Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Visegrád Panoráma út, tájékoztatás kérése az új forgalmi rend kialakításával kapcsolatban'.

V É D E T T   K Ö R N Y E Z E T   Ö K O S Y S T E M  
K ö r n y e z e t v é d e l m i   é s   M u n k a v é d e l m i  
S z a k é r t ő i   M é r n ö k i r o d a  
:1171 Budapest, Várvíz utca 46. : 06-209-603-982  /: 256-9890  : [email protected] 
VK 217-VMDSz/2023 
 
 
 
 
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY 
Visegrádi Motoros Demonstráció 
2025 Visegrád, Mátyás király utca 
környezetében elvégzett akusztikai vizsgálatról 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Budapest, 2023 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 1/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY 
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerinti sorszámozással 
1. A mérést végző szervezet vagy személy neve és címe: 
Bio–Kalibra Bt. 
1137 Budapest, Szent István krt. 16. 
Védett Környezet Ökosystem Környezetvédelmi és Munkavédelmi Szakértői Mérnökiroda,  
1171 Budapest, Várvíz utca 46. Zsilinszki János zajszakértő. 
2. A zajmérés elvégzésére megbízást adó szervezet megnevezése és címe: 
Visegrád Város Polgármesteri Hivatal 
2025 Visegrád, Fő u. 81 
3. A vizsgált létesítmény megnevezése és pontos helye: 
Visegrádi Motoros Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete 
4. A vizsgálat célja: 
A  városban  lezajlott  motoros  demonstrációból  adódó  zajterhelés  meghatározása,  a  működés 
zajvédelmi előírásainak teljesítése. 
5. A mérés időpontja: 
2023. augusztus 26. 10:30-17:30 között. 
6. A vizsgált helyszín részletes leírása (a vizsgált területen található védendő és nem védendő 
épületek  és  építmények  felsorolása  és  funkciója,  a  be  nem  épített  területek  felsorolása, 
funkciója): 
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, a mellékelt 1. és 
2. ábrán látható.  
Az adatokat az alábbi jogszabály tartalmazza. 
 
 
 
A  vizsgálatokat  a  Mátyás  király  utcában  a  31.  és  az  55/A.  számú  családi  házak  utcai 
homlokzatai előtt végeztük. 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 2/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 



1.mp 
 
Mátyás király utca 31. szám alatti 1. mp. mérési pont környezete 
 
 
 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 3/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 



 
2.mp 
 
Mátyás király utca 55/A. szám alatti 2. mp. mérési pont környezete 
 
 
 
 
 
 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 4/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

7. A mérési pontok jele, helye, magassága és jellege táblázatos formában:
Jele  A mérési pont helye 
Magassága 
Jellege 

Mátyás király utca 31. előtt 
Földszint+1,5m 
ZT 

Mátyás király utca 55/A. előtt 
Földszint+1,5m 
ZT 
8. A vizsgált területen elhelyezkedő védendő helyiségek rendeltetése:  
2025 Visegrád, Mátyás király utca 31. számú és az 55/A. számú ingatlanon lévő lakóépületben 
lakószobák. Az utca többi lakóépületében is lakószobák találhatóak. 
9. A zajtól védendő terület rendezési terv szerinti besorolása: 
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület 
10. A zajforrások megnevezése, helye, működési rendje: 
Visegrádi Motoros Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében 11 órától 
már  gyülekeztek  a  motorosok,  az  utca  szélén  álltak.  12:30  tól  17:00  óráig  folyamatosan 
mozogtak az útvonalon. 
11.  A  meteorológiai  körülmények  a  mérés  ideje  alatt  (szélerősség,  szélirány,  hőmérséklet, 
csapadék viszonyok): 
Légmozgás: szélcsend, MTV 5812 típ. műszerrel mérve Hőmérséklet: 31-340 C,  derült, száraz 
idő. 
12. A zaj terjedését befolyásoló tényezők (növényzet, domborzati viszonyok, árnyékolás, talaj 
minőség): 
A vizsgált 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében néhány bokor, távolabb fák, az út 
mentén fűvel borított terület. a zaj terjedésére a környezeti elemeknek nincsen hatása. 
13. Az egyes mérések elvégzésének módja: 
A vizsgálat során alkalmazott szabványok, előírások: 
MSZ 18150-1:1998 A környezeti zaj vizsgálata és értékelése 
284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 
27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek 
megállapításáról 
93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a 
zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról  
A vizsgált utcai demonstráció zajszintjét több, alkalmanként a mérési pontokban 20-30 perces 
mérésekkel, integráló hangnyomásszintet mérő műszerrel határoztuk meg. A vizsgált zajban 
impulzusos, illetve keskenysávú összetevő nem volt. 
A mérések első részében 11 órától kezdődően a hétvégére jellemző közlekedési zajt vizsgáltuk, 
de  megfigyeltük,  hogy  az  idő  előre  haladtával  egyre  több  motorkerékpár  érkezik.  A 
motorkerékpárokat a tulajdonosaik az út mentén leállították, spontán beszélgetések alakultak 
ki. 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 5/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

12:20 perckor már olyan nagy volt a motorkerékpárosok száma, hogy az úttesten való gyalogos 
átjutás  is  nehézzé  vált.  Előzetes  információk  szerint  13-17  óra  között  lesz  a  motoros 
demonstráció.  
Mivel  nem  volt  hivatalos  szervezés,  a  nagyszámú  motorkerékpár  mozgás  alapján 
megállapítottuk, hogy fél egykor a motoros demonstráció kezdetét vette. 
14. A vizsgálati idő, részidő és az egyes mérések időpontjai: 
2023.  augusztus  26.  10:30-17:30  között,  alkalmanként  a  mérési  pontokban  20-30  perces 
mérések. 
15. A helyszíni mérések eredményei, alapzaj, megítélési szintek, számítások: 
A mérés helye 
Ideje 
Személy-gk 
Motorkerékpár 
Nagyteher gk 
LAeq 
LAFmax 
Mátyás király utca 55/A. 
11:00-11:20 
61 


56,3 
78,6 
Mátyás király utca 31. 
11:30-11:50 
55 
34 

56,5 
74,3 
Mátyás király utca 31. 
12:20-12:30 

179 

65,5 
81,3 
Mátyás király utca 55/A. 
12:40-13:10 
30 
525 

72,8 
91,6 
Mátyás király utca 31. 
14:15-14:45 
56 
180 

71,2 
92,2 
Mátyás király utca 55/A. 
15:15-15:30 
35 
151 

70,4 
89,5 
Mátyás király utca 55/A. 
16:15-16:44 
43 
97 

63,3 
86,8 
Mátyás király utca 55/A. 
17:20-17:30 
54 
14 

60,0 
75,5 
16.  A  mérési  adatok  feldolgozásának  módszere,  számítási  eljárások,  részeredmények, 
korrekciós tényezők: 
A  mérési  pontokban  szabványos  közlekedési  zajt  nem  lehetett  meghatározni,  mivel  a 
közlekedés  jellegű  demonstráció  nem  volt  egész  napos,  3-4  óra  időtartamban  volt 
megfigyelhető. A demonstráció előtt és után az utcára jellemző forgalmi viszonyok voltak, így 
összehasonlítást végeztünk a mérési eredmények tekintetében. Az egyenértékű (a mérési időben 
„átlagolt”) zajszinteket, valamint a maximális zajszinteket vizsgáltuk. 
Megállapítottuk, hogy a motoros demonstráció az egyenértékű zajszint esetében az általános 
utcai közlekedés zajszintjét mintegy 15 dB értékkel, a maximális zajszintet 15-18 dB értékkel 
növelte meg. 
Szakértői megjegyzés: 3 dB zajszint növekmény kétszeres hangenergia szintet jelent. Ebben az 
esetben  3  dB  lépcsőnként  kétszeres  hangenergia  növekmény  jelentkezik,  ezzel  számolva  32 
szeres a hangenergia változás 56 dB és a 72 dB között. 
Zajterhelési határértékek: 
A 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 3. melléklete tartalmazza a közlekedéstől származó 
zajkibocsátási határértékeket a zajtól védendő területeken 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 6/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei a zajtól védendő területeken 
 
Határérték (LTH) az LAM’kö megítélési szintre*(dB) 
az országos közúthálózatba 
az országos közúthálózatba tartozó 
tartozó mellékutaktól, a települési  gyorsforgalmi utaktól és főutaktól, a 
önkormányzat tulajdonában lévő 
települési önkormányzat tulajdonában 
gyűjtőutaktól és külterületi 
lévő belterületi gyorsforgalmi utaktól, 
kiszolgáló úttól, 
közutaktól, a vasúti 
belterületi elsőrendű főutaktól és 
Sor- 
lakóúttól származó 
mellékvonaltól és 
belterületi másodrendű főutaktól,
Zajtól védendő 
  
szá
zajra 
pályaudvarától,  
az autóbusz-pályaudvartól, a vasúti 
terület 
a repülőtértől, illetve a nem 
fővonaltól és pályaudvarától, a 

nyilvános fel- és 
repülőtértől, illetve a nem nyilvános 
leszállóhelyektől**  
fel- és leszállóhelytől***  
származó zajra 
származó zajra 
nappa
éjjel 
nappal 
éjjel 
nappal 
éjjel 

