NÓGRÁD MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:
SungEel Hitech Hungary Kft.
(székhely: 2310 Szigetszentmiklós,
ÁTI Sziget Ipari Park 48.) terhére
katasztrófavédelmi bírság kiszabása
és kötelezése veszélyes anyagok
elszállítására
Ügyintéző:
Bakos Krisztián tű. alezredes
Szemerády Zoltán tű. alez.
Telefonszám:
06 32/521-030
E-mail:
[email protected]
H A T Á R O Z A T
I. A
SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park
48., cégjegyzékszám: 13-09-190570, a továbbiakban:
Üzemeltető) terhére a 3078
Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatti telephelyének (a továbbiakban: Telephely) területén
katasztrófavédelmi bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás
befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011. (X.12.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
Bírságrendelet) 2. melléklet 1. pontjában foglalt „engedélyköteles tevékenység engedély
nélküli végzése, folytatása” nevesített szabályszegés elkövetése miatt
3.000.000,- Ft, azaz hárommillió forint összegű
katasztrófavédelmi bírságot szabok ki.
A bí
rság összegét jelen határozat véglegessé válásától számított
15
napon belül a Magyar
Államkincstár 10032000-01040047-00000000
központosított bevételek beszedése
számlaszámra banki átutalás útján köteles megfizetni. A befizetés során a közlemény rovatban
fel kell tüntetni a „katasztrófavédelmi bírság” szöveget, a határozat számát és az Üzemeltető,
mint a bírságfizetésre kötelezett nevét. Az Üzemeltető, mint kötelezett késedelmi pótlékot
köteles fizetni, ha pénzfizetési kötelezettségének határidőre nem tesz eleget. A késedelmi
pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki
alapkamat 365-öd része.
A katasztrófavédelmi bírság megfizetésére a hatóság a teljesítési határidő lejárta előtt
előterjesztett kérelemre legfeljebb 12 havi részletfizetést engedélyezhet, amennyiben a
katasztrófavédelmi bírság megfizetésére kötelezett hitelt érdemlően igazolja, hogy számára a
teljesítés aránytalan nehézséget jelent. Egy részlet megfizetésének elmaradása esetén a teljes
összeg megfizetése azonnal esedékessé válik.
A kiszabott bírság meg nem fizetése esetén végrehajtási eljárásnak van helye.
A Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Hatóság) jelen
határozatában alkalmazott szankciókhoz kapcsolódó adatokat, jogszabályi kötelezettségének
eleget téve a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi.
II. Az Üzemeltetőt a Telephelye - mint veszélyes tevékenység végzésére vonatkozó
katasztrófavédelmi engedéllyel nem rendelkező veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem -
vonatkozásában a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények
módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény (a továbbiakban: Kat.) 35. § (2) bekezdése
alapján
a veszélyes tevékenység folytatásában akként korlátozom, hogy a jelen lévő veszélyes
anyagok mennyiségének alsó küszöbérték negyede (a HHVP-LG vonatkozásában 12,5 t,
az UN3077 vonatkozásában 25 t) alá csökkentésére kötelezem.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának módja: a veszélyes anyagokkal kapcsolatos
súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X.20.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
R.) 1. mellékletének 1. táblázatában rögzített alsó küszöbérték negyedét elérő mennyiségű –
figyelemmel az összegzési szabályra is – veszélyes anyagok elszállítása az Üzemeltető
költségére és veszélyére.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának határideje: a határozat kézhezvételétől számított
15 n
apon belül, de legkésőbb 2021. december 3-ig .
Jelen határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs, a vitatott
közigazgatási cselekmény ellen közigazgatási per indítható a Budapest Környéki
Törvényszéknek címzett, és a hatóságomhoz a közléstől számított 30 napon belül elektronikus
úton benyújtott kereseti kérelemmel. A kereset benyújtása kizárólag elektronikus úton
történhet cégkapun keresztül hatóságom hivatali kapujára.
A keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya
nincs.
Hatóságom abban az esetben, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a
jogszabályokban foglalt kötelezettségeinek nem tesz eleget, a vonatkozó jogszabályban
meghatározott szankciókat alkalmazhatja.
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel.
Jelen döntésem a közléssel válik véglegessé.
I N D O K O L Á S
A Hatósághoz 2021. október 12-én lakossági bejelentés érkezett veszélyes anyagok
szabálytalan tárolásával kapcsolatban.
A hatóság
a Kat. 25. § (4) bekezdése alapján helyszíni szemlét tartott az Üzemeltető
Telephelyén, amelyről 36200/1154/2021. ált. számú jegyzőkönyvet (a továbbiakban:
jegyzőkönyv A.) vette fel 2021. október 12-én.
A jegyzőkönyv A. 5. pontjában a következők kerültek rögzítésre:
„Az ellenőrzést végző részéről az ellenőrzés során tapasztalt lényeges körülmények és
megállapítások:* (pl.: tények, tapasztalatok, szabálytalanságok részletezése, hiányosságok
felsorolása stb.)
A SungEel Hitech Hungary Kft. (székhely: 2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park)
3078 Bátonyterenye, Hatvani út 2. szám alatt levő telephelyen a jelen lévő veszélyes
anyagokat ellenőriztük. A telephelyen található anyagok közül a következők 219/2011. (X.20.)
Korm. r. (továbbiakban: R) szerinti veszélyes anyagok vannak jelen:
A R. 1. sz táblázat alapján: H2 szakaszába sorolható veszélyes anyagok:
- HHVP-LG (13588kg)
A R. 1. sz táblázat alapján: E1 szakaszába sorolható veszélyes anyagok:
- HHVP-LG (13588kg)
- Továbbá az üzem területén a raktárépület előtt, a szabadba, BIG BAG zsákos
kiszerelésben, UN3077 környezetre veszélyes (nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék
(179.983 kg)
A HLOP powder veszélyes anyagot és Carbon port tartalmazó, HHVP-LG fekete port, 6.1
ADR veszélyességi bárcával ellátott, BIG BAG zsákos kiszerelésben tárolják a
raktárcsarnokban. Az üzemeltető által átadott raktárkészlet dokumentum alapján, jelenleg a
HHVP-LG anyagból 13588 kg van jelen raktárkészleten.
A szabadban tárolt BIG BAG zsákos, UN3077 környezetre veszélyes (nehézfémet tartalmazó
fémoxid) hulladékra biztonsági adatlapot bemutatni nem tudtak, a tényleges veszélyét az
üzemeltető nem tudta igazolni, ezért a R. 1. sz. mellékletének 24. pontja szerinti megjegyzése
alapján került E1 vizi környezetre veszélyes besorolásba. Ebből az anyagból a szállítólevelek
alapján került megállapításra a jelen lévő anyagmennyiség, amely nettó 179.938kg.”
Az ellenőrzést követően a Hatóság az Üzemeltetőt adatszolgáltatásra hívta fel 2021. október
20-án, a 36200/1154-2/2021.ált. számú végzéssel, a következők szerint:
„Ügyfél küldje meg a hatóság részére, a 2021. október 12-én tartott helyszíni szemlén
rögzített, jegyzőkönyvbe foglalt, SungEel Hitech Hungary Kft. 3078 Bátonyterenye,
Hatvani út 2. szám alatti telephelyén jelen lévő HHVP-LG valamint UN 3077 környezetre
veszélyes (nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék anyagok, R. 1. sz. melléklet szerinti
veszélyességi osztály hovatartozását bizonyító dokumentumokat.”
A Hatóság 2021. október 12-én katasztrófavédelmi bírság kiszabása tárgyában hivatalból
eljárást indított, amelyről az Üzemeltetőt
az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.
évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 104. § (3) bekezdése alapján, a 36200/1154-3/2021.ált.
sz. végzésével értesítette.
Az Üzemeltető a 36200/1154-2/2021.ált számú végzésre, a Hatóságnál 36200/1154-
4/2021.ált. számon iktatott levelében az alábbiakról tájékoztatta a Hatóságomat:
„Hivatkozva a 36200/1154-2/2021.ált számú végzésére, mellékelve megküldjük a
biztonsági adatlapokat (MSDS), amelyek igazolják a kérdés alá vont anyagok
hovatartozását.
