Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'A részvételi költségvetés (2020/2023) 64, 148, 271, 429 és 587-es sorszámú pályázatok elszámolása'.


 
 
Budapest Főváros | Főjegyzője 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*1000283116103* 
*1000283116103* 
ikt. szám: 
 FPH070 /104 - 8 /2025 
Pongrácz Erzsébet 
 
 
 
[email protected] 
 
 
 
 
 
Tisztelt Pongrácz Erzsébet! 
 
Hivatalomba  2025.  február  11-én  beérkezett  közérdekűadat-igénylésével  összefüggésben  az  alábbiakról 
tájékoztatom. 
 
A megkeresésében megjelölt fővárosi közösségi költségvetési öt nyertes pályázat  valójában öt beadott ötlet 
volt  (64-es  ötlet:  Mobilitási  program  hajléktalanoknak,  148-as  ötlet:  Fedelet  a  fedél  nélkülieknek  -  fedél 
nélküliekkel együtt, 271-es ötlet: Hajléktalan emberek újrakezdésének segítése, 429-es ötlet: Szálló helyett 
lakásba  és  587-es  ötlet:  Üres  lakás  pazarlás!),  amely  ötletek  összevonásra  kerültek  és  így  egy  összevont 
projektként  szerepeltek a szavazáson „Üres lakások felújítása és bérbeadása hajléktalansággal küzdőknek” 
néven.   
 
Az egyes ötletek benyújtóinál a N/A megjegyzés arra vonatkozó információ, hogy az ötlet beadójának nevét a 
szavazólapon  és  a  honlap  szavazófelületén  adatkezelési  okokból  nem  tüntetjük  fel.  A  fővárosi  közösségi 
költségvetési program általános szabályairól szóló 21/2023. (X. 6.) önkormányzati rendelet alapján az ötlet 
beadójának nevét a soron következő közösségi költségvetés ötletpályázatának meghirdetéséig mutatjuk. Az 
otlet.budapest.hu címen elérhető közösségi költségvetéssel összefüggő adatkezelés tájékoztatóját az alábbi 
linken érheti el: https://otlet.budapest.hu/files/adatkezelesi_tajekoztato.pdf 
 
Budapest  Főváros  Önkormányzata  (a  továbbiakban:  Fővárosi  Önkormányzat)  a  közösségi  költségvetés 
(akkori nevén részvételi költségvetés) keretében a 2020/21-es ciklusban összesen 250 millió forintot biztosított 
a  „Gondoskodó  Budapest”  kategóriában,  melynek  a  lakossági  szavazás  eredményeként  az  egyik  nyertes 
projektje az „Üres lakások felújítása és bérbeadása hajléktalansággal küzdőknek” (továbbiakban: projekt) lett 
50 millió forintos kerettel.  
 
A projekt megvalósítása jelenleg folyamatban van, ennek keretében a Fővárosi Önkormányzat pályázatot írt 
ki, melyben fővárosi kerületi önkormányzatok rendeltetésszerű használatra jelenleg alkalmatlan lakást vagy 
lakásokat  bocsátanak  rendelkezésre  civil  szervezeti  pályázó  részére  azzal  a  céllal,  hogy  azt  a  pályázó 
bérbeadásra alkalmassá tegye. A pályázat feltétele, hogy a fővárosi kerületi önkormányzat legalább öt éves 
időtartamra bérlőkijelölési jogot vagy bérlőkiválasztási jogot biztosítson, illetve a pályázó vállalja, hogy a bérleti 
szerződés megkötése után legalább egy évig szociális munka keretében a bérlő számára segítséget nyújt. 
 
