Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal dokumentumok'.

JEGYZŐKÖNYV, 
amely a Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal (a továbbiakban: Kerekasztal)  
2022. szeptember 28-án (szerdán), a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság  
1015 Budapest, Ostrom u. 23-25. szám alatt megtartott üléséről készült. 
Az ülésen a tagok közül jelen vannak: 
1.    dr. Lipták Eszter 
NMHH, a Kerekasztal elnöke 
2.    dr. Baracsi Katalin 
Magyar Jog- és Államtudományi Társaság 
3.    dr. Csalár Dorina 
NMHH 
4.    dr. Csömör Magdolna 
Hírközlési Érdekegyeztető Tanács 
5.    dr. Hegyesi Imre 
Belügyminisztérium 
6.    Kéry Ferenc 
Magyar Kommunikációs Szövetség 
7.    Kőrösné dr. Mikis Márta 
Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) 
Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete 
8.    dr. Németh Tibor 
(MEME) 
9.    dr. Pócsik Ilona 
MediaSmart Egyesület 
10.   dr. Szilágyi Zsuzsanna 
Magyar Lapkiadók Egyesülete  
11.   Thaisz Miklós 
Magyar Diáksport Szövetség  
12.   Tibenszky Móni Lisa 
Felelős Szülők Iskolája 
Cházár András Egységes Gyógypedagógiai Módszertani 
13.   Ványi Lászlóné 
Központ, Diákotthon és Gyermekotthon 
 
Az ülésen a tagok közül nem jelentek meg: 
1.    dr. Gaskóné Nagy Erika 
Digitális Gyermekvédelmi Stratégia  
2.    Gulyás István 
Kulturális és Innovációs Minisztérium 
3.    Mészáros Antónia 
UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány 
4.    Molnár László 
Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület 
5.    dr. Németh Ádám 
Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács (NHIT) 
6.    Pelle Veronika 
NMHH 
7.    Szenthe-Tormássi Anna 
Katolikus Pedagógiai Intézet 
8.    Táler Orsolya 
Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 
 
Megfigyelőként jelen van: 
1.    dr. Kéringer Szabolcs 
jogász (dr. Gaskóné Nagy Erika távolléte okán) 
 
Az NMHH részéről jelen vannak: 
1.    Paplanos Péter Mihály 
kommunikációs igazgató, Kommunikációs Igazgatóság 
2.    dr. Kovács Endre Miklós 
igazgató, Stratégiai Igazgatóság 
3.    dr. Kollarik Tamás 
elnöki főtanácsadó, Stratégiai Igazgatóság 
4.    dr. Somogyi Ákos Gergő 
főosztályvezető, Gyermekvédelmi Főosztály 
5.    dr. Mayer Endre  
főosztályvezető-helyettes, Gyermekvédelmi Főosztály 
gyermekvédelmi stratégiai munkatárs, Gyermekvédelmi 
6.    Tafferner Éva 
Főosztály 
7.    dr. Kastory Edina 
Média-és Hírközlési Biztos 
8.    dr. Kovács András Péter 
főosztályvezető, Hírközlés- és Médiajogi Főosztály 
gyermekvédelmi elemző munkatárs, Gyermekvédelmi 
9.    Varga Árpád 
Főosztály 
10.   dr. Szabó Emese 
jegyzőkönyvvezető, Médiatanács Titkárság Főosztály 
 

 
A napirendi pontok tárgyalása 
1.  Megnyitó 
1.1.  Az  ülést  dr.  Lipták  Eszter,  a  Kerekasztal  Elnöke  (a  továbbiakban:  Elnök)  15  óra  08 
perckor megnyitotta, és köszöntötte a Kerekasztal tagjait, illetve a résztvevőket.  
1.2.  Az  Elnök  előadta,  hogy  a  2022.  szeptember  21-én  a  Kerekasztal  tagjai  részére 
megküldött  napirendi  javaslat  változatlan,  azzal  összefüggésben  a  tagoknak  sem 
előzetes írásbeli, sem szóbeli észrevétele, megjegyzése, kiegészítési- vagy módosítási 
javaslata nem volt.  
1.3.  Az  Elnök  tájékoztatta  a megjelenteket,  hogy  az ülés  tanácskozási  és  szavazati  joggal 
rendelkező résztvevői kizárólag a Kerekasztal tagjai és elnöke.  
1.4.  Az Elnök megállapította, hogy az ülés határozatképes, tekintettel arra, hogy azon jelen 
van a Kerekasztal tagjainak több mint a fele. A megjelent tagok száma: 12 fő.   
1.5.  Az Elnök javasolta továbbá, hogy a jegyzőkönyv hitelesítésére, valamint az írásba foglalt 
döntésnek a Kerekasztal elnökével történő közös kiadmányozására, dr. Csalár Dorina 
Kerekasztal  tag  kerüljön  kijelölésre.  Az  Elnök  javaslatával  a  Kerekasztal  tagjai 
egyhangúlag egyetértettek.  
1.6.  Ezt követően a Kerekasztal a jelen lévő tagok egyhangú, 21/12 arányú igen szavazata 
mellett elfogadta az Elnök által szavazásra bocsátott napirendet, és az alábbi döntést 
hozta:  
A Gyermekvédelmi Internet-kerekasztal 4/2022. (IX. 28.) számú döntése:  
„A Kerekasztal egyhangúlag elfogadta a napirendet.” 
 
2.  A Média-és Hírközlési Biztos tevékenységének bemutatása 
2.1.  Dr.  Lipták  Eszter  a  napirendi  pont  keretében  elmondta,  hogy  a  Kerekasztal  jövőbeni 
célkitűzése az, hogy olyan szakértőket, illetve olyan, az NMHH szervezeti egységeinél 
dolgozó kollégákat, szakterületeket ismertessen meg a Kerekasztal tagjaival, akiknek a 
tevékenysége valamilyen módon kapcsolódik a gyermekvédelmi feladatok ellátásához. 
Ezen  törekvés  keretében  először  dr.  Kastory  Edina  Média-  és  Hírközlési  Biztos 
mutatkozik be. 
2.2.  Dr. Kastory Edina köszöntötte a Kerekasztal tagjait és a résztvevőket, és ismertette a 
biztosi  hivatal  feladatait.  Elmondta,  hogy  a  jelenlegi  szabályozás  az  érdeksérelemre 
helyezi a hangsúlyt, ez azt jelenti, hogy a biztos az NMHH részeként közreműködik az 
elektronikus  hírközlési  szolgáltatást,  illetve  a  médiaszolgáltatást  igénybe  vevő 
fogyasztók  méltánylást  érdemlő  érdekeinek  érvényesítésében,  segítséget  nyújt  az 
érdeksérelem  elhárításában,  a  fenyegető  sérelem  megelőzésében,  mindenekelőtt  a 
szolgáltatókkal folytatott egyeztetési eljárások keretében, amelyek csak panasz alapján 
indulhatnak. 
2.3.  Elmondta továbbá, hogy biztosként elsődlegesen arra törekszik, hogy a hivatalánál indult 
eljárásokban  a  hírközlési-  és  médiatartalom  szolgáltatást  igénybe  vevők  méltányos 
érdekei  egyre  erőteljesebben  érvényesüljenek,  így  minél  felkészültebb,  tudatosabb 
fogyasztóként részesedjenek az információs társadalom előnyeiből. Ismertette továbbá, 
hogy biztosi feladatellátása során az utóbbi években a fókuszba a digitális átállás és értő 
internethasználat kérdéskörei kerültek. 
2.4.  A  biztos  előadta,  hogy  eljárásának  vannak  bizonyos  korlátai,  hiszen,  a  biztosi  eljárás 
csak alapos panaszra indulhat. Ha a panasz nem alapos és emiatt nem indul eljárás, 
illetve  ha  a  megjelölt  cél  nem  érhető  el,  a  biztos  tájékoztatást  ad  a  lehetséges 
eljárásokról,  jogorvoslatokról.  Tevékenységét  behatárolja  továbbá,  hogy  jogsértés 
esetén  nem  járhat  el,  eljárása  során  hatósági  eszközöket  nem  vehet  igénybe,  a 
szolgáltatót nem kötelezheti. 

