Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Feljelentések'.



 
 
PEST VÁRMEGYEI RENDŐR-FŐKAPITÁNYSÁG 
BŰNÜGYI IGAZGATÓSÁG 
GAZDASÁGVÉDELMI OSZTÁLY 
 
Szám: 13000/539/2019. bü. 
Ügyintéző: Fenyvesi Kristóf r. alezredes 
 
 
 
HATÁROZAT 
eljárás megszüntetéséről 
 
 
A  Büntető  Törvénykönyvről  szóló  2012.  évi  C.  törvény  376.  §  (1)  bekezdésébe  ütköző  és  az  (5) 
bekezdés  a)  pontja  szerint  minősülő  különösen  nagy  vagyoni  hátrányt  okozó  hűtlen  kezelés 
bűntettének gyanúja miatt ismeretlen tettessel szemben folytatott eljárást 
 
- mivel a rendelkezésre álló adatok, illetve bizonyítási eszközök alapján nem állapítható meg 
bűncselekmény elkövetése -   
megszüntetem. 
 
 
A határozatot kézbesíteni kell : 
- Szentendrei Járási Ügyészség 
- 2011 Környezet és Értékvédő Egyesület feljelentő 
- Dr. Debreczi Géza, Budakalász Város Önkormányzat sértett képv. 
 
A gyanúsított, a védő, a sértett, a  vagyoni  érdekelt és az  egyéb érdekelt  a nyomozó hatóság  vele 
közölt határozata ellen - ha e törvény kivételt nem tesz - a közléstől számított nyolc napon belül a 
határozatot hozó nyomozó hatóságnál panaszt terjeszthet elő. 
A  vagyoni  érdekelt  és  az  egyéb  érdekelt  a  határozat  közvetlenül  rá  vonatkozó  rendelkezésével 
kapcsolatban terjeszthet elő panaszt. 

A  panaszt  annak  előterjesztője  mindaddig  visszavonhatja,  amíg  azt  érdemben  el  nem  bírálták.  A 
visszavont panaszt újból előterjeszteni nem lehet. 
 

INDOKOLÁS 
 
Az  ügyben  a  "2011  Környezet  és  Értékvédő  Egyesület"  tett  bejelentést  az  Állami  Számvevőszék 
felé, a Budakalász Önkormányzat tulajdonában lévő 4203 hrsz. 4204 hrsz. és 45 hrsz. ingatlanok 
értékesítésével  kapcsolatban.  Az  Állami  Számvevőszék  az  általuk  feljelentésként  értékelt 
bejelentést, hatóságunknak küldte meg.   
 
 
 
A  feljelentés  adatai  szerint  Budakalász  Város  Önkormányzata  2015.  évben  belterületbe  vonta  a 
Budakalász Kálváriadombján lévő 4203 hrsz., 4204 hrsz. és 45 hrsz. ingatlanokat. Az ingatlanok 
Cím: 1139 Budapest, Teve u. 4-6. 1557 Budapest, Pf. 20.   
Telefon: 061-460-7112 BM: 28-933 
e-mail: [email protected] KÉR azonosító: ORFK PEST 
 
  RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427) 


értékének  megállapításához  egy  értékbecslőt  bíztak  meg,  aki  a  három  ingatlan  forgalmi  értékét 
összesen 274.006.935.Ft összegben határozta meg. Ennek ellenére az ingatlanokat az önkormányzat 
csak 181.102.362.Ft összegért értékesítette.   
 
A  feljelentés  szerint  az  alacsonyabb  áron  való  értékesítés  oka,  az  volt  hogy  az  értékbecslő  által 
megállapított nettó forgalmi értéket az önkormányzat indokolatlanul bruttó árnak tekintette. Mivel 
az értékesítés nettó áron történt jelentősen csökkentették az önkormányzat bevételét. A feljelentés 
szerint  továbbá  a  pályázatban  a  vevő  részére  előírt  20  %  területrész  önkormányzatnak  történő 
ingyenes  átadása  helyett,  ugyanezzel  az  indokkal  20  %-ot  levontak  az  ingatlanbecslésben 
meghatározott  eladási  árból.  Megemlítik  továbbá,  hogy  az  ingatlanpályázat  határideje  is  csak  14 
napban került meghatározásra, mely álláspontjuk szerint indokolatlanul rövid idő volt.   
 
A nyomozás során beszerzett adatok és tanúvallomások alapján megállapítható, hogy a Budakalász 
Város Önkormányzata által felkért értékbecslő 2016. június 14. napján készítette el a 4203 hrsz. és 
a  4204  hrsz.  ingatlanok  értékbecslését,  melyben  az  ingatlanok  értékét  összesen  239.151.465.Ft 
összegben  állapította  meg.  A  2016.  június  17.  napján  elkészült  értékbecslés  szerint  a  45  hrsz. 
ingatlan  forgalmi  értéke  34.856.935.Ft  összegben  került  meghatározásra.  A  szakértő  az  érintett 
helyrajzi  számokon  lévő  ingatlanok  teljes  területére  adott  értékbecslést,  megjelölve,  hogy  az 
azokban megállapított értékek nettó értékek.   
 
Az  értékbecslő  a  Budakalász  Nagyközség  Önkormányzatával  2008.  június  2.  napján  megkötött 
keretszerződés alapján végzett ingatlan-értékbecsléseket. 
 
Budakalász Város Önkormányzatának 2016. június 30. napján megtartott rendes képviselő-testületi 
ülésére, 82/2016.(VI.30.) számon egy polgármesteri előterjesztés készült, mely határozati javaslatot 
tartalmazott  a  4203.  hrsz.  4204.  hrsz.  és  45.  hrsz.  önkormányzati  tulajdonú  ingatlanok 
értékesítésére. 
   
A  javaslatban  az  értékesítés  feltételeként  határozták  meg  az  ingatlanok  egyben  történő  eladását, 
legfeljebb 30 db telek kialakítását, telkenként pedig 1 db lakóház építését. Feltételként szabták meg, 
hogy az építési telkeket a vevőnek saját költségén kell kialakítania, továbbá vállalnia kell a terület 
teljes  közművesítését,  szilárd  burkolatú  utak  és  közvilágítás  kialakítását,  valamint  a  vízelvezetés 
megvalósítását. Feltételként szerepelt továbbá, hogy a vevőnek a telekalakítások után a teljes terület 
20%  részét  ingyenesen  át  kell  adnia  az  önkormányzat  részére  közterületi  célra.  A  minimális 
vételárat  220.000.000.Ft  összegben  határozták  meg,  továbbá  előírták  70.000.000.Ft  biztosíték 
erejéig  jelzálogjog  bejegyzését  az  ingatlanra,  melyet  szerződésszegés  esetén  az  Önkormányzat 
érvényesíthet.  Az  előterjesztés  szerint  az  ingatlanbecslésben  megállapított  forgalmi  érték  nem 
tartalmazza  a  közterületi  célra  20  %-ban  hasznosításra  kerülő  területet,  így  az  értékbecslésben 
szereplő,  összesen  274.010.000.Ft  becsült  összeg  54.802.000.Ft  összeggel  csökkent,  ezért  a 
meghirdetni kívánt ingatlanok minimális vételára 219.000.000.Ft összegre módosult.   
   
Budakalász  Város  Önkormányzat  Pénzügyi  és  Vagyonhasznosítási  Bizottsága  2016.  június  27. 
napján  megtartott  ülésén  megvitatta  és  a  60/2016.  (VI.27.)  PVB  határozatában  -  két  módosítási 
indítvánnyal  -  elfogadásra  ajánlotta  a  képviselő-testület  részére,  az  előterjesztésben  szereplő 
határozati javaslatot.               
 
 
A 2016. június 30. napján megtartott képviselő-testületi ülésen a polgármesteri előterjesztés alapján 
- a bizottság egyik módosítási javaslatának elfogadásával - a képviselő-testület a 94/2016. (VI.30.) 
Kt. számú határozattal a 4203. hrsz. 4204. hrsz. és 45. hrsz. önkormányzati tulajdonú ingatlanok, 
  RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427) 


220.00.000.Ft minimális vételár összegért történő értékesítéséről határozott, egyben felhatalmazta a 
polgármestert,  a  vevő  pályázat  útján  történő  kiválasztására  és  a  legkedvezőbb  ajánlatot  adó 
pályázóval az adásvételi szerződés aláírására.           
 
Az önkormányzat 2016. július 8. napján Nyílt Pályázati Felhívást tett közzé, az ingatlanok egyben 
való értékesítésére a 94/2016. (VI.30.) Kt. határozatban foglalt feltételek szerint.   
 
A  pályázatra  összesen  egy  ajánlat  érkezett,  2016.  július  21.  napján  az  MNS  WEB  Szolgáltató 
Kft.-től. Az ajánlati vételár 230.000.000.Ft volt.   
 
A 2016. december 19. napján megkötött szerződés szerint, Budakalász Város Önkormányzata mint 
eladó,    értékesítette  a  Budakalász  belterület  4204/2,  4204/3,  4204/4,  4204/5,  4206/6,  4204/7, 
4204/8,  4204/9,  4204/10,  4204/11,  4204/12,  4204/13,  4204/14,  4204/15,  4204/17,  4204/18, 
4204/19,  4204/20,  4204/21,  4204/22,  4204/23,  4204/24,  4204/25,  4204/26,  45/2,  45/3,  45/4  hrsz. 
ingatlanokat,  az  MNS  WEB  Szolgáltató  Kft.  mint  vevő  részére.  Az  adásvételi  szerződésben 
megjelölt  összesített  vételár  230.000.000.Ft,  az  eladott  ingatlanok  összesített  alapterülete  17.719. 
m2, így az egy m2-re jutó vételár 12.980.Ft összeg volt.   
 
Az  adás  vételi  szerződésben  a  felek  rögzítették,  hogy  az  előszerződés  tartalmához  képest  a 
Budakalász  belterület  4203  hrsz.  4204  hrsz.  és  45  hrsz.  ingatlanok  telekrendezése  során  létrejött, 
4204/1 hrsz. 4204/16 hrsz. 45/1 hrsz. és 45/5 hrsz. ingatlanok az eladó tulajdonában maradnak. 
 
Az  adásvételi  szerződésben  a  vevő  vállalta,  hogy  a  megvásárolt  ingatlanokon  az  összes  közmű 
megtervezését, kiépítését, engedélyeztetését, valamint az eladó önkormányzat tulajdonában maradt 
gépjármű utak kiépítését, burkolását, közmű világítását saját költségén elvégzi.     
 
Az  adásvételi  szerződés 7.2  pontjában,  a  felek  visszavonhatatlanul  hozzájárulásukat  adták  ahhoz, 
hogy  az  Eladó  javára  a  Vevő  tulajdonjoga  bejegyzésével  egyidejűleg  a  Budakalász  belterület 
4204/5,  4204/6,  4205/10,  4204/13,  4204/14  és  a  45/4  hrsz.  ingatlanokra,  kártérítési  átalány 
biztosítékaként  egyetemleges  első  ranghelyű  jelzálogjog  és  annak  biztosítására,  elidegenítési  és 
terhelési tilalom kerüljön bejegyzésre, 80.000.000.Ft és járulékai erejéig. 
 
A  nyomozás  során  tanúként  került  kihallgatásra  az  ingatlanok  értékének  megállapítására  felkért 
értékbecslő,  aki  elmondta,  hogy  az  ingatlanokkal  kapcsolatos  véleményében,  az  értékbecslés 
időpontjában  fennálló  forgalmi  értéket  állapított  meg.  Az  értékbecslések  végén  tévesen  és 
félreérthetően került az értékbecslésbe, hogy a megállapított érték nettó érték. A teljes értékbecslési 
iratanyagot nézve pedig látható, hogy végig forgalmi értéket és nem nettó értéket említ.   
 
A tanú nyilatkozata szerint a forgalmi érték meghatározásánál olyan értékcsökkentő tényezőket vett 
figyelembe,  melyek  a  teljes  terület  akkori  adottságaira,  állapotára  vonatkoztak,  így  ezeket  értette 
nettó-, azaz csökkentett ár alatt.   
 
Mivel az értékbecsléskor még nem volt ismert az, hogy pontosan mekkora területet értékesít, illetve 
tart meg  az önkormányzat, ezért értékbecslésében az ingatlanok teljes négyzetméter  árára, azaz a 
4203  hrsz.  ingatlan  esetén  975  m2-re,  a  4202  hrsz.  ingatlan  esetén  18.366  m2-re,  míg  a  45  hrsz. 
ingatlan  esetén  2.819  m2-re  vonatkozóan  adta  meg  azok  forgalmi  értékét,  melyet  egy 
négyzetméterre  vetítve,  12.365.  Ft/m2  összegben  határozott  meg.  Az    ingatlanok  értékesítésének 
adóvonzatát  nem  vizsgálta,  mivel  az  nem  is  tartozott  a  feladatkörébe  és  így  nem  is  szerepel  az 
értékbecslésben.         
 
  RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427) 


Az  értékbecslő  elmondta  továbbá,  hogy  több  alkalommal  tett  nyilatkozatot  Budakalász  Város 
Önkormányzatának, hogy az a megjegyzés, mely szerint a megállapított forgalmi érték nettó érték, 
tévesen  került  a  dokumentumba.  Az  általa  megállapított  érték  -  tekintettel  arra,  hogy  az 
értékbecslés  alapjául  szolgáló  piaci  összehasonlító  adatok  nem  érintettek  ÁFA  fizetési 
kötelezettséget - eladási árnak, ilyen értelemben bruttó értéknek tekintendő. 
 
A Büntetőtörvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 376. § (1) bekezdése alapján  „Akit idegen 
vagyon  kezelésével  bíztak  meg,  és  ebből  folyó  kötelességének  megszegésével  vagyoni  hátrányt 
okoz, hűtlen kezelést követ el.” 
 
Hűtlen  kezelést  követ  el  az,  akit  idegen  vagyon  kezelésével  bíznak  meg  és  az  ebből  folyó 
kötelességének  megszegésével  okoz  vagyoni  hátrányt.  A  bűncselekmény  csak  szándékosan, 
vagyonkezelési kötelezettség megszegésével követhető el, továbbá az elkövetési magatartás, azaz a 
vagyonkezelői  kötelezettség  megszegése  és  az  eredmény,  mint  vagyoni  hátrány  között  okozati 
összegfüggés megléte szükséges. 
 
Az adás vétellel kapcsolatos szerződéseket képviselőtestületi határozatok alapján kötötték meg és 
az  ingatlanok  értékesítésére  az  értékbecslés    szerinti  értéken  felül,  szabályosan  kiállított  számlák 
elszámolásával került sor. Önmagában az a tény, hogy az ingatlanok megvásárlására kiírt pályázat 
határideje 14 nap volt, bűncselekmény megállapítására nem alkalmas. 
 
A  pályázati  kiírásban  meghatározott  220.000.000.  Ft  minimális  vételárat  a  nyertes  pályázó 
230.000.000,-Ft  összegű  ajánlata  10.000.000.  Ft  meghaladta,  így  a  pályázat  érvényes  és 
eredményes volt. A telekalakítást követően a terület 20 %-a, azaz 4.441 m2 terület közterületként 
önkormányzati  tulajdonban  maradt  és  összesen  17.719  m2  terület  került  értékesítésre.  Az 
értékesített  ingatlan  eladási  ára  így  12.980.Ft/m2,  mely  nemcsak  eléri,  hanem  meg  is  haladja  az 
értékbecslésben megjelölt 12.365.Ft/m2 összeget.   
 
Az értékbecslő több alkalommal is olyan tartalmú nyilatkozatot tett az Önkormányzat felé, hogy az 
értékbecslésekben szereplő kitétel, mely szerint a megállapított forgalmi érték nettó érték, tévesen 
került  a  dokumentumba.  Az  általa  megállapított  érték  -  tekintettel  arra,  hogy  az  értékbecslés 
alapjául szolgáló piaci összehasonlító adatok nem érintettek ÁFA fizetési kötelezettséget - eladási 
árnak, ilyen értelemben bruttó értéknek tekintendő. 
 
Budakalász  Város  Önkormányzatának  képviselő-testülete  2019.  augusztus  27.  napján  megtartott 
ülésén  meghozta  a  139/2019.  (VIII.27.)  sz.  Kt.  határozatot,  mely  szerint  Budakalász  Város 
Önkormányzatának képviselő-testülete fenntartja a 94/2016.(VI.30.) számú döntését és megerősíti, 
hogy az ingatlanok értékesítésére a hatályos jogszabályok betartásával meghirdetett nyílt pályázat 
elbírálását követően került sor.   
 
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóság a Budakalászi Polgármesteri 
Hivatal  2015.  évi  2016.  évi  2017.  évi  Adó-  és  ÁFA  bevallásait  megküldte  hatóságunknak.  A 
megküldött  bevallások  alapján  megállapítható,  hogy  a  Budakalászi  Polgármesteri  Hivatal  a 
feljelentéssel érintett ingatlanok értékesítésével kapcsolatban ÁFA befizetést nem teljesített és ÁFA 
visszaigénylést sem nyújtott be.   
 
 
A lefolytatott nyomozás során olyan adat, vagy tény nem merült fel, amely alapján megállapítható 
lenne,  hogy  Budakalász  Város  Polgármestere,  vagy  az  Önkormányzat  bármely  dolgozója,  a 
feljelentéssel  érintett  ingatlanok  értékesítésével  kapcsolatban  megszegte  volna  vagyonkezelési 
  RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427) 


kötelességét és ezzel összefüggésben vagyoni hátrány érte volna az Önkormányzatot.   
 
A fentiek alapján, a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény 376. § (1) bekezdésébe 
ütköző és a (5) bekezdés a) pontja szerint minősülő különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen 
kezelés  bűntettének  gyanúja  miatt  ismeretlen  tettessel  szemben  folytatott  eljárást,  a 
Büntetőeljárásról  szóló  2017.  évi  XC.  törvény  (továbbiakban:  Be.)  398.  §  (1)  bekezdés  c)  pontja 
alapján - mivel a rendelkezésre álló adatok, illetve a bizonyítási eszközök alapján nem állapítható 
meg bűncselekmény elkövetése - megszüntetem. 
 
A Be. 402. § (1) bekezdése alapján az eljárás megszüntetése esetén a bűnügyi költséget az állam 
viseli. 
 
A  határozat  elleni  jogorvoslatra  a  Be.  369.  §  (1)-(3)  bekezdéseiben  foglalt  rendelkezések  - 
figyelemmel a 364. § (1) bekezdésére - vonatkoznak. 
 
 
Budapest, időbélyegző szerint 
 
Király-Tóth Beatrix r. alezredes 
mb.osztályvezető 
  RZSNEO_3.90.200.285 (13000-7559.3268-buhame-698695855-4C52620CACB2-7601.427) 

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
13000/539-121/2019.bü.