A projekt megvalósítása érdekében a Fővárosi Közgyűlés 2023. január 25-i ülésén 23/2023. (01.25.) Főv. Kgy. 
határozatával úgy döntött, hogy pályázatot ír ki szervezetek számára „Üres lakások felújítása és bérbeadása 
hajléktalansággal küzdőknek” címmel. Vagyis a 23/2023. (01.25.) Főv. Kgy. határozat nem kizárólag a 64-es 
ötletre vonatkozott, hanem a fent megjelölt több ötlet összevonásával létrehozott projektre. 
A pályázat beadásának határideje 2023. június 13. napja volt. A projekt keretében a Fővárosi Önkormányzat 
a  pályázat  megvalósítására  keretösszegként  50  millió  forintot  biztosított,  melyből  lakásonként  maximum  5 
millió  Ft  támogatás  használható  fel.  A  támogatási  összegből  a  pályázó  szervezet  a  lakás  felújításáról 
gondoskodik, majd bérlőkijelölési jog vagy bérlőkiválasztási jog alapján az arra rászoruló személlyel történő 
 
cím: 1052 Budapest, Városház utca 9-11. | levélcím: 1840 Budapest  
1 / 3 oldal 
 

 
bérleti szerződéskötést javasol. A pályázó szervezet  segíti a beköltözést, ezt követően  szociális  munkával 
segíti  a  lakhatás  megőrzését.  Ilyen  módon  korábban  üresen  álló  kerületi  önkormányzati  lakások  kerülnek 
vissza  a  megfizethető  bérlakás-szektorba,  amelyekbe  korábban  hajléktalan  élethelyzetű  budapestiek 
költözhetnek. 
A pályázatra az alábbi négy szervezet küldte be pályázati dokumentációját, összesen 8 db lakás felújítására: 
1. Tiszta Forrás Alapítvány 
2. Menhely Alapítvány 
3. Utcáról Lakásba! Egyesület 
4. Oltalom Karitatív Egyesület 
 
Minden  szervezet  pályázata  esetében  szükség  volt  hiánypótlásra,  amelyet  követően  a  benyújtásra  került 
anyagokat egy szakmai bíráló bizottság véleményezte és az alábbi javaslatokat tette: 
1. Tiszta Forrás Alapítvány 
támogatható 
2. Menhely Alapítvány   
támogatható 
3. Utcáról Lakásba! Egyesület  nem támogatható 
4. Oltalom Karitatív Egyesület  feltételekkel támogatható 
 
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 4. pontja alapján a benyújtott 
pályázatokról a Fővárosi Közgyűlés döntött. A közgyűlési előterjesztés és mellékletei a 
https://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-
ulesei;id=119112;type=5;parentid=16348;parenttype=2 
linken, az egyes pályázatokról szóló döntések pedig a  
https://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-
ulesei;id=119112;type=3;parentid=16348;parenttype=2  
linken  elérhetőek  el. Az  Oltalom Karitatív  Egyesület, 
valamint  az  Utcáról  Lakásba!  Egyesület  pályázatairól  való  döntésre  a  Budapest  Főváros  Önkormányzata 
Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet 1. melléklet 14.10. pontja 
alapján főpolgármesteri hatáskörben került sor. 
 
1.  Tiszta Forrás Alapítvány   
A Közgyűlés 814/2023.(10.25.) Főv. Kgy. határozatával 9.982.708 Ft támogatást ítélt meg az Alapítvány 
részére.  Pályázatuk  2  db  XVIII.  kerületi  önkormányzati  lakás  felújítására  szólt,  melyet  maradéktalanul 
teljesítettek,  a  támogatás  felhasználásának  elszámolása  megtörtént.  A  két  lakásba  3  fő  lett  kijelölve, 
beköltözésük megtörtént, a XVIII. kerületi önkormányzat döntései alapján.  
 
2.  Menhely Alapítvány 
 
 
A Közgyűlés 815/2023.(10.25.) Főv. Kgy. határozatával 9.999.200 Ft támogatást ítélt meg az Alapítvány 
részére. Pályázatuk 2 db VIII. kerületi önkormányzati lakás felújítására szól, teljesítésük határideje még 
nem járt le. A támogatási szerződések aláírása megtörtént, a teljesítések előrehaladásának ellenőrzése 
a Főpolgármesteri Hivatal részéről folyamatos és dokumentált. Esetükben a szerződés módosítására volt 
szükség, melyben – önhibájukon kívüli okok miatt – a megvalósítás határidejét meghosszabbították, így 
a projekt e része elkészülésének határideje 2025. június. 
 
