NÓGRÁD MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:
SungEel Hitech Hungary Kft.
terhére
katasztrófavédelmi
bírság kiszabása és kötelezés
biztonsági jelentés soron kívüli
felülvizsgálatára
Ügyintéző:
Lakatos Balázs tű. százados
Telefonszám:
06 32/521-030
E-mail:
[email protected]
H A T Á R O Z A T
I. A
SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48., cégjegyzékszám: 13-09-190570, a továbbiakban: Üzemeltető) terhére, a
3078
Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén (a továbbiakban: Telephely), mint felső
küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem területén 2022. július 19-én
bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában
a katasztrófavédelmi
bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás befizetéséről és
visszatérítéséről szóló 208/2011. (X.12.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bírságrendelet) 2.
melléklet 11. pontjában foglalt „Biztonsági jelentés, biztonsági elemzés soron kívüli
felülvizsgálatának elmulasztása” nevesített szabályszegés elkövetése miatt
1.000.000,- Ft, azaz egymillió forint összegű
katasztrófavédelmi bírságot szabok ki.
A bí
rság összegét jelen határozat véglegessé válásától számított
15
napon belül a Magyar
Államkincstár 10032000-01040047-00000000
központosított bevételek beszedése
számlaszámra banki átutalás útján köteles megfizetni. A befizetés során a közlemény rovatban
fel kell tüntetni a „katasztrófavédelmi bírság” szöveget, a határozat számát és az Üzemeltető,
mint a bírságfizetésre kötelezett nevét. Az Üzemeltető, mint kötelezett késedelmi pótlékot
köteles fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének határidőre nem tesz eleget. A késedelmi
pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki
alapkamat 365-öd része.
A katasztrófavédelmi bírság megfizetésére a hatóság a teljesítési határidő lejárta előtt
előterjesztett kérelemre legfeljebb 12 havi részletfizetést engedélyezhet, amennyiben a
katasztrófavédelmi bírság megfizetésére kötelezett hitelt érdemlően igazolja, hogy számára a
teljesítés aránytalan nehézséget jelent. Egy részlet megfizetésének elmaradása esetén a teljes
összeg megfizetése azonnal esedékessé válik.
A kiszabott bírság meg nem fizetése esetén végrehajtási eljárásnak van helye.
A Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Igazgatóság) jelen
határozatában alkalmazott szankciókhoz kapcsolódó adatokat, jogszabályi kötelezettségének
eleget téve a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi.
II. Az
Üzemeltetőt a Telephelye, mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzem vonatkozásában
a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények
módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 27. § (3) bekezdés c)
pontja illetve (4) bekezdése, a 28. § (4) bekezdése, a 35 § (1) bekezdése, továbbá
a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm.
rendelet (továbbiakban: R.) 11. § (1) bekezdése és a (2) bekezdés a) pontja alapján
az Üzemeltető Telephelyére vonatkozó, 36200/1157-12/2021.ált. iktatószámon elfogadott
biztonsági jelentés soron kívüli felülvizsgálatának elvégzésére kötelezem.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának határideje:
2023.01.31.
Amennyiben a felülvizsgálati eljárásban hozott döntés szerint a biztonsági jelentés módosítása
szükséges, annak a Hatóság által történő elfogadásáig a megváltoztatott veszélyes
tevékenység nem kezdhető meg, illetve nem folytatható.
Jelen határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs, a vitatott
közigazgatási cselekmény ellen közigazgatási per indítható a Budapest Környéki
Törvényszéknek címzett, és a hatóságomhoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus
úton benyújtott kereseti kérelemmel. A kereset benyújtása kizárólag elektronikus úton
történhet cégkapun keresztül hatóságom hivatali kapujára.
A keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya
nincs.
Hatóságom abban az esetben, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a
jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, a vonatkozó jogszabályban
meghatározott szankciókat alkalmazhatja.
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel.
Jelen döntésem a közléssel válik véglegessé.
I N D O K O L Á S
Az Üzemeltető Telephelyén, mint felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem
területén 2022. július 19-én veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar történt. A
káresemény során a telephelyen található csarnoképület északkeleti részében, beltéren egy
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 típusú daráló és szárító berendezés
próbaüzemét megelőző tesztindítása során két robbanás is történt, amely következtében a gép
és környezete megrongálódott, továbbá az esemény során személyi sérülés is bekövetkezett.
Az Üzemeltető Telephelyén bekövetkezett káreseménnyel kapcsolatban az Igazgatóság 2022.
július 19-én, 36200/930/2022.ált. számon káreseti helyszíni szemle jegyzőkönyvet vett fel,
amelyben az alábbiak kerültek rögzítésre:
„ 2022.07.19-én a SungEel Hitech Hungary Kft. 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám
alatti telephelyén káresemény történt. A gyártócsarnok ÉK-i részében található daráló szárító
gép, amely próbaüzemét a mai napon végezték. A gépbe akkumulátor cellák daráléka kerül
be, amely a működése során a darálékot kb. 500-600 °C fokra hevítik és nitrogént juttatnak
be hozzá az égés megelőzése végett, így a darálék a szennyeződéstől megtisztul. Ezt követően
az izzó anyagot visszahűtik (a szárítóközegen keresztül nem közvetlenül az anyagra kerül a
víz) és a szeparációs sziták a keletkező anyagokat három csoportba (NMC por, alumínium,
réz) szétválasztják. A próbaüzem kezdetekor a gép azon részén ahol a nitrogént bejuttatják
fizikai robbanás történt, amely következtében a gép és a környezete megrongálódott, továbbá
1 súlyos és 1 könnyebb személyi sérülés történt, továbbá a beavatkozás során 1 fő tűzoltó is
könnyebb sérüléseket szenvedett. A kiérkező egységek a helyi szakember segítségével a gépet
leállították, azt a rendszerből kiszakaszolták, a gépbe maradt izzó akkumulátor darálékot
visszahűtötték, a sérült épületrészeket visszabontották.”
Az Igazgatóság 2022. július 20-án a veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar
körülményeinek kivizsgálása érdekében hatósági ellenőrzést tartott, amelyről a 36200/930-
2/2022.ált. számú jegyzőkönyvet vette fel. Az ellenőrzési jegyzőkönyvben az alábbiak
kerültek rögzítésre:
„A SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park)
3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022. július 19-én káresemény
történt, amely során egy berendezés próbaüzemét megelőző tesztindítása közben fizikai
robbanás történt, a gép és környezete megrongálódott, az esemény során személyi sérülés is
volt. A kiérkező tűzoltó egységek a helyi szakember segítségével a gépet leállították, a
rendszerből kiszakaszolták, a gépben maradt izzó akkumulátor darálékot visszahűtötték, a
sérült épületrészeket elbontották. A csarnoképület északkeleti részében, beltéren egy ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 DRYER daráló és szárító berendezés üzembe helyezés
előtti első tesztindítását végezték. A fenti daráló és szárítógép akkumulátor cellák darálását
végzi, amelyet követően nitrogéngázt tartalmazó közegben (az égés megelőzése miatt), 500-
600 °C-ra történik az akkumulátor darálék hevítése a különböző szennyeződések eltávolítása
végett, majd ezt követően az izzó darálékot visszahűtik (szárítóközegen keresztül), majd a
keletkező anyagokat (NMC por, alumínium, réz) szétválasztják. A berendezésre a
szabadtérből csővezetéken keresztül egy nátrium-hidroxid és technológiai víztartály
csatlakozik, ami az anyagok hűtését és ártalmatlanítását végzi. A technológiai berendezés
gyártója a Hankook Powder, a berendezést a DY Engineering helyezte üzembe a helyszínen.
A berendezés gyártója és üzembe helyezője is külföldi cég. Az ellenőrzés során a ROTARY
KlIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 DRYER daráló és szárító berendezéssel kapcsolatban a
jegyzőkönyvhöz mellékelt dokumentációt adták át: villamos berendezés első ellenőrzésének
jelentése, norma szerinti villámvédelmi rendszer felülvizsgálat, használati és kezelési
útmutató, villamos berendezés első ellenőrzésének jelentése, darabvizsgálati jegyzőkönyv
250A feletti, villamos berendezés első ellenőrzésének jelentése. A káreseménnyel érintett fenti
daráló és szárító berendezéssel kapcsolatban további dokumentumokat az ellenőrzés során
nem tudtak bemutatni. Az üzemeltető elmondása alapján a daráló és szárító berendezés
technológiai folyamatai során a gép működéséhez nitrogéngázon felül földgáz használata is
szükséges, azonban a berendezés próbaüzemét megelőző tesztindítás során a földgáz még
nem volt bevezetve. A földgáz bevezetésével a Blue Hen Builder Kft.-t bízta meg az
üzemeltető. Az üzemeltető a jogszabályban előírt 24 órás eseménnyel kapcsolatos bejelentési
kötelezettségének 2022. július 19-kor eleget tett. A káresemény során 67 fő kimenekítése
történt meg az üzem területéről. A káresemény napján a Katasztrófavédelmi Mobil Labor
káreseti helyszíni szemle jegyzőkönyvet készített. Az esemény során 4 fő könnyű személyi
sérülést szenvedett (a káresemény során 1 fő beavatkozó tűzoltó könnyű sérülést szenvedett.
Az üzem a Biztonsági Jelentésében szereplő beavatkozó személyek az esemény során a Belső
Védelmi Tervben előírt feladataikat elvégezték.”
A hatósági ellenőrzést követően, 2022. július 25-én az Igazgatóság megkereste a Nógrád
Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási
Főosztályát, továbbá a Nógrád Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási, Munkaügyi és
Munkavédelmi Főosztály Munkaügyi és Munkavédelmi Osztályát az Üzemeltető Telephelyén
2022. július 19-én bekövetkezett káreseménnyel összefüggésben végrehajtott hatósági eljárási
cselekményekkel kapcsolatban.
Az Igazgatóság 2022. július 25-én iparbiztonsági jogszabálysértések tárgyában hivatalból
eljárást indított, amelyről az Üzemeltetőt
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.
évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 104. § (3) bekezdése alapján, a 36200/930-10/2021.ált.
számú végzésével értesítette.
Az Igazgatóság az Üzemeltető Telephelyén 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes
anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában 2022. július 29-én, a 36200/930-13/2022.ált.
számú végzéssel megkereste a Bátonyterenyei Rendőrkapitányságot (továbbiakban:
Rendőrség), amelyben a Rendőrségtől kérte az üzemzavart követően indult rendőrségi eljárás
során készült szakértői vélemények-, továbbá a meghallgatási jegyzőkönyvek másolati
példányának megküldését. A Rendőrség az Igazgatóság megkeresésére válaszként megküldte
rendőrségi eljárás során készült előzetes egyesített igazságügyi szakértői szakvéleményt
tartalmazó dokumentációt, illetve tanú-meghallgatási jegyzőkönyvek másolatát.
Az Igazgatóság a 36200/930-10/2022.ált. számon, iparbiztonsági jogszabálysértések
tárgyában, hivatalból indított hatósági eljárása során, a tényállás teljes körű tisztázása
érdekében 2022. augusztus 12-én, a 36200/930-18/2022.ált. számú végzéssel
nyilatkozattételre és iratbemutatásra hívta fel az Üzemeltetőt az alábbiak szerint:
„Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén,
2022. július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett,
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés telepítését,
összeszerelését, üzembe helyezését ki, és mikor végezte.
Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén
2022. július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett,
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés üzemeltetése
során milyen veszélyes anyagok felhasználása történt, milyen mennyiségben, továbbá a
berendezés üzemeltetéséhez ki biztosította a veszélyes anyagokat.
Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett
berendezésben maradt anyagok ártalmatlanítására, kezelésére, elszállítására milyen
intézkedés(ek) megtétele történt.
Üzemeltető nyilatkozzon, hogy a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén a
36200/1157-14/2021.ált. számú katasztrófavédelmi engedélyt (2021.12.20) és a fenti
üzemzavar (2022.07.19) közötti időszakban történt-e egyéb rendkívüli esemény, üzemzavar
(tűzeset, robbanás, veszélyes anyag kikerülése). Ha igen, akkor nyilatkozzon annak okáról
valamint az esetleges intézkedések megtételéről.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén, 2022.
július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett, ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés magyar nyelvű kezelési-,
karbantartási utasítását, technológiai leírását, EK-megfelelőségi nyilatkozatot, akkreditált
szervezet általi vizsgálati jegyzőkönyvet, továbbá a berendezés megfelelősségét tanúsító
egyéb dokumentumokat.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyének a 2021.
és a 2022. évi tűzvédelmi üzemeltetési naplót képező tűzoltókészülék nyilvántartásának
eredetivel megegyező másolatát.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén, 2022.
július 19.-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett
berendezés üzemeltetéséről készült fénykép- és videofelvételeket, valamint a telephelyen
működő egyéb, - az eseménnyel érintett üzemcsarnokot mutató -, képrögzítő felvételeket,
2022. július 19. 06:00-12:00 óra időintervallumra vonatkozóan.”
Az Üzemeltető a 36200/930-18/2022.ált. számú nyilatkozattételi és iratbemutatási felhívásra
2022. augusztus 28-án az alábbi választ küldte:
„A 36200/930-18/2022.ált. számú végzésében lévő nyilatkozattételi felhívásra az alábbi
nyilatkozatokat teszem.
1. 2022. július 19-én bekövetkezett üzemzavarban érintett ROTARY KLIN 117A 812,5 KW
DY21F01G01 daráló és szárítógép összeszerelését a DY ENG Co., Ltd, Dél-Koreai cég
munkatársai hajtották végre.
2. 2022. július 19-én bekövetkezett üzemzavarban érintett ROTARY KLIN 117A 812,5 KW
DY21F01G01 daráló és szárítógép beindítása során veszélyes anyag felhasználására nem
került sor.
3. Az üzemzavar bekövetkezése óta RENDŐRSÉG által a terület le van zárva, oda bemenni
nem lehet.
4. Az üzem területén kisebb cellatüzek előfordultak az engedély kiadása óta. Ezek a cellatüzek
nem veszélyeztették a veszélyes anyagot, illetve azokkal nem kerültek érintkezésben. A cellatűz
keletkezési oka a cellák nem megfelelő kisütése volt. Az okok megvizsgálása után belső
intézkedéseket hoztunk a cellák töltöttségének folyamatos ellenőrzése, amely szállítmányban
töltöttség merült fel, akkor az egész szállítmányt ismételt kisütési eljárás alá kell vetni.
Ezekkel az intézkedésekkel, megszüntetésre kerültek ezek a kisebb tűzesetek. Veszélyes anyag
kikerülése nem történt.”
Az E-papír rendszeren megküldött válaszban szerepelt továbbá, hogy a területről videófelvétel
nem áll az Üzemeltető rendelkezésére. Az Üzemeltető a válaszában mellékletként az alábbi
dokumentációkat nyújtotta be: villamos berendezés első ellenőrzésének jelentése, villamos
berendezés első ellenőrzésének jelentése- táplálás önműködő lekapcsolása, villamos
berendezés első ellenőrzésének jelentése- villamos berendezés szigetelés ellenállás mérése,
norma szerinti villámvédelmi rendszer felülvizsgálata, a berendezés részegységeinek magyar
és idegen nyelvű dokumentumai, útmutatói, tanúsítványok.
Az Üzemeltető által 2022. augusztus 28-án, E-Papír elektronikus rendszeren keresztül
megküldött válaszát megvizsgálva az Igazgatóság megállapította, hogy a tényállás teljes körű
tisztázása érdekében további nyilatkozatok és iratok beszerzése szükséges, ezért 2022.
szeptember 2-án, a 36200/930-21/2022.ált. számú végzéssel ismételt nyilatkozattételre és
iratbemutatásra hívta fel az Üzemeltetőt az alábbiak szerint:
„Üzemeltető nyilatkozzon a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022.
július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés technológiai folyamatával
kapcsolatban, miszerint nevezze meg a próbaüzem során feldolgozásra szánt
alapanyagokat/termékeket, valamint írja le azok összetételét és a berendezésbe rakott
mennyiségét.
Továbbá a fent említett berendezésben milyen módon történik az alapanyagok feldolgozása,
ahhoz milyen további, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni
védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm. rendelet szerinti veszélyes/nem veszélyes
anyag(ok) felhasználása történik, valamint milyen komponensekre történik ezek
szétválasztása, milyen végtermékek keletkez(het)nek.
Üzemeltető küldje meg a 3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyén 2022.
július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY
KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és szárító berendezés próbaüzeme során
feldolgozásra szánt alapanyagok/termékek biztonsági adatlapját.”
Az Üzemeltető a 36200/930-21/2022.ált. számú ismételt nyilatkozattételi és iratbemutatási
felhívásra 2022. szeptember 9-én az alábbi választ küldte:
„2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavar tárgyában,
36200/930-22/2022.ált. számú végzésében kért nyilatkozatunkat megteszem.
Nyilatkozom, hogy a telephelyen 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal
kapcsolatos üzemzavarral érintett ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 daráló és
szárító berendezés technológiai folyamatával kapcsolatban. A gép 1000 kg/h 0.0 V~0.5 V
közötti töltött cella feldolgozására alkalmas. Az üzemzavar során 1224 kg 0.0V töltöttségű
cella volt előkészítve a gép teszteléséhez, ebből a gépbe másfél órán keresztül kb. 1200 kg
0.0V töltöttségű cella volt behelyezve a tesztelési folyamatra.
