküldése mellett meg kell keresnie az igazgatóságot,
hogy kívánja-e a terület országos jelentőségű védett természeti területté nyilvánítását.
(3) A helyi védetté nyilvánítás esetén a települési önkormányzat jegyzője, a fővárosban a
főjegyző a védetté nyilvánító, illetve a védettség feloldásáról rendelkező önkormányzati
rendeletet – nyilvántartási célból – hivatalból megküldi az érintett területen működő
igazgatóságnak.
(4) Az igazgatóság – a miniszter állásfoglalása alapján – a (2) bekezdés szerinti
nyilatkozatát 60 napon belül megadja. Ha a terület országos jelentőségű védett
természeti területté nyilvánítása indokolt, a védetté nyilvánítás előkészítését az
igazgatóság folytatja le.”
Körtöltés
A Körtöltésből, szintén védett területként - a Szabadkai úttól DK-re, a Horgosi utcáig - egy
iparvágány kanyarodik ki egy ipar- és sportterületen keresztül a PICK iparterületébe. Ilyen,
mint a töltés teljes hosszának ívéből kilépő nyomvonal, egyedüli, mert ezt leszámítva a
töltés egy elágazás nélküli, - a keresztezéseket leszámítva - folyamatos „zöld folyosó”.
Ezen iparvágánynak külön ingatlana is van, mely a 21013/4 hrsz. Védettsége fenntartását
azért nem látjuk indokoltnak, mert azt a szerepet nem tölti be és nem is segíti, mely miatt
maga a körtöltés védetté lett nyilvánítva, továbbá iparterületi és vasúti célú fölhasználása,
- mint abba beékelődő, de ilyen célra jelen állapotában hasznosíthatatlan, ezért
elhanyagolt terület - igényelt és indokolt is. Ezen szakasz annyiban is eltér a töltés ettől
északra lévő, további szakaszától, hogy itt az árvédelmi töltés és a vasúti töltés
egybeépült, míg az 5-ös úttól északra a „kétféle” töltés már külön-külön halad. Továbbá a
MÁV-nak a területre vágánybővítés illetve szervizút létesítés miatt szüksége van, melyre a
hatályos rendelet kezelési terve egyébként – nyilvánvalóan – lehetőséget is ad, hogy a
vasúti használatot a védelem ne lehetetleníthesse el.
A Körtöltés a maga folyamatos, és a vasúti töltéstől elváló sávján tudja ellátni a kijelölt
természetvédelmi célkitűzéseket (tájképi jelleg, migrációs folyosó, biológiai sokféleség,
kultúrtörténeti emlék megőrzése), ezen, a folyamatos vonalától részben elkanyarodó és
legdélibb szakaszán már kevésbé. Mivel e szakasz beleintegrálódott az ipar- ill. vasúti
területekbe és részben már agresszív fásszárú vegetáció is fölverődött rajta az évtizedek
26
során, ezért természetvédelmi célú fenntartása a továbbiakban nem célszerű és nem
kívánatos, így a fenti hrsz. védettségből való kivétele mellett született döntés.
Volt lőtér
A hatályos rendeletben „Lőtér melletti fasor területe”-ként szerepel a Város Szabályozási
Tervében (SZT) kiszabályozott, de még csak kisebb részben beépült kertvárosias
lakóterület szélén, azt a külterületi mezőgazdasági földektől elválasztó, kb. 30 m széles,
kb. 500 m hosszú területsáv. A légifotón látható, hogy a még „érintetlen” terület
valójában kb. 220 m széles és kb. 600 m hosszú, középen a volt lőtér nyíltabb
területsávjával, körben beerdősülve. Ennek van tehát a túlnyomó (DK-i), kb. 190 m széles
sávja az SZT-n kertvárosias lakóterületként, a maradék (ÉNy-i), kb. 30 m keskeny sávja
pedig közparkként kiszabályozva. A terület (vagyis a volt lőtér teljes területe) még
egyáltalán nincs beépülve. A legszélső, jelenleg is még csak foghíjasan beépült sáv a
Kékfestő utca, és folytatása, a Rézöntő utca ÉNy-i oldala, mely egyben a Város
belterületének határa is. A helyszínen erős cserjeszintű beerdősült terület látható, fasor a
beerdősült területből látványban nem érződik. Ugyanakkor a légifotóból szürkés színnel
kivehető esetleg valaha volt fasor nyoma, mely minden bizonnyal szürke vagy fehér
nyáras fasor maradványa.
