Az Egri Tankerületi Központ
23/2017. (VI.15.) számú szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ
panaszokkal és közérdekű bejelentésekkel
kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
Készítette:
Eger, 2017. június 15.
..........................................
Ballagó Zoltán
tankerületi központ igazgató
Egri Tankerületi Központ
Az Egri Tankerületi Központ jelen Szabályzatát az állami köznevelési közfeladat ellátásában
fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról szóló 134/2016. (VI. 10.)
Korm. rendelet 5. § (2) bekezdés 9. pontjában biztosított középirányítói hatáskörömben eljárva, a
Klebelsberg Központ Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 61/2016. (XII. 29.) EMMI utasítás
40. §-a alapján jóváhagyom:
Budapest, 2017. ……………….. „…….”
....................................
dr. Solti Péter
elnök
Klebelsberg Központ
link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 3 link to page 4 link to page 4 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 8 link to page 8
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
TARTALOMJEGYZÉK
I. Fejezet .............................................................................................................................................. 3
Általános rendelkezések ...................................................................................................................... 3
1. A szabályzat célja ........................................................................................................................ 3
2. A szabályzat hatálya .................................................................................................................... 3
3. Értelmező rendelkezések ............................................................................................................. 3
4. Eljárási alapelvek ........................................................................................................................ 3
II. Fejezet ............................................................................................................................................. 4
A közérdekű bejelentés és panasz ....................................................................................................... 4
5. A közérdekű bejelentésekkel és panaszokkal kapcsolatos eljárás megindítása ........................... 4
6. A közérdekű bejelentések és panaszok elbírálásának határideje ................................................. 5
7. A közérdekű bejelentések és panaszok elbírálásának rendje ....................................................... 5
8. Intézkedések a közérdekű bejelentés vagy panasz elbírálását követően ..................................... 6
9. A közérdekű bejelentő, a panaszos védelme ............................................................................... 6
III. Fejezet ........................................................................................................................................... 6
Záró rendelkezések .............................................................................................................................. 6
1. számú melléklet ............................................................................................................................ 7
Közérdekű bejelentés, panasz bejelentésére szolgáló űrlap ............................................................ 7
2. számú melléklet ............................................................................................................................ 8
Jegyzőkönyv szóbeli közérdekű bejelentés, panasz felvételéről ..................................................... 8
2
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
A panaszokról és közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény (a továbbiakban:
Panasztörvény) rendelkezései alapján az Egri Tankerületi Központ (a továbbiakban: Tankerületi
Központ) Szervezeti és Működési Szabályzatának 5. § (2) bekezdés f) pontjában biztosított
jogkörömben eljárva a közérdekű bejelentések és panaszok kezelésének rendjét az alábbiak szerint
szabályozom.
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A szabályzat célja
1. § A szabályzat célja, hogy a polgárok törvényes érdekeinek védelmében – a Panasztörvényben
foglalt eljárási szabályok jogszerű és hatékony alkalmazása céljából – a Tankerületi Központ
valamennyi szervezeti egységének (a továbbiakban: szervezeti egység) ügyintézése során a polgárok
közérdekű bejelentéseinek és panaszainak előterjesztésére, vizsgálatára, érdemi elintézésére vonatkozó
eljárást egységesen szabályozza.
2. A szabályzat hatálya
2. § (1) A szabályzat személyi hatálya a tankerületi igazgatóra, Tankerületi Központ
kormánytisztviselőire, kormányzati ügykezelőire, munkavállalóira és egyéb foglalkoztatottaira (a
továbbiakban együtt foglalkoztatottak), valamint a közérdekű bejelentőre és panaszosra (a
továbbiakban együtt: bejelentő) terjed ki.
(2)
A szabályzat hatálya a Tankerületi Központhoz érkezett azon beadványokra terjed ki, amelyek a
Panasztörvény rendelkezéseinek megfelelően panasznak vagy közérdekű bejelentésnek minősülnek.
(3)
A szabályzat hatálya nem terjed ki bírósági vagy közigazgatási eljárás hatálya alá tartozó
ügyekkel összefüggésben benyújtott beadványokra, kérelmekre, egyéb iratokra.
3. Értelmező rendelkezések
3. § E szabályzat értelmében:
1.
panasz: olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és
elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A
panasz javaslatot is tartalmazhat;
2.
közérdekű bejelentés: olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy
megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű
bejelentés javaslatot is tartalmazhat;
3.
közérdekű bejelentésekkel és panaszokkal kapcsolatos eljárás: olyan speciális eljárás,
amelyekben az eljáró szervezeti egységnek a feladata, hogy a panaszban, illetve
bejelentésben foglaltak kivizsgálását követően a megtett intézkedésről vagy az intézkedés
mellőzésének indokairól az érdekelteket értesítse.
4. Eljárási alapelvek
4. § (1) A Tankerületi Központhoz érkező panaszt e szabályzatban foglaltak szerint, a
Panasztörvényben foglaltakkal összhangban kell kivizsgálni.
(2)
A bejelentőt – az e szabályzat 13. § (2) bekezdésében meghatározottak kivételével – nem érheti
hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt.
3
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
(3)
Az eljárás lefolytatására és az ügy kivizsgálására kijelölt személynek (a továbbiakban: eljáró
személy) a bejelentés és panasz vizsgálata során, minden esetben elfogulatlanul, tárgyilagosan,
körültekintően és a tőle elvárható segítőkészséggel kell eljárnia.
(4)
A kivizsgált bejelentésre és panaszra nyújtott írásbeli válasznak határidőben kell elkészülnie,
megfogalmazása pontos és közérthető kell, hogy legyen.
II. FEJEZET
A KÖZÉRDEKŰ BEJELENTÉS ÉS PANASZ
5. A közérdekű bejelentésekkel és panaszokkal kapcsolatos eljárás megindítása
5. § (1) Panasszal és közérdekű bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű
bejelentéssel
(ld. 1. számú melléklet) érintett Tankerületi Központhoz az alábbi elérhetőségek
bármelyikén:
a)
levelezési cím: Egri Tankerületi Központ 3300 Eger, Bem tábornok u. 3.
b) e-mail-cím:
[email protected] (titkárság)
c)
telefonszám:
+3636/795-230
d) faxszám:
+3636/482-985
(2)
A bejelentés szóban is megtehető; ebben az esetben a közérdekű bejelentést az eljáró személy
jegyzőkönyvbe
(2. számú melléklet) foglalja és a közérdekű bejelentő számára másodpéldányban
átadja. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a)
a bejelentő nevét, elérhetőségét (lakcím, telefonszám, e-mail cím),
b) a panasz, közérdekű bejelentés előterjesztésének helyét, idejét,
c)
a panasz, közérdekű bejelentés rövid összefoglalását,
d) a kapcsolódó folyamatban lévő ügy iktatószámát,
e)
a bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzékét, illetve mellékletként
azok eredeti példányát vagy az eredetiről készült hiteles másolatát,
f)
a bejelentő aláírását,
g) az eljáró személy aláírását.
(3)
Telefonon történő közérdekű bejelentés vagy panasz esetén a bejelentőt tájékoztatni kell, hogy a
hívásról és a beszélgetésről feljegyzés készül, amelynek elkészítéséről a hívást fogadó ügyintéző
köteles gondoskodni. A feljegyzés tartalmára a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően
alkalmazni.
6. § (1) A korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő által tett ismételt panasz vagy
közérdekű bejelentés vizsgálata mellőzhető.
(2)
A panasz vizsgálata mellőzhető az (1) bekezdésben meghatározott eseteken kívül akkor is, ha a
bejelentő a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap
után terjesztette elő panaszát. A sérelmezett tevékenység vagy mulasztás bekövetkeztétől számított
egy éven túl előterjesztett panaszt érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.
(3)
Az azonosíthatatlan személy által tett panasz vagy közérdekű bejelentés vizsgálatát a
Tankerületi Központ mellőzi.
4
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
(4)
A (3) bekezdés alkalmazásától az eljáró személy eltekinthet és a panaszt vagy közérdekű
bejelentést megvizsgálja, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés alapjául súlyos jog- vagy
érdeksérelem szolgál.
7. § A Tankerületi Központot, valamint a Tankerületi Központ tevékenységét (mulasztását) érintő
közérdekű bejelentést, panaszt, illetve a szóbeli bejelentésről készült jegyzőkönyvet, feljegyzést a
tankerületi központ igazgatója megvizsgálja, és amennyiben megállapítja, hogy a panasznak vagy
közérdekű bejelentésnek minősül, kijelöli az ügyben eljáró személyt.
8. § (1) Ha a közérdekű bejelentést és panaszt törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján –
írásban – nyújtják be, az eljáró személy a képviseleti jogosultságot megvizsgálja.
(2)
A benyújtott irományon fel kell tüntetni a bejelentő bejelentéséhez szükséges adatain kívül a –
törvényes képviselő vagy meghatalmazott – szükséges adatait (a képviselő születési nevét, anyja
nevét, személyazonosító igazolvány számát), továbbá csatolni kell a képviseleti jogosultság megfelelő
– közokiratban, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban történő – igazolását.
(3)
Amennyiben a képviselő a képviseleti jogosultságát nem megfelelően igazolja, a panasz
kivizsgálása mellőzhető.
6. A közérdekű bejelentések és panaszok elbírálásának határideje
9. § (1) A panaszt és a közérdekű bejelentést – ha törvény eltérően nem rendelkezik – a Tankerületi
Központhoz történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elbírálni.
(2)
Ha az elbírálást megalapozó vizsgálat előreláthatólag harminc napnál hosszabb ideig tart, erről a
bejelentőt tájékoztatni kell. A tájékoztatásnak továbbá tartalmaznia kell:
a)
az eljáró ügyintéző nevét, beosztását és elérhetőségeit,
b) elintézés várható időpontját,
c)
a határidő-hosszabbítás indokait,
d) bejelentés iktatott, másolati példányát.
7. A közérdekű bejelentések és panaszok elbírálásának rendje
10. § (1) Az eljáró személy a bejelentőt meghallgatja, ha azt a panasz vagy a közérdekű bejelentés
tartalma szükségessé teszi.
(2)
A panasz, közérdekű bejelentés kivizsgálása során az eljáró személy a Tankerületi Központ más
szervezeti egységétől, illetve egyéb szervtől iratok, adatok rendelkezésre bocsátást kérheti. A vizsgálat
történhet iratok tanulmányozásával, az érintettek jegyzőkönyvbe foglalt meghallgatásával,
feljegyzések beszerzésével.
(3)
A közérdekű bejelentésről, panaszról az érintett kormánytisztviselőt, egyéb alkalmazottat
tájékoztatni kell. Az eljáró személy az érintettől írásbeli, szóbeli tájékoztatást, igazoló jelentést kérhet.
Az érintett, felhívás hiányában is jogosult 8 napon belül írásbeli észrevételeit megtenni, illetőleg a
közérdekű bejelentéssel, panasszal összefüggésben álláspontját kifejteni, vagy jegyzőkönyvi
meghallgatását az elbírálásra jogosulttól kérni.
(4)
A (3) bekezdés szerinti eljárásban figyelemmel kell lenni a 13. §-ban foglaltakra.
(5)
A közérdekű bejelentéssel, panasszal érintett személy esetében az eljáró személy kiemelt
felelősséggel tartozik a bejelentő személyes adatainak az adatvédelmi szabályoknak megfelelő
kezeléséért, továbbá az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011.
évi CXII. törvény rendelkezéseinek megtartásáért.
5
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
8. Intézkedések a közérdekű bejelentés vagy panasz elbírálását követően
11. § (1) A vizsgálat befejezésekor – a minősített adat, illetve törvény alapján üzleti, gazdasági vagy
egyéb titoknak minősülő adat kivételével – a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről – az
indokok megjelölésével – a bejelentőt haladéktalanul értesíti.
(2)
Az írásbeli értesítés mellőzhető, ha a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a
bejelentőt szóban tájékoztatták, aki a tájékoztatást tudomásul vette. E tényt jegyzőkönyvben vagy
rövid feljegyzésben szükséges rögzíteni.
12. § A panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján – ha alaposnak bizonyul – gondoskodni kell
a)
a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként
szükséges intézkedések megtételéről,
b) a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
c)
az okozott sérelem orvoslásáról és
d) indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
9. A közérdekű bejelentő, a panaszos védelme
13. § (1) A bejelentő személyes adatai csak a közérdekű bejelentés, panasz alapján kezdeményezett
eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben a szerv annak
kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen
hozzájárult. A bejelentő adatai, egyértelmű hozzájárulása nélkül, nem hozhatók nyilvánosságra.
(2)
Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, döntő
jelentőségű valótlan információt közölt és
a)
ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel,
személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,
b) alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott,
személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek
vagy személynek kérelmére át kell adni.
III. FEJEZET
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
14. § (1) Jelen szabályzat a Klebelsberg Központ elnökének jóváhagyását követő 5. napon lép
hatályba.
(2) Jelen szabályzat rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
(3) Jelen szabályzat hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszíti az e tárgykörben kiadott korábbi
szabályozás.
6
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
1. számú melléklet
Közérdekű bejelentés, panasz bejelentésére szolgáló űrlap1
Címzett
eljárásra jogosult szerv:
I.
panasszal érintett szervezeti
egység
:
A bejelentő
neve:
lakcíme:
II.
telefonszáma:
e-mail-címe:
értesítés módja:
A bejelentés alapjául szolgáló
esemény észlelésének
III.
helye:
ideje:
A bejelentés rövid
IV.
összefoglalása
Bemutatott, csatolt iratok,
dokumentumok, egyéb
V.
bizonyítékok
(pl. képviselő meghatalmazása,
szerződés, stb.)
…………………………………………………
………………………………
bejelentő
1 Az eljárásra jogosult szervezetnek megküldött panaszt célszerű tértivevényes vagy ajánlott küldeményként
postázni. E-mailben megküldött panaszbeadványról kérjen beérkezési visszaigazolást. A panasszal érintett
szervezetnek a panasz kézhezvételét követően 30 nap áll rendelkezésére, hogy az ügyet érdemben megvizsgálja és
a panasszal kapcsolatos álláspontját, illetve intézkedéseit indoklással ellátva az ügyfélnek írásban megküldje.
7
Az Egri Tankerületi Központ 23/2017. (VI.15.) szabályzata
Az Egri Tankerületi Központ panaszokkal és közérdekű
bejelentésekkel kapcsolatos eljárásról szóló szabályzata
2. számú melléklet
Jegyzőkönyv szóbeli közérdekű bejelentés, panasz felvételéről
A bejelentő
neve:
I.
lakcíme:
telefonszáma:
e-mail-címe:
A bejelentés előterjesztésének
II.
helye:
ideje:
A bejelentés rövid
III.
összefoglalása
Bemutatott, csatolt iratok,
IV.
dokumentumok, egyéb
bizonyítékok
Kapcsolódó folyamatban lévő
V.
ügy iktatószáma:
…………………………………………………
…………………………………………………
………………………………
……………………………………
bejelentő
eljáró személy
8