FŐVÁROSI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
IGAZGATÓ
Vízikönyvi szám: 6.2/d/511
Tárgy: Göd, 056 hrsz. alatti ingatlanon
lévő Samsung SDI Magyarország Zrt.
telephelyén tervezett monitoring kutak
vízjogi létesítési engedélye
Hiv.szám:
35100-16613/2022. ált.
Ügyintéző: Szabó Bianka
Bodnár Balázs
Telefon: (36-1)459-2476
e-mail:
[email protected]
H A T Á R O Z A T
1./ A
Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zrt. (2131 Göd, Schenek István
utca 1.; adószám: 12627884-2-44; a továbbiakban: Engedélyes) részére, a Terv-Consult Kft.
(2335 Taksony, Keleti Ágnes utca 8.; a továbbiakban: Tervező) által készített 2022. október
27. napján kelt dokumentáció alapján, a 2./ pontban ismertetett vízilétesítmények
megvalósítására
vízjogi létesítési engedélyt
adok.
2./ Létesül: 5 db monitoring kút a Göd 056 hrsz.-ú ingatlanon
2.1./ A tervezett kutak helye és műszaki adatai:
Z
Talpmélység
Szűrőzés
Kút jele
EOV X
EOV Y
terep
(mBf)
(m)
(m – m)
MK 1.
259 157
659 246
142,1
32
5,5 – 30,0
MK 2.
258 622
658 878
143,8
32
5,5 – 30,0
MK 3.
259 135
658 248
132,0
20
5,5 – 18,0
MK 4.
259 440
658 375
132,0
20
5,5 – 18,0
MK 5.
259 548
658 577
132,0
20
5,5 – 18,0
Csövezés:
Ø 125/116 mm PVC béléscső
Szűrőzés:
Ø 125/116 mm PVC szűrő (résméret: 0,5 mm)
Talplezárás:
PVC végelzáró idom
Gyűrűstérkitöltés:
0,0 – 4,5 m: agyagtömítés
4,5 – 5,0 m: homok
5,0 m alatt talpmélységig: szűrőkavics (szemcseméret: 2-8 mm)
Kútfej:
acél védőcső betongallérral, zárható kútsapkával
2.2./ Vízkészletadatok:
Vízkészlet jellege:
felszín alatti víz (talajvíz)
Vízhasználat jellege:
monitoring
Ügyfélfogadás:
Hétfő, szerda: 9:00 – 12:00, 14:00 – 16:00; Péntek: 9:00 – 12:00
Tájékoztatjuk kedves ügyfeleinket, hogy vízügyi és vízvédelmi hatósági ügyekkel kapcsolatban a fenti időpontokban csak előzetes
időpont-egyeztetést követően fordulhatnak személyesen a hatósághoz, illetve tekinthetnek be az eljárás során keletkezett iratokba.
2
A kutak üzemeltetése a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban:
Vgtv.) 15/C. § (1) bekezdés c) pontja alapján mentes a vízkészletjárulék-fizetési
kötelezettség alól.
2.3./ Vízügyi objektumazonosítók:
VOR
Objektum név
Objektum típus
Göd, Samsung SDI, 056 hrsz., MK 1.
AUN492
kút
monitoring kút
Göd, Samsung SDI, 056 hrsz., MK 2.
AUN494
kút
monitoring kút
Göd, Samsung SDI, 056 hrsz., MK 3.
AUN496
kút
monitoring kút
Göd, Samsung SDI, 056 hrsz., MK 4.
AUN498
kút
monitoring kút
Göd, Samsung SDI, 056 hrsz., MK 5.
AUN500
kút
monitoring kút
3./ E vízjogi létesítési engedély 2028. január 31. napjáig hatályos. Az engedély hatályának
meghosszabbítása - előbbi időpont lejárta előtt -
a vízgazdálkodási hatósági jogkör
gyakorlásáról szóló 72/1996. (V. 22.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 72/1996. (V. 22.)
Korm. rendelet], valamint
a vízjogi engedélyezési eljáráshoz szükséges dokumentáció
tartalmáról szóló 41/2017. (XII. 29.) BM rendeletben [a továbbiakban: 41/2017. (XII. 29.) BM
rendelet] előírt mellékletek csatolásával kérhető.
4.1./ Előírások:
1. A tulajdonos személyében bekövetkezett változást Engedélyes köteles 30 napon belül a
vízügyi hatóságra bejelenteni.
2. Az építés ideje alatt Engedélyesnek a kivitelezéshez szükséges érvényes
hozzájárulásokkal rendelkeznie kell.
3. A fúrási munka megkezdésének időpontjáról a vízügyi hatóságot a munkálatok
megkezdése előtt 8 munkanappal értesíteni kell.
4.
A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai
követelményeiről szóló rendelet alapján kút kivitelezését az végezheti, aki az Országos
Képzési Jegyzék szerint vízkútfúró szakképesítést szerzett, vagy olyan szakirányú
középfokú végzettséggel rendelkezik, amelyhez tartozó tantárgyi képzés és vizsga a
kút kivitelezésének elméleti és gyakorlati szinten történő elsajátítását igazolja, vagy
szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkezik és kútkivitelezési jogosultsággal
rendelkező személy az elsajátított kút-kivitelezési gyakorlatot számára igazolja,
valamint a vízkutatási és vízfeltárási célból végzett fúrási, kútépítési, kúttisztítási,
kútfelújítási, kútjavítási berendezésre vonatkozóan a bányafelügyelet által kiadott, a
bányafelügyelet műszaki-biztonsági előírásainak való megfelelést tanúsító igazolással
rendelkezik, vagy a gépek biztonsági követelményeiről és megfelelőségének
tanúsításáról szóló miniszteri rendelet szerinti EK megfelelőségi nyilatkozattal
rendelkezik.
5. A jogosultságokat igazoló dokumentumok másolatát mellékelni kell a kút
kivitelezésének időpontjáról szóló értesítéshez.
6. A fúrási munkálatok kivitelezését felügyelő személyek kötelesek az előírt
nyilvántartások, naplók valósághű és pontos vezetésére.
3
7. A vízjogi létesítési engedélyt, az engedélyes tervet, a berendezés alkalmasságára
vonatkozó bizonylatokat, a munkavégzés minden lényeges körülményét rögzítő
dokumentációt, illetve a napi jelentést a helyszínen kell tartani.
8. A munkaterületet körül kell keríteni.
9. A fúrási tevékenységhez szükséges terület kialakításánál a munkák megkezdése előtt a
humuszréteget le kell termelni és elkülönítve deponálni.
10. A fúrási tevékenység során
a felszín alatti vizek védelméről szóló rendelet alapján meg
kell akadályozni a földtani közegek és a felszín alatti vizek szennyeződését.
Gondoskodni kell a felszíni vizek szakszerű kizárásáról.
11. A felső szennyeződések kizárása érdekében a gyűrűstéret a megfelelő helyen
vízzáróan tömíteni kell.
12. Gondoskodni kell az esetlegesen szennyezett furadék környezetre ártalommentes
elhelyezéséről.
13. A fúrás területén a felszíni vizek és a csapadékvíz akadálymentes elvezetéséről és az
esetlegesen szennyezett csapadékvíz gyűjtéséről és elszállításáról gondoskodni kell.
14. Talajszennyezés esetén a kárelhárítási munkát haladéktalanul meg kell kezdeni, a
szennyezést okozó körülményt meg kell szüntetni, a szennyezés tényét és
körülményeit az illetékes hatóságnak telefonon azonnal, írásban pedig legkésőbb a
következő munkanapon jelenteni kell.
15. A kutak végleges talpmélységét a fúráskor megütött és az azt követően mért nyugalmi
talajvízszint figyelembevételével kell megválasztani úgy, hogy a rendeltetésszerű
használat alacsonyabb talajvízállású időszakokban is biztosított legyen.
16. A fúrás során rétegváltozásonként, de legalább 5 méterenként furadékmintát kell
venni.
17. A szűrőzés pontos mélységközét a fúrási rétegsor kiértékelésének megfelelően kell
kialakítani. A szűrő kialakításánál figyelembe kell venni a réteg szemcseösszetételét,
valamint figyelemmel kell lenni arra, hogy a kutak különböző víztesteket, illetve
egymástól jelentősen eltérő hidrodinamikai és vízkémiai tulajdonságú vizeket ne
kapcsoljanak össze egymással.
18. A kész kutakban tisztító szivattyúzást kell végezni. A kúttisztítás során felszínre
hozott víz befogadóba történő elvezetését környezetkímélő módon kell megoldani.
19. A kutak kialakítását követően alapállapot-vizsgálatot kell végezni, melynek során az
alábbi komponenseket kell vizsgálni:
általános vízkémiai paraméterek,
toxikus fémek és félfémek,
összes alifás szénhidrogén (TPH),
NMP (1-metil-2-pirrolidon),
lítium.
20. A mintavételezéseknél, a minták analitikai vizsgálatánál
a földtani közeg és a felszín
alatti víz szennyezéssel szembeni védelméhez szükséges határértékekről és a
szennyezések méréséről szóló rendelet előírásai szerint kell eljárni, továbbá az
eredmények kiértékelésénél az e rendeletben meghatározott határértékeket kell
figyelembe venni.
21. A mintavételeket és a minőségvizsgálatokat
a felszín alatti vizek védelméről szóló
rendelet alapján csak arra jogosultsággal rendelkező, akkreditált szervezet végezheti.
A mintavételi és laboratóriumi jegyzőkönyvek aláírással ellátott másolatát, valamint
az akkreditációt igazoló okirat másolatát az üzemeltetési engedély iránti kérelemhez
benyújtandó vízvizsgálati jelentéshez mellékelni kell.
22. A kútfej végleges kialakításáig a kutak ideiglenes lezárásáról, védelméről a
kivitelezőnek gondoskodni kell.
A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és
4
a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló rendelet alapján a kútfejet úgy kell
kialakítani, hogy ahhoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá, továbbá azon keresztül a
felszín alatti víz ne szennyeződhessen el.
23. A kivitelezési munkák befejezését követően a munkaterület rendezését a kivitelezőnek
el kell végezni, a fúrási tevékenységhez szükséges területet rekultiválni kell.
24. A kutak pontos helyének megállapítására geodéziai bemérés szükséges, melynek során
pontosan meg kell határozni az EOV X és Y koordinátákat, a terep- és csőperem Balti
tengerszint feletti magasságát, illetve a vízszintmérés referenciapontját.
25. A kivitelezési munkák befejezését követően műszaki átadás-átvételi eljárást kell
tartani. A műszaki átadás-átvételi eljárásról annak időpontja előtt 8 nappal értesíteni
kell a vízügyi hatóságot.
26. A sikeres műszaki átadás-átvételt követő 30 napon belül
a vízjogi engedélyezési
eljáráshoz szükséges dokumentáció tartalmáról szóló rendeletben,
a vízgazdálkodási
hatósági jogkör gyakorlásáról szóló rendeletben, valamint
a felszín alatti
vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai követelményeiről szóló
rendeletben meghatározott tartalmú engedélyezési dokumentáció és mellékletek
benyújtásával az elkészült vízilétesítményekre vízjogi üzemeltetési engedélyt kell
kérni a vízügyi hatóságtól. A megvalósulási tervdokumentációnak tartalmaznia kell
különösen:
a kutak megvalósult műszaki adatait;
a kutak geodéziai adatait;
a vízminőség-vizsgálati eredményeket kiértékelve, a mintavételi és laboratóriumi
jegyzőkönyvek aláírással ellátott másolatának csatolásával;
vízszintadatot (mBf-ben is megadva);
a fúrási napló másolatát.
27. Amennyiben jelen engedély alapján tárgyi vízilétesítmények nem kerülnek
megépítésre, a vízjogi létesítési engedély hatályának lejártát követő 30 napon belül
Engedélyesnek be kell nyújtani az erre vonatkozó nyilatkozatát a vízügyi hatóságra.
28. A Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság (1088 Budapest, Rákóczi út 41.; a
továbbiakban: KDVVIZIG) 04197-0002/2022. számú vagyonkezelői hozzájárulásában
előírtakat be kell tartani.
4.2./ A Pest Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Hulladékgazdálkodási Főosztály (a továbbiakban: Környezetvédelmi Hatóság)
PE-06/KTF/37541-2/2022. számú szakhatósági állásfoglalásának előírásai:
1. A munkagödröket reggelente ellenőrizni kell, az esetlegesen bekerült kisemlősöket,
hüllőket, kétéltűeket ki kell emelni és szabadon kell engedni.
2. A létesítési és üzemeltetési tevékenység során védett-, fokozottan védett fajok egyedei
nem károsodhatnak.
A fenti előírások határidőre történő önkéntes teljesítésének elmaradása esetén
az általános
közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 132. § és 133.
§ alapján az FKI-KHO végrehajtási eljárást indít, amelyben az Ákr. 131. § (2)-(3)
bekezdésében és
a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban:
Vht.) 174. § c) pontjában foglalt pénzbírság kiszabásának van helye.
Az engedély előírásaiban foglaltak nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén a Vgtv. 32/A. §
(1) bekezdése alapján az FKI-KHO Engedélyest vízgazdálkodási bírság megfizetésére
kötelezi.
5
A munkálatok csak e határozat véglegessé válását követően kezdhetők meg. Jelen
engedély a megépítendő vízilétesítmények üzemeltetésére nem jogosít.
Jelen engedély nem mentesíti Engedélyest az építéshez szükséges más hozzájárulások,
hatósági engedélyek beszerzése alól!
Egyidejűleg megállapítom, hogy az igazgatási szolgáltatási díj mértéke
35 000 Ft, melyet a
Tecton Kft. (1031 Budapest, Záhony utca 7.) megfizetett.
Tekintettel arra, hogy tárgyi vízjogi engedélyezési eljárás
a Samsung SDI Magyarország
Gyártó és Értékesítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság Göd területén megvalósuló
beruházásával összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból
kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm. rendelet, az
egyes gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő
közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé
nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé
nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII. 27.) Korm.
rendelet hatálya alá tartozik, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű
beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII.
törvény (a továbbiakban: 2006. évi LIII. törvény) 2. § (1) bekezdése, valamint az Ákr.
88. § (3) bekezdése alapján jelen döntésről készült hirdetményt az FKI-KHO
hirdetőtábláján és honlapján (http://fovaros.katasztrofavedelem.hu/hatosagi-
hirdetotabla) közzéteszem.
Jelen vízjogi létesítési engedélyben – mint a vízikönyvi nyilvántartásba történő bejegyzés
alapját képező határozatban – meghatározott, a vízilétesítményekre vonatkozó műszaki
alapadatokat, továbbá a kivitelezéshez kapcsolódó jogokat és jogi szempontból jelentős
tényeket, annak tudomásulvételéről szóló nyilatkozat ügyfél általi kézhezvételét követő 8
napon belül az e-vízikönyvbe kell bejegyezni.
A határozat ellen közigazgatási úton további jogorvoslatnak helye nincs. A véglegessé vált
döntés ellen – jogszabálysértésre hivatkozással – közigazgatási per indítható a közléstől
számított 30 napon belül a Budapest Környéki Törvényszéknek címzett, de az FKI-KHO-hoz
elektronikus úton benyújtott keresetlevél előterjesztésével. A közigazgatási perben tárgyi
illetékfeljegyzési jog illeti meg a feleket. A 2006. évi LIII. törvény 7. § (1) bekezdése alapján
a közigazgatási perben a jogi képviselet kötelező.
A közigazgatás perrendtartásról szóló
2017. évi I. törvény (a továbbiakban: Kp.) 39. § (6) bekezdésére tekintettel ha törvény
eltérően nem rendelkezik, a keresetlevél benyújtásának a közigazgatási cselekmény
hatályosulására halasztó hatálya nincs.
I N D O K O L Á S
Engedélyes meghatalmazásából eljáró Tervező 2022. november 28. napján érkezett levelében e
határozat 2./ pontjában leírt vízilétesítmények megvalósítására vízjogi létesítési engedélyt kért.
A kérelmet és mellékleteit a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet és a 41/2017. (XII. 29.) BM
rendelet előírásai szerint ellenőriztem és megállapítottam, hogy a beadvány tartalmazza:
− Engedélyes megnevezését, címét, valamint meghatalmazását, mely szerint Tervező a
nevében eljárhat;
− az engedélyezési tervek elektronikusan benyújtott példányát;
6
− az érintett ingatlanra vonatkozó tulajdonjog igazolását (Göd 056 hrsz.);
− az érintett közművek kezelőinek 342693953 számú közműnyilatkozatát (
DMRV Zrt.,
ELMŰ Hálózati Kft., OPUS TIGÁZ Zrt., FGSZ Földgázszállító Zrt.);
− a KDVVIZIG 04197-0002/2022. számú vízügyi objektumazonosítási nyilatkozatát és
vagyonkezelői hozzájárulását;
− műszaki leírást;
− tervezői nyilatkozatot (Kiss Judit, 13-5052, Rung József, 13-11146);
− igazolást a megfizetett igazgatási szolgáltatási díjról.
A tervdokumentációt megküldtem az alábbi hatóság, mint szakhatóság részére:
A Környezetvédelmi Hatóság PE-06/KTF/37541-2/2022. számú szakhatósági
állásfoglalásában a rendelkező részben foglalt előírásokkal hozzájárult az engedély
kiadásához.
Szakhatósági állásfoglalását az alábbiakkal indokolta:
„A Pest Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és
Hulladékgazdálkodási Főosztályhoz (a továbbiakban: Környezetvédelmi Hatóság) 2022.
december 5. napján érkezett Hatóság 35100/16613-1/2022.ált. számú megkeresése tárgyi
vízjogi létesítési engedélyezés ügyében.
A megkereséshez csatolt dokumentációt átvizsgálva az alábbiakat állapítottam meg:
A Göd külterület, 056 hrsz.-ú ingatlan jogszabály által kihirdetett országos jelentőségű
védett, és a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Tvt.) 23. §
(2) bekezdés alapján ex lege védett természeti területet, illetve nyilvántartott természeti
értéket nem érint. Továbbá a terület nem képezi részét az európai közösségi jelentőségű
természetvédelmi rendeltetésű területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet és az
európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekkel érintett
földrészletekről szóló 14/2010. (V. 11.) KvVM rendelet által meghatározott Natura 2000
hálózat területének, illetve a barlangok felszíni védőövezetének kijelöléséről szóló 16/2009.
(X. 8.) KvVM rendelet által megállapított barlang felszíni védőövezete sem érinti.
A Tvt. 5. § (1) bekezdése értelmében „Minden természetes és jogi személy, valamint más
szervezet kötelessége a természeti értékek és területek védelme. Ennek érdekében a tőlük
elvárható mértékben kötelesek közreműködni a veszélyhelyzetek és károsodások
megelőzésében, a károk enyhítésében, következményeik megszüntetésében, a károsodás előtti
állapot helyreállításában.”
A Tvt. 16. § (5) bekezdése szerint „a vízfolyások és tavak természetes és természet közeli
állapotú partjait - a vizes élőhelyek védelme érdekében - meg kell őrizni.”
A Tvt. 42. § (1) bekezdése alapján „tilos a védett növényfajok egyedeinek veszélyeztetése,
engedély nélküli elpusztítása, károsítása, élőhelyeinek veszélyeztetése, károsítása.”
A Tvt. 43. § (1) bekezdése alapján: „tilos a védett állatfajok egyedének zavarása, károsítása,
kínzása, elpusztítása, szaporodásának és más élettevékenységének veszélyeztetése, lakó-, élő-,
táplálkozó-, költő-, pihenő- vagy búvóhelyeinek lerombolása, károsítása.”
A tárgyi vízilétesítmények nem környezeti hatásvizsgálat, nem egységes környezethasználati
engedély kötelesek, nem tartoznak a környezeti hatásvizsgálati és az egységes
környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet
hatálya alá, továbbá nem tartoznak a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló
72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 2. mellékletében felsorolt, a környezeti hatások jelentősége
szempontjából vizsgálandó tevékenységek, létesítmények közé (külterület, monitoring kutak
létesítése).
Környezetvédelmi Hatóság nyilvántartása szerint a terület kármentesítéssel nem érintett.
7
A hatáskörömbe utalt kérdések tekintetében a rendelkezésemre álló dokumentációt elbírálva
megállapítottam, hogy a vonatkozó jogszabályi előírások betartásával a tervezett
tevékenység, illetve a vízjogi létesítési engedély meghosszabbítása környezetvédelmi, táj- és
természetvédelmi érdekeket nem sért, ezért szakhatósági hozzájárulásomat megadtam.
Szakhatósági állásfoglalásomat az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró
szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban:
531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet] 1. § (1) bekezdése, valamint 1. melléklet 16. táblázat 9-
10. és 21. pontja és az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a
továbbiakban: Ákr.) 55. § (1) bekezdése alapján adtam meg.
−
Tárgyi létesítmény a Samsung SDI Magyarország Gyártó és Értékesítő Zártkörűen
Működő Részvénytársaság Göd területén megvalósuló beruházásával összefüggő
közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé
nyilvánításáról szóló 114/2016. (VI. 1.) Korm. rendelet, valamint az egyes
gazdaságfejlesztési célú és munkahelyteremtő beruházásokkal összefüggő
közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé
nyilvánításáról, valamint egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű
üggyé nyilvánításról szóló kormányrendeletek módosításáról szóló 141/2018. (VII.
27.) Korm. rendelet hatálya alá tartozik.
−
Az ügyintézésre vonatkozó határidőt a nemzetgazdasági szempontból kiemelt
jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló
2006. évi LIII. törvény 5. § (1) bekezdés tartalmazza.
Az Ákr. 55. § (4) bekezdése értelmében a szakhatóság döntése az eljárást befejező döntés
elleni jogorvoslat keretében támadható meg.
Kérem a Tisztelt Hatóságot, hogy határozatát az Ákr. 85. § (1) bekezdése értelmében
szíveskedjék a Környezetvédelmi Hatóság részére megküldeni.”
Az eljárás során közreműködő szakhatóság állásfoglalását és indokolását az Ákr. 81. § (1)
bekezdése alapján foglaltam a határozatba. A szakhatóság állásfoglalása ellen az Ákr. 55. § (4)
bekezdése alapján önálló jogorvoslatnak nincs helye, az a határozat elleni jogorvoslat keretében
támadható meg.
Az FKI-KHO a kérelem vizsgálatakor megállapította, hogy az Ákr. 41. § (1) bekezdésében
meghatározott feltételek nem állnak fenn, sommás eljárás lefolytatásának nincs helye, ezért a
kérelmet az Ákr. 43. §-ában foglaltak szerint teljes eljárásban bírálta el, amelyről az Ákr. 43.
§ (2) bekezdésében foglaltak alapján tájékoztatást bocsátott ki.
A monitoring kutak a telephelyen folytatott tevékenységek felszín alatti vízre gyakorolt
hatásának nyomon követése érdekében létesülnek.
A kutak kitűzött helyei a 35100/3991-34/2022.ált. számú, monitoring tervet elfogadó
határozatban foglalt koordinátáktól eltérnek. A kérelemhez mellékelt dokumentáció 4.1.
pontja szerint az eltérés oka az, hogy a korábban
„megadott koordináták részben a tervezett
burkolatokba estek, illetve a Samsung Zrt területén kívül helyezkedtek el”.
A tervezett vízilétesítmények
a Magyarország 2021. évi vízgyűjtő-gazdálkodási tervéről szóló
1242/2022. (IV. 28.) Korm. határozattal elfogadott vízgyűjtő-gazdálkodási terv szerint az
sp.1.13.1. Duna bal parti vízgyűjtő – Vác-Budapest sekély porózus víztestet érintik, melynek
állapota mennyiségi szempontból
jó, de fennáll a gyenge állapot kockázata, míg kémiai
szempontból
gyenge minősítésű.
8
Tárgyi vízilétesítmények
a vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló
vízilétesítmények védelméről szóló 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet szerint kijelölt
vízbázisvédelmi területet nem érintenek.
A tárgyi terület szennyeződés érzékenysége
a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004.
(VII. 21.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet] 7. §-a és a 2.
számú melléklete szerint, a 7. § (4) bekezdésében meghatározott 1:100 000 méretarányú
országos érzékenységi térkép alapján: érzékeny terület.
A benyújtott kérelemből, annak mellékleteiből és az engedélyezési eljárás anyagából
megállapítottam, hogy a létesítmények megvalósítása megfelel a Vgtv.-ben előírtaknak.
A vízilétesítmények megépítését a Vgtv. 29. § (1) bekezdés a) és b) pontjai, az Ákr. 80. § (1)
bekezdése, valamint a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet előírásainak figyelembevételével
engedélyeztem.
Jelen engedély hatálya a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 3. § (7) bekezdése alapján került
megállapításra. Jelen engedély hatályának meghosszabbítása a 72/1996. (V. 22.) Korm.
rendelet 3. § (7) bekezdése alapján kérhető.
Felhívom a figyelmet arra, hogy a 2006. évi LIII. törvény 3. §-a alapján az engedély
módosítása iránti eljárás ügyintézési határideje a kérelem beérkezésétől számított 42 nap,
melybe nem számítanak bele az Ákr. 50. § (5) bekezdésében meghatározott időtartamok.
Felhívom továbbá a figyelmet, hogy a jelen engedély véglegessé válása előtt vagy
hatályának lejártát követően végzett létesítési munkálatok engedély nélkülinek
minősülnek, és a Vgtv. 29. § (4) bekezdése szerinti jogkövetkezményt vonnak maguk
után. A Vgtv. 29. § (4) bekezdése szerint: „Ha a vízimunka elvégzése, illetve a
vízilétesítmény megépítése vagy átalakítása végleges hatósági engedély nélkül, vagy a
végleges hatósági engedélytől eltérően történt, a létesítő részére az üzemeltetési engedély
kiadása megtagadható. Amennyiben a vízügyi hatóság a vízimunka, vízilétesítmény
megvizsgálása után - az eset összes körülményeire is figyelemmel - a létesítő részére a
fennmaradási engedélyt utólag megadja, egyidejűleg vízgazdálkodási bírság megfizetését
kell előírni. A bírság az engedély nélkül létrehozott építmény értékének 80%-áig, engedély
nélküli vízimunka vagy vízhasználat esetén 1 000 000 forintig terjedhet. A természetes
személyre kiszabott bírság összege nem haladhatja meg a 300 000 forintot.”
A rendelkező részben foglalt előírásaimnál figyelembe vettem az alábbi jogszabályhelyeket:
A felszín alatti vízkészletekbe történő beavatkozás és a vízkútfúrás szakmai
követelményeiről szóló 101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet [a továbbiakban:
101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet] 13. § (2) bekezdése szabályozza a kút
kivitelezésének személyi, képesítési követelményeit.
A mintavételezéseket, a minták analitikai vizsgálatát és az eredmények értékelését
a
földtani közeg és a felszín alatti víz szennyezéssel szembeni védelméhez szükséges
határértékekről és a szennyezések méréséről szóló 6/2009. (IV. 14.) KvVM-EüM-
FVM együttes rendelet 4. számú mellékletének előírásai szerint kell végezni.
A 219/2004. (VII. 21.) Korm. rendelet 47. § (3) bekezdése alapján a mintavételeket és
laboratóriumi vizsgálatokat akkreditált mintavevő szervezettel, illetve akkreditált
laboratóriummal kell elvégeztetni.
9
A 101/2007. (XII. 23.) KvVM rendelet 7. § (1) bekezdése alapján a kútfejet úgy kell
kialakítani, hogy ahhoz illetéktelenek ne férhessenek hozzá, továbbá azon keresztül a
felszín alatti víz ne szennyeződhessen el, illetve – szabad kifolyású kút esetén – ne
keletkezzen szabad vízfolyás.
A vízjogi üzemeltetési engedély alapjául szolgáló dokumentáció tartalmát a 41/2017.
(XII. 29.) BM rendeletben, a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendeletben, valamint a
101/2007. (XII. 23.) KvVM rendeletben meghatározottak szerint kell összeállítani.
Az igazgatási szolgáltatási díj mértékét
a vízügyi és a vízvédelmi hatósági eljárások igazgatási
szolgáltatási díjairól szóló 13/2015. (III. 31.) BM rendelet [a továbbiakban: 13/2015. (III.
31.) BM rendelet] 1. mellékletének 2.9.1. sorszáma (5X) alapján állapítottam meg.
Az igazgatási szolgáltatási díj viselésére a 13/2015. (III. 31.) BM rendelet 5. § (3) bekezdése
alapján Engedélyes köteles. Az igazgatási szolgáltatási díjat a Tecton Kft. (1031 Budapest,
Záhony utca 7.) megfizette.
A 2006. évi LIII. törvény 2. § (1) bekezdése szerint a kiemelt jelentőségű ügyben eljáró
hatóság az általa meghozott döntéseket – az eljárás során a személyesen az ügyfélnek szóló
végzések kivételével – hirdetményi úton közli.
Fentiek figyelembevételével, valamint az Ákr. 88. § (3) bekezdésére tekintettel a határozatról
szóló hirdetményt az FKI-KHO a hivatalában és a honlapján
(http://fovaros.katasztrofavedelem.hu/hatosagi-hirdetotabla) közzéteszi.
A 2006. évi LIII. törvény 2. § (2) bekezdése szerint az (1) bekezdés szerinti hirdetményi úton
történő közlés esetén, ha a döntés az ügyfél számára kötelezettséget állapít meg, vagy
alapvető jogát vonja el vagy korlátozza, a kiemelt jelentőségű ügyben a hatóság az ismert
ügyfelet a döntés szövegéről – a hirdetmény kifüggesztésével egyidejűleg – az ügyfél
tekintetében az adott ügyfajtára vonatkozó külön jogszabály szerint alkalmazható egyéb
kapcsolattartási forma használatával is tájékoztatja. A közlés jogkövetkezményei ilyen
esetben is a hirdetményi úton történő közléshez kapcsolódóan állnak be. A döntés közlésének
napja – a kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánító kormányrendelet eltérő rendelkezése
hiányában – a hirdetmény kifüggesztését követő 5. nap.
Az Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján a hatóság döntése végleges, ha azt a hatóság már - az
Ákr.-ben meghatározott kivételekkel - nem változtathatja meg. A véglegesség a döntés
közlésével áll be.
A fellebbezés lehetőségét az Ákr. 116. § (4) bekezdés e) pontja zárja ki, mely szerint nincs
helye fellebbezésnek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánított
ügyben.
A jogorvoslathoz való jogot az Ákr. 112. § és 114. § (1) bekezdése biztosítja,
előterjesztésének idejét a Kp. 39. § (1) bekezdése állapítja meg.
A Kp. 48. § (1) bekezdése l) pontja alapján tájékoztatom, hogy a bíróság a keresetlevelet
visszautasítja, ha a beadványok elektronikus előterjesztésére köteles felperes vagy a jogi
képviselő a keresetlevelet nem elektronikus úton vagy elektronikus úton, de nem a
jogszabályban meghatározott módon terjeszti elő.