Továbbá nyilatkozom, hogy a 0,0 V~0.5 V közötti cellák egy darálási folyamaton mennek át,
amely során nitrogén hozzáadásával az oxigén kiszorításra kerül a rendszerből. Ennek
köszönhetően 30% töltöttségű cellák darálása is biztonságos. Ha a rendszerben oxigén
marad, automatikusan azonnal leáll a szállítószalag. A darált anyag egy kemencébe kerül,
amelyben az elektrolit komponensek, illetve műanyag szeparátorok elégnek, elpárolognak a
hő hatására, majd az anyag egy újra darálás folyamat után, mint végtermék (NMC),
begyűjtésre kerül. A felszabaduló gázok elvezetésre kerülnek egy külön rendszerben, ahol a
földgáz segítségével hatástalanításra, elégetésre kerülnek.”
Az Üzemeltető a fenti nyilatkozat mellett megküldte a HLOP powder biztonsági adatlapját is.
A hatósági eljárás során az alábbiak kerültek megállapításra:
Az Üzemeltető Telephelyén veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 típusú daráló és szárító berendezés
összeszerelése 2022. tavaszán kezdődött meg, majd az összeszerelést követően, 2022. július
19-én végrehajtották a fenti berendezés próbaüzemét megelőző tesztindítását. A fenti
berendezés tesztindítása során két robbanás is történt, amely következtében a berendezés és
annak környezete megrongálódott, a káresemény során 3 fő munkavállaló és 1 fő beavatkozó
tűzoltó könnyű személyi sérülést szenvedett. A fenti berendezés összeszerelését a DY ENG
Co. Ltd., Dél-Koreai cég munkatársai hajtották végre. A veszélyes anyagokkal kapcsolatos
üzemzavar során mintegy 1200 kg 0.0 V töltöttségű cella volt behelyezve a tesztelési
folyamatra. A ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 típusú daráló és szárító
berendezés technológiai folyamata során végtermékként NMC (HLOP Powder) keletkezik.
Az Igazgatóság a 2022. július 26-án, 36200/930-10/2022.ált. iktatószámon, iparbiztonsági
jogszabálysértések tárgyában indított hatósági eljárása sikeres lefolytatása érdekében
megkereste a Rendőrséget az általuk megindított rendőrségi eljárás során készült igazságügyi
szakértői szakvélemények, illetve meghallgatási jegyzőkönyvek megküldése ügyében,
továbbá az Üzemeltetőt két alkalommal is nyilatkozattételre és iratbemutatásra hívta fel.
A hatósági eljárás során megállapításra került, hogy az Üzemeltető Telephelyére
vonatkozóan, az Igazgatóságnál 36200/1157-12/2021.ált. ügyiratszámon nyilvántartásba vett
biztonsági dokumentáció és mellékletei az alkalmazott berendezések, technológiai folyamatok
között nem tartalmazzák 2022. július 19-én, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral
érintett ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 típusú daráló és szárító
berendezést. A fenti berendezés telepítése, összeszerelése az Üzemeltető Telephelyére a
veszélyes tevékenység folytatásához 2021. december 20-án kiadott katasztrófavédelmi
engedélyt követően, 2022. tavaszán történt.
Tekintettel arra, hogy a Telephelyen a 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes anyagokkal
kapcsolatos üzemzavart megelőzően, a hulladék lítiumion-akkumulátorok feldolgozása,
újrahasznosítása során alkalmazott berendezésekhez, technológiai folyamatokhoz képest a
ROTARY KLIN 1177A 812,5 KW DY21F01G01 típusú daráló és szárító berendezés a
Telephelyen jelen lévő veszélyes anyagok felhasználási folyamatában jelentős változást
eredményez, ezért a fenti berendezés üzemeltetését megelőzően a Kat. és az R. vonatkozó
rendelkezései szerinti felülvizsgálati eljárás Igazgatóságnál, mint iparbiztonsági hatóságnál
történő kezdeményezése vált volna szükségessé.
Felhívom továbbá az Üzemeltető figyelmét, hogy a biztonsági jelentésben azonosított
veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleseti eseménysorokhoz rendelhető technológiai
egységek, berendezések, eszközök időszakos felülvizsgálata és karbantartása, azok megfelelő
ütemezésben való elvégzése elengedhetetlen feltétele a veszélyes anyagokkal kapcsolatos
súlyos balesetek megelőzésének és elhárításának, valamint az egészség és a környezet magas
fokú védelmének.
A Kat. IV. fejezete foglalkozik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni
védekezés szabályozásával.
A Kat. 27. §. (3) bekezdés C) pontja alapján
„az üzemeltető köteles az e törvény végrehajtását
szolgáló kormányrendeletben meghatározott felülvizsgálati eljárást kezdeményezni az
iparbiztonsági hatóságnál a jelen lévő veszélyes anyagok mennyiségének jelentős növekedése
vagy csökkenése; a veszélyes anyag jellegének vagy fizikai tulajdonságának, vagy
felhasználási folyamatának jelentős változása esetén.”
A Kat. 27. § (4) bekezdése szerint „
ha a (3) bekezdés szerinti felülvizsgálati eljárásban a
biztonsági elemzés, biztonsági jelentés vagy a súlyos káresemény elhárítási terv módosítása
szükséges, akkor annak az iparbiztonsági hatóság általi elfogadásáig a megváltoztatott
veszélyes tevékenység nem kezdhető meg, vagy a veszélyes tevékenység nem folytatható.”
A Kat. 28. § (4) bekezdése szerint
„a biztonsági elemzést és jelentést, működő veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzem esetén a külön jogszabályban meghatározott esetekben, de
legalább ötévenként az üzemeltető felülvizsgálja, és szükség szerint módosítja. A
felülvizsgálat eredményét, illetve a módosított biztonsági elemzést vagy jelentést az
iparbiztonsági hatóság részére megküldi. Az iparbiztonsági hatóság a megküldött biztonsági
elemzés vagy jelentés alapján dönt az engedély meghosszabbításáról, illetve annak
feltételeiről.”
A Kat. 35. §. (1) bekezdése szerint
„az iparbiztonsági hatóság az üzemeltetőt megfelelő
határidő megjelölésével kötelezheti a IV. fejezetben és a végrehajtási rendeletekben
meghatározott üzemeltetői kötelezettségek teljesítésére, vagy ha a biztonságos üzemeltetés
feltétele bármely okból hiányzik, a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset
megelőzéséhez és elhárításához szükséges intézkedések megtételére. Az iparbiztonsági
hatóság az előírt kötelezettség vagy intézkedés megtételéig a veszélyes tevékenység
folytatásának felfüggesztését rendelheti el.”
A Kat. 35. §. (5) c) bekezdése szerint „
az iparbiztonsági hatóság katasztrófavédelmi bírság
kiszabására jogosult a veszélyes tevékenységgel kapcsolatos súlyos balesettel, vagy
üzemzavarral összefüggésben megelőző, elhárító és helyreállító intézkedésekre vonatkozó
kötelezettség be nem tartása esetén.”
A R. 2. §-a értelmében a R. hatálya kiterjed a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemre és a
küszöbérték alatti üzemre.
Az R. 11. § (1) bekezdése szerint
„a biztonsági jelentés, a biztonsági elemzés soron kívüli
felülvizsgálatát mind a hatóság, mind az üzemeltető kezdeményezheti.”
Az R. 11. § (2) bekezdés a) pontja szerint
„a biztonsági jelentést, a biztonsági elemzést az
alábbi esetekben soron kívül felül kell vizsgálni: a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben
olyan változások történtek, amelynek a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset
kockázatát növelő vagy a védelmi rendszert érintő hatása van.”
Az R. 11. (3) bekezdés szerint „
a biztonsági jelentés vagy a biztonsági elemzés elfogadásától
számított öt éven belül, azt követően ötévente végrehajtandó (a továbbiakban: soros), vagy
soron kívüli felülvizsgálatról készült jegyzőkönyvet az üzemeltető a hatóság területi szervének
soros felülvizsgálat, vagy az általa kezdeményezett soron kívüli felülvizsgálat esetében
haladéktalanul, a hatóság által kezdeményezett soron kívül felülvizsgálat esetében a hatóság
határozatában meghatározott határidőn belül megküldi. Ha a felülvizsgálat eredményeképpen
a hatóság döntése szerint a biztonsági jelentést, a biztonsági elemzést módosítani szükséges,
akkor annak módosítással érintett részét, jelentős tartalmi módosítás esetében a
módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt biztonsági jelentést, biztonsági elemzést az
üzemeltető a hatóság határozatában meghatározott határidőn belül megküldi a hatóság
területi szervének.”
A közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény (a
továbbiakban: Szankciótörvény) 2. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak alapján a közigazgatási
szabályszegésért való felelősség megállapítása esetén a közigazgatási hatóság közigazgatási
szankciót alkalmaz. Közigazgatási szankciót azzal a természetes személlyel, jogi személlyel
vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel szemben lehet alkalmazni, akinek,
illetve amelynek a közigazgatási szabályszegésért való felelősségét a közigazgatási hatóság
megállapította.
A Szankciótörvény 2. § (3) bekezdés c) pontja alapján közigazgatási szabályszegés esetén
közigazgatási szankcióként közigazgatási bírság alkalmazható.
A Szankciótörvény 9. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint „
közigazgatási bírságot szab ki a
közigazgatási hatósági eljárás során a hatóság, ha törvény vagy törvény felhatalmazása
alapján önkormányzati rendelet bírság kiszabását teszi lehetővé, a Nyilvántartásba a
hatósági eljárás megindításának napját megelőző egy éven belül az ügyfél vonatkozásában
közigazgatási szankciót megállapító döntést jegyeztek be és a hatóság nem figyelmeztetés
alkalmazásáról dönt.”
A Szankciótörvény 9. § (3) bekezdés a) pontja szerint „
a hatóság a figyelmeztetés szankció
alkalmazása feltételeinek teljesülése esetén is közigazgatási bírság szankciót alkalmaz, ha a
jogsértés emberi életet, testi épséget vagy egészséget sért vagy veszélyeztet, vagy annak
következményeképpen környezetkárosodás, környezetszennyezés vagy környezetveszélyeztetés
következett be.”
Tekintettel arra, hogy az Üzemeltető Telephelyén 2022. július 19-én bekövetkezett, veszélyes
anyagokkal kapcsolatos üzemzavar során 4 személyi sérülés is történt, továbbá a
Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásának adatbázisában 2022. szeptember 20-án
létrehozott 20220920-001014 azonosító számú keresési igazolás szerint Üzemeltetőre
vonatkozóan, a lekérdezés időpontjában van nyilvántartott közigazgatási szankció, ezért a
Szankciótörvény 9. § (2) bekezdés a) és b) pontja, és a 9. § (3) a) pontja szerint az
Üzemeltetővel szemben közigazgatási bírság szankció alkalmazásának van helye.
A Kat. 35. § (6) bekezdése alapján „
a katasztrófavédelmi bírság legkisebb összege
háromszázezer forint, legmagasabb összege hárommillió forint. A bírság összegét a törvényi
keretek között a jogsértésnek az emberi életre és egészségre, az anyagi javakra és a
környezetre való veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez
igazodva kell meghatározni.”
A Bírságrendelet 5. § (1) bekezdése alapján, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a Kat. IV.
fejezete hatálya alá tartozó eljárásban a Bírságrendelet 2. mellékletében szereplő
szabályszegések esetén az ott meghatározott összegű katasztrófavédelmi bírság kiszabására
jogosult. Ez alapján a bírság mértékének meghatározása során – a Szankciótörvény 9. § (2) és
(3) bekezdésében, továbbá a 10. § (1) és (1a) bekezdésében foglaltakat is figyelembe véve - a
hatóságnak nincs mérlegelési joga.
A Bírságrendelet 2. mellékletében lévő táblázat 11. pontjában (Biztonsági jelentés, biztonsági
elemzés soron kívüli felülvizsgálatának elmulasztása) rögzített szabályszegést a
Bírságrendelet 1.000.000,- Ft, azaz egymillió forint bírság kiszabásával rendel büntetni.
A fentiekre tekintettel határozatom rendelkező részének I. pontjában foglaltak szerint
döntöttem, és az Üzemeltetőt a fenti szabályszegésre tekintettel katasztrófavédelmi bírság
megfizetésére köteleztem és a bírság összegét 1.000.000.- Ft, azaz egymillió forint összegben
határoztam meg.
A határozatom rendelkező részének II. pontjában foglaltak szerint az Üzemeltetőt az
Igazgatóságnál 36200/1157-12/2021.ált. ügyiratszámon nyilvántartásba vett Biztonsági
Jelentés soron kívüli felülvizsgálatára köteleztem, mivel az Üzemeltető Telephelyén 2022.
július 19-én, veszélyes anyagokkal kapcsolatos üzemzavarral érintett berendezés a
telephelyen jelenlévő veszélyes anyagok felhasználási folyamatának jelentős változását
eredményezte, továbbá a fenti berendezés üzemeltetése során bekövetkezett üzemzavarra
tekintettel a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben olyan változás történt, amely a
veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos baleset kockázatát növelő hatása van.
Fentiekre tekintettel a rendelkező rész II. pontjában foglaltak szerint döntöttem.
A bírság megfizetéséhez kapcsolódó részletfizetés lehetőségét és szabályait a Bírságrendelet
7. § (2) bekezdése rögzíti.
A késedelmi pótlékra vonatkozó rendelkezések az Ákr. 135. §-án, valamint a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:48. § (1) bekezdésén alapulnak. A bírság
meg nem fizetése esetén a végrehajtás szabályait az Ákr. 131-138. §-ában foglaltak, valamint
a Bírságrendelet 7. § (3) bekezdése rögzítik.
A Szankciótörvény. 3.§ (1) bekezdése alapján a közigazgatási szankciót alkalmazó hatóság a
közigazgatási szankciók alkalmazásának fokozatossága érdekében - törvény vagy eredeti
jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet eltérő rendelkezésének hiányában - a
Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi azon döntés e törvényben meghatározott
adatait, amely ellen kérelemre induló jogorvoslatnak már nincs helye. A közigazgatási
szankciót alkalmazó hatóság a döntés adatait a jogorvoslati kérelem benyújtására
rendelkezésre álló idő elteltével egyidejűleg jegyzi be.
Az Ákr. 116. § (1) bekezdésének figyelembe vételével jelen határozat ellen fellebbezésnek
nincs helye.
Az Ákr. 114. § (1) bekezdése szerint az ügyfél - az önálló fellebbezéssel nem támadható
végzések kivételével - a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási pert indíthat.
Figyelemmel az Ákr. 82. § (1) bekezdésében foglaltakra, jelen döntés véglegessége a
közléssel áll be.
A keresetlevél tartalmára és benyújtására vonatkozó szabályokat a közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 37-39. §-ai határozzák meg.
A keresetlevél elektronikus úton való benyújtása az elektronikus ügyintézés és a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul.
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a megfelelő ÁNYK
űrlapot kell kitölteni. A kitöltött ÁNYK űrlapot és csatolt mellékleteit a
www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után, az ügyfélkapun keresztül a
vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez kell beküldeni. Ha a fél nem
kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
A Budapest Környéki Törvényszék hatáskörét és illetékességét a Kp. 7. § (1) bekezdés a)
pontja, 12. § (1) bekezdése és 13. § (1) bekezdés b) pontja, továbbá
a bíróságok
elnevezéséről, székhelyéről és illetékességi területének meghatározásáról szóló 2010. évi
CLXXXIV. törvény 3/A. §-a, valamint 4. melléklet 2. pontja határozza meg.
A Kp. 39. § (6) bekezdése értelmében, mivel törvény eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél
benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya nincs.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek nem tesz eleget, a további szankciók (pl. a veszélyes tevékenység
folytatásának felfüggesztése, az engedély kiadását követően annak visszavonásával a
veszélyes tevékenység folytatásának megtiltása, katasztrófavédelmi bírság ismételt kiszabása)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára.
Figyelembe véve az Ákr. 81. § (1) bekezdésében foglaltakat, az eljárás során ügyfelet terhelő
eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkeztem.
Határozatom jogalapja a Kat. 27. § (3) bekezdés c) pontja, a Kat. 27. § (4) bekezdése, a Kat.
28 §. (4) bekezdése, a Kat 35. § (1) bekezdése, az R. 11. § (1) bekezdése, az R. § (2) bekezdés
a) pontja, valamint a Bírságrendelet 5. § (1) bekezdése és 2. mellékletének 11. pontja.
Hatóságom hatáskörét az R. 1. § 2a. pontja, valamint az R. 4. § (3) bekezdése, illetékességét a
Kat. 22. § (1) bekezdésének b) pontja, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI.10.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése és az 1. melléklete a) pontjának
13. alpontja határozza meg.
Kelt: Salgótarján,
elektronikus bélyegző szerint
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Terjedelem: 10 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapja:
1. Irattár
2. SungEel Hitech Hungary Kft. (2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park 48.) biztonságos
kézbesítési szolgáltatás útján – Cégkapu
____________________________________________________________________________________________
Cím: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1. ✉: 3100 Salgótarján, Szent Flórián tér 1.
Telefon: +36(32) 521-030 Fax: +36(32) 521-031
E-mail:
[email protected]
H
ivatali Kapu azonosító: 309 268 715
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/930-27/2022.ált.