 

2.5.  A biztos kiemelte, hogy munkája során kulcsszó az érdeksérelem, hiszen amennyiben a 
panaszos jogsértésre hivatkozik, úgy nem jogosult eljárni, azonban erről minden esetben 
értesíti  a  panasz  benyújtóját.  A  biztosnál  bárki  panaszt  tehet,  akit  a  szolgáltató 
magatartása miatt olyan jelentős súlyú érdeksérelem ért vagy érhet, amely akár számos 
fogyasztót  is  érinthet.  Azonban  a  biztoshoz  csak  akkor  fordulhat,  ha  a  panaszt  már 
előzőleg közölte a szolgáltatóval, de az nem vette figyelembe méltányos érdekeit. 
2.6.  A panaszok két területe a hírközlés és a média. A hírközlési szolgáltatókkal kapcsolatos 
panasz esetén szolgáltató a biztos megkeresésére 15 napon belül adatot szolgáltat az 
érdeksérelemről és az intézkedésekről, erről értesíti a panaszost is. A biztos az eljárás 
eredményéről,  és  a  panaszos  számára  esetlegesen  nyitva  álló  lehetőségekről 
tájékoztatást  ad.  A  biztos  indokolt  esetben  –  különösen,  ha  megítélése  szerint  a 
szolgáltató intézkedése nem kellően méltányos – további, akár személyes egyeztetést 
tarthat,  abba  bevonhatja  a  fogyasztói  érdekképviseleti  egyesületet.  Ha  a  biztos  és  a 
szolgáltató  között  megállapodás  jön  létre,  az  az  adott  szolgáltatást  igénybe  vevő 
valamennyi  fogyasztóra  kiterjed.  A  biztos  az  elektronikus  hírközlést  érintő  panaszok 
esetében az eljárásról készült jelentés alapján ajánlást vagy tájékoztatót adhat ki. 
2.7.  Médiaszolgáltatásokra  vonatkozó  panaszoknál  eljárás  akkor  indulhat,  ha  az 
érdeksérelem  a  fogyasztók  jelentős  részét  érinti,  és  emiatt  a  panasz  a  szolgáltatóval 
szemben többször, illetve több szolgáltatóval szemben kerül előterjesztésre. A biztos a 
panaszról  a  szolgáltatót  tájékoztatja  és  egyeztetést  folytathat  a  médiatartalom-
szolgáltatók szakmai szervezeteivel. Indokolt esetben személyes egyeztetés is tartható. 
A biztos az észrevételek figyelembe vételével javaslatot dolgozhat ki. 
2.8.  Dr. Kastory Edina összefoglalójában elmondta, hogy egy évben mintegy 800-900 panasz 
érkezik  a  hivatalához,  melyek  4/5-ében  indul  eljárás.  A  panaszok  nagyon  kevés, 
körülbelül  5%-a  média  tárgyú.  Ezzel  kapcsolatban  kiemelte  az  ún.  „fekete  hírek”-kel 
kapcsolatos  biztosi  egyeztetést,  mely  szükségszerű  volt,  és  eredménnyel  is  zárult, 
hiszen a biztosi hivatal egy javaslatot fogalmazott meg, mely publikálásra is került.  
2.9.  Végezetül előadta, hogy gyermekjogokkal kapcsolatos panasz évente csupán 4-5 darab 
érkezik  hozzá,  ezek  azonban  nehezen  értelmezhetőek.  A  panaszok  elsősorban  arra 
irányulnak, hogy a kérdéses médiatartalmak stílusa vulgáris, vagy korhatárt sérthetnek, 
azonban itt is megemlítette, hogy az érdeksérelem és a jogsértés elhatárolása fontos, 
hiszen jogsérelem esetén már a biztos nem járhat el. 
 
A Kerekasztal a tájékoztatást tudomásul vette, mellyel kapcsolatban kérdés, észrevétel nem 
hangzott el.  
Az  ülés  ezen  szakaszában  megérkezett  Thaisz  Miklós  (Magyar  Diáksport  Szövetség) 
Kerekasztal-tag, ezért az érkezésével a tagok létszáma kiegészült 13 főre.  
3.  Tájékoztatás  az  Ekertv.  2021.  évi  módosításának  a  Gyermekvédelmi  Internet-
kerekasztal tevékenységével összefüggésben felmerülő gyakorlati kérdéseiről 
3.1.  Dr.  Lipták  Eszter  elmondta,  hogy  Dr.  Kovács  András  Péter  szakmai  előadásával  a 
Kerekasztal-tagok  azon,  korábbi  ülésen  elhangzott  igényére  kíván  reagálni,  miszerint 
kérdésként  merült  fel  az  NMHH  Internet  Hotline  Osztályának  és  a  Kerekasztal 
feladatainak gyakorlati elhatárolása. Az új jogszabályi környezet is indokolja a két terület 
eljárási  lehetőségeinek  elválasztását,  ami  kihívást  jelent,  hiszen  a  Kerekasztalhoz 
bejelentés még nem érkezett és így joggyakorlat jelenleg nem áll rendelkezésre. A belső 
eljárásrend kidolgozására az első bejelentés beérkezését követően kerülhet sor.  
3.2.  Dr.  Kovács  András  Péter  a  tájékoztatóját  alapvetően  négy  kérdéskör  köré 
csoportosította: 
A.  A Kerekasztal hatáskörének bővítésével az általa egyedileg vizsgálható bejelentések 
tárgyköre is bővült-e?, 
B.  A  Kerekasztal  mely  esetekben  jogosult  ajánlást  és  mely  esetekben  állásfoglalást 
kiadni?, 

 