10
A közigazgatási perben a tárgyi illetékfeljegyzési jogot
az illetékekről szóló 1990. évi XCIII.
törvény 62. § (1) bekezdésének h) pontja írja elő. A keresetlevél előterjesztésének határidejét
és módját a Kp. 39. § (1) bekezdése és a 2006. évi LIII. törvény 7. § (3) bekezdése határozza
meg.
A bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálja el, a felek bármelyikének kérelmére vagy ha
szükségesnek tartja tárgyalást tart. A tárgyalás tartása iránti kérelem lehetőségéről való
tájékoztatás a Kp. 77. § (2) bekezdésén alapul.
A Budapest Környéki Törvényszék hatáskörét és illetékességét a Kp. 7. § (1) bekezdés a)
pontja, 12. § (1) bekezdése, 13. § (1) bekezdése, (2) bekezdése, valamint
a bíróságok
elnevezéséről, székhelyéről és illetékességi területének meghatározásáról szóló 2010. évi
CLXXXIV. törvény 4. mellékletének 2. pontja alapján állapítottam meg.
Felhívom a figyelmét, hogy a vízjogi üzemeltetési engedély kérelem a 13/2015. (III. 31.) BM
rendelet alapján igazgatási szolgáltatási díj köteles. Az igazgatási szolgáltatási díjat az eljárás
kezdeményezésekor kell a kérelmezőnek megfizetnie és igazolni a befizetés tényét.
Tájékoztatom, hogy az előírásokban foglaltak teljesítésének elmulasztása, illetve a határozatban
előírtak nem megfelelő teljesítése esetén az Ákr. 132. § és 133. § alapján a
végrehajtást
elrendelem, továbbá a Vht. 174. § c) pontjában meghatározott mértékű végrehajtási pénzbírság
kiszabásának van helye, melynek legmagasabb összege
ötszázezer forint. A végrehajtási
pénzbírság egy eljárásban, ugyanazon kötelezettség ismételt megszegése esetén ismételten is
kiszabható.
Felhívom figyelmét, hogy a Vgtv. 32/A. § (1) bekezdése szerint, aki jogszabályban, hatósági
határozatban vagy közvetlenül alkalmazandó közösségi jogi aktusban szereplő vízgazdálkodási
előírást megszeg, a jogsértő magatartás súlyához igazodó vízgazdálkodási bírságot köteles
fizetni.
A határozat az Ákr. 80. § (1) bekezdése, 81. § (1) és (4) bekezdése alapján került
meghozatalra.
A 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 22. § (3) bekezdése, a Vgtv. 33. § (1) bekezdése és
a
vízügyi igazgatási szervezet vízgazdálkodási nyilvántartásáról szóló 23/1998. (XI. 6.) KHVM
rendelet 10-16. §-ai alapján jelen határozat véglegessé válását követően a határozatban
megállapított jogokat, kötelezettségeket és az ezzel összefüggő adatokat az e-vízikönyvi
nyilvántartásba be kell jegyezni.
Az FKI-KHO feladat- és hatáskörét a 72/1996. (V. 22.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdése,
a
vízügyi igazgatási és a vízügyi, valamint a vízvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervek
kijelöléséről szóló 223/2014. (IX. 4.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 223/2014. (IX. 4.)
Korm. rendelet] 10. § (1) bekezdés 2. pontja, valamint illetékességét a 223/2014. (IX. 4.)
Korm. rendelet 2. számú mellékletének 2. pontja szabályozza.
Jelen határozat hatósági nyilvántartásba vételéről - véglegessé válását követően - intézkedem.
Jelen döntés a közléssel véglegessé válik az
Ákr. 82. § (1) bekezdése alapján. A
2006. évi
LIII. törvény 2. § (1) bekezdése alapján a jelen eljárásban hozott döntést az eljáró hatóság
hirdetményi úton kézbesíti.
A 2006. évi LIII. törvény 2. § (2) bekezdése alapján a döntés
11
közlésének napja a hirdetmény kifüggesztését követő 5. nap.
Budapest,
elektronikus bélyegző szerint
Dr. Varga Ferenc tű. dandártábornok
igazgató
Terjedelem: 11 oldal (a kiadmányozó pótlap nélkül)
Kapják: ügyintézői utasítás szerint (biztonságos kézbesítési szolgáltatás útján)
____________________________________________________________________________________________
Cím: 1081 Budapest, Dologház u. 1.
Telefon: +36(1) 459-2476
E-mail:
[email protected]
KRID azonosító (FKI): 313504758
ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
35100/16613-12/2022.ált.