Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'SungEel HiTech Hungary Kft. bátonyterenyei telephely határozatai'.



NÓGRÁD MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:
SungEel   Hitech   Hungary   Kft.
terhére
 
katasztrófavédelmi
bírság   kiszabása   és  kötelezés
biztonsági   jelentés   soron   kívüli
felülvizsgálatára
Ügyintéző:
Lakatos Balázs tű. százados
Telefonszám:
06 32/521-030
E-mail:
[email protected] 
H A T Á R O Z A T
I. A SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48.,   cégjegyzékszám:  13-09-190570,   a   továbbiakban:   Üzemeltető)  terhére,  a  3078
Bátonyterenye, Hatvani út 2.
 szám alatti telephelyén (a továbbiakban: Telephely), mint felső
küszöbértékű   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzem   területén   2022.   július   19-én
bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában a katasztrófavédelmi
bírság   részletes   szabályairól,   a   katasztrófavédelmi   hozzájárulás   befizetéséről   és
visszatérítéséről szóló 
208/2011. (X.12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bírságrendelet) 2.
melléklet   11.   pontjában   foglalt  „Biztonsági   jelentés,   biztonsági   elemzés   soron   kívüli
felülvizsgálatának elmulasztása” nevesített szabályszegés elkövetése miatt 
1.000.000,- Ft, azaz egymillió forint összegű 
katasztrófavédelmi bírságot szabok ki.
A  bí
  rság összegét jelen határozat véglegessé válásától számított  15
   napon belül   a  Magyar
Államkincstár   10032000-01040047-00000000 
központosított   bevételek   beszedése
számlaszámra banki átutalás útján köteles megfizetni. A befizetés során a közlemény rovatban
fel kell tüntetni a „katasztrófavédelmi bírság” szöveget, a határozat számát és az Üzemeltető,
mint a bírságfizetésre kötelezett nevét. Az Üzemeltető, mint kötelezett késedelmi pótlékot
köteles fizetni,  ha pénzfizetési  kötelezettségének  határidőre  nem  tesz eleget. A késedelmi
pótlék   mértéke   minden   naptári   nap   után   a   felszámítás   időpontjában   érvényes   jegybanki
alapkamat 365-öd része.
A  katasztrófavédelmi   bírság   megfizetésére   a   hatóság   a   teljesítési   határidő   lejárta   előtt
előterjesztett   kérelemre   legfeljebb   12   havi   részletfizetést   engedélyezhet,   amennyiben   a
katasztrófavédelmi bírság megfizetésére kötelezett hitelt érdemlően igazolja, hogy számára a
teljesítés aránytalan nehézséget jelent. Egy részlet megfizetésének elmaradása esetén a teljes
összeg megfizetése azonnal esedékessé válik.
A kiszabott bírság meg nem fizetése esetén végrehajtási eljárásnak van helye. 
A   Nógrád   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatóság   (a   továbbiakban:   Igazgatóság)   jelen
határozatában alkalmazott szankciókhoz kapcsolódó adatokat, jogszabályi kötelezettségének
eleget téve a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi.

II.  Az  Üzemeltetőt a  Telephelye, mint  felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem  vonatkozásában  a   katasztrófavédelemről   és   a   hozzá   kapcsolódó   egyes   törvények
módosításáról szóló 
2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 27. § (3) bekezdés c)
pontja illetve (4) bekezdése, a 28. § (4) bekezdése, a 35 § (1) bekezdése, továbbá a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló
 219/2011. (X. 20.) Korm.
rendelet (továbbiakban: R.) 11. § (1) bekezdése és a (2) bekezdés a) pontja alapján
az Üzemeltető Telephelyére vonatkozó, 36200/1157-12/2021.ált. iktatószámon elfogadott
biztonsági jelentés soron kívüli felülvizsgálatának elvégzésére kötelezem.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának határideje: 2023.01.31.
Amennyiben a felülvizsgálati eljárásban hozott döntés szerint a biztonsági jelentés módosítása
szükséges,   annak   a   Hatóság   által   történő   elfogadásáig   a   megváltoztatott   veszélyes
tevékenység nem kezdhető meg, illetve nem folytatható.
Jelen   határozat   ellen   közigazgatási   úton   további   jogorvoslatnak   helye   nincs,   a   vitatott
közigazgatási   cselekmény   ellen   közigazgatási   per   indítható   a   Budapest   Környéki
Törvényszéknek címzett, és a hatóságomhoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus
úton   benyújtott   kereseti   kérelemmel.   A   kereset   benyújtása   kizárólag   elektronikus   úton
történhet cégkapun keresztül hatóságom hivatali kapujára. 
A keresetlevél  benyújtásának  a közigazgatási  cselekmény  hatályosulására  halasztó hatálya
nincs.
Hatóságom   abban   az   esetben,   ha   az   Üzemeltető   a   hatósági   határozatban,   illetve   a
jogszabályokban   foglalt   kötelezettségeinek   nem   tesz   eleget,   a   vonatkozó   jogszabályban
meghatározott szankciókat alkalmazhatja.
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel. 
Jelen döntésem a közléssel válik véglegessé.
I N D O K O L Á S
Az Üzemeltető Telephelyén, mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem
területén   2022.   július   19-én   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavar   történt.   A
káresemény során a telephelyen található csarnoképület északkeleti részében, beltéren egy
ROTARY   KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   típusú   daráló   és   szárító   berendezés
próbaüzemét megelőző tesztindítása során két robbanás is történt, amely következtében a gép
és környezete megrongálódott, továbbá az esemény során személyi sérülés is bekövetkezett.
Az Üzemeltető Telephelyén bekövetkezett káreseménnyel kapcsolatban az Igazgatóság 2022.
július 19-én, 36200/930/2022.ált. számon káreseti helyszíni szemle jegyzőkönyvet vett fel,
amelyben az alábbiak kerültek rögzítésre:
„ 2022.07.19-én a SungEel Hitech Hungary Kft. 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám
alatti telephelyén káresemény történt. A gyártócsarnok ÉK-i részében található daráló szárító
gép, amely próbaüzemét a mai napon végezték. A gépbe akkumulátor cellák daráléka kerül
be, amely a működése során a darálékot kb. 500-600 °C fokra hevítik és nitrogént juttatnak
be hozzá az égés megelőzése végett, így a darálék a szennyeződéstől megtisztul. Ezt követően
az izzó anyagot visszahűtik (a szárítóközegen keresztül nem közvetlenül az anyagra kerül a
víz) és a szeparációs sziták a keletkező anyagokat három csoportba (NMC por, alumínium,
réz) szétválasztják. A próbaüzem kezdetekor a gép azon részén ahol a nitrogént bejuttatják
fizikai robbanás történt, amely következtében a gép és a környezete megrongálódott, továbbá


1 súlyos és 1 könnyebb személyi sérülés történt, továbbá a beavatkozás során 1 fő tűzoltó is
könnyebb sérüléseket szenvedett. A kiérkező egységek a helyi szakember segítségével a gépet
leállították,  azt a rendszerből kiszakaszolták, a gépbe maradt izzó akkumulátor darálékot
visszahűtötték, a sérült épületrészeket visszabontották.”
Az   Igazgatóság   2022.   július   20-án   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavar
körülményeinek kivizsgálása érdekében hatósági ellenőrzést tartott, amelyről  a 36200/930-
2/2022.ált.   számú   jegyzőkönyvet   vette   fel.   Az   ellenőrzési   jegyzőkönyvben   az   alábbiak
kerültek rögzítésre:
„A SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park)
3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022. július 19-én káresemény
történt,   amely   során   egy   berendezés   próbaüzemét   megelőző   tesztindítása   közben   fizikai
robbanás történt, a gép és környezete megrongálódott, az esemény során személyi sérülés is
volt.   A   kiérkező   tűzoltó   egységek   a   helyi   szakember   segítségével   a   gépet   leállították,   a
rendszerből kiszakaszolták, a gépben maradt izzó akkumulátor darálékot visszahűtötték, a
sérült épületrészeket elbontották. A csarnoképület északkeleti részében, beltéren egy ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 DRYER daráló és szárító berendezés üzembe helyezés
előtti első tesztindítását végezték. A fenti daráló és szárítógép akkumulátor cellák darálását
végzi, amelyet követően nitrogéngázt tartalmazó közegben (az égés megelőzése miatt), 500-
600 °C-ra történik az akkumulátor darálék hevítése a különböző szennyeződések eltávolítása
végett, majd ezt követően az izzó darálékot visszahűtik (szárítóközegen keresztül), majd a
keletkező   anyagokat   (NMC   por,   alumínium,   réz)   szétválasztják.   A   berendezésre   a
szabadtérből   csővezetéken   keresztül   egy   nátrium-hidroxid   és   technológiai   víztartály
csatlakozik, ami az anyagok hűtését és ártalmatlanítását végzi. A technológiai berendezés
gyártója a Hankook Powder, a berendezést a DY Engineering helyezte üzembe a helyszínen.
A berendezés gyártója és üzembe helyezője is külföldi cég. Az ellenőrzés során a ROTARY
KlIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 DRYER daráló és szárító berendezéssel kapcsolatban a
jegyzőkönyvhöz mellékelt dokumentációt adták át: villamos berendezés első ellenőrzésének
jelentése,   norma   szerinti   villámvédelmi   rendszer   felülvizsgálat,   használati   és   kezelési
útmutató,   villamos   berendezés   első   ellenőrzésének   jelentése,   darabvizsgálati   jegyzőkönyv
250A feletti, villamos berendezés első ellenőrzésének jelentése. A káreseménnyel érintett fenti
daráló és szárító berendezéssel kapcsolatban további dokumentumokat az ellenőrzés során
nem   tudtak   bemutatni.   Az   üzemeltető   elmondása   alapján   a   daráló   és   szárító   berendezés
technológiai folyamatai során a gép működéséhez nitrogéngázon felül földgáz használata is
szükséges, azonban a berendezés próbaüzemét megelőző tesztindítás során a földgáz még
nem   volt   bevezetve.   A   földgáz   bevezetésével   a   Blue   Hen   Builder   Kft.-t   bízta   meg   az
üzemeltető. Az üzemeltető a jogszabályban előírt 24 órás eseménnyel kapcsolatos bejelentési
kötelezettségének  2022.  július  19-kor  eleget  tett.   A  káresemény  során  67  fő  kimenekítése
történt meg az üzem területéről. A káresemény napján a Katasztrófavédelmi Mobil Labor
káreseti helyszíni szemle jegyzőkönyvet  készített.  Az esemény során 4 fő könnyű személyi
sérülést szenvedett (a káresemény során 1 fő beavatkozó tűzoltó könnyű sérülést szenvedett.
Az üzem a Biztonsági Jelentésében szereplő beavatkozó személyek az esemény során a Belső
Védelmi Tervben előírt feladataikat elvégezték.”
A  hatósági ellenőrzést  követően,  2022. július 25-én az Igazgatóság  megkereste a Nógrád
Megyei   Kormányhivatal   Környezetvédelmi,   Természetvédelmi   és   Hulladékgazdálkodási
Főosztályát,   továbbá   a   Nógrád   Megyei   Kormányhivatal   Foglalkoztatási,   Munkaügyi   és
Munkavédelmi Főosztály Munkaügyi és Munkavédelmi Osztályát az Üzemeltető Telephelyén
2022. július 19-én bekövetkezett káreseménnyel összefüggésben végrehajtott hatósági eljárási
cselekményekkel kapcsolatban.

Az   Igazgatóság   2022.   július   25-én   iparbiztonsági   jogszabálysértések   tárgyában   hivatalból
eljárást indított, amelyről az Üzemeltetőt az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.
évi CL. törvény
 (a továbbiakban: Ákr.) 104. § (3) bekezdése alapján, a 36200/930-10/2021.ált.
számú végzésével értesítette.
Az   Igazgatóság   az   Üzemeltető   Telephelyén   2022.   július   19-én   bekövetkezett,   veszélyes
anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában 2022. július 29-én, a 36200/930-13/2022.ált.
számú   végzéssel   megkereste   a   Bátonyterenyei   Rendőrkapitányságot   (továbbiakban:
Rendőrség), amelyben a Rendőrségtől kérte az üzemzavart követően indult rendőrségi eljárás
során   készült   szakértői   vélemények-,   továbbá   a   meghallgatási   jegyzőkönyvek   másolati
példányának megküldését. A Rendőrség az Igazgatóság megkeresésére válaszként megküldte
rendőrségi   eljárás   során   készült   előzetes   egyesített   igazságügyi   szakértői   szakvéleményt
tartalmazó dokumentációt, illetve tanú-meghallgatási jegyzőkönyvek másolatát.
Az   Igazgatóság   a   36200/930-10/2022.ált.   számon,   iparbiztonsági   jogszabálysértések
tárgyában,   hivatalból   indított   hatósági   eljárása   során,   a   tényállás   teljes   körű   tisztázása
érdekében   2022.   augusztus   12-én,   a   36200/930-18/2022.ált.   számú   végzéssel
nyilatkozattételre és iratbemutatásra hívta fel az Üzemeltetőt az alábbiak szerint:
„Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén,
2022. július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett,
ROTARY   KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   daráló   és   szárító   berendezés   telepítését,
összeszerelését, üzembe helyezését ki, és mikor végezte.
Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén
2022. július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett,
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés üzemeltetése
során   milyen   veszélyes   anyagok   felhasználása   történt,   milyen   mennyiségben,   továbbá   a
berendezés üzemeltetéséhez ki biztosította a veszélyes anyagokat.
Üzemeltető   nyilatkozzon,   hogy   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavarral   érintett
berendezésben   maradt   anyagok   ártalmatlanítására,   kezelésére,   elszállítására   milyen
intézkedés(ek) megtétele történt.
Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén a
36200/1157-14/2021.ált.   számú   katasztrófavédelmi   engedélyt   (2021.12.20)   és   a   fenti
üzemzavar (2022.07.19) közötti időszakban történt-e egyéb rendkívüli esemény, üzemzavar
(tűzeset, robbanás, veszélyes anyag kikerülése). Ha igen, akkor nyilatkozzon annak okáról
valamint az esetleges intézkedések megtételéről.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén, 2022.
július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett, ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés magyar nyelvű kezelési-,
karbantartási   utasítását,   technológiai   leírását,   EK-megfelelőségi   nyilatkozatot,   akkreditált
szervezet   általi   vizsgálati   jegyzőkönyvet,   továbbá   a   berendezés   megfelelősségét   tanúsító
egyéb dokumentumokat.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyének a 2021.
és   a   2022.   évi  tűzvédelmi   üzemeltetési   naplót   képező  tűzoltókészülék   nyilvántartásának
eredetivel megegyező másolatát.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén, 2022.
július   19.-én   bekövetkezett,   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavarral   érintett
berendezés   üzemeltetéséről   készült   fénykép-   és   videofelvételeket,   valamint   a   telephelyen


működő   egyéb,   -   az   eseménnyel   érintett   üzemcsarnokot   mutató   -,   képrögzítő   felvételeket,
2022. július 19. 06:00-12:00 óra időintervallumra vonatkozóan.”
Az Üzemeltető a 36200/930-18/2022.ált. számú nyilatkozattételi és iratbemutatási felhívásra
2022. augusztus 28-án az alábbi választ küldte:
„A   36200/930-18/2022.ált.   számú   végzésében   lévő   nyilatkozattételi   felhívásra   az   alábbi
nyilatkozatokat teszem.
1. 2022. július 19-én bekövetkezett üzemzavarban érintett ROTARY KLIN 117A 812,5 KW
DY21F01G01   daráló   és   szárítógép   összeszerelését   a   DY   ENG   Co.,   Ltd,   Dél-Koreai   cég
munkatársai hajtották végre.
2. 2022. július 19-én bekövetkezett üzemzavarban érintett ROTARY KLIN 117A 812,5 KW
DY21F01G01 daráló és szárítógép beindítása során veszélyes anyag felhasználására nem
került sor.
3. Az üzemzavar bekövetkezése óta RENDŐRSÉG által a terület le van zárva, oda bemenni
nem lehet.
4. Az üzem területén kisebb cellatüzek előfordultak az engedély kiadása óta. Ezek a cellatüzek
nem veszélyeztették a veszélyes anyagot, illetve azokkal nem kerültek érintkezésben. A cellatűz
keletkezési   oka   a   cellák   nem   megfelelő   kisütése   volt.   Az   okok   megvizsgálása   után   belső
intézkedéseket hoztunk a cellák töltöttségének folyamatos ellenőrzése, amely szállítmányban
töltöttség   merült   fel,   akkor   az   egész   szállítmányt   ismételt   kisütési   eljárás   alá   kell   vetni.
Ezekkel az intézkedésekkel, megszüntetésre kerültek ezek a kisebb tűzesetek. Veszélyes anyag
kikerülése nem történt.”
Az E-papír rendszeren megküldött válaszban szerepelt továbbá, hogy a területről videófelvétel
nem áll az Üzemeltető rendelkezésére. Az Üzemeltető a válaszában mellékletként az alábbi
dokumentációkat nyújtotta be: villamos berendezés első ellenőrzésének jelentése, villamos
berendezés   első   ellenőrzésének   jelentése-   táplálás   önműködő   lekapcsolása,   villamos
berendezés első ellenőrzésének jelentése- villamos berendezés szigetelés ellenállás mérése,
norma szerinti villámvédelmi rendszer felülvizsgálata, a berendezés részegységeinek magyar
és idegen nyelvű dokumentumai, útmutatói, tanúsítványok. 
Az   Üzemeltető   által   2022.   augusztus   28-án,   E-Papír   elektronikus   rendszeren   keresztül
megküldött válaszát megvizsgálva az Igazgatóság megállapította, hogy a tényállás teljes körű
tisztázása   érdekében   további   nyilatkozatok   és   iratok   beszerzése   szükséges,   ezért   2022.
szeptember   2-án,   a   36200/930-21/2022.ált.   számú   végzéssel   ismételt   nyilatkozattételre   és
iratbemutatásra hívta fel az Üzemeltetőt az alábbiak szerint:
„Üzemeltető nyilatkozzon a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022.
július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés technológiai folyamatával
kapcsolatban,   miszerint   nevezze   meg   a   próbaüzem   során   feldolgozásra   szánt
alapanyagokat/termékeket,   valamint   írja   le   azok   összetételét   és   a   berendezésbe   rakott
mennyiségét.
Továbbá a fent említett berendezésben milyen módon történik az alapanyagok feldolgozása,
ahhoz   milyen   további,   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   balesetek   elleni
védekezésről   szóló   219/2011.   (X.   20.)   Korm.   rendelet   szerinti   veszélyes/nem   veszélyes
anyag(ok)   felhasználása   történik,   valamint   milyen   komponensekre   történik   ezek
szétválasztása, milyen végtermékek keletkez(het)nek.


Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022.
július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY
KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   daráló   és   szárító   berendezés   próbaüzeme   során
feldolgozásra szánt alapanyagok/termékek biztonsági adatlapját.”
Az Üzemeltető a  36200/930-21/2022.ált. számú ismételt nyilatkozattételi és iratbemutatási
felhívásra 2022. szeptember 9-én az alábbi választ küldte:
„2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában,
36200/930-22/2022.ált. számú végzésében kért nyilatkozatunkat megteszem.
Nyilatkozom,   hogy   a   telephelyen   2022.   július   19-én   bekövetkezett,   veszélyes   anyagokkal
kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és
szárító berendezés technológiai folyamatával kapcsolatban. A gép 1000 kg/h 0.0 V~0.5 V
közötti töltött cella feldolgozására alkalmas. Az üzemzavar során 1224 kg 0.0V töltöttségű
cella volt előkészítve a gép teszteléséhez, ebből a gépbe másfél órán keresztül kb. 1200 kg
0.0V töltöttségű cella volt behelyezve a tesztelési folyamatra.
Továbbá nyilatkozom, hogy a 0,0 V~0.5 V közötti cellák egy darálási folyamaton mennek át,
amely   során   nitrogén   hozzáadásával   az   oxigén   kiszorításra   kerül   a   rendszerből.   Ennek
köszönhetően   30%   töltöttségű   cellák   darálása   is   biztonságos.   Ha   a   rendszerben   oxigén
marad, automatikusan azonnal leáll a szállítószalag. A darált anyag egy kemencébe kerül,
amelyben az elektrolit komponensek, illetve műanyag szeparátorok elégnek, elpárolognak a
hő   hatására,   majd   az   anyag   egy   újra   darálás   folyamat   után,   mint   végtermék   (NMC),
begyűjtésre kerül. A felszabaduló gázok elvezetésre kerülnek egy külön rendszerben, ahol a
földgáz segítségével hatástalanításra, elégetésre kerülnek.”
Az Üzemeltető a fenti nyilatkozat mellett megküldte a HLOP powder biztonsági adatlapját is.
A hatósági eljárás során az alábbiak kerültek megállapításra:
Az   Üzemeltető   Telephelyén   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavarral   érintett
ROTARY   KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   típusú   daráló   és   szárító   berendezés
összeszerelése 2022. tavaszán kezdődött meg, majd az összeszerelést követően, 2022. július
19-én   végrehajtották   a   fenti   berendezés   próbaüzemét   megelőző   tesztindítását.  A   fenti
berendezés tesztindítása során két robbanás is történt, amely következtében a berendezés és
annak környezete megrongálódott, a káresemény során 3 fő munkavállaló és 1 fő beavatkozó
tűzoltó könnyű személyi sérülést szenvedett. A fenti berendezés összeszerelését a DY ENG
Co. Ltd., Dél-Koreai cég munkatársai hajtották végre. A veszélyes anyagokkal kapcsolatos
üzemzavar   során   mintegy   1200   kg   0.0   V   töltöttségű   cella   volt   behelyezve   a   tesztelési
folyamatra.  A  ROTARY KLIN 1177A 812,5  KW DY21F01G01  típusú daráló   és szárító
berendezés technológiai folyamata során végtermékként NMC (HLOP Powder) keletkezik.
Az Igazgatóság   a 2022.  július  26-án,  36200/930-10/2022.ált.   iktatószámon,  iparbiztonsági
jogszabálysértések   tárgyában   indított   hatósági   eljárása   sikeres   lefolytatása   érdekében
megkereste a Rendőrséget az általuk megindított rendőrségi eljárás során készült igazságügyi
szakértői   szakvélemények,   illetve   meghallgatási   jegyzőkönyvek   megküldése   ügyében,
továbbá az Üzemeltetőt két alkalommal is nyilatkozattételre és iratbemutatásra hívta fel.
A   hatósági   eljárás   során   megállapításra   került,   hogy   az   Üzemeltető   Telephelyére
vonatkozóan, az Igazgatóságnál 36200/1157-12/2021.ált. ügyiratszámon nyilvántartásba vett
biztonsági dokumentáció és mellékletei az alkalmazott berendezések, technológiai folyamatok
között nem tartalmazzák 2022. július 19-én, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral
érintett   ROTARY   KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   típusú   daráló   és   szárító
berendezést.   A   fenti   berendezés   telepítése,   összeszerelése   az   Üzemeltető   Telephelyére   a

veszélyes   tevékenység   folytatásához   2021.   december   20-án   kiadott   katasztrófavédelmi
engedélyt követően, 2022. tavaszán történt.
Tekintettel arra, hogy a Telephelyen a 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal
kapcsolatos   üzemzavart   megelőzően,   a   hulladék   lítiumion-akkumulátorok   feldolgozása,
újrahasznosítása   során   alkalmazott   berendezésekhez,   technológiai   folyamatokhoz   képest   a
ROTARY   KLIN   1177A   812,5   KW   DY21F01G01   típusú   daráló   és   szárító   berendezés   a
Telephelyen   jelen   lévő   veszélyes   anyagok   felhasználási   folyamatában   jelentős   változást
eredményez, ezért a fenti berendezés üzemeltetését megelőzően a Kat. és az R. vonatkozó
rendelkezései szerinti felülvizsgálati eljárás Igazgatóságnál, mint iparbiztonsági hatóságnál
történő kezdeményezése vált volna szükségessé.
Felhívom   továbbá   az   Üzemeltető   figyelmét,   hogy   a   biztonsági   jelentésben   azonosított
veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseti eseménysorokhoz rendelhető technológiai
egységek, berendezések, eszközök időszakos felülvizsgálata és karbantartása, azok megfelelő
ütemezésben   való   elvégzése   elengedhetetlen   feltétele   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos
súlyos balesetek megelőzésének és elhárításának, valamint az egészség és a környezet magas
fokú védelmének.
A Kat. IV. fejezete foglalkozik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni
védekezés szabályozásával.
A Kat. 27. §. (3) bekezdés C) pontja alapján „az üzemeltető köteles az e törvény végrehajtását
szolgáló   kormányrendeletben   meghatározott   felülvizsgálati   eljárást   kezdeményezni   az
iparbiztonsági hatóságnál a jelen lévő veszélyes anyagok mennyiségének jelentős növekedése
vagy   csökkenése;   a   veszélyes   anyag   jellegének   vagy   fizikai   tulajdonságának,   vagy
felhasználási folyamatának jelentős változása esetén.”
A Kat. 27. § (4) bekezdése szerint „ha a (3) bekezdés szerinti felülvizsgálati eljárásban a
biztonsági elemzés, biztonsági jelentés vagy a súlyos káresemény elhárítási terv módosítása
szükséges,   akkor   annak   az   iparbiztonsági   hatóság   általi   elfogadásáig   a   megváltoztatott
veszélyes tevékenység nem kezdhető meg, vagy a veszélyes tevékenység nem folytatható.”
A Kat. 28.  §  (4) bekezdése szerint  „a biztonsági elemzést és jelentést, működő veszélyes
anyagokkal   foglalkozó   üzem   esetén   a   külön   jogszabályban   meghatározott   esetekben,   de
legalább   ötévenként   az   üzemeltető   felülvizsgálja,   és   szükség   szerint   módosítja.   A
felülvizsgálat   eredményét,   illetve   a   módosított   biztonsági   elemzést   vagy   jelentést   az
iparbiztonsági hatóság részére megküldi. Az iparbiztonsági hatóság a megküldött biztonsági
elemzés   vagy   jelentés   alapján   dönt   az   engedély   meghosszabbításáról,   illetve   annak
feltételeiről.”
A Kat.  35.  §. (1) bekezdése  szerint  „az iparbiztonsági hatóság az üzemeltetőt  megfelelő
határidő   megjelölésével   kötelezheti   a   IV.   fejezetben   és   a   végrehajtási   rendeletekben
meghatározott üzemeltetői  kötelezettségek  teljesítésére, vagy ha a biztonságos üzemeltetés
feltétele   bármely   okból   hiányzik,   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset
megelőzéséhez   és   elhárításához   szükséges   intézkedések   megtételére.   Az   iparbiztonsági
hatóság   az   előírt   kötelezettség   vagy   intézkedés   megtételéig   a   veszélyes   tevékenység
folytatásának felfüggesztését rendelheti el.”
A Kat. 35. §. (5) c) bekezdése szerint „az iparbiztonsági hatóság katasztrófavédelmi bírság
kiszabására   jogosult   a   veszélyes   tevékenységgel   kapcsolatos   súlyos   balesettel,   vagy
üzemzavarral   összefüggésben   megelőző,   elhárító   és   helyreállító   intézkedésekre   vonatkozó
kötelezettség be nem tartása esetén.”


A R. 2. §-a értelmében a R. hatálya kiterjed a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemre és a
küszöbérték alatti üzemre.
Az R. 11.  § (1) bekezdése szerint  „a biztonsági jelentés, a biztonsági elemzés soron kívüli
felülvizsgálatát mind a hatóság, mind az üzemeltető kezdeményezheti.”
Az R. 11. § (2) bekezdés a) pontja szerint  „a biztonsági jelentést, a biztonsági elemzést az
alábbi esetekben soron kívül felül kell vizsgálni: a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben
olyan   változások   történtek,   amelynek   a   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   súlyos   baleset
kockázatát növelő vagy a védelmi rendszert érintő hatása van.”
Az R. 11. (3) bekezdés szerint „a biztonsági jelentés vagy a biztonsági elemzés elfogadásától
számított öt éven belül, azt követően ötévente végrehajtandó (a továbbiakban: soros), vagy
soron kívüli felülvizsgálatról készült jegyzőkönyvet az üzemeltető a hatóság területi szervének
soros   felülvizsgálat,   vagy   az   általa   kezdeményezett   soron   kívüli   felülvizsgálat   esetében
haladéktalanul, a hatóság által kezdeményezett soron kívül felülvizsgálat esetében a hatóság
határozatában meghatározott határidőn belül megküldi. Ha a felülvizsgálat eredményeképpen
a hatóság döntése szerint a biztonsági jelentést, a biztonsági elemzést módosítani szükséges,
akkor   annak   módosítással   érintett   részét,   jelentős   tartalmi   módosítás   esetében   a
módosításokkal   egységes   szerkezetbe   foglalt   biztonsági   jelentést,   biztonsági   elemzést   az
üzemeltető   a   hatóság   határozatában   meghatározott   határidőn   belül   megküldi   a   hatóság
területi szervének.”
A   közigazgatási   szabályszegések   szankcióiról   szóló   2017.   évi   CXXV.   törvény   (a
továbbiakban: Szankciótörvény) 2. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak alapján a közigazgatási
szabályszegésért való felelősség megállapítása esetén a közigazgatási hatóság közigazgatási
szankciót alkalmaz. Közigazgatási szankciót azzal a természetes személlyel, jogi személlyel
vagy   jogi   személyiséggel   nem   rendelkező   szervezettel   szemben   lehet   alkalmazni,   akinek,
illetve amelynek a közigazgatási szabályszegésért való felelősségét a közigazgatási hatóság
megállapította. 
A Szankciótörvény 2. § (3) bekezdés c) pontja alapján közigazgatási szabályszegés esetén
közigazgatási szankcióként közigazgatási bírság alkalmazható.
A Szankciótörvény 9. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint „közigazgatási bírságot szab ki a
közigazgatási   hatósági   eljárás   során   a   hatóság,   ha   törvény   vagy   törvény   felhatalmazása
alapján   önkormányzati   rendelet   bírság   kiszabását   teszi   lehetővé,   a   Nyilvántartásba   a
hatósági eljárás megindításának napját megelőző egy éven belül az ügyfél vonatkozásában
közigazgatási szankciót  megállapító  döntést jegyeztek  be és a hatóság nem figyelmeztetés
alkalmazásáról dönt.”
A Szankciótörvény 9. § (3) bekezdés a) pontja szerint „a hatóság a figyelmeztetés szankció
alkalmazása feltételeinek teljesülése esetén is közigazgatási bírság szankciót alkalmaz, ha a
jogsértés   emberi   életet,   testi   épséget   vagy   egészséget   sért   vagy   veszélyeztet,   vagy   annak
következményeképpen környezetkárosodás, környezetszennyezés vagy környezetveszélyeztetés
következett be.”
Tekintettel arra, hogy az Üzemeltető Telephelyén 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes
anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavar   során   4   személyi   sérülés   is   történt,   továbbá   a
Közigazgatási   Szankciók   Nyilvántartásának   adatbázisában   2022.   szeptember   20-án
létrehozott   20220920-001014   azonosító   számú   keresési   igazolás   szerint   Üzemeltetőre
vonatkozóan, a lekérdezés  időpontjában  van nyilvántartott  közigazgatási  szankció,  ezért  a
Szankciótörvény   9.   §   (2)   bekezdés   a)   és   b)   pontja,   és   a   9.   §   (3)   a)   pontja   szerint   az
Üzemeltetővel szemben közigazgatási bírság szankció alkalmazásának van helye.

A   Kat.   35.   §   (6)   bekezdése   alapján   „a   katasztrófavédelmi   bírság   legkisebb   összege
háromszázezer forint, legmagasabb összege hárommillió forint. A bírság összegét a törvényi
keretek   között   a   jogsértésnek   az   emberi   életre   és   egészségre,   az   anyagi   javakra   és   a
környezetre való veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez
igazodva kell meghatározni.”
A Bírságrendelet 5. § (1) bekezdése alapján, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a Kat. IV.
fejezete   hatálya   alá   tartozó   eljárásban   a   Bírságrendelet   2.   mellékletében   szereplő
szabályszegések esetén az ott meghatározott összegű katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult. Ez alapján a bírság mértékének meghatározása során – a Szankciótörvény 9. § (2) és
(3) bekezdésében, továbbá a 10. § (1) és (1a) bekezdésében foglaltakat is figyelembe véve - a
hatóságnak nincs mérlegelési joga. 
A Bírságrendelet 2. mellékletében lévő táblázat 11. pontjában (Biztonsági jelentés, biztonsági
elemzés   soron   kívüli   felülvizsgálatának   elmulasztása)   rögzített   szabályszegést   a
Bírságrendelet 1.000.000,- Ft, azaz egymillió forint bírság kiszabásával rendel büntetni. 
A   fentiekre   tekintettel   határozatom   rendelkező   részének   I.   pontjában   foglaltak   szerint
döntöttem,  és az Üzemeltetőt  a fenti szabályszegésre  tekintettel  katasztrófavédelmi  bírság
megfizetésére köteleztem és a bírság összegét 1.000.000.- Ft, azaz egymillió forint összegben
határoztam meg. 
A   határozatom   rendelkező   részének   II.   pontjában   foglaltak   szerint   az   Üzemeltetőt   az
Igazgatóságnál   36200/1157-12/2021.ált.   ügyiratszámon   nyilvántartásba   vett   Biztonsági
Jelentés soron kívüli felülvizsgálatára köteleztem, mivel az Üzemeltető Telephelyén 2022.
július   19-én,   veszélyes   anyagokkal   kapcsolatos   üzemzavarral   érintett   berendezés   a
telephelyen   jelenlévő   veszélyes   anyagok   felhasználási   folyamatának   jelentős   változását
eredményezte,   továbbá   a   fenti   berendezés   üzemeltetése   során   bekövetkezett   üzemzavarra
tekintettel   a   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   üzemben   olyan   változás   történt,   amely   a
veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset kockázatát növelő hatása van.
Fentiekre tekintettel a rendelkező rész II. pontjában foglaltak szerint döntöttem. 
A bírság megfizetéséhez kapcsolódó részletfizetés lehetőségét és szabályait a Bírságrendelet
7. § (2) bekezdése rögzíti. 
A   késedelmi   pótlékra   vonatkozó   rendelkezések  az   Ákr.  135.   §-án,  valamint   a   Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:48. § (1) bekezdésén alapulnak. A bírság
meg nem fizetése esetén a végrehajtás szabályait az Ákr. 131-138. §-ában foglaltak, valamint
a Bírságrendelet 7. § (3) bekezdése rögzítik.
A Szankciótörvény. 3.§ (1) bekezdése alapján a közigazgatási szankciót alkalmazó hatóság a
közigazgatási   szankciók   alkalmazásának   fokozatossága   érdekében   -   törvény   vagy   eredeti
jogalkotói   hatáskörben   kiadott   kormányrendelet   eltérő   rendelkezésének   hiányában   -   a
Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi azon döntés e törvényben meghatározott
adatait,   amely   ellen   kérelemre   induló   jogorvoslatnak   már   nincs   helye.   A   közigazgatási
szankciót   alkalmazó   hatóság   a   döntés   adatait   a   jogorvoslati   kérelem   benyújtására
rendelkezésre álló idő elteltével egyidejűleg jegyzi be.
Az Ákr. 116. § (1) bekezdésének figyelembe vételével jelen határozat ellen fellebbezésnek
nincs helye.
Az Ákr. 114. § (1) bekezdése szerint az ügyfél - az önálló fellebbezéssel nem támadható
végzések kivételével - a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási pert indíthat. 

Figyelemmel   az   Ákr.   82.   §   (1)   bekezdésében   foglaltakra,   jelen   döntés   véglegessége   a
közléssel áll be. 
A   keresetlevél   tartalmára   és   benyújtására   vonatkozó   szabályokat   a   közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 37-39. §-ai határozzák meg.
A  keresetlevél  elektronikus  úton  való  benyújtása   az  elektronikus  ügyintézés   és a  bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul. 
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a megfelelő ÁNYK
űrlapot   kell   kitölteni.   A   kitöltött   ÁNYK   űrlapot   és   csatolt   mellékleteit   a
www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után, az ügyfélkapun keresztül a
vitatott   cselekményt   megvalósító   közigazgatási   szervhez   kell   beküldeni.   Ha   a   fél   nem
kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
A Budapest Környéki Törvényszék hatáskörét és illetékességét a Kp. 7. § (1) bekezdés a)
pontja,   12.   §   (1)   bekezdése   és   13.   §   (1)   bekezdés   b)   pontja,   továbbá  a   bíróságok
elnevezéséről,   székhelyéről   és   illetékességi   területének   meghatározásáról   szóló   2010.   évi
CLXXXIV. törvény
 3/A. §-a, valamint 4. melléklet 2. pontja határozza meg. 
A Kp. 39. § (6) bekezdése értelmében, mivel törvény eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél
benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya nincs.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek   nem   tesz   eleget,   a   további   szankciók   (pl.   a   veszélyes   tevékenység
folytatásának   felfüggesztése,   az   engedély   kiadását   követően   annak   visszavonásával   a
veszélyes tevékenység folytatásának megtiltása, katasztrófavédelmi bírság ismételt kiszabása)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára.
Figyelembe véve az Ákr. 81. § (1) bekezdésében foglaltakat, az eljárás során ügyfelet terhelő
eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkeztem.
Határozatom jogalapja a Kat. 27. § (3) bekezdés c) pontja, a Kat. 27. § (4) bekezdése, a Kat.
28 §. (4) bekezdése, a Kat 35. § (1) bekezdése, az R. 11. § (1) bekezdése, az R. § (2) bekezdés
a)   pontja,   valamint   a   Bírságrendelet   5.   §   (1)   bekezdése   és   2.   mellékletének   11.   pontja.
Hatóságom hatáskörét az R. 1. § 2a. pontja, valamint az R. 4. § (3) bekezdése, illetékességét a
Kat.  22.   §   (1)   bekezdésének   b)   pontja,   valamint   a   katasztrófavédelemről   és   a   hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI.10.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése és az 1. melléklete a) pontjának
13. alpontja határozza meg.
Kelt: Salgótarján, elektronikus bélyegző szerint
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Terjedelem: 10 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapja: 
1. Irattár
2. SungEel Hitech Hungary Kft. (2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park 48.) biztonságos 
kézbesítési szolgáltatás útján – Cégkapu

____________________________________________________________________________________________
Cím: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1. ✉: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1.
Telefon: +36(32) 521-030 Fax: +36(32) 521-031
E-mail: [email protected]
H
  ivatali Kapu azonosító: 309  268  715 

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/930-27/2022.ált.