3.  Utcáról Lakásba! Egyesület  
A  főpolgármester  81/2024.(02.16.)  számú  főpolgármesteri  határozatában  elutasította  az  Egyesület 
pályázatát tekintettel arra, hogy a pályázati kiírásban előírt bérlőkijelölési jogot az Egyesület a kerületi 
önkormányzattól  nem  kapta  meg,  ezért  a  támogatás  nem  volt  megítélhető  a  szervezet  számára.  A 
döntésről pályázó értesítése megtörtént. Pályázatuk 1 db kerületi önkormányzati lakás felújításáról szólt.  
 
4.  Oltalom Karitatív Egyesület 
A  főpolgármester  139/2024.(03.21.)  számú  főpolgármesteri  határozatában  támogatta  az  Egyesület 
pályázatát 15.000.000 Ft összeggel, azonban a döntés a támogatási szerződés aláírásához kitételeket 
tartalmazott. Az Egyesület részéről igazolás beszerzése szükséges a köztartozás-mentességről, míg a 
VIII. kerületi önkormányzat részéről megismerési záradék és nyilatkozat aláírása szükséges. A projekt 
ezen része jelenleg a támogatás kiutalásának stádiumában jár. 
 
 
A  bérlőkijelölés  jogát  az  ingatlan  fekvése  szerint  illetékes  kerületi  önkormányzat  adja  át  a  civil  szervezet 
részére,  az  önkormányzat  a  mindenkor  hatályos  lakásrendelete  szerint  köti  meg  a  bérleti  szerződést  a 
bérlővel. A támogatási szerződések értelmében a Fővárosi Önkormányzat előírta, hogy a bérlő olyan személy 
lehet, aki igazolhatóan Budapesten közterületen vagy hajléktalan-ellátó intézményben (éjjeli menedékhelyen, 
2 / 3 oldal 
 

 
hajléktalan  személyek  átmeneti  szállásán,  hajléktalanok  rehabilitációs  intézményében  vagy  hajléktalanok 
otthonában),  családok  átmeneti  otthonában  él,  vagy  életvitelszerűen  kereskedelmi  szálláshelyen  él,  de 
korábban igazolhatóan legalább egy évig az előző értelemben vett hajléktalan élethelyzetben volt, és emellett 
jövedelmi-vagyoni helyzete nem teszi lehetővé, hogy lakhatásáról önerőből gondoskodjék. 
 
A bérlőkiválasztás szempontjairól további információk a benyújtott pályázatok szakmai tervében találhatók, 
amelyek az alábbi linken érhetőek el: 
https://einfoszab.budapest.hu/list/fovarosi-kozgyules-nyilvanos-
ulesei;id=119112;type=5;parentid=16348;parenttype=2 
 
A  lakáshoz  jutott  személyek  kiválasztására  vonatkozó  további  részletes  információval,  a  kiválasztott 
személyekkel kapcsolatos adatokkal hivatalom nem rendelkezik. Kérem, hogy ezen adatok megismerésére 
vonatkozó igényével a nyertes pályázatot benyújtó szervezetekhez szíveskedjen fordulni. 
 
Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény   30. § (3) 
bekezdése  értelmében  tájékoztatom  az  igénylésével  kapcsolatos  jogorvoslati  lehetőségekről:  a  31.  §  (5) 
bekezdése  szerint  illetékes  bírósághoz  fordulhat,  illetve  jogsérelem  esetén  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és 
Információszabadság Hatóságnál (1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.) bejelentéssel élhet. 
 
Kelt: Budapesten, a minősített elektronikus aláírásba foglalt időbélyegző szerinti időpontban 
 
Tisztelettel: 
 
dr. Számadó Tamás  
főjegyző 
 
 
 
 
3 / 3 oldal 
 
ELEKTRONIKUSAN ALÁÍRTA
Mihókné dr. Kovácsházy Nóra
irodavezető