Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
Kormányhivatal
KÖRNYEZETVÉDELMI, TERMÉSZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI
FŐOSZTÁLY
Iktatószám: JN/59/07650-06/2023
Tárgy: Figyelmeztetés
Melléklet: -
Ügyintéző: Katonáné Szikora Olga
Telefon: 56/523-408
Tiszafüred, Rét utcába terelt, megnövekedett mértékű közlekedés okozta zavaró mértékű
emberre ható zaj- és rezgésterheléssel kapcsolatban, hivatalból indított eljárás során, a
következő döntést hoztam:
Határozat
Tiszafüred Város Önkormányzatot (5350 Tiszafüred, Fő út 1.) a Tiszafüred, Rét utcába terelt
megnövekedett gépjárműforgalom okozta
határértéket meghaladó közlekedésből származó,
emberre ható rezgésterhelés miatt
figyelmeztetésben részesítem.
A határozat a közléssel véglegessé válik. Jogszabálysértés esetén a kézbesítéstől számított 30
napon belül a határozat ellen közigazgatási per kezdeményezhető a Debreceni
Törvényszéknél (4025 Debrecen, Arany J. u. 25-31.) a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei
Kormányhivatal ellen indított keresettel. A keresetlevelet a Hivatalnál lehet benyújtani vagy
ajánlott küldeményként postára adni. A jogi képviselővel eljáró fél, valamint a belföldi
székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet a keresetlevelet elektronikus úton, az e-papír
szolgáltatás igénybevételével köteles benyújtani, a
https://epapir.gov.hu/ oldalon
keresztül. ( A benyújtás elősegítése céljából tájékoztatom, hogy a felületen a
„Témacsoport"
megnevezésénél a
„Jogorvoslat" szöveget;
„Ügytípus" megnevezésnél a
„Közigazgatási szerv
határozatának bírósági felülvizsgálat iránti keresetlevél" szöveget; „Címzett" megnevezésnél a
„Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal" szöveget válassza ki. A
„Hivatkozási szám" megnevezésnél a keresettel támadott határozat ügyszámát szükséges beírni)." A keresetlevél
benyújtásának a határozat hatályosulására halasztó hatálya nincs. A közigazgatási per
eljárási illetéke 30 000 Ft. Az illeték megfizetéséről a Törvényszék utólag rendelkezik (tárgyi
illeték-feljegyzési jog).
A véglegessé vált döntés, a kérelemre induló jogorvoslati határidő lejártát követően, a köz-
igazgatási szankciók nyilvántartásába bejegyzésre kerül, amely 3 évig kezeli a bejegyzett
adatokat.
5000 Szolnok, Ady E. út 35-37. Telefon: (56) 523 343 Fax: (56) 343 768
e-mail:
[email protected] Honlap: www.kormanyhivatal.hu
hivatali kapu: JH16SZKTFO KRID: 346274300
Indokolás
A Tiszafüred, Rét utcába terelt megnövekedett gépjárműforgalom okozta zavaró mértékű
zaj- és rezgésterheléssel kapcsolatos bejelentés kapcsán a Hajdú-Bihar Vármegyei
Kormányhivatalt, mint a környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek
kijelöléséről szóló 624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. melléklet 1.2.2. bekezdése alapján
rezgésmérés vonatkozásában illetékességgel rendelkező hatóságot Főosztályunk
rezgésmérésre kérte fel.
A Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal 2023. 08. 15-16-án a rezgésmérést elvégezte a
Tiszafüred, Rét u. 2. sz. ingatlanon, melyről HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023. számon
jegyzőkönyv készült. A jegyzőkönyvben szereplő mérési eredmények alapján
megállapítható, hogy
az érintett ingatlan esetében a közlekedésből származó, emberre
ható rezgésterhelés a vonatkozó rezgésterhelési határértékeket meghaladja.
A HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023. számú jegyzőkönyv 3.3. pontja alapján a rezgésterhelés
eredményei:
Mérési pont
101 [nappal]
101 [éjjel]
Mértékegység
aW,max =
84,1
58,5
mm/s2
aW,M,X =
2,3
0,9
mm/s2
aW,M,Y =
2,3
0,9
mm/s2
aW,M,Z =
14,5
5,1
mm/s2
aW,max
A megítélési idő legnagyobb félperces maximuma (mm/s2)
aW,M
A megítélési időre vonatkozó rezgésterhelés (mm/s2)
x;y;z
A mérési irányok
A környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII. 3.)
KvVM–EüM együttes rendelet 5. melléklete tartalmazza az emberre ható rezgés vizsgálati
küszöbértékeit és terhelési határértékeit az épületekben:
Rezgés-
vizsgálati
Rezgésterhelési
Sor-
küszöb-
határértékek*
Épület, helyiség
szám
érték*
(mm/s2)
(mm/s2)
A0
AM
Amax
1. Rezgésre különösen érzékeny helyiség (pl. műtő)
3,6
3
100
Lakóépület, üdülőépület, szociális
nappal
12
10
200
otthon, szálláshely-szolgáltató épület, 06–22 óra
2. kórház, szanatórium lakó- és
éjjel
6
5
100
pihenőhelyiségei
22–06 óra
Kulturális, vallási létesítmények nagyobb figyelmet
igénylő helyiségei (pl. hangversenyterem, templom),
3.
