Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Dott (Tier) elektromos rollerek közterület-használata'.

 
Iktatószám: HFO/718-6/2023 
Tárgy:  a  TIER  Operations  Hungary  Kft. 
Ügyintéző: Szekeres Edit 
közterület-használati ügye 
Telefon: 06 1 4338 267 
 
 
HATÁROZAT 
 
A TIER Operations Hungary Kft. (székhelye: 1052 Budapest, Károly körút 6., adószáma: 29271313-
2-41,  cégjegyzékszáma:  01-09-385423)  kérelmező  részére  a  Budapest  Főváros  X.  kerület  Kőbányai 
Önkormányzat  kizárólagos  tulajdonát  képező  meghatározott  közterületek  használatához 
hozzájárulok az alábbi feltételekkel: 
 
1.  
A  használatba  adott  terület  helyszíni  behatárolása:  Budapest  Főváros  X.  kerület  Kőbányai 
Önkormányzat  
(a  továbbiakban:  Önkormányzat)  tulajdonát  képező  Budapest  X.  kerület 
közigazgatási területe. 
 
2.
  A  közterületet  a  kérelmező  kölcsönzési  célú  mikromobilitási  eszközök  e-rollerek  (a 
továbbiakban: mikromobilitási eszközök) elhelyezése céljára használhatja. 
 
3.  A  közterület  használatához  2023.  október  1.  és  2025.  március  31.  napja  között,  határozott 
időre hozzájárulok.  
 
4. A közterület használatáért a kérelmező köteles közterület-használati díjat fizetni.  
Az elhelyezett 500 db mikromobilitási eszköz után a 2023. október 1. és 2025. március 31. napja 
közötti  időszakra  500  db  x  500  Ft/db/hó,  tehát  250  000  Ft/hó,  azaz  kettőszázötvenezer 
forint/hó közterület-használati díjat kell megfizetni. 
A fentiek szerint megállapított 250 000 Ft összegű havidíjat minden tárgyhó ötödik napjáig 

külön számla kibocsátása nélkül kell a Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat OTP 
Bank Nyrt.-nél vezetett 11784009-15510000 számú költségvetési számlájára átutalni, az átutalás 
közleményrovatában a nevének, a székhelyének és a döntés iktatószámának a feltüntetésével. 
A közterület-használati hozzájárulás hatálya alatt a közterület-használati díjat a közterület 

tényleges használatára tekintet nélkül kell megfizetni.  
 
5.  A  közterület-használati  hozzájárulás  iránti  kérelem  elbírálásában  közreműködő  szervek 
véleménye alapján az alábbi kikötéseket teszem: 
5.1. A kerületi főépítész a közterület-használat ellen településképi szempontból kifogást nem emelt, 
véleménye  szerint  a  közterület-használat  Budapest  Főváros  X.  kerület  Kőbányai  Önkormányzat 
Képviselő-testületének  a  településkép  védelméről  szóló  15/2019.  (VI.  27.)  önkormányzati 
rendelete előírásainak megfelel. 
5.2.  A közútkezelő  a közterület használata ellen kifogást nem emelt,  felhívta a figyelmet az alábbi 
jogszabályi rendelkezések betartására: 
−  Budapest  Főváros  X.  kerület  Kőbányai  Önkormányzat  Képviselő-testületének  a  közterület-
használatról szóló 12/2013. (III. 25.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Önk. R.) II. 
fejezet 9. címében foglalt rendelkezések, különösen a 26/C § rendelkezései, 
−  a  fogyatékos  személyek  jogairól  és  esélyegyenlőségük  biztosításáról  szóló  1998.  évi  XXVI. 
törvény 3. §-ában és 5. §-ában foglalt rendelkezések. 
5.3. Hatóságom kikötései:  
5.3.1.  A  mikromobilitási  eszközök  csak  érvényes  közterület-használati  hozzájárulás  birtokában 
helyezhetők el és tárolhatók a közterületen. 
5.3.2. A mikromobilitási szolgáltató által üzemeltetett valamennyi mikromobilitási eszközt egyedi 
azonosítóval kell ellátni. A mikromobilitási eszközöknek a vonatkozó jogszabály szerinti műszaki 

 
követelményeknek  folyamatosan  meg  kell  felelniük,  illetve  a  rendeltetésszerű  használatra 
alkalmasnak kell lenniük. 
5.3.3. A mikromobilitási eszköz elhelyezése a gyalogosközlekedést nem akadályozhatja, és a 
közúti  közlekedés  rendjét,  a  biztonságos  járműközlekedést  nem  zavarhatja,  ennek 
érdekében  a  kölcsönzési  célú
  mikromobilitási  eszközt,  illetve  több  eszközt  rendezetten 
úgy kell elhelyezni, hogy 
a) a  mikromobilitási  eszköz  a  járdán  a  járdaszegéllyel  párhuzamosan  állítva,  a  zöldsáv  mellett, 
ennek hiányában az  útszegélytől  legalább 0,5 méter szabadon hagyásával a járda szélességének 
legfeljebb  a  felét  foglalhatja  el  úgy,  hogy  a  járdán  legalább  1,5  méter  szabad  terület  biztosított 
maradjon a gyalogos közlekedés céljára, 
b) zöldterület igénybevétele esetén a kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz a zöldterület szélén, 
annak szegélyével párhuzamosan vagy merőlegesen állítva a zöldfelületet ne károsítsa, 
c) a  közösségi  közlekedés  megállóhelyének  és  a  gyalogátkelőhelynek  a  megközelítését, 
rendeltetésszerű használatát ne akadályozza, valamint 
d) a közút pályáján a közúti közlekedést ne akadályozza. 
5.3.4. A mikromobilitási eszköz nem helyezhető el és nem tárolható a Budapest X. kerület, 
a) Halom  utca,  Halom  köz,  Bánya  utca  és  a  (39120/2)  helyrajzi  számú  ingatlan  által  határolt 
területen (Szent László tér) belül, 
b) Kőrösi Csoma sétányon, 
c) Újhegyi sétányon, valamint 
d) Óhegy parkban. 
5.3.5.  Az  elhelyezés  és  tárolás  tilalmával  érintett,  5.3.4.  pontban  meghatározott  területeken  a 
kölcsönzési  célú  mikromobilitási  eszköz  kizárólag  gyalogosan  tolva  vagy  kézben  tartva  vehető 
igénybe. 
5.3.6.  A  mikromobilitási  szolgáltató  az  5.3.2.,  5.3.3.,  5.3.4.  és  5.3.5.  pontban  foglaltak  betartását 
köteles  folyamatosan,  legalább  napi  rendszerességgel  ellenőrizni  és  a  rendezett  állapot 
fenntartása  érdekében  a  szükséges  intézkedéseket  megtenni,  az  5.3.2.,  5.3.3.,  5.3.4.  és  5.3.5. 
pontokban  foglaltak  megsértésével  elhelyezett  mikromobilitási  eszközöket  rendezni,  valamint  a 
szolgáltatásra alkalmatlan eszközöket begyűjteni. 
5.3.7.  Az  eszközök  elhelyezésének  követelményeiről,  valamint  az  elhelyezés  és  tárolás  tilalmával 
érintett  területekről  a  használókat  a  mikromobilitási  szolgáltató  a  honlapján  vagy  a  bérlésre 
szolgáló mobilalkalmazás útján köteles tájékoztatni. 
5.3.8.  A  mikromobilitási  szolgáltatást  16.  életévét  betöltött  személy  veheti  igénybe.  A 
mikromobilitási  szolgáltató  köteles  a  szolgáltatást  igénybe  vevők  részére  figyelemfelhívó 
tájékoztatást nyújtani a biztonságos és együttműködő közlekedés feltételeiről. 
5.3.9.  A  mikromobilitási  szolgáltató  biztosítja,  hogy  az  általa  üzemeltetett  valamennyi 
mikromobilitási  eszköz  közterületi  elhelyezésének  hely  és  időtartama  és  az  adott  eszköz  adott 
időpontban  fennálló  használati  állapota  a  saját  telematikai  rendszerében  olyan  adatrögzítési 
eljárással  kerüljön  rögzítésre,  amely  biztosítja  ezen  adatok  változatlanságát  és  utólagos 
ellenőrzésének lehetőségét. 
5.3.10.  A  mikromobilitási  szolgáltató  köteles  az  Önkormányzat  kérésére  a  megkezdett  utazások 
számáról,  a  Kőbánya  közigazgatási  területén  kezdeményezett  utak  hosszáról  és  az  utazások 
átlagos  időtartamáról  jelentést  készíteni  és  azt  –  a  személyes  adatok  kivételével  –  az 
Önkormányzat részére megküldeni. 
5.3.11.  A  mikromobilitási  szolgáltató  köteles  0-24  órában  elérhető,  magyar  nyelvű 
ügyfélszolgálatatot  működtetni,  amelyen  keresztül  az  5.3.2.,  5.3.3.,  5.3.4.  és  5.3.5.  pontokban 
meghatározott  kikötések  megsértésével  elhelyezett,  illetve  tárolt  mikromobilitási  eszközökről 
bárki  bejelentést  tehet.  A  bejelentett  panaszok,  észrevételek  idejéről,  helyéről  és  tartalmáról  a 