A HHVP-LG, HHVP, HLIPP és egyéb HLOP származékok, amik tartalmuk miatt a HLOP
kategóriába sorolható black powderhez tartoznak. Ahogy azt az ellenőrzést végző
kollégának elmondtuk és bemutattuk, minden anyagot, amiben akár pár %ban is
megtalálható az NMC(Nikkel, Mangán,Kobalt), a HLOP MSDS alá tudjuk besorolni,
Szeretnénk kiemelni, hogy a Carbon por termék nem veszélyes anyagként van besorolva.
Így meg kell különböztetnünk az NMC veszélyes és Carbon nem veszélyes anyagokat”
A Kat. 3. § 28. pontja értelmében veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem: egy adott
üzemeltető irányítása alatt álló azon terület egésze, ahol egy vagy több veszélyes anyagokkal
foglalkozó létesítményben - ideértve a közös vagy kapcsolódó infrastruktúrát is - veszélyes
anyagok vannak jelen a törvény végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott
küszöbértéket elérő mennyiségben, és ennek alapján alsó vagy felső küszöbértékűnek
minősül.
A Kat. 3. § 31. pontja szerint veszélyes tevékenység: olyan, veszélyes anyagok jelenlétében
végzett tevékenység, amely ellenőrizhetetlenné válása esetén tömeges méretekben
veszélyeztetheti, illetve károsíthatja az emberi egészséget, a környezetet, az élet- és
vagyonbiztonságot.
A Kat. IV. fejezete foglalkozik a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni
védekezés szabályozásával.
A R. 2. §-a értelmében a R. hatálya kiterjed a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemre és a
küszöbérték alatti üzemre.
Az R. 1. § 1. pontja alapján alsó küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem: ahol az
R. 1. melléklete alapján meghatározható alsó küszöbértéket elérő vagy meghaladó, de a felső
küszöbértéket el nem érő mennyiségben veszélyes anyagok vannak jelen.
Az R. 4. § (1) bekezdése értelmében a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek
megelőzése, az ellenük való védekezés engedélyezési és felügyeleti tevékenysége – egyebek
közt - az alábbi területek vizsgálatára terjed ki:
a) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, küszöbérték alatti üzem azonosítása és a
veszélyes tevékenység végzése,
b) a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyének azonosítása és
kockázatuk elemzése, (…)
A (2) bekezdés alapján veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem azonosításának részletes
szabályait az R. 1. melléklete tartalmazza.
A Hatóság a helyszínen tapasztaltak alapján elvégezte a telephely azonosítási számítását az R.
1. melléklete alapján.
Az R. 1. mellékletének 1-3. pontja értelmében a veszélyes anyagoknak két küszöbmennyisége
van: alsó és felső küszöbmennyiség (1. és 2. táblázat B és C oszlop). E melléklet a veszélyes
anyagokat két táblázatban határozza meg. Az 1. táblázat a veszélyes anyagok veszélyességi
osztályait és a hozzájuk tartozó alsó és felső küszöbmennyiségeket tartalmazza. Az 1. táblázat
A oszlopában felsorolt veszélyességi osztályokba sorolható veszélyes anyagokra az 1. táblázat
B és C oszlopában meghatározott küszöbmennyiségek vonatkoznak.
Ezen belül az 1. táblázat 2. és 4. sora szerint:
„H” szakasz - EGÉSZSÉGI VESZÉLYEK
H2. AKUT TOXICITÁS - 2. kategória, minden expozíciós útvonal - 3. kategória,
belégzéses expozíció (lásd a 7. megjegyzést)
alsó küszöbmennyiség 50 tonna - felső küszöbmennyiség 200 tonna
Az 1. táblázat 20. és 21. sora szerint:
„E” szakasz - KÖRNYEZETI VESZÉLYEK
E1. A vízi környezetre veszélyes az akut 1 vagy a krónikus 1 kategóriában
alsó küszöbmennyiség 100 tonna - felső küszöbmennyiség 200 tonna
Az 1. melléklethez fűzött megjegyzések 2. pontja szerint a táblázatokban meghatározott
küszöbmennyiségek egy üzemre vonatkoznak. Ha a veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzemben jelen lévő veszélyes anyag(ok) mennyisége eléri vagy meghaladja a B oszlopban
meghatározott értéket, de nem éri el a C oszlopban meghatározott értéket, akkor a veszélyes
anyagokkal foglalkozó üzem alsó küszöbértékű. (…) Ha az üzemben jelen lévő veszélyes
anyag(ok) mennyisége eléri vagy meghaladja a B oszlopban meghatározott érték negyedét,
akkor az üzem küszöbérték alatti üzemnek minősül.
