Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Testkamerák használatára, rendőrök képzésére vonatkozó adatok'.



 
ORSZÁGOS RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG 
HIVATAL 
 
Tárgy: közérdekű adatkérés 
 
 
Magyar Helsinki Bizottság, 
 
 
[email protected] 
 
 
 
Tisztelt Magyar Helsinki Bizottság! 
 
 
Az  információs  önrendelkezési  jogról  és  az  információszabadságról  szóló  2011.  évi  CXII. 
törvény
 (a továbbiakban: Infotv.) 28. § (1) bekezdése alapján 2024. augusztus 27. napján az 
Országos  Rendőr-főkapitányságra  benyújtott  közérdekű  adatigényléssel  kapcsolatban  az 
alábbiak szerint tájékoztatom. 
 
1. 
Kérem  adjon  tájékoztatást  arról,  hogy  a  rendőrség  rendelkezésére  álló  308  darab 
beüzemelt  testkamera  közül  a  rendőrség  egyes  szervezeti  egységeinél  hány  darab  van 
használatban. 

 
A rendőrség egyes szervezeti egységei – az adatkérés időpontjában – az alábbi működőképes 
testkamerákkal rendelkeztek: 
 
A meglévő készletből működő 
Szervek 
testkamera 
Budapesti Rendőr-főkapitányság 
43 
Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
12 
Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
37 
Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
20 
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

 
Cím: 1139 Budapest, Teve u. 4-6.; 1903 Budapest, Pf. 314/15 
Telefon: +36 (1) 443-5797, 30-777; 
KÉR azonosító: ORFK 
E-mail: [email protected] 


A meglévő készletből működő 
Szervek 
testkamera 
Hajdú-Bihar Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Heves Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
25 
Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
25 
Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
23 
Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
24 
Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság 
17 
Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság 

Készenléti Rendőrség 
35 
 
2. 
Kérem,  adjon  tájékoztatást  arról,  hogy  milyen  jogszabály  vagy  közjogi 
szervezetszabályozó  eszköz  vagy  más  alapján  döntenek  arról,  hogy  a  rendőrség  egyes 
szervezeti egységeit hány testkamrával szerelik fel. 
 
A  Rendőrségről  szóló  1994.  évi  XXXIV.  törvényben  (a  továbbiakban:  Rtv.)  meghatározott 
szakmai  tevékenység  végrehajtásához  szükséges  eszköz  igényeket  minden  esetben  szakmai 
szempontok (feladatellátás jellege, bűnügyi fertőzöttség, közbiztonsági helyzet, rendelkezésre 
álló  anyagi-technikai  feltételek,  jelentkező  kiemelt  feladatok)  alapján,  a  rendőri  szervek 
önállóan határozzák meg. 
 
3. 
Kérem  adjon  tájékoztatást  arról,  hogy  miképpen  értékelik  a  testkamerák 
használatának eredményességét, milyen területen volt eredményes a használtuk, a rendőrség 
mely  tevékenységét  támogatja,  hány  esetben  használták  a  kamerák  felvételeit  büntető-, 
szabálysértési és fegyelmi eljárásban. Kérem, amennyiben készült országos vagy általános 
értékelés, tanulmány vagy hasonló dokumentum a testkamerák használatáról, azt küldjék el 
részemre. 
 
A testkamerák használatba vétele során a Rendőrség célja a rendőrök biztonságának növelése, 
a  bizonyítékgyűjtés,  az  elszámoltathatóság  és  az  átláthatóság  megteremtése,  továbbá  az 
események értékelése és ezeken keresztül az állomány képzése volt. Tapasztalataink alapján 
– amely megegyezik az Európai Unió más rendőri szerveinek tapasztalatával is – a testkamerák 
több  szempontból  is  pozitívan  járulnak  hozzá  a  Rendőrség  és  az  állampolgárok  közötti 
interakcióhoz.  A  testkamerák  jelenlétében  sokkal  kevesebb  az  eszkaláció,  a  szóbeli 
bántalmazás és a fizikai agresszió. A testkamerák bizonyítékokat rögzítenek úgy mint videó, 
hang és meta adatok.  


Ezen  tapasztalatokra  tekintettel  a  testkamerákat  elsődlegesen  a  közterületi  rendőri 
tevékenységek,  illetve  csapatszolgálati  feladatok  (pl.  rendezvénybiztosítás)  ellátása  során 
alkalmazzuk. 
 