C.  A Kerekasztal az NMHH mely eljárását jogosult kezdeményezni, ha a szolgáltató nem 
tett eleget az ajánlásban, állásfoglalásban foglaltaknak?, 
D.  Lehet – e „átjárás”, és ha igen, mely esetekben a Kerekasztal és az Internet Hotline 
ügyintézésének folyamata között? 
3.3.  A Kerekasztal hatáskörének bővítésével kapcsolatban elmondta, hogy az Ekertv. 4/A. §-
a 2014. óta változatlan formában határozza meg azt a területet, ahol a Kerekasztal kifejti 
a  tevékenységét,  tehát  a  Kerekasztal  által  vizsgálható  bejelentések  köre  változatlan 
maradt.  A  Kerekasztal  vizsgálata  az  információs  társadalommal  összefüggő 
tevékenységet végző szolgáltató e szakasz szerinti magatartására irányulhat. Az Ekertv. 
2021. július 8. napjától hatályos 4/D. §-a a Kerekasztal rendelkezésére álló eszköztárat 
bővíti, hogy érvényt tudjon szerezni az ajánlásaiban, állásfoglalásaiban foglaltaknak.  
3.4.  Állásfoglalás  kiadásának  elsődlegesen  akkor  van  helye,  ha  valamely,  4/A.  §  szerinti 
tárgyban, valamely konkrét jogalkalmazási kérdésben kíván általános jellegű véleményt 
nyilvánítani  a  Kerekasztal.  A  Kerekasztal  eljárása  nem  hatósági  eljárás,  így  az 
állásfoglalása  sem  minősül  hatósági  aktusnak.  Az  állásfoglalás  természetesen  nem 
terjedhet ki olyan kérdések elemzésére, amelyben hatósági eljárásnak, szabálysértési 
vagy büntető eljárásnak van helye. Ezzel szemben ajánlás kiadása elsődlegesen akkor 
lehetséges, ha a Kerekasztal célja a szabályozással érintettek ösztönzése valamilyen 
konkrét  magatartás,  egységes  jó  gyakorlat  tanúsítására,  az  ezzel  összefüggő 
információk,  jogalkalmazási  tapasztalatok  elemző  összefoglalásával.  Szűrőszoftverek 
tekintetében  külön  nevesíti  a  jogszabály  (az  Eht.  149/A.  §  (2)  bekezdése),  hogy  a 
szoftverfejlesztést,  -kiválasztást  segítendő  ajánlást  (és  nem  állásfoglalást)  ad  ki  a 
Kerekasztal. 
3.5.  Ha  a  szolgáltató  nem  tett  eleget  az  ajánlásban,  állásfoglalásban  foglaltaknak,  és  a 
Kerekasztal az NMHH Ekertv. 4/D. § (4) bekezdés szerinti eljárását kezdeményezi, akkor 
az NMHH-nak hatósági jogkörében eljárva kell megvizsgálnia, hogy a szolgáltató miért 
nem tett eleget a Kerekasztal ajánlásában, állásfoglalásában foglaltaknak, illetve miért 
nem  teljesítette  a  Kerekasztal  felhívását.  Az  NMHH  ebben  az  eljárásban  hatósági 
eszközöket  és  szankciót  is  alkalmazhat  az  Ekertv.  szerinti  rendelkezések 
érvényesülésének  biztosítása  érdekében.  Természetesen  a  hatósági  eszközök  és 
szankciók  formáját  az  első,  ilyen  tárgyú  bejelentés  alapján  lehet  majd  pontosan 
meghatározni. 
3.6.  A Kerekasztal és az Internet Hotline ügyintézési folyamata közötti „átjárás” kapcsán dr. 
Kovács  András  Péter  előadta,  hogy  az  akkor  elképzelhető,  ha  a  Kerekasztalhoz  az 
Ekertv.  4/A.  §  (1)  bekezdéssel  összefüggő  feladatkörében  olyan  bejelentés  érkezik, 
amely operatív intézkedést igényel. Ez esetben azt, az adatvédelmi szabályok betartása 
mellett  az  Eht.  149/B.  §  (5)  bekezdés  szerinti  bejelentés  formájában  továbbíthatná  a 
Kerekasztal  az Internet Hotline  részére. „Átjárási  lehetőség”  akkor merülhet fel,  ha  az 
Internet  Hotline-ra  érkező  bejelentés  tartalma  kifejezetten  az  Ekertv.  4/A.  §  (1) 
bekezdésének megsértésére vonatkozik vagy a bejelentés alapján az Ekertv. 4/A. § (1) 
bekezdésében foglalt szabály vélelmezett megsértése merül fel vagy abban az esetben, 
ha  az  Internet  Hotline-hoz  érkezik  bejelentés  figyelmeztető  jelzéssel,  szűrőszoftverrel 
kapcsolatos ügyben.  
Amennyiben  a  Kerekasztalhoz  tett  bejelentés  alapján  az  Internet  Hotline  szabályzata 
hatálya  alá  tartozó  internetes  visszaélés  lehetősége  merül  fel,  akkor  a  Kerekasztal  e 
körben a bejelentőt az Internet Hotline-hoz irányíthatja vagy közvetlenül is jelezheti az 
internetes visszaélés észlelését az Internet Hotline számára. 
Úgyszintén  működhet  az  „átjárás”  a  két  terület  között  azzal,  hogy  az  Internet  Hotline 
tapasztalatait tevékenysége során a Kerekasztal felhasználhatja. 
3.7.  A szakmai összefoglaló elhangzását követően a megszólalók egyöntetű véleménye az 
volt,  hogy  rendkívül  fontos  lenne  a  kommunikáció,  a  Kerekasztal  munkájáról, 
jogosítványairól történő tájékoztatás a nyilvánosság számára.  
Dr. Csömör Magdolna, dr. Németh Tibor és dr. Szilágyi Zsuzsanna egyetértettek abban, 
hogy szükségszerű lenne a Kerekasztal részére a saját honlap létrehozása (hasonlóan 
a www.buvosvolgy.hu, vagy a www.gyerekaneten.hu weboldalakhoz).  

 

Dr.  Pócsik  Ilona  és  dr.  Szilágyi  Zsuzsanna  jelezték  annak  fontosságát,  hogy  a 
Kerekasztal  online  felülete  ne  „panasziroda”-ként  működjön,  ugyanakkor  azt  is 
szükséges lenne álláspontjuk szerint hangsúlyozni, hogy a Kerekasztal nem hatóság. 
Véleményük  szerint fel kellene oldani  azt  a  diszkrepanciát  is,  hogy  a  Kerekasztal  bár 
tanácsadó  testület,  mégis  quasi  hatósági  jellegű  jogosítványokkal  is  bír  a  feladata 
ellátása során. 
A Kerekasztal a tájékoztatást tudomásul vette. 
4.  Tájékoztatás  a  trendszerűen  terjedő  online  kihívások  népszerűségének  okairól  és 
gyermekekre gyakorolt hatásairól 
4.1.  Varga Árpád azzal vezette fel előadását, hogy azt egyfajta gondolatébresztőnek szánja, 
hiszen  sajnálatos  módon  az  online  kihívásokkal  kapcsolatos  minden  ismeretnek, 
adatgyűjtésnek  nagy  az  aktualitása.  Jelenleg  kutatói  körben  sajnos  hiányos  adatok 
állnak rendelkezésre a témát illetően, pedig sokkal több információt indokolna a jelenség. 
Elmondta,  hogy  az  online  kihívások  létrejöttének  okai  nem  teljesen  ismertek,  kevés  a 
rendelkezésre  álló anyag  (magyar  tapasztalatok  szinte  nincsenek  is  a témában,  jelen 
háttéranyag is spanyol kutatói munkát hoz fel példaként). Sok esetben például a kutatási 
anyagok  nem  társadalmi  vagy  szociológiai  elemzések,  hanem  például  az 
orvostudomány felől közelítenek: tehát orvosok publikálnak, jellemzően az online kihívás 
által okozott egészségügyi kockázatokat, a kihívások által okozott sérüléseket elemzik. 
Varga Árpád felvázolta, hogy a tájékoztatója tartalmazza a virtuálisan terjedő kihívások 
fogalmát  és  általános  jellemzőit,  az  online  kihívások  csoportosítását  (veszélyes  és 
veszélytelen),  a  virtuális  kihívások  népszerűségének  okait,  illetve  ezen  kihívások 
hatásait,  továbbá  a  Magyarországon  is  megjelent  trendeket.  Részletesen  a 
jegyzőkönyvhöz mellékelt szakmai anyag ismerteti az elhangzott előadást. 
4.2.  A  tájékoztató  elhangzását  követően  a  megszólalók  mindegyike  megköszönte  az 
összefoglalót, melynek hasznosságát, aktualitását mindannyian kiemelték.  
4.3.  Dr.  Csömör  Magdolna  felvetette,  hogy  2021.  évben  jött  létre  a  Szabályozott 
Tevékenységek  Felügyeleti  Hatósága  (a  továbbiakban:  SZTFH),  mely  sokrétű 
feladatellátásra  hivatott.  Kiemelte,  hogy  az  ún.  „Elf  Bar”  jelenség  miatt  a  SZTFH 
létrehozott egy „zöld szám”-ot is, melyen az ezzel kapcsolatos bejelentések fogadása 
történt  meg.  Akár  ennek  a  mintájára  a  Kerekasztal  is  kezdeményezhetné  ilyen  szám 
létrehozását az online kihívások bejelentésére vagy legalább csak közös gondolkodás 
érdekében javasolja a kapcsolat felvételét a SZTFH- val. 
4.4.  Dr.  Pócsik  Ilona  és  Kőrösné  dr.  Mikis  Márta  ismét  kiemelték,  hogy  az  elhangzott 
információk hiánypótlók, egyben elmondták, hogy az online kihívásokkal kapcsolatban 
nincs információjuk sem a tanároknak, sem a szülőknek (Mi is ez pontosan?, Mi váltja 
ki? Mi a veszélye?). Álláspontjuk szerint azért is lenne sürgős nyilvánosságot biztosítani 
az  elhangzott  kutatási  anyagnak,  mert  az  online  otthonléttel  a  problémák  is 
felerősödhetnek. Támogatják, hogy az elemzést egy újabb kutatás kövesse, bővítsék azt 
más tapasztalatokkal, adatokkal is, illetve szükségszerű lenne, hogy az bárki számára 
hozzáférhetővé  váljon.  A  fennálló  veszély  miatt  ugyanis  rendkívül  fontos  lenne  a 
prevenció. 
4.5.  Ezt követően dr. Somogyi Ákos elmondta, hogy a Varga Árpád által összeállított szakmai 
anyagot  a  Kerekasztal  vitaindítónak  szánja,  (ezt  újabb  kutatások  követik  majd),  de 
hasznos lenne egy, a Kerekasztalon belüli munkacsoport felállítása is, melyre szívesen 
várná  a  tagok  jelentkezését.  Elmondta,  hogy  az  NMHH  célja  egy  sajtókampány 
elindítása, mellyel az online kihívások veszélyeire hívná fel a figyelmet a Hatóság. Ebben 
a  körben  kerülne  közzétételre  az  elhangzott  szakmai  előadás  rövidített  változata  is, 
egyúttal jelezné  a Hatóság  azt  is,  hogy  a Kerekasztal  tárgyalta a témát és  a jövőben 
ismét napirendjére tűzi.  
4.6.  Tibenszky Móni Lisa kifejtette, hogy sajnálatos módon a szülők nem ismerik az online 
kihívásokkal kapcsolatos problémát, de a tanárok képzésének részeként is fontos lenne 
átadni számukra ezt a tudást, hogy a klasszikus értelemben vett tanításon kívül, egyfajta 

 

életvezetést is adjanak a diákoknak. Javasolta, hogy a közös gondolkodás során más 
szakembereket  is  keressen  meg  a  Kerekasztal,  így  például  szociológust  vagy 
pszichológust.  Véleménye  szerint,  már  egészen  kevés  információt  is  csak  hosszú 
edukálással lehet megértetni az érintettekkel (tanár, szülő), illetve hasznos lenne az is, 
hogy korosztályok szerint kerüljön csoportosításra az oktató anyag, és figyelemfelhívó 
módon, a szereplők aktív bevonásával kerüljön az közvetítésre a célcsoportok felé. 
4.7.  Dr. Baracsi Katalin felvetette, hogy az NMHH által jóváhagyott, a témában készült vagy 
a jövőben készülő tájékoztató anyagok kommunikációját fel lehetne fűzni olyan fontos 
dátumokra,  mint  például  az  október  1-jén  induló  „kiber  hónap”  vagy  a  „biztonságos 
internet  napja”  (február  7.),  hiszen  elképzelhető,  hogy  figyelemfelkeltőbb  lenne  egy 
kampány,  ha  ezekhez  a  mindenki  által  ismert  dátumokhoz  kapcsolódna  egy  -  egy 
sajtóanyag közzététele.  
4.8.  Dr. Szilágyi Zsuzsanna és dr. Csömör Magdolna egyetértettek abban, hogy a megelőzés 
érdekében szükséges lenne az online kihívásokat előidéző okokra is fényt deríteni, tehát 
arra, hogy a gyerekek ebbe miért keverednek bele, mi a mozgatórugójuk, célszerű lenne 
a  probléma  gyökerét  felkutatni.  Fontos  lenne  tudni,  hogy  a kortársak  milyen  hatással 
lehetnek  a  sérült  gyerekekre  egy  adott  témában,  ugyanis  sokszor  a gyerekek  jobban 
hallgatnak egy - egy probléma megoldása kapcsán kortársaikra, mint a szülőkre, vagy 
tanárokra, vagyis a felnőttekre. Véleményük szerint, akár kortárs influenszert is érdemes 
lenne felkeresni és a cél mellé állítani, hiszen elképzelhető, hogy számukra hitelesebb 
lenne a kortárs véleményvezér által közvetített üzenet.  
A Kerekasztal a tájékoztatást tudomásul vette. 
Ezt  követően  –  tekintettel  arra,  hogy  egyéb  kérdés,  észrevétel  nem  hangzott  el  –  az  Elnök 
mindenkinek megköszönte a részvételt, majd az ülést 16 óra 18 perckor berekesztette. 
 
Melléklet:  Varga  Árpád:  Tájékoztatás  a  trendszerűen  terjedő  online  kihívások 
népszerűségének okairól és gyermekekre gyakorolt hatásairól 
 
Jegyzőkönyvvezető: 
 
dr. Szabó Emese 
 
Hitelesítette: 
 
Ellenjegyezte: 
 
 
 
dr. Csalár Dorina 
dr. Lipták Eszter 
 
a Kerekasztal tagja 
a Kerekasztal elnöke