V É D E T T K Ö R N Y E Z E T Ö K O S Y S T E M
K ö r n y e z e t v é d e l m i é s M u n k a v é d e l m i
S z a k é r t ő i M é r n ö k i r o d a
:1171 Budapest, Várvíz utca 46. : 06-209-603-982 /: 256-9890 :
[email protected]
VK 256-VADSz/2023
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY
Visegrádi Autós Demonstráció
2025 Visegrád, Mátyás király utca
környezetében elvégzett akusztikai vizsgálatról
Budapest, 2023
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 1/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
AKUSZTIKAI SZAKVÉLEMÉNY
A 284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet 5. számú melléklete szerinti sorszámozással
1. A mérést végző szervezet vagy személy neve és címe:
Bio–Kalibra Bt.
1137 Budapest, Szent István krt. 16.
Védett Környezet Ökosystem Környezetvédelmi és Munkavédelmi Szakértői Mérnökiroda
1171 Budapest, Várvíz utca 46. Zsilinszki János zajszakértő.
2. A zajmérés elvégzésére megbízást adó szervezet megnevezése és címe:
Visegrád Város Polgármesteri Hivatal
2025 Visegrád, Fő u. 81.
3. A vizsgált létesítmény megnevezése és pontos helye:
Visegrádi Autós Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete
4. A vizsgálat célja:
A Visegrádi Autós Demonstrációtól származó zajterhelés meghatározása, a demonstráció
nélküli zajállapottal történő összehasonlítás.
5. A mérés időpontja:
2023. szeptember 9. 10:00-17:50 között.
6. A vizsgált helyszín részletes leírása (a vizsgált területen található védendő és nem védendő
épületek és építmények felsorolása és funkciója, a be nem épített területek felsorolása,
funkciója):
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, a mellékelt 1. és
2. ábrán látható.
Az adatokat az alábbi jogszabály tartalmazza.
A vizsgálatokat a Mátyás király utcában az 55/A. számú családi ház utcai homlokzata előtt
végeztük.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 2/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
1.mp
Mátyás király utca 55/A. szám alatti 1. mp. mérési pont környezete
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 3/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
7. A mérési pontok jele, helye, magassága és jellege táblázatos formában:
Jele A mérési pont helye
Magassága
Jellege
1
Mátyás király utca 55/A. előtt
Földszint+1,5m
ZT
8. A vizsgált területen elhelyezkedő védendő helyiségek rendeltetése:
2025 Visegrád, Mátyás király utca 55/A. számú ingatlanon lévő lakóépületben lakószobák. Az
utca többi lakóépületében is lakószobák találhatóak.
9. A zajtól védendő terület rendezési terv szerinti besorolása:
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület.
10. A zajforrások megnevezése, helye, működési rendje:
Visegrádi Autós Demonstráció, 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében 11 órától már
gyülekeztek az autósok. 12:50 tól 16:10 óráig folyamatosan mozogtak az útvonalon.
11. A meteorológiai körülmények a mérés ideje alatt (szélerősség, szélirány, hőmérséklet,
csapadék viszonyok):
Légmozgás: szélcsend, MTV 5812 típ. műszerrel mérve Hőmérséklet: 30-330 C, derült, száraz
idő.
12. A zaj terjedését befolyásoló tényezők (növényzet, domborzati viszonyok, árnyékolás, talaj
minőség):
A vizsgált 2025 Visegrád, Mátyás király utca környezetében néhány bokor, távolabb fák, az út
mentén fűvel borított terület. a zaj terjedésére a környezeti elemeknek nincsen hatása.
13. Az egyes mérések elvégzésének módja:
A vizsgálat során alkalmazott szabványok, előírások:
MSZ 18150-1:1998 A környezeti zaj vizsgálata és értékelése
284/2007. (X. 29.) Korm. rendelet a környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól
27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet a zaj- és rezgésterhelési határértékek
megállapításáról
93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a
zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról
A vizsgált utcai demonstráció zajszintjét több, alkalmanként a mérési pontokban 20-20 perces
mérésekkel, integráló hangnyomásszintet mérő műszerrel határoztuk meg. A vizsgált zajban
impulzusos, illetve keskenysávú összetevő nem volt.
A mérések első részében 10 órától kezdődően a hétvégére jellemző közlekedési zajt vizsgáltuk,
a zajszint 52-53 dB, de megfigyeltük, hogy az idő előre haladtával egyre több személygépkocsi
érkezik. 11 órától 57-58 dB volt már a zajszint. Az autók gyakran megfordultak, fel-alá
mozogtak. 12:50-től 60 dB fölé emelkedett a zajszint ami 16:10-ig kitartott.
Mivel nem volt hivatalos szervezés, a nagyszámú személygépkocsi mozgása alapján
megállapítottuk, hogy 13 órakor az autós demonstráció kezdetét vette.
14. A vizsgálati idő, részidő és az egyes mérések időpontjai:
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 4/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
2023. szeptember 9. 10:00-17:50 között, alkalmanként a mérési pontokban 20-20 perces
mérések.
15. A helyszíni mérések eredményei, alapzaj, megítélési szintek, számítások:
A mérés helye 2025 Visegrád, Mátyás király utca 55/A. családi ház utcai homlokzata előtt.
Ideje
Személy-gk Tehergépjármű Nehézteher gjm
LAeq
LAFmax
10:06-10:15
36
2
0
52,8
68,3
10:15-10:35
36
2
0
53,0
71,2
10:35-10:55
36
2
0
51,5
62,5
10:55-11:15
45
1
0
56,4
77,5
11:15-12:25
48
1
0
57,7
86,5
12:25-12:50
48
1
0
60,0
84,7
12:50-13:10
52
2
0
58,2
84,7
13:10-13:30
52
2
0
61,2
80,6
13:30-13:50
47
1
0
64,8
89,6
13:50-14:10
47
1
0
65,1
92,0
14:10-14:30
47
1
0
60,5
80,4
14:30-14:50
98
1
0
65,5
89,5
14:50-15:10
98
1
0
64,5
89,3
15:10-15:30
109
2
0
59,9
80,4
15:30-15:50
109
2
0
61,1
80,0
15:50-16:10
72
2
0
59,3
73,0
16:10-16:50
54
3
0
57,7
75,3
16:50-16:50
48
1
0
58,6
78,5
16:50-17:10
48
1
0
58,4
77,1
17:10-17:28
48
1
0
58,1
76,3
16. A mérési adatok feldolgozásának módszere, számítási eljárások, részeredmények,
korrekciós tényezők:
A mérési pontokban szabványos közlekedési zajt nem lehetett meghatározni, mivel a
közlekedés jellegű demonstráció nem volt egész napos, 3-4 óra időtartamban volt
megfigyelhető. A demonstráció előtt és után az utcára jellemző forgalmi viszonyok voltak, így
összehasonlítást végeztünk a mérési eredmények tekintetében. Az egyenértékű (a mérési időben
„átlagolt”) zajszinteket, valamint a maximális zajszinteket vizsgáltuk.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 5/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
Megállapítottuk, hogy az autós demonstráció az egyenértékű zajszint esetében az általános utcai
közlekedés zajszintjét mintegy 7-12 dB értékkel, a maximális zajszintet 10-15, illetve kettő 20-
20 perces mérési időszakban 20-22 dB értékkel növelte meg.
Szakértői megjegyzés: 3 dB zajszint növekmény kétszeres hangenergia szintet jelent. Ebben az
esetben 3 dB lépcsőnként kétszeres hangenergia növekmény jelentkezik, ezzel számolva 16
szoros a hangenergia változás 53 dB és a 65 dB között. Különösen zavaróak a maximális
zajszintek, amelyek 68-70 dB értékről a demonstráció idején 80-85-92 dB értékre növekednek.
Zajterhelési határértékek:
A 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet 3. melléklete tartalmazza a közlekedéstől
származó zajkibocsátási határértékeket a zajtól védendő területeken
A közlekedéstől származó zaj terhelési határértékei a zajtól védendő területeken
Határérték (LTH) az LAM’kö megítélési szintre*(dB)
az országos közúthálózatba
az országos közúthálózatba tartozó
tartozó mellékutaktól, a települési gyorsforgalmi utaktól és főutaktól, a
önkormányzat tulajdonában lévő
települési önkormányzat tulajdonában
gyűjtőutaktól és külterületi
lévő belterületi gyorsforgalmi utaktól,
kiszolgáló úttól,
közutaktól, a vasúti
belterületi elsőrendű főutaktól és
Sor- Zajtól védendő
lakóúttól származó
mellékvonaltól és
belterületi másodrendű főutaktól,
szám terület
zajra
pályaudvarától,
az autóbusz-pályaudvartól, a vasúti
a repülőtértől, illetve a nem
fővonaltól és pályaudvarától, a
nyilvános fel- és
repülőtértől, illetve a nem nyilvános
leszállóhelyektől**
fel- és leszállóhelytől***
származó zajra
származó zajra
nappal
éjjel
nappal
éjjel
nappal
éjjel
06–22 22–06 06–22 óra
22–06 óra
06–22 óra
22–06 óra
Üdülőterület,
különleges területek
1.
közül az
50
40
55
45
60
50
egészségügyi terület
Lakóterület
(kisvárosias,
kertvárosias,
falusias, telepszerű
beépítésű),
2.
különleges területek
55
45
60
50
65
55
közül az oktatási
létesítmények
területei, és a
temetők, a
zöldterület
Lakóterület
(nagyvárosias
3.
beépítésű), a vegyes
60
50
65
55
65
55
terület
4.
Gazdasági terület
65
55
65
55
65
55
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 6/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
Megjegyzés: * Értelmezése a stratégiai zajtérképek és intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól
szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 3. számú melléklet 1.1. pontja és 5. számú melléklet
1.1. pontja szerint.
** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális
felszálló tömegnél kisebb, légcsavaros repülőgépek, illetve 2,73 tonna maximális felszálló
tömegnél kisebb helikopterek közlekednek.
*** Olyan repülőterek, vagy nem nyilvános fel- és leszállóhelyek, ahol 5,7 tonna maximális
felszálló tömegű vagy annál nagyobb, légcsavaros repülőgépek, 2,73 tonna maximális
felszálló tömegű vagy annál nagyobb helikopterek, valamint sugárhajtású légijárművek
közlekednek.
17. A mérést befolyásoló esetleges körülmények:
A helyszíni zajméréseket az autós demonstráció idején, mint zavaró környezeti zaj időszakaiban
végeztük.
18. A vizsgálat eredményei:
A vizsgálati eredmények alapján meghatároztuk a Visegrádi Autós Demonstráció előtti, a
demonstráció alatti és az azt követő időszakban a környezetben a zajterhelés LAM megítélési
szintjét. A nappali közlekedés megítélési ideje 16 óra. A demonstráció idején mért zajszinteket
a mérési időszakok alapján „átlagoltuk, majd elvégeztük a nappali 16 óra megítélési időre
vonatkoztatott („átlagolást”). Az alábbi értékeket kaptuk:
A mérés ideje
Egyenértékű zajszint
mérési idő
Megítélési zajszint
10:06-10:15
52,8
9
10:15-10:35
53
20
52,4 / 29 perc
10:35-10:55
51,5
20
10:55-11:15
56,4
20
11:15-12:25
57,7
20
12:25-12:50
60
20
12:50-13:10
58,2
20
13:10-13:30
61,2
20
13:30-13:50
64,8
20
13:50-14:10
65,1
20
14:10-14:30
60,5
20
61,7 / 300 perc
14:30-14:50
65,5
20
14:50-15:10
64,5
20
15:10-15:30
59,9
20
15:30-15:50
61,1
20
15:50-16:10
59,3
20
16:10-16:50
57,7
20
16:50-16:50
58,6
20
16:50-17:10
58,4
20
58,3 / 38 perc
17:10-17:28
58,1
18
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 7/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
Az autós demonstráció által okozott zajterhelési értékek.
demonstráció
Zajterhelési
Mérési pont
demonstráció
demonstráció
idején
határérték
megnevezése
LAM
előtt LAM (dB)
után LAM (dB)
(dB)
LTH [dB]
Mátyás király utca 55/A.
52,4/29 perc
61,7/300 perc
58,3/28 perc
60
A zajterhelés minősítése:
A vizsgálat során a szabványban előírt egész napos, vizsgálatot nem lehetett végezni, mivel az
Autós Demonstráció rövidebb, mintegy 5 óra ideig tartott. A demonstráció előtt és után az utcai
közlekedés zajszintje az előírt egész napos követelménynek megfelelt.
A demonstráció által okozott zajterhelés 7-12 dB értékkel megnövelte az utcai zajszintet, amely
5 óra időtartamban történt.
Tevékenység
Működési zaj (dB)
Időtartam (perc)
Megítélési zaj (dB/960 perc)
Demonstráció előtt
52,4
29
Demonstráció
61,7
300
(56,9) 57
Demonstráció után
58,3
38
Az autós demonstráció idején 80 perc időtartamban 65 dB volt a zajszint.
220 perc időtartamban 58-62 dB volt a zajszint.
A demonstráció 5 órás időszakában 61,7 dB.
A legintenzívebb időszakban 12:25-15:10 között az átlagolt zajszint 62,8 dB.
A fentiek alapján elvégzett számítás alapján az 5 órás autós demonstráció által okozott
zajterhelés a nappali 16 órás megítélési időben LAM,kö = 57 dB zajterhelést okoz.
Minősítése
megfelel, mivel a határérték LTH = 60 dB. Ez tájékoztató érték és minősítés, mivel
szabványos közlekedési zajterhelést nem lehetett vizsgálni.
19. A méréshez használt műszerek és berendezések típusa és gyártmánya:
A méréseket a következő műszerekkel végeztük:
NTi Audio AG XL2 típusú integráló zajszintmérő, 600000335 gysz. zajanalizátor precíziós
integráló zajszintmérő, 4m mikrofon tartórudazat, 5m mikrofon toldókábel. A zajmérő készülék
hitelesítésének bizonylata a dokumentum végén található. Érv.: 2024. 03. 28.
A mérés megkezdése előtt és után a mérőkört CEL 284/2 Class 1L kalibrátor gysz.: 4/07022654,
K088219 bélyegű, akusztikus hitelesítővel kalibráltuk.
20. A zajmérő műszer pontossága, hitelesítési bizonylatának másolata:
A dokumentáció végén a Mellékletben látható.
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 8/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
21. Helyszínrajz, zajforrások, védendő területek, épületek és azok szintjeinek száma,
valamint a mérési pontok helyének feltüntetése:
2025 Visegrád, Mátyás király utca környezete Lke-4 kertvárosias lakóterület, földszintes,
esetenként tetőtér beépítésű lakóingatlanok találhatóak. A mérési pontok körülményeit a 6. és
7. pontban részleteztük, helyét lásd az 1. számú helyszínrajzi ábrán.
22-23. A mérést végezte, a mérésért felelős személy neve és aláírása:
Budapest, 2023. szeptember 27.
Zsilinszki János
Zaj- és rezgésvédelmi szakértő
MMK 01-1342 SZKV -1.4/2013
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 9/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca
Akusztikai szakvélemény – Visegrádi Autós Demonstráció
Oldal 10/10
Által okozott zaj vizsgálata - 2025 Visegrád, Mátyás király utca