PEST VÁRMEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG
BŰNÜGYI IGAZGATÓSÁG
GAZDASÁGVÉDELMI OSZTÁLY
Szám:
13000/539/2019. bü.
Ügyintéző: Fenyvesi Kristóf r. alezredes
HATÁROZAT
eljárás megszüntetéséről
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 376. § (1) bekezdésébe ütköző és az (5)
bekezdés a) pontja szerint minősülő különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés
bűntettének gyanúja miatt ismeretlen tettessel szemben folytatott eljárást
- mivel a rendelkezésre álló adatok, illetve bizonyítási eszközök alapján nem állapítható meg
bűncselekmény elkövetése -
megszüntetem.
A határozatot kézbesíteni kell :
- Szentendrei Járási Ügyészség
- 2011 Környezet és Értékvédő Egyesület feljelentő
- Dr. Debreczi Géza, Budakalász Város Önkormányzat sértett képv.
A gyanúsított, a védő, a sértett, a vagyoni érdekelt és az egyéb érdekelt a nyomozó hatóság vele
közölt határozata ellen - ha e törvény kivételt nem tesz - a közléstől számított nyolc napon belül a
határozatot hozó nyomozó hatóságnál panaszt terjeszthet elő.
A vagyoni érdekelt és az egyéb érdekelt a határozat közvetlenül rá vonatkozó rendelkezésével
kapcsolatban terjeszthet elő panaszt.
A panaszt annak előterjesztője mindaddig visszavonhatja, amíg azt érdemben el nem bírálták. A
visszavont panaszt újból előterjeszteni nem lehet.
INDOKOLÁS
Az ügyben a "2011 Környezet és Értékvédő Egyesület" tett bejelentést az Állami Számvevőszék
felé, a Budakalász Önkormányzat tulajdonában lévő 4203 hrsz. 4204 hrsz. és 45 hrsz. ingatlanok
értékesítésével kapcsolatban. Az Állami Számvevőszék az általuk feljelentésként értékelt
bejelentést, hatóságunknak küldte meg.
A feljelentés adatai szerint Budakalász Város Önkormányzata 2015. évben belterületbe vonta a
Budakalász Kálváriadombján lévő 4203 hrsz., 4204 hrsz. és 45 hrsz. ingatlanokat. Az ingatlanok
Cím: 1139 Budapest, Teve u. 4-6. 1557 Budapest, Pf. 20.
Telefon: 061-460-7112 BM: 28-933
e-mail:
[email protected] KÉR azonosító: ORFK PEST
RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427)
2
értékének megállapításához egy értékbecslőt bíztak meg, aki a három ingatlan forgalmi értékét
összesen 274.006.935.Ft összegben határozta meg. Ennek ellenére az ingatlanokat az önkormányzat
csak 181.102.362.Ft összegért értékesítette.
A feljelentés szerint az alacsonyabb áron való értékesítés oka, az volt hogy az értékbecslő által
megállapított nettó forgalmi értéket az önkormányzat indokolatlanul bruttó árnak tekintette. Mivel
az értékesítés nettó áron történt jelentősen csökkentették az önkormányzat bevételét. A feljelentés
szerint továbbá a pályázatban a vevő részére előírt 20 % területrész önkormányzatnak történő
ingyenes átadása helyett, ugyanezzel az indokkal 20 %-ot levontak az ingatlanbecslésben
meghatározott eladási árból. Megemlítik továbbá, hogy az ingatlanpályázat határideje is csak 14
napban került meghatározásra, mely álláspontjuk szerint indokolatlanul rövid idő volt.
A nyomozás során beszerzett adatok és tanúvallomások alapján megállapítható, hogy a Budakalász
Város Önkormányzata által felkért értékbecslő 2016. június 14. napján készítette el a 4203 hrsz. és
a 4204 hrsz. ingatlanok értékbecslését, melyben az ingatlanok értékét összesen 239.151.465.Ft
összegben állapította meg. A 2016. június 17. napján elkészült értékbecslés szerint a 45 hrsz.
ingatlan forgalmi értéke 34.856.935.Ft összegben került meghatározásra. A szakértő az érintett
helyrajzi számokon lévő ingatlanok teljes területére adott értékbecslést, megjelölve, hogy az
azokban megállapított értékek nettó értékek.
Az értékbecslő a Budakalász Nagyközség Önkormányzatával 2008. június 2. napján megkötött
keretszerződés alapján végzett ingatlan-értékbecsléseket.
Budakalász Város Önkormányzatának 2016. június 30. napján megtartott rendes képviselő-testületi
ülésére, 82/2016.(VI.30.) számon egy polgármesteri előterjesztés készült, mely határozati javaslatot
tartalmazott a 4203. hrsz. 4204. hrsz. és 45. hrsz. önkormányzati tulajdonú ingatlanok
értékesítésére.
A javaslatban az értékesítés feltételeként határozták meg az ingatlanok egyben történő eladását,
legfeljebb 30 db telek kialakítását, telkenként pedig 1 db lakóház építését. Feltételként szabták meg,
hogy az építési telkeket a vevőnek saját költségén kell kialakítania, továbbá vállalnia kell a terület
teljes közművesítését, szilárd burkolatú utak és közvilágítás kialakítását, valamint a vízelvezetés
megvalósítását. Feltételként szerepelt továbbá, hogy a vevőnek a telekalakítások után a teljes terület
20% részét ingyenesen át kell adnia az önkormányzat részére közterületi célra. A minimális
vételárat 220.000.000.Ft összegben határozták meg, továbbá előírták 70.000.000.Ft biztosíték
erejéig jelzálogjog bejegyzését az ingatlanra, melyet szerződésszegés esetén az Önkormányzat
érvényesíthet. Az előterjesztés szerint az ingatlanbecslésben megállapított forgalmi érték nem
tartalmazza a közterületi célra 20 %-ban hasznosításra kerülő területet, így az értékbecslésben
szereplő, összesen 274.010.000.Ft becsült összeg 54.802.000.Ft összeggel csökkent, ezért a
meghirdetni kívánt ingatlanok minimális vételára 219.000.000.Ft összegre módosult.
Budakalász Város Önkormányzat Pénzügyi és Vagyonhasznosítási Bizottsága 2016. június 27.
napján megtartott ülésén megvitatta és a 60/2016. (VI.27.) PVB határozatában - két módosítási
indítvánnyal - elfogadásra ajánlotta a képviselő-testület részére, az előterjesztésben szereplő
határozati javaslatot.
A 2016. június 30. napján megtartott képviselő-testületi ülésen a polgármesteri előterjesztés alapján
- a bizottság egyik módosítási javaslatának elfogadásával - a képviselő-testület a 94/2016. (VI.30.)
Kt. számú határozattal a 4203. hrsz. 4204. hrsz. és 45. hrsz. önkormányzati tulajdonú ingatlanok,
RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427)
3
220.00.000.Ft minimális vételár összegért történő értékesítéséről határozott, egyben felhatalmazta a
polgármestert, a vevő pályázat útján történő kiválasztására és a legkedvezőbb ajánlatot adó
pályázóval az adásvételi szerződés aláírására.
Az önkormányzat 2016. július 8. napján Nyílt Pályázati Felhívást tett közzé, az ingatlanok egyben
való értékesítésére a 94/2016. (VI.30.) Kt. határozatban foglalt feltételek szerint.
A pályázatra összesen egy ajánlat érkezett, 2016. július 21. napján az MNS WEB Szolgáltató
Kft.-től. Az ajánlati vételár 230.000.000.Ft volt.
A 2016. december 19. napján megkötött szerződés szerint, Budakalász Város Önkormányzata mint
eladó, értékesítette a Budakalász belterület 4204/2, 4204/3, 4204/4, 4204/5, 4206/6, 4204/7,
4204/8, 4204/9, 4204/10, 4204/11, 4204/12, 4204/13, 4204/14, 4204/15, 4204/17, 4204/18,
4204/19, 4204/20, 4204/21, 4204/22, 4204/23, 4204/24, 4204/25, 4204/26, 45/2, 45/3, 45/4 hrsz.
ingatlanokat, az MNS WEB Szolgáltató Kft. mint vevő részére. Az adásvételi szerződésben
megjelölt összesített vételár 230.000.000.Ft, az eladott ingatlanok összesített alapterülete 17.719.
m2, így az egy m2-re jutó vételár 12.980.Ft összeg volt.
Az adás vételi szerződésben a felek rögzítették, hogy az előszerződés tartalmához képest a
Budakalász belterület 4203 hrsz. 4204 hrsz. és 45 hrsz. ingatlanok telekrendezése során létrejött,
4204/1 hrsz. 4204/16 hrsz. 45/1 hrsz. és 45/5 hrsz. ingatlanok az eladó tulajdonában maradnak.
Az adásvételi szerződésben a vevő vállalta, hogy a megvásárolt ingatlanokon az összes közmű
megtervezését, kiépítését, engedélyeztetését, valamint az eladó önkormányzat tulajdonában maradt
gépjármű utak kiépítését, burkolását, közmű világítását saját költségén elvégzi.
Az adásvételi szerződés 7.2 pontjában, a felek visszavonhatatlanul hozzájárulásukat adták ahhoz,
hogy az Eladó javára a Vevő tulajdonjoga bejegyzésével egyidejűleg a Budakalász belterület
4204/5, 4204/6, 4205/10, 4204/13, 4204/14 és a 45/4 hrsz. ingatlanokra, kártérítési átalány
biztosítékaként egyetemleges első ranghelyű jelzálogjog és annak biztosítására, elidegenítési és
terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre, 80.000.000.Ft és járulékai erejéig.
A nyomozás során tanúként került kihallgatásra az ingatlanok értékének megállapítására felkért
értékbecslő, aki elmondta, hogy az ingatlanokkal kapcsolatos véleményében, az értékbecslés
időpontjában fennálló forgalmi értéket állapított meg. Az értékbecslések végén tévesen és
félreérthetően került az értékbecslésbe, hogy a megállapított érték nettó érték. A teljes értékbecslési
iratanyagot nézve pedig látható, hogy végig forgalmi értéket és nem nettó értéket említ.
A tanú nyilatkozata szerint a forgalmi érték meghatározásánál olyan értékcsökkentő tényezőket vett
figyelembe, melyek a teljes terület akkori adottságaira, állapotára vonatkoztak, így ezeket értette
nettó-, azaz csökkentett ár alatt.
Mivel az értékbecsléskor még nem volt ismert az, hogy pontosan mekkora területet értékesít, illetve
tart meg az önkormányzat, ezért értékbecslésében az ingatlanok teljes négyzetméter árára, azaz a
4203 hrsz. ingatlan esetén 975 m2-re, a 4202 hrsz. ingatlan esetén 18.366 m2-re, míg a 45 hrsz.
ingatlan esetén 2.819 m2-re vonatkozóan adta meg azok forgalmi értékét, melyet egy
négyzetméterre vetítve, 12.365. Ft/m2 összegben határozott meg. Az ingatlanok értékesítésének
adóvonzatát nem vizsgálta, mivel az nem is tartozott a feladatkörébe és így nem is szerepel az
értékbecslésben.
RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427)
4
Az értékbecslő elmondta továbbá, hogy több alkalommal tett nyilatkozatot Budakalász Város
Önkormányzatának, hogy az a megjegyzés, mely szerint a megállapított forgalmi érték nettó érték,
tévesen került a dokumentumba. Az általa megállapított érték - tekintettel arra, hogy az
értékbecslés alapjául szolgáló piaci összehasonlító adatok nem érintettek ÁFA fizetési
kötelezettséget - eladási árnak, ilyen értelemben bruttó értéknek tekintendő.
A Büntetőtörvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 376. § (1) bekezdése alapján „Akit idegen
vagyon kezelésével bíztak meg, és ebből folyó kötelességének megszegésével vagyoni hátrányt
okoz, hűtlen kezelést követ el.”
Hűtlen kezelést követ el az, akit idegen vagyon kezelésével bíznak meg és az ebből folyó
kötelességének megszegésével okoz vagyoni hátrányt. A bűncselekmény csak szándékosan,
vagyonkezelési kötelezettség megszegésével követhető el, továbbá az elkövetési magatartás, azaz a
vagyonkezelői kötelezettség megszegése és az eredmény, mint vagyoni hátrány között okozati
összegfüggés megléte szükséges.