A  kamerák  által  készített  felvételek  szabálysértési,  fegyelmi,  illetve  büntető  ügyekben 
megvalósult felhasználásáról – mint ahogy egyéb felhasznált bizonyítási eszközökről – nem 
gyűjtünk adatokat. 
 
Országos, vagy általános értékelés, tanulmány, a testkamerák használatáról nem készült. 
 
4. 
Kérem adjon tájékoztatást arról, hogy darabonként mennyibe került a testkamerák 
beszerzése,  illetve  mennyibe  kerül  azok  üzemben  tartása.  Kérem,  a  testkamerák 
megvásárlásáról  és  üzemeltetéséről,  javításáról,  karban  tartásáról,  stb.  szóló  szerződést 
küldjék el a részemre. 
 
A Rendőrség több szervezeti egysége is beszerzett 2023. évben a kor legmagasabb technikai 
színvonalán  álló  testkamerákat,  melyeknek  bekerülési  költsége  nettó  479 400  Ft/db  volt.  A 
beszerzési  ár  nem  tartalmazza  a  testkamerával  történő  munkavégzéshez,  használathoz 
szükséges tartozékokat (töltő dokkoló egység, tápegység, adatátviteli kábel, felszerelő eszköz), 
illetve a különféle licenceket és tanúsítványokat. Ezen testkamerák éves üzemeltetési költsége 
jelenleg  nettó  264 100  Ft/db,  ami  az  egyes  testkamera  eszközök  üzemeltetéséhez  szükséges 
licenc- és egyéb szolgáltatási díjakat tartalmazza. Ennek keretében a Rendőrség komplex, teljes 
funkcionalitást biztosító szolgáltatást kap.  
 
A Rendőrség egyes szervezeti egységei, mint önálló költségvetési szervek műszaki eszközeiket 
önállóan  szerezhetik  be,  erre  figyelemmel  a  beszerzésre,  üzemeltetésre,  javításra  vonatkozó 
szerződések nem állnak az ORFK rendelkezésére.  
 
5. 
Kérem, adjon tájékoztatást arról, hogy 15/2022. ORFK utasítás kiadása óta készült-e 
a  testkamerák  használatára  vonatkozó  jogszabály  vagy  közjogi  szervezetszabályozó  eszköz 
vagy más szabály, és ezt szíveskedjen elküldeni a számomra. 
 
Az  Európa  Tanács  CM/Notes/1451/H46-16.  számú  feljegyzésének  3.  pontja  szerint  2022. 
októberében  során  a  Miniszteri  Bizottság  budapesti  látogatása  során  a  magyar  kormány 
képviselői tájékoztatást nyújtottak a járőrök és az alacsonyabb beosztású rendőrök számára 
szervezett  képzésekről,  továbbá  a  kormány  képviselői  tájékoztatást  nyújtottak  egy  új 
tantervről,  amely  a  témában  releváns  képzéseket  tartalmaz.  A  magyar  kormány  által  az 
Európa  Tanács  Miniszteri  Bizottsága  részére  a  DH-DD(2023)1296  sz.  alatt  benyújtott 
dokumentum 4.1. alfejezetében is hivatkozott e képzésekre. 
 
Az Rtv. szabályain – képfelvétel, hangfelvétel, kép- és hangfelvétel készítése – valamint a kép- 
és hangfelvétel készítés egyes szabályairól szóló 15/2022. (IV. 7. ) ORFK utasításon
 kívül az 
ORFK  nem  adott  ki  a  testkamerák  használatára  vonatkozó  közjogi  szervezetszabályozó 
eszközt. 
 
A  rendőr  tiszthelyettes  képzési  program  Társadalom  és  Kommunikációs  ismeretek  tantárgy 
keretén belül egy blokkban foglalkozik az érzékenyítéssel, illetve az elfogadással (mint például 
másság, kisebbség, etnikum, vallás).  
 


6. 
Kérem,  adja  ki  a  részemre  a  fenti  nevesített  dokumentumokban  hivatkozott,  2022. 
január  1-től  és  az  adatszolgáltatás  időpontja  között  alacsonyabb  beosztású  rendőrök  és 
járőrök számára tartott képzések, továbbképzések tematikáját, amelyek a hivatalos eljárásban 
elkövetett  bántalmazás,  kínzás,  embertelen  vagy  megalázó  bánásmód  megelőzésével 
kapcsolatos ismereteket adtak át. 
 
A  rendőrségi  képzőintézményekben  folyó  szakmai  oktatásban,  elsősorban  a  járőri  állomány 
felkészítését  szolgáló  rendőr  tiszthelyettes  technikumi  képzés,  továbbá  a  közbiztonsági 
rendőrjárőr,  valamint  a  határrendész  és  útlevélkezelő  rendőrjárőr  képzés  tartalmába  a 
hivatalos  eljárásban  elkövetett  bántalmazás,  kínzás,  embertelen  vagy  megalázó  bánásmód 
megelőzésével összefüggő ismeretek beépítésre kerültek. 
 
Az említett alapképzések képzési programjai az alábbi linkeken érhetők el: 
 

Rendőrségi 
Oktatási 
és 
Kiképző 
Központ 
tekintetében 
https://rokk.hu/dokumentumok/felnottkepzessel-kapcsolatos-dokumentumok/. 
 
A Körmendi Rendvédelmi Technikum tekintetében 
https://www.krvt.hu/index.php/kepzesek/felnottkepzes. 
 
A Miskolci Rendvédelmi Technikum vonatkozásában 
https://mrvt.hu/kepzeseink/rendorjaror-kepzes,  a  https://mrvt.hu/kepzeseink/alapkepzesek  és 
https://mrvt.hu/kepzeseink/rendorjaror-szakkepesitesre-epulo-tiszthelyettes-szakmai-oktatas.  
 
7. 
Kérem, küldje el továbbá az előbbiek szerint megtartott előadások anyagát, az azon 
résztvevő  rendőrök  számát,  beosztását,  feladatkörét,  a  képzés  időtartamát,  illetve  adjon 
tájékoztatást arról, hogy a képzéseket jelenléti vagy online formában tartották.  
 
A 6. pontban taglalt képzések minden esetben jelenléti oktatás formájában zajlottak. 
 
A képzésen résztvevők létszáma
 
Képzés típusa 
Létszám (fő) 
Rendőrjárőr képzés 
1578 
Rendőr tiszthelyettes szakmai oktatás 
924 
Összesen 
2502 
 
8. 

Kérem, adjon tájékoztatást arról, hogy 2022. január 1. és az adatszolgáltatás közötti 
időpontban évenként összesen hány rendőrségi terhelti és tanúkénti kihallgatás történt. 
 
A  magyar  kormány  által  az  Európa  Tanács  Miniszteri  Bizottsága  részére  a  DH-
DD(2023)1296 sz. alatt benyújtott dokumentum 57. pontjában szerepel a kamerával rögzített 
kihallgatások száma a Robotzsaru adatbázisa alapján.  
 
A kamerával rögzített kihallgatások számát 2022-2023. évre, valamint 2024. július 31. napjáig 
– eljárási cselekmények szerinti bontásban – az alábbi táblázat tartalmazza. 
 
 



Eljárási cselekmények 
2022. év 
2023. év 
2024. 07. 31-ig 
Tanúkihallgatás 
3621 
4510 
6646 
Gyanúsított kihallgatás 
2423 
2927 
2567 
Szembesítés 
383 
468 
345 
Helyszíni kihallgatás 
26 
33 
15 
 
 
Tájékoztatom,  hogy  a  közérdekű  adatok  megismeréséhez  fűződő  jogok  gyakorlásával 
kapcsolatos jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (1055 
Budapest, Falk Miksa utca 9-11.), illetőleg a közérdekű adat megismerésére vonatkozó igény 
elutasítása  esetén  bírósághoz  fordulhat.  A  pert  az  igény  elutasításának  közlésétől  számított 
harminc napon belül lehet megindítani. Ha az igény elutasítása miatt a Nemzeti Adatvédelmi 
és Információszabadság Hatóságnál tesz bejelentést, a pert a bejelentés érdemi vizsgálatának 
elutasításáról, a vizsgálat megszüntetéséről vagy lezárásáról, továbbá az adatkezelő jogsérelem 
orvoslására,  illetve  annak  közvetlen  veszélye  megszüntetésére  történő  felszólítása 
eredményéről szóló értesítés kézhezvételét követő harminc napon belül lehet megindítani. 
 
 
Budapest, időbélyegző szerint 
 
 

Tisztelettel: 
 
 
 

dr. Boros Gábor r. ezredes 
rendőrségi főtanácsos 
hivatalvezető 
 
 
 

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
29000-197/71-24/2024.KOZA