 

 
mikromobilitási szolgáltató  havi  rendszerességgel  köteles  beszámolót  küldeni  az  Önkormányzat 
részére. 
 6. Egyéb feltételek: 
6.1.  A  közterület-használat  ideje  alatt  a  kérelmező  csak  a  2.  pontban  meghatározott  célra 
használhatja az 1. pontban körülhatárolt területet. 
6.2.  A  közterület-használati  hozzájárulás  nem  pótolja  a  jogszabályban  előírt  egyéb  hatósági 
engedély beszerzését. 
Amennyiben a közterület-használat céljául megjelölt tevékenység egyéb, jogszabályban előírt 
engedély  birtokában  folytatható,  ennek  beszerzése  a  kérelmező  kötelezettsége,  melyek 
beszerzéséhez ezúttal hozzájárulok. 
6.3.  A  közterület  használatára  a  kérelmező,  valamint  a  kölcsönzési  célú  mikromobilitási 
szolgáltatást igénybe vevők jogosultak
6.4. A jelen közterület-használati hozzájárulást harmadik személyre a kérelmező nem ruházhatja át. 
A  közterület-használati  hozzájárulás  hatálya  alatt  előzetes  hozzájárulásomat  kell  beszerezni 
ahhoz, hogy harmadik személy folytathassa a közterület-használatot. 
 
7. A közterület-használati hozzájárulás megszűnése, visszavonása: 
7.1.  A határozott időre szóló hozzájárulás megszűnik a 3. pontban meghatározott idő elteltével. 
7.2.  A  közterület  további  használata  –  kérelemre  –  csak  új  közterület-használati  hozzájárulás 
birtokában folytatható. 
7.3. Megszűnik a közterület-használati hozzájárulás: 
a)  a használatba adott közterület tulajdonosa, illetve művelési ága megváltozásának ingatlan-
nyilvántartási bejegyzésével, 
b)  abban az esetben, ha a közterületen folytatott tevékenységre való jogosultság megszűnik,  
c)  jogi  személy  vagy  jogi  személyiséggel  nem  rendelkező  szervezet  esetén  jogutód  nélküli 
megszűnésével, 
d)  abban  az  esetben,  ha  a  jogosult  bejelenti  a  hatóság  felé,  hogy  a  közterület  használatával 
felhagy, 
e)  a  közterület  használatát  és  rendjét  szabályozó  jogszabályok  közterület-használati 
hozzájárulást szabályozó rendelkezéseinek a megváltozása esetén, valamint 
f) ha a hatóság visszavonja. 
7.4.  A  közterület-használati  hozzájárulást  vissza  kell  vonni,  ha  a  jogosultnak  legalább  háromhavi 
közterülethasználatidíj-hátraléka van, és azt felszólításra tizenöt napon belül nem fizeti meg. 
7.5.  A  közterület-használati  hozzájárulás  a  7.1.,  7.3.  és  7.4.  pontokban  előírtakra  tekintet  nélkül 
megszűnik,  illetve  vissza  kell  vonni,  ha  a  jogosult  a  jelen  határozat  1-6.  pontjában  felsorolt 
kikötéseket nem tartja be. 
7.6. A közterület-használati hozzájárulás visszavonható, ha 
a)  a tevékenységgel érintett lakosság nyugalmát zavarja, 
b)  a jogosult a közterületet a hozzájárulástól eltérő módon vagy mértékben használja, vagy 
c)  az Önkormányzat a közterület más célú hasznosításáról dönt. 
7.7.  A  közterület-használati  hozzájárulás  bármely  okból  történő  megszűnése,  megszüntetése, 
visszavonása  esetén  a  közterület-használati  hozzájárulás  jogosultja  köteles  a  közterület 
eredeti,  a  rendeltetésének  megfelelő  állapotát  kártalanítási  igény  nélkül  haladéktalanul 
helyreállítani.  Eredeti  állapot  a  közterület  rendeltetésszerű  használatra  alkalmas  állapota 
tekintet nélkül a közterület-használati jogviszony létesítésekor fennálló állapotra. A közterület-
használattal járó  kötelezettségek szempontjából azt az  időt is be kell számítani a közterület-
használatba,  ameddig  a  jogosult  az  eredeti  állapotot  hiánytalanul  helyre  nem  állította.  Ha  az 
eredeti  állapot  helyreállítására  vonatkozó  kötelezettségének  az  érintett  nem  tesz  eleget,  a 