22–06   06–22 óra  22–06 óra 
06–22 óra 
22–06 óra 
06–22 
Üdülőterület, 
különleges 
1. 
területek közül az 
50 
40 
55 
45 
60 
50 
egészségügyi 
terület 
Lakóterület 
(kisvárosias, 
kertvárosias, 
falusias, telepszerű 
beépítésű), 
különleges 
2. 
területek közül az 
55 
45 
60 
50 
65 
55 
oktatási 
létesítmények 
területei, és a 
temetők, a 
zöldterület 
Lakóterület 
(nagyvárosias 
3. 
beépítésű), a 
60 
50 
65 
55 
65 
55 
vegyes terület 
4. 
Gazdasági terület 
65 
55 
65 
55 
65 
55 
 
Megjegyzés:
 
* Értelmezése a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól 
szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 3. számú melléklet 1.1. pontja és 5. számú melléklet 
1.1. pontja szerint. 
** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális 
felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna maximális felszálló 
tömegnél kisebb helikopterek közlekednek. 
*** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális 
felszálló tömegű vagy annál nagyobb, légcsavaros repülőgépek, 2,73 tonna maximális 
felszálló tömegű vagy annál nagyobb helikopterek, valamint sugárhajtású légijárművek 
közlekednek. 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 7/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

17. A mérést befolyásoló esetleges körülmények: 
A  helyszíni  zajméréseket  a  motoros  demonstráció  idején,  mint  zavaró  környezeti  zaj 
időszakaiban végeztük. 
18. A vizsgálat eredményei: 
A  vizsgálati  eredmények  alapján  meghatároztuk  a  Visegrádi  Motoros  Demonstráció  előtti,  a 
demonstráció alatti és az azt követő időszakban a környezetben a  zajterhelés LAM megítélési 
szintjét. 
demonstráció 
Zajterhelési 
Mérési pont 
demonstráció 
demonstráció 
idején 
határérték 
megnevezése
LAM 
 
előtt LAM (dB) 
után LAM (dB) 
(dB) 
LTH [dB] 
Mátyás király utca 55/A. 
55 
70-73 
60 
60 
Mátyás király utca 31. 
57 
71 
60 
60 
A zajterhelés minősítése: 
A vizsgálat során a szabványban előírt egész napos, vizsgálatot nem lehetett végezni, mivel a 
Motoros Demonstráció rövidebb, mintegy 4 óra ideig tartott. A demonstráció előtt és után az 
utcai közlekedés zajszintje az előírt egész napos követelménynek megfelelt.  
A demonstráció által okozott zajterhelés 15 dB értékkel megnövelte az utcai zajszintet, amely 
4 óra időtartamban történt. 
A nappali közlekedés megítélési ideje 16 óra. Ha a 4 órás demonstráció zajszintjét a nappali 16 
óra megítélési időre vonatkoztatjuk („átlagoljuk”), az alábbi értékeket kapjuk: 
Tevékenység 
Működési zaj (dB) 
Időtartam (óra) 
Megítélési zaj (dB) 
Demonstráció nélkül 
55,0 
12 
(65,29) 65 
Demonstráció 
71,0 

Demonstráció nélkül 
57,0 
12 
(65,47) 65 
Demonstráció 
71,0 

 
A fentiek alapján elvégzett számítás alapján a 4 órás demonstráció által okozott zajterhelés a 
nappali 16 órás megítélési időben LAM,kö = 65 dB zajterhelést okoz. 
Minősítése nem felel meg, mivel a határéték LTH  = 60 dB. 
19. A méréshez használt műszerek és berendezések típusa és gyártmánya: 
A méréseket a következő műszerekkel végeztük: 
NTi  Audio  AG  XL2  típusú  integráló  zajszintmérő,  600000335  gysz.  zajanalizátor  precíziós 
integráló zajszintmérő, 4m mikrofon tartórudazat, 5m mikrofon toldókábel. A zajmérő készülék 
hitelesítésének bizonylata a dokumentum végén található. Érv.: 2024. 03. 28.  
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 8/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


A mérés megkezdése előtt és után a mérőkört CEL 284/2 Class 1L kalibrátor gysz.: 4/07022654, 
K088219 bélyegű, akusztikus hitelesítővel kalibráltuk. 
20. A zajmérő műszer pontossága, hitelesítési bizonylatának másolata: 
A dokumentáció végén a Mellékletben látható. 
21.  Helyszínrajz,  zajforrások,  védendő  területek,  épületek  és  azok  szintjeinek  száma, 
valamint a mérési pontok helyének feltüntetése: 
2025  Visegrád,  Mátyás  király  utca  környezete  Lke-4  kertvárosias  lakóterület,  földszintes, 
esetenként  tetőtér  beépítésű  lakóingatlanok  találhatóak.  A  mérési  pontok  körülményeit  a  7. 
pontban részleteztük, helyét lásd az 1. számú helyszínrajzi ábrán. 
22-23. A mérést végezte, a mérésért felelős személy neve és aláírása: 
Budapest, 2023. szeptember 11. 
 
 
 
 
Zsilinszki János 
Zaj- és rezgésvédelmi szakértő 
MMK 01-1342 SZKV -1.4/2013 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 9/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció 
Oldal 10/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca