Ez a közérdekűadat-igénylés csatolmányának HTML formátumú változata 'Határozatok és katasztrófavédelmi bírságok a Samsung SDI Zrt. részére'.



PEST MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG
Tárgy:  A  Samsung   SDI   Magyarország   Zrt.
terhére katasztrófavédelmi bírság kiszabása
Ügyintéző: Andor Máté tű. szds.
Telefonszám: (36-1) 469-4105
HATÁROZAT
A  Samsung   SDI   Magyarország   Gyártó   és   Értékesítő   Zártkörűen   Működő
Részvénytársaság
  (székhelye:   2131   Göd,   Ipartelep   403.   hrsz.,   cégjegyzékszám:   13-10-
040717, adószáma: 12627884-2-44, a továbbiakban: Üzemeltető) terhére hatósági döntésben
foglalt műszaki, technológiai, beruházási, karbantartási előírás elmulasztása
 miatt
2.000.000,- Ft, azaz kettőmillió forint összegű 
katasztrófavédelmi bírságot szabok ki.
A   bírság   összegét   jelen   határozat   véglegessé   válásától   számított   30   napon   belül   a   BM
Országos   Katasztrófavédelmi   Főigazgatóság  (címe:   1149   Budapest,   Mogyoródi   út   43.,   a
továbbiakban:   BM   Országos   Katasztrófavédelmi   Főigazgatóság)  Magyar   Államkincstárnál
vezetett  10032000-01040047-00000000  számlaszámára   banki   átutalás   útján   köteles
megfizetni.
A   befizetés   során   a   közlemény   rovatban   fel   kell   tüntetni   a   „katasztrófavédelmi   bírság”
szöveget, a határozat számát és a bírságfizetésre kötelezett nevét.
A   bírság   egy   eljárásban   ugyanazon   kötelezettség   ismételt   megszegése   vagy   más
kötelezettségszegés esetén ismételten is kiszabható, továbbá  a bírság megfizetése nem
mentesít   a   büntetőjogi,   illetve   a   polgári   jogi   felelősség,   valamint   az   elmulasztott
kötelezettség teljesítése alól.
Az   Üzemeltető   késedelmi   pótlékot   köteles   fizetni,   ha   pénzfizetési   kötelezettségének
határidőre nem tesz eleget. A késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a felszámítás
időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része.  A kiszabott bírság
meg nem fizetése esetén végrehajtási eljárást kezdeményezek.
Tájékoztatom az Üzemeltetőt, hogy a katasztrófavédelmi bírság megfizetésére hatóságom a
teljesítési   határidő   lejárta   előtt   előterjesztett   kérelemre   legfeljebb   12   havi   részletfizetést
engedélyezhet, amennyiben az Üzemeltető hitelt érdemlően igazolja, hogy számára a teljesítés
aránytalan nehézséget jelent. Azonban egy részlet megfizetésének elmaradása esetén a teljes
összeg megfizetése azonnal esedékessé válik.  
Jelen   határozat   ellen   közigazgatási   úton   további   jogorvoslatnak   helye   nincs,   a   vitatott
közigazgatási   cselekmény   ellen   a   Budapest   Környéki   Törvényszéknek   címzett   és   a   Pest
Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatósághoz (1149 Budapest, Mogyoródi út 43.) a közléstől

2
számított   30   napon   belül   benyújtott   kereseti   kérelemmel   közigazgatási   pert   lehet
kezdeményezni.
A   jogi   képviselővel   eljáró   fél,   valamint   a   belföldi   székhellyel   rendelkező   gazdálkodó
szervezet   az   űrlapbenyújtás   támogatási   szolgáltatás   igénybevételével   köteles   benyújtani   a
keresetlevelet az elsőfokú közigazgatási döntést hozó szervnél. A jogi képviselővel eljáró fél
és a belföldi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet - ha nem ügyvédi képviselettel jár
el - az elektronikus benyújtás során a képviseletét ellátó személy teljes körű azonosítását
biztosító és az űrlapbenyújtás támogatási szolgáltatás igénybevételével is eljárhat, ha azzal
rendelkezik.
Tárgyalás tartását  a felperes a keresetlevélben,  az alperes a védiratban  kérheti. Tárgyalás
tartása   a   perbelépési   kérelemben,   illetve   a   perbevonástól   vagy   a   perbeállítástól   számított
tizenöt   napon   belül   is   kérhető.   A   tárgyalás   tartása   iránti   kérelem   elmulasztása   miatt
igazolásnak nincs helye. 
Eljárási költség megtérítéséről nem kellett dönteni, mert az eljárás során ilyen költség nem
merült fel.
INDOKOLÁS
Az   Üzemeltetőt   2.000.000,- Ft,   azaz   kettőmillió   forint  összegű   bírsággal   sújtom  a
katasztrófavédelmi   bírság   részletes   szabályairól,   a   katasztrófavédelmi   hozzájárulás
befizetéséről és visszatérítéséről szóló 208/2011 (X. 12.) Korm. rendelet (a továbbiakban:
Rendelet)
  2. számú mellékletének 5. pontjában foglalt „hatósági döntésben foglalt műszaki,
technológiai, beruházási, karbantartási előírás elmulasztása” szabálytalanság elkövetése miatt
az alábbiakban részletezettek szerint:
I.a.
Üzemeltető 2019. december 04-én a 2131 Göd, Ipartelep 0403. hrsz. alatti meglévő, 1. számú
üzemére (továbbiakban: Meglévő üzem) vonatkozóan katasztrófavédelmi engedély kérelmet
terjesztett   elő   a   Pest   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatósághoz   (továbbiakban:
iparbiztonsági hatóság). Az engedélykérelem az üzem besorolásának megváltoztatására (alsó
küszöbértékűről felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemre) vonatkozott.
Az   iparbiztonsági   hatóság   az   Üzemeltető   kérelmét   36300/3871/2019.ált.   iktatási   számon
nyilvántartásba vette. 
Az   iparbiztonsági   hatóság   a   2020.   május   19-én   kelt,   36300/3871-27/2019.ált.   számú
határozatában   feltételekkel   katasztrófavédelmi   engedélyt   adott   a   Meglévő   üzem   területén
veszélyes   tevékenység   végzésére.   A   feltételek   teljesítésének   határideje   a   határozat
kézhezvételétől számított 90 nap volt.
Az   Üzemeltető   2020.   augusztus   25-én   a   36300/3871-27/2019.ált.   számú   határozatban
szereplő   feltételek   teljesítésének   igazolására   a   Meglévő   üzemre   vonatkozóan   egységes
szerkezetű   biztonsági   jelentést   nyújtott   be   az   iparbiztonsági   hatósághoz,   amely
nyilvántartásba vétele 36300/3871-31/2019.ált. számon megtörtént.
Az   iparbiztonsági   hatóság   a   2020.   november   04-én   kelt,   36300/3871-39/2019.ált.   számú
határozatában   az   alábbi   feltételekkel   katasztrófavédelmi   engedélyt   adott   a   Meglévő   üzem
területén veszélyes tevékenység végzésére:

3
1.
Az   1.   számú   üzem   92M   épületrészében   katasztrófavédelmi   engedélyhez   kötött
veszélyes   tevékenység   az   épületrész   építésügyi   hatósági   eljárásban   hozott
használatbavételi engedély véglegessé válását követően kezdhető meg.

2.
Az   1.   számú   üzem   átalakításokkal   érintett   területein   a   módosításokkal   érintett
tűzjelző és tűzoltó rendszerek megfelelőségét és üzemképességét igazolni kell. 
A feltételek teljesítésének határideje 2021. január 08. volt.
Az Üzemeltető 2021. január 08-án nyilatkozatot nyújtott be az iparbiztonsági hatóság részére,
amely nyilvántartásba vétele 36300/3871-43/2019.ált. számon megtörtént. A nyilatkozatában
az   Üzemeltető   előadta,   hogy   a   Meglévő   üzem   átalakításokkal   érintett   területein   az
átalakításokkal   érintett   tűzoltó   rendszerek   megfelelőségét   igazoló   dokumentumokat   2021.
márciusában   fogják   benyújtani,   a   módosításokkal   érintett   tűzjelző   rendszerek
engedélyeztetésre készen állnak. Az Üzemeltető a nyilatkozata mellékleteként benyújtotta a
tűzjelző-   és   oltó   berendezések   kivitelezőinek   nyilatkozatait,   amelyek   szerint   a   tűzjelző
rendszer részlegesen megfelelő, és részlegesen üzemképes, a tűzoltó rendszer kivitelezésének
várható befejezése a nyilatkozat kiállításától (2021. január 07.) számított 12 hét múlva fog
megtörténni.
I.b.
A   Pest   Megyei   Katasztrófavédelmi   Igazgatóság   Vác   Katasztrófavédelmi   Kirendeltség
(továbbiakban: Vác KvK) 2021. február 16-án és február 17-én hatósági ellenőrzéseket tartott
a Meglévő üzem területén. A helyszíni ellenőrzésekről 36310/208-1/2021.ált. és 36310/207-
1/2021.ált. számon jegyzőkönyvek készültek.
A Vác KvK hatáskörét és illetékességét az eljárás minden szakaszában hivatalból vizsgálta az
általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) 17. §
alapján, az Ákr. 98. §-ra is tekintettel. Ennek során Vác KvK megállapította, hogy a veszélyes
anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 219/2011. (X. 20.) Korm.
rendelet
  (a továbbiakban: R.) 5. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján hatóság
helyi szerveként jogosult az R. szerinti adatszolgáltatással kapcsolatos eljárásokra, helyszíni
szemlék és hatósági ellenőrzések lefolytatására is.
Az ellenőrzések megállapításai az alábbiak voltak:
-
  az   „Assembly   épületrész”  területén   az   átépített,   átalakított   és   bővített   tűzoltó
berendezés a tűzvédelmi hatóság használatbavételi engedélyével nem rendelkezett;
-
az   „Assembly   épületrész”  winding   2   üzemrész,  winding   3   üzemrész  és  winding   4
üzemrész
  területén az átalakított és bővített tűzjelző berendezés, valamint az „Üzem
épületrész 4-es zónájában
  található  Elektróda  területen”  kiépített  23, 24 és 25-ös
hurok a tűzvédelmi hatóság használatbavételi engedélyével nem rendelkezett;
-
Az „Assembly épületrész” és az „Üzem épületrész 4-es zónájában található Elektróda
területen
” a bejárás időpontjában üzemi tevékenységet végeztek (termelés) veszélyes
anyagok jelenlétében;
-
a   92M   épületrész   területe   a   bejárás   időpontjában   használatban   volt,   ott   üzemi
tevékenységet végeztek (termelés és raktározás), veszélyes anyagok jelenlétében.
I.c.
Fentiek   alapján   –   a   92M   épületrészben   tapasztalt   veszélyes   anyagok   jelenlétében   végzett
tevékenységre   tekintettel   –   Vác   KvK   2021.   február   25-én   a   36310/332/2021.ált.   számú
végzésében nyilatkozattételre szólította fel Üzemeltetőt a tűzvédelmi előírások, valamint  a

4
katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi
CXXVIII. törvény
  (a továbbiakban: Kat.) IV. fejezetében és az R.-ben foglalt Üzemeltetői
kötelezettségek   teljesülésének   igazolása   érdekében.   A   nyilatkozattétel   határideje   a   végzés
kézhezvételétől számított 5 napon belül volt.
2021. március 16-án Vác KvK a 36310/332-1/2021.ált. számú hivatalos levelében a hatósági
ellenőrzés   során   készült   36310/208-1/2021.ált.   számon   jegyzőkönyvet,   valamint   a
36310/332/2021.ált.   számú   végzést   az   iparbiztonsági   hatóság   részére   megküldte,   továbbá
értesítette   az   iparbiztonsági   hatóságot,   hogy   az   Üzemeltető   a   nyilatkozattételi   felhívást   a
visszaérkezett   letöltési   igazolás   alapján   2021.   február   26-án   átvette,   de   határidőn   belül
nyilatkozatot nem tett.
2021.   március   16-án   Vác   Kvk   a   36310/332-2/2021.ált.   számú   levelében   tájékoztatta   az
iparbiztonsági hatóságot, hogy az Üzemeltető határidőn túl (2021. március 12-én kelt, a Vác
Kvk   részére   2021.   március   16-án   került   benyújtásra)   nyilatkozatot   küldött   be,   amelyet
levelének mellékleteként megküldött. A nyilatkozatban az Üzemeltető előadta, hogy a 92M
épületrész   területén   folyamatosan   telepítenek   új   gyártósorokat,   a   keverő-berendezések
felállítását 2020. októberében kezdték meg és 2021. februárban fejezték be. Az Üzemeltető
nyilatkozata   alapján   a   92M   épületrész   területén   próbagyártást   (anód   és   katód   keverés)
végeznek, amely a technológia beállításához a raktárban az alábbi anyagok kerülnek tárolásra:
-
SN-10B (kobalt-lítium-mangán-nikkel-oxid) 5 tonna mennyiségben;
-
CMC (karboxymetil- cellulóz – nátriumsó) 0,736 tonna mennyiségben;
-
SR3-TR (NCM, kobalt-lítium-magnézium-nikkel-oxid) 4 tonna mennyiségben;
-
HED TM NCA-7051 (75-100 % alumínium-kobalt-lítium-nikkel-oxid, 0,2-1 % dibor-
trioxid) 0,5 tonna mennyiségben.
A felsorolt anyagok az R. 1. melléklet 1. táblázata alapján H.2 akut toxicitási kategóriába
tartozó, egészségügyi veszéllyel rendelkező veszélyes anyagnak minősülnek.
I.d.
A határozat I.b. pontjában leírtak alapján – az érintett épületrészekben tapasztalt veszélyes
anyagok jelenlétében végzett tevékenységre tekintettel – Vác KvK 2021. március 05-én a
36310/207-2/2021.ált.   számú   végzésében   nyilatkozattételre   szólította   fel   Üzemeltetőt   a
tűzvédelmi   előírások,   valamint   a  Kat.   IV.   fejezetében   és   az   R.-ben   foglalt   Üzemeltetői
kötelezettségek   teljesülésének   igazolása   érdekében.   A   nyilatkozattétel   határideje   a   végzés
kézhezvételétől számított 5 napon belül volt.
2021.   március   11-én   Vác   KvK   a   36310/207-3/2021.ált.   számú   hivatalos   levelében   az
ellenőrzés során készült 36310/207-1/2021.ált. számon jegyzőkönyvet, valamint a 36310/207-
2/2021.ált. számú végzést az iparbiztonsági hatóság részére megküldte, továbbá értesítette az
iparbiztonsági  hatóságot, hogy az Üzemeltető  a nyilatkozattételi  felhívást a visszaérkezett
letöltési igazolás alapján 2021. március 05-én átvette, de határidőn belül nyilatkozatot nem
tett.
2021.   március   16-án   Vác   Kvk   a   36310/332-2/2021.ált.   számú   levelének   mellékleteként
megküldte az Üzemeltető 2021. március 12-én kelt, a Vác Kvk részére 2021. március 16-án
benyújtott   nyilatkozatát.   A   nyilatkozatban   az   Üzemeltető   előadta,   hogy   az   „Assembly
épületrész”
  területén   az   átépített,   átalakított   és   bővített  tűzoltó  berendezés   a   tűzvédelmi
hatóság használatbavételi engedélyével nem rendelkezik, továbbá az „Assembly épületrész”
winding 2 üzemrész
,  winding 3 üzemrész  és  winding 4 üzemrész  területén az átalakított és
bővített  tűzjelző  berendezés,   valamint   az   „Üzem   épületrész   4-es   zónájában  található
Elektróda területen”
 kiépített 23, 24 és 25-ös hurok a tűzvédelmi hatóság használatbavételi
engedélyével   nem   rendelkezik.   A   nyilatkozathoz   csatolták   a   kivitelezést   végző   cég
jegyzőkönyvét, amelyben a jelzőrendszer hibáit feltárták. Az Üzemeltető nyilatkozata alapján

5
az oltórendszer átadásra kész, de a használatbavételi engedélyezése a tűzjelző rendszeréhez
kötött.
II.a.
Az   iparbiztonsági  hatóságnál   rendelkezésre   álló   információk   és   dokumentumok   alapján
megállapításra került, hogy a Meglévő üzem 92M épületrésze építésügyi hatósági eljárásban
kiadott és véglegessé vált használatbavételi engedéllyel még nem rendelkezik. Az építésügyi
és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági
szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 39. § (1) bekezdés b) pontja szerint
használatbavételi engedély alapján vehető használatba az a rendeltetésszerű és biztonságos
használatra alkalmas építmény, építményrész, amelyre az építtetőnek építési engedélyt kellett
kérnie, ha annak használatbavételi engedélyezési eljárásába szakhatóságot szükséges bevonni.
Fentiekkel   összefüggésben   az   iparbiztonsági   hatóság   már  a   2020.   november   04-én   kelt,
36300/3871-39/2019.ált. számú határozatában a rendelkező rész 1. számú feltételeként szabta
meg, hogy a 92M épületrészben katasztrófavédelmi engedélyhez kötött veszélyes tevékenység
az   épületrész   építésügyi   hatósági   eljárásban   hozott   használatbavételi   engedély   véglegessé
válását követően kezdhető meg.
A   Vác   KvK  2021.   február   16-án   és   február   17-én   megtartott   hatósági   ellenőrzése   során
tapasztaltak   alapján,   továbbá   a   Vác   KvK   által   kiadott   36310/332/2021.ált.   számú
nyilatkozattételi   felhívásra   Üzemeltető   által   beküldött   nyilatkozata   alapján   a   92M
épületrészben katasztrófavédelmi engedélyhez kötött veszélyes tevékenységet végez.
A   Kat.   3.   §   31.   pontja   értelmében   veszélyes   tevékenység   olyan,   veszélyes   anyagok
jelenlétében   végzett   tevékenység,   amely   ellenőrizhetetlenné   válása   esetén   tömeges
méretekben veszélyeztetheti, illetve károsíthatja az emberi egészséget, a környezetet, az élet-
és vagyonbiztonságot.
Az iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy Üzemeltető a 2131 Göd, 0403. hrsz. alatti
telephelyén   lévő   92M   épületrészben,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó
létesítményben veszélyes tevékenységet végez, veszélyes anyagok jelenlétében. 
A Kat. 25. § (1) bekezdése értelmében veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági
hatóság katasztrófavédelmi engedélyével végezhető.
A   fentiek   alapján   (indokolás   I-II.a.   pontok)   az   iparbiztonsági   hatóság
megállapította, hogy az Üzemeltető a 2131 Göd, 403. hrsz. alatti telephelyén lévő
92M   épületrész   esetében,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményben   a
veszélyes tevékenység megkezdésére vonatkozó katasztrófavédelmi engedéllyel nem
rendelkezik, így a 36300/3871-39/2019.ált. számú határozat rendelkező részének 1.
számú   feltételét   a   veszélyes   tevékenység   végzésének   megkezdése   előtt   nem
teljesítette.

II.b.
Az iparbiztonsági hatóságnál rendelkezésre álló információk és dokumentumok, továbbá az
Üzemeltető    2021. január 08-án benyújtott  nyilatkozata  alapján,  figyelemmel  a Vác KvK
36310/207-1/2021.ált.   számon   iktatott   helyszíni   ellenőrzési   jegyzőkönyvében   foglaltakra,
megállapításra   került,   hogy   a   Meglévő   üzem  „Assembly   épületrészében”   és   az   „Üzem
épületrész   4-es   zónájában   található   Elektróda   területen”,   mint   veszélyes   anyagokkal
foglalkozó   létesítményben   az   alábbi   területeken   a   tűzjelző   és   tűzoltó   berendezések   a
tűzvédelmi hatóság használatbavételi engedélyével nem rendelkeznek:
-
az „Assembly épületrész” területén az átépített, átalakított és bővített tűzoltó berendezés;
-
az   „Assembly   épületrész”  winding   2   üzemrész,  winding   3   üzemrész  és  winding   4
üzemrész
 területén az átalakított és bővített tűzjelző berendezés;

