V É D E T T K Ö R N Y E Z E T Ö K O S Y S T E M
K ö r n y e z e t v é d e l m i é s M u n k a v é d e l m i
S z a k é r t ő i M é r n ö k i r o d a
:1171 Budapest, Várvíz utca 46. : 06-209-603-982 /: 256-9890 :
[email protected]
VK 217-VMDSz/2023
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY
Visegrádi Motoros Demonstráció
2025 Visegrád, Mátyás király utca
környezetében elvégzett akusztikai vizsgálatról
Budapest, 2023
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 1/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerinti sorszámozással
1. A mérést végző szervezet vagy személy neve és címe:
Bio–Kalibra Bt.
1137 Budapest, Szent István krt. 16.
Védett Környezet Ökosystem Környezetvédelmi és Munkavédelmi Szakértői Mérnökiroda,
1171 Budapest, Várvíz utca 46. Zsilinszki János zajszakértő.
2. A zajmérés elvégzésére megbízást adó szervezet megnevezése és címe:
Visegrád Város Polgármesteri Hivatal
2025 Visegrád, Fő u. 81
3. A vizsgált létesítmény megnevezése és pontos helye:
Visegrádi Motoros Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete
4. A vizsgálat célja:
A városban lezajlott motoros demonstrációból adódó zajterhelés meghatározása, a működés
zajvédelmi előírásainak teljesítése.
5. A mérés időpontja:
2023. augusztus 26. 10:30-17:30 között.
6. A vizsgált helyszín részletes leírása (a vizsgált területen található védendő és nem védendő
épületek és építmények felsorolása és funkciója, a be nem épített területek felsorolása,
funkciója):
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, a mellékelt 1. és
2. ábrán látható.
Az adatokat az alábbi jogszabály tartalmazza.
A vizsgálatokat a Mátyás király utcában a 31. és az 55/A. számú családi házak utcai
homlokzatai előtt végeztük.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 2/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
1.mp
Mátyás király utca 31. szám alatti 1. mp. mérési pont környezete
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 3/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
2.mp
Mátyás király utca 55/A. szám alatti 2. mp. mérési pont környezete
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 4/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
7. A mérési pontok jele, helye, magassága és jellege táblázatos formában:
Jele A mérési pont helye
Magassága
Jellege
1
Mátyás király utca 31. előtt
Földszint+1,5m
ZT
2
Mátyás király utca 55/A. előtt
Földszint+1,5m
ZT
8. A vizsgált területen elhelyezkedő védendő helyiségek rendeltetése:
2025 Visegrád, Mátyás király utca 31. számú és az 55/A. számú ingatlanon lévő lakóépületben
lakószobák. Az utca többi lakóépületében is lakószobák találhatóak.
9. A zajtól védendő terület rendezési terv szerinti besorolása:
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület
10. A zajforrások megnevezése, helye, működési rendje:
Visegrádi Motoros Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében 11 órától
már gyülekeztek a motorosok, az utca szélén álltak. 12:30 tól 17:00 óráig folyamatosan
mozogtak az útvonalon.
11. A meteorológiai körülmények a mérés ideje alatt (szélerősség, szélirány, hőmérséklet,
csapadék viszonyok):
Légmozgás: szélcsend, MTV 5812 típ. műszerrel mérve Hőmérséklet: 31-340 C, derült, száraz
idő.
12. A zaj terjedését befolyásoló tényezők (növényzet, domborzati viszonyok, árnyékolás, talaj
minőség):
A vizsgált 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében néhány bokor, távolabb fák, az út
mentén fűvel borított terület. a zaj terjedésére a környezeti elemeknek nincsen hatása.
13. Az egyes mérések elvégzésének módja:
A vizsgálat során alkalmazott szabványok, előírások:
MSZ 18150-1:1998 A környezeti zaj vizsgálata és értékelése
284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól
27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek
megállapításáról
93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a
zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról
A vizsgált utcai demonstráció zajszintjét több, alkalmanként a mérési pontokban 20-30 perces
mérésekkel, integráló hangnyomásszintet mérő műszerrel határoztuk meg. A vizsgált zajban
impulzusos, illetve keskenysávú összetevő nem volt.
A mérések első részében 11 órától kezdődően a hétvégére jellemző közlekedési zajt vizsgáltuk,
de megfigyeltük, hogy az idő előre haladtával egyre több motorkerékpár érkezik. A
motorkerékpárokat a tulajdonosaik az út mentén leállították, spontán beszélgetések alakultak
ki.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 5/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
12:20 perckor már olyan nagy volt a motorkerékpárosok száma, hogy az úttesten való gyalogos
átjutás is nehézzé vált. Előzetes információk szerint 13-17 óra között lesz a motoros
demonstráció.
Mivel nem volt hivatalos szervezés, a nagyszámú motorkerékpár mozgás alapján
megállapítottuk, hogy fél egykor a motoros demonstráció kezdetét vette.
14. A vizsgálati idő, részidő és az egyes mérések időpontjai:
2023. augusztus 26. 10:30-17:30 között, alkalmanként a mérési pontokban 20-30 perces
mérések.
15. A helyszíni mérések eredményei, alapzaj, megítélési szintek, számítások:
A mérés helye
Ideje
Személy-gk
Motorkerékpár
Nagyteher gk
LAeq
LAFmax
Mátyás király utca 55/A.
11:00-11:20
61
8
0
56,3
78,6
Mátyás király utca 31.
11:30-11:50
55
34
2
56,5
74,3
Mátyás király utca 31.
12:20-12:30
0
179
0
65,5
81,3
Mátyás király utca 55/A.
12:40-13:10
30
525
1
72,8
91,6
Mátyás király utca 31.
14:15-14:45
56
180
0
71,2
92,2
Mátyás király utca 55/A.
15:15-15:30
35
151
0
70,4
89,5
Mátyás király utca 55/A.
16:15-16:44
43
97
0
63,3
86,8
Mátyás király utca 55/A.
17:20-17:30
54
14
0
60,0
75,5
16. A mérési adatok feldolgozásának módszere, számítási eljárások, részeredmények,
korrekciós tényezők:
A mérési pontokban szabványos közlekedési zajt nem lehetett meghatározni, mivel a
közlekedés jellegű demonstráció nem volt egész napos, 3-4 óra időtartamban volt
megfigyelhető. A demonstráció előtt és után az utcára jellemző forgalmi viszonyok voltak, így
összehasonlítást végeztünk a mérési eredmények tekintetében. Az egyenértékű (a mérési időben
„átlagolt”) zajszinteket, valamint a maximális zajszinteket vizsgáltuk.
Megállapítottuk, hogy a motoros demonstráció az egyenértékű zajszint esetében az általános
utcai közlekedés zajszintjét mintegy 15 dB értékkel, a maximális zajszintet 15-18 dB értékkel
növelte meg.
Szakértői megjegyzés: 3 dB zajszint növekmény kétszeres hangenergia szintet jelent. Ebben az
esetben 3 dB lépcsőnként kétszeres hangenergia növekmény jelentkezik, ezzel számolva 32
szeres a hangenergia változás 56 dB és a 72 dB között.
Zajterhelési határértékek:
A 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 3. melléklete tartalmazza a közlekedéstől származó
zajkibocsátási határértékeket a zajtól védendő területeken
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 6/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei a zajtól védendő területeken
Határérték (LTH) az LAM’kö megítélési szintre*(dB)
az országos közúthálózatba
az országos közúthálózatba tartozó
tartozó mellékutaktól, a települési gyorsforgalmi utaktól és főutaktól, a
önkormányzat tulajdonában lévő
települési önkormányzat tulajdonában
gyűjtőutaktól és külterületi
lévő belterületi gyorsforgalmi utaktól,
kiszolgáló úttól,
közutaktól, a vasúti
belterületi elsőrendű főutaktól és
Sor-
lakóúttól származó
mellékvonaltól és
belterületi másodrendű főutaktól,
Zajtól védendő
szá
zajra
pályaudvarától,
az autóbusz-pályaudvartól, a vasúti
terület
a repülőtértől, illetve a nem
fővonaltól és pályaudvarától, a
m
nyilvános fel- és
repülőtértől, illetve a nem nyilvános
leszállóhelyektől**
fel- és leszállóhelytől***
származó zajra
származó zajra
nappa
éjjel
nappal
éjjel
nappal
éjjel
l
22–06 06–22 óra 22–06 óra
06–22 óra
22–06 óra
06–22
Üdülőterület,
különleges
1.
területek közül az
50
40
55
45
60
50
egészségügyi
terület
Lakóterület
(kisvárosias,
kertvárosias,
falusias, telepszerű
beépítésű),
különleges
2.
területek közül az
55
45
60
50
65
55
oktatási
létesítmények
területei, és a
temetők, a
zöldterület
Lakóterület
(nagyvárosias
3.
beépítésű), a
60
50
65
55
65
55
vegyes terület
4.
Gazdasági terület
65
55
65
55
65
55
Megjegyzés: * Értelmezése a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól
szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 3. számú melléklet 1.1. pontja és 5. számú melléklet
1.1. pontja szerint.
** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális
felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna maximális felszálló
tömegnél kisebb helikopterek közlekednek.
*** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális
felszálló tömegű vagy annál nagyobb, légcsavaros repülőgépek, 2,73 tonna maximális
felszálló tömegű vagy annál nagyobb helikopterek, valamint sugárhajtású légijárművek
közlekednek.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 7/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
17. A mérést befolyásoló esetleges körülmények:
A helyszíni zajméréseket a motoros demonstráció idején, mint zavaró környezeti zaj
időszakaiban végeztük.
18. A vizsgálat eredményei:
A vizsgálati eredmények alapján meghatároztuk a Visegrádi Motoros Demonstráció előtti, a
demonstráció alatti és az azt követő időszakban a környezetben a zajterhelés LAM megítélési
szintjét.
demonstráció
Zajterhelési
Mérési pont
demonstráció
demonstráció
idején
határérték
megnevezése
LAM
előtt LAM (dB)
után LAM (dB)
(dB)
LTH [dB]
Mátyás király utca 55/A.
55
70-73
60
60
Mátyás király utca 31.
57
71
60
60
A zajterhelés minősítése:
A vizsgálat során a szabványban előírt egész napos, vizsgálatot nem lehetett végezni, mivel a
Motoros Demonstráció rövidebb, mintegy 4 óra ideig tartott. A demonstráció előtt és után az
utcai közlekedés zajszintje az előírt egész napos követelménynek megfelelt.
A demonstráció által okozott zajterhelés 15 dB értékkel megnövelte az utcai zajszintet, amely
4 óra időtartamban történt.
A nappali közlekedés megítélési ideje 16 óra. Ha a 4 órás demonstráció zajszintjét a nappali 16
óra megítélési időre vonatkoztatjuk („átlagoljuk”), az alábbi értékeket kapjuk:
Tevékenység
Működési zaj (dB)
Időtartam (óra)
Megítélési zaj (dB)
Demonstráció nélkül
55,0
12
(65,29) 65
Demonstráció
71,0
4
Demonstráció nélkül
57,0
12
(65,47) 65
Demonstráció
71,0
4
A fentiek alapján elvégzett számítás alapján a 4 órás demonstráció által okozott zajterhelés a
nappali 16 órás megítélési időben LAM,kö = 65 dB zajterhelést okoz.
Minősítése
nem felel meg, mivel a határéték LTH = 60 dB.
19. A méréshez használt műszerek és berendezések típusa és gyártmánya:
A méréseket a következő műszerekkel végeztük:
NTi Audio AG XL2 típusú integráló zajszintmérő, 600000335 gysz. zajanalizátor precíziós
integráló zajszintmérő, 4m mikrofon tartórudazat, 5m mikrofon toldókábel. A zajmérő készülék
hitelesítésének bizonylata a dokumentum végén található. Érv.: 2024. 03. 28.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 8/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
![](./foiextract20240621-838747-asswpq-9_1.jpg)
A mérés megkezdése előtt és után a mérőkört CEL 284/2 Class 1L kalibrátor gysz.: 4/07022654,
K088219 bélyegű, akusztikus hitelesítővel kalibráltuk.
20. A zajmérő műszer pontossága, hitelesítési bizonylatának másolata:
A dokumentáció végén a Mellékletben látható.
21. Helyszínrajz, zajforrások, védendő területek, épületek és azok szintjeinek száma,
valamint a mérési pontok helyének feltüntetése:
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, földszintes,
esetenként tetőtér beépítésű lakóingatlanok találhatóak. A mérési pontok körülményeit a 7.
pontban részleteztük, helyét lásd az 1. számú helyszínrajzi ábrán.
22-23. A mérést végezte, a mérésért felelős személy neve és aláírása:
Budapest, 2023. szeptember 11.
Zsilinszki János
Zaj- és rezgésvédelmi szakértő
MMK 01-1342 SZKV -1.4/2013
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 9/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Motoros Demonstráció
Oldal 10/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca