Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Bánhorváti bontási engedély a 1125/1. és a 1125/2. helyrajzi számú ingatlanokra.'.








 
Ügyiratszám: BO/01/00165-4/2023. 
 
 
         Tárgy: válasz közérdekű adatigénylésre 
 
Deák Ferenc 
r é s z é r e 
 
kizárólag e-mail útján megküldve a 
[email protected] címen.   
 
 
Tisztelt Deák Ferenc! 
 
Hivatkozással  a  Borsod-Abaúj-Zemplén  Vármegyei  Kormányhivatalnál  2023.  június  29.  napján 
előterjesztett, közérdekű adat megismerése iránti kérelmére az alábbiakról tájékoztatom. 
 
Mellékleten  megküldöm  az  Ingatlan-nyilvántartásban  Bánhorváti  1125/1.  helyrajzi  szám  alatt  felvett 
ingatlan anonimizált bontási engedélyét.  
 
Tájékoztatom, hogy a Bánhorváti 1125/2. helyrajzi szám alatt felvett ingatlannal kapcsolatban végzett 
bontási  tevékenység  az  építésügyi  hatósági  feladat  és  hatáskörben  eljáró  Borsod-Abaúj-Zemplén 
Vármegyei  Kormányhivatal  által  kiadott  hatósági  kötelezés  alapján  valósult  meg,  ugyanakkor  annak 
megismerésére  közérdekű  adatigénylés  keretében  nincs  lehetőség,  tekintettel  arra,  hogy  az  abban 
foglalt valamennyi körülmény az érintett ingatlan közhiteles nyilvántartásból szabadon megismerhető – 
természetes  személy  –  tulajdonosával  összefüggésbe  hozható  adat,  így  személyes  adatnak 
tekintendő. Felhívom figyelmét, hogy fenti tájékoztatom nem zárja ki annak lehetőségét, hogy ügyféli 
minőségének igazolása esetén  az  ügy irataiba az  építésügyi  hatósági  feladat és hatáskörben  eljáró 
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatalnál betekintsen. 
 
A fentiekre tekintettel tájékoztatom, hogy az Infotv. 31. § (1) bekezdése szerinti esetekben bírósághoz 
fordulhat,  vagy  bejelentéssel  élhet  a  Nemzeti  Adatvédelmi  és  Információszabadság  Hatóság 
(székhelye:  1055  Budapest,  Falk  Miksa  utca  9-11.;  levelezési  cím:  1363  Budapest,  Pf.  9.)  felé.  A 
perindítási határidő harminc nap, amelyet az Infotv. 31. § (3) bekezdésében foglalt kezdő időponttól 
kell számítani. 
 
Bízva tájékoztatásom szíves tudomásul vételében. 
 
Kelt Miskolcon, az elektronikus hitelesítésbe foglalt időbélyegző szerint. 
 
Tisztelettel: 
 
Dr. Alakszai Zoltán 
főispán 
nevében és megbízásából 
 
   Dr. Madácsi Imre 
   adatvédelmi tisztviselő 
 
 
 
 




Iktatószám: BO/24/394 - 2/2023.
Tárgy: Bontási engedély -
ÉTRD Ügyazonosító: 202200236067
a   3642   Bánhorváti,   belterületi   1125/1  hrsz.-ú   ingatlanon
ÉTDR Iratazonosító: IR-000022588/2023.
álló   lakóépületre   vonatkozó   bontási   engedélyezési
Ügyintéző: Császár László
eljárásban
Telefon: 48/795 – 198
E-mail: csaszar.laszlo@
  bor s od.gov.hu 
               [email protected]
Az építésügyi és az építésfelügyeleti hatóságok kijelöléséről és működési feltételeiről szóló 343/2006.
(XII. 23.) Korm. rendelet 1. §  alapján – építésügyi hatósági jogkörben eljárva – bontási engedélyezési
eljárásban meghoztam az alábbi
HATÁROZATOT:
Bánhorváti   Község   Önkormányzata  (3642   Bánhorváti,   Szabadság   út   146.),    mint   építtető
meghatalmazottjaként   eljáró   Oláh   Balázs  kérelmére,  a   3642   Bánhorváti,   belterületi   1125/1  hrsz.-ú
ingatlanon   álló   lakóépület   bontására  Dudás   Péter  –   3526   Miskolc,   Zsolcai   kapu   17/B.   2/3.   sz.;
névjegyzék   szám:   É-05-0459;   -   okleveles   mérnök   által   2022.   november   hónapban   készített   bontási
engedélyezési tervdokumentációja alapján, az alábbi kikötésekkel
bontási engedélyt adok.
A bontási engedély a véglegessé és végrehajthatóvá válásának napjától számított két évig hatályos,
kivéve, ha a hatályossága alatt az építtető kezdeményezte a meghosszabbítását és a bontási engedély
hatályát az építésügyi hatóság meghosszabbította, vagy a bontási tevékenységet a hatályossága alatt
(az   építési   napló   megnyitásával   igazoltan)   megkezdték,   azt   folyamatosan   végzik   és   a   bontási
tevékenység megkezdésétől számított négy éven belül befejezik.
Kikötések:
1.  Engedélyes köteles a bontási munkák elvégzése során a szomszédos ingatlanon álló épület
statikai   állékonyságát   biztosítani.   A   bontási   munkálatokat   úgy   és   olyan   mértékben   lehet
elvégezni,   hogy   a   szomszédos   1125/2   hrsz.-ú   ingatlanon   álló   gazdasági   épület   jelenlegi
állékonyságát ne veszélyeztesse. 

2. Az épület síkpala héjazatát, mint veszélyes építőanyag hulladékot, azbesztcement lerakóhelyre
kell elszállítani.

3.   Az   építtetőnek   a   bontási   tevékenység   befejezését,   a   befejezéstől   számított   tizenöt   napon   belül
közölnie kell az építésügyi hatósággal, amelyhez az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról
és   ellenőrzésekről,   valamint   az   építésügyi   hatósági   szolgáltatásról   szóló   312/2012.   (XI.   8.)   Korm.
rendelet 9. melléklet szerinti kitöltött adatlapot mellékelni kell.
Építésügyi és Örökségvédelmi F os
ő ztály
Épitésügyi Osztály 2.
3600 Ózd Gyújtó tér 1. Telefon:(06 48)  795-198 e-mail: [email protected]
Hivatali Kapu rövid név: JH05MIJEOH, KRID: 623573338

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
4. Az építmény környezetéből az építtetőnek és a kivitelezőnek az építési munkák befejezésétől  szá-
mított 30 napon belül az építési tevékenység során keletkezett építési hulladékot, maradék építőanyagot
és építési eszközöket el kell szállítani, a környezet és terep felszínét eredeti, illetőleg engedélyezett álla-
potban kell átadnia, a környezetben okozott károkat meg kell szüntetnie.
Az ügy ÉTDR azonosítója: 202200236067
A határozat ÉTDR iratazonosítója: IR-000022588/2023 

Jelen döntés a közléssel végleges.
A döntéssel szemben fellebbezésnek nincs helye, a határozat ellen  – jogszabálysértésre hivatkozva – a
kézhezvételtől számított 15 napon belül a Miskolci Törvényszékhez címzett keresettel lehet élni.
A   jogi   képviselővel   eljáró   fél,   valamint   a   belföldi   székhellyel   rendelkező   gazdálkodó   szervezet  
a   keresetlevelet   elektronikus   úton   a  https://e-kormanyablak.kh.gov.hu  elérhetőségen   keresztül
elektronikus űrlap (iForm) használatával nyújthatja be a közigazgatási határozatot hozó szervnél. A jogi
képviselővel  eljáró   fél  és  a   belföldi  székhellyel  rendelkező   gazdálkodó   szervezet   –   ha  nem  ügyvédi
képviselettel jár el –, továbbá a magánszemély – amennyiben ügyfélkapuval rendelkezik – választhatja a
https://e-kormanyablak.kh.gov.hu  elérhetőségen az elektronikus úton történő keresetlevél benyújtását,
azonban amennyiben ezzel a lehetőséggel nem kíván élni, vagy a feltételek nem adottak, úgy papír
alapon   is   benyújthatja   keresetlevelét   a   közigazgatási   döntést   hozó   szervnél,   illetve   ajánlott
küldeményként postára adhatja.
A kereset benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására nincs halasztó hatálya, az ügyfél
azonban a keresetlevélben azonnali jogvédelem iránti kérelmet terjeszthet elő.
A   közigazgatási   peres   eljárásban   a   felperest   tárgyi   illetékfeljegyzési   jog   illeti   meg,   az   illetéket   a
pervesztes félnek kell megfizetnie.
A  Miskolci  Törvényszék  a  pert   –  főszabályként   –   tárgyaláson   kívül  bírálja   el,   a  felek  bármelyikének
kérelmére   azonban   tárgyalást   tart.   A   tárgyalás   tartását   az   ügyfél   a   keresetlevélben   kérheti.   Ennek
elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
Figyelmeztetések és tájékoztatások
A bontási engedély a hozzá tartozó, engedélyezési záradékkal és bélyegzőlenyomattal ellátott bontási
műszaki tervdokumentációval együtt jogosít bontási tevékenység végzésére. Az engedélyes a bontási
munkákat   csak   a   végleges   és   végrehajtható   bontási   engedély   és   a   hozzátartozó   —   engedélyezési
záradékkal ellátott — bontási műszaki tervdokumentáció birtokában és annak megfelelően, az engedély
hatályának időtartama alatt végezhet.
Az   építtetőnek   és   a   kivitelezőnek   az   építmény   környezetéből   az   építőipari   kivitelezés   során
keletkezett   építési/bontási   hulladékot,   maradék   építőanyagot,   és   építési   segédeszközöket   –   a
külön jogszabályban meghatározott módon - el kell szállítania, a környezet és a terep felszínét az
eredeti, illetve engedélyezett állapotban kell átadnia, a környezetben okozott károkat meg kell
szüntetnie.

2

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
A bontási  engedély   a véglegessé   válásának  napjától  számított   kettő  évig  hatályos.   A  bontási
engedély hatálya meghosszabbodik, ha a hatályossága alatt a tényleges bontási tevékenységet
megkezdték, azt folyamatosan végzik, és a bontási tevékenység megkezdésétől számított négy
éven belül befejezik.

Amennyiben   a   kivitelezés   során   természeti   érték,   építészeti   vagy   régészeti   emlék,   illetőleg   az
építménnyel   kapcsolatos   képzőművészeti   alkotás   kerül   elő,   akkor   az   építési   tevékenységet
haladéktalanul fel kell függeszteni és szüneteltetni kell, valamint ezt a tényt az építési hatóságnak be kell
jelenteni.
Tájékoztatom   arról,   hogy   az   építőipari   kivitelezési   tevékenységről   szóló   kormányrendeletben
meghatározottak szerint az építőipari kivitelezési tevékenység folytatása építtetői fedezetkezelés hatálya
alá nem tartozik.
A   bontás   megkezdése   előtt   az  érintett   közmű-üzemeltetőkkel   egyeztetni   kell,   az  előírásaikat   be   kell
tartani. A bontás csakis a közmű-csatlakozások szakszerű kikötése után kezdhető meg!
Az építésügyi hatósági engedély nem mentesíti az építtetőt, a bontási tevékenység megkezdéséhez az
egyéb   jogszabályokban   előírt   engedélyek,   hozzájárulások   vagy   nyilatkozatok   megszerzésének
kötelezettsége alól, valamint
- a bontási engedély polgári jogi igényt nem dönt el,
-   az   építtető   a   bontási   tevékenység   befejezését   követően   -   a   külön   jogszabályban   meghatározott
minőségű és mennyiségű hulladék keletkezése esetén - köteles elkészíteni a bontási tevékenység során
ténylegesen   keletkezett   hulladékról   az   előírt   bontási   hulladék   nyilvántartó   lapot,   melyet   a
környezetvédelmi hatósághoz kell benyújtania,
- a bontási tevékenység befejezését követően harminc napon belül az ingatlan-nyilvántartási változás
átvezetése,   valamint   az   OÉNY-ben   történő   feltüntetés   érdekében   a   megvalósult   állapotról   hatályos
földhivatali záradékkal ellátott változási vázrajzot kell az OÉNY-be feltölteni,
- az építtetőnek a bontási tevékenység befejezését a befejezéstől számított tizenöt napon belül közölnie
kell az építésügyi hatósággal, amelyhez a 9. melléklet szerinti kitöltött adatlapot mellékelni kell,
-   az   építésügyi   hatóság   jogosult   a   bontási   tevékenység   elvégzését,   a   bontási   tevékenység
befejezésének közlésétől, de legkésőbb a bontási engedély hatályának lejártát követő tizenöt napon
belül helyszíni szemlén ellenőrizni.
Tájékoztatom engedélyest, hogy az építőipari kivitelezési, bontási tevékenységet az épített környezet
alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.) 39/A. § (4) bekezdése,
és az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Kormányrendelet (továbbiakban:
Épkiv.) 5. § (1)-(6) bekezdései szerint köteles végezni, a kivitelezési tevékenység tervezett megkezdése
előtt és a kivitelezés során az építési napló készenlétbe helyezésével és vezetésével összefüggésben
Épkiv. 24-2. §-ai szerint kell eljárnia.
Az   építményt   csak   úgy   szabad   elbontani,   hogy   az   a   szomszédos   ingatlanokat   és   az   azokon   lévő
építményeket, a visszamaradó építményrészének állékonyságát, rendeltetésszerű és biztonságos
használatát ne veszélyeztesse.
A bontás elvégzését  követően  a telek,  terület  csapadékvíz-elvezetési rendszerét  úgy kell kialakítani,
hogy a víz a terepen és az építményekben, továbbá a szomszédos telkeken és építményekben, valamint
3

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
a közterületen kárt (átázást, kimosást, korróziót stb.) ne okozzon, és a rendeltetésszerű használatot ne
akadályozza.
A  csapadékvíz  a  telken   belül   elszivárogtatható,   ha   ez  a   telek  és  a   szomszédos  telkek,   továbbá   az
építmények (pl. pincék) állékonyságát és rendeltetésszerű használatát nem veszélyezteti.
A   bontási   engedély   véglegessé   válása   esetén   az   építésügyi   hatóság   a   véglegessé   válás  napját   az
ÉTDR-ben   rögzíti   és   az   engedélyezésre   benyújtott   építészeti-műszaki   dokumentációt   elektronikus
engedélyezési záradékkal látja el.
A   bontási   engedélyezési   eljárás   során   hozott   végleges   döntés   a   hozzá   tartozó,   engedélyezési
záradékkal ellátott építészeti-műszaki dokumentációban foglaltakkal együtt hatályos.
Az   építésügyi   hatóság   -   a   kérelmezőnek   a   bontási   engedély   kérelembe   foglalt   erre   irányuló   külön
kérelme alapján - a végleges bontási engedélyt és a hozzá tartozó engedélyezési záradékkal ellátott
építészeti-műszaki   dokumentációt   a   véglegessé   válástól   számított   három   napon   belül   megküldi   a
kérelmezőnek   vagy   meghatalmazottjának   a   kapcsolattartás   módjára   megjelölt   rendelkezésnek
megfelelően.
A kivitelezési dokumentáció az engedélyezési dokumentációból és költségvetési kiírásból, valamint  az
építőipari   kivitelezési   tevékenységről   szóló   191/2009.   (IX.   15.)   Korm.   rendelet   22.-23.   §-ában
meghatározott tartalmú és részletezettségű dokumentációból áll.
Az építésügyi hatóság az engedélyek és kötelezettségek tekintetében a jogutódlásról végzéssel dönt.
A bontási hulladék nyilvántartó lapot, valamint a hulladékot kezelő átvételi igazolását az építtető köteles
a területileg illetékes környezetvédelmi hatóságnak (Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal
Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály 3530 Miskolc, Mindszent tér
4.) benyújtani. Ennek hiányában a környezetvédelmi hatóság szabálysértési eljárást kezdeményezhet,
valamint az adott területre új építési engedélyhez a külön jogszabályban meghatározott szakhatósági
hozzájárulást nem adhat.
Az építtető a fentiek szerinti nyilvántartási kötelezettség alól akkor mentesül, ha az építési és bontási
hulladék mennyisége egyik csoportban sem éri el a jogszabályban meghatározottak szerinti mennyiségi
küszöbértékeket.
A kérelmező felel:
az építési beruházás teljes fedezetének biztosításáért,
-  az engedélyezési és kivitelezési terv tervezőjének, az építési műszaki ellenőr, valamint a kivitelező
kiválasztásáért,
az építésügyi hatósági engedély, építésügyi vagy építésfelügyeleti tudomásulvétel megszerzéséért,
-  hatósági   eljárásban   záradékolt   építészeti-műszaki   dokumentációban,   valamint   a   kivitelezési
dokumentációban foglaltak betartásáért,
az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdéséhez szükséges jogszabályban előírt dokumentumok
(tervek)   meglétéért,   az   elektronikus   építési   napló   vezetése   esetén   az   elektronikus   építési   napló
készenlétbe helyezéséért,
az építési munkaterület átadásáért,
az építőipari kivitelezési tevékenység végzésének ellenőrzéséért,
4

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
-  azért,   hogy   az   építmény   rendeltetésszerű   és   biztonságos   használatához   szükséges   járulékos
építmények, tereprendezési, fásítási, parkosítási munkálatok az építménnyel együtt valósuljanak meg,
-  azért,   hogy   az   építési   napló   a   hatósági   ellenőrzések   és   eljárások   során   az   építésügyi   és
építésfelügyeleti hatóság rendelkezésére álljon, valamint
-  az   e   törvényben   meghatározott   esetekben   személyes   adatok   közléséért   és   jogszabályban
meghatározott esetekben a megjelölt adatok bejelentéséért.
A kérelmező feladata:
a)  az   építőipari   kivitelezési   tevékenység   megvalósításához   szükséges   hatósági   engedélyek
megszerzése, szerződések megkötése,
b) a tervező kiválasztása, jogszabályban meghatározott esetekben a tervező kiválasztására tervpályázati
eljárás lebonyolítása, a tervezői művezetés biztosítása,
c) a Épkiv. rendelet 1. mellékletében meghatározott tartalmú kivitelezési dokumentáció meglétéről való
gondoskodás, az abban foglaltak betartatása,
d)  a   vállalkozó   kivitelező   által   az   eltakarásra   kerülő   szerkezetek   ellenőrzésének   biztosításáról   szóló
értesítés építési naplóban történő rögzítésétől - a felek eltérő megállapodásának hiányában - számított
legkésőbb három munkanapon  belül az eltakarásra kerülő szerkezetek ellenőrzésének elvégzése és
bejegyzése az építési naplóba, ha építési műszaki ellenőrt nem kell megbízni, vagy építési műszaki
ellenőr egyébként nem kerül megbízásra,
e) az e-építési napló készenlétbe helyezése és az építési napló ellenőrzése,
f) a műszaki átadás-átvételi és az építési munkaterület átadás-átvételi eljárásában való részvétel,
g) az igazoltan elvégzett teljesítések pénzügyi elszámolásának ellenőrzése,
h) a Épkiv. rendelet 17. § (2) bekezdése szerinti esetben gondoskodni az építtetői fedezetkezelő közre-
működéséről,
i) a Épkiv. rendelet 16. § (3) bekezdés p) pontja esetében a teljesítésigazolás kiállítása és a fővállalkozó
kivitelező által számlázható összeg meghatározása, továbbá ezeknek - a fővállalkozó kivitelező által
megküldött   teljesítésről   szóló   értesítés   kézhezvételétől   számított,   szerződésben   meghatározott,   de
legfeljebb   tizenöt   munkanapon   belül   -   a   fővállalkozó   kivitelező,   valamint   építtetői   fedezetkezelő
közreműködése esetében az építtetői fedezetkezelő részére történő megküldése,
j)  a fővállalkozó kivitelező építési naplóban történő azonnali értesítése, ha a kivitelezési szerződésben
meghatározott, de még el nem kezdett kivitelezési szakasz ellenértékének rendelkezésre álló fedezete
olyan   mértékben   csökkent,   ami   nem   elegendő   a   még   hátra   lévő   szerződés   szerinti   vállalkozói   díj
teljesítésére.
A kérelmező és a kivitelező együttesen felel  azért, hogy az építésügyi hatóság által meghatározott
időtartamon belül az építmény környezetéből az építőipari kivitelezési tevékenység során keletkezett
építési hulladékot - a külön jogszabályban meghatározott módon - elszállíttassa, a környezet és a terep
felszínét   az   eredeti,   illetve   az   engedélyezett   állapotában   átadja,   a   környezetben   okozott   károkat
megszüntesse.
Aki   üzletszerű   gazdasági   tevékenységként   építőipari   kivitelezési   tevékenységet   (a   továbbiakban:
vállalkozó   kivitelezői   tevékenység)   kíván   folytatni,   annak   rendelkezni   kell   a   kormányrendeletben
meghatározott   feltételekkel   és   köteles   az   erre   irányuló   szándékát   a   névjegyzéket   vezető   szervnek
bejelenteni.
Az építőipari kivitelezési tevékenység csak olyan felelős műszaki vezető irányításával folytatható, aki a
kivitelezési   tevékenység   szakirányának   megfelelő   jogosultsággal   és   egyéb   feltételekkel,   továbbá   az
építési tevékenységet végzők vonatkozásában közvetlen utasítási joggal rendelkezik.
5

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
Kormányrendeletben   meghatározott   építési   tevékenységet   az   ott   előírt   feltételek   megléte   esetén   a
tevékenység   jellegének   megfelelő   szakképesítéssel   rendelkező   szakmunkás   felelős   műszaki   vezető
irányítása   nélkül   is   végezhet.   E   tevékenység   végzése   során   felel   az  Étv.   40.   §   (2)   bekezdés   b)-e)
pontjában  
foglaltak betartásáért. Vállalkozó kivitelezői tevékenység keretében a kivitelező az építőipari
kivitelezési   tevékenységet   csak   akkor   vállalhatja,   ha   az   építési   (szerelési)   szerződésben   vállalt
kivitelezési   munkák   elvégzésének   a   megrendelt   minőségben   saját   költségén   történő   teljesítéséhez
szükséges   fedezettel   rendelkezik   (beleértve   az   igénybevett   alvállalkozók   díjazását   is).   Ha   a
szerződésben   részteljesítésben   állapodtak   meg,   a   kivitelezőnek   a   szerződés   szerinti   teljesítési
feltételeknek   megfelelően,   de   legalább   a   megrendelő   építtető   első   teljesítéséig   meghatározott
munkarészre kell fedezettel rendelkeznie.
Építési tevékenység végzésére az építtető a vállalkozó kivitelezővel (alvállalkozói szerződés esetén a
vállalkozó kivitelező az alvállalkozó kivitelezővel) kivitelezési szerződést köt.
A kivitelező felelős:
-   az   építőipari   kivitelezési   tevékenység   jogszerű   megkezdéséért   és   folytatásáért,   az   építési   napló
vezetéséért, kivitelezői jogosultságának meglétéért,
- az építtető által rendelkezésére bocsátott, hatósági eljárásban záradékolt műszaki dokumentációban,
valamint a kivitelezési dokumentációban előírtak betartásáért és betartatásáért, és
- az elvégzett szakmunkák eredményeként létesült szerkezetek, berendezések, építmény, építményrész
rendeltetésszerű és biztonságos használhatóságáért.
A   kivitelező   -   jogszabályban   meghatározott   esetekben   és   módon   -   építési   naplót   vezet,   és   azt   a
jogszabályban   meghatározott   szervek,   hatóságok,   és   az   építési   műszaki   ellenőr   rendelkezésére
bocsátja.
Építőipari   kivitelezési   tevékenységet   -   az  Étv.   39/A.   §   (5)   bekezdésében  foglaltakon   túlmenően   –   a
vállalkozó kivitelező akkor vállalhat, ha
a)  a vállalkozó kivitelezői tevékenységre jogosultak névjegyzéke a vállalkozó kivitelezőre vonatkozóan
tartalmazza a vállalt tevékenységet, és
b) a vállalkozó kivitelező a vállalt kivitelezői tevékenység végzésében közvetlenül részt vesz.
(1a) A vállalkozó kivitelező az általa vállalt tevékenységből olyan építőipari kivitelezési tevékenységet
végezhet
a) amelyhez
aa) 13. § (8) bekezdésében meghatározottak kivételével - rendelkezik az építőipari kivitelezési
tevékenység jellegének megfelelő jogosultsággal rendelkező - vele tagsági, munkavállalói vagy
munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló - felelős műszaki vezetővel,
ab) rendelkezik a kivitelezési tevékenységnek megfelelő szakképesítéssel, vagy elegendő számú és
tevékenység jellegének megfelelő szakképesítésű - vele tagsági, munkavállalói vagy munkavégzésre
irányuló egyéb jogviszonyban álló - szakmunkással,
ac) rendelkezik a 35. § (2) bekezdése szerinti alkalmas telephellyel,
ad) a kivitelezési dokumentáció készítési kötelezettség esetén a kivitelezési dokumentáció az építési
munkaterületen rendelkezésre áll, és
ae) az építési napló vezetési kötelezettség esetén az építési naplót megnyitották és az előírásoknak
megfelelően vezetik,
b) amelynek megkezdéséhez és végzéséhez - ha jogszabály kötelezővé teszi - rendelkezésre áll az
Engr. szerinti hatósági engedély vagy tudomásul vétel,
6

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
c) amelynek végzésére vonatkozóan az építtetővel vagy - alvállalkozói kivitelezési szerződés esetén -
a megrendelő vállalkozó kivitelezővel a 3. § (1)-(3) bekezdése szerint írásban szerződést kötöttek, és
d) amelynek végzését az építésügyi vagy építésfelügyeleti hatóság nem tiltotta meg.
Az építési munkaterületen végzett építési-szerelési munkát - a Épkiv. rendelet 13. § (8) bekezdésben
foglaltak kivételével - felelős műszaki vezető irányítja.
A felelős műszaki vezető tevékenysége a vállalkozó (alvállalkozó) kivitelező kivitelezési szerződésében
vállalt építőipari kivitelezési tevékenységnek vagy meghatározott részének irányítására terjed ki.
A felelős műszaki vezető felel:
az építményfajtának, építési tevékenységnek megfelelő jogosultságának meglétéért,
- a szakmunka irányításáért,
az építmény, építményrész végleges és végrehajtható építési engedélynek és a hozzá tartozó
jóváhagyott engedélyezési terveknek, illetve a jogszabályban meghatározott kivitelezési terveknek
megfelelő megvalósításáért, továbbá
az építési tevékenységre vonatkozó szakmai, minőségi és biztonsági előírások megtartásáért és
a munkálatok végzésének szakszerűségéért.
Kötelező építési műszaki ellenőrt megbízni a külön jogszabály szerint építési engedélyhez kötött építési
tevékenység esetén, ha
az építőipari kivitelezési tevékenységet több fővállalkozó kivitelező végzi,
-  az építési beruházás  a közbeszerzésekről szóló  2011.  évi CVIII.  törvény  (Közbesz.tv.) hatálya  alá
tartozik,
az építőipari kivitelezési tevékenység nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű ügy,
az építőipari kivitelezési tevékenység műemlékvédelem alatt álló építményt érint, vagy
építtetői fedezetkezelő működik közre.
Minden építésügyi hatósági engedélyhez, egyszerű bejelentéshez kötött, valamint - építési engedélyhez
nem   kötött   -   kivitelezési   dokumentáció   köteles   kötött,   építőipari   kivitelezési   tevékenység   végzéséről
építési naplót kell vezetni.
Az építési napló az építőipari kivitelezési tevékenység megkezdésétől annak befejezéséig vezetett,
hatósági   és   bírósági   eljárásban   felhasználható   dokumentáció,   amely   időrendben   tartalmazza   a
szerződés tárgya szerinti építőipari kivitelezési tevékenység, illetve az építési-szerelési munkák adatait,
továbbá a munka menetére, megfelelőségére és dokumentumaira (pl. tervrajzi kiegészítések) vonatkozó
vagy az elszámoláshoz szükséges jelentős tényeket.
Az építőipari kivitelezési folyamat résztvevői az előírt építési napló-vezetési, - ellenőrzési és -bejegyzési
kötelezettségüket az építési beruházáshoz rendelt, - a (4) és (5) bekezdés kivételével - az építésügyi
szabályozásért és építéshatósági ügyekért felelős miniszter által működtetett internetes alapú e-építési
napló alkalmazás segítségével kötelesek teljesíteni.
Az e-építési naplót naprakész állapotban kell tartani úgy, hogy minden munkavégzési napon történjen
bejegyzés. Ha munkavégzés nem történik, napi jelentés nem szükséges, viszont ezt a tényt - a várható
munkafolytatási nap megjelölésével - az utolsó munkavégzési napon be kell jegyezni. Az építési naplót
az   építőipari   kivitelezési   tevékenység   végzésének   ideje   alatt   -   a   Épkiv.   rendelet   26.   §   (8)-(10)
bekezdéseiben 
foglaltak figyelembevételével - az építési munkaterületen hozzáférhetővé kell tenni. Az e-
építési   naplóba   a   bejegyzésre   jogosult   a   korábbi   bejegyzésekre   ellen   észrevételt   tehet,   illetve   a
bejegyzések tudomásulvételét bejegyzésével igazolja.
7

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
Az   e-építési   naplót   magyar   nyelven   kell   vezetni.   Az   építőipari   kivitelezési   tevékenység   résztvevői
egymást az  e-építési naplóba történő bejegyzéssel értesítik azokról a tudomásukra  jutott,  az építési
tevékenységet   érintő   veszélyhelyzetekről,   tényekről   és   körülményekről,   amelyek   az   kivitelezési
szerződésen alapuló kötelezettségeik szerződésszerű teljesítését befolyásolják vagy veszélyeztetik.
Az építőipari kivitelezési tevékenység végzésének ideje alatt az e-építési naplóta) az építtető megbízása
alapján az építési műszaki ellenőr vagy a beruházási tanácsadó a Épkiv. rendelet
16. §-ában 
meghatározott feladatok ellátása érdekében,
b) alvállalkozói e-építési napló esetén a megrendelő vállalkozó kivitelező vagy felelős műszaki vezetője
folyamatosan ellenőrzi, és abban észrevételeit, megállapításait rögzíti.
Építtetői fedezetkezelő közreműködése esetén az e-építési napló melléklete a fedezetkezelő által kezelt
elektronikus alvállalkozói nyilvántartás.
Az e-építési naplóban köteles haladéktalanul közölni
a) a fővállalkozó kivitelező az építtetővel a többletmunka, pótmunka műszaki szükségességét,
b) az építtető a fővállalkozó kivitelezővel a többletmunka, pótmunka igényét.
Az elektronikus építési napló készenlétét megszünteti:
a) az építésügyi hatóság
aa) - az üzemeltető erre irányuló megkeresésével - ha az e-főnaplót az építésügyi hatósági engedély
hatályossága alatt nem nyitottak meg és az engedély hatályának hosszabbítását sem kérelmezték, vagy
ab) a használatbavételi engedélyhez előírt kikötés esetén, ha a teljesítés igazolás feltöltése megtörtént,
ad) bontási engedély esetén, ha a bontási tevékenységet befejezték.
Az elektronikus építési napló készenlétének megszüntetését követően az elektronikus építési naplóba
dokumentumok feltöltésére, e-főnapló megnyitására már nincs mód.
Az építési munka végzése során biztosítani kell, hogy a keletkező környezetterhelés, igénybevétel a
külön jogszabályban meghatározott és megengedett mértéken belül maradjon, ennek során a kivitelező,
a környezeti zaj és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló külön jogszabály szerint a zaj- és
rezgésvédelmi követelményeket az építőipari tevékenység ideje alatt köteles betartani.
A   kivitelező   az   egyes   építési   időszakokra   a   környezetvédelmi   hatóságtól   felmentést   kérhet   a   külön
jogszabály   szerinti   zajterhelési   határérték   betartása   alól,   amennyiben   a   zajkibocsátás   műszaki   vagy
munkaszervezési megoldással határértékre nem csökkenthető, vagy ha az építés közben előforduló és
előre nem tervezhető, határérték feletti zajterhelést okozó építőipari tevékenység válik szükségessé.
Tájékoztatom, hogy a jogorvoslatra nyitva álló idő alatt az ügyfél az engedélyezés tárgyát dokumentáló
építészeti-műszaki dokumentációba ügyfélfogadási időben (hétfő, szerda 10-12 és 13-16, péntek 10-12
óra között) a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Főosztáy
Építésügyi Osztály 2. (3600 Ózd, Gyújtó tér 1.) tekinthet be.
I N D O K O L Á S
Bánhorváti   Község   Önkormányzata  (3642   Bánhorváti,   Szabadság   út   146.),    mint   építtető
meghatalmazottjaként   eljáró   Oláh   Balázs  ÉTDR  felületen  előterjesztett   kérelmében   bontási  engedély
kiadását   kezdeményezte   a  3642   Bánhorváti,   belterületi   1125/1  hrsz.-ú   ingatlanon   álló   lakóépület
bontására vonatkozóan.
8

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
Az  építésügyi   és   építésfelügyeleti   hatósági   eljárásokról   és   ellenőrzésekről,   valamint   az   építésügyi
hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 
 45. § (1) bekezdés c) pontja alapján a
zártsorú,   vagy   ikres   beépítésű   építmény   esetén   az   építmény   alapozását,   vagy   csatlakozó
tartószerkezetét is érintő bontási tevékenység bontási engedély alapján végezhető.
A   kérelem   és   mellékletei   megfeleltek   a   R.  7.   §   (1)   bekezdésében  és  8.   mellékletében,   ezen   belül
kiemelten a III. fejezet 6. pontban foglalt követelményeknek.
A bontási engedély iránti kérelmet és mellékleteit az Épelj. 45. §-ában foglaltak szerint megvizsgálva az
alábbiakat állapítottam meg:
A bontással érintett ingatlanon lévő épület ikres beépítési móddal épült. A bontási területre az ingatlan-
nyilvántartásban bontási vagy egyéb tilalom nincs bejegyezve.
Az ingatlan nem műemlék jelentőségű területen, nem műemlék szomszédságában helyezkedik el.
Az építmény bontása - gondos és szakszerű kivitelezés mellett - nem okoz a környezetében olyan káros
hatást,   amely   a   terület   rendeltetésének   megfelelő   és   jogszabályban   meghatározott   mértéket
meghaladná, az állékonyságot, az életet és egészséget, a köz-és vagyonbiztonságot veszélyeztetné.
A kérelem mellékleteként benyújtott műszaki dokumentációt készítő tervező a névjegyzékben szerepel.
A   bontási   engedély   iránti   kérelem   kapcsán   megtartott   helyszíni   szemlén   megállapítottam,   hogy   a
helyszín   a   benyújtott   építészeti-műszaki   tervdokumentációnak   megfelel,   a   bontási   munkákat   nem
kezdték el.
A   tárgyi   ingatlanon   a   tervezett   bontási   munka   a   záradékolt   műszaki   tervdokumentáció   szerint,   a
rendelkező részben foglalt kikötések teljesülése mellett engedélyezhető.
A rendelkező résznek a bontási tevékenység során keletkező hulladékokkal, valamint a környezet- és
tereprendezéssel kapcsolatos kikötéseit és tájékoztatást az épített környezet alakításáról és védelméről
alkotott 1997. évi LXXVIII. törvény  
(a továbbiakban:  Étv.)  43. § (2) bekezdésében, a Épelj. 19. § (4)
bekezdés e) pontjában
, valamint az építési és bontási hulladék kezelésének részletes szabályairól szóló
45/2004. (VII. 26.) BM-KvVM együttes rendelet 3-6. 
és 10. §-ában foglaltak alapján írtam elő.
A bontási engedély érvényességi feltételeit az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL.
törvény 
(a továbbiakban: Ákr.1-6. §-ában foglalt eljárási alapelvek, valamint a R. 11/B és 11/C. §-a, a
bontási engedély hatályát az Épelj. 49. §-a alapján írtam elő.
A csapadékvíz elvezetésre vonatkozó előírásaimat az OTÉK 47. §-a alapján tettem.
A tényállást az Ákr. 62. §-ában foglaltak szerinti eljárás keretében a kérelemhez becsatolt dokumentáció,
az eljárásban közreműködött tervező nyilatkozatának ismeretében tudtam tisztázni.
Az ügyféli kör megállapítása az Ákr. 10. § (1)(2) bekezdése és a Épelj. 4. § (1)(2) bekezdése alapján
történt.
9

Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
Az   érintettek   adatait   a   TAKARNET   rendszeren   keresztül   2022.   12.   13.   napján   letöltött   nem   hiteles
tulajdoni lap – szemle másolatok szolgáltatták.
Tárgyi ügyben a mai napon érdemi döntést hoztam.
A döntést a Épelj.  48. § (2) bekezdése  alapján, a Épelj.  4. § (1)-(5) bekezdése  szerint megállapított
érintettekkel, a Épelj. 48. § (3) bekezdés a)-e) pontokban foglaltakkal közlöm.
A Épelj.  4. § (1) bekezdése  alapján, - mely szerint az építésügyi hatóság engedélyezési eljárásában
külön vizsgálat nélkül ügyfélnek minősül az építtető (kérelmező) és az építési tevékenységgel érintett
telek tulajdonosa -, jelen döntésemről ügyféli minőségben értesítem a kérelmezőt, aki egyben az érintett
ingatlan társtulajdonosa és a többi társtulajdonost.
Az Ákr. 10. § (1) bekezdése alapján ügyfél az a természetes vagy jogi személy, egyéb szervezet, akinek
(amelynek)   jogát   vagy   jogos   érdekét   az   ügy   közvetlenül   érinti,   akire   (amelyre)   nézve   a   hatósági
nyilvántartás adatot tartalmaz, vagy akit (amelyet) hatósági ellenőrzés alá vontak. Ezt figyelembe véve
az   ügyféli   kör   vizsgálata   során   meghatározásra   került   az   érintett   1125/1/1   hrsz.-ú   telekkel   határos
szomszédos ingatlanok tulajdonosai.
Az Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a döntésem a közléssel végleges.
A fellebbezést az Ákr. 116. § (4) bekezdése d) pontja zárja ki.  A véglegessé vált döntéssel szembeni
közigazgatási per lehetőségét, mint jogorvoslatot az Ákr. 114. § (1) bekezdése biztosítja.
A keresetlevél benyújtásának határidejét az Étv. 53/I. § állapítja meg. A közigazgatási perrendtartásról
szóló 2017. évi I. törvény (továbbiakban: Kp.) 39. § (6) bekezdése alapján a keresetlevél benyújtásának
a   közigazgatási   cselekmény   hatályosulására   halasztó   hatálya   nincs,   a   felperes   azonban   a
keresetlevélben a Kp. 50. § (1) bekezdése alapján azonnali jogvédelem iránti kérelmet terjeszthet elő.
A Kp. 77. § (1) bekezdése értelmében a bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének
kérelmére azonban tárgyalást tart.
A Kp. 77. § (2) bekezdése szerint tárgyalás tartását az ügyfél a keresetlevélben, az alperes a védiratban
kérheti.  Tárgyalás  tartása  a  perbelépési  kérelemben,  illetve  a  perbevonásától,   vagy  a  perbeállítástól
számított   tizenöt   napon   belül   is   kérhető.   A   tárgyalás   tartása   iránti   kérelem   elmulasztása   miatt
igazolásnak nincs helye.
A   Kp.   28.  §   (1)   bekezdése   alapján   a   beadványt   elektronikus   úton,   postai   úton   vagy   közvetlenül   a
bíróságnál kell benyújtani. A postai úton benyújtott beadvány előterjesztési ideje a postára adás napja.
Egyéb eljárási költség az engedélyezési eljárás során nem merült fel.
10


Iktatószám: BO/24/394-2/2023.
A   hivatal   hatáskörét   a   Kr.   1.   §,   illetékességét   pedig   a   fővárosi   és   vármegyei   kormányhivatalokról,
valamint   a  járási   (fővárosi   kerületi)   hivatalokról   szóló   568/2022.   (XII.   23.)   Korm.   rendelet   2.   §   (1)
bekezdése állapítja meg.
Ózd, 2023 január 20.
                                                                                            Dr. Alakszai Zoltán főispán
                                                                                             nevében és megbízásából:
                                                                                                        Rétlaki Tibor
                                                                                                        osztályvezető
A
    határozatról é
  rtesül : 
Ügyfélként: 
Kérelmező/tulajdonos/szomszéd:
1. Bánhorváti Község Önkormányzata (3642 Bánhorváti, Szabadság út 146.)             Hiv.kapu
Meghatalmazott
2. Oláh Balázs                                                                                                            ÉTDR-en
Szomszéd:
3. MNV Zrt. (1133 Budapest, Pozsonyi út 56.)
Cégkapun
4. Szabon Gábor (3642 Bánhorváti, Rákóczi út 63.)                                                                   Posta
Építési tevékenység helye szerinti települési önkormányzat polgármestere:
5. Bánhorváti Község Polgármestere (3642 Bánhorváti, Szabadság út 146.) 
Hivatali kapun
Hulladékgazdálkodási és a környezetvédelmi és természetvédelmi hatóság:
ÉTDR-en
6. Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal
   Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály 
  (3530 Miskolc, Mindszent tér 4.)
7. Építésfelügyelet
8. Nyilvántartás
9. Irattár
A dokumentum elektronikusan hitelesített.
Dátum: 2023.07.10 09:28:25
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal
dr. Madácsi Imre
11