Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Közérdekű adatigénylés a lakás bérbeadásának és bérleti jogviszonyának folyamatáról'.


Dr. Miklós Péter Ákos - 2024.11.15. 18:24:17
Budapest Főváros  Ügyiratszám:  
XV. Kerületi Polgármesteri Hivatal 
 
2/115-81/2024 
 
JEGYZŐ  Ügyintézés helye: 
 
1153 Budapest, Bocskai u. 1-3. • 1601 Bp. Pf. 46.  Jegyzői Iroda 
 
Tel.: +36 1 305 3100  
 
Ügyintéző: 
[email protected] 
 
www.bpxv.hu  Dr. Miklós Péter 
Tárgy: Adatigénylésre visszajelzés 
Válaszában hivatkozzon az ügyiratszámunkra! 
 
Tisztelt Sipos Károly Tamás! 
 
Részünkre  2024.11.01.  napján  érkezett  közérdekű  adatigénylése  kapcsán,  az  alábbiakban 
tájékoztatom a válaszról: 
 
1.  A  bérbeadási  folyamat  lépései:  Milyen  előzetes  ellenőrzéseket  végeznek  a  bérlők 
alkalmasságának megítélése érdekében? Milyen tényezők játszanak szerepet a bérlők 
kiválasztásában? 
 
Az  Önkormányzat  tulajdonában  álló  lakások  bérbeadása  Budapest  Főváros  XV.  Kerület 
Rákospalota,  Pestújhely,  Újpalota  Önkormányzat  Képviselő-testületének  az  Önkormányzat 
tulajdonában  álló  lakások  bérbeadásának  feltételeiről  és  a  bérleti  díjak  mértékéről  szóló 
12/2023. (IV. 28.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) előírásainak megfelelően 
elsődlegesen szociális-, költségelvű, illetve piaci I. és piaci II. alapú pályázat alapján történik. 
A  pályázatok  feltételei  egyedileg  kerülnek  kialakításra  figyelembe  véve  a  Rendelet  bérlő 
személyére  vonatkozó  előírásokat.  A  benyújtott  pályázatokat  a  bérbeadói  jogokat  gyakorló 
Bizottság  által  erre  előzetesen  kijelölt  Munkabizottság  a  pályázati  kiírás  mellékletét  képező 
pontrendszer  alapján  rangsorolja,  és  a  megpályázott  lakás  nyertese  az  a  pályázó,  aki  a 
kiírásban  szereplő  valamennyi  feltételnek  megfelel,  és  aki  a  pályázati  kiírásban  szereplő 
pontrendszer alapján a legtöbb pontot éri el. 
  
2.  Bérleti  jogviszony  felügyelete:  Milyen  módon  ellenőrzik  a  bérlők  magatartását  és  a 
bérleti  szerződés  betartását?  Milyen  lépéseket  tesznek,  ha  a  bérlő  megszegi  a 
szerződést vagy zavarja a közösségi normákat? 
  
A  rendelet  szabályozza  többek  között  az  ingatlannal  kapcsolatos  éves  ellenőrzések 
ingatlankezelői feladatait. Eszerint:  
  
40. § (1) Az ingatlankezelő erre felhatalmazott munkatársa évente legalább egyszer – a bérlő 
szükségtelen háborítása nélkül – ellenőrzi a lakásnak a rendeltetés-, jog- és szerződésszerű 
használatát,  kiemelten  a  bérlő  karbantartásra,  felújításra  vonatkozó  kötelezettségének 
teljesítését. 
(2) Az ellenőrzés időpontja előtt a bérlőt legalább nyolc nappal az ellenőrzés tényéről értesíteni 
kell. 
(3) A bérlő arra alkalmas időben a lakásba történő bejutást biztosítani, és az ellenőrzést tűrni 
köteles  az  Ltv.-ben  meghatározott  eseteken  kívül  a  közüzemi  fogyasztásmérők  cseréjének 
esetén is. 
(4)  Az  Ingatlankezelő  – önállóan  vagy  a  Polgármesteri  Hivatal  felkérése  alapján  –  előzetes 
értesítés nélkül soron kívüli bérleményellenőrzést tarthat, amennyiben olyan körülmény merül 
fel, amely a bérleménynek, nem az Ltv. vagy a szerződésben foglaltak szerinti használatára 
utal. 
(5) Ha az épületben vagy az épület központi műszaki berendezéseiben a bérlő vagy a vele 
együtt lakó személyek rongálással vagy nem rendeltetésszerű használattal kárt okoznak, az 
Ingatlankezelő felszólítására a bérlő a hiba kijavítására vagy a kár megtérítésére köteles. 
(6) A bérleményellenőrzésről minden esetben jegyzőkönyv és fényképfelvétel készül. 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 

  
A  rendeletben  rögzített  ellenőrzések  megvalósítását  a  PALOTA-HOLDING  Zrt.  Bérlemény-
ellenőrzési csoportja látja el. 
 
A bérlemény-ellenőrzéseket úgy szervezzük és hajtjuk végre, hogy azzal elősegítsük, szükség 
esetén kikényszerítsük a  bérlők/használók  rendeltetésszerű  lakáshasználatát,  a jogszabályi 
előírásokban és a bérleti szerződésekben meghatározott feltételek betartását. Az ellenőrzés a 
bérlemény műszaki állapotára, leltár szerinti felszereltségére, a közmű- és energiafogyasztás 
mérőóráira, a szerződésszerű lakáshasználatra, valamint az ingatlanhasználók tartózkodási 
jogcímének ellenőrzésére terjed ki. 
  
A  bérleményellenőrök  munkaköri  feladatait,  hatáskörüket  és  felelősségüket  a  munkaköri 
leírásuk tartalmazza. Munkájukat a bérlemény-ellenőrzési terv alapján, a jogszabályi előírások 
és  a  Társaság  belső  szabályzataiban  meghatározott  eljárási  rend  szerint  végzik.  Az 
ellenőrzésen  tapasztaltakat  kötelesek  pontosan  és  visszakövethető  módon  hiteles 
jegyzőkönyvben rögzíteni és szükség esetén intézkedésre előterjeszteni. Ha az ellenőrzések 
során jogsértést vagy szerződésszegést tapasztalnak, illetve erről tudomást szereznek, akkor 
kötelesek haladéktalanul intézkedni a jogszerű szankciók alkalmazására. 
  
Amennyiben  az  ingatlanba  bejutva  bármilyen  jogsértést  tapasztalnak  ellenőreink,  akkor  a 
határozott fellépésen túl a jogsértő magatartások, illetve az ingatlan állapotával kapcsolatos 
bérlői teendőkre való felszólítást követően írásban hívják fel a társosztályokat a szükséges – 
adott esetben szankciót is tartalmazó – intézkedések megtételére.  
  
A Társaság Lakáskezelési osztálya felé kerül jelzésre többek között: 
  
  a bérlő az őt terhelő karbantartási, felújítási vagy állagmegóvási munkálatait nem végzi 
el, az ingatlan elhanyagolt, piszkos, takarítás és tisztasági festés szükséges, 
  a  bérlő,  vagy  a  vele  együtt  lakók  a  többi  lakóval  szemben  az  együttélés 
követelményeivel ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást tanúsítanak, 
  a bérlő vagy a vele együtt lakó személy a bérleményt vagy berendezéseit, vagy a közös 
használatra  szolgáló  helyiséget,  vagy  ezek  területét  rongálja,  vagy  nem 
rendeltetésszerűen használja, 
  a bérlő vagy a vele együtt lakó - a bérbeadó írásbeli engedélye nélkül – a bérleményt 
nem kizárólag lakhatás céljából használja (pl. raktározás), 
  a bérlő vagy a vele eggyüttlakó nem tartja be a társasház működésével kapcsolatos 
valamely lényeges szabályt, kisebb lomok elhelyezése esetén is, 
  a bérlő vagy a vele együtt lakó a bérleményben az állattartás szabályait megszegi, 
  társasházat/közös képviselőt érintő problémák. 
  
Jogi osztály feladatköre: 
  a bérlő nem lakik életvitelszerűen a bérleményben vagy ennek igazolására vonatkozó 
szabályokat megsérti, 
  a  bérlő  -  a  bérbeadó  írásbeli  hozzájárulása  nélkül  befogadható  személyeken  kívül 
(engedély  nélkül  befogadható:  szülők,  házastárs,  gyermek,  befogadott  gyermek 
gyermeke) - bárkit a bérbeadó írásbeli hozzájárulás nélkül fogad be a bérleménybe, 
  a  bérlő  a  bérleményt  albérletbe  adja,  vagy  más  személy  részére  időleges,  vagy 
végleges használatba átadja, 
  a  bérlő  vagy  a  vele  eggyüttlakó  bármely  módon  akadályozza  vagy  meggátolja  a 
bérbeadó vagy meghatalmazottja részére a bérlemény rendeltetés- és szerződésszerű 
használatának ellenőrzése érdekében a bejutást. 
  
Műszaki osztály hatáskörébe tartozik: 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 

  
  villamos hálózatok állapotában tapasztalt hibák, és régi biztosítéktábla jelzése, 
  penészes, vizes falak az ingatlanban, 
  beázással kapcsolatos észrevételek (vezetékes vízkár, csapadékvíz, tető, héjazat), 
  fűtésrendszerrel kapcsolatos problémák, 
  gázberendezéssel kapcsolatos problémák, 
  nagyobb lomok esetén, a Lakáskezelési osztály egyidejű értesítése mellett. 
  
Az eljárásrend: 
  
a.  az  ellenőrzés  megállapítja  a  jogsértést,  jegyzőkönyvezi,  és  e-mail  útján  értesíti  az 
illetékes osztályt a szükséges intézkedés megtétele miatt 
b.  az ügyben illetékes osztály tértivevényes felszólító levelet küld a bérlőnek a jogellenes 
helyzet megszüntetésére való felhívással 
Amennyiben a kifogásolt magatartás/állapot olyan súlyos, hogy a szerződés azonnali 
felmondása  szükséges,  úgy  az  ügyben  illetékes  osztály  e-mail  útján  értesíti  a  jogi 
osztályt a szükséges intézkedés megtételére 
c.  az ügyben illetékes osztály a hozzá visszaérkező tértivevény alapján a felszólításban 
előírt határidőt követően elektronikus úton utóellenőrzést kér a bérlemény-ellenőrzési 
csoporttól 
d.  az utóellenőrzésen tapasztaltak alapján vagy megoldásra kerül az ügy, vagy azonnali 
jogi eljárás megindítását kezdeményezi a bérlemény-ellenőrzési csoport 
e.  amennyiben a bérbeadó kötelessége a feltárt hiba orvoslása, úgy az illetékes osztály 
az  erre  vonatkozó  elektronikus  tájékoztatás  megérkezését  követően  haladéktalanul 
megkezdi  a  hiba  javítását.  Amennyiben  már  folyamatban  van  az  elhárítás,  erről 
elektronikus úton tájékoztatja a bérlemény-ellenőrzési csoportot. 
  
A  jogi  ügyintézés  a  szerződés  felmondásától  adott  esetben  az  ingatlan  végrehajtás  útján 
történő kiürítéséig tart, így a jogszabálysértő esetekben, ahol a bérlő magatartása súlyosan 
sérti a lakóközösség érdekeit, végső soron a bérlő kihelyezésre kerülhet az ingatlanból.  
  
3.  Lakóközösség  védelme:  Hogyan  kommunikálnak  a  lakóközösséggel  a  bérleti 
jogviszony alakulásáról? Milyen módon vonják be a lakókat a bérlők megítélésébe és a 
problémás esetek kezelésébe? 
  
A rendelet 5. §-a tartalmazza, hogy önkormányzati tulajdonú lakást milyen jogcímeken lehet 
bérbe kapni és a 33 §-a határozza meg azt, hogy ki lehet és ki nem lehet egy önkormányzati 
lakás bérlője.  Azzal kapcsolatban, hogy egy, az Önkormányzat tulajdonában álló lakásnak ki 
és milyen jogcímen lett a bérlője, továbbá, hogy a későbbiekben a bérlő jogviszonya hogyan 
alakul,  a  Tulajdonosnak  nincs  jelentési  kötelezettsége  a  lakóközösség  felé.  Társasházak 
esetében az Ingatlankezelő minden új bérbeadás esetén informálja a Közös képviseletet az új 
bérlő  nevéről,  elérhetőségeiről,  továbbá  a  bérlővel  együtt  költöző  személyek  számáról. 
Amennyiben bármelyik önkormányzati tulajdonú lakás esetében írásos panasz érkezik, azt az 
Ingatlankezelőnek minden esetben kötelessége kivizsgálnia a Bérlemény-ellenőrzési Csoport 
bevonásával  és  a  vizsgálat  eredményétől  függően  megtennie  a  szükséges  intézkedést, 
melyről értesíti a Tulajdonost is. (írásos felszólítás küldése, Jogi Osztályra való átadás további 
intézkedésre).  A  bejelentő  felé,  legyen  az  magántulajdonos,  önkormányzati  tulajdonú  lakás 
bérlője,  vagy  akár  a  Közös  Képviselet,  az  Ingatlankezelőnek  írásban  kell  válaszolnia  a 
szükséges intézkedés megtörténtéről. 
  
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település 


4.  Panaszkezelési  mechanizmus:  Milyen  eljárásokat  alkalmaznak  a  lakóközösség 
tagjainak panaszai esetén, és hogyan reagálnak a közösség aggályaira? 
  
Az Ingatlankezelő két módon értesülhet bérlőre, vagy a bérleményre vonatkozó panaszról. Az 
Ingatlankezelő Bérlemény-ellenőrzési Csoportja által végzett rendes évi, előre leegyeztetett 
időpontban  végzett  helyszíni  szemle  alkalmával,  vagy  külső  (Tulajdonos,  másik  bérlő, 
Társasházkezelő, stb.) bejelentés alapján. 
 
Amennyiben  az  Ingatlankezelő  Bérlemény-ellenőrzési  Csoportja  a  helyszíni  szemle  során 
bármilyen jogsértést tapasztal, annak megfelelően, hogy ez milyen jellegű, a 2. pontra adott 
válaszban leírtaknak megfelelően az illetékes Osztály felé írásban jelzi ezt, az illetékes Osztály 
pedig  ennek  megfelelően  felszólítólevelet  küld  a  bérlő  részére  határidő  megszabásával, 
melynek  egy  példánya  megküldésre  kerül  a  Tulajdonos  részére  is.  A  felszólítólevélben 
kiszabott határidő lejártával a Bérlemény-ellenőrzési Csoport újabb helyszíni ellenőrzést tart a 
felszólításban  foglaltak  megtörténtére  vonatkozóan.  Amennyiben  a  bérlő  eleget  tett  a 
felszólításban foglaltaknak, az ügy lezárásra kerül. Amennyiben bérlő a megjelölt határidőre 
nem tett eleget a felszólítólevélben foglaltaknak, abban az esetben az ügy átadásra kerül a 
Jogi Osztály részére további ügyintézés céljából. (pl.: felmondás előtti felszólítás, felmondás) 
 
Amennyiben  külső  bejelentés  alapján  érkezik  írásos  panaszbejelentés  valamelyik 
önkormányzati  bérlőre  vagy  bérleményre  vonatkozóan,  a  Bérlemény-ellenőrzési  csoport 
bevonásával az Ingatlankezelőnek minden esetben ki kell vizsgálnia a bejelentés valódiságát 
és  vizsgálat  eredményétől  függően  meg  kell  tennie  a  szükséges  intézkedést.   Abban  az 
esetben, ha a panaszbejelentés valósnak bizonyul, a jogsértés jellegétől függően, az illetékes 
Osztály a fent leírtaknak megfelelően felszólítólevelet küld az érintett bérlő részére határidő 
megszabásával,  melynek  egy  példánya  megküldésre  kerül  a  Tulajdonos  részére  is. 
Amennyiben a bérlő a felszólításban foglaltaknak határidőre eleget tesz, úgy az ügy lezárásra 
kerül, ellenkező esetben, az ugyancsak fent már leírtaknak megfelelően, további ügyintézés 
céljából  átadásra  kerül  a  Jogi  Osztály  részére.  A  bejelentő  részére  minden  esetben 
tájékoztatólevél kerül kiküldésre az Ingatlankezelő által megtett intézkedésről. 
 
Az Ingatlankezelő minden beérkező panaszbejelentést kivizsgál és amennyiben olyan súlyos 
jogsértést tapasztal, vagy olyan renitens, visszaeső bérlő esetében, ahol a felszólítólevélnek 
már  nincs  visszatartó  ereje,  a  Jogi  Osztály  teszi  meg  a  megfelelő  intézkedést.  (a  bérleti 
szerződés felmondására, vagy esetlegesen a kilakoltatási eljárás elindítására.) 
 
 
Kérjük Öntől a fentiek tudomásul vételét! 
 
 
Kelt: elektronikus aláírás szerint 
 
Tisztelettel, 
 
Dr. Miklós Péter 
adatvédelmi tisztviselő 
 
 
 
 
Idősbarát önkormányzat • Befogadó település