A védett területsáv további védelme indokolható azzal, hogy az elválasztó határt képez a
beépítésre szánt és beépítésre nem szánt területek között, egyidejűleg különféle
védelmet biztosítva a lakóterület és a mezőgazdasági terület között, oda-vissza.
Ugyanakkor a tervező megfontolásra javasolja, - tekintve a terület jelenleg is még foghíjas
beépítettségét a Légió és a Kékfestő utcák közötti területsávon -, hogy a megrendelő
gondolja át az egész, volt lőtér területének önkormányzati kézbe kerülésének lehetőségét
és visszasorolását valamilyen beépítésre nem szánt területté, pl. rekreációs célú
különleges terület vagy rekreációs célú erdő, stb. Amennyiben a lakóterületbe sorolás 7
éven túl történt, azt kártalanítás nélkül vissza lehet sorolni. (A tervező zárójelben
megjegyzi továbbá, hogy bár sajnálatos módon a hatályos OTÉK már nem, de a 2020-ban
hatályos még tartalmazta, hogy egy közpark „több funkciót szolgáló, legalább 1 ha
nagyságú közhasználatú közterületi zöldterület, amelynek legkisebb oldalmérete is 80 m-
nél nagyobb, amelyet bárki használhat”.)
A területen az alábbi cserje- és fa nemzetségek voltak láthatók többnyire: Crataegus,
Euonymus, Rubus, Rosa, Sambucus, Corylus, Populus, Prunus, Aesculus, Juglans, Acer,
Tilia, Celris, Cerasus, Fraxinus. A fásszárú állomány változatosságát és annak térbeliségét
(belül szabadabb, kívül erdősült) tekintve a teljes terület védelemre érdemes, ezért
legalább a védett területsáv védettsége továbbra is fönntartandó.
5.6.3 TERMÉSZETVÉDELMI HATÓSÁGI EGYEZTETÉS
A Nemzeti Park illetékeseivel 2021 …-ében folytattunk személyes egyeztetést, melynek
eredményeképpen az alábbiak kerültek megállapításra, döntésre:
- …
- …
- …
27
5.6.4 EGYÉB EGYEZTETÉSEK
A Polgármesteri Hivatal kérésére ….
- …
- …
- …
A fönt fölsorolt egyeztetések és véleményezések eredményeképpen született meg a
rendelettervezet, mely képviselőtestületi elfogadásra alkalmas.
6. RENDELETTERVEZET
A rendelettervezet külön dokumentációban található, mely az eredeti – szerkeszthető -
rendeletet dolgozza föl látható tervezői korrektúrákkal, továbbá – a magyarázatra
szoruló/érdemes helyeken - látható tervezői megjegyzésekkel. Ez a földolgozás lehetővé
teszi, hogy a többi véleményező is megtehesse észrevételeit, akár a rendeleti szöveg
módosításával, akár csak megjegyzés hozzáírásával. Így – bár nehezen, de - követhető a
véleményezés és a véleményezők, melynek eredményeképpen véglegesíthető a
rendelettervezet. Ezután kerül az az illetékes természetvédelmi hatóság „elé” szakmai
véleményezésre illetve az egyéb előírt vagy az önkormányzat által szükségesnek ítélt
egyeztetésekre.
Jelen álláspontunk szerint javasolt egy új rendelet elfogadása, mint a hatályos
módosítása, de ennek eldöntése még várat magára, mely elsősorban a Jegyzői Iroda
kompetenciája lesz. Éppen ezért készítettük úgy a rendelettervezetet, hogy láttassuk a
változásokat és azoknak szükséges részét magyarázzuk is, hogy eldönthető legyen, hogy a
rendelet módosítása vagy új rendelet alkotása a célszerűbb.
A későbbiek során esetleg indokolt lehet ezen dokumentumba (is) betenni a
rendelettervezetet, hogy egybe legyen „fűzve” a „Műszaki leírás” és annak
végeredménye, az elfogadandó „Rendelettervezet”, de ez még további döntést igényel.
2021. december 8.
28
Document Outline