6
-
az „Üzem épületrész 4-es zónájában  található  Elektróda  területen”  kiépített  tűzjelző
berendezés 23, 24 és 25-ös hurok.
Fentiekkel   összefüggésben   az   iparbiztonsági   hatóság   már  a   2020.   november   04-én   kelt,
36300/3871-39/2019.ált. számú határozatában a rendelkező rész 2. számú feltételeként szabta
meg,   hogy   a   Meglévő   üzem   átalakításokkal   érintett   területein   a   módosításokkal   érintett
tűzjelző és tűzoltó rendszerek megfelelőségét és üzemképességét igazolni kell ahhoz, hogy
ezeken a területeken veszélyes tevékenységet lehessen végezni.
A Vác KvK  2021. február 16-án megtartott hatósági ellenőrzése során tapasztaltak alapján
Üzemeltető az „Assembly épületrészében” és az „Üzem épületrész 4-es zónájában található
Elektróda területen” katasztrófavédelmi engedélyhez kötött veszélyes tevékenységet végez,
ellenben   az   ott   átalakítással   és   módosításokkal   érintett   tűzjelző   és   tűzoltó   rendszerek
megfelelőségét és üzemképességét igazolni nem tudta.
Az érintett épületrészekben tapasztalt veszélyes anyagok jelenlétében végzett tevékenységgel
kapcsolatban Vác KvK által kiadott 36310/207-2/2021.ált. számú nyilatkozattételi felhívásra
az  Üzemeltető  2021.  március  16-án  nyilatkozatot   nyújtott   be, amelyben  előadja,  hogy  az
Assembly   épületrész”  területén   az   átépített,   átalakított   és   bővített  tűzoltó  berendezés   a
tűzvédelmi hatóság használatbavételi engedélyével nem rendelkezik, továbbá az „Assembly
épületrész”
  winding 2 üzemrész,  winding 3 üzemrész  és  winding 4 üzemrész  területén  az
átalakított   és   bővített  tűzjelző  berendezés,   valamint   az   „Üzem   épületrész   4-es   zónájában
található   Elektróda   területen”
  kiépített   23,   24   és   25-ös   hurok   a   tűzvédelmi   hatóság
használatbavételi engedélyével nem rendelkezik.
A Kat. 3. 31. pontja értelmében veszélyes tevékenység olyan, veszélyes anyagok jelenlétében
végzett   tevékenység,   amely   ellenőrizhetetlenné   válása   esetén   tömeges   méretekben
veszélyeztetheti,   illetve   károsíthatja   az   emberi   egészséget,   a   környezetet,   az   élet-   és
vagyonbiztonságot.
Az iparbiztonsági hatóság megállapította, hogy Üzemeltető a 2131 Göd, 0403. hrsz. alatti
telephelyén   lévő   „Assembly   épületrészében”   és   az   „Üzem   épületrész   4-es   zónájában
található   Elektróda   területen”,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményben
veszélyes tevékenységet végez, veszélyes anyagok jelenlétében. 
A Kat. 25. § (1) bekezdése értelmében veszélyes tevékenység kizárólag az iparbiztonsági
hatóság katasztrófavédelmi engedélyével végezhető.
A   fentiek   alapján   (indokolás   I-II.b.   pontok)   az   iparbiztonsági   hatóság
megállapította, hogy az Üzemeltető a 2131 Göd, 403. hrsz. alatti telephelyén lévő
„Assembly épületrész” és az „Üzem épületrész 4-es zónájában található Elektróda
terület”   esetében,   mint   veszélyes   anyagokkal   foglalkozó   létesítményekben   a
módosításokkal   érintett   tűzjelző   és   tűzoltó   rendszerek   megfelelőségét   és
üzemképességét igazolni nem tudta,  így a 36300/3871-39/2019.ált. számú határozat
rendelkező   részének   2.   számú   feltételét   a   veszélyes   tevékenység   végzésének
megkezdése előtt nem teljesítette.

III.
A Kat. 35. § releváns bekezdései az alábbiakról rendelkeznek: 
„(5) Az iparbiztonsági hatóság katasztrófavédelmi bírság kiszabására jogosult:
a) katasztrófavédelmi  engedély nélkül végzett engedélyköteles  tevékenység  végzése
esetén,
b) a IV. fejezetben és a végrehajtási rendeletekben, vagy az azok alapján meghozott
hatósági döntésben foglalt előírások elmulasztása esetén,

7
c) a   veszélyes   tevékenységgel   kapcsolatos   súlyos   balesettel,   vagy   üzemzavarral
összefüggésben   megelőző,   elhárító   és   helyreállító   intézkedésekre   vonatkozó
kötelezettség be nem tartása esetén.

(6)   A   katasztrófavédelmi   bírság   legkisebb   összege   háromszázezer   forint,   legmagasabb
összege hárommillió forint. A bírság összegét a törvényi keretek között a jogsértésnek az
emberi életre és egészségre, az anyagi javakra és a környezetre való veszélyességével
arányos mértékben, igazodva a jogsértés súlyához és ismétlődéséhez kell meghatározni.

(7)   A   bírság   egy   eljárásban   ugyanazon   kötelezettség   ismételt   megszegése   vagy   más
kötelezettségszegés esetén ismételten is kiszabható.
(8)  A   bírság  megfizetése   nem  mentesít   a  büntetőjogi,   illetve   a  polgári   jogi   felelősség,
valamint az elmulasztott kötelezettség teljesítése alól. A jogerősen kiszabott és be nem
fizetett bírság adók módjára behajtandó köztartozásnak minősül.

(9) A katasztrófavédelmi bírság a központi költségvetés központosított bevételét képezi.”
A Rendelet 5. §-a alapján:
„(1) A hatóság a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról
szóló 2011. évi CXXVIII. törvény IV. fejezete hatálya alá tartozó eljárásban a 2. mellékletben
szereplő szabálytalanságok esetén az ott meghatározott összegű katasztrófavédelmi bírság
kiszabására jogosult …”
A Rendelet 2. számú mellékletének 5. sora alapján  a hatósági döntésben foglalt műszaki,
technológiai, beruházási, karbantartási előírás elmulasztása szabálytalanság elkövetése esetén
a bírság összege 2.000.000,- Ft, azaz kettőmillió forint.
Ennek értelmében a Rendelet 2. számú mellékletében meghatározott bírságot szabtam ki az
ott meghatározott összegben. A Rendelet. 5. § (3) bekezdése alapján a katasztrófavédelmi
bírság kiszabása kötelező.
A  fentiekre   tekintettel  határozatom   rendelkező  részében   foglaltak   szerint  döntöttem  és az
Üzemeltetőt 2.000.000,- Ft, azaz kettőmillió forint összegű bírsággal sújtottam.
A Kat. 35.§ (8) bekezdése alapján a bírság megfizetése nem mentesít a büntetőjogi, illetve a
polgári jogi felelősség, valamint az elmulasztott kötelezettség teljesítése alól.
A bírság megfizetésének határidejét, módját a Rendelet 7. § határozza meg.
IV.
Az Ügyfelet az eljárás megindításáról  az  általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016.
évi CL. törvény
  (a továbbiakban: Ákr.) 104. § (3) bekezdése  alapján 2021. május 19-én a
36300/2088-1/2021.ált.   számú   végzésben   értesítettem.   Az   Üzemeltető   az   eljárással
kapcsolatban jelen határozat kiadmányozásának napjáig nyilatkozatot nem tett.
A késedelmi pótlékra vonatkozó rendelkezések az Ákr. 135- §-án alapulnak. A bírság meg
nem fizetése esetén a végrehajtás szabályait az Ákr. 131-138. §-a rögzíti.
Az Ákr. 114. § (1) bekezdése alapján az ügyfél - az önálló fellebbezéssel nem támadható
végzések   kivételével   -   a   véglegessé   vált   döntés   ellen   közigazgatási   pert   indíthat.   A
közigazgatási  perrendtartásról  szóló  2017.  évi  I. törvény  (a  továbbiakban:  Kp.) 18.  § (1)
bekezdése szerint a pert az ellen a közigazgatási szerv ellen kell indítani, amely a jogvita
tárgyát képező közigazgatási tevékenységet megvalósította, többfokú közigazgatási eljárásban
hozott cselekmény esetén a közigazgatási cselekmény megvalósítója az utolsó fokon eljárt
közigazgatási   szerv.   A   keresetlevél   tartalmára   és   benyújtásának   módjára   a   Kp.   37-39.   §
rendelkezései az irányadóak.

8
A Kp.  39.  §  (6)  bekezdése  szerint   „Ha  törvény   eltérően  nem   rendelkezik,  a   keresetlevél
benyújtásának a közigazgatási cselekmény hatályosulására halasztó hatálya nincs.”
Az eljáró bíróság illetékességét a Kp. 13. §-a határozza meg.
A   közigazgatási   per   illetékének   mértékét  az   illetékekről   szóló   1990.   évi   XCIII.   törvény 
(a továbbiakban: Itv.) 45/A. §-a határozza meg. 
Az Itv. 62. § (1) bekezdés h) pontjában foglaltak alapján a felet illetékfeljegyzési jog illeti meg
a   közigazgatási   bírósági   eljárásban,   a   közszolgálati   jogviszonnyal   kapcsolatos   pert   és   a
szerződő fél által indított közigazgatási szerződéssel kapcsolatos pert kivéve. Az Itv. 59. § (1)
bekezdése  alapján,  akit  tárgyi  illetékfeljegyzési  jog  illet  meg,  mentesül  az  illeték  előzetes
megfizetése alól. Ilyen esetben az fizeti az illetéket, akit a bíróság erre kötelez.
A   Kp.   124.   §   (2)   bekezdés   c)   pontjában   foglaltak   alapján   a   bíróság   törvény   eltérő
rendelkezésének hiányában egyszerűsített perben jár el járulékos közigazgatási cselekménnyel
kapcsolatos perben. A Kp. 124. § (5) bekezdésében foglaltak alapján az egyszerűsített perben a
bíróság a tárgyaláson kívüli elbírálás szabályai szerint jár el. A Kp. 77. § (1) és (2) bekezdései
alapján, ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság sem tartja szükségesnek, a
bíróság   az   ügy   érdemében   tárgyaláson   kívül   határoz.   Tárgyalás   tartását   a   felperes   a
keresetlevélben, az alperes a védiratban kérheti. Tárgyalás tartása a perbelépési kérelemben,
illetve  a perbevonásától  vagy a perbeállítástól  számított  tizenöt  napon belül  is kérhető.  A
tárgyalás tartása iránti kérelem elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.
A Kp. 29. § (1) bekezdése alapján az elektronikus kapcsolattartásra a polgári perrendtartás
szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény  (a továbbiakban:  Pp.) 608. §-a
szerint   az   E-ügyintézési   tv.   alapján   elektronikus   úton   történő   kapcsolattartásra   kötelezett
minden   beadványt   kizárólag   elektronikusan   –  az   elektronikus   ügyintézés   és   a   bizalmi
szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény
ben (a továbbiakban:  
E-ügyintézési   tv.)   és   végrehajtási   rendeleteiben   meghatározott   módon   –   nyújthat   be   a
bírósághoz, és a bíróság is elektronikusan kézbesít a részére. Az E-ügyintézési tv. 9. § (1)
bekezdése   szerint,   ha   nemzetközi   szerződésből   eredő   kötelezettség   alapján   törvény   vagy
nemzetközi   szerződés   eltérően   nem   rendelkezik,   elektronikus   ügyintézésre   köteles
valamennyi, a 2. § (1) bekezdése szerinti ügy tekintetében az ügyfélként eljáró gazdálkodó
szervezet,   állam,   önkormányzat,   költségvetési   szerv,   ügyész,   jegyző,   köztestület,   egyéb
közigazgatási hatóság, valamint az ügyfél jogi képviselője.
Fentiek   alapján   a   keresetlevelet   -   ha   törvény   eltérően   nem   rendelkezik   -   a   vitatott
közigazgatási cselekmény közlésétől számított harminc napon belül kell a vitatott cselekményt
megvalósító   közigazgatási   szervhez   benyújtani.   Az   elektronikus   útra   kötelezett,   vagy   az
elektronikus   utat   választó   félnek   az   „Űrlap   közigazgatási   szerv   határozatának   bírósági
felülvizsgálata   iránti   keresetlevél   benyújtásához”   című   ÁNYK   űrlapot   kell   kitölteni.   A
kitöltött ÁNYK űrlapot és csatolt mellékleteit a www.magyarorszag.hu oldalon ügyfélkapus
bejelentkezés után, az ügyfélkapun keresztül a vitatott cselekményt megvalósító közigazgatási
szervhez kell beküldeni. Ha a fél nem kötelezett az elektronikus útra, kérelmét beadhatja papír
alapon is.
A   jogi   képviselő   nélkül   eljáró   felperes   a   keresetlevelet   jogszabályban   meghatározott
nyomtatványon is előterjesztheti, a Kp. 39. § (2) bekezdése alapján.
Figyelembe   véve   az   Ákr.   81.   §   (1)   bekezdésében   foglaltakat,   mivel   eljárási   költség   –   az
igazgatási szolgáltatási díjon kívül – nem merült fel, így annak megállapításáról nem kellett
rendelkeznem.
Határozatom jogalapja az Ákr. 80. § (1) bekezdése. 

9
Hatóságom hatáskörét a Kat. 25. § (1) bekezdése és a 35. § (5) bekezdése, valamint az R. 1. §
2a. pontja és 4. § (3) bekezdése határozza meg. Hatóságom illetékességét a Kat. 22. § (1) b)
pontja,  és  a  katasztrófavédelemről   és  a hozzá kapcsolódó  egyes  törvények   módosításáról
szóló 2011. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 234/2011. (XI. 10.) Korm. rendelet
 3.
§. (3) bekezdése és az 1. melléklet a) pontja határozza meg. Határozatom a Kat. 35. § (5)-(9)
bekezdéseiben,   a   Rendelet   5.   §   (1)   bekezdésében   és   az   Ákr-ben   foglalt   rendelkezéseken
alapul.
Budapest, az elektronikus bélyegző szerint.
Branyiczky Márk tű. dandártábornok
tűzoltósági főtanácsos
igazgató
Készült: 1 példányban - Egy példány: 9 oldal
Kapják:
1. Samsung SDI Magyarország Zrt. -Cégkapun
2. Irattár 
____________________________________________________________________________________________
Cím: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43. ✉: 1903 Budapest Pf.:314
Telefon: +36(1) 469-4105 Fax: +36 (1) 469-4353
E-mail: [email protected]

ZÁRADÉK
A dokumentum elektronikus aláírással hitelesített
36300/2088-2/2021.ált.