Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Visegrád Panoráma út, tájékoztatás kérése az új forgalmi rend kialakításával kapcsolatban'.

V É D E T T   K Ö R N Y E Z E T   Ö K O S Y S T E M  
K ö r n y e z e t v é d e l m i   é s   M u n k a v é d e l m i  
S z a k é r t ő i   M é r n ö k i r o d a  
:1171 Budapest, Várvíz utca 46. : 06-209-603-982  /: 256-9890  : [email protected] 
VK 256-VADSz/2023 
 
 
 
 
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY 
Visegrádi Autós Demonstráció 
2025 Visegrád, Mátyás király utca 
környezetében elvégzett akusztikai vizsgálatról 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Budapest, 2023 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 1/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY 
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerinti sorszámozással 
1. A mérést végző szervezet vagy személy neve és címe: 
Bio–Kalibra Bt. 
1137 Budapest, Szent István krt. 16. 
Védett Környezet Ökosystem Környezetvédelmi és Munkavédelmi Szakértői Mérnökiroda 
1171 Budapest, Várvíz utca 46. Zsilinszki János zajszakértő. 
2. A zajmérés elvégzésére megbízást adó szervezet megnevezése és címe: 
Visegrád Város Polgármesteri Hivatal 
2025 Visegrád, Fő u. 81. 
3. A vizsgált létesítmény megnevezése és pontos helye: 
Visegrádi Autós Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete 
4. A vizsgálat célja: 
A  Visegrádi  Autós  Demonstrációtól  származó  zajterhelés  meghatározása,  a  demonstráció 
nélküli zajállapottal történő összehasonlítás. 
5. A mérés időpontja: 
2023. szeptember 9. 10:00-17:50 között. 
6. A vizsgált helyszín részletes leírása (a vizsgált területen található védendő és nem védendő 
épületek  és  építmények  felsorolása  és  funkciója,  a  be  nem  épített  területek  felsorolása, 
funkciója): 
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, a mellékelt 1. és 
2. ábrán látható.  
Az adatokat az alábbi jogszabály tartalmazza. 
 
 
 
A vizsgálatokat a  Mátyás király utcában  az 55/A. számú  családi ház  utcai  homlokzata előtt 
végeztük. 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 2/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 



 
1.mp 
 
Mátyás király utca 55/A. szám alatti 1. mp. mérési pont környezete 
 
 
 
 
 
 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 3/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

7. A mérési pontok jele, helye, magassága és jellege táblázatos formában:
Jele  A mérési pont helye 
Magassága 
Jellege 

Mátyás király utca 55/A. előtt 
Földszint+1,5m 
ZT 
8. A vizsgált területen elhelyezkedő védendő helyiségek rendeltetése:  
2025 Visegrád, Mátyás király utca 55/A. számú ingatlanon lévő lakóépületben lakószobák. Az 
utca többi lakóépületében is lakószobák találhatóak. 
9. A zajtól védendő terület rendezési terv szerinti besorolása: 
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület. 
10. A zajforrások megnevezése, helye, működési rendje: 
Visegrádi Autós Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében 11 órától már 
gyülekeztek az autósok. 12:50 tól 16:10 óráig folyamatosan mozogtak az útvonalon. 
11.  A  meteorológiai  körülmények  a  mérés  ideje  alatt  (szélerősség,  szélirány,  hőmérséklet, 
csapadék viszonyok): 
Légmozgás: szélcsend, MTV 5812 típ. műszerrel mérve Hőmérséklet: 30-330 C,  derült, száraz 
idő. 
12. A zaj terjedését befolyásoló tényezők (növényzet, domborzati viszonyok, árnyékolás, talaj 
minőség): 
A vizsgált 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében néhány bokor, távolabb fák, az út 
mentén fűvel borított terület. a zaj terjedésére a környezeti elemeknek nincsen hatása. 
13. Az egyes mérések elvégzésének módja: 
A vizsgálat során alkalmazott szabványok, előírások: 
MSZ 18150-1:1998 A környezeti zaj vizsgálata és értékelése 
284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 
27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek 
megállapításáról 
93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a 
zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról  
A vizsgált utcai demonstráció zajszintjét több, alkalmanként a mérési pontokban 20-20 perces 
mérésekkel, integráló hangnyomásszintet mérő műszerrel határoztuk meg. A vizsgált zajban 
impulzusos, illetve keskenysávú összetevő nem volt. 
A mérések első részében 10 órától kezdődően a hétvégére jellemző közlekedési zajt vizsgáltuk, 
a zajszint 52-53 dB, de megfigyeltük, hogy az idő előre haladtával egyre több személygépkocsi 
érkezik.  11  órától  57-58  dB  volt  már  a  zajszint.  Az  autók  gyakran  megfordultak,  fel-alá 
mozogtak. 12:50-től 60 dB fölé emelkedett a zajszint ami 16:10-ig kitartott. 
Mivel  nem  volt  hivatalos  szervezés,  a  nagyszámú  személygépkocsi  mozgása  alapján 
megállapítottuk, hogy 13 órakor az autós demonstráció kezdetét vette. 
14. A vizsgálati idő, részidő és az egyes mérések időpontjai: 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 4/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

2023.  szeptember  9.  10:00-17:50  között,  alkalmanként  a  mérési  pontokban  20-20  perces 
mérések. 
15. A helyszíni mérések eredményei, alapzaj, megítélési szintek, számítások: 
A mérés helye 2025 Visegrád, Mátyás király utca 55/A. családi ház utcai homlokzata előtt. 
Ideje 
Személy-gk  Tehergépjármű  Nehézteher gjm 
LAeq 
LAFmax 
10:06-10:15 
36 


52,8 
68,3 
10:15-10:35 
36 


53,0 
71,2 
10:35-10:55 
36 


51,5 
62,5 
10:55-11:15 
45 


56,4 
77,5 
11:15-12:25 
48 


57,7 
86,5 
12:25-12:50 
48 


60,0 
84,7 
12:50-13:10 
52 


58,2 
84,7 
13:10-13:30 
52 


61,2 
80,6 
13:30-13:50 
47 


64,8 
89,6 
13:50-14:10 
47 


65,1 
92,0 
14:10-14:30 
47 


60,5 
80,4 
14:30-14:50 
98 


65,5 
89,5 
14:50-15:10 
98 


64,5 
89,3 
15:10-15:30 
109 


59,9 
80,4 
15:30-15:50 
109 


61,1 
80,0 
15:50-16:10 
72 


59,3 
73,0 
16:10-16:50 
54 


57,7 
75,3 
16:50-16:50 
48 


58,6 
78,5 
16:50-17:10 
48 


58,4 
77,1 
17:10-17:28 
48 


58,1 
76,3 
16.  A  mérési  adatok  feldolgozásának  módszere,  számítási  eljárások,  részeredmények, 
korrekciós tényezők: 
A  mérési  pontokban  szabványos  közlekedési  zajt  nem  lehetett  meghatározni,  mivel  a 
közlekedés  jellegű  demonstráció  nem  volt  egész  napos,  3-4  óra  időtartamban  volt 
megfigyelhető. A demonstráció előtt és után az utcára jellemző forgalmi viszonyok voltak, így 
összehasonlítást végeztünk a mérési eredmények tekintetében. Az egyenértékű (a mérési időben 
„átlagolt”) zajszinteket, valamint a maximális zajszinteket vizsgáltuk. 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 5/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

Megállapítottuk, hogy az autós demonstráció az egyenértékű zajszint esetében az általános utcai 
közlekedés zajszintjét mintegy 7-12 dB értékkel, a maximális zajszintet 10-15, illetve kettő 20-
20 perces mérési időszakban 20-22 dB értékkel növelte meg. 
Szakértői megjegyzés: 3 dB zajszint növekmény kétszeres hangenergia szintet jelent. Ebben az 
esetben  3  dB  lépcsőnként  kétszeres  hangenergia  növekmény  jelentkezik,  ezzel  számolva  16 
szoros  a  hangenergia  változás  53  dB  és  a  65  dB  között.  Különösen  zavaróak  a  maximális 
zajszintek, amelyek 68-70 dB értékről a demonstráció idején 80-85-92 dB értékre növekednek. 
Zajterhelési határértékek: 
A 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 3. melléklete tartalmazza a közlekedéstől 
származó zajkibocsátási határértékeket a zajtól védendő területeken 
A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei a zajtól védendő területeken 
Határérték (LTH) az LAM’kö megítélési szintre*(dB) 
az országos közúthálózatba 
az országos közúthálózatba tartozó 
tartozó mellékutaktól, a települési  gyorsforgalmi utaktól és főutaktól, a 
önkormányzat tulajdonában lévő 
települési önkormányzat tulajdonában 
gyűjtőutaktól és külterületi 
lévő belterületi gyorsforgalmi utaktól, 
kiszolgáló úttól, 
közutaktól, a vasúti 
belterületi elsőrendű főutaktól és 
Sor-  Zajtól védendő 
lakóúttól származó 
mellékvonaltól és 
belterületi másodrendű főutaktól,  
szám  terület 
zajra 
pályaudvarától,  
az autóbusz-pályaudvartól, a vasúti 
a repülőtértől, illetve a nem 
fővonaltól és pályaudvarától, a 
nyilvános fel- és 
repülőtértől, illetve a nem nyilvános 
leszállóhelyektől**  
fel- és leszállóhelytől***  
származó zajra 
származó zajra 
nappal 
éjjel 
nappal 
éjjel 
nappal 
éjjel 
06–22  22–06   06–22 óra 
22–06 óra 
06–22 óra 
22–06 óra 
Üdülőterület, 
különleges területek 
1. 
közül az 
50 
40 
55 
45 
60 
50 
egészségügyi terület 
Lakóterület 
(kisvárosias, 
kertvárosias, 
falusias, telepszerű 
beépítésű), 
2. 
különleges területek 
55 
45 
60 
50 
65 
55 
közül az oktatási 
létesítmények 
területei, és a 
temetők, a 
zöldterület 
Lakóterület 
(nagyvárosias 
3. 
beépítésű), a vegyes 
60 
50 
65 
55 
65 
55 
terület 
4. 
Gazdasági terület 
65 
55 
65 
55 
65 
55 
 
 

 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 6/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

Megjegyzés: 
* Értelmezése a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól 
szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 3. számú melléklet 1.1. pontja és 5. számú melléklet 
1.1. pontja szerint. 
** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális 
felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna maximális felszálló 
tömegnél kisebb helikopterek közlekednek. 
*** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális 
felszálló tömegű vagy annál nagyobb, légcsavaros repülőgépek, 2,73 tonna maximális 
felszálló tömegű vagy annál nagyobb helikopterek, valamint sugárhajtású légijárművek 
közlekednek. 
17. A mérést befolyásoló esetleges körülmények: 
A helyszíni zajméréseket az autós demonstráció idején, mint zavaró környezeti zaj időszakaiban 
végeztük. 
18. A vizsgálat eredményei: 
A  vizsgálati  eredmények  alapján  meghatároztuk  a  Visegrádi  Autós  Demonstráció  előtti,  a 
demonstráció alatti és az azt követő időszakban a környezetben a  zajterhelés LAM megítélési 
szintjét. A nappali közlekedés megítélési ideje 16 óra. A demonstráció idején mért zajszinteket 
a  mérési  időszakok  alapján  „átlagoltuk,  majd  elvégeztük  a  nappali  16  óra  megítélési  időre 
vonatkoztatott („átlagolást”). Az alábbi értékeket kaptuk: 
A mérés ideje 
Egyenértékű zajszint 
mérési idő 
Megítélési zajszint 
10:06-10:15 
52,8 

10:15-10:35 
53 
20 
52,4 / 29 perc 
10:35-10:55 
51,5 
20 
10:55-11:15 
56,4 
20 
11:15-12:25 
57,7 
20 
12:25-12:50 
60 
20 
12:50-13:10 
58,2 
20 
13:10-13:30 
61,2 
20 
13:30-13:50 
64,8 
20 
13:50-14:10 
65,1 
20 
14:10-14:30 
60,5 
20 
61,7 / 300 perc 
14:30-14:50 
65,5 
20 
14:50-15:10 
64,5 
20 
15:10-15:30 
59,9 
20 
15:30-15:50 
61,1 
20 
15:50-16:10 
59,3 
20 
16:10-16:50 
57,7 
20 
16:50-16:50 
58,6 
20 
16:50-17:10 
58,4 
20 
58,3 / 38 perc 
17:10-17:28 
58,1 
18 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 7/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 

Az autós demonstráció által okozott zajterhelési értékek. 
demonstráció 
Zajterhelési 
Mérési pont 
demonstráció 
demonstráció 
idején 
határérték 
megnevezése
LAM 
 
előtt LAM (dB) 
után LAM (dB) 
(dB) 
LTH [dB] 
Mátyás király utca 55/A. 
52,4/29 perc 
61,7/300 perc 
58,3/28 perc 
60 
A zajterhelés minősítése: 
A vizsgálat során a szabványban előírt egész napos, vizsgálatot nem lehetett végezni, mivel az 
Autós Demonstráció rövidebb, mintegy 5 óra ideig tartott. A demonstráció előtt és után az utcai 
közlekedés zajszintje az előírt egész napos követelménynek megfelelt.  
A demonstráció által okozott zajterhelés 7-12 dB értékkel megnövelte az utcai zajszintet, amely 
5 óra időtartamban történt.  
Tevékenység 
Működési zaj (dB) 
Időtartam (perc) 
Megítélési zaj (dB/960 perc) 
Demonstráció előtt 
52,4 
29 
Demonstráció 
61,7 
300 
(56,9) 57 
Demonstráció után 
58,3 
38 
Az autós demonstráció idején 80 perc időtartamban 65 dB volt a zajszint.  
220 perc időtartamban 58-62 dB volt a zajszint.  
A demonstráció 5 órás időszakában 61,7 dB.  
A legintenzívebb időszakban 12:25-15:10 között az átlagolt zajszint 62,8 dB. 
A  fentiek  alapján  elvégzett  számítás  alapján  az  5  órás  autós  demonstráció  által  okozott 
zajterhelés a nappali 16 órás megítélési időben LAM,kö = 57 dB zajterhelést okoz. 
Minősítése megfelel, mivel a határérték LTH  = 60 dB. Ez tájékoztató érték és minősítés, mivel 
szabványos közlekedési zajterhelést nem lehetett vizsgálni. 
19. A méréshez használt műszerek és berendezések típusa és gyártmánya: 
A méréseket a következő műszerekkel végeztük: 
NTi  Audio  AG  XL2  típusú  integráló  zajszintmérő,  600000335  gysz.  zajanalizátor  precíziós 
integráló zajszintmérő, 4m mikrofon tartórudazat, 5m mikrofon toldókábel. A zajmérő készülék 
hitelesítésének bizonylata a dokumentum végén található. Érv.: 2024. 03. 28.  
A mérés megkezdése előtt és után a mérőkört CEL 284/2 Class 1L kalibrátor gysz.: 4/07022654, 
K088219 bélyegű, akusztikus hitelesítővel kalibráltuk. 
20. A zajmérő műszer pontossága, hitelesítési bizonylatának másolata: 
A dokumentáció végén a Mellékletben látható. 
 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 8/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


21.  Helyszínrajz,  zajforrások,  védendő  területek,  épületek  és  azok  szintjeinek  száma, 
valamint a mérési pontok helyének feltüntetése: 
2025  Visegrád,  Mátyás  király  utca  környezete  Lke-4  kertvárosias  lakóterület,  földszintes, 
esetenként tetőtér beépítésű lakóingatlanok találhatóak. A mérési pontok körülményeit a 6. és 
7. pontban részleteztük, helyét lásd az 1. számú helyszínrajzi ábrán. 
22-23. A mérést végezte, a mérésért felelős személy neve és aláírása: 
Budapest, 2023. szeptember 27. 
 
 
 
 
Zsilinszki János 
Zaj- és rezgésvédelmi szakértő 
MMK 01-1342 SZKV -1.4/2013 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 9/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca 


 
 
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció 
Oldal 10/10 
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca