Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'SungEel HiTech Hungary Kft. bátonyterenyei telephely határozatai'.



Tárgy: Hatósági kötelezés
Ügyintéző: Lakatos Balázs tű. szds.
Telefon: 32/511-030
E-mail: [email protected]
HATÁROZAT
SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48., a továbbiakban: Üzemeltető) 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelye (a
továbbiakban: Telephely), mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem
időszakos   hatósági   ellenőrzése   során   megállapított   iparbiztonsági   jogszabálysértéssel
kapcsolatban   az   Üzemeltetőt   az   alábbi   szabálytalanságok   megjelölt   határidőn   belüli
megszüntetésére
k ö t e l e z e m :
1.  Üzemeltető   a   Biztonsági   Jelentés   9.   pontjában   meghatározott   biztonsági   irányítási
rendszerrel kapcsolatos normákat, szabályozókat (technológiai leírásokat, utasításokat, egyéb
szabályzókat) mutassa be a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság részére.
Határidő: 2023. február 28.
2.  Üzemeltető dokumentáltan hajtsa végre a 2022. november, illetve decemberben újonnan
felvett munkavállalók részére a Telephelyre kiadott Belső Védelmi Terv (továbbiakban: BVT)
oktatását, továbbá mutassa be a Telephelyen működő biztonsági szolgálat BVT oktatásáról
készült dokumentumokat.
Határidő: 2022. december 31.
3.  Üzemeltető   végezze   el   a   Telephelyen   kialakított   kármentők   tisztítását,   továbbá   azok
funkciójának teljesítése érdekében azokat tartsa üresen.
Határidő: 2022. december 31.
4.  Üzemeltető   helyezze   el   a   vezetési   ponton   a   Telephely   veszélyhelyzeti   helyszínrajzát,
továbbá a veszélyhelyzetben értesítendők listáját.
Határidő: 2022. december 31.
5. Üzemeltető az NMC por új tároló helyével kapcsolatban alakítsa ki a biztonságos tárolás
feltételeit, továbbá az új tárolási helyének megjelölésével módosítsa a Biztonsági Jelentését
(továbbiakban: BJ) és BVT-jét.
Határidő: 2023. február 28.
Hatóságom   abban   az   esetben,   ha   az   Üzemeltető   a   hatósági   határozatban   illetve   a
jogszabályokban   foglalt   kötelezettségeinek   nem   tesz   eleget,  a  katasztrófavédelemről   és   a
hozzá   kapcsolódó   egyes   törvények   módosításáról   szóló   2011.   évi   CXXVIII.   törvény
(a továbbiakban: Kat.) 35. §-ban meghatározott szankciókat alkalmazhatja. 
Jelen   határozat   ellen   közigazgatási   úton   további   jogorvoslatnak   helye   nincs,   a   vitatott
közigazgatási   cselekmény   ellen   közigazgatási   per   indítható   a   Budapest   Környéki

Törvényszéknek   címzett,   és   a   Nógrád   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatósághoz,   mint
elsőfokú hatósághoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus úton benyújtott kereseti
kérelemmel. A kereset benyújtása kizárólag elektronikus úton történhet cégkapun keresztül a
Hatóság   hivatali   kapujára.   A   keresetlevél   benyújtásának   a   közigazgatási   cselekmény
hatályosulására halasztó hatálya nincs.
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel.
I  N D O K O L Á S 
A   Nógrád   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatóság   (a   továbbiakban:   Hatóság)   2022.
december 8-án az Üzemeltető Telephelyén, mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzem területén a Kat. 36.  §-ban meghatározott hatósági hatáskörében eljárva, az
általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: Ákr.) 98-
102. §. szakaszaiban foglaltaknak megfelelően, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos
balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) 14.
§. (1) bekezdésében foglaltakra tekintettel időszakos hatósági ellenőrzést tartott, amely során
az alábbi hiányosságok kerültek megállapításra:
1. A SungEel Hitech Hungary Kft. egyelőre nem vezetett be harmadik fél által auditált
biztonsági irányítási rendszert, azonban a BJ 2.2 Irányítási rendszer című fejezetében
meghatározott   biztonsági   irányítási   rendszerhez   szükséges   szabályozási   elemeket,
szabályzókat az Üzemeltető a helyszíni ellenőrzés során bemutatni nem tudta.
2. Az   ellenőrzés   során   szúrópróbaszerűen   ellenőriztük   a   2022.   november   illetve
december  hónapban újonnan  felvett  munkavállalók  BVT oktatásának  megtörténtét,
azonban   az   Üzemeltető   által   bemutatott   BVT   oktatásról   készült   dokumentáció   és
mellékletét képező jelenléti ív nem tartalmazta a 2022. november, illetve az ellenőrzés
időpontjáig   2022.   december   hónapban   újonnan   felvett,   szúrópróbaszerűen   vizsgált
munkavállalók BVT oktatását. Az Üzemeltető bátonyterenyei telephelyén összesen 12
fő biztonsági  őr lát  el szolgálatot,  a BVT oktatásukról  készült dokumentumokat  a
helyszíni ellenőrzés során bemutatni nem tudták.
3. A BJ 6.2.4 és 7.5.4 pontja rendelkezik a kiépített kármentőkről: a zárt csarnoképületen
belül -burkolatba süllyesztett- kármentő két helyen került kialakításra. A kármentők az
ellenőrzéskor nem voltak teljesen üresek, abban folyadék volt látható.
4. Az   ellenőrzés   során   a   veszélyhelyzeti   helyszínrajz,   és   a   veszélyhelyzetben
értesítendők listája nem volt megtalálható a vezetési pontként megjelölt helyiségben.
5. A BJ 6.2.3 és a BVT 5.1.2 pontjának előírásaival szemben az NMC por tárolása nem a
csarnoképületben történik, hanem a csarnoképület északi részén, egy erre kialakított
tároló épületben történik.
A Hatóság döntését a következő előírások indokolják:
-   Az   Üzemeltető   Hatóságnál   36200/1157-12/2021.ált.   ügyszámon   nyilvántartásba   vett
biztonsági   dokumentációban   és   mellékleteiben   foglaltak   szerint   köteles   működni,   különös
tekintettel   az   abban   foglalt   műszaki,   technológiai,   beruházási,   karbantartási   és   egyéb
előírásokra.
1.   Az   R.   14.   §   (1)   bekezdése   szerint   a   hatóság   a   felső   küszöbértékű   veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzemeket legalább évente egyszer a biztonsági irányítási rendszerre,
vagy az irányítási rendszerre, azon belül is az üzemeltető által hozott intézkedésekre, és egyéb
nyomon követési dokumentumokra is kiterjedően ellenőrzi. A BJ 9. „Biztonsági Irányítási
Rendszer” című fejezete tartalmazza a biztonsági irányítási rendszerre vonatkozó előírásokat.

2. Az R. 19. § (4) szerint a belső védelmi tervben foglaltakat az üzemeltető valamennyi,
a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területén dolgozó személlyel - beleértve a hosszabb
távú   együttműködés   keretében   foglalkoztatott   alvállalkozókat   is   -   megismerteti,   és   annak
alkalmazására a munkavállalókat évente, dokumentáltan felkészíti. A BJ 2.7 pontja szerint a
bátonyterenyei telephely teljes dolgozói állománya,  beleértve  a telephelyen  foglalkoztatott
vagyonőri szolgálatot is éves rendszerességgel BVT oktatásban részesül, az oktatás történhet
szóban, illetve elektronikus úton egyaránt, melyet új belépőkkel a munkavégzés megkezdése
előtt, valamint évente ismétlődően, lehetőleg a többi oktatással egy időben kell megtartani. Az
oktatásokról a dolgozók által aláírt oktatási jegyzőkönyv készül.
3./  A BJ 6.2.4 pontjának  előírása  szerint  a kármentőket  üresen kell  tartani,  hogy a
funkcióját mindig be tudja tölteni.
4.  BJ   5.8   pontja   rendelkezik   a   vezetési   pontokról,   és   a   kimenekítéshez   kapcsolódó
létesítményekről, amely az irodaépület tárgyalóját jelöli ki vezetési pontként. A vezetési pont
elérhető kommunikációs és döntést előkészítő eszközök
- a BVT egy példánya
- hálózati telefon, mobiltelefon
- veszélyhelyzeti helyszínrajz
- veszélyhelyzetben értesítendők listája
- telephelyen jelen lévő dolgozók, látogatók nyilvántartása (porta által)
- tűzjelző központ adatai (porta által).
5. A BJ 6.2.3 „A veszélyes anyagok tárolása” pontja szerint a telephelyen a veszélyes
anyagok   tárolása   az   épületen   belüli,   megfelelő   műszaki   védelemmel   ellátott   zárt
csarnoképületben   történik.   A   BJ   6.2.3,   továbbá   a   BVT   5.1.2   pontja   szerint   az   NMC-t
tartalmazó hulladék, és az NMC-t tartalmazó késztermék (HLOP powder) tárolási helyeként a
Csarnoképület van megjelölve. A BJ 6.3 pontja szerint a telephely területén a legveszélyesebb
anyag   (NMC)   épületen   belül,   zárt   terekben   big-bag   zsákban   kerül   tárolásra.   A   vegyi
anyagokkal   érintett   területen   vegyszerálló   padozat   található   (csarnoképület).   Az   NMC
(HLOP) por biztonsági adatlapjának 7.1., „Biztonságos kezelésre irányuló óvintézkedések”-
ről   szóló   szakasza   szerint   megfelelő   szellőztetésről   és/vagy   elszívásról   gondoskodni   kell,
továbbá a 7.2 „A biztonságos tárolás feltételei, az esetleges összeférhetetlenséggel együtt”-ről
szóló szakasza szeriint a vegyi anyagok kezelésére vonatkozó általános előírásokat be kell
tartani. Csapadéktól védve fedett vagy jól szellőző, zárt helyen, légmentesen lezárva tárolandó
az eredeti csomagoló anyagban. A BJ 7.5.7 pontja szerint „A telephely területén a környezetre
veszélyes anyagok épületen belül, zárt terekben kerülnek tárolásra, kifolyás/kiborulás esetén
az   anyagokat   a   megfelelő   műszaki   védelemmel   ellátott   (vegyszerálló)   műgyanta   padló
felfogja,   ezáltal   talajba   vagy   felszín   alatti   vízbe   nem   kerülhetnek,   az   üzemelés   tehát   a
környezetszennyezés kizárásával végezhető.”
A Kat. 35. § (1) bekezdése értelmében az iparbiztonsági hatóság az üzemeltetőt megfelelő
határidő   megjelölésével   kötelezheti   a   IV.   fejezetben   és   a   végrehajtási   rendeletekben
meghatározott üzemeltetői kötelezettségek teljesítésére, vagy ha a biztonságos üzemeltetés
feltétele   bármely   okból   hiányzik,   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset
megelőzéséhez és elhárításához szükséges intézkedések megtételére.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek nem tesz eleget, a további szankciók (pl. az engedély visszavonásával a
veszélyes   tevékenység   folytatásának   megtiltása,   katasztrófavédelmi   bírság   kiszabása,   stb.)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára.
A fentiekre tekintettel a határozat rendelkező részében foglaltak szerint határoztam.

Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.)
116. § (1) bekezdés alapján ügyfél, vagy akire a döntés rendelkezést tartalmaz, az elsőfokú
döntés ellen akkor fellebbezhet, ha azt törvény kifejezetten megengedi, amely jelen eljárásban
nem   adott.   A   döntés   elleni   közigazgatási   per   indításának   lehetőségét   az   Ákr.   114.   §-a
biztosítja,   a   Budapest   Környéki   Törvényszék   hatáskörét   és   illetékességét   a   közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 7. § (1) bekezdésének a)
pontja, 12. § (1) bekezdése és 13. § (1) bekezdésének b) pontja állapítja meg. 
A keresetlevél tartalmára és benyújtására vonatkozó szabályokat a Kp. 37-39. §-ai határozzák
meg.
A keresetlevél   elektronikus   úton való  benyújtása  az  elektronikus   ügyintézés  és  a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén, és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul.
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a https://birosag.hu
honlapon  közzétett   megfelelő  ÁNYK űrlapot   kell  kitölteni.   A  kitöltött  ÁNYK űrlapot   és
csatolt   mellékleteit   a   www.magyarorszag.hu   oldalon   ügyfélkapus   bejelentkezés   után,   az
ügyfélkapun   keresztül   a   vitatott   cselekményt   megvalósító   közigazgatási   szervhez   kell
beküldeni. Ha a fél nem kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
A Kp. 39. § (6) bekezdése értelmében, mivel törvény eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél
benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya nincs.
Figyelembe   véve  az   Ákr.  81.  §  (1)  bekezdésében   foglaltakat,   mivel   eljárási  költség   nem
merült fel, így annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkeztem.
Határozatom jogalapja a Kat. 35. § (1) bekezdése, valamint az Ákr. 81. § (1) bekezdése. 
Hatóságom hatáskörét a Kat. 36. § bekezdése, valamint az R.  14. § (1) pontja határozza meg.
Hatóságom illetékességét a Kat. 22. § (1) b) pontja, és a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet 3. §. (1) és (3) bekezdése határozza meg. 
Salgótarján, elektronikus bélyegző szerint
Tisztelettel:
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Készült:
2 pld.
Egy pld: 4 lap
Kapja:
1. Irattár
2. SungEel Hitech Hungary Kft. (2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park 48.) (Cégkapu)
____________________________________________________________________________________________
Cím: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1. ✉: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1.
Telefon: +36(32) 521-030 Fax: +36(32) 521-031
E-mail: [email protected]
H
  ivatali Kapu azonosító: 309  268  715 

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/1304-5/2022.ált.