Az 1. melléklethez fűzött megjegyzések 3. pontja, valamint annak b) és c) alpontja szerint
amennyiben az üzemben többféle veszélyes anyag van jelen, és azok közül önmagában
egyetlen jelen lévő anyag vagy keverék maximális mennyisége sem éri el vagy haladja meg a
C oszlopban meghatározott értéket, akkor a veszélyes tevékenység azonosításánál a következő
összegzési szabályt kell alkalmazni:
b) az üzem alsó küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzem, ha az összeg
q1/QA1+q2/QA2+q3/QA3+q4/QA4+q5/QA5+...>=1
qx - az 1. táblázatban megjelölt valamely veszélyességi osztályba tartozó jelen lévő
veszélyes anyag, vagy a 2. táblázatban szereplő valamely nevesített, jelen lévő veszélyes
anyag mennyisége,
QAx - az adott anyaghoz tartozó az 1. vagy a 2. táblázat B oszlopában meghatározott
küszöbmennyiség;
c) az üzem küszöbérték alatti üzem, ha az összeg
q1/QA1+q2/QA2+q3/QA3+q4/QA4+q5/QA5+...>=0,25
qx - az 1. táblázatban megjelölt valamely veszélyességi osztályba tartozó jelen lévő
veszélyes anyag, vagy a 2. táblázatban szereplő valamely nevesített, jelen lévő veszélyes
anyag mennyisége,
QAx - az adott anyaghoz tartozó az 1. vagy a 2. táblázat B oszlopában meghatározott
küszöbmennyiség.
Az Üzemeltető nyilatkozata, valamint a helyszíni jegyzőkönyv A. alapján
a HHVP-LG
veszélyes anyag, a HLOP biztonsági adatlapja alapján az R. 1. mellékletének 1.
táblázata szerinti H2, valamint E1 szakaszába tartozó veszélyes anyagok közé sorolható.
Az 1. melléklethez fűzött megjegyzések 24. pontja alapján a nem ismert veszélyességű, akár
hulladékokat is tartalmazó keverék esetében mindaddig, amíg annak tényleges veszélyességét
az üzemeltető nem igazolja, a keverék veszélyességi osztályba sorolásakor a keverékben jelen
lévő vagy jelen lévőnek feltételezhető összetevők közül annak a veszélyességét kell
alkalmazni a teljes keverékmennyiségre, amelyhez az 1., vagy a 2. táblázatban a
legalacsonyabb küszöbmennyiség tartozik.
Az Üzemeltető nyilatkozata, valamint a helyszíni jegyzőkönyv A. alapján
az UN3077
környezetre veszélyes (nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladéknak (HAK 06 03 15*) az R.
1. mellékletének megfelelő környezeti veszély szerinti pontos besorolását az Üzemeltető nem
tudta igazolni, ezért
az R. 1. mellékletéhez fűzött megjegyzések 24. pontja alapján került
besorolásra az R. 1. mellékletének 1. táblázata szerinti E1 szakaszba (vízi környezetre
veszélyes).
A 2021. október 12-i hatósági helyszíni szemle időpontjában jelenlévő veszélyes anyagok
mennyisége alapján megállapított, egészségi veszélyekre vonatkozó összegzési érték: 0,27; a
környezeti veszélyre vonatkozó összegzési érték: 0,96 (felsőküszöbre) valamint 1,93
(alsóküszöbre) volt.
Tekintettel arra, hogy az egészségi veszélyekre vonatkozó alsó küszöbértékre számított
összegzési érték meghaladja a 0,25 értéket, ezért az üzem az R. 1. mellékletéhez fűzött
megjegyzések 3. pontja és annak c) alpontja szerint küszöbérték alatti üzemnek minősül a
telephelyen jelenlévő HHVP-LG (13588kg) veszélyes anyag miatt.
Továbbá a környezeti veszélyekre vonatkozó felső küszöbértékre számított összegzési érték
0,96, valamint alsó küszöbértékre számított összegzési érték 1,93 volt, ezért az üzem az R. 1.
melléklethez fűzött megjegyzések 3. pontja és annak b) alpontja szerint alsó küszöbértékű
üzemnek minősül a jelen lévő HHVP-LG (13588kg) és UN3077 környezetre veszélyes
(nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék (179.983 kg) veszélyes anyagok miatt.
Fentiek alapján megállapításra került, hogy
az Üzemeltető 3078 Bátonyterenye, Hatvani út
2. szám alatti telephelye a Kat. 3. § 28. pontja szerinti veszélyes anyagokkal foglalkozó
üzemnek minősül, mivel teljesül vele szemben a Kat. 3. § 31. pontjában meghatározott
veszélyes tevékenység végzésének fogalma.
Mindezek figyelembe vételével megállapítottam, hogy
az Üzemeltető fenti telephelye a Kat.
IV. fejezetének (veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés),
valamint az R.-nek a hatálya alá tartozik, és az R. 1. § 1. pontja szerinti
alsó küszöbértékű
veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, a jelenleg ott tárolt veszélyes anyagok
mennyisége miatt.
Továbbá a Hatóság 2021. október 26-án újabb célellenőrzés keretében ismételt helyszíni
szemlét tartott, ahol a 36200/1154-5/2021-ált számú jegyzőkönyv (továbbiakban:
jegyzőkönyv B.) alapján, a telephelyen levő HHVP-LG és az UN3077 környezetre veszélyes
(nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladék anyagok mennyiségének jelenlétét vizsgálta és
megállapította, hogy a - HHVP-LG anyagból 12107 kg, az UN3077 környezetre veszélyes
(nehézfémet tartalmazó fémoxid) hulladékból 179.983 kg volt jelen.
A Hatóság a helyszínen tapasztaltak alapján ismételten elvégezte a telephely azonosítási
számítását az R. 1. mellékletének fentiekben részletezett szabályai alapján.
A 2021. október 26-i hatósági helyszíni szemle időpontjában jelenlévő veszélyes anyagok
mennyisége alapján megállapított, egészségi veszélyekre vonatkozó összegzési érték: 0,24; a
környezeti veszélyre vonatkozó összegzési érték: 0,96 (felsőküszöbre) valamint 1,92
(alsóküszöbre) volt.
Mindezek alapján ismételten megállapítottam, hogy
az Üzemeltető fenti telephelye a Kat.
IV. fejezetének, valamint az R.-nek a hatálya alá tartozik és
az R. 1. § 1. pontja szerinti alsó
küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősül, a jelenleg ott tárolt
környezetre veszélyes anyagok mennyisége miatt.
I. A Kat. 25. § (1) bekezdése szerint, „veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági
hatóság katasztrófavédelmi engedélyével végezhető.” A hatóság megállapította, hogy az
Üzemeltető katasztrófavédelmi engedély iránt kérelmet 2021. október 11-én terjesztett elő,
melynek elbírálása folyamatban van, az Üzemeltető részére még engedély nem került
kiadásra.
Ugyanakkor a helyszíni szemlék során megállapítást nyert, hogy
az Üzemeltető már jelenleg
is folytat a Kat. 3. § 31. pontja szerinti veszélyes tevékenységet, telephelyén veszélyes
anyagokat tárol a R. 1. mellékletében megjelölt, az előzőekben részletesen kifejtettek alapján
engedélykötelesnek minősülő mennyiségben.
Az előzőek értelmében az Üzemeltető a Kat. 25. § (1) bekezdése szerinti engedélyköteles
veszélyes tevékenységét katasztrófavédelmi engedély nélkül végezte a Telephelyén, ezért
a
Bírságrendelet 2. melléklet 1. pontjában foglalt „engedélyköteles tevékenység engedély
nélküli végzése, folytatása” szabályszegést követte el.
A közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény (a
továbbiakban: Szankció tv.) 2. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak alapján a közigazgatási
szabályszegésért való felelősség megállapítása esetén a közigazgatási hatóság közigazgatási
szankciót alkalmaz. Közigazgatási szankciót azzal a természetes személlyel, jogi személlyel
vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezettel szemben lehet alkalmazni, akinek,
illetve amelynek a közigazgatási szabályszegésért való felelősségét a közigazgatási hatóság
megállapította. Közigazgatási szabályszegés esetén a következő közigazgatási szankciók
alkalmazhatók:
a) figyelmeztetés,
b) – (hatályon kívül helyezve),
c) közigazgatási bírság,
d) tevékenység végzésétől történő eltiltás,
e) elkobzás.
A Kat. 35. § (10) bekezdése a) pontja szerint nem alkalmazható közigazgatási
szankcióként figyelmeztetés az alábbi közigazgatási szabályszegések miatt indult
közigazgatási hatósági eljárásokban:
a) engedélyköteles tevékenység engedély nélküli végzése, folytatása.
A Szankció tv. 9. § (1) bekezdése alapján közigazgatási bírság minden, a közigazgatási
hatóság által közigazgatási szabályszegésért kiszabott bírság. A
(3) bekezdés d) pontja
értelmében a hatóság a figyelmeztetés szankció alkalmazása feltételeinek teljesülése
esetén is közigazgatási bírság szankciót alkalmaz, ha
d) törvény vagy eredeti jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet
meghatározott ügyek vonatkozásában a figyelmeztetés alkalmazásának kizárásáról
rendelkezik.
A Kat. 35. § (5) bekezdésének a) pontja alapján az iparbiztonsági hatóság katasztrófavédelmi
bírság kiszabására jogosult:
a) katasztrófavédelmi engedély nélkül végzett engedélyköteles tevékenység végzése
esetén.
A Kat. 35. § (6) bekezdése alapján a katasztrófavédelmi bírság legkisebb összege
háromszázezer forint, legmagasabb összege hárommillió forint. A bírság összegét a törvényi
keretek között a jogsértésnek az emberi életre és egészségre, az anyagi javakra és a
környezetre való veszélyességével arányos mértékben, a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez
igazodva kell meghatározni.
A Bírságrendelet 2. mellékletében lévő táblázat 1. pontjában (engedélyköteles
tevékenység engedély nélküli végzése, folytatása)
rögzített szabályszegést a Bírságrendelet
3.000.000,- Ft, azaz hárommillió forint bírság kiszabásával rendel büntetni. A bírság
alkalmazása vonatkozásában a hatóságnak mérlegelési joga nincs.
A Bírságrendelet 5. § (1) bekezdése alapján, a hivatásos katasztrófavédelmi szerv a Kat.
IV. fejezete hatálya alá tartozó eljárásban a Bírságrendelet 2. mellékletében szereplő
szabályszegések esetén
az ott meghatározott összegű katasztrófavédelmi bírság
kiszabására jogosult. Ez alapján a bírság mértékének meghatározása során – a Szankció tv.
10. § (1) és (1a) bekezdésében foglaltakat is figyelembe véve - a hatóságnak nincs mérlegelési
joga.
A fentiekre tekintettel határozatom rendelkező részének I. pontjában foglaltak szerint
döntöttem, alsó küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemnek minősülő
telephelyen engedélyköteles tevékenységet engedély nélkül végző Üzemeltetőt e
szabályszegésre tekintettel katasztrófavédelmi bírság megfizetésére köteleztem és a bírság
összegét 3.000.000.- Ft, azaz hárommillió forint összegben határoztam meg.
A bírság megfizetésének határidejét, módját a Bírságrendelet 6. § (2) bekezdésének és 7. § (1)
bekezdésének figyelembevételével állapítottam meg.
A bírság megfizetéséhez kapcsolódó részletfizetés lehetőségét és szabályait a Bírságrendelet
7. § (2) bekezdése rögzíti.