Az adás vétellel kapcsolatos szerződéseket képviselőtestületi határozatok alapján kötötték meg és
az ingatlanok értékesítésére az értékbecslés szerinti értéken felül, szabályosan kiállított számlák
elszámolásával került sor. Önmagában az a tény, hogy az ingatlanok megvásárlására kiírt pályázat
határideje 14 nap volt, bűncselekmény megállapítására nem alkalmas.
A pályázati kiírásban meghatározott 220.000.000. Ft minimális vételárat a nyertes pályázó
230.000.000,-Ft összegű ajánlata 10.000.000. Ft meghaladta, így a pályázat érvényes és
eredményes volt. A telekalakítást követően a terület 20 %-a, azaz 4.441 m2 terület közterületként
önkormányzati tulajdonban maradt és összesen 17.719 m2 terület került értékesítésre. Az
értékesített ingatlan eladási ára így 12.980.Ft/m2, mely nemcsak eléri, hanem meg is haladja az
értékbecslésben megjelölt 12.365.Ft/m2 összeget.
Az értékbecslő több alkalommal is olyan tartalmú nyilatkozatot tett az Önkormányzat felé, hogy az
értékbecslésekben szereplő kitétel, mely szerint a megállapított forgalmi érték nettó érték, tévesen
került a dokumentumba. Az általa megállapított érték - tekintettel arra, hogy az értékbecslés
alapjául szolgáló piaci összehasonlító adatok nem érintettek ÁFA fizetési kötelezettséget - eladási
árnak, ilyen értelemben bruttó értéknek tekintendő.
Budakalász Város Önkormányzatának képviselő-testülete 2019. augusztus 27. napján megtartott
ülésén meghozta a 139/2019. (VIII.27.) sz. Kt. határozatot, mely szerint Budakalász Város
Önkormányzatának képviselő-testülete fenntartja a 94/2016.(VI.30.) számú döntését és megerősíti,
hogy az ingatlanok értékesítésére a hatályos jogszabályok betartásával meghirdetett nyílt pályázat
elbírálását követően került sor.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóság a Budakalászi Polgármesteri
Hivatal 2015. évi 2016. évi 2017. évi Adó- és ÁFA bevallásait megküldte hatóságunknak. A
megküldött bevallások alapján megállapítható, hogy a Budakalászi Polgármesteri Hivatal a
feljelentéssel érintett ingatlanok értékesítésével kapcsolatban ÁFA befizetést nem teljesített és ÁFA
visszaigénylést sem nyújtott be.
A lefolytatott nyomozás során olyan adat, vagy tény nem merült fel, amely alapján megállapítható
lenne, hogy Budakalász Város Polgármestere, vagy az Önkormányzat bármely dolgozója, a
feljelentéssel érintett ingatlanok értékesítésével kapcsolatban megszegte volna vagyonkezelési
RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427)
5
kötelességét és ezzel összefüggésben vagyoni hátrány érte volna az Önkormányzatot.
A fentiek alapján, a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 376. § (1) bekezdésébe
ütköző és a (5) bekezdés a) pontja szerint minősülő különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen
kezelés bűntettének gyanúja miatt ismeretlen tettessel szemben folytatott eljárást, a
Büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (továbbiakban: Be.) 398. § (1) bekezdés c) pontja
alapján - mivel a rendelkezésre álló adatok, illetve a bizonyítási eszközök alapján nem állapítható
meg bűncselekmény elkövetése - megszüntetem.
A Be. 402. § (1) bekezdése alapján az eljárás megszüntetése esetén a bűnügyi költséget az állam
viseli.
A határozat elleni jogorvoslatra a Be. 369. § (1)-(3) bekezdéseiben foglalt rendelkezések -
figyelemmel a 364. § (1) bekezdésére - vonatkoznak.
Budapest, időbélyegző szerint
Király-Tóth Beatrix r. alezredes
mb.osztályvezető
RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427)
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
13000/539-121/2019.bü.