 

 
hatóság az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére és veszélyére 
elvégeztetheti. 
 
8.  A közterület tényleges használatba vételének feltétele: 
Amennyiben  a  kérelmező  a  jelen  határozattal  szemben  jogorvoslati  eljárást  kezdeményez,  a 
közterület  tényleges  használatba  vételére  a  jogorvoslati  eljárásban  hozott  döntés  véglegessé 
válásának időpontjában kerülhet sor. 
 
9.  Jogellenes közterület-használat: 
9.1. Jogellenes közterület-használat valósul meg, ha: 
a)  a mikromobilitási eszköz elhelyezésére a szolgáltató nem rendelkezik közterület-használati 
hozzájárulással  vagy  az  elhelyezésre,  illetve  tárolásra  a  közterület-használati 
hozzájárulásban foglaltaktól eltérően kerül sor, 
b) a  közterületen  elhelyezett  mikromobilitási  eszköz  a  jogszabály  szerinti  műszaki 
követelményeknek nem felel meg, illetve rendeltetésszerű használatra nem alkalmas, 
c)  a  mikromobilitási  eszköz  az  elhelyezésére  vonatkozó,  az  5.3.2.,  5.3.3.  5.3.4.  és  5.3.5. 
pontokban  meghatározott  kikötések  megsértésével  kerül  elhelyezésre,  illetve  tárolásra  a 
közterületen, 
d) a szolgáltató a fizetési kötelezettség teljesítése nélkül veszi birtokba a közterületet, 
e)  a  közterület-használati  hozzájárulás  érvényessége  bármely  okból  megszűnt  vagy 
visszavonásra került és ennek ellenére tovább folyik a közterület használata. 
9.2.  A  9.1.  pont  a)  alpontjában  meghatározott  hozzájárulás  nélküli  vagy  a  hozzájárulásban 
foglaltaktól  eltérő  használat  esetén  a  mikromobilitási  szolgáltatóval  szemben  a  jogellenesen 
elhelyezett  mikromobilitási  eszköze  után  a  jogellenes  használattal  érintett  napokra  a  rendes 
közterület-használati díj tízszerese is megállapítható.  
9.3.  A  9.1.  pont  b)  és  c)  alpontjában  meghatározott  jogellenes  közterület-használat  esetén  annak 
megszüntetése, a szabálytalanul elhelyezett, illetve tárolt mikromobilitási eszköz elszállítása a 
mikromobilitási  szolgáltató  kötelezettsége.  E  kötelezettség  elmulasztása  esetén  a  közterület-
felügyelő a mikromobilitási eszközt a mikromobilitási szolgáltató költségére elszállíthatja. Az 
elszállított eszköz tárolásáról a Kőbányai Közterület-felügyelet gondoskodik.  
Az elszállítás költsége 5000 Ft/eszköz, a tárolás díja 500 Ft/eszköz/nap azzal, hogy a fizetendő 
tárolási  díj  megállapítása  során  minden  megkezdett  nap  teljes  napnak  számít.  A 
mikromobilitási  szolgáltató  az  elszállítás  költségét  és  a  tárolás  díját  köteles  megfizetni.  Az 
elszállítás költségének és a tárolás díjának a megfizetését követően a mikromobilitási eszközt 
az arra jogosult részére át kell adni. 
9.4. A jogellenes közterület-használat mindaddig fennáll, amíg a szabálytalanul elhelyezett, illetve 
tárolt mikromobilitási eszköz eltávolítása (elszállítása) a közterületről nem történik meg.  
 
A  határozat  ellen  a  közléstől  számított  15  napon  belül  a  Budapest  Főváros  X.  kerület  Kőbányai 
Önkormányzat  Képviselő-testületéhez  címzett  (1102  Budapest,  Szent  László  tér  29.)  fellebbezéssel 
lehet élni. A gazdasági társaság elektronikus ügyintézésre köteles. A fellebbezés elektronikusan az e- 
Papír szolgáltatás (https://epapir.gov.hu) igénybevételével  nyújtható be.  A fellebbezés illetéke 5000 
forint, amely a Budapest Főváros X. kerület Kőbányai Önkormányzat 11784009-15510000-11200008 
számú közigazgatási illeték számlájára történő átutalással teljesíthető az átutalás közleményrovatában 
a nevének, székhelyének és a döntés iktatószámának a feltüntetésével.  
Fellebbezni  csak  a  megtámadott  döntésre  vonatkozóan,  tartalmilag  azzal  közvetlenül  összefüggő 
okból, illetve csak a döntésből közvetlenül adódó jog- vagy érdeksérelemre hivatkozva lehet. 
A  fellebbezést  indokolni  kell.  A  fellebbezésben  csak  olyan  új  tényre  lehet  hivatkozni,  amelyről  az 
elsőfokú  eljárásban  az  ügyfélnek  nem  volt  tudomása,  vagy  arra  önhibáján  kívül  eső  ok  miatt  nem 
hivatkozott. A fellebbezésnek a döntés végrehajtására halasztó hatálya van.  

 

 
INDOKOLÁS 
 
A  TIER  Operations  Hungary  Kft.  közterület-használati  hozzájárulás  iránti  kérelmet  nyújtott  be 
Budapest  X.  kerület  közigazgatási  területére  vonatkozóan,  500  db  kölcsönzési  célú  mikromobilitási 
eszköz elhelyezése céljára, 2023. október 1. és 2025. március 31. napja közötti határozott időre.  
 
Az Önk. R. 26/B. § (1), (2) és (3) bekezdése az alábbiak szerint rendelkezik. 
 
Az  Önk.  R.  26/B.  §  (1)  bekezdése  szerint  az  Önkormányzat  tulajdonában  lévő  közterületeken 
kölcsönzési  célú  mikromobilitási  eszköz  elhelyezéséhez  és  tárolásához  közterület-használati 
hozzájárulást kell beszerezni vagy hatósági szerződést kell kötni (a továbbiakban együtt: közterület-
használati hozzájárulás), ide nem értve a kölcsönzési célú mikromobilitási eszközzel használat közben 
történő  olyan  ideiglenes  megállást,  ami  az  eszköz  adott  személy  általi  bérleti  szerződés  szerinti 
használatát (kölcsönzését) nem szakítja meg. A közterület-használati hozzájárulást a kölcsönzési célú 
mikromobilitási eszközzel rendelkező mikromobilitási szolgáltató köteles kérni. 
 
Az  Önk.  R.  26/B.  §  (2)  bekezdése  szerint  a  kölcsönzési  célú  mikromobilitási  eszköz  elhelyezésére 
vonatkozó  közterület-használati  hozzájárulás  iránti  kérelemben  a  mikromobilitási  szolgáltatónak 
nyilatkoznia kell 
a)  az elhelyezni szándékozott mikromobilitási eszközök számáról, 
b)  az elhelyezni szándékozott egyes mikromobilitási eszközök műszaki jellemzőiről, így legalább az 
alábbi adatokról: 
ba)  az eszköz fajtájáról és típusáról, 
bb)  az elektromos rásegítés meglétéről annak névleges teljesítményével és végsebességével együtt, 
bc)  az eszköz tömegéről kilogrammban, hosszáról, szélességéről és magasságáról centiméterben, 
bd)  az eszköz kivilágítási jellemzőiről, 
c)  az elhelyezni szándékozott mikromobilitási eszközök egyedi azonosítójáról, valamint 
d)  a mikromobilitási eszköz üzemeltetése során általa alkalmazott általános szerződési feltételekről 
és  alkalmazott  logisztikai,  technikai  megoldásokról,  továbbá  telematikai  rendszeréről,  csatolva  az 
ennek alátámasztására szolgáló adatokat. 
 
Az  Önk.  R.  26/B.  §  (3)  bekezdése  értelmében  nem  adható  közterület-használati  hozzájárulás  olyan 
típusú kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz elhelyezésére és tárolására, amely a jogszabály szerinti 
műszaki követelményeknek nem felel meg, illetve a rendeltetésszerű használatra nem alkalmas. 
 
A TIER Operations Hungary Kft. kérelméhez csatolta az Önk. R. 26/B. § (2) és (4) bekezdésében előírt 
mellékleteket, valamint nyilatkozatokat.  
 
A  kérelem  és  mellékletei,  valamint  a  közreműködő  szervek  állásfoglalása  alapján  megállapítottam, 
hogy a közterület-használati hozzájárulás megadásának jogszabályi feltételei fennállnak. 
 
A kerületi főépítész kikötés nélkül, a közútkezelő kikötéssel járult hozzá a közterület használatához. 
 
A fentiek alapján a rendelkező részben foglaltak szerint döntöttem. 
 
Határozatom  alapja  az  általános  közigazgatási  rendtartásról  szóló  2016.  évi  CL.  törvény  (a 
továbbiakban: Ákr.) 80. § (1) bekezdése, 81. § (1) bekezdése, valamint az Önk. R. 2. § 1. pontja, 4. § (1) 
bekezdése, 6. § (1) bekezdése, 13. § (1) bekezdése, 15. § (1) bekezdése, 16. § (1) bekezdése, 17. § (2) 
bekezdése, 18. §-a, 19. § (1), (3) és (5) bekezdése, 25. §-a, 26. §-a, valamint 26/A. §, 26/B. §, 26/C. § és 
26/D. §-a. 

 

 
 
A fizetendő közterület-használati díj mértéke az Önk. R. 1. mellékletében foglalt táblázat 60. sorában 
foglalt díjtétel [„Kölcsönzési célú mikromobilitási eszköz (Ft/db/hó)”, mértéke 500 Ft/db/hó] alapján 
került megállapításra. 
 
A fellebbezési lehetőséget az Ákr. 116. § (1) bekezdése és a (2) bekezdés a) pontja biztosítja.  
A fellebbezés benyújtásának módját és határidejét az Ákr. 118. § (1), (2) és (3) bekezdése határozza 
meg. 
A  Magyarország  helyi  önkormányzatairól  szóló  2011.  évi  CLXXXIX.  törvény  142/A.  §  (2)  bekezdése 
alapján a határozat ellen benyújtott fellebbezést a Képviselő-testület bírálja el. 
A  fellebbezési  illeték  mértékéről  az  illetékekről  szóló  1990.  évi  XCIII.  törvény  29.  §  (2)  bekezdése 
alapján rendelkeztem. 
 
Hatásköröm és illetékességem az Önk. R. 8. § (1) és (2) bekezdésén, valamint az Ákr. 16. § (1) bekezdés 
a) pontján alapul. 
 
Budapest, időbélyegző szerint 
 
D. Kovács Róbert Antal polgármester 
megbízásából: 
 
 

Mustó Géza Digitálisan aláírta:  
Mustó Géza Zoltán 
Zoltán
Dátum: 2023.10.16 
 19:31:33 +02'00'
Mustó Géza Zoltán 
alpolgármester 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A határozatot kapják: 
1.  TIER Operations Hungary Kft. (cégkapun keresztül) 
2.  Kőbányai Közterület-felügyelet (elektronikus úton) 
3.  Számviteli Osztály (elektronikus úton) 
4.  Közterület-használati nyilvántartás 
5.  Irattár