A késedelmi pótlékra vonatkozó rendelkezések
az Ákr. 135. §-án, valamint a Polgári
Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:48. § (1) bekezdésén alapulnak. A bírság
meg nem fizetése esetén a végrehajtás szabályait az Ákr. 131-138. §-ában foglaltak, valamint
a Bírságrendelet 7. § (3) bekezdése rögzítik.
A Szankció tv. 3.§ (1) bekezdése alapján a közigazgatási szankciót alkalmazó hatóság a
közigazgatási szankciók alkalmazásának fokozatossága érdekében - törvény vagy eredeti
jogalkotói hatáskörben kiadott kormányrendelet eltérő rendelkezésének hiányában - a
Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába bejegyzi azon döntés e törvényben meghatározott
adatait, amely ellen kérelemre induló jogorvoslatnak már nincs helye. A közigazgatási
szankciót alkalmazó hatóság a döntés adatait a jogorvoslati kérelem benyújtására
rendelkezésre álló idő elteltével egyidejűleg jegyzi be.
A Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásának adatbázisában 2021. október 27-én létrehozott
20211028-001370 azonosító számú keresési igazolás szerint Üzemeltetőre vonatkozóan, a
lekérdezés időpontjában nincs nyilvántartott közigazgatási szankció.
II. A Kat. 35. § (2) bekezdése alapján
„Ha az üzemeltető a biztonságos működéssel
kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti és a biztonságos üzemeltetés feltételeiben súlyos
hiányosság jelentkezik, akkor az iparbiztonsági hatóság a 25. § (1) bekezdésében
meghatározott engedély visszavonásával a veszélyes tevékenység folytatását megtiltja. Ha az
üzemeltető a veszélyes tevékenységet hatósági engedély nélkül kezdi el, akkor az
iparbiztonsági hatóság a veszélyes tevékenység folytatását a veszélyes anyagokkal
foglalkozó üzemben jelen lévő veszélyes anyagok mennyiségének alsó küszöbérték negyede
alá csökkentésével korlátozza.”
A Hatóság a jelen határozat indoklásában az előzőekben részletesen kifejtettek alapján
megállapította, hogy az Üzemeltető a fenti Telephelye vonatkozásában nem rendelkezik a
Kat. 25. § (1) bekezdésében rögzített katasztrófavédelmi engedéllyel a veszélyes tevékenység
végzésére, ezzel együtt azt is, hogy ennek ellenére veszélyes tevékenységet folytat, ezáltal
fennáll vele szemben a Kat. 35. § (2) bekezdésében rögzített jogszerűtlen működési
körülmény.
A Kat. 35. § (2) bekezdésének második mondata a Hatóság számára mérlegelési jogot nem
biztosít.
A Kat. 35. § (3) bekezdése értelmében az iparbiztonsági hatóság elrendelheti az üzemeltető
költségére és veszélyére:
c) a veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemben, veszélyes anyagokkal foglalkozó
létesítményben található veszélyes anyagok, eszközök
ca) elszállítását,
cb) környezetvédelmi szabályok szerinti megsemmisítését,
cc) veszélyeztető jellegük megszüntetését.
Tekintettel arra, hogy az Üzemeltető tárgyi telephelye vonatkozásában nem rendelkezik
katasztrófavédelmi engedéllyel veszélyes anyagok kezelésére, feldolgozására
(megsemmisítésük, illetve veszélyeztető jellegük megszüntetése céljából), a
kötelezésben
foglaltak végrehajtásának módját a Kat. 35. § (3) bekezdés c) pont ca) alpontja alapján
határoztam meg.
A Kat. 35. § (2) bekezdésének második mondata értelmében a kötelezésben foglaltak
végrehajtása során a jelen lévő veszélyes anyagok mennyiségét az R. 1. melléklete alapján
meghatározható alsó küszöbérték negyedét el nem érő mennyiségre kell csökkenteni. Az alsó
küszöbérték negyedének meghatározása során – a jelen határozat indoklásában az előzőekben
részletezettek szerint - figyelembe kell venni az R. 1. mellékletéhez fűzött megjegyzések 3.
pontjában foglalt összegzési szabályt is.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának határidejét a jelen lévő veszélyes anyagok
veszélyeztető jellege és fellelhető mennyisége alapján állapítottam meg.