12
10
200
a bölcsőde, óvoda foglalkoztató helyiségei, az orvosi
rendelő
2.
Művelődési, oktatási, igazgatási és irodaépület
nagyobb figyelmet igénylő helyiségei (pl. tanterem,
számítógépterem,
könyvtári
olvasóterem,
4.
24
20
300
tervezőiroda, diszpécserközpont), a színházak,
mozik nézőterei, a magasabb komfortfokozatú
szállodák közös terei
Kereskedelmi, vendéglátó épület eladó-, illetve
5. vendéglátó terei, sportlétesítmények nézőtere, a
36
30
600
középületek folyosói, előcsarnokai
Megjegyzés: * Értelmezése az MSZ 18163–2 szerint.
A fentiek szerint az érintett ingatlan lakószobájának (101) vonatkozásában túllépés volt
mérhető az aW,M,Z mérési ponton:
Megítélési időre
Rezgésterhelési
Túllépés mértéke
Mérési pont
vonatkozó
határértékek
(mm/s2)
rezgésterhelés (mm/s2)
(mm/s2)
nappal
éjjel
nappal
éjjel
nappal
éjjel
aW,M,Z
14,5
5,1
10
5
4,5
0,1
Hatóságunk az ügyben 2023. augusztus 31-én az általános közigazgatási rendtartásról szóló
2016. évi CL. törvény [rövidítve: Ákr.] 104.§ (1) bekezdés a) pontja alapján hivatalból eljárást
indított.
Az eljárás során Tiszafüred Város Önkormányzatot JN/59/07650-02/2023. számon
nyilatkozattételre hívtuk fel. Az Önkormányzat által TIS/12882-3/2023 számon megküldött
nyilatkozatban foglaltakat tudomásul vettük.
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm.
rendelet [továbbiakban: Rendelet] 26. § (1) bekezdés d) pontja alapján „A környezetvédelmi
hatóság a környezet védelmének általános szabályairól szóló törvény szerinti
környezetvédelmi bírságot a környezeti rezgésforrás által okozott rezgésterhelési határérték
túllépése esetén a 3. számú melléklet 3. pontja alapján állapítja meg” (a továbbiakban:
rezgésbírság).
A Rendelet 3. számú mellékletének 3. pontja szerint:
„Környezeti rezgésforrás által okozott rezgésterhelési határértéket túllépés esetén, a bírság
összegét az alábbi összefüggéssel kell kiszámítani:
B = 80.000
k
N
ahol
–
B: a rezgésbírság Ft-ban megállapított összege,
–
k: napszaktól függő tényező:
nappal megállapított túllépés esetén:
k =1,
éjszaka megállapított túllépés esetén:
k =2,
–
N: azon védendő helyiségek száma, ahol a rezgésterhelési határérték nem teljesül.”
3.
A Rendelet 32. § (2) bekezdése alapján a rezgésbírságot a nappali és az éjszakai időszakra
külön-külön kell kiszámítani, és a kettő közül a nagyobb összeget kell kiszabni.
Az érintett ingatlan esetében a rezgésmérési jegyzőkönyvben foglaltak alapján a rezgésbírság
számítása nappali időszakra vonatkozóan az alábbi:
B = 80.000
1
1 = 80.000 Ft
ahol
k = 1, és
N = 1.
A rezgésbírság számítása éjszakai időszakra vonatkozóan az alábbi:
B = 80.000
2
1 = 160.000 Ft
ahol
k = 2, és
N = 1.
A Rendelet 32. § (2) bekezdése szerint „az éjszakai időszakban a vizsgált helyiségek közül
csak azok a helyiségek számíthatók be a bírság meghatározásakor, amelyeket rendeltetés
szerint éjszaka is használnak”, mely jelen esetben teljesül, annak lakószoba funkciójára
tekintettel.
A két időszakra vonatkozó rezgésbírság összeg közül az éjszakai adódott nagyobbra, így
Főosztályunk azt veszi figyelembe a Rendelet 32. § (2) bekezdése szerint.
Tiszafüred Város Önkormányzatának TIS/2678-2/2023. számú nyilatkozata alapján a
Tiszafüred, Rét utca felújítására a terv készítése folyamatban van, melynek 2022. októberében
elkészült műszaki leírása szerint (9. oldal) a rezgések mérséklésére rezgéscsillapító réteg
kerül beépítésre az érintett útszakaszra vonatkozóan.
Fentiekre való tekintettel, a Rendelet 32. § (4) bekezdése alapján Főosztályunk a
megállapított rezgésbírság összegét 0,8-es szorzó alkalmazásával módosítja, így a végleges
rezgésbírság összege:
B = 160.000 0,8 =
128.000 Ft.
A Rendelet 32. § (1) bekezdése alapján a rezgésbírság összege ezer forintra kerekítve került
meghatározásra.
A rezgésbírság megállapítása iránti eljárásban Főosztályunk a Hajdú-Bihar Vármegyei
Kormányhivatal által HB/17-KTF-LAB/00062-1/2023. számon elkészített jegyzőkönyvet
vette figyelembe a Rendelet 32. § (3) bekezdésének megfelelően.
Felhívjuk a figyelmet, hogy a rezgésbírság kiszabása 6 havonként ismételhető a Rendelet
32. § (5) bekezdésében foglaltak alapján.
4.
A környezetvédelmi hatóság megvizsgálta a közigazgatási szabályszegések szankcióiról
szóló 2017. évi CXXV. törvényben (a továbbiakban: Szankció törvény) foglaltakat, amely
szerint:
A Szankció törvény 2. § (1)-(3) bekezdései szerint a közigazgatási szabályszegésért
való felelősség megállapítása esetén a közigazgatási hatóság közigazgatási szankciót
alkalmaz.
Közigazgatási szankciót azzal a természetes személlyel, jogi személlyel vagy jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezettel szemben lehet alkalmazni, akinek, illetve
amelynek a közigazgatási szabályszegésért való felelősségét a közigazgatási hatóság
megállapította. Az elkobzás akkor is alkalmazható, ha felelősségre vonásra nem került sor.
Közigazgatási szabályszegés esetén a következő közigazgatási szankciók alkalmazhatók:
a)
figyelmeztetés, c) közigazgatási bírság,
d) tevékenység végzésétől történő eltiltás,
e) elkobzás.
A Szankció törvény 6. §-a a figyelmeztetés szankció alkalmazását a következő
feltételekkel teszi lehetővé:
(2) Figyelmeztetés szankciót alkalmazhat a hatóság, ha törvény vagy törvény
felhatalmazása alapján önkormányzati rendelet közigazgatási bírság kiszabását írja elő.
(5) Törvény vagy eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet
meghatározott ügyek vonatkozásában a figyelmeztetés alkalmazásának kizárásáról
rendelkezhet, ha az adott ügyben csekély súlyú szabályszegés nem merülhet fel.
A Szankció törvény 9. § (2) bekezdése értelmében közigazgatási bírságot szab ki a
közigazgatási hatósági eljárás során a hatóság, ha törvény vagy törvény felhatalmazása
alapján önkormányzati rendelet bírság kiszabását teszi lehetővé,
a) a Nyilvántartásba a hatósági eljárás megindításának napját megelőző egy éven
belül az ügyfél vonatkozásában közigazgatási szankciót megállapító döntést jegyeztek be és
b) a hatóság nem figyelmeztetés alkalmazásáról dönt.
A Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásának (a továbbiakban: Nyilvántartás) adatai
alapján a környezetvédelmi hatóság megállapította, hogy az eljárás megindításának napját
megelőző 1 éven belül a Kötelezett vonatkozásában a Nyilvántartásba nem jegyeztek be
közigazgatási szankciót.
A Szankció törvény 6. § (1) bekezdése alapján a figyelmeztetéssel a hatóság rosszallását
fejezi ki az általa megállapított közigazgatási szabályszegés elkövetése miatt, és újabb
szankció kilátásba helyezésével felszólítja az ügyfelet, hogy a jövőben tartózkodjon a
közigazgatási szabályszegés elkövetésétől.
Fentiekre tekintettel a környezetvédelmi hatóság a Szankció törvény 6. § (5) bekezdésében és
a 9. § (2) bekezdésében foglaltak alapján megállapította, hogy jelen eljárásban
közigazgatási bírság nem szabható ki, amelyre tekintettel a környezetvédelmi hatóság a
rendelkező részben foglaltak szerint figyelmeztetés alkalmazásáról döntött.
Az eljárás során hozott döntésemmel a rendelkező rész szerint határoztam. Döntésemet az
Ákr. 80. § (1) bekezdése szerint határozatba foglaltam.
Jelen eljárás során az ügyintézési határidő 60 nap, melyet nem léptem túl.
5.
A hatóság hatáskörét és illetékességét megállapító, valamint a döntést megalapozó jogsza-
bályhelyek:
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény.
A környezetvédelmi hatósági és igazgatási feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló
624/2022. (XII. 30.) Korm. rendelet 2. § szerint a területi környezetvédelmi hatóságként
vármegyei illetékességgel a vármegyei kormányhivatal jár el.
— A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.)
Korm. rendelet előírásai.
A jogorvoslat lehetőségéről az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tör-
vény 114. § (1) bekezdése, a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 13. § (3)
bekezdés c) pontja, 39. § (1) és (6) bekezdése, valamint az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
törvény 45/ A. § (1) bekezdése alapján adtam tájékoztatást.
Szolnok, elektronikus bélyegző szerint
Dr. Berkó Attila főispán
nevében és megbízásából kiadmányozó:
Molnár Gabriella
osztályvezető
Értesül:
1./ Tiszafüred Város Önkormányzata
KRID: 205037144
5350 Tiszafüred, Fő u 1.
2./ Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Főügyészség véglegessé válás után
5000 Szolnok, Jókai út 10.
3./ JNSZMKH KTF KO/HNYR
4./ Irattár
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített.
Dátum: 2023.10.17 08:11:22
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal
Kiadmányozta: Molnár Gabriella
6.