Fentiekre tekintettel a rendelkező rész II. pontjában foglaltak szerint döntöttem.
A kötelezésben foglaltak végrehajtásának határidejét a jelenlévő veszélyes anyagok - az
Üzemeltető nyilatkozata és az anyagok biztonsági adatlapja alapján meghatározható -
veszélyeztető jellege és a helyszíni szemlék alkalmával a telephelyen fellelhető mennyisége
alapján állapítottam meg.
Az Ákr. 116. § (1) bekezdésének figyelembe vételével jelen határozat ellen fellebbezésnek
nincs helye.
Az Ákr. 114. § (1) bekezdése szerint az ügyfél - az önálló fellebbezéssel nem támadható
végzések kivételével - a véglegessé vált döntés ellen közigazgatási pert indíthat.
Figyelemmel az Ákr. 82. § (1) bekezdésében foglaltakra, jelen döntés véglegessége a
közléssel áll be.
A keresetlevél tartalmára és benyújtására vonatkozó szabályokat a közigazgatási
perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény (a továbbiakban:
Kp.)http://www.njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=305.218100 - foot1 37-39. §-ai határozzák
meg.
A keresetlevél elektronikus úton való benyújtása az elektronikus ügyintézés és a bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 9. § (1) bekezdésén és
a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény 608. § (1) bekezdésén alapul.
Az elektronikus útra kötelezett, vagy az elektronikus utat választó félnek a megfelelő ÁNYK
űrlapot kell kitölteni. A kitöltött ÁNYK űrlapot és csatolt mellékleteit a
www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus bejelentkezés után, az ügyfélkapun keresztül a
vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási szervhez kell beküldeni. Ha a fél nem
kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír alapon is.
A Budapest Környéki Törvényszék hatáskörét és illetékességét a Kp. 7. § (1) bekezdés a)
pontja, 12. § (1) bekezdése és 13. § (1) bekezdés b) pontja, továbbá
a bíróságok
elnevezéséről, székhelyéről és illetékességi területének meghatározásáról szóló 2010. évi
CLXXXIV. törvény 3/A. §-a, valamint 4. melléklet 2. pontja határozza meg.
A Kp. 39. § (6) bekezdése értelmében, mivel törvény eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél
benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya nincs.
Arra az esetre, ha az Üzemeltető a hatósági határozatban, illetve a jogszabályokban foglalt
kötelezettségeinek nem tesz eleget, a további szankciók (pl. a veszélyes tevékenység
folytatásának felfüggesztése, az engedély kiadását követően annak visszavonásával a
veszélyes tevékenység folytatásának megtiltása, katasztrófavédelmi bírság ismételt kiszabása)
alkalmazását a Kat. 35. §-a biztosítja a Hatóság számára.
Figyelembe véve az Ákr. 81. § (1) bekezdésében foglaltakat, az eljárás során ügyfelet terhelő
eljárási költség nem merült fel, ezért annak megállapításáról és viseléséről nem rendelkeztem.
Határozatom jogalapja a Kat. 35. § (2) bekezdése és 35. § (3) bekezdés c) pontja, valamint a
Bírságrendelet 5. § (1) bekezdése és 2. mellékletének 1. pontja. Hatóságom hatáskörét a Kat.
25. § (1) bekezdése, az R. 1. § 2a. pontja, valamint az R. 4. § (3) bekezdése, illetékességét a
Kat. 22. § (1) bekezdésének b) pontja, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról
szóló 234/2011. (XI.10.) Korm. rendelet 3. § (3) bekezdése és az 1. melléklete a) pontjának
13. alpontja határozza meg.
Kelt: Salgótarján,
elektronikus bélyegző szerint
Seres Tibor tű. ezredes
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Melléklet:
-
Terjedelem: 10 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapja:
1. Irattár
2. SungEel Hitech Hungary Kft. (2310 Szigetszentmiklós, ÁTI Sziget Ipari Park 48.) biztonságos
kézbesítési szolgáltatás útján – Cégkapu
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36200/1154-7/2021.ált.